<<صفحه قبل  [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] صفحه بعد>>
                   

با ارائه‌ي روشي جديد براساس سيستم‌هاي مخابراتي: پژوهشگر جوان ايراني امكان كنترل قند خون بيماران ديابتي از راه دور را فراهم كرد
11/09/1385
يك دانشجوي ايراني با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات، روش جديدي براي كنترل سطح قند خون بيماران مبتلا به ديابت در كشور طراحي كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «احسان ظهوري» دانشجوي كارشناس ارشد رشته‌ي مهندسي پزشكي درباره‌ي طرح خود گفت: در اين طرح سعي شده است تا با توجه به قابليت‌هاي زيرساخت‌هاي مخابراتي در كشور و نيز نياز روز افزون نقاط دورافتاده به سرويس‌هاي تخصصي كلينيكي ديابت، سامانه‌اي جهت مراقبت و كنترل بيماران مبتلا به ديابت از راه دور پيشنهاد شود.
وي با اشاره به اين كه مهم‌ترين مشكل بيماران مبتلا به ديابت، عدم دسترسي كافي به‌خصوص در مناطق دور افتاده كشور به «پزشك متخصص» و «مراكز درماني ويژه‌ي كنترل ديابت» است در خصوص مزاياي استفاده از اين سيستم پزشكي راه دور خاطرنشان كرد: از جمله مزاياي اين روش نسبت به روش‌هاي استفاده شده تاكنون در كشور مي‌توان به «سهولت دسترسي پزشك به پارامترهاي پزشكي مربوط به بيمار در فواصل زماني كوتاه» و «استفاده از الگوريتم هوشمند» به‌عنوان عامل اصلي پيش‌بيني سطح قند خون و نيز محاسبه و تعيين مقدار انسولين تزريقي اشاره كرد كه اين الگوريتم با استفاده از داده‌هاي جديد انتقال داده شده توسط بيمار به سرور مركزي به‌مرور با شرايط جديد بيمار تطبيق مي‌يابد كه در نوع خود بسيار جديد و حايز اهميت است.
«ظهوري» تصريح كرد: در حال حاضر روند درمان «بيماري‌هاي مزمن»، هزينه‌ي بسيار زيادي را متوجه بخش بهداشت و درمان كشور كرده است كه در اين ميان، بيماري ديابت با حدود سه ميليون نفر مبتلا در كشور يكي از شايع‌ترين و پرهزينه‌ترين بيماري‌هاي حال حاضر محسوب مي‌شود.
وي اضافه كرد: در كشورهاي پيشرفته با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در پزشكي و پياده‌سازي «سامانه‌هاي پزشكي از راه دور» توانسته‌اند تحول‌هاي چشمگيري در روش‌هاي درماني و مراقبتي بيماران به‌وجود آورند كه از آن جمله مي‌توان به استفاده از ارتباطات بي‌سيم در انتقال داده‌هاي حياتي مورد نياز پزشك، استفاده از دستگاه‌هاي اندازه‌گيري قابل تحمل به‌منظور انتقال اطلاعات پزشكي ثبت شده‌ي بيمار و نيز تكنيك‌هاي مانيتورينگ در پزشكي از راه دور اشاره كرد.
«ظهوري» گفت: با توجه به پيشرفت سريع زيرساخت‌هاي مخابراتي كشور مي‌توان سيستم طراحي شده را با استفاده از زيرساخت مخابرات سلولي GSM و GPRS و سرويس‌هاي موجود در آن مانند SMS توسعه داد تا ضمن سهولت دسترسي به شبكه از نقاط دور افتاده، هزينه‌هاي بيماران نيز كاهش يابد.

متن كامل خبر

 

با ارتباط ماهواره‌اي دو بيمارستان تهران، عمل جراحي سنگ‌كليه به‌صورت از راه دور انجام مي‌شود
09/08/1385
عمل جراحي از راه دور براي شكستن سنگ كليه از طريق ماهواره در كشور انجام مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس آيدين كوشا» مدير بخش پشتيباني شركت تأمين‌كننده‌ي سيستم ارتباطي طرح اظهار كرد: در اين عمل جراحي سنگ كليه - كه روز چهارشنبه دهم آبان 1385 با همكاري دو بيمارستان «هاشمي‌نژاد» و «ميلاد تهران» انجام مي‌شود - پزشك و استاد جراحي در يك بيمارستان و تيم جراحي در بيمارستان ديگر حضور دارند و با اتصال دو مركز از طريق تجهيزات ويديو كنفرانس (IPVsat) جراحي انجام مي‌شود.
وي افزود: انجام اين عمل جراحي - كه امكان رؤيت و كنترل وضعيت اتاق عمل و تيم جراحي را براي پزشك استاد و دانشجويان فراهم مي‌كند - ضمن جنبه‌هاي آموزشي كه دارد با هدف توسعه‌ي تكنولوژي ماهواره‌اي و كاربرد آن در علوم پزشكي و علوم مرتبطه انجام مي‌شود كه نيازمند ارائه‌ي راهكارهاي بهتر و انجام فعاليت بدون حضور فيزيكي است.
مدير بخش پشتيباني شركت «عصر ارتباطات بين‌المللي پارس‌كار» با بيان اين‌كه امكان پياده‌سازي تجهيزات مورد نياز و برقراري سيستم ارتباط ماهواره‌اي به تمامي بيمارستان‌هاي كشور وجود دارد از تلاش براي گسترش اين طرح براي فراهم كردن امكان كنترل تجهيزات اتاق عمل از راه دور خبر داد.

 

با هدف استفاده در ترميم و جاي‌گذاري بافت سخت آسيب ديده، نوعي «بيوسراميك نانوكريستال» به‌همت محققان دانشگاهي در كشور توليد شد
08/08/1385
پژوهشگران دانشكده‌ي مهندسي مواد دانشگاه صنعتي اصفهان موفق به تهيه‌ي بيوسراميك نانوكريستال «هيدروكسي آپاتيت» شدند كه مي‌تواند به‌طورگسترده‌اي به‌صورت تكه‌اي و پودري در ترميم و جاي‌گذاري بافت سخت آسيب ديده و يا به‌صورت پوشش بر روي كاشتني‌هاي بدن استفاده شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هدف از اين پژوهش - كه در قالب پايان‌نامه‌ي كارشناسي‌ارشد انجام شده - ساخت پودر «نانوكريستال هيدروكسي آپاتيت» مشابه با ساختار و تركيب شيميايي استخوان بدن، توسط روش آلياژسازي مكانيكي و ارزيابي خواص مكانيكي، فيزيكي، زيست فعالي و زيست اضمحلالي اين ماده بود.
از آن‌جا كه بخش‌ معدني‌ استخوان و دندان شامل تركيب بلورين «كلسيم هيدروكسي آپاتيت» مي‌باشد «كلسيم هيدروكسي» آپاتيت مصنوعي به‌طورگسترده‌اي به‌صورت تكه‌اي و پودري در ترميم و جاي‌گذاري بافت سخت آسيب ديده و يا به‌صورت پوشش بر روي كاشتني‌هاي بدن استفاده مي‌شود.
پودر «نانوكريستال هيدروكسي آپاتيت» داراي مساحت سطح بالاتري است كه در نتيجه خواص «سينترينگ» و «چگال شدن» بهتري از خود نشان مي‌دهد.
«هيدروكسي آپاتيت» در ابعاد ميكرون داراي خاصيت زيست اضمحلالي پاييني است كه اين يك خاصيت نامطلوب در جراحي اورتوپدي براي تعويض و بهبود استخوان به‌علت نرخ پايين بازسازي استخوان مي‌باشد.
«هيدروكسي آپاتيت زيست اضمحلال» مي‌تواند در يك مدت زمان مشخص با استخوان دوباره توليد شده در خلال كاشتن تعويض شود.
زيست اضمحلالي هيدروكسي آپاتيت مي‌تواند به‌واسطه‌ي كاهش اندازه‌ي دانه‌ي آن به ابعاد نانو بهبود يابد.
هم‌چنين هيدروكسي آپاتيت در ابعاد نانو تشابه ساختاري با آپاتيت بيولوژيك بافت‌هاي سخت بدن دارد.
بنابراين گزارش، در تحقيقات اين پايان‌نامه‌ - كه توسط «مهندس سيد ايمان روحاني اصفهاني» دانش‌آموخته‌ي دانشكده‌ي مهندسي مواد دانشگاه صنعتي اصفهان و به‌راهنمايي «دكتر محمد حسين فتحي» و «دكتر علي سعيدي» انجام شده - پودر مواد اوليه به نسبت مولي كلسيم به فسفات 67/1 توزين و به مدت زمان‌هاي مختلف در آسياب گلوله‌اي سياره‌اي با نسبت جرم گلوله به بار 20 آسياب شدند.
آزمون‌هاي پراش پرتو ايكس (XRD) و طيف‌سنجي مادون قرمز (FTIR) و بررسي توسط ميكروسكوپ الكتروني عبوري (TEM) نشان داد كه پودر نانوكريستال هيدروكسي آپاتيت به‌صورت آگلومره‌ي شديد با متوسط اندازه‌ي دانه 29 نانومتر و تركيب شيميايي مشابه استخوان، بعد از 12 ساعت آسياب كردن حاصل شده است.
آزمون‌هاي «فشار»، «ريزسختي‌سنجي» و «چگالي سنجي» نشان دهنده‌ي تفاوت قابل ملاحظه در «استحكام»، «سختي» و «چگالي نسبي» پودر نانوكريستال نسبت به پودر در ابعاد ميكرون بودند؛ هم‌چنين پودر نانوكريستال هيدروكسي آپاتيت براي انجام آزمون زيست اضمحلالي و زيست فعالي به‌مدت زمان‌هاي مختلف در محلول SBF قرار داده شد.
آناليز جذب اتمي (AAS) مشخص ساخت كه خاصيت زيست اضمحلالي پودر نانو كريستال بيش‌تر از پودر در ابعاد ميكرون و مشابه رفتار زيست اضمحلالي آپاتيت‌هاي استخوان مي‌باشد.
آزمون‌هاي پراش پرتو ايكس، طيف‌سنجي مادون قرمز و بررسي‌ها توسط ميكروسكوپ الكتروني (SEM) نشان دادند كه رسوب‌هاي آپاتيت كربناتي بر روي سطوح پودر نانوكريستال هيدروكسي آپاتيت غوطه‌ور در SBF، ايجاد شده است كه ميزان اين رسوب‌ها قابل ملاحظه است كه اين امر بيانگر زيست فعال بودن اين پودر مي‌باشد.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران زيست‌فناوري، داروي «اريتروپويتين» مورد نياز بيماران كليوي در كشور توليد شد
08/08/1385
با تلاش پنج‌ساله‌ي پژوهشگران زيست‌فناوري كشورمان، ايران به جمع ده كشور توليدكننده‌ي داروي «اريتروپويتين» مورد نياز بيماران كليوي پيوست.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر عباس كبريايي‌زاده» مدير مركز رشد واحدهاي فناوري فراورده‌هاي دارويي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اعلام اين‌كه اين دارو از روز شنبه در اختيار چهل داروخانه‌ي كشور قرار خواهد گرفت، افزود: داروي «اريتروپويتين» توليد شده، دارويي است كه در بيماران مبتلا به «نارسايي مزمن كليه» و بيماراني كه «كليه‌ي خود را از دست داده و تحت دياليز» قرار مي‌گيرند و نيز ساير بيماراني كه به هر دليلي «كمبود اريتروپوتيين» در خونشان دارند استفاده مي‌شود.
وي افزود: «اريتروپويتين» يك هورمون طبيعي است كه در بدن توليد مي‌شود. اين هورمون در بدن برخي از افراد به اندازه‌ي كافي توليد نمي‌شود و چون محل توليد آن در كليه است در بيماراني كه نارسايي هورمون كليوي دارند اين هورمون توليد نخواهد شد؛ لذا نياز دارند كه اين دارو از خارج به‌عنوان يك فراورده دارويي به آن‌ها تزريق و تجويز شود.
«دكتر كبريايي‌زاده» با بيان اين‌كه تكنيك‌هاي موجود در دنيا براي توليد «اريتروپويتين» استفاده از سوش‌هاي انساني هستند كه اصطلاحاً سلول‌هاي CHO به آن مي‌گويند، افزود: اين دارو با استفاده از كشت سلول‌هاي مورد نظر توسط گروهي از محققين دانشكده‌ي داروسازي دانشگاه تهران - كه در قالب شركتي به‌نام «پويش دارو» فعاليت مي‌كنند - توليد شد. اين گروه اولين گروه موفقي بودند كه توانستند داروهاي «ريكامينيت» را توليد كنند كه خوشبختانه در سال‌هاي گذشته وارد بازار شد و هم‌اكنون مورد مصرف قرار مي‌گيرد؛ علاوه بر آن داروي «اريتروپويتين» يكي از محصول‌هاي توليد شده توسط اين گروه سي‌نفره مي‌باشد.
«دكتر سيد محسن نايب‌پور» عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مسؤول اين پروژه نيز در ادامه گفت: كاري كه در مركز رشد صورت گرفته در زمينه‌ي بيوتكنولوژي است كه سال‌ها روي آن بحث مي‌شود و هزينه‌ي زيادي را در بر گرفته و انتظار ما اين است كه اين پروژه‌ها به نتيجه رسيده و توليد انجام شود.
وي افزود: اين پروژه طي پنج‌سال گذشته انجام شده و اين گروه تنها گروهي است كه توانسته اين كار را به توليد انبوه برساند؛ بنابراين از لحاظ تهيه‌ي اين دارو نه تنها كشور كاملاً خودكفا مي‌شود بلكه در يك‌سال گذشته، صادرات همين محصول به پاكستان انجام شده است. يكي از برنامه‌هاي ما اين است كه بتوانيم هر سال يك محصول را به كارمان اضافه كنيم كه در سال آينده دستاوردهاي بيش‌تري از اين گروه را خواهيم داشت.
«دكتر نايب‌پور» با اشاره به اين‌كه داروي مذكور بيش از يك‌سال به‌طور كامل چهار مركز در بيمارستان‌هاي تهران آماده شد و از روز شنبه توزيع خواهد شد، افزود: مهم‌ترين مصرف اين دارو براي بيماران همودياليز است تصور ما اين است كه در سال يك‌ميليون دوز از اين دارو مورد نياز است تا توانايي توليد و عرضه آن صددرصد در داخل كشور انجام مي‌شود و حتي امكان صادرات آن نيز وجود دارد.
بنابراين گزارش، مسؤول اين پروژه درباره‌ي قيمت اين دارو گفت: هم‌اكنون قيمت خارجي اين دارو مبلغ 13 هزار تومان است اما قيمت اين دارو پنج‌هزار تومان مي‌باشد كه از نصف هم كم‌تر است. توليد اين دارو براي كشور صرفه‌جويي ارزي زيادي به‌همراه دارد. اجراي اين پروژه در حدود 13 ميليون دلار هزينه در بر داشته است و سرمايه‌گذاري ما در حدود يك و نيم ميليون دلار در مجموع بوده است. كل هزينه سه ميليارد تومان بوده اما عملاً در سال 13 ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي خواهيم داشت.
وي خاطر نشان كرد: اين دارو طبق استانداردهاي وزارت بهداشت تأييد شده است و از يك مركز اروپايي هم تأييديه دريافت كرده‌ايم؛ عوارض آن نيز بررسي شده است؛ بنابراين اين دارو براساس ضوابط موجود در دنيا است و لذا عارضه‌اي كه براي بيماران نگران‌كننده باشد به هيچ‌وجه گزارش نشده است.
«دكتر نايب‌پور» در خصوص مصرف اين دارو گفت: اين دارو يكي از مهم‌ترين داروهاي همودياليزي است كه به‌صورت تزريقي مي‌باشد؛ بنابراين بيماران بايد هفته‌اي سه بار آن را تزريق كنند. در فرايند دياليز - كه حدود سه تا چهار ساعت طول مي‌كشد - معمولاً بيمار دچار افت هموگلوبين خون مي‌شود. براي اين‌كه هموگلوبين خون را تنظيم كنيم نياز داريم دارويي كه محرك توليدكننده‌ي هموگلوبين خون باشد به آن‌ها تزريق شود زيرا بدن قادر به تأمين اين دارو نخواهد بود و در صورت عدم وجود اين دارو، بيمار با مشكلات زيادي مواجه مي‌شود كه قطعاً نياز حياتي بيمار به اين دارو در طول روز بسيار زياد است.
وي با بيان اين‌كه خوشبختانه اين دارو به‌عنوان بيماري‌هاي خاص تلقي مي‌شود خاطر نشان كرد: بيمه تا 90 درصد و در برخي موارد تا 100 در صد آن را پرداخت مي‌كند كه با اين دارو، هزينه‌ي بيمار به نصف تقليل مي‌يابد.
«دكتر كبريايي» در ادامه با اشاره به اين‌كه اين دارو تحت پوشش «شوراي دياليز و پيوند» است تصريح كرد: پيش‌بيني ما اين است كه هزينه‌هاي اين شورا هم به نصف كاهش پيدا كند.
بنابراين گزارش وي گفت: پس از آامريكا، سوئيس، كوبا، چين و هند و آرژانتين، ايران جزو ده كشور اول توليدكننده‌ي اين دارو به‌شمار مي‌رود.
«دكتر نايب‌پور» در پايان خاطر نشان كرد: هم‌‌اكنون اقدام‌هايي در الجزاير براي ثبت اين دارو صورت گرفته است؛ اميدوار هستيم كه توليد، مصرف كشور را تأمين كرده و از سال آينده اين دارو را به پاكستان و الجزاير صادر كنيم.
تقريباً براي اين دو قلم، دارو نيم‌ميليون دلار صادرات داشتيم كه اميدواريم تا سال آينده بتوانيم تا دو ميليون دلار صادرات داشته باشيم.

متن كامل خبر

 

با استفاده از يك تكنيك جديد رايانه‌اي، امكان تشخيص درد در نوزادان تازه متولد شده فراهم شد
01/08/1385
دانشمندان اميدوار هستند تا با بهره‌گيري از برنامه‌ي نرم‌افزاري جديدي به پزشكان كمك كنند تا به زماني كه نوزادان تازه متولد شده درد مي‌كشند، پي ببرند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بسياري از والدين اين امكان را ندارند تا تفاوت ميان گريه‌ي نوزاد به‌دليل گرسنگي يا گريه از روي درد را تشخيص دهند اما با استفاده از اين تكنيك جديد اين امكان فراهم مي‌شود تا آن‌ها گريه از روي درد نوزادشان را به‌خوبي تشخيص دهند.
در صورتي كه اين طرح موفق از كار درآيد استفاده از نرم‌افزار ياد شده در تمامي مراكز نگهداري نوزادان تازه متولد شده بيمارستاني (MCU) براي كمك به پزشكان و پرستاران در تشخيص درد و ناراحتي نوزادان مؤثر خواهد بود.
يكي از دانشمندان دانشگاه دولتي ميسوري در امريكا در اين خصوص گفت: مشكل اين است كه نوزادان قادر به بيان درد خود به‌صورت كامل نيستند؛ از آن بدتر نوزاد در بيان حركتي و از روي حركت‌هاي صورت خود هم بسيار محدود است؛ بنابراين تشخيص اين كه يك نوزاد در چه مواقعي در حال تحمل درد است هرگز كار آساني نخواهد بود.
اين تكنيك نرم‌افزاري در حالي ارائه شده است كه به‌عقيده‌ي يكي از اين دانشمندان آن‌چه كه تا دهه‌ي 90 ميلادي بر سر نوزادان تازه متولد شده در زمان اعمال جراحي مي‌آمده، بسيار وحشتناك بوده است.
بنابراين گزارش، «گيلبرت مارتين» در اين خصوص گفت: تا همين چند سال پيش باور بر اين بوده كه نوزادان تازه متولد شده نمي‌توانند درد را حس كرده و تحمل كنند. در حقيقت تا دهه‌ي 90 ميلادي چنين شايع شده بود كه نوزادان تازه متولد شد بايد بدون استفاده از بي‌حس‌كننده‌ها تحت عمل جراحي قرار بگيرند كه حقيقتاً تصور وحشتناكي بوده است.
اساس چنين فكري اين بوده است كه سيستم عصبي نوزادان تازه متولد شده به‌اندازه‌ي كافي براي تجربه كردن درد، رشد پيدا نكرده است.
بنابراين گزارش، در تكينك نرم‌افزاري جديد موسوم به طبقه‌بندي بيان درد (Cope)، دانشمندان از تكنيك‌هاي شناختي جديد براي شناسايي و بررسي ابعاد اشكال گوناگون ابزار بيان نوزاد استفاده مي‌كنند كه از آن جمله مي‌توان به چگونگي حالت‌هاي چشم نوزادان، زاويه‌ي دهان و شكل خاص ابروها اشاره كرد.
اين سيستم جديد بر پايه‌ي الگوريتم يادگيري عصبي كار مي‌كند كه با توجه به اطلاعات گرداوري شده در يك پايگاه اطلاعاتي مربوط به 204 تصوير از 26 نوزاد مختلف، به ارزيابي حالت‌ هر نوزادي مي‌پردازد. اين تعداد تصوير، 60 مورد درد را در نوزاد نشان مي‌دهد.
بنابراين گزارش، بررسي‌هاي اوليه حاكي از آن بوده كه در 90 درصد موارد، اين سيستم به‌درستي كار كرده است و اين سطح از عملكرد از ديد دانشمندان بسيار برجسته و چشمگير است؛ با اين حال «شريل براهنام» دانشمند برجسته‌ي اين پروژه از «دانشگاه دولتي ميسوري» مي‌گويد: اين سيستم محدوديت‌هاي خاص خود را هم دارد كه از آن جمله مي‌توان به استفاده از تصاوير به‌جاي ويديو اشاره كرد.
وي معتقد است كه راه طولاني براي عملي شدن و موفقيت‌اميز بودن استفاده از اين سيستم جديد در تمامي مراكز كلينيكي وجود دارد.
اين دانشمند افزود كه درد يك مكانيسم پيشروي دفاعي است و اغلب به‌عنوان نخستين نشانه‌ي وجود مشكل در بدن به‌حساب مي‌رود. از اين رو استفاده از تكنيك رايانه‌اي Cope مي‌تواند كمك زيادي به كاركنان يك بيمارستان كند.

متن كامل خبر

 

معاون اول رئيس جمهور: دولت از نخبگان در تصميم‌هاي اجرايي استفاده مي‌كند
30/07/1385
معاون اول رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان با تأكيد بر نقش مهم نخبگان در پيشرفت و توسعه‌ي كشور گفت: دولت از نخبگان در تصميم‌هاي اجرايي كشور استفاده خواهد كرد و در اين جهت تسهيلات لازم را در اختيار نخبگان قرار خواهد داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر پرويز داوودي» در نشست بنياد ملي نخبگان - كه با حضور اعضاي هيأت امنا و جمعي از نخبگان سراسر كشور برگزار شد - تأكيد كرد: يكي از تصميم‌هاي اصلي اين بنياد استفاده از نخبگان در مسير پيشرفت كشور است كه با عملياتي شدن آن، تحقق برنامه‌ي چشم‌انداز بيست‌ساله‌ي كشور با تضمين بالاتري مسير خواهد شد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به فرهنگ و تمدن غني ايرانيان و موفقيت آن‌ها در عرصه‌هاي مختلف در جهان افزود: بايد از اين نعمت و فرصت نهايت استفاده را كرد و بنياد ملي نخبگان تمام سعي خود را براي حمايت و هدايت نخبگان در جهت پيشبرد اهداف مقدس جمهوري اسلامي به‌كار خواهد بست.
«دكتر داوودي» آشنا شدن نخبگان با علوم و فنون جديد و پيشرفته از طريق سفرهاي علمي داخلي و خارجي را در پيشرفت آنان مفيد دانست و گفت: برخلاف برخي نظرها، دولت نه‌تنها با سفرهاي علمي خارجي نخبگان مخالف نيست بلكه براي آشنايي آن‌ها با علوم جديد از اين سفرها حمايت مي‌كند و معتقد است اين مسأله در پيشرفت كشور مؤثر خواهد بود.
رئيس بنياد ملي نخبگان با بيان اهميت رشته‌هاي علوم انساني در تصميم‌هاي اجرايي كشور از نخبگان خواست همان‌طور كه در رشته‌هاي فني و مهندسي پيشرفت‌هاي خوبي عايد كشور كرده‌اند در رشته‌هاي علوم انساني نيز تمام سعي خود را به‌كار ببندند تا در اين رشته‌ها نيز شاهد بالندگي‌هاي بيش‌تر در كشور باشيم.
«دكتر داوودي» هم‌چنين با اشاره به مسأله‌ي سربازي نخبگان اضافه كرد: بنياد ملي نخبگان در جلسه‌هايي با ستاد كل نيروهاي مسلح اين مسأله را بررسي كرده است و براين اساس سعي مي‌شود از نخبگان در مراكز مربوط به رشته‌ي تخصصي آن‌ها استفاده شود تا ضمن كمك به پيشرفت كشور از هدر رفتن توانايي آن‌ها جلوگيري شود و اين مسأله به‌زودي عملياتي خواهد شد.
گفتني است در ابتداي اين جلسه چند تن از نخبگان كشور ديدگاه‌ها و نظرهاي خود را درباره مسائل مختلف از جمله موضوع‌هاي آموزشي و تحصيلي مطرح كردند.

متن كامل خبر

 

با همكاري پژوهشگر ايراني دانشگاه «شفيلد» صورت گرفت: طرح تمايز سلول‌هاي بنيادي به سلول‌هاي عصبي با استفاده از ژن P27
25/07/1385
دانشجوي ايراني دانشگاه شفيلد انگلستان براي اولين بار به تمايز «سلول‌هاي بنيادي» به «سلول‌هاي عصبي» با «ترنس ژنيك» اين سلول‌ها با ژن P27 موفق شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر احمدرضا بهرامي» با بيان اين‌كه از اين نوع سلول‌هاي عصبي در درمان بيماري‌هاي «نورو دژنراتيو» مثل: «پاركينسون» و «هانتينگتون» كاربرد دارند، خاطرنشان كرد: هدف اين طرح بيش‌تر تعيين «مكانيسم مولكولي پديده‌ي تمايز در سلول‌هاي بنيادي» و «درك علت توانايي تمايز سلول‌هاي بنيادي به سلول‌هاي بافت‌هاي مختلف» بوده كه بر اين اساس به دست‌كاري ژني «سلول‌هاي بنيادي» اقدام كرديم و هدفمان اين بود كه بتوانيم «سلول‌هاي بنيادي» را به‌صورت جهت‌دار به‌سمت «نورون» يا «سلول‌هاي عصبي» تمايز دهيم.
«دكتر بهرامي» در ادامه افزود: در اين دست‌كاري ژنتيكي، «سيكل سلولي» را هدف گرفتيم كه در اين سيكل سلولي ژني خاص موسوم به P27 را انتخاب كرده و آن را كلون كرده و داخل ركتور قرار داديم و سپس به داخل سلول‌هاي بنيادي انتقال داديم. بنابراين سلول‌هاي بنيادي كه داشتيم مي‌توانستند مقدار بيش‌تري از اين پروتئين را بيان كنند و در نهايت موفق به تمايز اين سلول‌ها به‌سمت عصب به‌صورت معني‌داري شديم.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: تا اين مرحله از كار را در سلول‌هاي بنيادي EC (به‌عنوان سلول‌هاي مدل) تمام كرديم؛ البته ما هنوز هم به 100 درصد خلوص براي ايجاد سلول عصبي يا نورون نرسيديم و هنوز هم اين طرح ادامه دارد كه با استفاده از دست‌كاري‌هاي ژنتيكي بتوانند درصد خلوص توليد سلول‌هاي عصبي را در سلول‌هاي بنيادي بهبود ببخشند.
«دكتر بهرامي» - كه در حال حاضر در مركز تحقيقات بيوتكنولوژي و مهندسي بافت دانشگاه فردوسي مشهد فعاليت دارد - در پايان گفت: هدف از اين تحقيقات به‌صورت كلي اين است كه بتوانيم به‌صورت جهت‌دار و كنترل‌شده سلول‌هاي هر بافتي را كه مايل باشيم اعم از نورون‌هاي و سلول‌هاي عصبي، سلول‌هاي خوني، عضلاني و ... بسازيم.

متن كامل خبر

 

رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان: امسال در المپيادهاي جهاني «زيست‌شناسي» و «كامپيوتر» افزايش رتبه داشته‌ايم
25/07/1385
رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان اظهار داشت: كمي بيش از يك‌سوم برگزيدگان المپيادهاي علمي به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند كه در صورت فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال به بازگشت آن‌ها اميدواريم.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «حسين ميرزايي» اظهار كرد: از حدود 500 نفر برندگان المپيادهاي علمي، 170 نفر به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند كه آمار زيادي نيست و ما از طريق ايميل با آن‌ها در ارتباط هستيم. البته بسياري از آن‌ها علاقمندند كه در صورت فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال به كشور برگردند به‌طوري كه تاكنون حدود شش نفر از آن‌ها به كشور بازگشته‌اند.
وي خاطرنشان كرد: در سال تحصيلي 84-85 ، 130 هزار نفر دانش‌آموز برجسته و واجد شرايط در مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي كشور در رشته‌هاي رياضي، فيزيك، شيمي، ادبيات زيست‌شناسي، نجوم و كامپيوتر شركت كردند كه در پايان مرحله‌ي دوم المپيادهاي علمي، از اين تعداد 47 نفر در رشته‌ي رياضي، 44 نفر در رشته‌ي فيزيك، 41 نفر در رشته‌ي ادبيات، 33 نفر در رشته‌ي كامپيوتر، 40 نفر در رشته‌ي شيمي، 32 نفر در رشته‌ي زيست‌شناسي و 33 نفر در رشته‌ي نجوم به دوره‌هاي تابستاني راه يافتند.
وي افزود: برگزيدگان دوره‌ي تابستاني و افراد منتخبي كه نشان‌هاي طلا، نقره و برنز دريافت كرده‌اند آبان 1385 در كلاس‌هاي آموزشي باشگاه شركت كرده و پس از آزموني كه در نوروز 86 برگزار مي‌شود، برترين‌ها‏، تابستان سال آينده به المپياد‌هاي جهاني سال 2007 اعزام مي‌شوند.
رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به برگزاري المپياد نجوم در پاييز 1385، اظهار داشت: باشگاه دانش‌پژوهان جوان امسال براي دومين بار به برگزاري المپياد ملي نجوم و انتخاب تيم دانش‌آموزي اقدام كرد كه منتخبان در آبان 1385 جهت شركت در يازدهمين دوره‌ي المپياد جهاني نجوم به كشور هند اعزام مي‌شوند.
«ميرزايي» در ادامه با اشاره به اين‌كه تمام اعضاي تيم‌هاي المپياد دانش‌آموزي - كه تابستان امسال به المپياد‌هاي دانش‌آموزي سال 2006 اعزام شده‌اند - به كسب مدال‌هاي جهاني موفق شده‌اند، گفت: در سال جاري تاكنون 19 دانش‌پژوه به مسابقه‌هاي جهاني اعزام شده‌اند كه همگي به مدال دست يافته و دستاورد آنان پنج مدال طلا، 14 مدال نقره و چهار نشان برنز است كه اعضاي تيم‌ها از شهرهاي تهران، كرج، بابل، كرمان، شيراز، زنجان، رشت و اصفهان بوده‌اند.
«ميرزايي» در عين حال با مقايسه رتبه‌هاي تيمي كسب شده اين دوره از المپيادهاي علمي با دوره‌ي قبل گفت: از نظر رتبه‌هاي كسب شده در بعضي از رشته‌ها وضعيت بهتري داريم نظير: افزايش رتبه‌اي كه در المپيادهاي «زيست‌شناسي» و «كامپيوتر» داشتيم اما در المپياد «شيمي» با شش پله نزول، رتبه‌ي دهم را كسب كرديم.
وي در خصوص فعاليت‌هاي باشگاه دانش‌پژوهان جوان در زمينه‌ي ميزباني ايران در المپياد فيزيك سال آينده گفت: وزارت آموزش و پرورش، كميته‌اي را به رياست «دكتر محمود سپهري‌راد» براي برگزاري المپياد فيزيك سال آينده منصوب كرده كه كميته‌ي علمي آن شكل گرفته و محل برگزاري المپياد، «دانشگاه صنعتي اصفهان» تعيين شده است و در صورت برگزاري اين آزمون به‌شكل مطلوب، كميته‌هاي بين‌المللي مجوز ميزباني ساير المپيادها را نيز به ما مي‌دهند.
وي در پايان اضافه كرد: تاكنون رشته‌ي جديدي به المپيادهاي علمي كشور افزوده نشده و در حال بررسي امكان سنجي برگزاري المپياد روباتيك هستيم.

متن كامل خبر

 

با هدف استفاده در بخش‌هاي مراقبت ويژه‌ي بيمارستان‌ها، دستگاه پمپ تزريق سرنگ به‌همت محققان جوان ايراني طراحي و ساخته شد
19/07/1385
محققان باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه‌ آزاد اسلامي تبريز موفق به طراحي و ساخت «دستگاه پمپ تزريق سرنگ» شدند كه در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه خصوصاً بخش‌هاي مراقبت از بيماران قلبي كاربرد دارد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بخش مراقبت‌هاي ويژه و نيز بعد از عمل‌هاي جراحي، موارد متعددي پيش مي‌آيد كه يك ماده‌ي مؤثر به‌صورت «پيوسته» و «براي مدت زماني خاص» وارد خون بيمار شود كه در چنين مواردي دقت در نرخ تزريق و منظم بودن آن حايز اهميت بسيار است. در چنين مواردي از دستگاه‌هايي موسوم به پمپ تزريق سرنگ (Syringe Pump) استفاده مي‌شود.
اين دستگاه‌ها - بسته به نوع و مدل آن‌ها - از قابليت تنظيم براي محدوده‌ي وسيعي از نرخ‌هاي تزريق براي انواع سرنگ‌ها برخوردارند كه در حالت كلي، محدوديت‌هاي دستگاه‌هاي پزشكي در انواع مختلف پمپ‌هاي تزريق نيز رعايت مي‌شود كه اين دستگاه‌ها با رعايت محدوديت‌ها و داشتن »ضريب اطمينان بالا» و «آلارم‌هاي مختلف» مانع از بروز اتفاق‌هاي ناگوار بر روي مريض مي‌شود و براي ساخت پمپ تزريق با امكانات و ويژگي‌هاي مطلوب از پمپ‌هاي تزريق نظير: AS50 و JMS,KDS100 - كه در بيش‌تر بيمارستان‌هاي كشور از آن‌ها استفاده مي‌شود - الهام گرفته شده است.
به‌گفته‌ي مجريان طرح، دستگاه پمپ تزريق ساخته شده توسط «موسي دركاله‌ي خواجه»، «معصومه عليزاده» و «فرانك بابايي» از باشگاه پژوهشگران جوان شعبه‌ي دانشگاه‌ آزاد اسلامي تبريز داراي ويژگي‌هاي نرم‌افزاري خوب و دقت كافي بوده و بيش‌تر امكانات دستگاه‌هاي مشابه خارجي را دارا مي‌باشد كه مي‌توان به موارد قابليت استفاده از چند نوع سرنگ متفاوت، داشتن محدوده استاندارد نرخ تزريق برحسب واحد استاندارد «ميلي‌ليتر بر ساعت» براي انواع سرنگ‌هاي ياد شده، سطح خودكار چرخشي موتور بعد از پايان عمل تزريق و اطلاع به كاربر، داشتن فيدبك آشكارساز خطا براي اطمينان از عمل تزريق و عدم گيركردن سرنگ و داشتن صحنه‌ي نمايش سه‌رقمي براي نمايش نرخ تزريق اشاره كرد.
به‌گفته‌ي محققين اين پروژه‌، ساخت اين دستگاه در داخل كشور 100 درصد امكان‌پذير بوده و نسبت به نمونه‌هاي خارجي آن داراي دقت بسيار قابل‌قبول و خوبي مي‌باشد و ‌البته با كمي كار كارشناسي بيش‌تر مي‌توان كيفيت و توانايي‌هاي دستگاه معرفي شده را با نمونه‌هاي خارجي در معرض رقابت قرار داد.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران دانشگاهي، دستگاه اندازه‌گيري سرعت جريان خون با استفاده از ليزر داپلر در كشور طراحي و ساخته شد
19/07/1385
دستگاه اندازه‌گيري سرعت جريان خون با استفاده از ليزر داپلر در قالب تحقيقات يك پايان‌نامه‌ي كارشناسي ارشد در دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي و ساخته شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «احمد شالباف» دانش‌آموخته‌ي كارشناسي ارشد مهندسي پزشكي و مجري طرح، اندازه‌گيري سرعت جريان خون را براي بررسي «چگونگي خون‌رساني» به «بافت‌ها» عنوان كرد‌ و گفت: در اين روش با تاباندن پرتوي ليزر به رگ‌هاي خوني زير سطح بافت و بازتاب آن از گلبول‌هاي قرمز (فركانس داپلر)، سرعت حركت خون به‌دست مي‌آيد.
وي افزود: در اين تحقيق از پرتو ليزر ديود نيمه‌ هادي با طول موج 780 نانومتر و توان نيم‌ميلي‌وات - كه طول موج نور آن نزديك به قرمز و بيش‌ترين ميزان بازتابش را داشت - استفاده شد.
«شالباف» تصريح كرد: براي افزايش دقت نتايج، در اين پژوهش‌ داده‌هاي نور ليزر با استفاده از روش جديد تطبيقي براي تنظيم پهناي باند پردازش به‌كار رفت.
وي تصريح كرد: اين دستگاه براي اولين بار در كشور و با حمايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ساخته شده و بخش پردازش سيگنال آن در قالب اين پايان‌نامه انجام شده است.
«شالباف» كاربرد اين دستگاه را در «تشخيص گرفتگي رگ‌ها»، «سنجش جريان خون در هنگام تزريق دارو»، «مطالعه‌ي تغيير نسبي اين جريان پس از اين تزريق»، «تشخيص برخي بافت‌هاي سرطاني» - با توجه به اين‌كه اين بافت‌ها داراي سرعت جريان خون متفاوتي در مقايسه با بافت‌هاي اطراف خود هستند - و «بررسي چگونگي جريان خون پس جراحي‌هاي پلاستيك» ذكر كرد و گفت: ساخت دستگاه تشخيص سرعت جريان خون در كشور مي‌تواند موجب گسترش استفاده از آن در داخل كشور شود.
وي افزود: برتري دستگاه ساخته شده در مقايسه با نمونه‌هاي خارجي، علاوه بر «قيمت كم‌تر»، «دقت بيش‌تر در تشخيص» است.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 42    بازديد امروز: 11    كل بازديدها: 153447
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما