<<صفحه قبل  [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] صفحه بعد>>
                   

كابرد نانو در جراحي: مقاوم‌سازي و استحكام‌دهي كاشتني‌ها با «نانوذرات زيركونيا»
05/06/1385
با كاربرد روشي جديد، كاشتني‌ها با «نانوذرات زيركونيا» مقاوم‌سازي ئو استحكام‌دهي شدند.
به‌گزارش سايت خبري «ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري‌هاي نانو»، «كاشت سراميك» يك پيشرفت جديد و قابل‌توجه در عرصه‌ي «جراحي ارتوپدي» مي‌باشد. اين سراميك‌ها در جراحي‌هاي جايگزيني «كفل»، «زانو» و «ساير مفاصل» به‌شكل وسيعي به‌كار برده مي‌شوند.
اگرچه «ساييدگي» اين‌گونه كاشتني‌‌ها به‌ويژه در افراد جوان و فعال، محدوديت مهمي براي كاربرد آن‌ها محسوب مي‌شود اما معرفي سراميك‌هايي مانند: «آلومينا« و «زيركونيا» سرعت ساييدگي را به‌شدت كاهش مي‌دهد.
از آن‌جا كه اين سراميك‌ها «ترد» بوده و در آن‌ها، «ترك» در محل‌هايي كه «نقايص سطحي» وجود دارد، پيشرفت مي‌كند، هنوز هيچ‌يك از آن‌ها براي اين‌كار بهينه نمي‌باشند. به‌علاوه كاشتني‌هاي مبتني بر «زيركونيا» با مشكلاتي در رابطه با «استريليزاسيون» توسط «بخار» و نيز «تخريب گرمابي» مواجه مي‌باشند.
در پروژه‌ي «بيوكر» (BIOKER) - كه توسط برنامه‌ي رشد كميسيون اروپا پشتيباني مي‌شد – كليه‌ي روش‌ها و مواد با هدف «افزايش طول‌عمر زانوي سراميك» و «كاشتني‌‌هاي ارتوپدي كفل» مورد تحقيق و بررسي قرار گرفت. در اين راستا، «نانوكامپوزيت‌هاي آلوميناي» تقويت شده با «زيركونيا» به‌منظور ساخت كاشتني‌هاي سراميك» با طول‌عمر بيش از 30 سال، به‌كار گرفته شدند. اين ماده توسط فناوري فراوري پيشرفته‌اي - كه در آن از مخلوط «پودر آلكوكسيد» و روش شكل‌دهي ريخته‌گري تحت‌فشار استفاده مي‌شود - توليد و فراوري مي‌گردد.
هم‌چنين يك فناوري جديد نيز توسعه داده شد كه در آن از «سوسپانسيون‌‌هاي پودر آلكوكسيد» در دو روش شكل‌دهي متفاوت، «پرس خشك» پس از «خشك نمودن پودر» و «ريخته‌گري دوغاب» تحت فشار يا بدون فشار استفاده مي‌گردد.
با استفاده از روش ابداعي ريخته‌گري تحت‌فشار مي‌توان قطعه‌هاي «زانويي سبز» (سينتر نشده) با «تراكم» و «دانسيته‌ي بالا»، توليد نمود كه سبب «بهبود خواص مكانيكي» آن‌ها مي‌گردد. دستاورد پروژه‌ي «بيوكر» (BIOKER) - ماده‌اي حاوي «نانوذرات زيركونيا» كه به‌طور يكنواخت ميان دانه‌هاي آلومينا توزيع شده‌اند - مي‌باشد.

 

پنجم شهريور، سال‌روز تولد «محمد زكرياي رازي» شيمي‌دان و فيلسوف بزرگ جهان و روز داروسازي مبارك‌باد
05/06/1385
پنجم شهريور سال‌روز تولد «ابوبكر محمد زكرياي رازي» شيمي‌دان، پزشك، فيلسوف و عالم اسلامي است كه ملقب به «جالينوس‌‌المسلمين» بود.
وي در سال ۲۰۹ ‬هجري شمسي در «ري» متولد شد.
«رازي» هوشي سرشار و حافظه‌اي قوي در فراگيري علوم داشت و با اين‌كه از ۴۰ ‬سالگي به‌طور جدي به‌كسب علوم پرداخت در مدت ‪ ۲۰‬ سال به پيشرفت‌هاي خارق‌العاده‌اي در علوم مختلف دست يافت.
توجه و اشتغال وي به علم طب بعد از سنين جواني و به‌قول «ابوريحان بيروني»، پس از مطالعه‌ها و تجارب آن استاد در كيميا، عملي شده بود.
«الحاوي» از مهم‌ترين آثار «زكرياي رازي» است. اين كتاب هرچند كه تكميل‌نشده باقي ماند اما چند قرن مورد مطالعه قرار گرفت به‌طوري كه مورخان اروپايي آن را بزرگ‌ترين دايره‌المعارف طبي به‌زبان عربي مي‌دانند.
«رازي» اين كتاب را به‌صورت يادداشت‌هاي متعددي تهيه كرده بود و بعد از مرگ وي به‌دستور «ابن عميد» از روي يادداشت‌هاي او كتاب را استنساخ و تنظيم كردند. بخش زيادي از نتايج آزمايش‌ها و مطالعه‌هاي «رازي» در اين كتاب جمع است.
«طب‌المنصوري» از ديگر آثار «رازي» است كه به‌نام «منصورابن‌ اسحاق» حاكم ري تأليف و تنظيم شده ‌است. «طب‌المنصوري» و برخي از رساله‌هاي طبي ديگر «محمد رازي» به‌زبان لاتين ترجمه و چاپ شده و مورد استفاده‌ي اروپاييان قرار گرفته است.
در علم كيميا بايد «رازي» را سرامد دانشمندان اسلامي دانست.
از كارهاي مهم او كه متكي به آزمايش‌هاي متعدد بوده، كشف «جوهر گوگرد» (اسيد سولفوريك) و «الكل» است.
«رازي» كتاب‌هاي متعدد در كيميا به‌رشته‌ي تحرير در آورده ‌است كه از آن جمله كتاب «الاكسير» و كتاب «التدبير» را بايد نام برد.
اين فيلسوف و پزشك نامي ايران علاوه بر علم وسيع «كيميا» و «پزشكي»، در «فلسفه» نيز داراي تحقيقات عميقي است كه مورد توجه و اهميت است.
«رازي» نه فقط در طب تجربه كسب كرد بلكه آزمايش را در كليه‌ي مباحث «علوم طبيعي» ضروري مي‌دانست.
وي آزمايش‌هاي شيميايي خود را با چنان دقتي تشريح و توصيف كرده كه امروزه هر شيميداني مي‌تواند عيناً آن را مجدداً به‌معرض آزمايش درآورد.
«رازي» مواد شيميايي را طبقه‌بندي كرد و به اكتشاف‌هاي مهمي از قبيل: اكتشاف «الكل» و «اسيد سولفوريك» نايل آمد.
وي نخستين كسي است كه ‌كليه‌ي اشياي عالم را به سه‌طبقه‌ي «حيوانات»، «نباتات»، «جامدات» تقسيم كرده‌است.
محل و تاريخ وفات «محمد رازي» به‌درستي مشخص نيست. «ابوريحان بيروني» وفات وي را در ماه شعبان سال ۳۱۳ ‬هجري نوشته و تعداد تأليف‌هاي وي را بيش از ۵۶‬ كتاب و رساله دانسته است.
پنجم شهريورماه به‌مناسبت سالروز تولد «محمد زكرياي رازي»، روز «داروسازي» در كشور نام‌گذاري شده‌است.

 

نشست نقد و بررسي كتاب «سوسيوبيولوژي: تلفيق نوين» برگزار شد
04/06/1385
نشست نقد و بررسي كتاب «سوسيوبيولوژي: تلفيق نوين» اثر «ادوارد ويلسون» زيست‌شناس برجسته‌ي معاصر با سخنراني «دكتر عبدالحسين وهاب‌زاده» مترجم اين كتاب از سوي جهاددانشگاهي واحد مشهد برگزار شد.
به‌گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد مشهد، در اين جلسه كه با حضور جمعي از اساتيد و دانشجويان برگزار شد، «وهاب‌زاده» به‌ارائه‌ي توضيحاتي درباره پيش‌زمينه‌هاي تاريخي پيدايش «نظريه‌ي زيست‌شناسي اجتماعي»، «تاثير آن بر علوم ديگر» و «آينده‌ي اين علم» پرداخت و پاسخ «ويلسون» به برخي انتقادات مطرح‌شده عليه نظريه‌ي سوسيوبيولوژي را تشريح نمود.
«عبدالحسين وهاب‌زاده» با توضيحاتي درباره‌ي تاريخ نظريه‌ي سوسيوبيولوژي گفت: «ويلسون» به تأسي از «داروين» كه خود را مريد او مي‌داند مبحث سوسيوبيولوژي را در يك سه‌گانه‌ي پشت سر هم بسط داده؛ ابتدا در كتاب «اجتماع حشرات» بحث چگونگي سازمان‌يابي اجتماع‌ها و در فصل آخر اين مسأله را كه در آينده سوسيوبيولوژي ممكن است تبديل به يك رشته شود و كتاب «سوسيوبيولوژي» كه در آن مفصل درباره‌ي «ساختار اجتماع‌ها»، «قوانين حاكم بر آن» و «گونه‌هاي اجتماعي» صحبت مي‌كند و در فصل آخر كه به سوسيوبيولوژي انسان مي‌پردازد و در كتاب سوم به‌نام درباره‌ي «طبيعت انسان» بحث سوسيوبيولوژي انسان را بسط مي‌دهد.
مترجم كتاب سوسيوبيولوژي درباره‌ي تأثير اين كتاب بر علوم ديگر اذعان داشت: «در زمينه‌ي بوم‌شناسي رفتار و اكولوژي رفتار كه با الهام از سوسيوبيولوژي و با بحث محوريت ژن شكل گرفته امروز شاخه‌ي پرباري از زيست‌شناسي است كه رفتارهاي هر موجود زنده‌اي را بر بستر زيستگاه و شيوه‌ي معيشتش و مسائلي كه اين شيوه‌ها را براي او پيش مي‌آورند، بررسي مي‌كند.

 

خلق سلول‌هاي بنيادي بدون نابودي جنين امكان‌پذير شد
03/06/1385
محققان مي‌گويند موفق به ايجاد مجموعه سلول‌هاي بنيادي جنيني شده‌اند بي‌آن‌كه «جنين» را نابود كنند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌نقل از پايگاه اينترنتي بي. ‌بي. ‌سي.، گروهي از دانشمندان امريكايي در مجله‌ي «نيچر» (Nature) گزارش دادند اين مجموعه‌هاي پايدار (Stem Cell Lines) ‬را با استخراج سلول‌هاي منفرد از جنين ايجاد كرده‌اند، فرايندي كه جنين را كاملاً سالم مي‌گذارد.
درحال حاضر، رشد اين‌گونه سلول‌هاي بنيادي به‌نابودي جنين منجر مي‌شود.
دانشمندان معتقدند كه ممكن است سلول‌هاي بنيادي در آينده به معالجه‌ي طيفي از بيماري‌ها مانند: «آلزايمر» يا «پاركينسون» يا حتي «ترميم جراحت‌هاي وارده به نخاع» كمك كنند.
اكنون «پروفسور رابرت لانزا» مدير امور پزشكي شركت «تكنولوژي پيشرفته‌ي سلولي» در ماساچوست آمريكا و نويسنده‌ي اصلي مقاله‌ي مذكور در مجله‌ي «نيچر» (Nature)، مي‌گويد: «ما براي نخستين بار نشان داده‌ايم مي‌توان سلول‌هاي بنيادي جنيني را بدون نابود كردن جنين به‌وجود آورد».
پژوهشگران سلول‌هاي منفرد را از جنين‌هاي انساني كه با شيوه‌ي آي. وي. اف. (تركيب تخمك و اسپرم در آزمايشگاه) پديد آمده بودند، خارج كردند.
اين كار با همان شيوه‌ي به‌كار گرفته شده در «پي. جي. دي.» (Genetic Diagnosis Pre-Implantation) ‬انجام شد. در اين شيوه، سلول از جنين خارج مي‌شود تا براي كشف اختلالات ژنتيكي آزمايش شود.
اين فرايند به‌گفته‌ي محققان، «جنين» را دست‌نخورده باقي مي‌گذارد و به اين‌ترتيب جنين مي‌تواند به‌رشد خود ادامه دهد.
پژوهشگران با كمك شانزده ‬جنين، دو مجموعه‌ي پايدار از سلول‌هاي بنيادي پديد آوردند كه به‌گفته‌ي «دكتر لانزا» از نظر ژنتيكي طبيعي هستند و مي‌توانند به هرنوع سلولي در بدن تبديل شوند.
اگر ساير محققان اين تحقيق را با موفقيت تكرار كنند به اين‌معني خواهد بود كه مجموعه‌ي سلول‌هاي بنيادي بيش‌تري دردسترس محققان قرار خواهد گرفت.

انتخاب عكس از سايت «سرويس خبري ژنتيك و بيوتكنولوژي ايران» به‌نشاني ذيل:
http://genetics.persianblog.com/

 

كشف ژن‌هاي عامل مرگ ناگهاني كودكان
03/06/1385
محققان يكي از ژن‌هاي وراثتي معروف به «اس. اي. دي. اس.» (S. E. D. S.) را - كه باعث مرگ ناگهاني كودكان مي‌شوند - كشف كردند.
به‌گزارش «جام‌جم آنلاين» به‌نقل از «عرب آنلاين»، «ديويد دروكر» و همكارانش از دانشگاه «منچستر» در انگليس با بررسي ژن‌هاي وراثتي 25 مورد مرگ ناگهاني نوزادان شيرخوار دريافتند خلل در يكي از ژن‌هاي رشد ريه، عامل اصلي مرگ و مير در آن هاست.
محققان متوجه شدند بروز تغييرات در اين ژن باعث ايجاد التهاب ريوي مي شود.
نارسايي در انجام وظايف ريه‌ها باعث ناتواني دستگاه دفاعي بدن و مرگ و مير زودرس مي شود.
«دروكر» گفت: تاكنون سه ژن داراي ارتباط با مرگ و مير زودرس نوزادان شناسايي شده است.
وي افزود: اغلب نوزادني كه بين دو تا چهار ماهگي مي‌ميرند اين ژن را از راه شير مادر به‌ارث مي‌برند.

 

دوم شهريور، سالروز تولد «آلبرت كلود» سلول‌شناس بلژيكي امريكايي است
02/06/1385
بيست و چهارم آگوست، سالروز تولد «آلبرت كلود» سلول‌شناس بلژيكي امريكايي در سال ۱۸۹۸ ‬است.
وي در سال ۱۹۷۴ ‬ميلادي به‌همراه شاگردش «جرج پالاد» و محقق ديگري به نام «كريستين ددوو» به‌دليل «تشريح ساختمان و عملكرد ارگانل‌ها» در زيست‌شناسي سلول، برنده‌ي جايزه‌ي نوبل پزشكي و فيزيولوژي شد.
سلول، واحد ساختماني موجودات زنده و كوچك‌ترين واحدي است كه مي‌تواند به‌تنهايي زندگي كند. درون سلول، ساختارهاي بسيار كوچكي به‌نام «ارگانل» (Organelle) ‬وجود دارد كه هركدام وظيفه‌ي مشخصي دارند.
بزرگ‌ترين ارگانل، «هسته‌ي سلول» است كه مركز كنترل و هدايت تمام فعاليت‌هاي سلول است.
ساختارهاي سوسيسي شكل كه «ميتوكندري» (Mitchondria) ‬ناميده مي‌شوند محل اصلي سوخت و ساز غذا و توليد انرژي هستند. در موجودات پيچيده‌ي پرسلولي، هر سلول وظيفه مشخصي دارد و بعضي از آن‌ها داراي ساختارهايي هستند كه ديگران فاقد آن هستند.
بعضي از آن‌ها عبارتند از:
«واكوئل» كه مواد دفعي را از سلول خارج مي‌كند. «دستگاه گلژي» و «شبكه‌ي آندوپلاسمي» كه سيستم انتقال مواد غذايي هستند و «ريبوزوم» كه موادي روي آن نشسته و دستور توليد پروتئين را مي‌دهد.

 

«فولرين‌هاي پايدار»، عوامل تصويربرداري MRI قدرتمند
01/06/1385
«فولرين‌ها» به‌عنوان حامل‌هاي متنوع و مستعد در «رسانش داروها» و ديگر «مولکول‌هاي مفيد طبي» به «سلول‌هاي سرطاني» معروفند. با نزديک‌تر شدن وعده به واقعيت، محققان «مؤسسه‌ي بين‌المللي سرطان» دانشگاه دولتي «ويرجينا»، عامل تصويربرداري جديدي توسعه دادند که 40 برابر از سيگنال‌هاي تصويربرداري مغناطيسي (MRI) امروزي - که در کلينيک‌هاي انساني استفاده مي‌شود - قوي‌تر است.
به‌گزارش سايت خبري «ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو» به‌نقل از مجله‌ي «راديولوژي» (Radiology)، اين تيم به سرپرستي دکتر «پانوس فاتوروس» (Panos Fatouros) و همکارانش نشان دادند «فولرين C80» مي‌توانند به‌عنوان «حصار پايداري براي يون‌هاي گادولينيوم» - عنصر کليدي عامل‌هاي تباين MRI - عمل مي‌کند.
گادولينيوم «سمي» مي‌باشد بنابراين ايجاد يک «چارچوب پايدار براي رسانش» آن در بدن امري بحراني به‌شمار مي‌رود. چگونگي قرار گرفتن «گادولينيوم» در «فولرين»، شرايط فيزيکي بهينه‌اي فراهم مي‌آورد که گادولينيوم مي‌تواند با ميدان مغناطيسي در تعامل باشد و اين کار موجب تقويت سيگنال مي‌شود.
هم‌چنين اين محققان روش‌هاي به‌کار رفته براي تبديل «فولرين حامل گادولينيوم» به «انواع محلول در آب» را شرح دادند.
در آزمايش‌هاي in Vitro نشان داده شد که «فولرين حاوي گادلينيوم» نه‌تنها سيگنال‌هاي MRI را تقويت مي‌کند بلکه داراي اين ويژگي جالب است که باعث توليد «سيگنال بزرگ‌تر در غلظت‌هاي پايين» است.
هم‌چنين در ادامه، تحقيقات in Vitro در زمينه‌‌ي «تصويربرداري از تومورهاي مغزي» در آزمايش روي حيوانات مشخص شد اين عامل در «غلظت‌هاي پايين» به‌مراتب بهتر از «غلظت‌هاي بالا» عمل مي‌کند.
به‌علاوه آزمايش‌هاي اخير نشان داد که عوامل‌ تصويربرداري مبتني بر فولرين، بيش‌تر از عامل‌هاي تباين گادولينيوم در تومور باقي مي‌ماند و در نتيجه «محدوده‌ي رشد تومور» بهتر تشخيص داده مي‌شود.
اين محققان عنوان کردند روشي که آن‌ها براي توليد عامل گادولينيوم استفاده کردند مي‌تواند در توليد «فولرين حامل فلزات مفيد درماني» مانند: «لوتيتيوم»، «تربيوم» يا «هولميوم» نيز به‌کار گرفته شود. «فولرين» حاوي ترکيب «گادولينيوم، تربيوم» به‌عنوان نمونه، مي‌تواند هم‌زمان از تومور تصويربرداري کرده و نيز «دوز کشنده» از «ماده‌ي راديواکتيو» را به «سلول‌هاي تومور» برساند.
در ادامه اين محققان توضيح دادند تا زماني‌که اتم‌هاي فلز «به‌صورت پايدار» درون فولرين قرار مي‌گيرند ممکن است ويژگي‌هاي دارويي فرمول‌هاي مختلف تغيير نکند. اين مزيت موجب «تسريع در کار پيشرفت درماني» از طريق عوامل‌ مبتني بر خانواده‌ي فولرين خواهد شد.

 علاقمندان براي اطلاع از جزويات اين کار به‌مقاله‌ با عنوان ذيل مراجعه فرمايند:
" In Vitro and in Vivo Imaging Studies of a New Endohedral Metallofullerene Nanoparticle " در مجله‌ي «راديولوژي» (Radiology) آمده است.

 

دانشمندي كه نامي به‌صلابت تمدن ايراني از خود به‌جاي گذاشت
01/06/1385
امروز اول شهريور سال‌روز تولد «ابوعلي حسين ابن عبدالله ابن سينا» معروف به «ابن سينا» پزشك، فيلسوف و دانشمند بزرگ ايراني است.
وي در سال ۳۷۰ ‬هجري قمري در دهي به نام «خورميثن» در نزديكي «بخارا» چشم به‌جهان گشود.
شركت در جلسه‌هاي بحث اسماعيليان از دوران كودكي، به‌واسطه پدر كه از پيروان آن‌ها بود، «بوعلي» را خيلي زود با مباحث و دانش‌هاي مختلف زمان خود آشنا ساخت.
استعداد وي در فراگيري علوم، پدر را بر آن داشت تا به‌توصيه‌ي يكي از استادان وي، «بوعلي» را به‌جز تعليم و دانش‌اندوزي به‌كار ديگري مشغول نكند و چنين شد كه وي به‌دليل نبوغ خود در ابتداي جواني در علوم مختلف زمان خود از جمله «طب» مهارت يافت.
تا آن‌جا كه پادشاه بخارا، «نوح ابن منصور» (كه از سال ۳۶۶ ‬تا ۳۸۷ ‬هجري قمري حكومت كرد) به‌علت بيماري، وي را به‌نزد خود خواند و «ابن سينا» از اين راه به كتابخانه‌ي عظيم دربار ساماني دست يافت.
«بوعلي سينا» در شرح حالي كه خود نگاشته است درباره‌ي منابع آن كتابخانه مي‌گويد: «هر چه از آن‌ها را كه بدان نياز داشتم، خواستم و كتاب‌هايي يافتم كه نام آن‌ها به بسياري از مردم نرسيده بود و من هم پيش از آن نديده بودم و پس از آن هم نديدم. پس اين كتاب‌ها را خواندم و از آن‌ها سود برداشتم و اندازه‌ي هر مردي را در دانش دريافتم و چون به سن هجده سالگي رسيدم از همه‌ي اين دانش‌ها فارغ آمدم».
به اين ترتيب «بوعلي سينا» در علوم مختلف از جمله: «حكمت»، «منطق» و «رياضيات» - كه خود شامل عدد، هندسه، نجوم و موسيقي بود - تسلط يافت.
وي با وجود پرداختن به كار سياست در دربار «منصور»، پادشاه ساماني و دستيابي مقام وزارت «ابوطاهر شمس‌الدوله‌ي ديلمي» و نيز درگير شدن با مشكلات ناشي از كشمكش امرا - كه سفرهاي متعدد و حبس چند ماهه‌ي وي توسط «تاج‌الملك» حاكم همدان را به‌دنبال داشت - بيش از صدها جلد كتاب و تعداد بسياري رساله نگاشته كه هريك با توجه به زمان و احوال او به‌رشته‌ي تحرير درآمده است.
«بوعلي سينا» وقتي در دربار امير بود و آسايش كافي داشت و دسترسي‌اش به كتب ميسر بود به نوشتن كتاب «قانون» در پزشكي يا دائره‌المعارف بزرگ فلسفي خود كتاب «شفا» مشغول مي‌شد.
اما در هنگام سفر فقط يادداشت‌ها و رساله‌هاي كوچك مي‌نگاشت. در زندان به نظم اشعار مي‌پرداخت و يا تأملات ديني را با اسلوبي كه خالي از جمال نباشد، مقيد مي‌كرد.
از ميان تأليفات ابن سينا، «شفا» در فلسفه و «قانون» در پزشكي شهرتي جهاني يافته است.
كتاب شفا در هجده جلد در بخش‌هاي علوم و فلسفه يعني: منطق، رياضي، طبيعيات و الهيات نوشته شده است.
منطق شفا امروز نيز هم‌چنان به‌عنوان يكي از معتبرترين كتب منطق اسلامي مطرح است و طبيعيات و الهيات آن هنوز مورد توجه علاقمندان است.
كتاب «قانون» نيز كه تا قرن‌ها از مهم‌ترين كتب پزشكي به‌شمار مي‌رفت شامل مطالبي درباره‌ي قوانين كلي طب، داروهاي تركيبي و غيرتركيبي و امراض مختلف است.
اين كتاب در قرن دوازدهم ميلادي همراه با آغاز نهضت ترجمه به زبان‌هاي لاتين ترجمه شد و تا امروز به‌زبان‌هاي انگليسي، فرانسه و آلماني نيز برگردانده شده است.
«قانون» كه مجموعه‌ي مدوني از كل دانش طبي باستاني و اسلامي است به‌عنوان متن درسي پزشكي در دانشگاه‌هاي اروپايي مورد استفاده قرار مي‌گرفت و تا سال ۱۶۵۰ ‬ميلادي در كنار آثار «جالينوس» و «موندينو» در دانشگاه‌هاي «لوون» و «مون پليه» تدريس مي‌شد.
«ابن سينا» به‌واسطه‌ي عقل منطقي و نظام‌يافته‌اش كه حتي در طب نيز تلاش داشت مداوا را تا سرحد امكان تابع قواعد رياضي سازد، تسلط بر فلسفه را كمال براي يك دانشمند مي‌دانست.
تأثير آراي فلسفي ابن سينا هم‌چون آموزه‌هاي طبي او به‌جز در قلمرو اسلامي در اروپا نيز امري قطعي است.
«ابوعلي سينا» در سال ۴۲۸ ‬هجري قمري زماني كه تنها ۵۸ ‬سال داشت در حالي رخت از جهان بربست كه با اداي دين خود به دانش بشري، نامي به‌صلابت تمدن ايراني از خود به‌جاي گذاشت.

 

كنفرانس سراسري و دومين كنفرانس بين‌المللي زيست‌شناسي ايران برگزار مي‌شود
01/06/1385
انجمن زيست‌شناسي ايران با همكاري دانشگاه تربيت مدرس، چهاردهمين كنفرانس سراسري و دومين كنفرانس بين‌المللي زيست‌شناسي ايران را 7،8 و 9 شهريور در دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي‌كند.
به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «علوم گياهي»، «علوم جانوري»، «ميكروبيولوژي»، «بيوشيمي»، «بيوفيزيك»، «ژنتيك سلولي و مولكولي»، «بيوتكنولوژي»، «نانوتكنولوژي»، «دام و آبزيان و محيط‌زيست» از محورهاي علمي اين همايش هستند.

 

چهاردهمين كنفرانس سراسري و دومين كنفرانس بين‌المللي زيست‌شناسي ايران برگزار مي‌شود
01/06/1385
انجمن زيست‌شناسي ايران با همكاري دانشگاه تربيت مدرس، چهاردهمين كنفرانس سراسري و دومين كنفرانس بين‌المللي زيست‌شناسي ايران را 7،8 و 9 شهريور در دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي‌كند.
به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «علوم گياهي»، «علوم جانوري»، «ميكروبيولوژي»، «بيوشيمي»، «بيوفيزيك»، «ژنتيك سلولي و مولكولي»، «بيوتكنولوژي»، «نانوتكنولوژي»، «دام و آبزيان و محيط‌زيست» از محورهاي علمي اين همايش هستند.
علاقمندان براي كسب اطلاعات بيش‌تر با دبيرخانه‌ي كنفرانس به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
نشاني: تهران - جلال آل احمد - پل نصر - دانشگاه تربيت مدرس - دانشکده علوم پايه - دبيرخانه کنفرانس - اتاق 612
صندوق پستي : 175-14115 - نمابر : 4453-88011001
وب‌سايت: IBC2006@modares.ac.ir

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 68    بازديد امروز: 33    كل بازديدها: 154175
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما