<<صفحه قبل  [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] صفحه بعد>>
                   

بهمن 1385 در خرم‌آباد، نخستين نشست سراسري دانشجويان انجمن‌هاي علمي زيست‌شناسي كشور برگزار مي‌شود
18/09/1385
اولين نشست سراسري دانشجويان انجمن‌هاي علمي زيست‌شناسي كشور 18 و 19 بهمن 1385 در دانشگاه لرستان برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست - كه به‌مدت دو روز در دانشگاه لرستان برگزار مي‌شود - دانشجويان عضو شوراي مركزي انجمن‌هاي علمي زيست‌شناسي دانشگاه‌هاي سراسر كشور در خصوص فعاليت‌هاي شكل گرفته در اين انجمن‌ها و ضرورت انجام فعاليت‌هاي گسترده تر در زمينه‌ي مسائل زيست‌شناسي با هم به بحث و تبادل‌نظر خواهند پرداخت.
گفتني است فراخوان اين همايش در دانشگاه‌هاي سراسر كشور براي شركت و حضور اعضاي انجمن‌هاي زيست‌شناسي اعلام و مقاله‌هايي جهت ارائه در اين همايش ارسال شده است.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران مركز تحقيقات هسته‌اي، ويتامين B12 به‌روش تخمير ميكروبي در كشور ساخته شد
18/09/1385
پژوهشگران گروه بيوتكنولوژي هسته‌اي «مركز تحقيقات هسته‌اي سازمان انرژي اتمي» به توليد ويتامين B12 به‌روش «تخمير ميكروبي» موفق شدند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از آن‌جا كه توليد ويتامين B12 در مقياس صنعتي با استفاده از روش‌هاي سنتز شيميايي بسيار مشكل و گران قيمت است، توليد آن در مقياس صنعتي با استفاده از روش‌هاي تخمير ميكروبي حايز اهميت مي‌باشد و ميكروارگانيسم‌هاي مختلف شامل جنس: «باسيلوس»، «پروپيوني باكتريوم»، «متانوباكتريوم» و «سودوموناس‌ها» در مقياس صنعتي براي اين منظور استفاده مي‌شوند.
هدف پژوهشگران زيست‌فناوري مركز تحقيقات هسته‌اي در اين تحقيق توليد ويتامين B12 با يك‌سويه از گونه‌ي «اكتينوميست» بوده است.
در اين راستا، آزمايش‌هاي اوليه با اين سويه در يك محيط ساختگي به‌روش «تخمير بسته» انجام شد و بعد از مراحل توليد و آزادسازي ويتامين B12 از سلول‌هاي ميكروبي، محلول حاوي تركيبات «كوبالامين» روي ستون حاوي رزين XAD-4 تثبيت شده و ستون توسط محلول‌هاي مختلف شسته شده، نتايج پس از خالص‌سازي نشان داد كه افزودن پيش ماده‌ي «دي متيل بنزيميدازول»، هوادهي محيط و افزودن «القاكننده‌هاي توليد» مانند: «بتائين» و «كولين» باعث افزايش توليد ويتامين B12 مي‌شود.
براساس اين پژوهش، در شرايط «هوازي»، افزودن پيش ماده و القا‌كننده‌ها، توليد ويتامين B12 را تا ‌٤١ درصد افزايش داد.
هم‌چنين توليد ويتامين B12 بعد از تقريباً ‌٨٠ تا ‌١٠٠ درصد رشد سلول باكتري اتفاق مي‌افتد كه در شرايط بهينه، توليد ويتامين B12 توسط اين ميكروارگانيسم ‌١٩/٨ ميلي‌گرم در ليتر است.
گفتني است اصطلاح ويتامين B12 به تركيب‌هاي «گروه كوبالامين» اطلاق مي‌شود.
«سيانوكوبالامين» (ويتامين B12) فرم پايدار «كوبالامين» است كه به‌روش صنعتي توليد شده و در طبيعت يافت نمي‌شود.
ويتامين B12 تركيب مهمي است كه براي «درمان كم‌خوني كشنده» و «دردهاي عصبي» و هم‌چنين به‌عنوان «مكمل غذايي» در انسان و دام به‌كار مي‌رود و با توجه به اين‌كه سنتز شيميايي ويتامين B12 به بيش از ‌٧٠ مرحله سنتزي نيازمند است بنابراين توليد صنعتي آن با اين روش بسيار مشكل و گران قيمت است.

متن كامل خبر

 

به‌همت دانشجوي ايراني مؤسسه‌ي تحقيقات كشاورزي هند صورت گرفت: تشخيص توكسيني جديد از گونه‌اي قارچ آفت گندم
15/09/1385
دانشجوي ايراني بيماري‌شناسي گياهي مؤسسه‌ي تحقيقات كشاورزي هند (پوسا) در تحقيقات رساله‌ي دكتري‌اش موفق به «خالص‌سازي» و «تشخيص توكسين از قارچ» عامل بيماري «اسپات بلاچ» (Spot Blotch) گندم شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هدف از تحقيقات رساله‌ي «دكتر مهدي جهاني» خالص‌سازي و تشخيص توكسين از قارچ «بي‌پولاريس سوروكينيانا» (Bipolaris Sorokiniana) و استفاده از ماركر «پارد» (PAPD) براي تشخيص پاتوژن بوده است.
قارچ «بي‌پولاريس سوروكينيانا» (Bipolaris Sorokiniana) عامل بيماري «اسپات بلاچ» (Spot Blotch) است كه يكي از عوامل محدودكننده‌ي توليد گندم در بسياري از كشورهاي جهان به‌شمار مي‌رود.
در اين بين، «توكسين‌ها» نقش مهمي در بيماري‌زايي دارند كه تاكنون توكسين‌هاي «هلمين توسپورال» (Helminthosporal) و «پريهلمين توپورال» (Prehelminthosporal) از اين قارچ استخراج و معرفي شده است.
طي پژوهش‌هاي اين تحقيق، «توكسين» از ايزوله‌هاي با قدرت بيماري‌زايي بالا (Bs25) و هم‌چنين از ايزوله‌هاي با قدرت بيماري‌زايي كم (Bs7) استخراج شد.
هم‌چنين «كروموتوگرافي لايه‌ي نازك» (Thin Layer Chromotography) (TLC) نشان داد كه «توكسين» استخراج شده از ايزوله با قدرت بيماري‌زايي بالاتر با باند بلندتر، ضخيم‌تر رنگ قهوه‌اي تيره با «متغير باقي‌ماندن» (Retention Factor) (Rf) به‌ميزان 47/0 دارد در صورتي كه «توكسين» حاصل از ايزوله با قدرت بيماري‌زايي كم با باند كوتاه، نازك و قهوه‌اي روشن با «متغير باقي‌ماندن» (Retention Factor) (Rf) به‌ميزان 36/0 را نشان مي‌دهد.
براساس اين پايان‌نامه، «توكسين» و «پاتوژن» استخراج شده از آن، درجه‌ي يكساني از واكنش روي ‌١٤ رقم گندم نشان داده است.
هم‌چنين، آناليز «كروموتوگرافي مايع با فشار بالا» (High Performance Liquid Chromotography) (HPLC) خلوص ‌١/٩٦ درصد نشان داد.
ساختمان «توكسين» به‌وسيله‌ي تكنيك‌هاي «رزونانس مغناطيسي هسته‌اي» (Nuclear Magnetic Resonance) NMR و «اسپكتروسكوپي جرمي» (Mass Spectroscopy) تشخيص داده شده، وزن مولكولي «توكسين» تعيين و بنابراين توكسين «بي‌پولاروكسين» (Bipolaroxin) تشخيص داده شد. اين تركيب به «ارموفيلان» (Eremophilane) تعلق داشت.
به‌گفته‌ي پژوهشگر مذكور، اين «فيتوتوكسين» قبلاً گزارش نشده و «توكسين» جديد از قارچ «بي‌پولاريس سوروكينيانا» (Bipolaris Sorokiniana) است. در ميان گياهان تلقيح‌شده با پاتوژن فقط گندم و جو حساسيت نشان دادند.
«براورد بيوشيميايي» (BioAssay) نشان داد كه گندم، جو، سورگوم و ذرت به توكسين حساس ولي پنبه، گوجه فرنگي، برنج و نخود غيرحساس هستند.

 سردبير
- منظور از «متغير باقي‌ماندن» (Retention Factor) (Rf)، مدت زماني است كه يك تركيب شيميايي در لوله باقي مي‌ماند.
- «كروموتوگرافي مايع با فشار بالا» (High Performance Liquid Chromotography) (HPLC) اصطلاحي است كه در «بيوشيمي» و «شيمي تجزيه» كاربرد دارد و به عمليات جداسازي يك مخلوط شيميايي از طريق واكنش متقابل مواد تجزيه شونده با ستون كروموتوگرافي اطلاق مي‌شود.
- «ارموفيلان» (Eremophilane)
- منظور از «براورد بيوشيميايي» (BioAssay)، آزموني است كه ميزان مقاومت نسبي (Relative Strength) مواد را تعيين مي‌كند. بدين‌ترتيب كه اثر آن را بر موجود زنده‌ي (به‌عنوان آزمون) با اثرش در صورت آماده‌سازي استاندارد مقايسه مي‌كند.

متن كامل خبر

 

با تقدير از 60 طرح برگزيده، هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي 25 آذر 1385 در تهران برگزار مي‌شود
15/09/1385
مراسم هشتمين دوره‌ي جشنواره‌ي جوان خوارزمي با تقدير از 37 طرح برگزيده‌ي بخش دانش‌اموزي و 23 طرح برگزيده‌ي بخش دانشجويي و آزاد، 25 آذر 1385 با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير آموزش و پرورش و جمعي از استادان، پژوهشگران و صاحب‌نظران علمي و فرهنگي كشور در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر علي‌رضا اللهياري» دبير هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اين دوره از جشنواره‌ي جوان خوارزمي - كه با همكاري سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران و وزارت آموزش و پرورش برگزار مي‌شود - براي اولين بار داوري طرح‌ها در دو بخش دانش‌اموزي و دانشجويي و آزاد به‌صورت مشترك انجام مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: در پي فراخوان جشنواره‌ي جوان خوارزمي در خرداد 1385 و دريافت طرح‌ها در 12 گروه تخصصي صنايع شيميايي، مكانيك، برق و كامپيوتر، هوافضا، مواد و متالورژي، عمران، صنايع، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم پايه، علوم انساني، هنر و معماري و بيوتكنولوژي و علوم پايه‌ي پزشكي به كارشناسي اوليه‌ي آن‌ها اقدام و سپس طرح‌ها براي ارزيابي به گروه‌هاي تخصصي داوري متشكل از استادان دانشگاه‌ها و كارشناسان صاحب‌نظر ارائه شد.
«دكتر اللهياري» تصريح كرد: دبيرخانه‌ي جشنواره پس از بررسي 961 طرح دريافت شده در بخش دانشجويي و آزاد، 47 طرح را به هيأت داوران ارائه و در نهايت 23 طرح به‌عنوان برگزيدگان نهايي هشتمين جشنواره جوان خوارزمي در بخش دانشجويي و آزاد انتخاب شدند. اين در حالي است كه تعداد طرح‌هاي دريافتي اين بخش در دوره‌‌ي هفتم جشنواره حدود 868 طرح و در دوره‌ي پيش از آن 718 طرح بوده كه حاكي از رشد كمي تعداد طرح‌هاست.
وي خاطرنشان كرد: از بين 23 طرح برگزيده، سه طرح (يك پژوهش بنيادي در علوم پايه، يك پژوهش كاربردي در زمينه‌ي مواد و متالوژي و يك طرح ابتكاري در گروه هنر و معماري) به‌عنوان رتبه‌ي اول، هفت طرح به‌عنوان رتبه‌ي دوم و 13 طرح به‌عنوان رتبه‌ي سوم برگزيده شده‌اند.
بنابراين گزارش، «مهندس رضا رسول‌زاده» دبير بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي نيز اظهار داشت: در اين بخش - كه به طرح‌هاي ارائه شده از سوي دانش‌اموزان مقطع متوسطه، كاردانش و پيش‌دانشگاهي و دانشجويان دوره‌‌ي كارداني پيوسته‌ي آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي و مراكز تربيت معلم اختصاص دارد - 22 هزار و 831 طرح از 32 استان كشور در گروه‌هاي تخصصي برق و الكترونيك، كامپيوتر، فيزيك، شيمي، عمران، مكانيك، رياضي، علوم زيستي و پزشكي، ادبيات و زبان فارسي، علوم اجتماعي،‌علوم انساني و هنر به دبيرخانه‌هاي استاني ارائه شد كه در مجموع 603 طرح به دبيرخانه‌ي مركزي ارسال و پس از ارزيابي علمي 50 طرح به هيأت داوران ارائه و در نهايت 37 طرح به‌عنوان برگزيدگان نهايي بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي انتخاب شدند.
وي تصريح كرد: در مجموع در بخش پژوهش‌هاي بنيادي هشت‌طرح، در پژوهش‌هاي كاربردي هفت‌طرح، در پژوهش‌هاي توسعه‌اي پنج‌طرح و در بخش ابتكار سه‌طرح برگزيده معرفي شده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: از بين 32 هزار و 331 ارائه‌دهنده‌ي طرح‌هاي اين بخش (22 هزار و 831 طرح ارائه شده به آموزش و پرورش) 20 هزار و 188 نفر (62 درصد) دختر و 38 درصد بقيه پسر هستند.

متن كامل خبر

 

كنفرانس جهاني مخترعان و مبتكران، سال آينده در تانزانيا برگزار خواهد شد
13/09/1385
كنفرانس جهاني فناوري، سرگرمي و طراحي براي حضور مخترعان و مبتكران براي نخستين بار در خرداد 1386 (ژوئن سال 2007) در افريقا برگزار خواهد شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «آروشا» در شمال تانزانيا ميزبان حدوداً 50 صاحب‌نظران و فعالان عرصه‌ي اختراعات و ابتكارات خواهد بود كه در اين كنفرانس درباره‌ي اين‌كه چگونه جهان را با مفاهيم، روش‌ها و طرح‌هايشان شكل خواهند داد، سخن خواهند گفت.
به‌گفته‌ي سازمان‌دهندگان اين برنامه، مخترعان و مبتكران از نقاط دور و نزديك از جمله كشورهاي برزيل، چين، هند، ژاپن، كره جنوبي و آمريكا در آن شركت مي‌كنند؛ به‌علاوه بازرگانان و تجار، دانشمندان، استادان و متخصصان محيط‌زيست نيز در كنفرانس آروشا شركت خواهند كرد.
اين كنفرانس سالانه از سال 1984 تاكنون فقط در شهر «مونتري» در كاليفرنيا برگزار شده و اين اولين بار است كه اين كنفرانس در خارج از ايالات متحده برگزار مي‌شود.

متن كامل خبر

 

پژوهشگران ايراني موفق به ساخت واكسن سالك شدند
13/09/1385
رئيس آزمايشگاه انگل‌شناسي مولكولي انستيتو پاستور ايران از موفقيت پژوهشگران كشورمان در ساخت نخستين واكسن ليشمانيوز پوستي و احشايي با استفاده از ژن A2rel خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر محمدرضا رضوي» اظهار كرد: واكسن در حال حاضر ساخته شده كه نياز است در طبيعت بر روي گروهي از سگ‌ها آزمايش شود كه اميد داريم با در اختيار داشتن امكانات مورد نياز اين كار به‌زودي صورت گيرد.
وي در خصوص چگونگي انجام پروژه و ساخت واكسن اظهار كرد: در تيم تحقيقاتي بخش انگل‌شناسي انستيتو پاستور ايران با استفاده از واكسن، با ورود ژن انگل به بدن بيمار در شرايط مناسب، در برابر اين بيماري پاسخ ايمني گرفته شد و در شرايط آزمايشگاه با استفاده از ناقل مناسب ژن بيماري ليشمانيوز احشايي (كالاآزار) را وارد وكتور مناسبي كرده و در بدن جانوران آزمايشگاهي بر ضد انگل محافظت ايجاد كرديم.
«دكتر رضوي» خاطرنشان كرد: «ليشمانيوز» بيماري است كه در اثر آلودگي با گروهي از تك‌ياخته‌ها به‌نام ليشمانياها ايجاد مي‌شود و به دو شكل پوستي با ايجاد ضايعات پوستي و مخاطي و نيز به‌صورت احشايي - كه معمولاً كودكان به آن مبتلا شده و با ميزان بالاي مرگ و مير همراه است - ظاهر مي‌شود.
رئيس آزمايشگاه انگل‌شناسي مولكولي انستيتو پاستور ايران افزود: اين بيماري بومي خاورميانه است و 90 درصد آن در اين منطقه و 10 درصد در خارج از خاورميانه اتفاق مي‌افتد و نياز است متخصصان منطقه، راهي براي پيشگيري از افزايش اين آمار بيابند.
وي خاطر نشان كرد:‌ مخزن اين بيماري در طبيعت، حيوان است كه در نوع پوستي معمولاً جوندگان و سگ و در نوع احشايي سگ و ساير گوشت‌خواران عامل بيماري را در خود حفظ مي‌كنند و بعد به‌كمك پشه به انسان منتقل مي‌شود.
«دكتر رضوي» در خصوص درمان بيماري گفت: با توجه به عوارض دارو و مقاومت احتمالي انگل به دارو، بايد بيماري را در طبيعت و يا با استفاده از واكسن كنترل كرد تا از گزش پشه‌ي ناقل بيماري – پشه‌ي خاكي كه به‌زحمت با چشم ديده مي‌شود و معمولاً از توري روي پنجره‌ها نيز وارد مي‌شود - جلوگيري كرد.
وي در خصوص آمار افراد مبتلا به اين بيماري در كشور گفت: آمار مبتلايان به اين بيماري در كشور در سال گذشته در نوع پوستي 21 هزار و 400 نفر (5/31 نفر به‌ازاي هر صد هزار نفر) و در نوع احشايي 133مورد (2/0 نفر به‌ازاي هر صد هزار نفر) بوده است.
هم‌چنين در نوع احشايي، استان آذربايجان شرقي به‌عنوان كانون اصلي بيماري شناخته شده و مواردي نيز در استان‌هاي فارس و خراسان ديده شده است و در كانون‌ها 67 هزار نفر در معرض آلودگي قرار دارند.
رئيس آزمايشگاه انگل‌شناسي مولكولي انستيتو پاستور ايران در خصوص علايم ابتلا به بيماري ليشمانيوز گفت: علايم بيماري در نوع پوستي به اين صورت است كه در محل گزش، زخمي ايجاد مي‌شود كه با توجه به نوع انگل منتقل شده، اشكال متفاوتي دارد و در كم‌تر از يك‌سال اگر فرد مشكل نقص ايمني نداشته باشد خود به خود خوب مي‌شود، اما ضايعه‌ي ايجاد شده در آينده، مشكل زيبايي را براي فرد ايجاد مي‌كند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در نوع ليشمانيوز احشايي نيز پس از گزش پشه و ورود ژن بيماري در خون، وارد كبد و طحال شده و سبب بزرگ شدن كبد و طحال، كاهش وزن، بي اشتهايي، سوء تغذيه و اختلال در اندام‌هاي درون بدن و حتي مرگ و مير مي‌شود.

متن كامل خبر

 

«كنه‌هاي شكارگر» در خدمت كشاورزي بيولوژيك، پژوهشگر ايراني براي نخستين بار موفق به شناسايي چهل گونه‌ي جديد «كنه‌ي شكارگر» شد
13/09/1385
عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي سيناي همدان طي مطالعه‌اي ده‌ساله در منطقه‌ي غرب كشور موفق به شناسايي چهل‌گونه‌ي جديد «كنه‌هاي شكارگر» شده است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر محمد خانجاني» عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي سينا خاطرنشان كرد: كنه‌ها به دو نوع «مفيد» و «مضر» تقسيم مي‌شوند كه در بخش كشاورزي و بهداشت داراي اهميت هستند.
در بخش «بهداشت» برخي كنه‌ها در دامپزشكي و برخي به‌عنوان «پارازيت انگل انسان» و «آلرژي‌زا» مورد توجه هستند.
وي با اشاره به بررسي بيولوژيك و گياه‌خواري كنه‌ها تصريح كرد: كنه‌هاي شكارگر از گونه‌هاي گياه‌خوار تغذيه مي‌كنند و باعث كنترل يا كاهش جمعيت گونه‌هاي گياه‌خوار مي‌شوند كه اين امر در برخي موارد موجب تعادل طبيعي مي‌شود كه كشاورزان را از انجام عمليات اضافي مانند: سم‌پاشي بي‌نياز مي‌كند.
«دكتر خانجاني» ياداور شد: «سم‌پاشي» زيان‌هاي بي‌شماري از جمله: «آلودگي محيط‌زيست»، «مقاوم شدن گياه‌خوار در برابر سموم»، «دوام بيش از حد سموم در محيط» و «ايجاد سرطان در جوامع انساني» را به‌دنبال دارد.
وي افزود: براي دوري از اين مسائل در بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته، كنترل بيولوژيك جايگزين سموم شده است كه در اين ميان، گونه‌هاي مفيد «كنه‌ي شكارگر» نظير: «پارازيتوييد» از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.
دانشيار دانشگاه بوعلي سينا در ادامه خاطر نشان كرد: قدم اول در اين رابطه، جمع‌اوري، شناسايي و معرفي گونه‌هاي مفيد شكارگر و پارازيتويد و قدم بعدي به‌دست آوردن تكنيك‌هاي پرورش و رهاسازي آن‌ها در عرصه‌ي كشاورزي است به‌طوري كه امروزه به‌كارگيري كنه‌هاي شكارگر در عرصه‌هاي مختلف كشاورزي به‌ويژه در محيط‌هاي گلخانه‌اي، شكل كاربردي به‌خود گرفته و هم‌چنين استفاده از عوامل بيولوژيك امروزه در توليد محصولات ارگانيك مورد استقبال قرار گرفته است.
«دكتر خانجاني» خاطر نشان كرد: پژوهش پشتوانه‌ي آموزش است چرا كه اطلاعات پژوهشي پشتوانه‌ي علمي براي حل مسائل است و ما زماني مي‌توانيم آموزشي كيفي داشته باشيم كه از پشتوانه‌ي پژوهشي خوبي برخوردار باشيم.
گفتني است، «دكتر خانجاني» تاكنون هشتاد مقاله در مجله‌هاي داخلي و خارجي به‌چاپ رسانده و از ديگر موفقيت‌هاي وي، چاپ «اطلس طلايي آفات كشاورزي ايران» در چهار جلد است.
اين عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي سينا در اين مجموعه براي نخستين بار در كشور، مجموعه اطلاعات لازم در رابطه با وضعيت بيولوژيكي رفتاري آفات مختلف ايران را گرداوري و هفت جلد كتاب مختلف نيز ارائه كرده است.

متن كامل خبر

 

رنگ ساختماني ضدعفوني‌كننده ساخته شد
13/09/1385
محققان مؤسسه‌ي فناوري ماساچوست امريكا نوعي رنگ ضدميكروبي ساختند كه مي‌توان با آن خانه را هم‌ رنگ‌اميزي و هم ضدعفوني كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين رنگ حاوي پليمر‌هايي است كه به‌ «از بين رفتن انسجام» و «بافت يك‌پارچه‌ي ميكروب‌ها» منجر مي‌شود.
دانشمندان در مرحله‌ي آزمايش اين رنگ دريافتند كه اين رنگ 99 درصد باكتري‌ها را از بين مي‌برد و يك‌درصد باقي‌مانده بسيار تضعيف مي‌شوند.
اين نوع رنگ حتي اگر به‌طور مرتب شسته شود باز ماندگار و مؤثر است. رنگ ضدعفوني‌كننده درست مانند: واكسن‌ها، آنتي‌بيوتيك‌ها و آنتي‌ويروس‌ها عمل مي‌كند.

متن كامل خبر

 

زنان بيش از مردان به خواب شبانه نياز دارند
13/09/1385
به‌گفته‌ي دانشمندان دانشگاه «پن‌استيت» (Penn State) امريكا، انسان‌ها هرچه پيرتر مي‌شوند بيش‌تر با ساعت بيولوژيكي خود سازگاري پيدا مي‌كنند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بالا رفتن سن عمده‌ي كارهاي شخصي افراد به شب موكول و روزها فرصت مناسبي براي خوابيدن، انجام كارهاي متفرقه و حتي سر كردن با كودكان مي‌شود ولي در سنين جواني و ميان‌سالي معمولاً افراد حاضر به تعويض خواب شب با هيچ‌چيز نيست.
در سنين حدود 60 و 70 سالگي فرد به‌راحتي با پنج، شش ساعت خواب شبانه سرحال مي‌شود و فرقي هم نمي‌كند كه آدمي سحرخيز يا شب‌زنده‌دار باشد.
دانشمندان مي‌گويند: زنان به‌مراتب بيش از مردان به خواب شبانه نياز دارند.

متن كامل خبر

 

با تلاش پژوهشگران مهندسي پزشكي، نوعي داربست ترميم استخوان در دانشگاه صنعتي اميركبير ساخته شد
11/09/1385
نوعي از مواد ترميم كننده استخوان از جنس تركيبي از «ژلاتين» و «هيدروكسي آپاتيت» در دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير ساخته شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «محمود اعظمي» مجري طرح با اشاره به استفاده‌ي متداول از «هيدروكسي آپاتيت» براي ترميم استخوان گفت: اشكال اين ماده، ضعف ويژگي‌هاي مكانيكي آن در مقايسه با استخوان طبيعي است.
وي افزود: در اين طرح ابتدا «هيدروكسي آپاتيت» در مقياس نانوكريستال ساخته شد و پس از آن، پليمري ژلاتيني حاصل از فراوري كلاژن به نانوكريستال اضافه شد.
«اعظمي» تصريح كرد: با آزمايش‌هاي انجام شده، مقاومت اين تركيب به‌مرز استخوان اسفنجي رسيده است ولي مدل‌سازي‌هاي جديد، امكان تقويت اين تركيب و رساندن آن به مقاومت استخوان فشرده را نشان داده است.
مجري طرح، نمونه‌ي ساخته شده در اين طرح را داراي تخلخل مناسب و چينش لايه‌لايه ذكر كرد و گفت: اين ماده به‌صورت داربست در محل‌هايي كه استخوان نياز به ترميم دارد قرار داده شده و سلول‌هاي استخواني به‌تدريج در اين داربست‌ قرار گرفته و بافت استخواني شكل مي‌گيرد.
«اعظمي» افزود: استخوان مي‌تواند تحت شرايطي دچار «سانحه» و «شكستگي» شده و يا «ناهنجاري‌هاي زيبايي» در فك و صورت ايجاد شود كه به يك تراش استخوان نياز داشته باشيم كه در اين صورت مي‌توان از تركيب مواد ساخته شده استفاده كرد.
وي افزود: بررسي خاص زيست سازگاري تركيب ژلاتين و هيدروكسي آپاتيت با موقعيت انجام شده و هم‌اكنون در مرحله‌ي آزمايش‌هاي مدل حيواني هستيم.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 56    بازديد امروز: 1    كل بازديدها: 153437
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما