<<صفحه قبل  [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] صفحه بعد>>
                   

رهبر انقلاب اسلامي، «دين» و «اخلاق» را عامل مكمل و شتاب‌دهنده‌ي علم خواندند و به‌نخبگان جوان توصيه كردند به‌موازات تلاش بي‌وقفه علمي، به«‌معنويات» و «اخلاق» توجه كامل داشته باشند و با احساس مسؤوليت، نقش خود را در روند پيشرفت حال و آينده كشور ايفا كنند
26/06/1385
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار با نخبگان جوان و برگزيدگان آزمون‌ها و جشنواره‌هاي داخلي و المپيادهاي ملي و جهاني با تأكيد بر «لزوم توأم بودن علم با دين و اخلاق»، به مشكلات عميق و گسترده‌ي اجتماعي - فرهنگي و اقتصادي امريكا اشاره كردند و افزودند: فاصله‌ي عظيمي كه پيشرفته‌ترين كشور علمي جهان يعني امريكا با آرمان‌هاي بشري مانند عدالت، امنيت، آرامش و سعادت دارد نتيجه‌ي فاصله‌ي عميق «علم» با «اخلاق و معنويت» در غرب است.
ايشان پيشرفت علمي را هدفي راهبردي، بسيار مهم و حياتي برشمردند و تلاش بي‌وقفه، خستگي‌ناپذير و پرشتاب دانشمندان، دانشجويان و به‌ويژه نخبگان جوان را عامل اصلي تحقق اين هدف دانستند.
رهبر انقلاب ديدار و گفت وگو با نخبگان جوان را ديداري نمادين در تكريم علم و عالم و نشانه‌ي (جايگاه فوق‌العاده‌ي علم در نظام اسلامي و روند پيشرفت كشور) دانستند و افزودند: ملت ايران از عقب‌ماندگي علمي و سوء‌استفاده‌ي غربي‌ها از علم براي سلطه‌ي سياسي، اقتصادي و فرهنگي، متحمل ضررها و آسيب‌هاي فراوان شده و به‌همين علت تصميم گرفته است با حركتي پرشتاب در مسير پيشرفت علمي، عقب‌ماندگي تاريخي خود را جبران و تهديدهاي رقبا يا دشمنان را ناكارامد كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، دو عامل «خطرپذيري» و «كار خستگي‌ناپذير و پيگير» را از مهم‌‌ترين عوامل تأثيرگذار در پيشرفت ملت‌ها خواندند و خاطرنشان كردند: «خطرپذيري»، «جرأت اقدام» و «نترسيدن از ناكامي و شكست»، ملت‌ها را به‌حركت و تكاپو مي‌كشاند و ضريب موفقيت را در همه‌ي عرصه‌هاي مادي و معنوي كاملاً افزايش مي‌دهد و جوانان ما بايد «بدون ترس از شكست و ناكامي»، وارد ميدان‌هاي بزرگ شوند.
ايشان خطرپذيري را از خصوصيت‌هاي خوب فرهنگ غرب دانستند و افزودند: ويژگي‌هاي خوب و بد كشورها و جوامع را بايد در كنار هم مطالعه كرد و «بخشي از پيشرفت‌هاي غرب» را نتيجه‌ي «خطرپذيري» آن‌ها دانست.
رهبر انقلاب اسلامي، «تلاش و فعاليت خستگي‌ناپذير» را عامل دوم موفقيت و پيشرفت بشر برشمردند و افزودند: «راحت طلبي»، «تنبلي و فرار از مشكلات»، در طول تاريخ، «عامل اصلي درجا زدن و عقب ماندگي» برخي ملت‌ها بوده است و هر ملت و كشوري به‌جايي رسيده است در پرتو «پشتكار»، «روبه رو شدن با مشكلات» و «تلاش سخت و بي‌امان» بوده است.
نخبگان جوان و برگزيدگان آزمون‌ها و جشنواره‌هاي داخلي و المپيادهاي ملي و جهاني در اين ديدار، ديدگاه‌ها و پيشنهادهاي خود را درباره‌ي مسائل مختلف علمي، اجتماعي، فرهنگي و دانشگاهي بيان كردند.
در آغاز اين ديدار خانم‌ها و آقايان:
- فرزانه فرهادي (رتبه‌ي اول گروه رياضي كنكور سراسري امسال)
- وحيد لياقت (دارنده‌ي مدال طلاي المپياد جهاني كامپيوتر)
- ساحل رمضاني‌تبار (رتبه‌ي اول گروه علوم انساني كنكور ۱۳۸۵‬)
- مسعود داوديان (رتبه‌ي اول آزمون دستياري دندانپزشكي)
- نرگس سادات فهري (دارنده‌ي مدال طلاي المپياد ادبي كشور)
- ناصر طالبي‌زاده (دارنده‌ي مدال طلاي المپياد جهاني رياضي)
- سيده پريا سعادت (رتبه‌ي اول گروه علوم تجربي كنكور امسال)
- حميد رضا كريمي (دانشجوي نمونه‌ي وزارت علوم در مقطع دكتري)
- آناهيتا قزويني‌زاده (رتبه‌ي اول گروه هنر كنكور ۱۳۸۵‬)
- سهيل عشقي (رتبه‌ي اول زبان‌هاي خارجي كنكور سراسري و رياضي دانشگاه آزاد)
- محمد حياتي‌فر (رتبه‌ي اول پژوهش‌هاي كاربردي جشنواره‌ي خوارزمي)
- مريم نريمي (رتبه‌ي اول شاهد در گروه هنر كنكور سراسري امسال)
- سيد محمد مهدي آذري (رتبه‌ي اول شاهد در گروه علوم تجربي كنكور ۱۳۸۵‬)
- حامد صادقي پوررودسري (دانشجوي نمونه‌ي وزارت بهداشت)
به‌بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.
عناوين مهم‌ترين نكته‌هايي كه نخبگان جوان در سخنان خود مطرح كردند عبارت بود از:
- لزوم نگاه نظام‌مند به موضوع نخبگان و پرهيز از برخوردهاي سليقه‌اي با اين موضوع
- ضرورت ايجاد ساز و كار مناسب براي شناسايي استعدادهاي درخشان در مقاطع مختلف تحصيلي
- لزوم حمايت از نخبگان و ساماندهي آنان براي حل مشكلات جامعه و كشور
- انتقاد از بي‌ثباتي در قوانين حمايتي نخبگان
- مشكل كمبود خوابگاه دانشجويان شهرستاني
- تسهيل در مقررات رفت و آمد نخبگان جوان به خارج و داخل كشور
- به‌كارگيري نخبگان فارغ‌التحصيل رشته‌هاي پزشكي و دندانپزشكي در تحقيق و پژوهش و آموزش
- ضعف دروس علوم انساني در مقطع دبيرستان و ترجمه‌اي بودن متون برخي از اين دروس
- ضرورت توجه بيش‌تر به علوم پايه
- كمبود بودجه و امكانات پژوهش و تحقيقات
- لزوم ارتباط قوي‌تر مراكز تحقيقاتي با سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف
- توجه بيش‌تر به‌رشته‌هاي نوين علمي
- ارتباط بيش‌تر مسؤولان با نخبگان جوان
- برنامه‌ريزي براي اصلاح كنكور
- ضرورت جهت‌گيري كاربردي تحقيقات و ترويج فرهنگ پژوهش
- لزوم اجراي طرح‌هاي ملي تحقيقاتي با مشاركت همه‌ي دانشگاه‌ها و مراكز علمي كشور
- ايجاد مراكز پرورش نخبگان هنري در مقاطع مختلف تحصيلي
- روزامد شدن نظام آموزش دبيرستاني
- انتقاد از بي‌برنامگي در برخي مراكز پژوهشي
- آشنا كردن بيش‌تر جوانان با فرهنگ و هويت اصيل اسلامي، ايراني براي مقابله با هجوم فرهنگي غرب
- انتقاد از كم‌فعاليتي بنياد نخبگان
- لزوم يكسان‌شدن تسهيلات براي نخبگان فارغ‌التحصيل وزارت علوم و وزارت بهداشت
- ضرورت ارتقاي سطح عمومي دانش در دبيرستان‌ها و دانشگاه‌ها و اكتفا نكردن به حضور در المپيادهاي جهاني.

 متن كامل سخنان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي
بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحيم‏

يكي از دلايلي كه من شيفته‏ي اين مجالس جوانان هستم، همين احساس آزادگي و براي جوانِ امروز، دليري بيان عقيده است. اين، آن نكته‏ي بسيار جالب است؛ لذا من از اين برادر عزيز كه برخاستند و اين مطلب را بيان كردند، تشكر مي‌كنم.
اولاً به همه‌ا‏تان خوش‏آمد عرض مي‌كنم و از يكايك جواناني كه اين‌جا مطالبي را بيان كردند، تشكر مي‌كنم. آن چيزهايي هم كه گفتيد، همه ثبت شد؛ بعضي از اين‌ها نكاتي است كه قابل توجه مسؤولان محترمي است كه اين‌جا تشريف دارند - وزراي محترم، معاون محترم، رئيس جمهور و بقيه‏ي مسؤولان كه ديدم يادداشت هم مي‌كنند - و بايد مورد توجه قرار بدهند و دنبال كنند؛ بعضي شدني است؛ بعضي هم ممكن است اشكالاتي بر آن‌ها وارد باشد؛ به هر حال، بايد بررسي و توجه بشود. بعضي از حرف‌ها چيزهايي است كه درست است و همين حالا مورد توجه است؛ مثلاً راجع به بنياد نخبگان - كه بعضي از دوستان صحبت كردند - خوشبختانه در اين اواخر مي‏بينيم كه اين بنياد، يك تحرك بهتري پيدا كرده است؛ در ضمن آن كساني هم كه براي مسؤوليت بنياد نخبگان - چه قبلاً و چه امروز - در نظر گرفتند، خودشان جزوِ نخبه‏هايند؛ حالا منتها نخبه‏هاي دوره‏هاي قبل از شما. اين‏طور نيست كه كار نخبگان به كساني سپرده شود كه خودشان معناي نخبه را نمي‌دانند و حظي از نخبه بودن ندارند؛ اين نخواهد بود. ان‏شاءاللَّه بهتر هم خواهد شد. من هم تأكيد كرده‏ام، مجدداً تأكيد مي‌كنم و جاي مهمي است.
يا آن نكته‏اي كه راجع به مركز تحقيقات پتروشيمي گفتند، حتماً اين را جنابعالي - جناب آقاي «دكتر داوودي» - بايد دنبال كنيد؛ چون وزير محترم نفت اينجا نيست. اين نكته‏ي بسيار مهمي است؛ اين همان چيزي است كه من روي آن تكيه ميكنم: «متصل شدن مراكز علم و تحقيق با مراكز استفاده‏كننده‏ي از علم و تحقيق»؛ اين‌ها همديگر را زير نظر داشته باشند و از هم استفاده كنند. هم آن‌ها مي‌توانند تحقيق اين‌ها را جهت بدهند، هم اين‌ها مي‌توانند فعاليت آن‌ها را جهت بدهند. ان‏شاءاللَّه اين را حتماً جنابعالي دنبال كنيد.
بعضي نكات را هم كه من از بيانات دوستان استفاده كردم، بد نيست به شما بگويم؛ توجه داشته باشيد. ببينيد اين حركتِ به‌سمت مهاجرت به خارج از كشور، اولاً همه‏ي انواعش بد نيست كه من بارها گفته‏ام، گريختن و فرار از جبهه نيست. فرار از جبهه بد است؛ كشور شما در حال يك تحرك، يك چالش عظيم و يك اقدام بزرگ براي جلو رفتن و پيش رفتن است؛ مثل يك جبهه‏ي جنگ. گريختن از اين جبهه بد است؛ اما آمدنِ كنار براي ياد گرفتن بيش‌تر و آماده شدن بيش‌تر، اين بد نيست. من همه‏ي اين رفتن‌هاي به خارج را مردود نمي‌دانم؛ بارها هم در جمع شماها و بقيه‏ي جوان‌ها گفته‏ام. چه عيب دارد بعضي‌ها بيرون مي‌روند؟ خوب بروند. آن كساني كه كشور را فراموش مي‌كنند، مصالح كشور و مصالح ملت خودشان - يعني خانواده‏ي خودشان - را پشت‌گوش مي‏اندازند و فقط براي پركردن جيب خودشان راه مي‏افتند و بيرون مي‌روند، البته اين‌ها از نظر عقل محكومند؛ نه محكوم قضايي، هيچ قانوني وجود ندارد كه اين كار را محكوم كند؛ اما وجدان و عقل بشري و وجدان ملي، يك چنين عملي را محكوم مي‌كند. اين‌ها هم اين‏طور نيست كه نخبه‏ها باشند؛ نه، ممكن است در بين آن‌ها چهار تا نخبه هم باشند، چهل تا غير نخبه هم هستند. تصور نشود حالا اين‌هايي كه پا مي‌شوند و بيرون مي‌روند، همه نخبه‏هاي ما هستند كه يكي‏يكي بيرون مي‌روند؛ نه، پا مي‌شوند مي‌روند و دچار مشكلات هم مي‌شوند - شما هم توجه داشته باشيد، ما در اين زمينه اطلاعات زيادي داريم - كساني كه مي‌روند، غالباً با يك‌استقبال خوب و قدرداني‏اي مواجه نمي‌شوند. اگر حقيقتاً هم نخبه باشند، آن مراكز، اين‌ها را در حد توانشان مي‏فشرند، استفاده‏ي خودشان را مي‌كنند و بعد پرتاب مي‌كنند دور؛ و هيچ‌تعهدي نسبت به آن‌ها ندارند. هدف بايد اين باشد كه انسان براي كشور خودش، براي مردم خودش، براي خانواده‏ي خودش، براي آن سرزميني كه او را در خود نشانده؛ بارور كرده و ثمربخش كرده، براي نسل فعلي و نسل‌هاي آينده مفيد واقع شود. هدف بايد اين باشد. اين هدف هر طور كه فراهم شود، ايرادي ندارد.
يك نكته‏ي ديگر در زمينه‏ي مسأله‏ي «استقلال فرهنگي» است كه بعضي از دوستان اشاره كردند. اين استقلال فرهنگي در كشور شروع شده است. از اواسط دوران قاجار، يك فريفتگي و بيگانه‏زدگي در ما پيدا شد؛ البته عوامل طبيعي‏اي هم داشت و اين عوامل روزبه‏روز شدت پيدا كرد؛ در دوران حكومت پهلوي به اوج رسيد و بر اساس آن‌ها، پايه‏هاي فرهنگي بسيار خطرناكي را در كشور پايه‏گذاري كردند: مثل اين‌كه ايراني «نمي‌تواند»، ايراني عُرضه‏ي حضور در ميدان‌هاي علم و فرهنگ را ندارد؛ و نگاه منفي نسبت به همه‏ي گذشته‏ي فرهنگي و مواريث ارزشمند تاريخي و علمي ما؛ اين‌ها چيزهايي بود كه در اين كشور اتفاق افتاد. شماها آن دوران را نديديد. ما كه در آن دوران بزرگ شديم، بنده كه با اكثر شماها شايد در حدود نيم قرن اختلاف سني دارم، آن دوران‌ها را درك كرديم و ديديم كه چه بود. حقيقتاً فرهنگي كه ترويج مي‌شد، فرهنگ «نمي‌توانيم» بود؛ فرهنگ ترجيح مطلقِ هر چيز غربي بر هر چيز ايراني بود؛ اين‏طوري بود. در زمينه‏ي افتخارات ايراني، دقيقاً بر روي چيزهايي تكيه ميشد كه غرب آن‌ها را به‌دلايلي مي‌خواست - با دلايل استعماري و قدرت‏طلبانه - كه طراحان سياستمدار غرب، آن‌ها را طراحي كرده بودند؛ برخي نقاط را در كشور ما برجسته مي‌كردند؛ همين نقاط مورد توجه دستگاه‌هاي اداره‏كننده‏ي كشور قرار مي‌گرفت و لاغير. سال‌هاي متمادي گذشته اين‏طور بود.
انقلاب، همه‏ي وجدان‌هاي اين مردم را تكان داد، ماها را بيدار كرد، متوجه هويت خودمان كرد، توانايي‌هاي خودمان را به ما نشان داد و «ما مي‌توانيم» را شعار ما قرار داد. ما هم وارد شديم و تجربه كرديم؛ ديديم بله، مي‌توانيم. لذا امروز استقلال فرهنگي در اين كشور، روزبه‏روز در حال پيشرفت است و خودباوري فرهنگي بيش‌تر مي‌شود. اصرار ما هم همين است كه اين كار بشود و شما جوان‌ها به اين توجه كنيد و هر حركتي را كه مشاهده مي‏كنيد با اين روحيه‏ي استغناي فرهنگي و استقلال فرهنگي معارضه دارد، با چشم بدبيني به آن نگاه كنيد و بدانيد كه هدايت شده است.
يك نكته‏ي ديگر مربوط به «روند رشد علمي كشور» است؛ كه بعضي از دوستان گفتند اين روند كُند است. من مي‌خواهم بگويم نه، اتفاقاً روند رشد از جهت شتابان بودن، جزوِ شتابنده‏ترين روندهاي رشد علمي در دنياست. اين با محاسبه‏ي علمي معلوم شده است؛ يعني ما از لحاظ روند رشد علمي و فناوري در كشور، جزو شتابنده‏ترين‌ها در سطح دنيا هستيم. منتها چون فاصله خيلي زياد بوده، اين شتاب، الان نتايجش را به‏روشني نشان نميدهد. چنان‌چه همين شتاب و آهنگ حركت را بتوانيم به توفيق الهي ده، پانزده سال حفظ كنيم و پيش برويم، آن وقت كاملاً خودش را نشان خواهد داد. من البته مثال‌هاي زيادي براي اين دارم. بعضي از مثال‌ها ممكن است براي شما محسوس نباشد؛ چون آن‌چه را كه ممكن است من به‌عنوان آمار ذكر كنم، شما از آن اطلاعي نداريد، لذا محسوس نيست. اما حالا همين چيزهايي كه محسوس است و مشاهده مي‌شود، مثل همين تحقيقات مربوط به انرژي هسته‏اي؛ اين، به‌دست آمده از آن نقطه‏اي است كه ما حركتمان را از آن نقطه شروع كرديم. فاصله‏اش، يك فاصله‏ي دهشت‏آور است؛ ولي اين‌كار انجام گرفت. در بحث مسائل «زيست‏شناسي»، همين مسأله‏ي «سلول‌هاي بنيادي» و در بحث توليدات نظامي، تحقيقات گوناگوني كه در اين زمينه انجام گرفته، همين مسأله است كه عرض كردم. چون شما از آن‌چه كه اتفاق افتاده، اطلاعي نداريد، جزو معلومات عمومي و اطلاعات عمومي نيست لذا بيان آن براي شما خيلي محسوس نخواهد بود. اين را بارها گفته‏ام، ما در اين كشور در قبل از انقلاب، آن جنگنده‏هايي كه عمدتاً از امريكا خريداري مي‌شد، وقتي يك بخشي از آن‌ها خراب مي‌شد و احتياج به‌تعمير داشت يا مدت آن قطعه تمام مي‌شد - شايد هنوز هم امكان كار كردن داشت، منتها زمان معين مي كردند كه بايد تغيير كند - اجازه نمي‌دادند كه اين قطعه‏ي مركب - قطعه‏ي مركب خودش متشكل از بيست، سي يا پنجاه قطعه است - باز بشود و آن قطعات ريز ديده شود؛ يعني صنعتگران و همافران و افسران فني ما كه در نيروي هوايي بودند، اجازه‏ي اين كار را نداشتند. يكي، دو مرتبه اين كار را كردند، آن همافر و افسر ذيربط را از طرف دادگاه نظامي رژيم محاكمه كردند كه شما به چه مجوّزي مثلاً اين بخش از هواپيماي اف‌چهارده يا اف‌چهار را باز كرديد؟ بايد همان قطعه را سربسته و دربسته تحويل مستشار امريكايي مي‌دادند، او اين را سوار هواپيما مي‌كرد و به امريكا مي‌برد و قطعه‏ي جايگزينش را مي‌آورد؛ يعني اجازه‏ي اطلاع از اين را هم كه اين قطعه از چند جزو تشكيل شده و كجايش خراب شده، نمي‌دادند.
حالا ما از آن‌جا به اين‌جا رسيديم كه جنگنده‏ي ايراني در آسمان پرواز كرد! همه‏تان اين را در تلويزيون ديديد. البته اين در واقع نسل چندم است. اولين هواپيماي جنگنده كه ساخت ايراني بود، در حدود هشت، نه‌سال قبل از اين در يك مانور نظامي - به پرواز درآمد كه بنده آن‌جا خودم شاهد و ناظر بودم - بعد اين تقويت و تكميل شد؛ حالا اين درآمده است؛ يعني مي‌توانند اين را به توليد انبوه برسانند؛ يعني اگر براي كشور صرفه‏ي اقتصادي داشته باشد، قابل اين هست كه به توليد انبوه برسد. اين فاصله‏ها، فاصله‏هاي دهشت‏آور است؛ يعني فاصله‏ها بسيار فاصله‏هاي عميقي است كه در اين مدت به‌بركت پيگيري و كوشش، طي شده است. بنابراين شتاب خوب است؛ منتها اين شتاب بايستي حفظ شود. اين چيزي كه شما جوان‌هاي آگاه و هوشمند و مستعد بايد بدانيد، اين است كه اين شتاب را بايستي هم‌چنان حفظ كرد. مسؤولان هم البته به اين مسأله اهتمام دارند و بنا هم بر همين است كه اين چيزها دنبال شود. اگر در يك گوشه‏اي اختلالي هم در كيفيت پيشرفت كار هست، اين‌ها اختلال‌هاي جزوي است و برطرف خواهد شد. ما منكر وجود عيوب نيستيم؛ منتها منكر اين هستيم كه اين عيوب ما را نااميد كند؛ اين را نمي‌گذاريم؛ يعني بنده خودم و مسؤولاني كه مسؤولان اين بخش‌ها هستند، با همه‏ي وجود با نااميدي مبارزه مي‌كنيم. براي اين‌كه مهم‌ترين مانع پيشرفت يك شخص و يك ملت، نااميدي و تاريك ديدن افق است؛ نه، افق روشن است و مي‏توان جلو رفت.
من چند نكته را قبل از بيانات شما مطرح كردم. البته در مورد اين بياناتي كه گفتيد، باز نكات ديگري هم هست كه حالا من بعضي از آن‌ها را يادداشت كرده‏ام. ديگر فرصت بيان آن‌ها نيست. حالا يك نكته‏اش را اشاره كنم. يكي از اين دخترخانم‌ها گله كردند از اين كه جايگاه فارغ‏التحصيلان علوم‏انساني، مثلاً يك جايگاه مشخص يا برجسته‏اي نيست. اين‌طوري نيست؛ من به شما بگويم، اگر شماها ان‏شاءاللَّه زبده شويد و در همين علوم انساني، مثلاً تاريخ، جامعه‏شناسي و روانشناسي‏اي كه خودتان گفتيد، پيشرفت كنيد، حقيقتاً بدانيد ارزش شما در جامعه و در سطح بين‏المللي، از يك پزشك پيشرفته يقيناً كم‌تر نيست؛ بلكه بيش‌تر هم هست. شما الان نگاه كنيد، ببينيد در اين چهره‏هاي علمي معروف دنيا چند تا پزشك هستند، چند تا جامعه‏شناس يا مورخ وجود دارند. مي‏بينيد كه تعداد و برجستگي اين دومي بيش‌تر است. منتها بايد كار كنيد تا پيش برويد. به اين مقداري كه الان شماها رسيده‏ايد، مطلقاً قانع نباشيد. به نام نخبه و استعداد درخشان هم قانع نباشيد. شما با انتخابِ به‌عنوان نخبه، چه مثلاً با پذيرش در كنكور يا مدال آوردن در فلان المپياد يا فلان جشنواره، وارد يك جاده‏اي شده‏ايد. وضع فعلي شما اين است. شما وارد اين جاده شده‏ايد. چنان‌چه از حركت باز بمانيد، همين اول جاده مانده‏ايد و مثل اين است كه وارد نشده باشيد. اهميت كار شما اين است كه اين جاده را با هر چه سرعت بيش‌تر طي كنيد، پيش برويد و خسته نشويد تا ان‏شاءاللَّه به آن‌جايي برسيد كه شايسته‏ي شماهاست.
من يك نكته‏اي را عرض بكنم. اولاً هدف از اين جلسه، حل اين مشكلات نيست. اين مشكلات بايد حل بشود، بلاشك. ليكن اين‌جلسه‏ي ما، يك هدفِ بالاتري دارد؛ من بارها هم اين را گفته‏ام. اين جلسه عمدتاً يك جلسه‏ي نمادين است. اين جلسه اولاً، نشان‏دهنده‏ي تكريم نظام جمهوري اسلامي به علم، ثانياً، به تحصيل كننده‏ي علم و ثالثاً، به اهميت علم در پيشرفت كشور است؛ نماد اين‌هاست. كارهاي نمادين هيچ منافات با اين ندارد كه در واقعيت خود هم يك حركتي در آن وجود داشته باشد؛ اما بيش‌ترين تكيه روي نمادين است؛ مثل شعائر اسلامي؛ شعائر اين‏طوري است. شعائر اسلامي جنبه‏ي نمادين دارد. خودش هم يك حركت است؛ اما بيش‌ترين تأثيري كه مورد توجه است، آن تأثير نمادين است. مثلاً: «انّ الصّفا و المروه من شعائر اللَّه»؛ صفا و مروه در حج؛ بيش‌تر اعمال حج از همين قبيل است. اين‌ها اعمال نمادين است. دو نقطه را با يك فاصله‏اي معين كرده‏اند، مي‌گويند بايستي بين اين دو نقطه را مرتباً طي كنيد و در حركت باشيد. در يك بخشي از اين دو نقطه، اين حركت، بايد حالت دويدن به خودش بگيرد؛ اين نماد است. نماد يك حركت دائمي براي مسلمان است. يا طواف؛ بر گرد يك محور، يك حركت تمام‏نشدني است؛ حركت طواف تمام‏نشدني است. شما حركت طوافتان تمام مي‌شود، نفر بعدي شروع ميكند. شما كعبه را هيچ‏وقت خالي از اين دايره‏ي حركت‏كننده‏ي مردم مشاهده نمي‌كنيد. اين‌ها «شعائراللَّه» است؛ يعني جنبه‏ي نمادين دارد. اين درس را به جامعه‏ي انساني ميدهد. كارهاي نمادين اين است. ما مي‌خواهيم در اين كشور، معلوم باشد كه تحصيل علم و خود علم و تأثير آن در آينده‏ي كشور، يك نقطه‏ي برجسته و اساسي براي نظام جمهوري اسلامي است. در حقيقت اين نقطه‏ي اساسي و برجسته‏اي در ذهن ملت ايران و براي اين ملت است. ما از اين ناحيه ضربه خورده‏ايم؛ از ناحيه‏ي عقب‏ماندگي در علم ضربه خورده‏ايم. يك روزي يك حركت علمي‏اي در دنيا به‌وجود آمد – حركت‌هاي علمي هميشه در دنيا حكم ظرف‌هاي مرتبط را دارد و به همديگر وصل ميشوند. ملت و جامعه‏ي ما از علم يكديگر استفاده مي‌كنند - يك روزي مركز پيدايش علم دنيا اسلام بود؛ بدون اين‌كه دنياي اسلام با داشتن ابزار علم، برود مثلاً اروپا، افريقا يا هر نقطه‏ي ديگري را استعمار بكند. اين علم گسترش پيدا كرد، به همه جا رسيد و همه از آن استفاده كردند و بهره‏مند شدند. اما در اين برهه‏ي اخير - يعني بعد از رنسانس به اين طرف كه علم به‌دست يك مجموعه‏ي اروپايي و غربي افتاد - از علم استفاده‏ي معمولي و طبيعي نشد. علم در دست آن ها ابزاري براي تسلط شد؛ سلطه‏ي بر كشورها، و بتدريج مسئله‏ي استعمار پيش آمد. دويست، سيصد سال شرق، يعني اغلب مناطق آسيا و اروپا، زير چكمه‏ي استعمار له شد و غربيها از علم، نه فقط براي سلطه‏ي سياسي و استعماري، كه براي فشردن ملت‌ها و گرفتن شيره‏ي آن‌ها و امكانات و ثروت‌هايشان استفاده كردند. هم‌چنان كه براي تحميل فرهنگ خودشان بر ملت‌هاي عقب‏افتاده‏ي از لحاظ علمي هم استفاده كردند و اين آخري - يعني تحميل فرهنگ - موجب شد كه آن‌ها در پيشرفت علمي مطلقاً سهمي پيدا نكنند و به آن‌ها اجازه داده نشود، و تشويق كه نمي‌شوند هيچ، بلكه موانعي هم جلوِ آن‌ها گذاشته شود. اين وضعي بوده كه پيش آمده است.
خوب، ما اين عقب‏افتادگي تاريخي را بايد جبران كنيم؛ يعني ما ضربه را از بي‏علمي خورده‏ايم. اگر امروز دنياي اسلام از لحاظ اقتصادي عقب است، از لحاظ فرهنگي يا سياسي عقب‏مانده است، اين به خاطر آن است كه رقيب، يعني دنياي غرب، مجهز به سلاح علم است. از سلاح علم براي غلبه‏ي در ميدان‌هاي سياست، اقتصاد و فرهنگ استفاده مي‌كند.
ما بايد اين سلاح را به‌دست آوريم. بايد بتوانيم مسلح به علم شويم تا تهديد رقيب - يا رقيب يا دشمن، حالا همه‏شان يك جور نيستند - نتواند آن‏طوري كه تاكنون كارآمد بوده است، كارآمد باشد. ما بايد اين را داشته باشيم. اين يك هدف راهبردي بسيار بلند ملت و بسيار مهم و حياتي است. علم را بايد به دست آورد. البته اين را مي‌دانيم كه علم به تنهايي كافي نيست. علم بايد با اخلاق و ايمان همراه شود تا ما به همان چاله‏اي نيفتيم كه غرب در آن افتاد؛ يعني علم براي آن وسيله‏ي ظلم شد، وسيله‏ي انحراف اخلاقي شد و وسيله‏ي گسترش فرهنگ‌هاي گمراه‏كننده و هلاك‏كننده شد. ما بايد دچار آن نشويم. آن به جاي خود محفوظ، اما حالا نقطه‏ي اساسي اين است كه علم براي ما يك امر حياتي است.
بنابراين ما در اين جلسه خواستيم از علم، علم‏آموزي و كساني كه در ميدان علم‏آموزي يك برجستگي از خودشان نشان داده‏اند، تجليل كنيم. اين جلسه، نماد تجليل از اين چند خصوصيت است.
من در سرنوشت و تاريخ ملت‌ها يك قدري مطالعه مي‌كنم - نه فقط در گذشته، در زمان خود ما هم همين‏طور است - مي‏بينم كه دو عنصر از مهم‌ترين عناصر تأثيرگذار در پيشرفت‌هاي ملي براي كشورها، عبارت است از: يكي «خطرپذيري» و يكي هم «كار سخت و پيگير و پشتكار» است. من مي‌خواهم امروز اين دو خصوصيت را به شماها توصيه كنم.
خطرپذيري؛ نقطه‏ي مقابل آن، ترس است. ترس از چه؟ ترس از عدم موفقيت؛ وارد نشويم كه مبادا موفق نشويم؛ حركت نكنيم كه مبادا نرسيم؛ اقدام نكنيم كه مبادا مورد قبول قرار نگيرد؛ اقدام نكنيم كه مبادا براي ما مشكلات ايجاد كند. اين‌ها همه‏اش نقطه‏ي مقابل خطرپذيري است. يكي از خصوصيات خوب غربي‌ها - كه ما خصوصيات بد و خوب، هر دو را در كنار هم مي‏بينيم و انكار نمي‌كنيم - خطرپذيري است. غربي‌ها اين خصوصيت مثبت را و به تبع آن‌ها امريكايي‌ها - كه فرهنگ اروپايي‌ها را اول‏بار گرفتند - خطرپذيرند. خطرپذيري مي‌تواند جامعه را موفق كند. شما جوان‌ها بايد آماده باشيد؛ ترس از اينكه شايد نشود، اين خيلي چيز بدي است. گاهي اوقات تصورات انسان، يك آينده‏اي را براي انسان تصوير مي‌كند كه بكلي او را مأيوس مي‌كند؛ اين به نظر من، يكي از ايرادهاست. حالا اگر وارد دانشگاه شديم، اگر درس خوانديم، اگر اين تحقيق را كرديم، اگر وارد رشته‏ي تحقيق و پژوهش شديم، آيا قبول مي‌شود؟ آيا دست ما را به جايي بند مي‌كنند؟ آيا نمي‌كنند؟ بايد وارد شويد! به قول شاعر عرب مي‌گويد: «شر من الشر خوف منه عن يقعي»؛ از بلا بدتر، ترس از بلاست، ترس از فرود آمدن بلاست؛ اين از خود بلا سخت‏تر است. نبادا نشود؛ خوب به اين «نبادا» نبايد اعتنا كرد. وارد شويد، خواهيد ديد كه مي‌شود. در همه‏ي ميدان‌هاي مادي و معنوي كه انسان موفقيتي مشاهده مي‌كند، اين جرأت و گستاخي و نترسيدن از احتمال موفق نشدن، عامل بسيار مهمي است كه ما را پيش مي‌برد.
يكي هم مسأله‏ي «كار سخت» نقطه‏ي مقابل تنبلي است. نگذاريد تنبلي و راحت‏طلبي و تن دادن به‌زندگي دور از مشكل، شما را وسوسه كند. اگر اين حالت تنبلي وجود داشت، هيچ‏كدام از اين كشفيات مهم علمي به‌وجود نمي‌آمد. شرح حال اين كاشفان و مخترعان بزرگ را ببينيد، چطور خواب را بر خودشان حرام كردند، سختي‌ها را براي خودشان هموار كردند، با مشكلات ساختند و رفتند تا به آن نقطه‏ي اساسي رسيدند. البته اين موفقيت‌ها در بسياري از موارد - شايد بتوان گفت در اغلب موارد - در نهايت هم برايشان فايده داشته؛ فايده‏ي مادي و زندگي و عنوان و پول و اين چيزها را هم داشته است. ليكن اين‌ها از اول هدفشان اين چيزها نبوده است؛ مي‌خواستند بروند تا عمق يك مسأله و يك كار را به‌دست آورند و به آن‌جا برسند. اين را به‌عنوان يك توصيه‏ي قطعي عرض مي‌كنم.
يك نكته‏ي ديگري كه به شما عرض مي‌كنم، اين است كه (همين نكته‏اي كه اشاره شد) علم با «دين» و «اخلاق» هست كه براي بشريت مفيد خواهد بود. اين را به‌طور قاطع بدانيد، علم هر چه هم پيشرفت كند، اگر از اخلاق و دين فاصله بگيرد، به حال بشريت مفيد نخواهد بود. آن كساني كه مي‌گويند ما دانش را براي ارتقاي بشريت مي‌خواهيم، بايد به اين نكته توجه كنند. حالا مثال‌هاي واضحي كه همه شنيديد، من نمي‌خواهم اين‌ها را تكرار كنم كه حالا كساني كه مثلاً در «علم شيمي» پيشرفت كرده‏اند، به بمب‌هاي شيميايي و وسايل كشتار جمعي رسيدند؛ كساني كه در علوم هسته‏اي پيشرفت كردند، به بمب اتمي و كشتار فاجعه‏آميز ملت‌ها رسيدند؛ اين‌ها حالا مثال‌هاي واضحي است. شما در ملت‌ها نگاه كنيد. يك ملت پيشرفته‏ي از لحاظ علمي را كه در دنيا در اوج پيشرفت علمي قرار دارد، در نظر بگيريد، ببينيد آيا مردم اين كشور حقيقتاً به سعادت رسيده‏اند؟ آيا در آن كشور عدالت وجود دارد؟ آيا در آن كشور فقر و تبعيض و بي‏عدالتي از بين رفته است؟ آيا آن‏چنان كه ادعا مي‌كنند، مردم با آرامش و دور از خشونت و تجاوز و تعدي زندگي مي‌كنند؟ با اين‌كه علم در آن‌جا هست، اين واقعيات هم در آن‌جا هست! آيا بر زندگي خانواده‏ها، يك حس اعتماد و آرامشي حكم‌فرماست؟ فرزندان در آغوش پدر و مادرها با عواطفِ خوب تربيت مي‌شوند؟ قتل و ترور و جنايت و اين‌ها در آن‌جا نيست؟ مي‏بينيد درست به عكس است. امروز بيش‌ترين ناامني در آن كشوري است كه از لحاظ علمي، بالاترين رتبه را دارد يعني امريكا. هيچ كشوري در دنيا به ناامني امريكا نيست؛ نه در اروپا، نه در آسيا. بيش‌ترين ناآرامي رواني در آن‌جاست. بيش‌ترين قتل و خشونت از ناحيه‏ي شهروندان نسبت به يكديگر در آن‌جاست. بيش‌ترين تبعيض و فاصله‏ي طبقاتي در آن‌جاست. ثروت‌هايي به بلندي كوه هيماليا و فقرهاي غير قابل توصيف - يعني مردن از گرسنگي به معناي واقعي - در آن‌جاست. فاصله‏ها اين است. مهم‌ترين آرمان‌هاي بشري كه از اول تاريخ تا حالا با تغييرات زمانه، تغيير نكرده، اين‌هاست. آرمان مهم بشر «عدالت» و «امنيت» است؛ «آسان زندگي كردن در كنار ديگران» است - بهشت آن‌جاست كازاري نباشد - «آزارنديدن از ديگران» است؛ احساس آرامش كردن در روان است؛ راحت بودن در خانواده است؛ لذت بردن از زندگي خانوادگي و از ديدن فرزندان است؛ از بودن در آغوش پدر و مادر است؛ اين‌ها اساسي‏ترين نيازهاي بشر است؛ اين‌ها چيزهايي است كه بشر از اول تا امروز مي‌خواسته؛ ديروز هم مي‏خواسته و امروز هم مي‏خواسته است. اين چيزها در آن جامعه‏اي كه از لحاظ علمي پيشرفته‏ترين است، مطلقاً وجود ندارد. پس ببينيد وقتي كه علم با ايمان و اخلاق همراه پيش نرفتند، دوش‏به‏دوش پيش نرفتند، نتيجه اين مي‌شود. عالِم اگر متدين باشد، از علم او جامعه بهره‏ي حقيقي مي‌گيرد. دين جلوِ پيشرفت علم را نمي‌گيرد؛ بلكه حتّي به پيشرفت علم، كمك هم مي‌كند. اما جلوِ تعدي علم و تخطي از حدود انسانيت را كه ممكن است علم به آن دچار شود، مي‌گيرد.
لذا من توصيه‏ام به جوان‌ها اين است: شما، همان‌قدري كه براي علم كار مي‌كنيد، براي دل و معنويت خودتان هم كار كنيد. ميدان معنويت به روي شما باز است. علم و معنويت با هم هيچ منافاتي ندارند. كار كردن در يك كارگاه علمي، كارگاه آموزشي، مركز تحقيقات، فلان كلاس درس و فلان دانشگاه، هيچ منافاتي با اين ندارد كه انسان نمازش را اول وقت، با توجه و با احساس حضور در مقابل خداوند بجا آورد. اين، دل شما را شستشو مي‌دهد. شماها جوانيد و دل‌هاي شما نوراني است؛ حتّي كساني هم كه تا حالا خيلي با مسائل مذهبي سر كار نداشته‏اند، دل‌هايشان به خاطر جواني پاك و صاف است؛ يعني دل شما از دل افرادي در سنين من، وضعش خيلي بهتر است و آمادگي‏تان زياد است. مثل آينه‏هاي شفاف، نور لطف و توجه الهي را زود مي‌گيرد و منعكس هم مي‌كند؛ يعني شما وقتي كه از لحاظ ديني خوب بوديد، از لحاظ روحي پاكيزه و پاكدامن بوديد، عفيف بوديد، متذكر بوديد، حضور خودتان را در برابر پروردگار حقيقتاً حس كرديد، وقتي اين‏طوري باشيد، وجود شماها - در هر نقطه‏اي باشيد؛ چه دانشگاه، چه محل كار، چه خانه و چه خانواده و فاميل - تأثير نوراني خواهد داشت؛ يعني وقتي شما خوب باشيد و نوراني باشيد، به ديگران هم نور مي‌دهيد. اين را قدر بدانيد و از دست ندهيد. اين خطاب به شما چند ده نفري كه اينجا هستيد، نيست؛ اين خطاب به همه‏ي جوان‌هاست و به‌خصوص جوان‌هايي كه دارند در كار علم حركت مي‌كنند. و خوشبختانه امروز به ميزان زيادي همين هم هست.
يكي از شما دوستان گفتيد كه نسل كنوني كشور و ملت ما، از نسل اولِ انقلاب كم‌تر نيستند، اين حرف من است؛ بنده هم همين عقيده را دارم و بارها هم گفته‏ام و به اين معتقدم. شما جوان‌هاي نسل امروز، در بخش‌هاي مختلف نشان داديد كه يك قدم جلوتر رفته‏ايد؛ يعني نسل جوان ما يك قدم به جلو حركت كرده است؛ منتها كوره‏ي جنگ تحميلي و دفاع مقدس و آن حال و هواي عجيب، يك تأثيرات طبيعي‏اي دارد. اگر آن وضعيت، امروز هم پيش مي‌آمد، آن وقت معلوم مي‌شد كه جوان‌هاي ما چقدر در زمينه‏هاي معنوي پيش‌رفته‏اند. و ما امروز داريم اين را مشاهده مي كنيم؛ هم در دانشگاه‌ها و هم در بيرون دانشگاه‏ها. بنابراين علم را بايد با دين و اخلاق توأم كرد. اين خطاب به اشخاص شماها بود.
از فرصت ماه رمضان استفاده كنيد؛ روزه را خوب بگيريد؛ جوان‌ها روزه كه مي‌گيرند، منتها خوب روزه بگيريد. خوب روزه گرفتن به اين است كه در حالي كه دهان شما از لحاظ خوردني و آشاميدني روزه است، دلتان را هم در زمينه‏ي هوس‌ها، چشم خودتان را هم در زمينه‏ي آن‌چه كه با چشم از هوس‌ها دنبال ميشود و بقيه‏ي اعضا و جوارح را روزه نگه داريد. احساس كنيد كه در اين ماه - يعني ماه رمضان - با اين حال روزه داريد به خداي متعال نزديك‌تر مي‌شويد و دلتان نوراني‌تر مي‌شود.
من مطالب ديگري را هم يادداشت كرده‏ام كه فرصت نمي‌شود. چون يكي از خود شما جوان‌ها گفتيد و من هم يادداشت كرده بودم، فقط اين جمله را هم بگويم: شما جوان‌ها خودتان بايد احساس كنيد نقش‏آفرينيد؛ منتظر اين نباشيد كه حالا در جاهاي ديگر اتفاق خاصي بيفتد. بله، دستگاه‌هاي دولتي وظايفي دارند، بنياد نخبگان وظايفي دارد و بايد انجام بدهند و ان‏شاءاللَّه انجام هم مي‏دهند و به‌تدريج بهتر هم خواهد شد؛ اما آني كه محور مسؤوليت است، آن را شما «خودتان» بدانيد. خودتان احساس كنيد كه مسؤوليد و احساس كنيد كه نقش داريد. اين‌كه آيا در آينده به ما نقشي خواهند داد يا نه؟ اين را فعلاً شما كنار بگذاريد و ببينيد امروز در دوران دانشجويي و دوران تحصيل و كسب كمال، چه نقشي به‌عهده‏ي شماست، آن نقش را ايفا كنيد؛ و آن، خوب درس خواندن، خوب كار كردن، جدي حركت كردن، شتاب اين حركت را مطلقاً كاهش ندادن و در كنار تحصيل علم به تحصيل دين و تقوا و تزكيه‏ي نفس هم پرداختن است.
ان‏شاءاللَّه كه خداوند همه‏‌اتان را موفق و مؤيد بدارد و ان‏شاءاللَّه روزبه‏روز درهاي سعادت را به روي شماها باز كند.
والسّلام عليكم و رحمه‌اللَّه و بركاته‏‏

 

به‌منظور تعيين «گونه‌ي گياهي» با «روش‌هاي مولكولي»، پژوهشگران ايراني به «استخراج» و «تكثير» DNA گياهان باستاني موفق شدند
26/06/1385
طرح استخراج و تكثير DNA از دانه‌هاي گياهي امروزي و باستاني به‌منظور تعيين «گونه‌ي گياهي» با «روش‌هاي مولكولي» با همكاري پژوهشگران ژنتيك و باستان‌شناسي دانشگاه تربيت مدرس، پژوهشكده‌ي بيوتكنولوژي كشاورزي و دانشگاه تهران انجام شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پژوهش در راستاي «تحقيقات باستان‌شناسي مولكولي» انجام شده كه مي‌تواند تاريخ تقريبي رويدادهاي «اهلي‌شدن»، «اجداد وحشي گونه‌ها» و «گسترش كشاورزي» را تعيين كند و اگر چه عوامل فيزيكي و شيميايي در طول زمان، مولكول‌هاي DNA موجود در بقاياي باستاني را تجزيه مي‌كند ولي امكان بررسي اين نمونه‌ها با استفاده از روش‌هاي مولكولي ميسر مي‌باشد.
در اين پژوهش از «بذرهاي كربنيزه‌»ي سه‌هزار و سه‌هزار و 500 ساله و شش‌هزار و 500 تا هفت هزار ساله استفاده شده است. بذرها از لحاظ «مورفولوژيكي» به‌كمك «ميكروسكوپ الكتروني اسكنينگ» بررسي شدند.
بر اساس اين بررسي‌هاي موفولوژيكي در اين پژوهش، ابتدا «پرايمرها»ي اختصاصي براي تعدادي از «دانه‌هاي گياهي» امروزي مانند: «جو»، «گندم» و «برنج» براساس اطلاعات موجود در «بانك‌هاي ژني» طراحي شدند و «آناليز مولكولي» نمونه‌هاي باستاني پس از «بهينه سازي استخراج» DNA و PCR بر روي بذرهاي امروزي صورت گرفته است.
استخراج DNA نمونه‌هاي باستاني و امروزي به دو روش تغييريافته‌ي CTAB و «سيليكا گوانيديوم تيوسيانات» انجام شده است.
در اين بررسي نتايج آناليزهاي مولكولي در نمونه‌هاي امروزي، صحت طراحي و تكثير اختصاصي پرايمرها را نشان داد.
بنابراين گزارش، نتايج اوليه‌ي اين پژوهش نشان داد كه DNA باستاني استخراج شده به‌روش «سيليكاگوانيديوم تيوسيانات» از لحاظ كيفي و كمي قابل‌استفاده در تجزيه و تحليل‌هاي مولكولي است و با توجه به كيفيت و كميت پايين DNA باستاني استخراج‌شده، هيچ‌گونه باندي در دور اول PCR مشاهد نشد، با اين وجود قطعه‌هاي تكثيري مورد نظر در دور دوم PCR مشاهده شدند.
به‌گفته‌ي محققان يكي از مشكلات كار با DNA باستاني «آلودگي با DNA» امروزي مي‌باشد و به‌منظور جلوگيري از آلودگي DNA باستاني، مراحل كار با نمونه‌هاي مدرن و باستاني در دو آزمايشگاه جداگانه انجام گرفته است؛ با اين وجود به‌همراه استخراج DNA باستاني بايد كنترل استخراج هم به‌كار برد.
گفتني است اين پژوهش توسط «حميده محمودي‌نسب» و «سيد جواد مولي» از «گروه ژنتيك» دانشگاه تربيت مدرس و «محسن مردي» و «سيدمصطفي پيرسيدي» از بخش «تحقيقات ژنوميكس» پژوهشكده‌ي بيوتكنولوژي كشاورزي كرج و «حسن طلايي» و «حسن فاضلي فشلي» از گروه باستان‌شناسي دانشكده‌ي علوم انساني دانشگاه تهران و «عليرضا هژبري نوبري» از گروه باستان‌شناسي دانشكده‌ي علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس صورت گرفته است.

 

به‌عنوان هشتاد و چهارمين كشور، ايران به «فدراسيون بين‌المللي اختراعات» پيوست
25/06/1385
ايران به‌عنوان «هشتاد و چهارمين عضو» فدراسيون بين‌المللي اختراعات درآمد.
به‌گزارش خبرگزاي ايسنا، «علي‌رضا راستكار» سرپرست تيم مخترعان ايراني اعزامي به «نمايشگاه اختراعات مجارستان» با اعلام اين مطلب گفت: عضويت ايران در اين فدراسيون از آن جهت حايز اهميت است كه مي‌تواند زمينه‌ي «آشنايي» و «همكاري» مخترعان كشورمان را با مخترعان كشورهاي عضو فدراسيون فراهم ‌كند.
وي افزود: عضويت در فدراسيون بين‌المللي اختراعات هم‌چنين در پيوستن ايران به PCT نيز اهميت دارد ولي بزرگ‌ترين دستاورد آن مي‌تواند فراهم‌شدن زمينه‌ي مبادله‌ي تجربه با مخترعان خارجي باشد.
گفتني است، مخترعان ايراني با ارائه‌ي 44 اختراع در نمايشگاه بين‌المللي اختراعات در بوداپست مجارستان شركت كردند.
علاقمندان براي كسب اطلاعات بيش‌تر از برگزاري نمايشگاه اختراعات مجارستان و نمايشگاه سال آينده در «جنوا»ي ايتاليا مي‌توانند به‌سايت به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.inventions-geneva.ch/

 

مراسم تقدير از برگزيدگان هفتمين جشنواره‌ي بين‌المللي تحقيقاتي «رويان» برگزار شد
24/06/1385
مراسم تقدير از برگزيدگان بخش ملي و بين‌المللي هفتمين جشنواره‌ي بين‌المللي پزشكي باروري و بيولوژي سلول‌هاي بنيادي «رويان» با حضور متخصصان و پژوهشگران داخلي و خارجي شركت‌كننده در اين جشنواره در تهران برگزار شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم كه با حضور «دكتر علي منتظري» رئيس جهاد دانشگاهي و در پايان دومين روز برگزاري هفتمين كنگره‌ي بين‌المللي باروري و ناباروري «رويان» و دومين كنگره‌ي بين‌المللي فناوري سلول‌هاي بنيادي برگزار شد، از پنج‌تن از پژوهشگران خارجي شركت‌كننده در بخش بين‌المللي جشنواره و سه‌پژوهشگر برگزيده‌ي بخش داخلي جشنواره تقدير شد.
در اين مراسم هم‌چنين ياد و خاطره‌ي دانشمند جهادگر زنده‌ياد «دكتر سعيد كاظمي آشتياني» - بنيانگذار و رئيس پژوهشكده‌ي «رويان» جهاد دانشگاهي - كه ايجاد و برگزاري جشنواره‌ي بين‌المللي تحقيقاتي «رويان» مرهون خلاقيت و تلاش خستگي‌ناپذير وي بوده است، گرامي داشته شد.
«دكتر علي منتظري» رئيس جهاد دانشگاهي در سخناني در اين مراسم با اشاره به‌رهنمودهاي اخير مقام‌معظم رهبري مبني‌بر «ضرورت تسلط گفتمان علمي در جامعه»، تسلط گفتمان علمي به‌جاي ساير گفتمان‌ها را لازمه‌ي تحقق يك جامعه‌ي آباد، آزاد و مستقل خواند و اظهار داشت: بايد از گفتمان‌هاي غيرعلمي - كه صلح و دوستي و رشد را از زندگي بشر برمي‌چينند و مي‌خواهند همانند قرون وسطي با زبان زور، قدرت و قلدري به اداره‌ي جوامع بپردازند - دوري كرد.
وي ضمن تشكر از تلاش پژوهشگران ايراني كه در مرزهاي دانش حركت كرده و روز به روز باعث اعتلاي علمي كشور مي‌شوند به‌بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با رؤساي مراكز علمي و تحقيقاتي كشور اشاره كرد و گفت: اولين نكته‌اي كه در رهنمودهاي ايشان به آن اشاره شده است اين بود كه «گفتمان علمي بايد گفتمان مسلط جامعه باشد».
عضو شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي اضافه كرد: اگر مراكز علمي و تحقيقاتي كشور به اين‌نكته توجه كنند مي‌توانند منشأ آثار و بركت‌هاي بسياري براي جامعه باشند.
«دكتر منتظري» با بيان اين‌كه گفتمان علمي مشخصات و ويژگي‌هايي دارد كه بايد تبيين شده و راهكارهاي تحقق آن و كساني كه بايد مسؤوليت‌هاي اين مسير را برعهده بگيرند، مشخص شوند، اظهار داشت: قطعاً انجمن‌هاي علمي، كنگره‌ها و مجامع علمي مي‌توانند نقش مؤثري در اين زمينه ايفا كنند.
تسلط گفتمان علمي در جامعه به اين‌معني است كه آن‌چه در يك جامعه پيشرفته و روبه‌رشد اتفاق مي‌افتد بايد براساس زبان علم و پژوهش و روش‌ها و سنت‌هاي علمي باشد و اگر خواهان جامعه‌اي پيشرفته و روبه‌رشد هستيم بايد براي تسلط گفتمان علمي در جامعه، بدون زبان علمي صحبت نكرده و بدون تبعيت از روش‌هاي علمي تصميم‌گيري نكنيم.
بنابراين گزارش، عضو شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي تأكيد كرد: زماني كه از تسلط گفتمان علمي در جامعه ياد مي‌كنيم از صلح، آزادي و رفاه بشريت دفاع مي كنيم و اين گفتماني است كه پس از انقلاب اسلامي در كشور شكل گرفته و امروز به‌عنوان بالاترين شعار انقلاب اسلامي ترويج مي‌شود.
«دكتر منتظري» - كه در جمع پژوهشگران و محققان داخلي و خارجي سخن مي‌گفت - ابراز اميدواري كرد كه با گام برداشتن محققان و دانشمندان ايران و جهان در جهت تحقق اين امر شاهد صلح و آزادي و رفاه جامعه‌ي بشري باشيم.
اين گزاشر مي‌افزايد: وي افزود: تلاش هاي بسياري كه از سوي پژوهشگران كشور در درمان ناباروري و رفع نياز جامعه دردمند انجام مي‌شود در تحقق چنين گفتماني بسيار تعيين‌كننده است زيرا اين پژوهشگران سعي مي‌كنند تا آلام بشري را تسكين دهند و در واقع با علم خود در جهت رفاه جامعه گام بردارند.
رئيس جهاد دانشگاهي در پايان با بيان خاطره‌اي از تلاش‌ها و پيگيري‌هاي خستگي‌ناپذير زنده‌ياد «دكتر سعيد كاظمي آشتياني» در برگزاري دوره‌هاي گذشته جشنواره‌ي رويان، ياد و خاطره‌ي اين دانشمند فقيد جهادگر را گرامي داشت.
«دكتر حميد گورابي» رئيس پژوهشكده‌ي «رويان» جهاد دانشگاهي نيز در سخناني در اين مراسم با اشاره‌ به ادامه‌ي تحقيقات براي توليد حيوانات شبيه‌سازي‌شده در كشور و ابراز اميدواري نسبت به اعلام خبر ديگري را در اين زمينه طي چند روز آينده از تلاش محققان اين پژوهشكده در توليد حيوانات «ترانس‌ژنيك» و در ادامه‌ي «تكثير» آن‌ها با «روش‌هاي شبيه‌سازي» خبر داد.
وي با قدرداني از حضور پژوهشگران داخلي و خارجي در همايش ياد و خاطره زنده‌ياد «دكتر سعيد كاظمي آشتياني» بنيانگذار پژوهشكده‌ي رويان و مبتكر برگزاري جشنواره‌ي بين‌المللي رويان را گرامي داشت و گفت:‌ اين جشنواره متعلق به تمامي آن‌هايي است كه به پيشرفت علمي كشور در زمينه‌هاي پزشكي «توليد مثل» و هم‌چنين «سلول‌هاي بنيادي» عشق مي‌ورزند و پيام‌هايي كه در فقدان «دكتر كاظمي» از سوي دانشمندان خارجي دريافت كرديم چنين حسي را حتي در سطح بين‌المللي براي ما تداعي مي‌كند. چنان‌كه دكتر «ايورس» (Evers) محقق برجسته‌ي دانشگاه «ماستريخت هلند» و رئيس سابق «جامعه‌ي اروپايي توليد مثل و جنين‌شناسي» (ESHRE) در پيام تسليت خود به‌همكاران «دكتر كاظمي» نوشته بود:«دكتر آشتياني در تهييج و برانگيختن تحقيقات علمي پزشكي باروري در داخل و خارج از ايران تأثير بزرگي داشته است. وي همواره به‌ايده‌هاي جديد و كشفيات غيرمنتظره خوش‌آمد مي‌گفت؛ حال اين ايده از سوي همكاران با سابقه و مجربشان بوده باشد و يا از سوي محققين جوان. براي او يك ايده‌ي خوب و يك ايده‌ي خوب بود. در فقدان «دكتر آشتياني» ما يك‌محقق محرك، يك‌مدير فوق‌العاده و يك‌دوست عزيز را از دست داده‌ايم. شهرت او فراتر از مرزهاي ايران است و ما همگي از اين‌كه او را در سن جواني از دست داده‌ايم، غمگين هستيم».
«دكتر گورابي» تأكيد كرد: اكنون در پژوهشكده‌ي رويان با اين واقعيت تلخ روبرو هستيم كه او ديگر در ميان ما نيست اما همكاران او پيمان بستند كه راه او را ادامه دهند ولي اين به‌معني رضايت از وضعيت فعلي و رضايت به آن نيست چرا كه او همواره در تلاش براي پيشرفت امور و دستيابي به‌قله‌هاي مرتفع‌تر بود.
رئيس پژوهشكده‌ي رويان در ادامه به‌ارائه‌ي توضيح‌هايي درباره‌ي فعاليت‌هاي اين پژوهشكده پرداخت كه 16 سال پيش با هدف درمان نازايي با فناوري‌هاي برتر روز تشكيل شده و در حال حاضر در كنار «مركز يزد» از نخستين پيشگامان درمان نازايي با روش‌هاي ART در كشور ايران محسوب مي‌شود و در زمينه‌ي درمان به موفقيت‌هايي چون «تولد اولين نوزادان حاصل از روش‌هاي IVF» در تهران در سال‌هاي 1993 و 95، «تولد اولين نوزاد حاصل از جنين فريزشده» در ايران در سال 1996، «تولد اولين نوزاد حاصل از ميكرواينجكشن با اسپرم فريزشده» در ايران در سال 1996، «جشن تولد هزارمين نوزاد حاصل از روش‌هاي ART» در پژوهشكده‌ي رويان در سال 1999، «تولد اولين نوزاد حاصل از روش PGD» در ايران در سال 2004، «كسب جوايز ملي متعدد» از جمله «جايزه‌ي رازي» به‌عنوان مركز تحقيقاتي برتر در سال 2005 دست يافته است.
رئيس پژوهشكده‌ي «رويان» جهاد دانشگاهي خاطرنشان كرد: اكنون پژوهشكده‌ي رويان سالانه 3000 تا 3500 سيكل ART را با آمار موفقيت 40-35 درصد به‌ازاي بيماران مراجعه‌كننده انجام مي‌دهد و مي‌كوشد همگام با معتبرترين مراكز دنيا، خدمات درماني خود را ارتقا دهد.
اين پژوهشكده در سال 2003 توانست با دستيابي به فناوري «توليد»، «‌تكثير» و «نگهداري سلول‌هاي بنيادي جنين انسان»، نام ايران را به‌عنوان دهمين كشور صاحب اين فناوري در دنيا ثبت كند و از آن تاريخ تاكنون، مقاله‌هاي متعددي از دانشمندان پژوهشكده‌ي رويان در مجله‌هاي معتبر چهان چاپ شده است كه برخي از آن‌ها مانند: «نقشه‌ي پروتئيني سلول‌هاي بنيادي» به‌عنوان اولين گزارش در نوع خود محسوب مي‌شود.
«دكتر گورابي» تصريح كرد: اكنون پژوهشكده‌ي رويان با هدف «رساندن سلول‌هاي بنيادي از آزمايشگاه به بالين»، تحقيقات گسترده‌اي را با همكاري چندين مركز تحقيقات پزشكي كشور در دنيا آغاز كرده است كه از طرح‌هاي پژوهشكده در زمينه‌ي سلول‌هاي بنيادي مي‌توان به «پيوند اتولوگ بن‌ياخته‌هاي مغز استخوان به قلب در خلال عمل باي‌پس قلبي»، «تمايز سلول‌هاي مزانشيمي مغز استخوان به استخوان و غضروف»، «تمايز سلول‌هاي بنيادي جنيني، بزرگسال و خون بند ناف به سلول‌هاي عصبي»، «پيوند موفقيت‌اميز سلول‌هاي بنيادي به مدل نيم‌فلج رت»، «پيوند اتونوگ سلول‌هاي بنيادي CD34 در مبتلايان به سيروز كبدي جبران‌نشده»، «توليد سلول‌هاي مولد انسولين از سلول‌هاي بنيادي جنيني»، «ايجاد اولين بانك‌خون بندناف در ايران در سال 2005»، «توليد سلول‌هاي كبدي از سلول‌هاي بنيادي جنيني» و «كشت سلول ليم‌بال چشم و پيوند آن به قرنيه‌ي دچار جراحت» اشاره كرد.
بنابراين گزارش، رئيس پژوهشكده‌ي رويان با اشاره به اين‌كه در آخرين كنگره‌ي جهاني سلول‌هاي بنيادي (ISSCR) در كشور «كانادا» در سال 2006 ده‌مقاله از پژوهشكده‌ي رويان پذيرفته شده بود، ابراز اميدواري كرد كه پژوهشگران اين پژوهشكده بتوانند با ادامه روند كنوني در زمينه‌ي تحقيقات سلول‌هاي بنيادي هم‌چنان «ايران» را در رديف رتبه‌هاي برتر صاحبان اين فناوري در جهان باقي نگه‌دارند.
وي تصريح كرد: پژوهشكده‌ي رويان با تكيه بر تجربه‌هاي گذشته‌ي خويش، اكنون در توليد شبيه‌سازي توليد مثلي در حيوانات اهلي هم‌چون گاو و گوسفند اقدام‌هاي قابل‌توجهي را انجام داده است.
حاصل اين اقدام‌ها، تولد و متأسفانه مرگ زودرس بره‌ي شبيه‌سازي‌شده در پايگاه تحقيقاتي پژوهشكده در اصفهان بود كه آزمايش‌هاي مولكولي صحت آن را نيز تأييد كرد.
«دكتر گورابي» اضافه كرد: مجله‌ي «نيچر» (Nature) در شماره ي 422 مورخ 17 آگوست 2006 ضمن اشاره به‌سوابق علمي ايران و رشد علمي كشور در دهه‌هاي اخير از پژوهشكده‌ي رويان به‌سبب دستيابي به «فناوري سلول‌هاي بنيادي» ياد مي‌كند.
وي افزود: اكنون خوشحال هستم كه آن‌چه در پژوهشكده‌ي رويان در مقياسي كوچك انجام شده است در سراسر ايران و در تمام دانشگاه‌ها و مؤسسه‌هاي پژوهشي كشور رخ داده است و اين يك عزم ملي است و نه يك اتفاق ساده در رويان كه شاهد اين مطلب چاپ 4000 عنوان مقاله توسط محققان ايران در مجله‌هاي ISI در سال 2005 است.
بنابراين گزارش، رئيس هفتمين جشنواره‌ي بين‌المللي رويان در ادامه اظهار داشت: در اين دوره، 221 طرح ارزشمند از دانشمندان برجسته‌ي بين‌المللي از 38 كشور جهان دريافت كرديم كه همگي از كيفيت مناسبي برخوردار و تمام آن‌ها در مجله‌هاي معتبر علمي منتشر شده بودند.
داوري در مورد انتخاب طرح‌هاي برتر به‌لحاظ كيفيت آن‌ها بسيارمشكل بود كه اين مهم با كمك بيش از 130 داور در سطح ملي و بين‌المللي انجام شد.
«دكتر گورابي» در پايان با بيان اين‌كه تاريخ علم جهان حاكي از آن است كه در گذشته‌اي نه‌چندان دور ايران در بسياري از علوم سرامد عصر خود بوده است، اظهار داشت: خاورشناسان ايران را «سرزمين مبادله‌هاي علمي در خاورميانه» ناميده‌اند و ايرانيان اكنون برخلاف تمامي تبليغات منفي سياستمداران غرب به‌دنبال «بازگشت به دوران شكوفايي علمي، خودكفايي» در نيازمندي‌هاي كشور و «ايجاد صلح و دوستي« در منطقه هستند و چنين گردهمايي‌هايي آن‌را اثبات مي‌كند.
گفتني است، برنده‌ي نفر اول بخش بين‌المللي هفتمين جشنواره‌ي بين‌المللي تحقيقاتي «رويان»، پروفسور «جيمز آ. آدجاي» (James A. Adjaye) از «آلمان» با طرح‌هاي «شيوه بررسي كامل ژنوم براي شناسايي ژن‌ها در مقياس گسترده و آناليز بيان آن‌ها در جنين‌هاي پيش از لانه‌گزيني پستانداران» و «تمايز اوليه در بلاستوسيست انساني: مقايسه‌ي ملكولي توده‌ي سلولي داخلي و سلول‌هاي تروفواكتودرم» و نفر دوم پروفسور «تيان هوآ هوانگ» (Tian-hua Huang) از «چين» با طرح «تشخيص و بيان ژن x ويروس هپاتيت B در جنين يك و دو سلولي از تخمك همستر طلايي بارور شده با اسپرم انساني حاوي DNA ويروس هپاتيت B در محيط آزمايشگاه» بود.
نفرهاي سوم بخش بين‌المللي هفتمين جشنواره‌ي تحقيقاتي رويان نيز پروفسور «آدريان ريچارد الي» (Adrian Richard Eley) از «انگلستان» با طرح «القاي مرگ برنامه‌ريزي‌شده‌ي سلولي در اسپرم انسان از طريق انكوباسيون با كلاميديا تراكوماتيس»، پروفسور «لون اشميت» (Lone Schmidt) از «دانمارك» با طرحي با عنوان «آيا ناباروري تأثيري بر تحكيم رابطه‌ي ازدواج دارد؟» و «لوئيس چ. آنجنوما» (Louis Ch.Ajonuma) از «هنگ‌كنگ» با طرح «مكانيسم‌هاي سلولي و ملكولي تشكيل غيرطبيعي مايع در دستگاه توليدمثل زنان: نقش كليدي عامل تنظيم‌كننده‌ي هدايت غشايي سيستيك فيبروزيس (CFTR)» بودند.
برگزيدگان ايراني اين جشنواره را نيز به‌ترتيب «دكتر محمد باغبان اسلامي‌نژاد» با طرح «سيستم‌هاي كشف قطبي و تأثير آن‌ها بر تكوين جنين»، «دكتر منصوره موحدين» با طرح «راه‌كارهاي جديد ارزيابي موفقيت و بالا بردن تأثير پيوند Germ Cell در موش‌هاي مذكر» و «دكتر اشرف آل‌ياسين» با طرح «مقايسه بين انتقال يك‌طرفه و دو طرفه‌ي تخمك‌هاي تزريق شده به لوله‌هاي فالوپ: يك‌كار آزمايي باليني تصادفي آينده‌نگر» تشكيل مي‌دادند.
به‌گفته‌ي «دكتر حميد گورابي» رئيس پژوهشكده‌ي «رويان» جهاد دانشگاهي و رئيس هفتمين جشنواره‌ي بين‌المللي تحقيقاتي «رويان»، 221 طرح به‌هفتمين جشنواره‌ي بين‌المللي تحقيقاتي رويان ارائه شده بود كه 15 طرح از محققان داخلي و 206 طرح از محققان 34 كشور جهان بوده است. بيش‌ترين طرح‌هاي تحقيقاتي از كشورهاي «هند» (20)، «ايتاليا» (18)، «‌ژاپن»‌ (15)، «امريكا» (15) و «انگلستان» (14) بوده‌اند.
بنابراين گزارش، رئيس پژوهشكده‌ي «رويان» جهاد دانشگاهي تعداد داوران جشنواره‌ي بين‌المللي باروري و ناباروري رويان را 128 نفر از 23 كشور جهان عنوان و درباره‌ي روال داوري جشنواره گفت: داوري جشنواره در چهار مرحله انجام شد. ابتدا غربال‌گري اوليه‌ي طرح‌ها كه در اين مرحله مشخص شد كه كدام طرح‌ها در سطح رقابت در جشنواره هستند و آن‌هايي كه نبودند از دور رقابت حذف شدند، سپس طرح‌ها براي داوران بين‌المللي ارسال و امتيازهاي آن‌ها جمع‌اوري شد.
استاندارد كردن آماري امتيازها و رتبه‌بندي طرح‌ها در گروه‌هاي شش‌گانه‌ي داوري جشنواره و برگزاري جلسه‌ي نهايي گروه‌هاي جشنواره با حضور 62 داور ايراني و بررسي طرح‌هاي مطرح و شركت سه‌نماينده از هر گروه در جلسه‌ي نهايي كلي و مشخص‌كردن پنج‌طرح برتر، مراحل بعدي داوري بودند.
گفتني است، در مراسم تقدير از برگزيدگان هفتمين جشنواره‌ي تحقيقاتي «رويان» ضمن گراميداشت ياد و خاطره‌ي دانشمند جهادگر زنده‌ياد «دكتر سعيد كاظمي آشتياني» - بنيانگذار و رئيس پژوهشكده‌ي «رويان» جهاد دانشگاهي - كه ايجاد و برگزاري جشنواره‌ي بين‌المللي تحقيقاتي «رويان» مرهون خلاقيت و تلاش خستگي‌ناپذير وي بوده است، از پروفسور «پيتر برينسدن» از دانشگاه «كمبريج» و رئيس افتخاري هفتمين كنگره‌ي بين‌المللي باروري و ناباروري و دومين كنگره‌ي سلول‌هاي بنيادي «رويان» نيز با اعطاي هديه‌اي ويژه تقدير شد.
هم‌چنين به‌نمايندگان هيأت داوران بخش‌هاي داخلي و بين‌المللي جشنواره و شركت‌هاي حامي جشنواره نيز لوح تقدير اعطا شد.

 

با حضور چشمگير بيش از دو هزار پژوهشگر داخلي و خارجي، «هفتمين كنگره‌ي بين‌المللي باروري و ناباروري رويان» در تهران گشايش يافت
22/06/1385
«هفتمين كنگره‌ي بين‌المللي باروري و ناباروري رويان» و «دومين كنگره‌ي بين‌المللي فناوري سلول‌هاي بنيادي» 21 شهريور 1385 طي مراسمي در محل سالن همايش‌هاي بين‌المللي رازي تهران گشايش يافت.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «دكتر علي منتظري» رئيس جهاد دانشگاهي در مراسم افتتاحيه‌ي اين كنگره با گرامي‌داشت ياد و خاطره‌ي زنده‌ياد «دكتر كاظمي آشتياني» - رئيس فقيد پژوهشكده‌ي رويان جهاد دانشگاهي - خاطر نشان كرد: با توجه به مصوبه‌ي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي از سال آينده جايزه ويژه‌اي با عنوان زنده‌ياد «دكتر كاظمي آشتياني» در كنگره‌ي رويان به پژوهشگران برگزيده‌ي ايراني و بين المللي - كه تحقيق مؤثري در حوزه‌ي فناوري زيستي ارائه دهند - اهدا خواهد شد.
«دكتر محمدعلي صديقي گيلاني» رئيس كنگره نيز در سخناني با بيان اين‌كه در اين كنگره تلاش شده است تا تحقيقاتي كه طي سال‌هاي گذشته در سراسر جهان انجام شده، جمع‌اوري و ارائه شود، اظهار داشت: 347 مقاله به‌دبيرخانه‌ي كنگره واصل شده كه تعداد 118 مقاله ايراني و 229 مقاله از محققان كشورهاي خارجي بود.
وي افزود: بيش‌ترين مقاله‌ها از كشورهاي «هند»، «ايتاليا»، «ژاپن»، «امريكا»، «چين»، «استراليا» و «آلمان» بوده است.
51 مقاله به‌صورت سخنراني ارائه مي‌شود كه از اين تعداد 24 مقاله ايراني و 27 مقاله خارجي مي‌باشد. تعداد كل سخنرانان خارجي 37 نفر و تعداد سخنراني‌هاي اين ميهمانان 53 سخنراني مي‌باشد.
تعداد مقاله‌هاي پوستر نيز 54 مقاله است كه 42 مقاله ايراني و 12 مقاله از پژوهشگران كشورهاي خارجي ارائه مي‌شود.
وي با اشاره به اين‌كه 54 پوستر از ايران و 12 پوستر از ساير كشورها در اين همايش در اختيار شركت‌كنندگان قرار خواهد گرفت اضافه كرد: در بخش جنبي اين كنگره چهار كارگاه تخصصي نيز در پژوهشكده برگزار مي‌شود كه شامل كارگاه‌هاي ذيل است:
- MOUSE EMBRYONIC STEM CELLS به تاريخ 20 و 21 شهريور
- NEUCLEAR TRANSFER IN SHEEP به‌تاريخ بيست و يكم شهريور
- OPERATIVE LAPAROSCOPY به‌تاريخ بيست و يكم شهريور
- OPERATIVE HYSTEROSCOPY به تاريخ بيستم شهريور.
در ادامه‌ي اين مراسم، پروفسور «پيتر برينسدن» (Peter Brinsden) رئيس افتخاري كنگره درباره‌ي فعاليت‌هاي علمي در ايران گفت: ‌اين پنجمين سفر من به ايران است و اغلب دوستان من در «انگليس» و «امريكا» وقتي دلايل سفر من به ايران را سؤال مي‌كنند در جواب مي‌گويم من از اين سفرها لذت مي‌برم.
وي در ادامه افزود: در ايران موضوع‌ها و مباحث جالب علمي بررسي و بحث مي‌گردد و در سفرهاي زيادي كه من به سراسر جهان داشته‌ايم ايرانيان مهربان‌ترين و مهمان‌نوازترين مردم بودند و اشتياق زيادي به‌مباحث علمي دارند.
بنابراين گزارش، استاد دانشگاه كمبريج افزود: به‌دور از مسائل سياسي بايد بر روي مسائل علمي تمركز كنيم و تجربه‌هايمان را در اختيار يكديگر بگذاريم و اين دقيقاً همان كاري است كه «مؤسسه‌ي رويان» در طي برگزاري همايش‌‌ها انجام مي‌دهد و اين مؤسسه به‌خصوص در زمينه‌ي «بيومديكال» و «سلول‌هاي بنيادي» بسيار فعال است و حتي نام اين مؤسسه، ترجمه‌ي كلمه‌ي (Embryo) ‌در زبان انگليسي است.
وي در ادامه ياداور شد: همه‌ي ما بايد به‌خاطر داشته باشيم كه استفاده از پيشرفت‌هاي علمي و تكنولوژيك بايد با رعايت مسائل اخلاقي همراه باشد و در اين زمينه، «مؤسسه‌ي تحققاتي رويان» همواره به‌قوانين بين‌المللي احترام گذاشته است. اخيراً مؤسسه‌ي رويان تحقيقاتي در «بارور كردن» گوسفند و گاو داشته است و حتي يك تولد زنده در گوسفند نيز گزارش شده است كه متأسفانه دقايقي پس از تولد از بين رفت.
وي در پايان خاطر نشان كرد كه تمامي محققان بايد در زمينه‌ي علم‌آموزي تلاش كنند و براين منظور بايد با يكديگر در ارتباط باشند.

 

وزير آموزش و پرورش در «جشن پايان دوره‌ي تابستاني المپيادهاي علمي كشور»: سرنوشت كشورها نه در «ميدان‌هاي نبرد» كه در «كلاس‌هاي درس» و «آزمايشگاه‌ها» رقم مي‌خورد
22/06/1385
وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: امروز سرنوشت و استقلال كشورها نه در ميدان‌هاي نبرد بلكه در كلاس‌هاي درس و آزمايشگاه‌ها ترسيم مي‌شود و كشوري كه به‌«سلاح علم» مجهز نباشد نمي‌تواند مستقل عمل كند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «محمود فرشيدي» كه در «جشن پايان دوره‌ي تابستاني المپيادهاي علمي كشور» سخن مي‌گفت با بيان اين مطلب ‌اظهار كرد: دانشمندان ما با «علم دوستي» و ايثار «وقت و جان» خود را به‌پاي علم و دانش مي‌گذارند كه پيشينه‌ي تاريخي ما ايراني‌ها بيانگر اين مدعاست.
وي افزود: تفاوت ما با ديگر جست‌وجوگران علم در «باور»، «ايمان» و «معنويتي» است كه در درون ما قرار دارد و «به علم و دانش ما جهت مي‌دهد». ما علم را در راستاي «عدالت» جست‌وجو مي‌كنيم و آن را در انحصار عده‌اي خاص قرار نمي‌دهيم.
«فرشيدي» خاطرنشان كرد: در تاريخ در دوران ساسانيان، علم محدود به شاه‌زادگان و اشراف بود و همه‌ي افراد نمي‌توانستند آن را بياموزند اما با مبعوث شدن پيامبر(ص) توصيه شد كه «علم براي همه و نه در انحصار گروه خاصي است». ما هيچ‌گاه علم را براي «استثمار ديگران» به‌كار نبرده و از آن «استفاده‌ي ابزاري» نكرده‌ايم و نام دانشمندان ما نظير: «ابوعلي سينا» در كتب امروزه‌ي غربي شاهد اين مدعاست.
«وزير آموزش و پرورش» خاطر نشان كرد: امروز پيوند علم و ايمان كه همواره موجب سعادت و ارتقاي بشر بوده دوباره در ايران جلوه‌گر شده و اگر نسل اول انقلاب افتخار آفريد و حكومت طاغوت را سرنگون كرد، اگر نسل دوم انقلاب از سرزمين و حيثت خود دفاع كرد، نسل سوم از دروازه‌ي علم و دانش از اين دستاوردها دفاع مي‌كند و دانشمندان امروز ما با دستيابي به «دانش سلول‌هاي بنيادي»، «فناوري هسته‌اي» و «داروي جديد ايدز» از هويت ايران دفاع مي‌كنند.
بنابراين گزارش، وي تاريخ را «عرصه‌ي هماوردي دانشمندان» خواند و افزود: برخي از دانشمندان علم خود را در خدمت «نفس خود» يا «سرمايه‌داران» قرار داده و برخي دانش خود را در خدمت «تعالي بشر» به‌كار مي‌گيرند كه اميدواريم در صحنه‌ي جلوه‌گري علم جزو دانشمندان مطرح باشيم و شما دانش‌آموزان امروز و دانشمندان فردا روزبه‌روز افتخارهاي بيش‌تري را براي ايران بيافرينيد.

 

رئيس افتخاري كنگره‌ي بين‌المللي «رويان»: ايران مي‌تواند «رهبر تحقيقات جنين‌شناسي دنيا» باشد
22/06/1385
رئيس افتخاري كنگره‌ي بين‌المللي رويان با تمجيد از پيشرفت‌هاي علمي محققان پژوهشكده‌ي رويان جهاد دانشگاهي در زمينه جنين‌شناسي و سلول‌هاي بنيادي تأكيد كرد: ايران مي‌تواند رهبري تحقيقات جنين‌شناسي را در دنيا در اختيار بگيرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «پروفسور پيتر برينسدن» (Peter Brinsden) از كلينك «بورن هال» دانشگاه كمبريج و رئيس افتخاري «هفتمين كنگره‌ي بين‌المللي باروري و ناباروري» و «دومين كنگره‌ي سلول‌هاي بنيادي» در نشست خبري اين كنگره اظهار داشت: هم‌اكنون پژوهشكده‌ي رويان در دنيا به‌عنوان «يك مركز بين‌المللي سطح بالا» هم در زمينه‌ي «درمان» و هم در زمينه‌ي «پژوهش» مطرح است.
اين پنجمين باري است كه از ايران بازديد مي‌كنم و براي سومين بار در كنگره رويان شركت مي‌كنم و بسيار خوشحال هستم كه مي‌توانم در اين كنگره تبادل اطلاعات علمي كنم.
وي خاطر نشان كرد: ما در كلينيك «بورن‌هال» افتخار آن را داشتيم تا چندين محقق و دانشمند را در سال 91 آموزش دهيم كه چند نفر از آن‌ها از جمله افرادي بودند كه «پژوهشكده‌ي رويان» را راه‌اندازي كردند. اين نوع همكاري و تبادل اطلاعات در زمينه‌ي «بالابردن سطح علمي» و «يافتن راه‌هاي درمان بيماري‌ها» اهميت زيادي دارد.
«پروفسور برينسدن» فعاليت‌هاي تحقيقاتي رويان را در زمره‌ي «تحقيقات درجه‌ي اول دنيا» قلمداد كرد و با اشاره به‌«مجاز بودن تحقيقات بر روي جنين در ايران به‌رغم ممنوعيت آن در غرب» برامكان پيشتازي ايران به‌عنوان رهبر تحقيقات اين حوزه در جهان تأكيد كرد.
بنابراين گزارش، وي انجام تحقيقات بر «جنين انسان» را در «انگلستان» به‌صورت كنترل‌شده عنوان كرد و افزود: در «چين» نيز اجازه‌ي انجام اين تحقيق وجود دارد؛ در حين اين‌كه اين پيشرفت خوبي به‌شمار مي‌رود اما بايد كنترل بر روي اين تحقيقات از لحاظ اخلاق پزشكي صورت گيرد تا از خطرها و مسائل جانبي احتمالي آن جلوگيري شود.
رئيس افتخاري هفتمين كنگره‌ي بين‌المللي باروري و ناباروري تصريح كرد: شبيه‌سازي توليد‌مثل انساني كه منجر به‌تولد شود هم اكنون غيراخلاقي است و بايد از آن دوري شود اگرچه ممكن است در ده‌سال آينده دنيا به اين‌نتيجه برسد كه شبيه‌سازي توليدمثل انسان در موضوع‌هاي خاص، اخلاقي است.
من سه‌بيمار را در نظر دارم كه اين‌كار در مورد آن‌ها اخلاقي است براي اين‌كه صاحب فرزند شوند اما در كشور من آمادگي انجام اين قضيه وجود ندارد.
وي افزود: ايده‌هاي مردم برحسب زمان عوض مي‌شود براي اين‌كه اولين نوزاد حاصل از آزمايشگاهي كه به‌دنيا آمد همه موضع گرفتند اما هم‌اكنون سه‌ميليون نوزاد از اين طريق به‌دنيا آمده‌اند؛ تصور مي‌كنم در مورد شبيه‌سازي جنين هم، ‌چنين اتفاقي رخ دهد علاوه‌بر «لانه‌گزيني جنين» بسياري از روش‌هاي ديگر در آينده‌ي نه‌چندان دور باز خواهد شد. مثلاً: در آينده ممكن است با پيشرفت‌هاي پزشكي، زنان بتوانند از طريق «اسپرم مصنوعي» «تخمك» بسازند.
وي در پايان تصريح كرد: من به شبيه‌سازي درماني بسيار معتقدم. در كشور من با استفاده از اين روش در كنار تحقيقات سلول‌هاي بنيادي به بشريت كمك‌هاي زيادي شده است.

 

دانشمند مخترع ايراني در شبكه‌ي راديويي گفت‌وگو
22/06/1385
برنامه‌ي زنده‌ي راديويي «سؤال» روز يكشنبه ‌٢٦ شهريور 1385 آخرين اختراع‌هاي «دكتر عرفانيان»، دكتراي مهندسي پزشكي را معرفي و بررسي مي‌كند.
به‌گزارش خبرگزاري ايسنا، «اكبر جاهد» سردبير برنامه با اعلام اين خبر، درباره‌ي هدف از دعوت «دكتر عرفانيان» گفت: ايشان با تحقيقات، مطالعه‌ها و تلاش‌هاي فراوان موفق شده است براي اولين بار «پروتزهاي عصبي» براي «ضايعات نخاعي» اختراع كند؛ اين موضوع افتخاري براي كشورمان است كه بايد به آن توجه شود و همگان به‌ويژه پزشکان و متخصصان مربوطه از اين يافته‌ي افتخار‌اميز آگاه و مطلع شوند.
وي درباره‌ي بازتاب جهاني اين اختراع گفت: «دكتر عرفانيان» بنابه دعوت‌نامه‌هايي كه از مراكز پزشكي و دانشگاه‌هاي معتبر دنيا داشته در حال سفر به اين مراكز است تا در سمينارهاي بين المللي - كه به‌همين‌مناسبت برگزار مي‌شود – يافته‌ي خود را به جهانيان معرفي كند؛ با اين وجود و عليرغم فرصت بسيار كمي كه داشتند با اشتياق، دعوت برنامه‌ي «سؤال» را پذيرفتند تا پيش از هر جايي، متخصصان، پزشكان و مردم كشورمان با اين اختراع آشنا شده و سپس به ساير نقاط جهان انعكاس يابد.
«سؤال» در مدت زمان ‌٦٠ دقيقه بر روي موج اف‌ام رديف ‌١٠٣/٩ مگاهرتز از شبكه‌ي «گفت و گو» پخش مي‌شود.
علاقه‌مندان مي‌توانند هر روز برنامه‌هاي اين شبکه را از ساعت ‌١٨ تا ‌٢٤ برروي موج اف‌ام رديف ‌١٠٣/٩ مگاهرتز بشنوند.

 سردبير
براي كسب اطلاعات بيش‌تر از اين پژوهشگر به‌نشاني ذيل مراجعه فرماييد:
http://ee.iust.ac.ir/Erfanian/index_f.html

 

براساس يك پژوهش، گاز«ازن» به‌عنوان يك روش غيرحرارتي مؤثر در ضدعفوني باكتريايي لاشه‌ي طيور در كشتارگاه‌ها قابل‌استفاده است
20/06/1385
براساس يافته‌هاي يك پژوهش، گاز ازن به‌عنوان يك عنوان يك «روش غيرحرارتي» مؤثر در «ضدعفوني باكتريايي» لاشه‌ي طيور در كشتارگاه‌ها قابل‌استفاده است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس اين بررسي كه توسط «سياوش مكتبي» از گروه بهداشت مواد غذايي دانشكده‌ي دامپزشكي دانشگاه شهيد چمران اهواز و «ايان واتسون» از دانشگاه «گلاسكو» انگلستان انجام شده است، گاز «ازن» به‌دليل اثر «سريع» و «فوري»، «ارزان بودن» و نيز به‌عنوان يك «روش غيرحرارتي» مي‌تواند در «صنايع غذايي» جهت «ضدعفوني» «آب»، «انواع مواد غذايي»، «سطوح» و يا «ساير تجهيزات» و «وسايل» موجود در كارخانه‌هاي غذايي و يا ساير مكان‌ها به‌كار گرفته شود.
اين گاز يك «اكسيدكننده‌ي قوي» است كه تاكنون جهت «ضدعفوني آب آشاميدني» و «فاضلاب‌ها» مورد استفاده‌ي وسيع قرار گرفته است.
هدف از اين مطالعه، بررسي امكان كاربرد »ازن» در «كنترل برخي از ميكروارگانيسم‌ها»ي مهم در مواد غذايي از جمله: «استافيلوكوك ارئوس ليستريا مونوسيتوژتر»، «سالمونلاتيفي موريوم»، «ايكلاي» و «كمپيلوباكتر ژژوني» كشت‌شده برروي «محيط كشت» و يا «سطح پوست مرغ» و مقايسه‌ي آن‌ها بيان شده است.
در اين پژوهش به‌طور جداگانه «سوسپانسيوني» از «باكتري» تهيه و 100 ميلي‌ليتر از آن‌ها برروي محيط كشت به‌صورت «سطحي» كشت شد و يا 10 ميلي‌ليتر روي قطعه‌هايي از «پوست جداشده‌ي مرغ» قرار گرفته درون محفظه‌اي تحت‌تأثير گاز «ازون» با غلظت 6/6 ميلي‌گرم در دقيقه قرار گرفتند.
در ادامه، تعداد باكتري‌ها قبل و بعد از «ازن‌تراپي» شمارش شده و نتايج اين پژوهش نشان دادند كه «ازن» بر روي «تمامي باكتري‌ها»ي مورد آزمايش مؤثر است.
15 دقيقه «ازن‌تراپي» محيط‌هاي كشت باعث 6/3 تا 8/3 log كاهش در تعداد «باكتري‌هاي گرم منفي» و 3/3تا9/2 log كاهش در تعداد «باكتري‌هاي گرم مثبت» گرديد.
بنابراين گزارش، در اين بررسي انجام آزمايش برروي «پوست مرغ» بيانگر اين بود كه در مقايسه با محيط كشت، اثر گاز «ازن» بر روي «باكتري‌ها»، «كاهش چشمگيري» دارد؛ پس از 15 دقيقه «ازون‌تراپي» حدود log 1 كاهش در تعداد تمام باكتري‌ها مشاهده شد.
«كمپيلوباكترژژوني» حساس‌ترين باكتري نسبت به ازن بود.
به‌گفته‌ي محققان با توجه به تأثير خوب گاز «ازن» در «كنترل ميكروارگانيسم‌ها» مي‌توان از اين گاز در صنايع غذايي براي «استريل كردن» «تجهيزات»، «كارتن‌هاي بسته‌بندي»، «انواع مواد جامد» و يا «مايع» بالاخص «ميوه‌جات» و «سبزيجات» بهره گرفت.
ضمناً با توجه به خاصيت «اكسيدكنندگي» اين گاز لازم است از «دوزهاي كم‌تر» جهت پاره‌اي از مواد غذايي كه «حاوي چربي» مي‌باشند استفاده كرد.
در اين رابطه بهره‌گيري از «روش‌هاي تركيبي» «ازن» با ساير «روش‌هاي فيزيكي» و يا «شيميايي» مي‌تواند مفيد باشد.

 

افسردگي و اختلالات خواب علت ژنتيكي مشترك دارند
20/06/1385
بررسي گروهي از دوقلوها نشان مي‌دهد اختلالات «خواب» و «افسردگي» در كودكان «علت ژنتيكي» مشترك دارند.
به‌گزارش سايت «دي. ان. اي.» (DNA) به‌نقل از پايگاه اينترنتي «رويترز»، «دكتر آليس گرگوري» از «كينگز» كالج لندن مي‌گويد دسته‌اي از اختلال‌هاي «خواب» با «افسردگي» در كودكان دبستاني ارتباط دارند و اين ارتباط تا حد زيادي تحت‌تأثير «ژن»‌ها است.
اين تصور از قبل وجود داشته است كه بين «اختلال خواب» با «اضطراب» و «افسردگي» رابطه وجود دارد اما اين ارتباط پيچيده است و به‌خوبي درك نشده است.
براي كمك به روشن شدن نقش عوامل محيطي و ژنتيكي در ارتباط اضطراب و افسردگي با خواب، محققان ۳۰۰ ‬جفت دوقلوي هشت‌ساله را بررسي كردند.
مطالعه‌ي دوقلوها براي كشف تأثير عوامل «محيطي» و «ژنتيكي» مفيد است زيرا دوقلوهاي همسان، «ژن‌هاي مشابه» و «محيط مشابه» دارند؛ درحالي كه «تشابه ژنتيكي» دوقلوهاي غيرهمسان نظير: ساير خواهران و برادران آن‌ها است و فقط محيط اطراف آن‌ها مشابه است.
اين مطالعه نشان داد در حالي كه «اضطراب» ارتباط كمي با «اختلال‌هاي خواب» دارد اما در كودكان مبتلا به «اختلال‌هاي خواب» موارد بيش‌تري از «افسردگي» مشاهده شد.
اين اختلال‌هاي خواب شامل: «خواب‌گردي»، «ناهنجاري خواب»، «ترس‌هاي خواب» (Parasomnia)، «دير به خواب رفتن» و «مقاومت در رفتن به‌رختخواب» است.
ارتباط «خواب» و «افسردگي» در دوقلوهاي همسان قوي‌تر بود و اين امر نشان داد كه در اين زمينه، «ژن»‌ها بيش‌ترين نقش را دارند و تأثير محيط كم‌تر است.
تأثير مشابه ژن‌هايي كه در افسردگي نقش دارند با ژن‌هايي كه در بروز اختلال‌هاي خواب تأثير مي‌گذارند اهميت تحقيق در اين زمينه را نشان مي‌دهد.
اين نتايج نشان مي‌دهد پزشكان بايد كودكان مبتلا به «افسردگي» را از نظر اختلال‌هاي خواب نيز بررسي كنند و عكس اين موضوع نيز صادق است.
مشروح اين مطالعه در شماره‌ي ماه سپتامبر 2006 مجله‌ي «پزشكي كودكان» (Pediatrics)‬ منتشر شده است.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 18    بازديد امروز: 4    كل بازديدها: 154146
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما