<<صفحه قبل  [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] صفحه بعد>>
                   

ژنوم درخت صنوبر (تبريزي) با نام علمي «پاپولوس تيكوكارپا» (Populus Tichocarpa) رمزگشايي شد
01/07/1385
ژنوم درخت صنوبر (تبريزي) با نام علمي «پاپولوس تيكوكارپا» (Populus Tichocarpa) رمزگشايي شد
به‌گزارش «سرويس خبري ژنتيك و بيوتكنولوژي ايران» به‌نقل از مجله‌ي «علوم» (Science) و سايت خبري بي‌بي‌سي (BBC)، ژنوم درخت صنوبر (تبريزي) - كه در يك پروژه‌ي چهارساله و با همكاري چندين گروه از سراسر دنيا تعيين توالي شده است - تقريباً دو برابر ژنوم انسان ژن دارد؛ هرچند كه ميزان DNA سلولي آن بسيار كم‌تر از انسان يا ساير پستانداران مي‌‌باشد.
براساس اين گزارش،‌ با اين‌كه ژنوم‌هاي چندين گياه مانند: «آرابيدوپسيس» (Arabidopsis) و برنج قبلاً تعيين توالي شده‌اند اما آن‌ها در بسياري موارد كليدي با درختان متفاوت هستند.
ژنوم درخت صنوبر 485,000,000 bp طول دارد كه دانشمندان موفق به شناسايي 45,000 ژن در آن شده‌اند. ميزان DNA درخت صنوبر چهار برابر بيش‌تر از«آرابيدوپسيس» (Arabidopsis) مي‌باشد و دو گياه در حدود 100 تا 120 ميليون سال پيش از يك جد مشترك تفكيك شده‌اند. در ضمن تقريباً 10 درصد ژن‌هاي درخت صنوبر قابل تطابق با «آرابيدوپسيس» (Arabidopsis) نيستند.
براساس مقاله‌ي «توسكان» (Tuskan) و همکارانش كه در مجله‌ي «علوم» (Science) 15 سپتامبر 2006 (24 شهريور 1385) چاپ شده است، «درخت صنوبر» دستخوش دو مرحله‌ي دونسخه‌شدن (Duplication) شده است كه يكي از آن‌ها به‌مانند: گياه «آرابيدوپسيس» (Arabidopsis) به‌وقوع پيوسته است. با اين وجود ژنوم «پاپولوس تيكوكارپا» (Populus Tichocarpa) بسيار آهسته‌تر از «آرابيدوپسيس» (Arabidopsis) تكامل پيداكرده و جابجايي «نوكلئوتيدي» يا «ژني» در كروموزوم‌هاي آن با سرعت كم‌تري به‌وقوع پيوسته است.
اين تحقيق به دانشمندان كمك خواهد نمود تا اين منبع توليد «بيواتانول» را بررسي دقيق‌تري كرده تا بدين‌طريق هم «منشأ بزرگي» براي «توليد انرژي‌هاي جايگزين انرژي‌هاي فسيلي» به‌دست آيد و هم اين‌كه از «توليد گازهاي گلخانه‌اي» كاسته شود.
لازم به‌ذكر است جنگل‌‌ها 30 درصد مساحت كره‌ي ما را شامل مي‌شوند كه از اين ميان 75 ميليون هكتار آن را «درختان صنوبر» پوشانده‌اند.

 

با هدف كاهش آلودگي‌هاي باكتريايي، طرح آلودگي‌زدايي پرتوي «ميگو» به‌همت محققان سازمان انرژي اتمي انجام شد
01/07/1385
پژوهشگران «مركز تحقيقات كشاورزي و پزشكي هسته‌اي» سازمان انرژي اتمي و «اداره‌ي كل دامپزشكي هرمزگان» در پژوهشي با «پرتودهي» ميگو، دوز مطلوب جهت كاهش آلودگي‌هاي باكتريايي ميگوهاي فراوري‌شده و فراوري‌نشده را تعيين كردند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هدف از اين پژوهش جايگزين كردن روش «پرتودهي» به‌جاي روش‌هاي «افزودن مواد شيميايي» و نيز به «استاندارد رساندن بار ميكروبي» ميگو به‌طريق «سريع»، «ارزان» و «مطمئن» عنوان شده است.
در اين طرح، نمونه‌هاي ميگو از كارگاه‌هاي فراوري ميگو در استان هرمزگان تهيه شده و پس از پرتودهي در دوزهاي مختلف ايران آلودگي‌هاي باكتريايي نمونه‌ها، «قبل» و «پس» از پرتودهي تعيين شد و دوز مطلوب جهت كاهش اين آلودگي‌ها به‌ويژه براي از بين بردن آلودگي «ويبريوها راهموليتيكوس» در ميگوي فراوري‌شده و فراواري‌نشده دو كيلوگرمي تعيين شد.
در ادامه‌ي اين پژوهش، نمونه‌هاي پرتودهي شده و شاهد از نظر «متغيرهاي بيوشيميايي» از جمله: «پروتئين چربي»، «ازت آزاد»، «ازت غيرپروتيينه» و «پراكسيدهاي آلي» و «اسيدهاي آمينه» بررسي و مقايسه شده كه در نهايت تفاوت قابل‌توجه و نامطلوبي در هيچ‌يك از اين متغيرها مشاهده نشد.

متن كامل خبر

 

صندلي چرخ‌دار هوشمند با قابليت تشخيص و جلوگيري از برخورد با موانع طراحي و ساخته شد
01/07/1385
دانشمندان ژاپني موفق به «طراحي» و «ساخت» «صندلي چرخ‌دار هوشمندي» شده‌اند كه داراي قابليت‌هاي گوناگوني هم‌چون «برخورداري از دوربين 360 درجه» است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ دانشمندان «مؤسسه‌ي ملي علوم صنعتي پيشرفته و فناوري ژاپن» اين صندلي هوشمند را براي كمك به «نابينايان» و «معلولان» طراحي و ساخته‌اند.
از محسنات اين صندلي، اشراف كامل به محيط و عدم وجود هيچ‌نقطه‌ي كوري در ديد دوربين آن است.
اين صندلي چرخدار با جمع‌اوري اطلاعات و تصاوير سه‌بعدي از محيط از هرگونه برخورد استفاده‌كننده با موانع محيطي جلوگيري مي‌كند.
اين صندلي هوشمند هم‌چنين «موضعيت نادرست نشستن» استفاده‌كننده برروي آن را نمايان مي‌كند و با ارسال پيام هشداراميزي آن را به‌اطلاع استفاده‌كننده مي‌رساند.
قرار است كه اين صندلي هوشمند در سي‌و‌سومين نمايشگاه سالانه‌ي Annual Home Care and Rehabilitation Exhibition - كه از 27 تا 29 سپتامبر در ژاپن برگزار مي‌شود - در معرض ديد عموم قرار گيرد.

 

قرص‌هاي الكترونيكي با قابليت «جمع‌اوري و ارسال اطلاعات پزشكي» از «بدن بيمار» ساخته شد
01/07/1385
به‌زودي بيماراني كه از دردهاي «معده» و «روده» رنج مي‌برند از «قرص الكترونيكي» استفاده خواهند كرد كه پس از بلعيدن مي‌تواند اطلاعات لازم را از «بدن» و «درد» بيمار جمع‌‌اوري كرده و به «دستگاه دريافت‌كننده» و به‌طور «بي‌سيم» ارسال كند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌ قرار است كه تا پايان سال جاري ميلادي اين قرص وارد بازار شود.
اين قرص موسوم به «سيستم مانيتورينگ حبه‌اي هوشيار» (The SmartPill GI Monitoring System) بوده و در ژولاي 2006 (تير 1385) از سوي سازمان غذا و داروي امريكا (FDA) مورد تأييد قرار گرفت.
ايده‌ي اوليه‌ي «طراحي» و «توليد» اين قرص به‌سال 2003 ميلادي و «دانشگاه بوفالو» باز مي‌گردد.

 

«چهاردهمين همايش بلورشناسي و كاني‌شناسي ايران» در «دانشگاه بيرجند» برگزار مي‌شود
01/07/1385
«چهاردهمين همايش بلورشناسي و كاني‌شناسي ايران» 12 و 13 بهمن 1385 به‌همت «انجمن بلورشناسي» و «كاني‌شناسي ايران» در «دانشگاه بيرجند» برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه‌ي خراسان، هدف از برگزاري اين همايش «ارتباط هر چه بيش‌تر بين مراكز صنعتي، پژوهشي و دانشگاهي كشور» و «هماهنگي در زمينه‌هاي پژوهشي علوم وابسته به بلورشناسي و كاني‌شناسي» اعلام شده است.
«رشد»، «خواص فيزيكي و شيميايي بلورها»، «روش‌هاي تجربي در پراش اشعه‌ي ايكس»، الكترون و نوترون» و «روش‌هاي تحليل ساختار بلورها» از موضوع‌هاي اصلي برگزاري اين همايش اعلام شده است.
«هندسه‌ي بلور» و «تعيين ساختار بلوري مولكول‌هاي معدني، آلي و لايه‌هاي نازك»، «زمين‌شناسي» و «كاني‌شناسي» و :تعيين ساختار بلوري كاني‌هاي ناشناخته»، «بلورشناسي و كاني‌شناسي صنعتي»، «زيست‌شناسي» (ساختار مولكولي) و «شبيه‌سازي ساختار و خواص بلورها» از ديگر مباحث مورد بحث در اين همايش خواهد بود.

 

به‌همت پژوهشگران ايراني ابداع شد: تكنيك نوين درمان سوختگي با استفاده از حرارت موضعي
01/07/1385
به‌همت پژوهشگران «دانشگاه تربيت مدرس» براي اولين بار از «حرارت موضعي» براي «كاهش پيشرفت آسيب» ناشي از «سوختگي» و هم‌چنين «كاهش سركوب سيستم ايمني» ناشي از «سوختگي» استفاده شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر شهرام شهابي» دانش‌آموخته‌ي دكتري «دانشكده‌ي پزشكي دانشگاه تربيت مدرس» و مجري اين طرح گفت: معمولاً درماني كه براي سوختگي به‌صورت روتين توصيه مي‌شود «سرد كردن» است در حالي كه در اين تحقيق من «گرم كردن موضع» را بررسي كردم و در واقع از «خود عامل سوختگي» براي كاهش دادن عوارض سوختگي و شدت آن استفاده مي‌شود.
عضو هيأت علمي «دانشگاه اروميه» در ادامه درباره‌ي مكانيسم اثر اين عامل گفت: پس از «سوختگي»، «آسيب‌ديدگي» بعد از مدتي پيشرفت مي‌كند ولي اگر با مكانيسمي درماني جلوي پيشرفت آسيب حاصل از سوختگي را گرفته شود در نهايت ضايعه‌ي ناشي از سوختگي كم‌تر خواهد شد. يكي از اثرهايي كه «حرارت دادن ملايم» پس از «سوختگي» مي‌گذارد اين است كه با آزاد كردن «اپيوييدهاي درونزا» (آندوژن) جلوي پيشرفت اين آسيب را مي‌گيرد.
از طرف ديگر وقتي سوختگي وارد مي‌شود از طريق چند مكانيسم از جمله «تحريك» «محور هيپوفيز هيپوتالاموس» و »غدد آدرنال دوم»، تحريك شديد «اعصاب سمپاتيك سوم» و پاسخ «التهاب سيستميك» و در پايان خود آن «زخم» و «ضايعه‌ي سوختگي» با آزاد كردن يك‌سري «مواد ميانجي» سيستم ايمني دچار تحريك و سركوب مي‌شود. در نتيجه حرارت دادن ملايم پس از سوختگي (Post-Burn Local Hyperthermia) «اپيوييدها» (Opioids) را آزاد مي‌كند و اين «اپيوييدها» جلوي اين چند مكانيسم را گرفته و سركوب سيستم ايمني بدن كم‌تر مي‌شود.
وي تصريح كرد: قبلاً اثبات شده است كه حرارت دادن قبل از سوختگي مي‌تواند آسيب ناشي از سوختگي را بگيرد ولي در دنيا تاكنون كاري روي اثر حرارت دادن ملايم پس از سوختگي انجام نشده است.
«شهابي» در پايان درباره‌ي چگونگي استفاده از اين روش گفت: وقتي سوختگي اعمال مي‌شود سلول‌ها در مركز ناحيه‌ي سوختگي دچار نكروز غيرقابل‌برگشت شده و سلول‌هاي اطراف موضع سوختگي تحريك مي‌شوند ولي تحريك آن‌ها به اندازه‌ي كافي نيست.
اساس روش ابداعي اين است كه با حرارت دادن ملايم سلول‌هاي اطراف مركز سوختگي - كه البته فقط سلول‌هاي اطراف و كنار موضع سوختگي مدنظر هستند - با گرماي حدود 35 درجه‌ي سانتي‌گراد به‌مدت 40 ثانيه - كه يك دقيقه بعد از سوختگي با فواصل يك‌دقيقه سه‌بار تكرار مي‌شود - سلول‌هايي كه در حاشيه قرار دارند تحريك شده و بتوانند اپيوييد ترشح كنند.
البته شايد مواد ديگري نيز دخالت داشته باشند كه بعداً متوجه شويم ولي در حال حاضر فقط اين ماده را شناسايي كرده‌ايم.
گفتني است يافته‌هاي اين تحقيق - كه در قالب رساله‌ي دكتري تخصصي «شهرام شهابي» با راهنمايي «دكتر زهير محمد حسن» (استاد ايمونولوژي دانشگاه تربيت مدرس) انجام شده در قالب مقاله‌اي با عنوان The Effect of Post-Burn Local Hyperthermia on the Reducing Burn Injury: the Possible Role of Opioids در مجله‌ي علمي معتبر International Journal of Hyperthermia ارائه شده است.

 

در آخرين نتايج محققان ايراني بيش از ده ژن جديد بيماري «عقب‌ماندگي ذهني» شناسايي شد
01/07/1385
محققان مركز تحقيقات ژنتيك دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با بررسي «علل ژنتيكي» مؤثر در «بروز بيماري عقب‌ماندگي ذهني»، ده جايگاه ژني جديد را در بيماران ايراني كشف كردند.
به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر«حسين نجم‌آبادي» رئيس «مركز تحقيقات ژنتيك دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي» ضمن اعلام اين خبر گفت: از آن‌جا كه بيماري «عقب‌ماندگي ذهني» شايع‌ترين بيماري ژنتيكي در كشور است به اين ترتيب مركز تحقيقات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي برآن شد تا بررسي‌هاي بيش‌تري را بر روي «علل ژنتيكي» اين بيماري در بيماران ايراني انجام دهد.
وي با اشاره به اين‌كه از 350 خانواده مراجعه‌كننده به «دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي» بيش از سه‌بيمار مبتلا به «عقب‌ماندگي ذهني» بوده‌اند، اظهار داشت: بنابراين پيش‌بيني مي‌شود كه بين 2 تا 3 درصد جمعيت جامعه را بيماران دچار عقب‌ماندگي ذهني تشكيل ‌دهند.
«دكتر نجم‌آبادي» بيماري عقب‌ماندگي ذهني را به دو نوع: «سندرمي» و «غيرسندرمي» طبقه‌بندي و عنوان كرد: در نوع سندرمي، «علايم بيماري» عقب‌ماندگي ذهني از «بدو تولد» نمايان مي‌شود اما در نوع «غيرسندرمي» با گذشت چندسال علايم بيماري ظاهر خواهد شد كه در 70 درصد اين بيماران، عقب‌ماندگي ذهني زير سن سي‌سالگي قابل‌شناسايي است.
رئيس «مركز تحقيقات ژنتيك» دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در پايان خاطر نشان كرد: اميدوار هستيم با اتمام طرح تحقيقاتي بيماري عقب‌ماندگي ذهني در اين مركز بتوانيم اطلاعات مفيدي را جهت درمان و پيش‌گيري موثرتر بيماري عقب‌ماندگي ذهني در اختيار متخصصان و مشاوران ژنتيك كشورمان قرار دهيم.

 

شناسايي «ژن‌هاي بيماري‌زاي جنين» از بروز «سرطان» در افراد پيشگيري مي‌كند
01/07/1385
شناسايي «ژن»‌هايي كه موجب ايجاد «اختلال‌هاي جنيني» مي‌شوند منجر به پيش‌گيري از بروز برخي بيماري‌ها هم‌چون «سرطان» خواهد شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر «كلاوس ماتايي» (Klaus Matthaei) سلول‌شناس از «دانشگاه پزشكي استراليا» - كه به‌عنوان يكي از مدعوين و سخنرانان در هفتمين كنگره‌ي بين‌المللي رويان شركت داشت - در خصوص آخرين تحقيقات خود - كه در اين كنگره مطرح شد - گفت: در اين بررسي كه به‌وسيله‌ي يك‌سري آزمايش‌هاي كلينيكال بر روي «موش‌ها» انجام گرفت، سلول‌ها و ژن‌هاي بيماري‌زا - كه در دوران جنيني باعث بروز اختلال‌هايي مي‌شوند - شناسايي شد.
وي ضمن اشاره به اين‌مطلب كه در صورت رسيدن به نتايج دلخواه از «چگونگي بهبود يافتن بيماري‌ها» و يا «بدتر شدن آن‌ها»، اين مطالعه به‌شكلي گسترده‌تر بر روي سلول‌هاي «موش» و سپس «نمونه‌ي انساني» آزمايش مي‌شود، اضافه كرد: در حال حاضر بررسي بر روي سلول‌ها و ژن‌هايي انجام مي‌شود كه باعث بروز بيماري‌هايي مثل: «سرطان»، «آسم» و «ناراحتي‌هاي خوني» مي‌شوند.
وي تأكيد كرد: به‌كمك نتايج حاصله مي‌توان پي‌برد كه هنگام تشكيل‌شدن جنين، ژن‌هاي مذكور باعث بروز اختلال‌هايي بر روي «جنين» و نهايتاً «نوزاد» خواهند شد.
دكتر «كلاوس ماتايي» (Klaus Matthaei) در خصوص جايگاه «ترنس‌ژنتيك» در علم امروز گفت: در حال حاضر بيش از 25 سال است كه درباره‌ي اين علم تحقيقات گسترده‌اي انجام مي‌شود و چنان‌چه بتوان بحث «ترنس‌ژنيك» ژن‌ها را تحت‌كنترل قرار داد و نتايج دلخواهي را - كه در حال حاضر بر روي نمونه‌هاي حيواني انجام مي‌شود - به‌دست آورد مي‌توان از آن بر روي نمونه‌هاي انساني نيز استفاده كرده و به اين ترتيب از بروز برخي بيماري‌ها هم‌چون «سرطان» - كه بيش از اين نيز اشاره شد – پيش‌گيري كرد.
وي در ادامه تصريح كرد: البته اين امر منوط به اين مسأله است كه در محيط‌هايي كه قرار است «ترنس‌ژنيك» را انجام دهيم از قبل، اطلاعات و تجربه‌ي كافي را به‌دست آورده باشيم.
دكتر «كلاوس ماتايي» (Klaus Matthaei) در پايان جايگاه ايران را در خصوص انجام تحقيقات «ترنس‌ژنيك» مثبت ارزيابي كرده و ادامه داد: با توجه به بهره‌مندي ايران از متخصصان مجرب و آموزش‌ديده در اين رشته، چنان‌چه بتواند از لحاظ تكنولوژي و ماشين‌افزار نيز نيازهاي خود را در سطح كشورهاي پيشرفته تأمين نمايد اين كشور خواهد توانست به پيشرفت‌هاي قابل‌ملاحظه‌اي در اين خصوص نايل آيد.

متن كامل خبر

 

يك ژن مقاوم‌كننده‌ي سلول‌ها در برابر داروي «سرطان سينه» شناسايي شد
01/07/1385
محققان «مركز ملي سرطان» و ساير نهادها روشي ابداع كرده‌اند كه با مهار «ژني» كه سلول‌هاي سرطاني را در برابر داروي شيمي‌درماني مقاوم مي‌سازد موجب «مهار سريع رشد سرطان سينه» مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري ايرنا به‌نقل از خبرگزاري كيودو از توكيو اين روش - كه روي يك «موش» مؤثر بوده – روز ۳۰ ‬سپتامبر 2006 (8 مهر 1385) در نشست «اتحاديه‌ي سرطان ژاپن» در «يوكوهاما» اعلام خواهد شد.
محققان گفتند اين روش مي‌تواند به ارائه‌ي درماني براي «از بين بردن مقاومت دارويي» - پديده‌اي كه اكثريت بيماران مبتلا به سرطان سينه با آن روبرو هستند - كمك كند.
اين گروه تحقيقاتي - كه رياست آن را «تاكاه ايرو اوچيا» رئيس بخش مطالعات در زمينه‌ي «متاستاز» در مركز «مؤسسه‌ي تحقيقات» در توكيو برعهده دارد - دريافت كه يك «ژن» به‌نام «آر پي ان دو»‪ (RPN2) ‬فعاليت پروتئيني را تنظيم مي‌كند كه داروي شيمي درماني را از سلول‌هاي سرطاني بيرون مي‌ريزد.
محققان با استفاده از يك‌فناوري به‌نام مداخله‌ي RNA ‬فعاليت RPN2 ‬را در يك موش مبتلا به سرطان سينه - كه به داروي شيمي درماني مقاوم بود - مهار كردند.
محققان گفتند: بعداً معلوم شد كه اين دارو به‌نام «دوستاكسل» (Docetaxel) ‬در مبارزه با سرطان اين موش به‌طور چشمگيري مؤثر بود و در عرض هفت‌روز يك‌غده‌ي پنج‌ميلي‌متري را به كم‌تر از يك‌ميلي‌متر كاهش داد.
اين دانشمندان قصد دارند پس از تأييد «ايمني» اين روش براي انسان‌ها، درماني براي اشكال مختلف سرطان ارائه دهند.

 

دانشمندان از جنين مرده‌ي انساني «سلول بنيادي» به‌دست آوردند
01/07/1385
دانشمندان اعلام كردندكه موفق به توليد «سلول بنيادي» از «جنيني انساني» شده‌اند كه به‌صورت طبيعي از ادامه‌ي رشد بازمانده بود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ موفقيت دانشمندان در استفاده از چنين جنين‌هايي ممكن است كه نگراني‌هاي بروزيافته درخصوص توليد چنين سلول‌هايي را از بين ببرد.
يك كارشناس در اين زمينه گفت: اين تكنيك جديد ممكن است راه‌حلي براي مباحث محدوديت‌ها و جنجال‌برانگيز در خصوص استفاده از سلول‌هاي بنيادي جنيني باشد.
با اين حال برخي نيز بر اين باورند كه اين تكنيك هنوز هم از بعد اخلاقي جاي مشكل دارد.
نتايج اين تحقيقات جديد - كه در نشريه‌ي «نسلول‌هاي بنيادي» چاپ شده است - حاصل بررسي‌هاي «ميدراگ استوكوويچ» از مركز تحقيقات «پرينس فليپ» (Prince Felipe) در «والنسياي اسپانيا» است.
اين بررسي‌ها بر روي 132 جنيني صورت گرفته است كه به‌مدت 24 تا 48 ساعت هرگز تقسيم سلولي نداشته‌اند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 137    بازديد امروز: 8    كل بازديدها: 154129
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما