<<صفحه قبل  [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] صفحه بعد>>
                   

سلول بنيادي در درمان بيماري‌هاي ‌سرخ‌رگي
13/06/1385
سلول‌هاي بنيادي به‌كمك درمان «بيماري‌هاي سرخ‌رگي» آمده‌اند.
به‌گزارش واحد مركزي خبر، در اين روش پزشكان «بن‌ياخته»‌هاي لا‌زم را از «مغز استخوان» بيمار گرفته و در ناحيه‌ي «ساق پاي» وي «در امتداد ماهيچه‌ها» از چند ناحيه وارد پاي بيمار كرده‌اند.
پزشكان اميدوارند با اين شيوه، خون كافي در رگ‌هايي كه سخت شده‌اند, جريان پيدا كند .
به‌عقيده‌ي پزشكان اگر اين آزمايش جواب مثبت دهد مي‌توان از اين شيوه براي درمان مبتلايان به «بيماري‌هاي قلبي» يا دچار «مشكلا‌ت سيستم عصبي» كمك كرد.
بيماري‌هاي سرخرگي از بيماري‌هايي هستند كه ميليون‌ها نفر از آن رنج مي‌برند.
به‌گفته‌ي پزشكان، «سفت و سخت شدن سرخ‌ر‌گ‌ها» در «ماهيچه‌ها» و «پوست پا» «مانع از جريان كافي خون» مي‌شود.
گاهي اين بيماري به‌قدري درداور مي‌شود كه چاره‌اي جز، «قطع پاي بيمار» وجود ندارد.

 

ايجاد اختلال در كروموزم‌ها باعث گرفتگي عضلات پا مي‌شود
13/06/1385
تحقيقات «مؤسسه‌ي علم پزشكي و ژنتيكي اروپا» از كشف مهم‌ترين دليل بروز «گرفتگي عضلات پا» در انسان خبر داد.
به‌گزارش سايت «دي. ان. اي.» (DNA) به‌نقل از خبرگزاري ايتاليايي «آنسا»، اين تيم تحقيقاتي از كشف «چهار سلول كروموزمي» در ‪ DNA ‬انسان خبر دادند كه با بروز «اختلال در اين كروموزم‌ها» «گرفتگي عضلات پا» در افراد مشاهده مي‌شود.
اين كروموزم‌ها در سلول‌هاي «ساق پا»ي افراد مستقر هستند كه با ايجاد اختلال در اين كروموزم برخي از بيماري‌هاي عضلاني به‌وجود مي‌آيد.
ايجاد اختلال در اين چهار كروموزم باعث «منقبض شدن ماهيچه‌هاي پا» مي‌شود كه سبب مي‌شود «خون كافي» به «مويرگ‌ها» و «رگ‌»هايي كه در عضلات پا وجود دارد، نرسد.
براساس تحقيقات انجام شده توسط اين مؤسسه‌ي تحقيقاتي و پزشكي اروپايي در حال حاضر در اروپا بيش از ده‌‬درصد از مردم جهان از گرفتگي عضلات پا رنج مي‌برند.
اين مطالعه‌ها نشان مي‌دهد كه «سندرمي» برروي «سلول‌هاي كروموزومي» موجود در «ساق پا»ي افراد وجود دارند كه باعث بروز «خستگي» مي‌شود.
اين سندرم به‌طور غيرطبيعي مخصوصاً در هنگام «خواب» و «استراحت كردن» باعث «گرفتگي عضلات پا» مي‌شود.
براين اساس ممكن زماني است كه افراد از خواب بيدار مي‌شوند احساس كنند كه عضلات پايشان گرفته است كه براي رفع اين گرفتگي بايد آن قسمت از «عضله‌ي پا» را «ماساژ» داد.

 

دستاوردي ديگري از محققان نانو: نانوعلف‌كش‌ها جايگزين سموم شيميايي مي‌شوند
12/06/1385
دانشمندان در حال ساخت نانوعلف‌كشي هستند كه اين امكان را براي كشاورزان فراهم مي‌كند تا «بدون استفاده از مواد شيميايي» علف‌هاي هرز مزارع خود را از بين ببرند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، توليد اين علف‌كش نتيجه‌ي تلاش مشترك دانشمندان مكزيكي و هندي است و اميد مي‌رود كه به‌توسعه و بسط چشم‌اندازهاي فن‌اوري نانو در صنايع غذايي بينجامد.
اين دانش به سازندگان و توليدكنندگان كمك مي‌كند تا محصولات جديدي را جهت بهبود فراوري و بسته‌بندي توليد كنند.
اين پيشرفت بدين‌معناست كه فناوري نانو مي‌تواند بر تمام جنبه‌هاي مواد غذايي از توليد تا بسته‌بندي‌ تأثير داشته باشد.
اين تحقيق، «پوسته‌ي بذر گياهان هرز» مورد حمله‌ي علف‌كش قرار گرفته و بدين‌ترتيب از «جوانه‌زدن» آن جلوگيري به‌عمل مي‌آيد. اين ماده بذر گياهان هرز را - حتي هنگامي كه در زير خاك مدفون هستند - از بين مي‌برد و از رشد آن‌ها در بهترين شرايط محيطي نيز جلوگيري مي‌كند.
«نانوعلف‌كش‌ها» به‌واسطه‌ي اندازه‌ي فوق‌العاده كوچك به‌سادگي با خاك مخلوط شده و بذر گياهان هرز را در خاك هدف قرار مي‌دهند.
اين روش بيش‌تر به «شخم‌زدن زمين» و «برداشت دستي گياهان هرز» - كه هزينه‌ي زيادي دربردارد - ترجيح داده مي‌شود.
استفاده از اين محصول مبتني بر فناوري نانو نياز به «علف‌كش‌هاي سمي» را - كه بسياري از انواع علف‌هاي هرز نسبت به آن‌ها مقاوم شده‌اند - كاهش مي‌دهد.
عمل «زير ورو كردن زمين» به‌منظور از بين بردن اين آفات مي‌تواند مضر هم باشد زيرا به‌واسطه‌ي خرد و بريده شدن ساقه‌ي اين گياهان، سبب تكثير بيش‌تر آن‌ها نيز مي‌شود.
بنابر اين گزارش، برنامه‌هاي تحقيقاتي مشترك بين دانشگاه كشاورزي «تاميل نادو» (Tamil Nadu) در هندوستان و «مونتري تك» (Monterry Tech) در مكزيك در جولاي سال 2006 (تير 1385) و با هدف مشاركت در تحقيق و توسعه در زمينه‌هاي «انرژي»، «مديريت محيط‌زيست» و «زيست‌فناوري كشاورزي» اعلام شد.
پروژه‌ي «نانوعلف‌كش» در پنج‌سال اخير دردست انجام بوده و تاكنون بودجه‌اي نزديك به 240 هزار دلار براي آن هزينه شده است.

 

دومين كنفرانس بين المللي زيست شناسي ايران خاتمه يافت
10/06/1385
«چهاردهمين كنفرانس سراسري» و «دومين كنفرانس بين‌المللي زيست‌شناسي ايران» با ارائه‌ي هزار و 236 مقاله با حضور مسؤولان دانشگاه، متخصصان و دانشجويان و كارشناسان در «دانشگاه تربيت مدرس» به‌كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين كنفرانس كه طي سه‌روز در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، 202 مقاله در قالب سخنراني و هزار و 34 مقاله در قالب پوستر ارائه شدند.
«دكتر حسين نادري‌منش» دبير علمي كنفرانس زيست‌شناسي ايران و معاون دانشگاه تربيت مدرس در مراسم اختتاميه‌ي اين كنفرانس به جايگاه زيست‌شناسي در علوم مختلف اشاره كرد و افزود: قرن 21 قرن علم زيست‌شناسي است و اگر جامعه‌ي زيست‌شناسي ما به‌صورت جدي عزم خود را جزم نكند و تصميم راسخ نگيرد و كوشش فراوان نكند نمي‌تواند در اين قرن پيشرفت زيادي داشته باشد.
وي با ارائه‌ي گزارشي از روند برگزاري كنفرانس گفت: اگر بتوانيم هر چهار سال يك بار يك كنگره‌ي بزرگ برگزار كنيم و در آن مجموعه‌ي انجمن‌هاي مختلف با هم جمع شوند مجموعه‌اي سه يا چهار هزار نفري مي‌شود كه اگر چنين اتفاقي بيفتد مي‌توانيم بسياري از خواسته‌هاي علمي‌مان را در عصري كه همه‌ي آموزش‌ها دارد به‌صورت E-learning در‌آيد، محقق سازيم كه اين امر در رشد ما بسيار تأثيرگذار خواهد بود.
گفتني است در پايان اين مراسم از تمام كميته‌هاي برگزاري كنفرانس و اعضاي هيأت علمي و دانشجويان فعال قدرداني شد.

 

پروتز عصبي براي راه رفتن افراد مبتلا به ضايعه‌ي نخاعي در ايران ساخته شد
09/06/1385
پروتز عصبي براي ايستادن و راه رفتن افراد مبتلا به ضايعه‌ي نخاعي در ايران ساخته شد كه اين امر سبب شد ايران بعد از امريكا دومين كشور دارنده‌ي اين دانش و تكنولوژي در جهان شود.
به‌گزارش خبرگزاري فارس، «عباس عرفانيان» مسؤول اين پروژه‌ي تحقيقاتي در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب كه «دستگاه پروتز عصبي» براي «ايستادن» و «گام برداشتن» افراد مبتلا به «ضايعه‌ي نخاعي» براي اولين بار در ايران طراحي و ساخته شد، گفت: اين طرح در حدود 16 سال پيش در گروه مهندسي پزشكي دانشگاه علم و صنعت آغاز شد و پژوهشگران ايراني بعد از تلاش‌هاي بسيار توانستند به اين فناوري دست يابند.
وي در ادامه تصريح كرد: در حال حاضر تكنولوژي در انحصار امريكا و بسيار گران قيمت است. تنها يك «پروتز عصبي گام برداشتن» تأييد شده در دنيا وجود دارد و آن پروتز عصبي Para Step در امريكا است كه در بيش از 40 مركز پزشكي در امريكا استفاده مي‌شود.
وي با اشاره به اين‌كه افرادي كه دچار ضايعه نخاعي هستند در اثر «عدم تحرك»، دچار عوارضي از قبيل: «پوكي استخوان»، «آتروفي عضلاني»، «سفتي مفاصل»، «ناراحتي‌هاي كليوي، قلب و عروق» مي‌شوند، افزود: اين افراد كنترل ادرار ندارند و عمل دفع آن‌ها با مشكل مواجه است. عضلات فلج در اثر عدم امكان انقباض، رفته رفته شل شده و توانايي خود را از دست مي‌دهند.
از همه مهم‌تر اين افراد دچار افسردگي مي‌شوند و نگه‌داري اين افراد براي خانواده مشكل و داراي هزينه است. به‌همين جهت، رفع مشكلات حركتي در بيماران «ضايعه‌ي نخاعي»، «صدمه‌ي مغزي»، بيماران دچار Multiple, Sclerosis, Cerebral Palsy, Stroke هدف تحقيقات براي مدت چند دهه است.
«عرفانيان» اضافه كرد: از روش‌هاي مطرح در قرن 21 براي رفع مشكل حركتي در بيماران دچار «ضايعه‌ي نخاعي» و يا «صدمه‌هاي مغزي»، استفاده از «تكنولوژي عصبي» است. هدف از اين تكنولوژي، «كنترل خارجي» هر ارگاني از بدن است كه در حالت طبيعي به‌وسيله‌ي سيستم عصبي مركزي كنترل مي‌شود. از فراورده‌هاي اين تكنولوژي مي‌توان به «پروتزهاي عصبي قلبي» اشاره كرد. پروتزهاي عصبي قلبي با استفاده از «تحريك‌هاي الكتريكي كنترل شده»، زندگي را براي بسياري از بيماران قلبي ممكن ساخته است.
وي ياداور شد: از ديگر محصولات اين تكنولوژي مي‌توان «پروتزهاي عصبي شنوايي» را ذكر كرد. در سال‌هاي اخير، «بازگرداندن عملكرد سيستم شنوايي» با استفاده از پروتزهاي عصبي حلزوني پيشرفت‌هاي چشم‌گيري داشته است. با استفاده از اين پروتزها، امكان شنيدن براي «افراد ناشنوا» فراهم شده است.
از اين تكنولوژي نيز براي «كنترل درد»، «كنترل مثانه»، «كنترل دفع»، «كنترل اسپاستيستي»، «كنترل بعضي از موارد اپليپسي» و «درمان Tremor» ناشي از بيماري «پاركينسون» استفاده مي‌شود.
اين متخصص مهندسي عصبي يكي ديگر از فراورده‌هاي مهم «تكنولوژي عصبي» در قرن 21 را «پروتزهاي عصبي حركت» معرفي كرد و گفت: امروزه، پروتزهاي عصبي به‌عنوان يك روش بالقوه مؤثر براي ايجاد حركت در اندام فلج افراد دچار «ضايعه‌ي نخاعي» و يا «ضايعه‌ي مغزي» و «رفع اختلال‌هاي حركتي» در بيماران دچار Cerebral Palsy و Multiple Sclerosis مطرح است و در محيط‌هاي تحقيقاتي، كلينيكي براي «ايجاد حركت در اندام فوقاني» (بستن و باز كردن پنجه‌ي دست، كنترل حركت آرنج و شانه) و «اندام تحتاني» (ايستادن، گام برداشتن، رفع افتادگي مچ پا) به‌كار مي‌رود.
دانشيار مهندسي پزشكي خاطر نشان كرد: طرح استفاده از الكترونيك و كامپيوتر براي ايجاد حركت‌هاي ايستادن و گام برداشتن در افراد فلج در ايران از سال 1369 توسط اين گروه آغاز شد. پس از مدت پنج سال، «پروتز عصبي گام برداشتن» تحت‌عنوان Parawalk در كشور ما طراحي و ساخته شد. اين پروتز عصبي، يك سيستم ميكروالكترونيكي با تراشه‌ي ريزپردازنده‌اي است كه بر اساس «مكانيزم مغز انسان» در ايجاد و كنترل حركت عمل مي‌كند و در نوع خود در دنيا منحصر به فرد است.
«پروتز عصبي حركتي» ساخته شده در دانشگاه علم و صنعت ايران تاكنون بر روي افراد فلج كامل به‌كار گرفته شده و به‌خوبي اين افراد قادر به «بلند شدن از صندلي چرخدار»، «نشستن»، «ايستادن» و «گام برداشتن» شده‌اند.
گفتني است: اين پروژه با حمايت سازمان گسترش صنايع نوسازي ايران انجام شده است.

 

روش جديد درماني براي رفع بيماري آلزايمر
09/06/1385
يك گروه از محققان پزشكي در كلمبيا از روش جديد درماني براي رفع «بيماري آلزايمر» خبر دادند.
به‌گزارش سرويس خبري زيست‌شناسي ايران به‌نقل از خبرگزاري ايتاليايي آنسا، اين روش جديد درماني در دانشگاه پزشكي مركزي در كلمبيا كشف شده است.
اين گروه از محققان با انجام آزمايش‌هايي بر روي موش‌ها، «آنزيمي» را براي درمان بيماري آلزايمر كشف كردند.
نام اين آنزيم كشف شده UCH-L1 ‬است كه از تركيب شيميايي ‪L1‬ - كه قابل حل در مايعات است - ساخته شده است.
محققان كلمبيايي به‌دفعات اين آنزيم را به موش‌ها تزريق كردند تا به تأثيرهاي آن پي ببرند.
تزريق اين آنزيم به موش‌ها سبب شد تا بر روي حافظه تأثيرهايي بگذارد و مانع از ايجاد فراموشي شود.
اين تيم پزشكي با تزريق اين آنزيم به موش‌ها مشاهده كردند آنان از هشياري زيادي برخوردار شدند.
در اين آنزيم مولكولي با نام «كرب» (CREB) ‬وجود دارد كه در «تقويت حافظه» نقش مؤثري ايفا مي‌كند.
نتايج تحقيقات انجام شده توسط اين گروه از محققان كلمبيايي در مجله‌ي پزشكي با نام «سلول» (Cell) چاپ شده است.

 

مخترع ايراني «دستگاه هشداردهنده‌ي قلب» ساخت
09/06/1385
يكي از اساتيد گروه فيزيك دانشگاه الزهرا(س) موفق به اختراع «دستگاه هشدار قلب» شد.
به‌گزارش خبرگزاري ايرنا روابط عمومي دانشگاه الزهرا(س) با اعلام اين خبر افزود: دكتر «كامران كاوياني» موفق به اختراع دستگاه هشدار قلب شده كه برمبناي تجزيه و تحليل‌هاي آماري ضربان قلب - كه از طريق انگشتان دست توسط دستگاه ضبط مي‌شود - مي‌تواند قلب بيمار را از قلب سالم تشخيص دهد.
در صورتي كه افراد با قلب سالم - كه در درجه‌ي ريسك حمله‌ي قلبي متوسط و يا بالايي قرار دارند – به‌وسيله‌ي اين دستگاه تحت‌مراقبت و نظارت قرار گيرند، چنان‌چه در معرض «حمله‌هاي قلبي» و يا «اسكيمي خاموش» قرار گيرند در همان مراحل اول دستگاه قادر به هشدار دادن است.
در چنين موقعيتي، دستگاه هشداردهنده‌ي قلب قادر به دادن هشدار براي رساندن بيمار به پزشك و معاينه‌هاي دقيق‌تر مي‌باشد.
در واقع اين دستگاه با اندزه‌گيري «كميت‌هاي آماري» ناشي از «ريتم ضربان قلب» قادر است تا اين هشدار را اعلام كند.
اين روش‌ها - كه بر‌مبناي تحقيقات نظري دو گروه تحقيقاتي در دانشگاه الزهرا و دانشگاه صنعتي شريف است و نتايج آن در مجله‌هاي معتبر ISI نيز منتشر شده - توسط داده‌هاي معتبري در مورد قلب‌هاي سالم و بيمار - كه توسط مراكز معتبر بين‌المللي تهيه شده است - مورد آزمايش قرار گرفته و نتايج بسيار خوبي در پي داشته است.
اين براي اولين بار است كه نتايج اين تحقيقات نظري به‌صورت يك «دستگاه قابل‌حمل» جنبه‌ي كاربردي پيدا مي‌كند.
براساس اين گزارش به‌زودي «تست باليني» اين دستگاه آغاز مي‌شود.

 

جايزه‌ي دانشگاه «شفيلد» انگلستان به دانشجوي 19 ساله‌ي ايراني اعطا شد
08/06/1385
«كورش كرفي» دانشجوي ايراني دانشگاه «شفيلد» انگليس (University of Sheffield) به‌پاس موفقيت‌هاي علمي‌اش جايزه‌ي يادبود «والري بروم هد» اين دانشگاه را دريافت كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «كورش كرفي» - كه در دانشكده‌ي «بيولوژي مولكولي و بيوتكنولوژي» دانشگاه شفيلد در رشته‌ي ژنتيك درحال تحصيل است – به‌دليل «فعاليت‌هاي برجسته‌ي آزمايشگاهي» در سال اول تحصيل در اين دانشگاه و هم‌چنين «احراز رتبه‌ي نخست در ميان 100 دانشجوي اين دانشكده» اين جايزه را دريافت كرد.
اين دانشجوي جوان - كه اهل مشهد است - در دبيرستان استعدادهاي درخشان اين شهر تحصيل كرده و از برگزيدگان بخش دانش‌آموزي ششمين جشنواره جوان خوارزمي (سال 83) بوده است.
«كرفي» - كه قصد دارد تحصيلات خود را تا كسب دكتري «رشته‌ي تومورشناسي» ادامه دهد - علاوه بر دستاوردهاي آكادميك در علم هم‌چنين «رئيس انجمن ايرانيان مشغول تحصيل در دانشگاه شفيلد» است كه فعاليت‌هاي علاقه‌مندان به فرهنگ ايراني و فارسي را در اين دانشگاه سازماندهي مي‌كند.
«پروفسور ديويد رايس» (David Rice) رئيس دانشكده‌ي بيولوژي مولكولي و بيوتكنولوژي دانشگاه شفيلد گفت: از مشاهده‌ي موفقيت‌هاي مطالعاتي «كوروش» بسيار خوشحاليم. كسب جايزه‌ي «والري بروم هد» (Valerie Broomhead) توسط وي نشان از شايستگي بالا و توانايي عالي آكادميك او دارد.
بنابر اين گزارش، «پروفسور باب بوچر» (Bob Boucher) نايب رئيس دانشگاه شفيلد نيز اظهار داشت: اين دانشگاه مفتخر است كه به‌مدت بيش از 40 سال پذيراي دانشجويان ايراني است. در اين مدت اين دانشگاه روابط نزديكي با مؤسسه‌هاي آكادميك ايران برقرار كرده و از دانش دانشجويان ايراني بهره‌ي بسيار برده است.
گفتني است، جايزه‌ي «والري بروم هد» (Valerie Broomhead) به‌ياد يكي از اعضاي هيأت علمي فقيد دانشكده‌ي بيولوژي مولكولي و بيوتكنولوژي دانشگاه شفيلد از سال 2002 به دانشجويان برتر اين دانشكده اعطا مي‌شود.

 

سي و يكم آگوست سال‌روز تولد «ميشل اوژن شورول» بنيانگذار شيمي چربي‌ها است
08/06/1385
31 ‬اگوست ۲۲۰‬ سال پيش در چنين روزي «ميشل اوژن شورول» شيميدان فرانسوي و بنيانگذار شيمي چربي‌ها به‌دنيا آمد.
به‌گزارش خبرگزاري ايرنا، وي كاشف «اسيدهاي چرب»، «استئارين» و مخترع «شمع‌هاي جديد برمبناي استئارين» است.
«استئارين» باعث استقامت شمع شده و موجب مي‌شود كه شمع ديرتر آب شود.
اگر مقدار «استئارين» بيش‌تر از حد معمول باشد، شمع، حالت صابوني به‌خود مي‌گيرد.
پدر «شورول»، «شماع» بود و «شورول» نيز مدت‌ها به اين‌كار مشغول بود.
بعد از اتمام تحصيلاتش، به‌تحقيقات شيميايي پرداخت و طريقه‌ي تجزيه‌ي «مواد چربي» و «روغن‌هاي نباتي و حيواني» را كشف و «شمع گچي» را اختراع كرد.
«شورول» نخستين كسي بود كه وجود «قند در ادرار» را كشف كرد. او كه بيش از ‪ ۱۰۲‬سال عمر كرد مخترع و نام‌گذاري‌كننده‌ي «مارگارين» نيز محسوب مي‌شود.
«مارگارين» همان «كره‌ي گياهي» است كه از روغن و آب تشكيل شده است. بدين‌ترتيب كه روغن‌هاي مايع گياهي را با آب و يك‌سري مواد افزودني نظير: «شيرخشك»، «امولسي فاير»، «بتا كاروتن» و «اسانس» تركيب كرده و «مارگارين» توليد مي‌كنند.
تفاوت مارگارين با كره‌ي طبيعي در نوع روغن‌اش است. كره به‌صورت طبيعي حاوي آب و روغن شير است ولي مارگارين همان‌طوري كه گفته شد از روغن گياهي توليد مي‌شود.

 

رئيس مجلس: «زيست فناوري» جايگاهي همانند «تحقيقات اتمي» در آغاز قرن بيستم دارد
08/06/1385
چهاردهمين كنفرانس سراسري و دومين كنفرانس بين المللي زيست شناسي ايران چهارم شهريور 1385 با پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي در «دانشگاه تربيت مدرس» تهران گشايش يافت.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مراسم افتتاحيه‌ي چهاردهمين كنفرانس سراسري و دومين كنفرانس بين‌المللي زيست‌شناسي ايران با حضور جمعي از مسؤولان و نمايندگان مجلس، رئيس و اعضاي هيأت علمي دانشگاه، صاحب‌نظران، دانشجويان و كارشناسان داخلي و خارجي «زيست ‌فناوري» در تالار اجتماعات استاد مطهري دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.
در پيام «دكتر حداد عادل» به اين كنفرانس كه توسط «دكتر عباسپور» رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي قرائت شد،آمده است:«برگزاري چهاردهمين هم‌انديشي سراسري و دومين هم‌انديشي بين‌المللي زيست‌شناسي ايران، فرصتي به‌دست مي‌دهد تا دانشمندان و متخصصان زيست‌شناسي ايراني از دستاوردهاي علمي يكديگر آگاه شوند و با استفاده از تحقيقات دانشمنداني كه از ديگر كشورهاي جهان دعوت شده‌اند به‌جايگاه و وضع كنوني اين علم در دنياي معاصر نيز وقوف بيش‌تري پيدا كنند. هم‌چنين اين اجتماع علمي فرصت مناسبي است تا دانش زيست‌شناسي به جامعه و مخصوصاً جواناني كه در آغاز راه علم‌اموزي قرار دارند بهتر معرفي شود.
دانش زيست‌شناسي به‌گواهي نام خود، عمري به‌قدمت زندگي دارد. از روزي كه بشر زيستن را احساس كرده، دانش زيست‌شناسي نيز آغاز شده است و همواره در راه توسعه و تحول بوده است اما آن‌چه در چند دهه‌ي اخير موجب افزايش اعتبار و اهميت زيست‌شناسي شده تحول‌هاي شگرفي است كه مخصوصاً در بعضي از شاخه‌هاي زيست‌شناسي نظير: «ژنتيك» به‌ظهور رسيده و پيوندي است كه اين دانش با فناوري‌هاي نوين پيدا كرده و دانش گسترده‌اي به نام زيست‌فناوري در اثر اين پيوند به‌وجود آمده كه به‌يك معني، انسان را به مهندسي در طبيعت قادر ساخته است.
دستاوردهاي جديد زيست‌شناسي در بسياري از عرصه‌هاي زندگي، آثار گسترده‌اي داشته و راه را براي درمان و پيشگيري بسياري از بيماري‌ها گشوده و در حوزه‌هايي مانند: كشاورزي نيز تحولات چشمگيري به‌وجود آورده و اين نتايج به‌نوبه‌ي خود، موجب تحول‌هاي دامنه‌داري در اقتصاد و سياست شده و مباحث تازه‌اي را در فلسفه، جامعه‌شناسي، علم حقوق و اخلاق به‌وجود آورده است.
به‌نظر مي‌رسد تحقيقاتي كه امروزه در عرصه‌ي زيست فناوري دنبال مي‌شود به‌موازات پيشرفت‌هايي كه در حوزه‌ي «ريزفناوري» يا «نانوتكنولوژي» حاصل شده به اين دانش در آغاز قرن بيست و يكم، جايگاهي شبيه تحقيقات اتمي در آغاز قرن بيستم بخشيده است و جهان مي‌بايد در سال‌هاي آينده در انتظار خبرهاي حيرت‌اور و دستاوردهاي مهمي از سوي زيست‌شناسان باشد.
خوشبختانه در پرتو خيزشي كه در كشور ما تحت‌عنوان «نهضت علمي» و «جنبش نرم‌افزاري» در سال‌هاي اخير آغاز شده، تحقيقات زيست‌شناسي نيز اهميت و شأن ويژه‌اي پيدا كرده و دولت و مجلس با درك اين اهميت مصمم‌اند راه را براي گسترش اين دانش در كشور بيش از پيش هموار سازند.
اينجانب با تشكر از همه‌ي دانشمندان ايراني و غيرايراني شركت‌كننده در اين هم‌انديشي و با سپاس‌گذاري از مديران محترمي كه در برگزاري آن سهمي داشته‌اند براي اين مجمع علمي آرزوي موفقيت مي‌كنم.»
به گزارش ايسنا، دكتر «دانشجو» رئيس دانشگاه تربيت مدرس و رئيس چهاردهمين كنفرانس سراسري و دومين كنفرانس بين‌المللي زيست‌شناسي ايران نيز در مراسم افتتاحيه‌ي اين كنفرانس گفت: باتوجه به ماهيت كاربردي و بنيادي علوم زيستي توجه به آن در دانشگاه تربيت مدرس همواره چشمگير و قابل‌ملاحظه بوده است.
وي در ادامه گفت: براي مثال ايجاد قطب بيوتكنولوژي و آزمايشگاه‌هاي ملي در اين زمينه مثل: آزمايشگاه بيوتكنولوژي، بيوتكنولوژي كشاورزي، ايجاد مركز تحقيقات زيست‌فناوري و ايجاد دوره‌ي دكتري نانوبيوتكنولوژي براي اولين بار در كشور همگي گوشه‌اي از توجه اين دانشگاه به علوم زيستي را نشان مي‌دهد.
«دكتر دانشجو» در ادامه به فعاليت‌هاي اين دانشگاه در زمينه‌ي علوم مختلف اشاره كرد و افزود: اين دانشگاه از نظر توليد علم و كيفيت تدريس همواره حايز رتبه‌ي اول تا سوم بين كل دانشگاه‌هاي كشور در چند سال اخير بوده است.
«دكتر دانشجو» در ادامه گفت: بيش از هشت‌هزار عضو هيأت علمي دانشگاه‌هاي كشور و جمعيت قابل‌توجهي از اعضاي هيأت علمي مراكز تحقيقاتي مختلف از فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه هستند و در كنار افتخارهاي بزرگ علمي كشور، نام محققان و اعضاي هيأت علمي اين دانشگاه همواره مي‌درخشد.
اين دانشگاه با وجود رشته‌هاي مرتبط در دانشكده‌هاي متفاوت يكي از فعال‌ترين دانشگاه‌هاي كشور در زمينه‌ي زيست‌شناسي مي‌باشد.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 76    بازديد امروز: 32    كل بازديدها: 154174
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما