<<صفحه قبل  [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] صفحه بعد>>
                   

معاون اول رئيس جمهور: با هدف حمايت بيش‌تر از نخبگان، معاونت علمي در رياست جمهوري ايجاد مي‌شود
24/09/1385
معاون اول رئيس جمهور اظهار داشت: با تصميم دولت، معاونت خاص مسائل علمي با هدف حمايت بيش‌تر از پژوهشگران، نواوران و نخبگان در رياست جمهوري شكل مي‌گيرد تا با امكاناتي كه رئيس جمهوري در اختيار دارد حمايت بيش‌تري از محققان به‌عمل آيد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر پرويز داودي» - كه در هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي سخن مي‌گفت - خاطرنشان كرد: در حال حاضر مراحل ابتدايي شكل‌گيري اين معاونت در حال انجام است.
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر حمايت كامل دولت از حركت‌هاي علمي و پژوهشگران كشور تصريح كرد: در بنياد نخبگان آيين‌نامه‌ي احراز نخبگي تعيين شده و نفرات اول تا سوم جشنواره‌ي جوان خوارزمي نيز مشمول اين آيين‌نامه‌ هستند و ساير كساني نيز كه رتبه‌اي به‌دست نياورده‌اند مي‌توانند بررسي شوند كه در صورتي كه جزو مصاديق اين آيين‌نامه باشند مورد حمايت مادي و معنوي بنياد قرار مي‌گيرند.
وي در ادامه خواستار ايجاد تسهيلات لازم براي معرفي سريع‌تر افراد واجد شرايط به بنياد نخبگان از سوي وزارت علوم شد و گفت: وزارت علوم مي‌تواند در مورد ورود به دانشگاه‌ها از آن‌ها حمايت كند و بايد تسهيلات بيش‌تري را به آن‌ها اختصاص دهد و اگر به لايحه‌ي خاصي در اين زمينه نياز است اعلام شود تا زودتر اجرايي شود.
«دكتر داودي» حضور جوانان مبتكر و خلاق را زمينه‌ساز رشد و رفاه مردم عنوان كرد و افزود: اين‌ها نيروي اصلي هستند كه انقلاب بر آن‌ها تكيه دارد و منشأ حركت، نواوري و رشد مي‌باشند.
بنابر اين گزارش، وي با اشاره به 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه و سالگرد شهادت «دكتر مفتح» پيشرو اين حركت افزود: با اتكا به حركت «شهيد مفتح» مي‌توان پژوهش و تحقيقات را در مسير سالم قرار داد به‌نحوي كه رفاه ملت حاصل اين تحقيقات باشد.
«دكتر داودي» با اشاره به جايگاه ويژه‌ي علم و پژوهش در كشور و رهنمودهاي روشنگر قرآن و بزرگان ديني در اين زمينه اظهار داشت: بحث علم و پژوهش در دين ما نهادينه است به‌طوري كه جايگاه خاصي داشته و تعيين كننده است. جايگاه علم و دانش در كشور ما نيز بسيار عميق است به‌طوري كه با نگاه به تمدن ايران مي‌بينيم كه علم در اين تمدن نهادينه بوده و حكومت‌داري، معماري، مهندسي و بسياري از علوم در اين تمدن رونق بالايي داشته كه وقتي دين با تمدن تركيب مي‌شود انتظاري جز اين خلاقيت را نداريم.
معاون اول رئيس جمهور در عين حال خاطر نشان كرد: متأسفانه در صد سال گذشته علماي كشور ما نتوانسته‌اند زمينه‌هاي لازم را براي رشد و شكوفايي تمدن اسلامي ايجاد كنند.
جو حكومت پهلوي اجازه رشد و توسعه‌ي علمي به جوانان و محققان را نمي‌داد به‌نحوي كه شكوه ظاهري علوم غرب، دانشمندان ما را از بحث ادب و خضوع تبديل به تسليم و انقياد كرده بود و فكر مي‌كردند بايد همه چيز ما را دانشمندان غرب تعيين كنند و ما استحقاق هيچ حركتي را نداريم. در حالي كه انقلاب اسلامي اين بن بست را شكست و حركت لازم را براي دانشمندان، جوانان و علما ايجاد كرد.
وي با بيان اين كه حركت‌هاي علمي زمان شيخ بهايي‌ها و ابن سيناها به‌تدريج در كشور احيا مي‌شود، افزود: ما استحقاق آن را داريم كه در جايگاهي كه بوديم قرار گيريم. مشكل اصلي در دنيا اين بود كه بي‌عدالتي‌ها، تبعيض‌ها، مسابقه‌ي تسليحاتي، نظام ناعادلانه‌ي پولي و مالي - كه حمايت‌كننده‌ي نظام اقتصادي است همه بر دنيا حاكم مي‌باشد - اين امر باعث تبعيض در بين بشريت بود اما انقلاب اسلامي زمينه‌اي ايجاد كرد كه اين نظام‌ها و بي عدالتي‌ها زير سؤال برود.
هم‌اكنون اين تبعيض‌ها زير سؤال است و آن‌ها ناچار هستند روز به روز دفاع و عقب‌نشيني كنند و انقلاب اسلامي اين معادله‌ها را به‌هم ريخت.
«دكتر داودي» تصريح كرد: پس از 27 سال ميوه‌هاي اين پيش‌بيني را مشاهده مي‌كنيم در بحث نواوري، خلاقيت و ابتكارات به‌هيچ وجه قناعت به تقليد نخواهيم كرد. ما هم به قدرت علمي مي‌رسيم و هم اين‌كه جوانان ما قدرت آن را دارند كه زير بار فرهنگ وارداتي و زورگويانه‌ي غربي نروند كه نشانه‌هاي آن هم در ابعاد اقتصادي، سياسي، ديني و هم علمي قابل مشاهده است. براي اين‌كه اين امر رخ دهد نياز به پژوهشگران نقاد و تلاشگري است كه در تك‌تك شما قابل‌مشاهده است.
وي افزود: پديده‌هاي علوم انساني پيچيده‌تر است لذا تلفيق داده‌ها به‌ويژه در علوم انساني مي‌تواند كارگشا باشد. در متون ديني درهايي نهفته است كه با تدبير مي‌توان آن را جست و جو كرد و به صحنه‌ي تحقيقات كشاند.
معاون اول رئيس‌جمهور، نقش جوانان را در همه‌ي امور كشور تعيين‌كننده دانست و ياداور شد: عمده كار ما اين است كه سرعت حركت و تلاشمان را بيش‌تر كنيم. قدرت‌هاي استكباري با نقاب بر چهره‌ي خود مي‌خواهند اين حركت را سركوب كنند كه سرعت حركت شما اين نقاب را كنار خواهد زد هم‌چنان كه در اين جشنواره شاهد اين حركت در همه‌ي رشته‌ها هستيم.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران زيست‌فناوري، كيت تشخيص ويروس HTLV1 در كشور ساخته شد
23/09/1385
به‌همت پژوهشگران زيست‌فناوري كشورمان، كيت تشخيص ويروس HTLV1 در ايران طراحي و ساخته شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر محمدرضا عباس زادگان» رئيس آزمايشگاه ژنتيك انساني پژوهشكده‌ي بوعلي مشهد اظهار كرد: با توجه به عدم وجود درمان قطعي براي آلودگي با ويروس HTLV1 تحقيقاتي در جهان براي جلوگيري از پيشرفت بيماري با روش‌هاي پيشگيري در حال انجام است.
در اين بيماري - كه راه‌هاي انتقال آن مشابه ويروس HIV است - از هر‌١٠٠ نفر آلوده، ‌٢ تا ‌٣ درصد مبتلا به علايم بيماري و حدود ‌٩٨ درصد حامل ويروس آن هستند و از علايم آن فلج عصبي پيش رونده است كه معمولاً اندام‌هاي تحتاني را درگير مي‌كند و يا به‌صورت سرطان لنفوسيت‌هاي خون ظاهر مي‌شود برخلاف تفكر عاميانه، ويروس HTLV1 شدت بيماري‌زايي ويروس ايدز را ندارد.
وي خاطرنشان كرد: از مهم‌ترين بيماري‌هايي كه ويروس مي‌تواند در بدن فرد ايجاد كند مي‌تـوان به HAM/TSP و ATL - با مشكلاتي كه براي چشم و مفاصل ايجاد مي‌كند- اشاره كرد.
رئيس آزمايشگاه ژنتيك انساني پژوهشكده‌ي بوعلي مشهد افزود: طبق بررسي‌هاي گذشته حدود ‌٢ تا ‌٣ درصد در استان خراسان مبتلا به ويروس HTLV1 هستند كه اين آمار افراد مبتلا به بيماري‌هاي خاص است اما طبق آمار اهدا كنندگان خون سازمان انتقال خون آمار افراد آلوده ‌٧٨ صدم درصد بوده كه اين رقم در مقايسه با كشورهاي با آمار شيوع گسترده، درصد بالايي است.
«دكتر عباس‌زادگان» در معرفي مناطق آندميك اين بيماري به كشورهاي ژاپن، جزاير كاراييب و بخش‌هايي از برزيل و افريقا اشاره كرد و گفت: در ايران، استان خراسان منطقه‌ي آندميك اين ويروس است ولي هنوز منشأ دقيق آن مشخص نيست.
وي با اشاره به روش انجام شده در اين تيم تحقيقاتي براي ساخت كيت در كشور گفت: در اين طرح، قسمت‌هايي از ژن مربوط به يك‌سري از پروتئين‌هاي سطحي اين ويروس را انتخاب كرده و به‌روش كلونينگ (تكنيك نوتركيب) توانستيم اين پروتئين را در شرايط آزمايشگاهي توليد كرده و پس از خلوص اين كيت به‌صورت پروتئين‌هايي كه در كف ظرف كد مي‌شوند مي‌توان آنتي‌بادي ايجاد شده در بدن بيمار را شناسايي كرد كه به‌نام كيت تشخيص اليزا معروف است.
عضو هيأت علمي گروه ايمني‌شناسي و ژنتيك دانشگاه علوم پزشكي مشهد خاطر نشان كرد: اين كيت تشخيصي در حال حاضر در دنيا مورد استفاده بوده و در ايران نيز از خارج از كشور تهيه مي‌شود اما با دستيابي به دانش توليد آن مي‌توان آن را با قيمتي به‌مراتب ارزان‌تر از كيت‌هاي وارداتي در كشور توليد كرد.

متن كامل خبر

 

مطالعات پژوهشگران نشان داد: استرس در دوران بارداري زمينه‌ساز ابتلاي فرزند به افسردگي و اسكيزوفرنيا در نوجواني است
23/09/1385
مطالعه‌‌ي پژوهشگران نشان مي‌دهد ابتلا به اسكيزوفرني و افسردگي تك‌قطبي در فرزندان متولد شده از زنان بارداري كه در معرض زلزله شديد بوده‌اند در سنين نوجواني بيش‌تر از سايرين بوده است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مطالعه‌ي صورت گرفته توسط «فاطمه سادات حسيني» كارشناس ارشد مامايي آمده است: استرس شديد بارداري از طرق مختلف مثل ابتلا به آنفلوآنزا در سه ماهه‌ي دوم بارداري و يا وقوع زمين لرزه به‌عنوان «تراتوژن» مي‌تواند سبب از هم گسيختگي رشد مغزي جنين و افزايش خطر اسكيزوفرني يا افسردگي در سنين نوجواني فرزندان حاصل از اين تولدها شود.
هم‌چنين شيوع نوزاد كم وزن حدود ‌٦/٨ درصد پس از زلزله گزارش شده است.
نتايج مطالعه‌ها نشان مي‌دهد هرچه سن بارداري در حين وقوع استرس (زمين لرزه، سيل، توفان و...) بيش‌تر باشد مقاومت در برابر اثر منفي استرس بيش‌تر است و هرچه سن بارداري كم‌تر باشد اثر منفي استرس روي بارداري عميق‌تر و شديدتر است.
هم‌چنين پس از وقوع زمين لرزه، ميزان وقوع زايمان پره ترم، به‌طور معني‌داري افزايش مي‌يابد و به‌دنبال زمين لرزه، احتمال استرس جنيني در رحم نيز افزوده مي‌شود.
در ادامه‌ اين پژوهش آمده است: نهايتاً صدمه‌هاي محيطي مي‌تواند از طريق آسيب‌هاي كروموزومي و تخريب سلولي، مرگ پره ناتال و تأخير رشد و ناهنجاري جنيني و مرگ بعد از تولد و اختلالات يادگيري و زايمان زودرس بر بهداشت باروري لطمه وارد كند.

متن كامل خبر

 

زهر كشنده‌ي حلزون دريايي، دردهاي مزمن را تسكين مي‌دهد
23/09/1385
دانشمندان دانشگاه كوئينزلند در استراليا با كشف تازه‌اي اعلام كردند كه ماده‌ي سمي بدست آمده از نوعي حلزون دريايي كشنده مي‌تواند تحول بزرگي در معالجه دردهاي مزمن به‌وجود آورد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين حلزون موجودات دريايي مانند ماهي‌ها و ساير حلزون‌ها را شكار مي‌كند؛ سپس آن‌ها را نيش زده زهر خود را - كه واقعاً مرگبار است - به آن‌ها تزريق مي‌كند و به اين ترتيب جانور فلج مي‌شود.
اين دانشمندان مي‌گويند: يكي از تركيبات موجود در اين زهر، فعاليت گيرنده‌هاي درد را متوقف مي‌كند به اين معني كه مي‌تواند واكنش درد را متوقف كند.
به گفته‌ي اين دانشمندان، آزمايش‌هاي انجام شده بر روي حيوانات نشان داده است كه اين زهر در تسكين درد بسيار مؤثر است.
از اين رو محققان مي‌گويند دارويي كه در آينده از سم اين حلزون دريايي تهيه خواهد شد مي‌تواند به‌عنوان يك مسكن درد در افرادي - كه دچار اثرات جانبي ناشي از مصرف مسكن‌هاي فعلي مانند مرفين مي‌شوند - مصرف شده و تأثير موفقيت‌اميزي نيز داشته باشد.
داروهاي معمولي تسكين درد - كه امروزه استفاده مي‌شوند مانند مرفين - اثرات جانبي بسياري از جمله: سرگيجه، تهوع، اختلال ديد در پي دارند در حالي كه اين سم فقط محل درد را هدف مي‌گيرد و هيچ تأثير ديگري ندارد.

متن كامل خبر

 

براساس يافته‌هاي يك پژوهش: ميزان آلودگي قارچي چاي كيسه‌اي بيش‌تر از چاي سياه و سبز معمولي است
23/09/1385
امروزه چاي از متداول‌ترين نوشيدني‌ها در جهان است با اين حال بسياري از قارچ‌هاي ساپروفيت در مراحل مختلف تهيه چاي نظير: كشت، چيدن، آماده‌سازي، بسته‌بندي و انبار كردن مي‌توانند باعث آلودگي آن شده و در صورت مساعد بودن شرايط آب و هوايي، قارچ‌ها رشد كرده و توانايي توليد مايكوتوكسين‌ها را دارا مي باشند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان كشورمان در پژوهشي از ‌٥٦ نوع چاي تجاري اعم از: سياه، سبز و كيسه‌اي موجود در بازارهاي شيراز نمونه‌گيري به‌عمل آمد.
‌٢٨٠ نمونه از چاي‌ها را بر روي محيط‌هاي چاپكس داكس آگار، سابورو دكستروز آگارد و آبگوشت سابورد حاوي ‌٢٠٠ هزار واحد در ليتر پني‌سيلين و ‌٣/٠ گرم استرپتومايسين كشت داده شده و در دماي ‌٢٥ و ‌٢٨ درجه سانتي‌گراد براي مدت ‌٥ روز نگهداري شد.
قارچ‌هاي جدا شده به‌روش معمول آزمايشگاهي شناسايي شدند و شدت آلودگي با اسپورهاي قارچي به سه روش شمارش تعداد كلوني در هر گرم چاي خشك تعيين شد.
براساس يافته‌هاي اين بررسي، ‌٩٢ درصد چاي سياه، ‌٩١ درصد چاي كيسه‌اي و ‌١٠٠ درصد چاي سبز آلوده به گونه‌هاي مختلف قارچي بودند.
در بيش‌تر نمونه‌ها، آلودگي توأم با چند قارچ ديده شد و گونه‌هاي قارچي جدا شده از نمونه‌هاي چاي متعلق به جنس‌هاي اسپرژيلوس پني‌سيليوم موكورال‌ها بودند.
اسپرژيلوس متداول‌ترين قارچ جدا شده از نمونه‌هاي چاي بود. در آزمايش كيفيت قارچي مشخص شد كه بيش‌ترين بار آلودگي اسپور قارچي در چاي سياه، سبز و كيسه‌اي به‌ترتيب ‌٢٠٠، ‌٥٠ و ‌٤٠٠ اسپور قارچي در هر گرم چاي بود.
نتيجه‌ي اين بررسي نشان مي دهد كه چاي كيسه‌اي ميزان آلودگي قارچي شديدي نسبت به چاي سبز و سياه معمولي داشتند كه ممكن است به‌علت استفاده از برگ‌هاي خراب و فرسوده كيفيت چاي پايين باشد.
براساس پيشنهاد اين مطالعه، از آن‌جايي كه آلودگي قارچي يك محصول نشان‌دهنده‌ي كيفيت غذايي آن مي‌باشد مراقبت‌هايي جهت تهيه و توليد محصول نهايي و شرايط نگهداري آن براي بالا بردن كيفيت يك محصول الزامي است.

متن كامل خبر

 

ريزحباب‌ها در خدمت پزشكي نوين قرار مي‌گيرند
23/09/1385
به باور يك مهندس زيست‌پزشكي مركز تحقيقاتي «يو سي ديويس» (UC Davis) امريكا، به‌مدد ريز‌حباب‌ها مي‌توان تحولي اساسي در درمان بيماري‌ها - از ژن درماني گرفته تا شيمي ‌درماني - ايجاد كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌گفته‌ي «مارك بوردن» يكي از موارد استفاده‌ي جديد ريزحباب‌ها «برطرف كردن گرفتگي رگ‌ها» است.
وي در اين زمينه توضيح داد: ملكول‌هاي كوچك ريزحباب‌ها مانند: الكل از هر سد و مانعي عبور مي‌كنند ولي هر چيز بزرگ‌تري براي رفع گرفتگي عروق در وهله‌ي اول به مغز آسيب مي‌رساند و روند درمان را با اشكال مواجه مي‌كند.
دانشمندان مركز تحقيقاتي «يو سي ديويس» (UC Davis) سرگرم بررسي امكان تزريق ريزحباب‌ها به درون شريان‌هاي انساني هستند تا آن‌گاه با تركاندن آن‌ها منفذ‌هايي كوچك در رسوب‌هايي ايجاد كنند كه داروها از انجامش ناتوان هستند.

متن كامل خبر

 

انجمن نانوفناوري آسيا، اقيانوسيه خط‌مشي منحصر به فردي براي همكاري در اين رشته در منطقه ارائه مي‌كند
23/09/1385
انجمن نانوفناوري آسيا، اقيانوسيه خط‌مشي منحصر به فردي براي ايجاد شبكه‌اي در سراسر منطقه‌ي آسيا، اقيانوسيه بين دولت‌ها، صنايع در حال توسعه، مراكز نواوري و مراكز تحقيق و توسعه در اين حوزه ارائه خواهد كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، انجمن نانوفناوري آسيا، اقيانوسيه يك سازمان مستقل، غيردولتي و غيرانتفاعي است كه همكاري و هماهنگي بين خط‌مشي‌گذاران دولتي، ‌صنايع، مؤسسات تحقيق و توسعه و محققان برجسته در برنامه‌هاي توسعه‌ي نانوفناوري و همكاري‌هاي منطقه‌اي را تسهيل مي‌كند.

متن كامل خبر

 

معاون وزيرآموزش و پرورش: انتخاب هوشمندانه‌ي هدف، داشتن اراده و برنامه‌ريزي آگاهانه و برقراري ارتباط صحيح با مردم از الزام‌هاي موفقيت دانش‌اموزان در آينده است
21/09/1385
معاون وزير آموزش و پرورش از دانش‌اموزان خواست شناخت و توجه بيش‌تري به آينده داشته باشند.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا)، مهندس «مهدي نويد ادهم» در مراسم تجليل از دانش‌اموزان برتر پسر استان سمنان افزود: يكي از ويژگي‌هاي اصلي جامعه‌ي آينده «دانايي محوري» است و دانش‌اموزان امروز بايد با تلاش خود در اين زمينه، ايران را به‌عنوان «پيشگام دانايي» به جهانيان معرفي كنند.
وي كه رياست سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارد تأكيدكرد: انتخاب هوشمندانه‌ي هدف، داشتن اراده و برنامه‌ريزي آگاهانه و برقراري ارتباط صحيح با مردم از الزام‌هاي موفقيت در آينده است.
وي از دانش‌اموزان برتر خواست از استعداد و توانايي خود براي برطرف كردن مشكلات جوانان استفاده كنند.
در جشنواره‌ي تجليل از دانش‌اموزان برتر دوره‌ي متوسطه‌ي استان سمنان از ۱۲۰‬ نفر تقدير شد.
در اين جشنواره از دانش‌اموزان پسر برگزيده‌ي رتبه‌هاي زير هزار كنكور، برترين‌هاي المپيادهاي علمي، مسابقه‌هاي فرهنگي، هنري و ورزشي، جشنواره‌ي خوارزمي و مقاله‌هاي پژوهشي شاهد برگزيده تقدير شد.

متن كامل خبر

 

تراشه‌ي مغزي براي احياي توان حركت اعضاي از كار افتاده در افراد فلج ساخته شد
18/09/1385
محققان در تلاش براي توليد يك تراشه‌ي مغزي هستند كه بتواند حركات ماهيچه‌اي را به‌كار بياندازد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان در حال ساخت ابزاري هستند كه سيگنال‌هاي مغز را به ثبت رسانده و آن‌ها را به ماهيچه‌هاي فلج شده و از كار افتاده منتقل مي‌كند؛ بدين‌ترتيب اين امكان وجود دارد كه با كمك اين تراشه، كنترل ماهيچه‌اي در بيماران دچار فلج شديد بازگردد.
در اين سيستم مصنوعي - كه هنوز در مراحل ابتدايي ساخت قرار دارد - يك تراشه‌ي مغزي، سيگنال‌هاي عصبي را از بخشي از مغز - كه حركات اعضاي بدن را در كنترل دارد - ثبت مي‌كند؛ سپس اين تراشه سيگنال‌ها را پردازش كرده و پيام‌هاي مناسبي براي مفتول‌هاي كاشته شده در ماهيچه‌هاي مختلف دست و بازوي بيماران مبتلا به فلج ارسال مي‌كند.
محققان مي‌گويند: هدف نهايي ما اين است كه فرد به محض تصميم گرفتن بتواند بازوي خود را به‌راحتي حركت دهد.
اين پژوهش از سوي محققان «مركز تحريك الكتريكي عملكردي» در «مركز پزشكي امور كار آزمودگان سنت لوييس استوكز» در «كليولند» صورت گرفته است.
در برخي از آسيب‌هاي نخاعي، برخي انواع سكته مغزي يا بيماري‌هاي عصبي ناشي از بالا رفتن سن، مدارهاي عصبي بين مغز و بدن آسيب مي‌بينند و بيمار در حركت دادن اعضاي بدن دچار مشكل مي‌شود.

 

با استفاده از نانولوله‌هاي كربن، ماهيچه‌ي مصنوعي 100 برابر قوي‌تر از ماهيچه‌هاي انسان ساخته شد
18/09/1385
ماهيچه‌هاي مصنوعي ساخته شده از نايوتيوب‌ها 100 برابر قوي‌تر ماهيچه‌هاي انسان هستند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان با تابانيدن نانوتيوب‌هاي كربن و توليد رشته‌اي به قطر موي انسان توانستند ماهيچه‌هاي مصنوعي توليد كنند كه قدرت آن‌ها 100 برابر بيش‌تر از ماهيچه طبيعي انسان است.
نتايج اين پژوهش از سوي «ري بوگمن» رئيس مؤسسه‌ي نانوتكنولوژي در دانشگاه تگزاس در ايالت دالاس در امريكا در «كنفرانس انجمن تحقيقاتي مواد» - كه هفته‌ي گذشته برگزار شد - ارائه شده است.
ماهيچه‌هاي مصنوعي براي ساخت «اعضاي مصنوعي»، «ماشين‌ها» و «دستگاه‌هايي در مقياس‌هاي ذره‌بيني» و نيز «روبات‌ها»يي با همين مقياس‌ها مفيد بوده و كارايي دارند.
به‌گفته‌ي محققان، مشكل بزرگ فعلي در زمينه‌ي توليد ماهيچه‌هاي مصنوعي، پايين بودن نيروي توليد شده از اين ماهيچه‌ها است؛ در حالي كه نانوتيوب‌هاي كربني مي‌توانند نيروي بسيار زيادي توليد كنند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 46    بازديد امروز: 10    كل بازديدها: 153958
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما