<<صفحه قبل  [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] صفحه بعد>>
                   

رئيس پژوهشكده‌ي «رويان»: وضعيت بره‌ي شبيه‌سازي شده رو به بهبود است
08/07/1385
حال عمومي دومين گوسفند شبيه‌سازي شده در ايران كه ساعت 30 دقيقه بامداد روز شنبه هشتم مهر 1385 از طريق عمل سزارين در پايگاه تحقيقاتي اصفهان پژوهشكده «رويان» جهاد دانشگاهي به‌دنيا آمده، مطلوب است و بره‌ي متولد شده از طريق «لوله» تغذيه مي‌كند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين بره‌ي شبيه‌سازي‌شده همانند بره‌ي قبلي كه روز چهارشنبه يازدهم مرداد 1385 در پايگاه تحقيقاتي پژوهشكده‌ي «رويان» در اصفهان متولد شد و به‌دليل عوارض زايمان پس از چند دقيقه از دنيا رفت از نژاد افشاري است.
«دكتر محمد حسين نصر اصفهاني»، رئيس پايگاه تحقيقاتي پژوهشكده‌ي «رويان» در اصفهان با اشاره به اين‌كه حال عمومي بره‌ي متولدشده رو به بهتر شدن بوده و اميد زيادي به‌زنده ماندن آن وجود دارد، خاطرنشان كرد: در پايگاه تحقيقاتي اصفهان پژوهشكده‌ي «رويان»، سي‌مورد انتقال جنين گوسفند شبيه‌سازي شده انجام شد كه به سه‌حاملگي منجر شد كه يكي از آن‌ها در شامگاه يازدهم مرداد 1385 متولد شد كه دقايقي بعد از تولد به‌دليل «نارسايي جفتي» از دنيا رفت و دومين آن‌ها بامداد شنبه هشتم مهر 1385 به‌دنيا آمد و سومي كه بايد بعد از آن‌ها به‌دنيا مي‌آمد در 90 روزگي سقط شد.
وي با اشاره به اين‌كه جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان «نخستين كشور خاورميانه» به فناوري شبيه‌سازي دست يافته است درباره‌ي چگونگي همانندسازي بره‌ي شبيه‌سازي شده گفت: بدين‌منظور ابتدا گوسفندي را به‌عنوان «سند» انتخاب كرده و نمونه‌اي از «پوست لاله‌ي گوش گوسفند» جدا كرده و «سلول‌هاي فيبروبلاست» آن را تكثير و نگهداري مي‌كنند و از طرف ديگر «تخمدان» گوسفنداني را كه در كشتارگاه ذبح مي‌شوند جمع‌اوري كرده و به آزمايشگاه منتقل مي‌كنند و در آن‌جا «تخمك‌هاي نابالغ» از «تخمدان‌ها» جدا شده و در محيط آزمايشگاه «بالغ» شده و سپس هسته‌ي‌ اين تخمك‌ها توسط سوزن‌هاي بسيارريز خارج و هسته‌ي «سلول فيبروبلاست» گرفته شده از بافت گوش گوسفند سند به‌جاي آن جايگزين مي‌شود.
«دكتر نصر اصفهاني» خاطر نشان كرد: در ادامه با تحريك‌هاي الكتريكي و شيميايي رشد تخمك بازسازي شده آغاز شده و بين هفت تا نه روز بعد جنين به رحم گوسفندي - كه بدين‌منظور آماده شده - منتقل مي‌شود و پس از سي‌روز «سونوگرافي» انجام مي‌شود و در صورتي كه جنين به حاملگي منجر شده باشد گوسفند تحت‌مراقبت قرار مي‌گيرد.
رئيس پايگاه تحقيقاتي اصفهان پژوهشكده‌ي رويان درباره‌ي روند پروژه‌ي شبيه‌سازي در پژوهشكده‌ي رويان جهاد دانشگاهي گفت: برنامه‌ي ما، ادغام پروژه‌ي شبيه‌سازي با پروژه‌ي سلول‌هاي بنيادي با هدف استفاده در «بيماران قطع نخاع» است.
وي تصريح كرد: در اين طرح كه به «شبيه سازي درماني» موسوم است كه از جنين‌هاي اوليه شبيه‌سازي شده (بلاستوسيت هفت‌روزه) سلول‌هاي بنيادي توليد كرده و آن‌ها را به‌سلول‌هاي عصبي تمايز داده و به‌بيماران قطع نخاعي انتقال مي‌دهيم.
در «كلونينگ درماني»، هدف توليد موجود هماهنگ‌سازي شده نيست بلكه توليد سلول‌هايي با توانايي توليد «عصب» يا «ساير سلول‌هاي تمايزيافته» مشابه خود فرد است كه مشكلات و عوارض پيوند را ايجاد نمي‌كند.
«دكتر نصر اصفهاني» خاطر نشان كرد: «شبيه‌سازي درماني» يكي از آرزوهاي زنده‌ياد «دكتر كاظمي آشتياني» - رئيس فقيد پژوهشكده‌ي رويان جهاد دانشگاهي - بود كه هنوز هم در دنيا به‌مرحله‌ي علمي نرسيده به‌جز موردي كه در «كره‌ي جنوبي» گزارش شد و بعد تكذيب شد كه اميدواريم با عنايت خداوند بزرگ و توانمندي نيروهاي جوان كشورمان بتوانيم به اين هدف دست پيدا كنيم.

متن كامل خبر

 

دستگاه «ليپوساكشن» جديد با كارايي بهتر در كشور طراحي و ساخته شد
08/07/1385
دستگاه «ليپوساكشن» جديد با مزاياي ويژه و كارايي بهتر در «اروميه» ساخته شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «حسن طاهري» از سازندگان اين دستگاه ليپوساكشن جديد با اشاره به اين‌كه امروزه براي «سهولت» و «سرعت عمل» در «كشيدن چربي‌ها» انواع «ليپوساكشن‌هاي ويبراسيون و اولتراسونيك» به‌كار مي‌رود، خاطرنشان كرد: دستگاه ساخته شده قادر است «چربي‌ها» و «ناهمواري‌ها» را از «نواحي مختلف بدن» خارج كند.
وي تصريح كرد: «دستگاه ليپوساكشن جديد» داراي «دو كانول» مي‌باشد كه يكي از آن‌ها براي «كشيدن چربي» و ديگري براي «تزريق سرم و داروهاي بي‌حس‌كننده» به‌كار مي‌رود.
از مزاياي «دستگاه ليپوساكشن» جديد آن است كه «چربي مكش‌شده» را مي‌توان براي نواحي ديگر بدن - كه دچار «ضايعات» و «دفورماسيون‌هاي اكتسابي و مادرزادي» هستند – به‌كار برد زيرا چربي خود شخص از بهترين «فيلر»هاي موجود در دنياست كه در صورت استفاده احتمال رد آن وجود ندارد.
هم‌چنين «دستگاه ليپوساكنش» جديد با «كاهش فشار منفي» و «تنظيم تعادل» آن قادر به «تزريق چربي» موفقيت‌اميز مي‌باشد.
«طاهري» تصريح كرد: در ادامه‌ي «تزريق» هم‌زمان «مواد» و «داروهاي بي‌حس» و «پيش‌گيري‌كننده» از «خون‌ريزي» و «مداخله‌ي سريع» در هنگام خونريزي، «سرعت كار» اين دستگاه را از ساير ليپوساكشن‌هاي ساخته شده بيش‌تر كرده است.
به‌گفته‌ي وي، دستگاه ليپوساكشن‌ جديد بي‌حسي كم‌تري را مي‌طلبد در نتيجه «بهبودي بيماري سريع‌تر خواهد بو‌د» و «احتمال خونريزي و عفونت به حداقل مي‌رسد».
«طاهري» در پايان تصريح كرد: ليپوساكشن مثل هر جراحي ديگري داراي عوارضي است ولي در مقايسه با جراحي‌هاي ديگر عوارض آن كم‌تر است.

متن كامل خبر

 

رؤياي غلبه بر بيماري‌هاي سرطاني به واقعيت نزديك مي‌شود: اتصال «فولرين‌ها» به «آنتي‌بادي‌ها» جهت مصارف پزشكي
05/07/1385
محققان دانشگاه «رايس» (Rice) توانستند با روشي جديد، «آنتي‌بادي‌هاي مؤثر» بر «تومورها» را به سطح «باكي‌بال‌ها» بچسبانند و با اين‌كار رؤياي غلبه بر بيماري‌هاي سرطاني را به واقعيت تبديل كنند.
به‌گزارش سايت ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري‌هاي نانو، دكتر «لون ويلسون» (Lon Wilson) مدير اين تيم تحقيقاتي با نگارش مقاله‌اي به‌تشريح «روش‌هاي شيميايي» تبديل «فولرين‌هاي محلول در آب» به «نگهدارنده‌هاي آنتي‌بادي‌ها» مي‌پردازد. اين نگهدارنده‌ها «توانايي حمل داروها» يا «عوامل مؤثر در تصويربرداري پزشكي» را دارند. اين محققان براي اثبات اين روش، از يك نوع «آنتي‌بادي» استفاده كردند كه قادر است به پروتئين‌هاي موجود در سطح سلول‌هاي «ملانوما» (Melanoma) بچسبد.
اين محققان با بررسي ويژگي‌هاي اين نوع اتصال دريافتند اين روش تأثير منفي در توانايي اتصال «آنتي‌بادي» به «مولكول‌هاي زيستي هدف» يعني «سطح سلول‌هاي سرطاني» ندارد. هم‌چنين آن‌ها دريافتند كه مي‌توان بدون اين‌كه خواص مربوط به اتصال «آنتي‌بادي» به «سلول‌ هدف» تغيير كند 15 فولرين را به يك «آنتي‌بادي» متصل كرد.
آن‌ها معتقدند كه «توانايي اتصال چندين فولرين» به يك «آنتي‌بادي» مي‌تواند منجر به توليد يك ابزار نانومقياس چندعاملي گردد كه به‌عنوان «رهاكننده‌ي عوامل مؤثر در تصويربرداري» و هم‌چنين «رهاسازي مخلوطي از داروها به درون تومور» عمل كند.
اين تحقيق با جزويات بيش‌تر در مقاله‌اي تحت‌عنوان ذيل در مجله‌ي «ارتباط‌هاي شيميايي» (Chemical Communication) چاپ شده است:
“Fullerene (C60) Immunoconjugates: Interaction of Water-Soluble C60 Derivatives with the Murine Anti-gp240 Melanoma Antibody.”
«باكي‌بال‌هاي توخالي»، مولكول‌هاي كروي هستند كه از شصت اتم كربن متصل به‌هم شبيه توپ فوتبال تشكيل شده‌اند؛ اين‌دسته از مواد، پتانسيل حمل مقادير زيادي داروي ضدسرطان يا عوامل مؤثر در تصويربرداري از تومورها را دارند.
علاقمندان براي يافتن اصل خبر مي‌توانند به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://nano.cancer.gov/news_center/nanotech_news_2006-09-05b.asp

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس طرح «جذب جيوه» از «پساب آلوده» با استفاده از «جلبك» انجام شد
04/07/1385
يك دانشجوي كارشناسي ‌ارشد «دانشكده‌ي پزشكي» «دانشگاه تربيت مدرس» در تحقيقات پايان‌نامه‌اش موفق به «كاهش جيوه‌ي پساب آلوده» با استفاده از «جلبك» شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «بهمن رماوندي» هدف از تحقيقات پايان‌نامه‌اش را «ارزيابي ظرفيت جذب بيولوژيكي جلبك طبيعي‌ و استاندارد» عنوان و خاطرنشان كرد: «فلز سنگين جيوه» يكي از آلاينده‌هاي مهم محيط‌زيست است كه وجود اين عنصر و تركيب‌هاي آن حتي در مقادير بسيار كم در صنايع صنعتي خطرناك مي‌باشد و بايد تا حد امكان حذف شود. از اين رو ضروري است كه «جيوه» را قبل از انتقال به محيط‌زيست حذف كرد و به‌دليل اين‌كه «روش‌هاي حذف شيميايي جيوه» داراي محدوديت مي‌باشد «جذب بيولوژيكي» به‌عنوان روش مناسب براي حذف مقادير كم «فلزات سنگين» از «فاضلاب‌هاي صنعتي» پيشنهاد مي‌شود.
در «جذب بيولوژيكي» از «خاصيت متابوليكي» و «جذب فيزيكوشيميايي» براي «تجمع فلزات سنگين» استفاده مي‌شود و در اين ارتباط، «ميكروارگانيزم‌هايي» نظير: «جلبك» از اهميت خاصي برخوردارند.
در اين بررسي، «جلبك طبيعي» از رودخانه‌ گلاب‌دره‌ي تهران جمع‌اوري شد كه گونه‌هاي «اسپيروژيرا»، «ادوگونيوم» و «زيگيمافانيكوم» در آن تشخيص داده شدند و «جلبك استاندارد كلادوفوراگلومراتا» بود كه در محيط كشت «بلد بازال اصلاح شده» در شرايط آزمايشگاهي كشت داده شد. در ادامه، «تود‌ه‌ي غيرزنده‌ي جلبك» در سيستم منقطع در معرض غلظت‌هاي مختلف جيوه قرار گرفت.
به‌گفته‌ي پژوهشگر، از آزمايش‌هايي كه جهت «تعيين خصوصيات جاذب» به‌عمل آمد، مشاهده شد كه «ظرفيت جذب بيومس» وابسته به «PH»، «زمان تماس»، «غلظت اوليه‌ي فلز» و «مستقل از دما» مي‌باشد.
«بهترين مقادير PH» و «زمان تماس» در جذب جيوه توسط «جلبك طبيعي» به‌ترتيب 5/8 و 40 دقيقه بود. در بهترين شرايط جذب، جذب فلز با «افزايش غلظت اوليه» تا 8 ميلي‌گرم بر ليتر افزايش پيدا كرد و جذب توسط «جلبك كلادوفورا گلومراتا» از هر دو «ايزوترم فروندليچ» و «لانگموير» تبعيت كرد.
پژوهشگر براساس يافته‌هاي اين پايان‌نامه پيشنهاد كرده كه «حذف جيوه» توسط «جلبك» در مقياس «نيمه‌صنعتي» (پايلوت) صورت گيرد و مطالعه بر روي «فاضلاب واقعي» انجام شود به‌طوري ابتدا با استفاده از «روش‌هاي فيزيكوشيميايي» ميزان «جيوه» كاهش يافته و سپس «روش بيولوژيكي» (جلبك) استفاده شود.
هم‌چنين پيشنهاد شده است كه «بازيافت فلز سنگين» توسط «توده‌هاي جلبك» مورد بررسي و توجه دقيق‌تر قرار گيرد و رابطه‌ي ميان «متغيرهاي محيطي» و «جذب بيولوژيكي» براي هر «فلز سنگين» مدل‌سازي ‌شود.

متن كامل خبر

 

با استفاده از باكتري‌هاي مناطق نفت‌خيز، پژوهشگران ايراني موفق به حذف آلاينده‌هاي نفت خام شدند
04/07/1385
محققان پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از «باكتري‌هاي جمع‌اوري شده» از نمونه‌هاي «خاك»، «آب» و «لجن» آلوده به تركيب‌هاي نفتي مناطق نفت‌خيز جنوب كشور موفق به حذف «نيتروژن»، «نيكل» و «واناديوم» و «ارتقاي كيفيت نفت‌خام استخراجي» شدند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بررسي كارايي نمونه‌هاي باكتري جمع‌اوري و كشت‌شده در آزمايشگاه «مركز تحقيقات كاتاليست پژوهشگاه صنعت نفت» نشان مي‌دهد اين باكتري‌ها در محيط حاوي پنج‌درصد «نفت»، حدود 25 درصد كاهش «نيتروژن» به‌همراه داشته‌اند.
در آزمايش‌هاي حذف فلزات، «مجموعه‌هاي ميكروبي فلزات باكتري‌هاي به‌دست آمده» توانايي حذف تركيب «مدل واناديوم و نيكل» به‌ترتيب به‌ميزان 35 و 30 درصد را در محيط حاوي اين تركيب داشته‌اند.
«مهندس مريم مشايخي» مسؤول اين پروژه - كه با هدف كاربرد «بيوكاتاليست‌ها» در «ارتقاي كيفيت» نفت‌خام و ميكروارگانيسم‌هاي داراي قابليت انجام واكنش‌هاي حذف «نيتروژن» و «نيكل» و «واناديوم» از «نفت» اجرا شده است – درباره‌ي اين پروژه گفت: با توجه به جذابيت استفاده از روش‌هاي بيولوژيك در «فرايندهاي پالايش نفت»، ايده‌ي حذف ساير آلاينده‌هاي نفت از عناصر «نيتروژن» و «فلزات سنگين» - كه عمدتاً «واناديوم» و «نيكل» مطرح مي‌باشد - بررسي شد.
وي خاطرنشان كرد: در زمينه‌ي حذف «نيتروژن»، تحقيقاتي در سطح دنيا صورت گرفته ولي تاكنون به‌شكل «صنعتي» يا «نيمه‌صنعتي» اجرا نشده است. هم‌چنين در حوزه‌ي حذف فلزات نيز تحقيقات صورت گرفته بسيار محدود بوده و به‌دليل وجود فلزات در «برش‌هاي سنگين نفتي» توجه زيادي به اين موضوع نشده است لذا به‌منظور دستيابي به «ميكروارگانيسم»‌هاي داراي قابليت انجام واكنش‌هاي حذف «نيتروژن»، «نيكل» و «واناديوم» از «نفت» و دانش فني فرايندهاي مورد بحث، برنامه‌ي تحقيقاتي در «پژوهشگاه صنعت نفت» در اين زمينه تدوين و اجرا شد.
«مشايخي» افزود: بدين‌منظور ابتدا آزمايشگاهي براي «تحقيقات بيوكاتاليستي» در «مركز تحقيقات كاتاليست» تجهيز شد و پس از آن براي «جداسازي باكتري‌ها»يي با قابليت‌هاي مذكور از «خاك»، «آب» و «لجن آلوده به نفت» و «تركيب‌هاي نفتي» در مناطق مختلف - كه عمدتاً مناطق نفت‌خيز جنوب كشور بود - نمونه‌برداري شد.
وي تصريح كرد: انتخاب محل نمونه‌ها به‌صورتي بود كه احتمال حضور باكتري‌هايي - كه توانايي مصرف و تحمل تركيب‌هاي نفتي را دارند – بيش‌تر باشد. در نتيجه مناطقي كه نفت استخراجي موجود، ميزان بيش‌تري از اين آلاينده‌ها را به‌همراه دارد و خاك و آب آن‌ها مدت زمان زيادي در معرض آلودگي نفتي با مقادير بالاتر آلاينده ها قرار دارند انتخاب شدند كه بدين‌ترتيب احتمال يافتن باكتري‌هاي مناسب در اين شرايط بيش‌تر است.
«مشايخي» خاطرنشان كرد: در اين راستا 80 نمونه «خاك»، «آب» و «لجن آلوده به نفت» جمع‌اوري و به آزمايشگاه منتقل و سپس باكتري‌هاي موجود در آن‌ها رشد داده شد و در شرايط خاص هر فرايند، «كشت ثانويه» انجام شد تا باكتري‌هاي برتر جدا شود.
در جداسازي باكتري‌ها با توانايي حذف «نيتروژن» تركيب‌هاي نفتي از تركيب آلي - كه مشابه تركيب‌هاي موجود در نفت باشد – به‌عنوان نماينده‌ي تركيب‌هاي «نيتروژنه‌ي نفت» استفاده و به‌عنوان «تنها منبع نيتروژن محيط»، به محيط كشت افزوده شد.
همين عمل براي «جداسازي باكتري‌ها»يي با توانايي حذف فلزات انجام شد. نهايتاً اين باكتري‌ها را به «نفت» اضافه كرده و زمان بيست‌روز را به‌عنوان «زمان ماند» در نظر گرفتيم و نتايج اندازه‌گيري ميزان «نيتروژن نفت» قبل و بعد از اين عمل نشان داد كه باكتري در محيط حاوي 5 درصد نفت، حدود 25 درصد كاهش نيتروژن را نشان مي‌دهد.
«مشايخي» تصريح كرد: در آزمايش‌هاي حذف فلزات، مجموعه‌هاي ميكروبي فلزات باكتري‌هاي به‌دست آمده توانايي حذف تركيب مدل «واناديوم» و «نيكل» را به‌ترتيب 35 و 30 درصد در محيط حاوي اين تركيب داشته‌اند.

 

داروي كاهنده‌ي چربي خون در كشور توليد شد
04/07/1385
پژوهشگران و متخصصان يك شركت داروسازي داخلي از توليد يكي از جديدترين داروهاي كاهنده‌ي چربي خون در كشور خبر دادند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) واحد علوم پزشكي تهران، «دكتر احمد شفيعي» از مديران «شركت داروسازي اسوه» با اعلام ساخت داروي كاهنده‌ي چربي خون (ازتيمايب) با نام تجاري «ازتيكول» در ايران گفت: اين دارو - كه از طريق مهار جذب «كلسترول» موجود در رژيم غذايي از روده‌ها تأثير مي‌گذارد - از جمله جديدترين داروهاي كاهنده‌ي چربي خون در دنيا است.
وي خاطرنشان كرد: شايع‌ترين و مهم‌ترين روش «كاهش كلسترول» و «LDL» تاكنون استفاده از «مهاركننده‌هاي سنتز كلسترول» در داخل بدن بود اما با توليد دسته‌ي جديدي از داروها كه «ازتيمايب» (ازتيكول) سردسته‌ي آن‌هاست امكان جلوگيري از جذب «كلسترول اضافي» از روده‌ها نيز فراهم شده است. اين روش يكي از جديدترين روش‌هاي درمان است كه به‌كمك روش‌هاي سنتي «كاهش كلسترول» آمده است. انتظار مي رود اضافه شدن داروي جديد «ازتيكول» به رژيم درماني بيماران مبتلا به «كلسترول» و «LDL» بالا تحول قابل‌توجهي در درمان اين‌گونه بيماران ايجاد كند.
«شفيعي» افزود: با توجه به شيوع «هيپرليپيدمي» (افزايش چربي خون) در كشور و «عوارض فراوان قلبي، عروقي» ناشي از آن، نياز به‌وجود دارويي مؤثر و نوين جهت «كاهش چربي خون» - كه توانايي مصرف هم‌زمان با «استاتين‌ها» (لوواستاتين، آتورواستاتين، سيمواستاتين و...) را داشته باشد - كاملاً محسوس بود كه خوشبختانه با همت متخصصان داروسازي اسوه اين امر تحقق يافت.

متن كامل خبر

 

كشف امكان توليد «خازن‌هاي ظرفيت بالا» ممكن است موجب درك عميق‌تر «حركت يوني» درسلول‌هاي بدن انسان شود
03/07/1385
محققان دانشگاه‌هاي «دركسل» (Drexel) امريكا و «پاول صباتير» (Paul Sabatier) فرانسه دريافتند ظرفيت «ابرخازن‌هاي كربني» با كاهش «اندازه‌ي حفره‌ها»ي آن به كم‌تر از يك نانومتر افزايش مي‌يابد. اين كشف مي‌تواند در تهيه‌ي «خازن‌هاي ظرفيت بالا» (Prototype Super Capacitor Device) استفاده شود.
بنابر گزارش ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو به‌نقل از نشريه‌ي (Science Express)، «يوري گوگوتسي» (Yury Gogotsi) از دانشگاه «دركسل» (Drexel)، درباره‌ي يافته‌هاي گروه مطالعاتي خود معتقد است كه «كاهش اندازه حفره‌ها» به كم‌تر از يك‌نانومتر منجر به «كاهش وزن»، «كوچك‌تر شدن و افزايش» «قدرت خازن» مي‌شود. اين ويژگي‌ ممكن است در درك عميق‌تر «حركت يوني» در كانال‌هاي كم‌عرض در برخي سيستم‌ها مانند: «سلول‌هاي بدن انسان» به‌كار رود.
در «ابرخازن‌ها» (يا خازن‌هاي الكتريكي دولايه) بار الكتريكي با جذب يون در سراسر سطح مواد با «تخلخل بالا» ذخيره مي‌گردد. اين ابرخازن‌ها ظرفيتي برابر با «ده‌ها فاراد» براي هر گرم ماده دارد در صورتي كه در «خازن‌هاي دي‌الكتريك معمولي» اين ظرفيت در حد چند ميكرو فاراد است.
«ظرفيت ذخيره‌سازي» بالاي اين ابرخازن‌ها ناشي از يك «ديواره‌ي جداكننده‌ي يك‌نانومتري» ميان «يون‌هاي باردار» و «سطح كربن» است. تاكنون، دانشمندان معتقد بوده‌اند كه «حفره‌هاي ابرخازن‌ها» بايد بزرگ‌تر از «يون الكتروليت» باشند تا بتواند «ظرفيت بالايي» را فراهم كند و هم‌چنين «زمان شارژ انرژي» كاهش يابد.
محققان دانشگاه «پاول صباتير» (Paul Sabatier) اين تفكر را تغيير دادند؛ آن‌ها «ظرفيت كربن‌ها»ي مختلف را كه داراي حفره‌هايي با قطر بين صفر تا 25/2 نانومتر بودند آزمايش كردند. «كربن» مشتق‌شده از «كاربيد تيتانيوم» با حفره‌اي كم‌تر از يك‌نانومتر نشان داد كه «كاهش اندازه‌ي حفره‌ها» موجب «افزايش ظرفيت» مي‌شود. مطابق تئوري موجود با «افزايش اندازه‌ي حفره‌ها» از «يك‌نانومتر به بالا» به‌ازاي هر افزايشي در «اندازه‌ي حفره‌ها» افزايشي را در «ظرفيت» شاهد خواهيم بود.
«يوري گوگوتسي» (Yury Gogotsi) گفت: كار اوليه‌ي ما در ادامه‌ي كارهاي انجام‌شده‌ي قبلي جهت افزايش «اندازه‌ي حفره‌ها»ي مواد كربني و تشخيص بهبود اثر آن بر «ابرخازن‌ها» بود. برخلاف مطالعه‌هاي قبلي، استفاده از «كربن مشتق شده» از «كاربيد» ويژگي مثبتي را براي ما به‌همراه داشت؛ به‌طوري‌كه ما توانستيم «كاهش اندازه‌ي حفره‌هاي كربن» را در محدوده‌ي وسيع و مناسبي تغيير دهيم.
محققين معتقدند كه «كاهش اندازه‌ي حفره‌ها» به دو برابر «اندازه‌ي يون‌هاي حل شده» موجب «كاهش ظرفيت معمول» مي‌گردد زيرا «لايه‌هاي يون‌هاي به‌هم فشرده» از «ديواره‌هاي حفره‌هاي مجاور» پيوند خورده باعث كاهش فضاي قابل‌دسترسي براي تشكيل لايه‌ي دوتايي مي‌گردد.
اما اگر «اندازه‌‌ي حفره» به‌اندازه‌ي «قطر يون» برسد «ظرفيت نرمال‌شده‌ي خازن» صددرصد افزايش مي‌يابد. دانشمندان يقين دارند كه هنگام فشرده شدن يون به «درون حفره»، «لايه‌ي خارجي» آن تغيير شكل مي‌يابد؛ به‌طوري كه فاصله‌ي بين «مركز» يون و «سطح» آن كاهش مي‌يابد و همين موجب «افزايش ظرفيت» مي‌شود. به‌كارگيري «حفره‌هاي كوچك‌تر» از يك‌نانومتر موجب «افزايش ظرفيت‌دهي» از 55 (فاراد بر سانتي‌متر مكعب) (F/cm3) تا 80 (فاراد بر سانتي‌متر مكعب) (F/cm3) مي‌گردد.
محققان معتقدند امكان استفاده از اين «ابرخازن‌ها» در كاربردهاي مختلف وجود دارد؛ براي مثال، «كاهش عرض حفره‌ها» موجب «افزايش دانسيته‌ي انرژي» شده ولي «زمان تخليه» افزايش مي‌يابد. اين ويژگي براي «وسايل نقليه‌ي الكتريكي هيبريدي» مناسب مي‌باشد و استفاده از «حفره‌هاي بزرگ‌تر» در موارد نياز به «قدرت پالسي» مناسب است. به‌كارگيري «مواد كربني» با «حجم بالايي» از «حفره‌هاي باريك» ممكن است هر دو ويژگي‌ «انرژي» و «قدرت» را بهبود بخشد.
«يوري گوگوتسي» (Yury Gogotsi) گفت: هم‌اكنون در حال كار روي پروژه‌اي جهت «افزايش حجم حفره‌هايي» با «قطر» كم‌تر از يك‌نانومتر هستيم؛ اين پروژه، پيشرفت‌هاي كاركردي قابل‌توجهي را نشان مي‌دهد. مرحله‌ي بعدي كار، آزمايش اين پديده در «سيستم‌هاي الكتروليتي» مي‌باشد كه به ما اجازه‌ي «اعمال ولتاژهاي بالاتري» را مي‌دهد. با تركيب نتايج اين يافته‌ها احساس مي‌كنيم كه «ابرخازن‌هاي توليدي آينده» بسيار «كاراتر» از نمونه‌هاي كنوني باشند.
اين تيم تحقيقاتي نتايج كار خود را در نشريه‌ي (Science Express) منتشر كردند.
علاقمندان براي يافتن اصل خبر مي‌توانند به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.nanotechweb.org/articles/news/5/8/10/1

متن كامل خبر

 

تحولي تازه در دنياي ارتوپدي: دستگاه سازنده‌ي «استخوان مصنوعي» با قابليت‌هاي ويژه‌ طراحي و ساخته شد
03/07/1385
يك مركز تحقيقاتي در شهر بن آلمان در حال تكميل طرح دستگاهي است كه همانند چاپگري سه‌بعدي، «استخوان مصنوعي»مورد نياز براي ترميم شكستگي‌ها را مي‌سازد.
به‌زارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از «دويچوله»، قطعه‌هاي مصنوعي استخوان طوري طراحي مي‌شود كه مانند «تكه‌ي پازل»، درست «مكمل محل شكستگي» خواهند شد.
مركز تحقيقاتي «سزار» در شهر بن يكي از مراكز بين‌المللي پژوهش در آلمان است. در اين مركز، محققان جواني از سراسر دنيا و در رشته‌هاي مختلف تحقيقاتي مشغول كارند. گروه‌هاي تحقيقاتي «سزار» برروي پروژه‌هاي مختلفي كار مي‌كنند كه اساس آن‌ها طرح‌هاي تازه‌اي است كه به مركز ارائه شده‌اند.
يكي از تيم‌هاي تحقيقاتي موفق در مركز سزار تيم Mat-3 است. اين تيم بر روي پروژه‌ي جالبي در زمينه‌ي درمان استخوان‌هاي شكسته مشغول كار است. با اين‌كه طرح هنوز در مرحله‌ي آزمايش است نتايج بدست‌آمده‌ بسيار اميدواركننده به‌نظر مي‌رسند.
پروژه در واقع تكميل طرح و عملكرد دستگاهي است كه قطعه‌هاي مصنوعي استخوان مي‌سازد. اين دستگاه - كه پژوهشگران مركز «سزار» آن‌را دستگاه چاپگر سه‌بعدي معرفي مي‌كنند - با دريافت مواد اوليه و براساس طرح سه‌بعدي - كه در اختيار دارد - استخوان مصنوعي مي‌سازد.
جوش خوردن استخوان شكسته دست‌كم شش‌هفته طول مي‌كشد؛ آن‌هم در بهترين حالت يعني وقتي استخوان جوان است و شكستگي چندان شديد نيست.
شكستگي‌هاي شديد به جراحي نياز دارند تا قطعه‌هاي خرد شده به‌كمك سوزن‌هاي مخصوص جراحي به‌هم فيكس شوند؛ پس از جوش خوردن، تكه‌هاي شكسته‌ي استخوان اين سوزن‌ها بايد در جراحي بعدي از بدن خارج ‌شوند.
تيم تحقيقاتي مركز «سزار» بر روي طرحي كار مي‌كند كه جراحي اين‌دسته از شكستگي‌ها را بسيار ساده خواهد كرد.
در اين طرح، يك قطعه استخوان مصنوعي به محل شكستگي پيوند مي‌خورد. قطعه‌ي مصنوعي طوري طراحي مي‌شود كه مانند تكه پازل درست مكمل شكستگي مي‌شود.
بنابراين گزارش، «هرمن زايتس» مدير گروه مي‌گويد: ما با چاپگر سه‌بعدي براي هر بيمار تكه استخوان مصنوعي را كه لازم دارد مي‌سازيم تكه‌اي كه دقيقاً با قسمت شكستگي جفت مي‌شود و استخوان مجدد در بهترين حالت رشد خواهد كرد.
تركيب استخوان‌هاي مصنوعي - كه از دستگاه بيرون مي‌آيند - به تركيب طبيعي استخوان شباهت زيادي دارد. علاوه‌بر آن، استخوان‌هاي مصنوعي از استحكام لازم نيز برخوردارند.
«زايتس» اضافه كرد: مكانيسم دستگاه به‌منظور تهيه‌ي نمونه طراحي شده است. براي تهيه‌ي مدل‌ها دستگاه به‌طور مستقيم طرح سه‌بعدي را از رايانه مي‌گيرد و با موادي كه در اختيار دارد نمونه‌سازي مي‌كند.
به اين دستگاه غول پيكر نقره‌اي رنگ لوله‌هاي زيادي متصل‌اند كه مواد اوليه را وارد و ضايعات را خارج مي‌كنند.
«باربارا لويكرز» شيميدان گروه مي‌گويد: چاپگر سه‌بعدي در اصل مثل يك چاپگر معمولي است اما به‌جاي اين‌كه از آن‌طرف كاغذ چاپ شده بيرون بيايد استخوان مصنوعي تحويل مي‌دهد به‌جاي «رنگ» هم از «مواد چسبنده‌ي مخصوص» استفاده مي‌كنيم. در نتيجه در انتها يك قطعه‌ي سه‌بعدي بيرون مي‌آيد كه مو به مو با مدل رايانه‌اي مي‌خواند.
ساخت هر تكه به «چند ساعت زمان» و در دماي «بالاي هزار درجه‌ي سلسيوس» نياز دارد. اما در انتها قطعه‌ي «مستحكم» و «آبي رنگي» بيرون مي‌آيد كه ساختمان اسفنج‌مانندي دارد.
به‌گزارش «دويچوله»، لويكر در مورد اين‌كه چرا بافت اين استخوان‌هاي مصنوعي بايد «مشبك» باشد، مي‌گويد: در اين شبكه‌ها، رگ‌هاي خوني جريان پيدا مي‌كنند و رفته رفته درون اين قطعه‌‌ي مصنوعي، سلول‌هاي تازه ساخته مي‌شوند. هم‌زمان با استخوان‌سازي، اين قطعه به‌طور طبيعي در بدن تحليل مي‌رود و جاي آن‌را استخوان طبيعي مي‌گيرد. البته كل پروژه در مرحله‌ي آزمايش بر روي حيوان‌هاي آزمايشگاهي است.
«زايتس» مدير پروژه در انتها مي‌گويد: انتظارها خيلي‌زياد است تا آن زمان كه «مفصل مصنوعي» ساخته شود راه درازي در پيش داريم. براي تكميل طرح، دست كم ده الي پانزده سال زمان نياز است.

 

روش جديد درمان آسيب «ستون فقرات»
03/07/1385
استخوان‌هاي «شكسته» يا «تغيير شكل داده شده»ي ستون فقرات به روش جديد درمان مي شوند.
به‌گزارش واحد مركزي خبر به‌نقل از فاكس نيوز در فناوري جديد متخصصان امريكايي براي درمان اين بيماري, پزشك پس از عكس‌برداري‌هاي بسيار دقيق از ستون فقرات, استخواني را كه ضعيف شده ترك برداشته و شكسته و تغيير شكل داده است، مشخص مي‌كند.
سپس با «سوراخ كردن بدن», «لوله»‌اي را وارد «استخوان» مورد نظر در «ستون فقرات» مي‌كند و از طريق اين لوله، ماده‌اي كه باعث تقويت استخوان مي‌شود و به آن شكل مي‌دهد وارد استخوان مي‌كند.
با اين روش، استخوان شكل اوليه‌ي خود را گرفته و «غضروف‌»ها و «استخوان‌ها»ي كناري نيز در جاي خود قرار گرفته و «درد بيمار» كاهش بسيار چشم‌گيري پيدا مي‌كند.
به‌گفته‌ي پزشكان اگر اين درمان صورت نگيرد چنين بيماراني دچار «سختي در تنفس», «بي‌اشتهايي» و «افسردگي» مي‌شوند.

متن كامل خبر

 

چگونگي عضوگيري و مدارك لازم براي «احراز نخبگي» اعلام شد
02/07/1385
«سخنگوي بنياد ملي نخبگان» در خصوص تسهيلات نظام وظيفه‌ي نخبگان گفت: افرادي را كه در چارچوب «آيين‌نامه‌ي احراز نخبگي» به «ستاد كل نيروهاي مسلح» معرفي مي‌كنيم كه مطابق «ضوابط ستاد» تسهيلات تعيين‌شده را دريافت مي‌كنند كه در اين راستا از 23 تير 1385 تاكنون تعدادي از افراد متقاضي به «ستاد كل نيروهاي مسلح» معرفي شده‌اند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر اميرحسين طاهري» «رئيس دفتر معاون اول رئيس‌جمهور» و «سخنگوي بنياد ملي نخبگان» - كه در نخستين نشست مطبوعاتي پيرامون عملكرد بنياد نخبگان سخن مي‌گفت - خاطرنشان كرد:‌ آيين‌نامه‌ي حمايت از نخبگان در كارگروه هيأت امنا تكميل شده و براي اجرا نيازمند تصويب هيأت امناي بنياد است اما با توجه به «پويايي استعدادها» و نيز «موانع موجود» بر سر راه نخبگان، باب آن باز بوده و موارد ديگري نيز مي‌تواند به آيين‌نامه افزوده شود.
وي خاطرنشان كرد: براي حمايت مادي و معنوي از نخبگان، آيين‌نامه‌هاي متعددي در گذشته در سازمان‌ها و نهادهاي متعددي چون «دفتر جذب نخبگان»، «استعدادهاي درخشان»، «شوراي هدايت استعدادهاي درخشان»، «انجمن نخبگان» و غيره وجود داشت كه فعاليت‌هاي آن‌ها كماكان به قوت خود باقي است و فعاليت هيچ‌يك از آن‌ها متوقف نشده اما بنياد در ميان‌مدت و درازمدت وظيفه‌ي سازماندهي آن‌ها را دارد و نگاه كلي ما، «بسترسازي براي نخبگان» جهت «ارائه‌ي خدمت به مردم» است تا واسطه‌اي باشيم ميان تئوري و آن‌چه بايد در عمل تحقق يابد.
«دكتر طاهري» افزود: آيين‌نامه‌ي احراز نخبگي توأم با بهره‌گيري بسيار بالا، دقيق و زمان‌بر از تجربه‌هاي موجود در گذشته‌ي نهادهاي فعال در زمينه‌ي امور مربوط به نخبگان و نيز نظر افراد نخبه، تدوين شده كه اميدواريم در اجراي امور نيز ما را ياري رسانند.

 تعيين «اعضاي هيأت علمي» واجد شرايط احراز نخبگي
وي خاطر نشان كرد: تعيين برگزيدگان اعضاي هيأت علمي - كه در مراتب دانشگاهي كار ممتاز و شاخصي انجام داده‌اند – به‌عنوان يكي از گروه‌هاي مشمول احراز نخبگي، نيازمند ضوابط اجرايي است كه تدوين آن به وزارتخانه‌هاي مربوطه محول شد تا دو هفته پس از آخرين جلسه‌ي هيأت امنا آن را ارائه دهند.
سخنگوي بنياد ملي نخبگان تصريح كرد: بنياد وظيفه‌ي «شناسايي»، «هدايت»، «حمايت»، «جذب» و «به‌كارگيري» نخبگان و استعدادهاي برتر را دارد و هر كس كه مي‌خواهد زير چتر حمايت بنياد قرار گيرد بايد مصاديق احراز نخبگي را داشته باشد و البته مطالعه‌هاي ما محدود و بسته نيست و اين‌كار هم‌چنان ادامه دارد.
بنابراين گزارش، وي در خصوص «نوع حمايت بنياد» از واجدين شرايط گفت: حمايت‌هاي مادي و معنوي شامل «تسهيلات مالي»، «وام»، «اعتبار» و در صورت نياز «مسكن» يا «هر نوع حمايتي» است كه يكسان نبوده و با مشورت فرد نخبه انجام مي‌شود لذا اين حمايت‌ها به‌فرد نخبه نيست بلكه به‌ايده‌ي وي و كمك به بسترسازي آن در اجرا است كه منفعت آن شامل عامه‌ي مردم مي‌شود.

 راه‌اندازي «وب‌سايت بنياد» به‌منظور ارتباط مستقيم با نخبگان
وي با اشاره به اهميت ارتباط مستقيم با نخبگان گفت: ارتباط مستقيم با نخبگان امري ضروري است و بنياد در تلاش براي تكميل سير حمايتي و حفظ نخبه در داخل كشور است كه در آينده برنامه‌هاي خود را معرفي مي‌كند.
وي در معرفي سايت بنياد اظهار كرد: اطلاعات موجود در سايت مربوط به اخبار بنياد، «جلسه‌هاي كارگروه‌ها»، «معرفي بنياد و اساسنامه»، «مصوبه‌ها» و «فرم» مربوط به شناسايي نخبگان به‌نشاني الكترونيكي ذيل است:
www.bonyad-nokhbegan.ir

 ايجاد «دفاتر بنياد نخبگان» در واحدهاي جهاد دانشگاهي
وي خاطر نشان كرد: با كليه‌ي دانشگاه‌هاي تحت‌نظارت وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت براساس نفرات حايز شرايط نخبگي دانشگاه‌هاي تهران، اميركبير، شهركرد و اهواز مكاتبه شده و مابقي مكاتبه‌ها تا ميلاد امام حسن مجتبي(ع) انجام مي‌شود.
هم‌چنين طبق مذاكره‌هاي صورت گرفته با جهاد دانشگاهي تصميم به ايجاد دفتري براي ارتباط مستمر متقاضيان در واحدهاي جهاد دانشگاهي داشته‌ايم.

 «مدارك مورد نياز» براي واجدان شرايط احراز نخبگي
«دكتر طاهري» در خصوص مدارك مورد نياز نخبگان واجد شرايط احراز نخبگي گفت: در پاكت‌هاي ارسالي واجدان شرايط، نامه‌ي درخواست افراد و مدارك تأييديه‌ي آن‌ها از «مراكز وزارت علوم و بهداشت» و «سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران» قرار دارد و تا تكميل درخواست‌ها، كارت عضويت براي افراد صادر نمي‌شود.
مبناي كار ما نفرهاي «اول تا سوم» كنكور سراسري 85 است اما سنوات قبل نيز در دستور ادامه‌ي كار بنياد قرار دارد.

 «آمادگي مجلس» براي افزايش بودجه‌ي بنياد
وي در خصوص بودجه‌ي بنياد اظهار كرد: علت عدم جذب بودجه‌ي سال گذشته، «عدم تعيين احراز شرايط نخبگي» بود كه در سال 1385 بودجه تحقق مي‌يابد و آمادگي مجلس شوراي اسلامي براي افزايش بودجه‌ي بنياد نيز محسوس است.
بنابراين گزارش، «دكتر طاهري» با اشاره به روند تشكيل بنياد نخبگان گفت: در سال 83 ايجاد بنياد ملي نخبگان از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيشنهاد و اساسنامه‌ي آن در دولت گذشته تصويب شد و فعاليت‌هاي اجرايي بنياد از اواخر سال 84 در دستور كار دولت نهم قرار گرفت.
براساس اساسنامه، اولين اقدام لازم، «تشكيل اركان بنياد» و در رأس آن «هيأت امنا» بود كه طي جلسه‌هايي با فرهيختگان كشور، اعضاي حقيقي شامل «دكتر منصور كبگانيان»، «دكتر محمدرضا انصاري»، «حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر سيد احمد علم‌الهدي»، «دكتر مرضيه وحيدي دستجردي»، «دكتر زهرا رهنورد»، «دكتر مهدي‌نژاد نوري» و «دكتر كي‌نژاد» و اعضاي حقوقي نيز شامل: «دكتر مخبر دزفولي»، «دكتر زاهدي»، «دكتر باقري لنكراني»، «دكتر صفار هرندي»، «مهندس فرشيدي»، «دكتر جاسبي»، «دكتر رهبر»، «دكتر عباسپور تهراني»، «دكتر منتظري» و «حجت‌الاسلام و المسلمين محمديان» انتخاب شدند و در اوايل سال 85 حكم آن‌ها صادر شد و فعاليت اجرايي پس از برگزاري اولين جلسه‌ي هيأت امنا شكل گرفت.
«دكتر طاهري» خاطر نشان كرد: از ميان اعضاي هيأت امنا، يك «گروه كاري» براي تدوين آيين‌نامه‌هاي اجرايي شامل: «آيين نامه‌ي مالي»، «تشكيلات بنياد»، «شرايط احراز نخبگي و حمايت»، به‌عنوان مبناي كار بنياد تشكيل شد.
وي افزود: در آيين‌نامه‌ي احراز نخبگي، شرايط و ضوابط نخبگان و استعدادهاي برتر تعيين شد كه پس برگزاري 14 جلسه‌ي كارگروه، تدوين شده و براساس مفاد 4 اساسنامه‌ي بنياد بايد به‌تصويب «شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي» رسيد كه در تاريخ 28 مرداد 1385 اين آيين‌نامه ارسال و در 14 شهريور 1385 از سوي شورا تصويب شد.
بنابراين گزارش، وي در ادامه اظهار كرد: اولين اقدام اجرايي پس از تصويب آيين‌نامه ‌در قالب «فرم‌هاي عملياتي، مكاتبه‌اي» با «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري»، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي»، «رؤساي مديريت حوزه‌هاي علميه‌ي قم و مشهد» انجام شد تا در چارچوب محيط‌هاي تحت پوشش خود اطلاع‌رساني كنند و در سطح محدودي فراخوان بنياد را به واجدان شرايط برسانند و مرحله‌به‌مرحله اين‌كار پيشرفت كند؛ به‌طوري كه اين بنياد در آينده با هماهنگي استانداران در شهرستان‌ها نيز دفاتر خود را برپا مي‌كند و اين زماني است كه چرخه‌ي كار بنياد در تهران به‌نتيجه برسد و در مرحله‌ي بعد، نظام‌نامه‌ي نمايندگي بنياد را - كه در حال تدوين است - در داخل و خارج از كشور توزيع كنيم.
«سخنگوي بنياد ملي نخبگان» تصريح كرد: در اولين گام در ديداري كه نفرات برتر كنكور سراسري 85 با مقام معظم رهبري داشتند، توسط «نهاد نمايندگي ولايت فقيه در دانشگاه‌ها»، فرم عضويت در اختيار افراد قرار گرفت و نخستين اسامي در بانك اطلاعاتي بنياد درج شد.

 «چگونگي عضوگيري» بنياد ملي نخبگان
وي در بيان فرايند فعاليت و عضوگيري بنياد گفت: در فرم‌ها به افراد توصيه شده به‌هيچ‌وجه درخواست‌ها را به‌صورت مستقيم و دستي ارسال نكنند و براي حفاظت اين اسناد و مدارك و ضابطه‌مند بودن آن‌ها از طريق صندوق پستي به‌شماره‌ي 334-19615 به «دبيرخانه‌ي بنياد» ارسال كنند و پس از آن به«‌شوراي نخبگان» واصل مي‌شود كه عنوان مميزي شرايط احراز نخبگي را برعهده دارد اما تا زمان تشكيل شورا، كارگروه هيأت امنا، اين وظيفه را انجام مي‌دهد.
بنابراين گزارش، وي افزود: از زمان وصول فرم‌ها به دبيرخانه تا زمان دريافت شماره‌ي عضويت موقت، 45 روز تا دو ماه به‌طول مي‌انجامد اما ارسال فرم به‌صورت الكترونيكي نيست.
«دكتر طاهري» تصريح كرد: در صورت نياز به مراجعه‌ي حضوري به بنياد، ساختمان بنياد ملي نخبگان واقع در خيابان زعفرانيه و ساختماني در خيابان نوفل لوشاتو تعيين شده كه تاكنون 400 نفر مراجعه كرده‌اند و سؤال‌هايي پيرامون شرايط احراز نخبگي و يا ارائه‌ي پيشنهاد براي چگونگي اداره‌ي بهتر امور مربوط به نخبگان داشته‌اند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 21    بازديد امروز: 15    كل بازديدها: 154136
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما