<<صفحه قبل  [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] صفحه بعد>>
                   

معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور: محققان كشورمان در استفاده از مزاياي يافته‌هاي علمي از استحقاق بالاتري برخوردارند
02/11/1385
اساسنامه‌ي پيشنهادي «صندوق‌ حمايت از پژوهشگران كشور» در حوزه‌ي معاون اول وقت رئيس‌جمهور، دبيرخانه‌ي شوراي‌عالي پژوهش‌هاي علمي كشور با هدف حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران تهيه و در نامه‌اي به دبيرخانه‌ي شوراي انقلاب فرهنگي ارسال شد و سرانجام در هفتم مرداد سال 1382 به‌تصويب رسيد.
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر نصرت‌الله ضرغام» معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور هدف از تأسيس اين صندوق را ارائه‌ي كمك‌ها و خدمات حمايتي مادي و معنوي به پژوهشگران ايراني اعم از حقيقي و حقوقي در داخل و يا خارج كشور ( با اولويت پژوهشگران داخلي ) براي شكوفايي امور تحقيقاتي در راستاي توليد علم و فناوري و بهره‌مند شدن مردم از نتايج آن‌ها عنوان كرد.
وي اظهار داشت: «در دنياي كنوني توسعه‌ي پايدار و پيشرفت هر كشور و نيز رفاه هر ملتي مرهون كشف، پرورش، حفظ، نگهداري نخبگان و سرمايه‌هاي علمي و فرهنگي، هنري آن كشور است».
«ضرغام» افزود: «نخبگان، علما، پژوهشگران و هنرمندان مي‌توانند موجبات توسعه‌ي علمي و فناوري، توسعه‌ي متوازن و پايدار و همه‌جانبه و هم‌چنين ترقي و تعالي كشور را فراهم سازند. بنابراين كشف، شناسايي، برقراري ارتباط و حمايت از اين قشر نخبه، تقويت انگيزه، جلب مشاركت و همكاري‌هاي آنان در زمينه‌هاي گوناگون در راستاي توليد علم و توسعه‌ي علمي و فناوري كشور از اولويت‌هاي ويژه‌ي كشورهاي موفق و ايران است. به‌همين منظور صندوق حمايت از پژوهشگران كشور با هدف حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران در سال 82 تصويب شد».
رئيس پيشين دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين‌كه اين صندوق داراي شخصيت حقوقي مستقل است گفت: «اعضاي كميته‌ي علمي صندوق نيز از بين نخبگان جامع‌الشرايط علمي كشور داراي آثار و شرح علمي در معيار استاندارد بين‌المللي و داراي سوابق درخشان علمي و اجرايي، آشنا با علوم و فنون روز جهان، آشنا با نيازهاي علمي، پژوهشي و فناوري كشور، توسط اعضاي هيأت امنا انتخاب و با حكم رئيس هيأت امناي صندوق به‌مدت چهار‌سال منصوب مي‌شوند».
«ضرغام» افزود: «كميته‌هاي تخصصي نيز مجموعه‌هاي مشورتي و تخصصي در حوزه‌ي مديريت ارزيابي طرح‌هاي صندوق بوده كه اعضاي آن از ميان متخصصان و كارشناسان علمي و اجرايي آشنا با علوم و فنون روز جهان، توسط كميته‌ي علمي صندوق انتخاب و با حكم رئيس‌ صندوق به‌مدت دو سال منصوب مي‌شوند. رياست هر كميته‌ي تخصصي برحسب زمينه‌ي فعاليت برعهده‌ي يكي از اعضاي كميته‌ي علمي صندوق مي‌باشد. كميته‌هاي تخصصي صندوق نيز عبارتند از: فني و مهندسي، علوم پزشكي و دامپزشكي، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم زيستي، علوم و علوم انساني، علوم انساني و هنر و ميان‌گروهي».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور درباره‌ي رسالت صندوق گفت: «حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران ايراني در داخل و خارج كشور، كمك به اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي، تجاري‌سازي نتايج پژوهشي محققان، كرسي پژوهشي، گرنت، كمك به ثبت اختراعات پژوهشگران در داخل و خارج از كشور، ثبت ايده‌ها و طرح‌ها، كمك براي به‌ثمر رساندن نواوري‌ها و خلاقيت‌هاي منجر به توليد، حمايت از ايجاد و توسعه‌ي زيرساخت‌هاي پژوهشي و ديگر فعاليت‌هاي حمايتي است».
وي تصريح كرد: «ذكر اين نكته لازم است كه از نتايج و اطلاعات يافته‌هاي علمي در اين مقاله‌ها - كه نتيجه‌ي پژوهش‌هاي كاربردي است - كشورهاي ديگر بيش از ما بهره مي‌گيرند در حالي كه محققان كشورمان در استفاده از مزاياي يافته‌هاي علمي از استحقاق بالاتري برخوردارند. بدين‌منظور بايد قبل از چاپ مقاله‌ها و افشاي اطلاعات آن‌ها، قدم‌هايي در جهت ثبت اختراعات و يافته‌هاي علمي محققان به‌عمل آيد كه متأسفانه در كشور صاحب تجربه‌ي كمي در اين زمينه هستيم».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور ياداور شد: «در سال جاري مبلغ 6 ميليارد و 600 ميليارد ريال به اين منظور پيش‌بيني شده ضمن اين‌كه صندوق‌ با استفاده از اساتيد صاحب‌نظر در حقوق IP، راهنمايي‌هاي لازم را به اساتيد و پژوهشگران به‌عمل مي‌آورد».
وي از ديگر فعاليت‌هاي حمايتي صندوق به كمك به برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و همايش‌ها، كمك به شركت پژوهشگران در كنفرانس‌هاي علمي و كارگاه‌هاي آموزشي داخلي و خارجي، كمك به اتمام پروژه‌هاي تحقيقاتي نيمه‌تمام، كمك به حل مشكلات مالي پژوهشگران و اهداي جوايز به پژوهشگران نمونه اشاره كرد.
«ضرغام» با اشاره به سايت صندوق و حركت به‌سمت دولت الكترونيك عنوان كرد: «سايت صندوق علاوه بر انجام وظيفه اطلاع‌رساني در مورد اهداف، آيين‌نامه‌ها، ضوابط و مقررات، پروژه‌هاي مصوب و خاتمه‌يافته و ساير اقدام‌هاي صندوق، به‌عنوان وسيله‌ي ارتباطي سريع و دقيق بين صندوق، پژوهشگران، داوران و ناظران عمل مي‌كند. هم‌اكنون پژوهشگران مي‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز با مراجعه به سايت نسبت به تكميل و ارسال طرح يا ايده‌ي پژوهشي اقدام كنند».
وي افزود: «هر پژوهشگر ايراني در هر كجاي دنيا با يك ارتباط معمولي اينترنتي قادر خواهد بود از تسهيلات صندوق سود ببرد. در طول مراحل ارزيابي نيز پژوهشگر با پست الكترونيك و پيام كوتاه (SMS) از وضعيت طرح خود آگاه مي‌شود».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور اظهار داشت: «صندوق توانسته است ارتباط خود را با داوران طرح‌ها كاملاً اينترنتي كند تا بدون محدوديتي صرف‌نظر از محل جغرافيايي فرد از ايران و اقصا نقاط جهان نسبت به انتخاب داور اقدام كند. ارتباط بين صندوق و داوران نيز با استفاده از پست الكترونيك و پيام كوتاه صورت مي‌پذيرد و طرح‌ها با پست الكترونيك براي داوران ارسال شده و اين نكته با پيام كوتاه نيز به اطلاع ايشان مي‌رسد. داوران هم با مراجعه به سايت صندوق مي‌توانند نتايج داوري خود را ارسال نمايند».
وي عنوان كرد: «استفاده از فناوري اينترنت در صندوق باعث سرعت، دقت، شفافيت و سهولت در امور شده و ضمن اين‌كه زمان ارزيابي طرح‌ها را با حذف سيستم پست به‌حداقل رسانده است».
ضرغام گفت: «صندوق حمايت از پژوهشگران به‌عنوان نهادي پيشرو در حمايت از پژوهش و پژوهشگران كشور وظيفه خود مي‌داند تا همگام با فناوري روز دنيا به خدمات‌رساني به پژوهشگران و اعتلاي پژوهش در كشور اقدام نمايد».

متن كامل خبر

 

با هدف درمان بيماري‌هاي چشمي، دانشمندان ساختار «اشك چشم» را شناسايي كردند
01/11/1385
محققان به كشفيات جديدي درباره‌ي «اشك چشم» دست يافته‌اند كه اين كشفيات مي‌تواند منجر به درك بهتري از «بيماري خشكي چشم» و «ساير بيماري‌هاي چشمي» شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان دانشگاه ايالتي اوهايو در امريكا دراين‌باره مي‌گويند كه كشف آن‌ها مربوط به خارجي‌ترين لايه‌ي اشك چشم است كه دانشمندان آن را «نوار اشك» ناميده‌اند.
به‌گفته ي اين محققان، اشك از سه لايه‌ي ميكروسكوپي تشكيل شده است. لايه‌ي مياني - كه لايه‌ي آبكي است - بين يك لايه از مخاط و لايه‌ي بيروني متشكل از مواد چربي قرار گرفته كه مجموع آن‌ها را «مبيوم» (Meibum) مي‌نامند.
در لايه‌ي «مبيوم» (Meibum) محققان براي نخستين بار طبقه جديدي از ليپيدها را شناسايي كرده‌اند كه بخشي از نوار اشك را تشكيل مي‌دهند. آن‌ها يكي از اين ليپيد‌ها را «اويه آميد» (Oieamide) نا‌م‌گذاري كرده‌اند كه پيش از اين به‌عنوان بخشي از اشك چشم شناسايي نشده است.
«مبيوم» (Meibum) در هر بار پلك زدن روي چشم پخش مي‌شود و چشم را مرطوب نگه مي‌دارد. پيدا كردن اين ليپيدها مي‌تواند به كشف روش‌هايي براي درمان خشكي چشم كمك كند.
هم‌چنين فقدان تركيبات خاصي در نوار اشك مي‌تواند منجر به بروز اختلال‌هاي مختلف چشمي شود.

متن كامل خبر

 

دانشمندان راز استحكام تار عنكبوت را كشف كردند
01/11/1385
مهندسان در ماساچوست مشغول بررسي چگونگي توليد تارهايي مشابه به تارهاي عنكبوت هستند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان مؤسسه‌ي فناوري ماساچوست (MIT) اعلام كردند كه به روشي براي توليد رشته‌هاي محكم و كش‌ساني شبيه به تار عنكبوت دست پيدا كرده‌اند.
به گفته‌ي اين محققان، اين رشته‌ها موسوم به «نانو كامپوزيت‌هاي پليمريك» در توليد ابزار زيست‌پزشكي، براي محكم كردن بسته‌بندي‌ها و يا توليد رشته‌هاي مقاوم در برابر پارگي قابل استفاده هستند.
«پروفسور كارت مك‌كينلي» در اين باره اظهار داشت: دانشمندان به راز تار عنكبوت پي برده و دريافته‌اند كه راز استحكام اين تارها در «ترتيب استحكام نانو كريستال‌هاي تار» در حين توليد شدن است.
وي خاطرنشان كرد: اگر شما به‌دقت به ساختار تار عنكبوت نگاه كنيد در مي‌يابيد كه مملو از شمار زيادي از كريستال‌هاي بسيار كوچك است؛ اين ساختار بسيار مستحكم است.

متن كامل خبر

 

به‌همت جهاد دانشگاهي، سومين كنگره‌ي نوروپسيكولوژي ايران برگزار مي‌شود
28/10/1385
«سومين كنگره‌ي نوروپسيكولوژي ايران»، ارديبهشت 1386 از سوي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كنگره با هدف معرفي و ارائه‌ي يافته‌هاي جديد مطالعات ميان رشته‌اي روان‌شناسي، عصب‌شناسي، زبان‌شناسي و روان‌پزشكي در محورهاي مباني عصب‌شناختي فعاليت‌هاي عالي ذهن، نوروپسيكولوژي و آسيب‌شناسي زبان، پردازش اطلاعات هيجاني، كاربرد نوروپسيكولوژي در جراحي مغز و توان‌بخشي، ارزيابي نوروپسيكولوژيك، مدل‌هاي نويروني و روان‌شناسي و نوروپسيكولوژي برگزار مي‌شود.
براساس اين گزارش، آگاهي، حافظه، يادگيري ، ژنتيك و نوروپسيكولوژي، مباني نوروپسيكولوژيك رفتاردرماني شناختي، نوروپسيكولوژي رفتار جنسي (سازوكار آسيب‌شناختي رفتار جنسي)، روان‌شناسي و نوروپسيكولوژي هنر، روش‌شناسي در نوروپسيكولوژي و نوروپسيكولوژي و بهداشت رواني از ديگر محورهاي سومين كنگره‌ي نوروپسيكولوژي ايران است.
متخصصان و علاقمندان براي شركت در اين كنگره مي توانند خلاصه مقالات خود را حداكثر تا 10 اسفند 1385 به دبيرخانه‌ي كنگره واقع در تهران، خيابان مفتح جنوبي، شماره‌ي 49، دانشگاه تربيت معلم، معاونت پژوهشي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم ارسال كنند و براي كسب اطلاعات بيش‌تر با شماره‌تلفن‌هاي 88302524، 88309292 و 88831976 تماس بگيرند.
گفتني است، مجموعه مقاله‌هاي ارسالي بعد از برگزاري كنگره از سوي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم منتشر مي‌شود.
گفتني است، سومين كنگره‌ي نوروپسيكولوژي ايران از سوي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم و با همكاري واحدهاي جهاد دانشگاهي، معاونت پژوهشي دانشگاه تربيت معلم تهران و وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي ذيربط در دانشگاه تربيت معلم تهران برگزار مي‌شود.

 

ابداع تكنيك جديد براي توليد حسگرهاي بيولوژيك و ريزسيال‌ها
28/10/1385
دانشمندان امريكايي و كره‌ي جنوبي موفق به ابداع روشي براي توليد پوسته‌هاي سخت و چروك خورده بر روي سطوح پليمري با استفاده از يك شعاع يوني متمركز شده‌اند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان دانشگاه هاروارد و دانشگاه‌هاي ملي سئول در اين زمينه خاطر نشان كردند كه با «كنترل راستا و تراكم شعاع يون» مي‌توانند طرح‌هايي را بر روي نواحي مسطح و صاف در «پلي‌دي‌متيل‌ سلوكسان» - كه نوعي پليمر ارگانيك سيليكوني است - شكل دهند.
اين محققان مي‌گويند كه از اين تكنيك مي‌توان براي توليد «حسگرهاي بيولوژيكي» و «ابزار ريزسيال» استفاده كرد و هم‌چنين به روش‌هاي نويني براي ساخت الگوهاي سلولي براي مهندسي بافتي دست يافت.
نتايج اين پژوهش در نشريه‌ي «آكادمي ملي علوم» منتشر شده است.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران ايراني، نخستين بانك داده‌هاي زمين‌شناسي پزشكي كشور تهيه مي‌شود
28/10/1385
پايگاه ملي داده‌هاي علوم زمين كشور در تلاش است تا با تهيه‌ي بانك داده‌هاي زمين‌شناسي پزشكي و هم‌چنين مشاركت فعال ارگان‌هاي ذيربط در اين رابطه، گام جديدي در بهبود سلامت هم‌وطنان بردارد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با توجه به اثبات علمي ارتباط بسياري از بيماري‌ها با زمين‌شناسي، شاخه‌ي جديدي از علم به نام «زمين‌شناسي پزشكي» بنيان نهاده شده است. اين علم جديد در واقع موضوع‌هاي ميان رشته‌اي پزشكي و زمين‌شناسي را مورد بررسي قرار مي‌دهد.
تشكيل گروه كاري بين‌المللي «زمين‌شناسي پزشكي» توسط «انجمن بين‌المللي زمين‌شناسي» در سال 1996 اولين اقدام رسمي در اين رابطه بوده است.
در ادامه‌ي فعاليت‌هاي رسمي، يونسكو در سال 2000 به تعريف پروژه‌اي در ارتباط با «زمين‌شناسي پزشكي» اقدام كرد.
پس از انجام اين فعاليت‌هاي مقدماتي، «انجمن بين‌المللي زمين‌شناسي پزشكي» در سال 2004 با حضور 150 متخصص از 71 كشور جهان تأسيس گرديد و در سال 2006 به‌طور رسمي آغاز به‌كار كرد. هم‌اكنون در سراسر دنيا فعاليت‌هاي زيادي در اين رابطه در حال انجام است كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به «پروژه‌ي اطلس ژئوشيمي اروپا» - كه با مشاركت 26 كشور اروپايي در حال انجام است - اشاره كرد.
در همين رابطه با توجه به «تنوع شرايط» و «فاكتورهاي زمين‌شناسي در ايران»، تشكيل پايگاه داده‌هاي زمين شناسي پزشكي ايران ضروري به‌نظر رسيد.
به‌همين منظور تاكنون فعاليت‌هاي بسيار زيادي طي سه‌سال گذشته در «پايگاه ملي داده‌هاي علوم زمين ايران» انجام شده است كه در ماه‌هاي آينده رفته‌رفته ارائه خواهد شد.
فعاليت «پايگاه ملي داده‌هاي علوم زمين» در قالب جمع‌اوري اطلاعات مربوط به بيماري‌هاي مرتبط با «زمين شناسي»، تهيه‌ي ساختار بانك اطلاعاتي و فرم‌هاي گرداوري اطلاعات، جمع‌اوري اطلاعات موارد اثبات شده و شناسايي مناطق پرخطر در ايران صورت گرفته است.
به‌زعم مجريان طرح، تهيه‌ي بانك اطلاعات زمين‌شناسي پزشكي دستاوردهايي چون كمك به آمايش سرزمين، ايجاد ظرفيت ملي براي شناسايي مناطق پرخطر، بهبود وضعيت سلامت ساكنين مناطق پرخطر و كاهش هزينه‌هاي درماني، تهيه‌ي گزارش‌هاي هدفمند زمين‌شناسي پزشكي، ارتقاي شفافيت گزارش‌دهي بيماري‌ها و تهيه‌ي نقشه‌هاي پراكندگي بيماري‌ها را در پي خواهد داشت.

متن كامل خبر

 

براي اولين بار وضعيت تاريك در مولكول DNA شناسايي شد
28/10/1385
دانشمندان امريكايي در حال مطالعه بر روي يك وضعيت غيرمعمول انرژي بالا هستند كه به‌هنگام جذب نور فرابنفش در مولكول‌هاي تكي نوكلئوتيد توليد مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شيميدان‌هاي دانشگاه ايالتي اوهايو اعلام كردند كه اين نخستين باري است كه دانشمندان توانسته‌اند «وضعيت انرژي تاريك» را مطالعه و جستجو كنند و علت اين نام‌گذاري اين است كه اين وضعيت با تكنيك‌هاي فلورسانس - كه معمولاً براي مطالعه‌ي ساير وضعيت‌هاي انرژي بالا در مولكول DNA توسط نور فرابنفش به‌كار گرفته مي‌شوند - قابل شناسايي نيست.
اين مطالعه‌ها نشان مي‌دهد كه مولكول DNA از روش‌هاي گوناگوني براي از دست دادن انرژي - كه به‌هنگام بمباران شدن از سوي نور فرابنفش جذب كرده - استفاده مي‌كند كه اين فرايند مي‌تواند موجب تغيير ژنتيكي شده و به بروز بيماري‌هايي چون «سرطان» منجر شود.
محققان مي‌گويند كه مولكول DNA هرچه سريع‌تر بتواند انرژي فرابنفش را از دست بدهد فرصت كم‌تري براي نگه‌داشتن آسيب وارده خواهد داشت بنابراين وضعيت‌هاي تاريك ممكن است با آسيب DNA در ارتباط باشند.

متن كامل خبر

 

طراحي روش جديد تشخيص هويت به‌كمك صدا و حركات صورت در كشور
28/10/1385
روش جديد تشخيص هويت به‌كمك «اطلاعات صدا» و «حركت عضلات صورت» در دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي و پياده‌سازي شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، «دكتر وحيد اسدپور» مجري طرح، استفاده از مشخصه‌هاي طبيعي (بيولوژيك) افراد را روشي رو به گسترش در جهان ذكر كرد و گفت: بهره‌گيري از ويژگي‌هايي مانند: صدا، اثر انگشت، تصوير عنبيه و شبكيه‌ي چشم از جمله راه‌هايي هستند كه براي جايگزيني با كلمه‌هاي عبور، كليدها و كارت‌هاي شناسايي كاربرد تجاري پيدا كرده‌اند.
وي افزود: در اين طرح براي دستيابي به شيوه‌هاي آسان‌، ارزان و داراي دقت بالا از تحليل هم‌زمان ويژگي‌هاي صدا و حركات عضلاني صورت استفاده شد.
وي تصريح كرد: با اين روش در محيط‌هاي بدون سر و صدا (نويز) به‌دقت 100 درصد حتي در دو قلوهاي همسان و دقت 85 درصد در محيط‌هاي داراي سر و صدا رسيديم كه البته با تكرار كلمه‌ي عبور اين دقت در محيط‌هاي داراي سر و صدا به 100 درصد هم مي‌رسد.
«اسدپور» برتري طرح خود را امكان استفاده‌ي آسان در شبكه‌هاي اينترنتي ذكر كرد و گفت: ارسال و بررسي برخي داده‌هاي طبيعي بدن از راه دور دشوار و هزينه‌بر است؛ در حالي كه با همراهي يك ميكروفن و دوربين‌هاي ديجيتال كوچك، اين شناسايي به‌راحتي انجام مي‌شود.
وي افزود: از ديگر برتري‌هاي اين طرح، جلوگيري از تخلف در آن است؛ چرا كه به‌علت ساختار پيچيده‌ي عصبي تركيب اين دو ويژگي، تقليد هم‌زمان صدا و حركات صورت تقريباً غيرممكن است.
بنابراين گزارش، «اسدپور» تعداد ماهيچه‌هاي توليدكننده‌ي حركات فك و لب را 36 عدد ذكر كرد و گفت: از اين مجموعه، سه ماهيچه‌ي اصلي حركتي در نظر گرفته و مدل‌سازي شد.
وي افزود: در مرحله‌ي بعد با استفاده از روش‌هاي رياضي، تحليل مدل تركيبي حركات صورت و صدا انجام و در گروهي از افراد از جمله چهار جفت دوقلوي همسان آزمايش شد.
«اسدپورن تصريح كرد: نتايج مدل‌سازي نشان داد كه اين روش با وجود آساني كاربرد و ارزاني سخت‌افزار مورد نياز كارايي مناسب و دقيقي دارد.
بر‌اساس اين گزارش اين پژوهش در رساله‌ي دكتري مهندسي پزشكي در دانشگاه صنعتي اميركبير انجام و از نتايج آن تاكنون 8 مقاله‌ي علمي تهيه شده است.

متن كامل خبر

 

كشف طبقه‌ي جديدي از مولكول RNA در ژنوم انسان
28/10/1385
محققان امريكايي اعلام كردند كه يك طبقه‌ي جديد از مولكول «اسيد ريبونوكلئيك» يا همان RNA كشف كرده‌اند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك گروه از محققان به‌سرپرستي «پروفسور ديويد بارتل» از «مؤسسه‌ي فناوري ماساچوست» بيش از پنج هزار نوع جديد از اين مولكول را شناسايي كرده و اين مجموعه را 21U-RNAs نام‌گذاري كرده‌اند. هريك از اين مولكول‌ها حاوي 21 اسيد نوكلئوتيد است.
اين دانشمندان مي‌گويند كه در حالي كه مي‌توانند وجود ژن‌هاي بيش‌تري از نوع 21U-RNAs پيش‌بيني كنند لذا اين احتمال وجود دارد كه با تركيب اين پيش‌بيني‌ها بيش از 12 هزار ژن مختلف 21U-RNAs در ژنوم انسان وجود داشته باشد.
يافته‌هاي مزبور در مجله‌ي «سلول» منتشر شده است.

متن كامل خبر

 

ماشين شبيه‌سازي خورشيدي، افسردگي زمستاني را از بين مي‌برد
28/10/1385
طبق گفته‌ي دانشمندان، ماشين شبيه‌ساز خورشيدي از ميزان «افسردگي» ناشي از «كمبود نور خورشيد» را در «فصل زمستان» مي‌كاهد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان مدعي هستند اين ماشين كه سطوح نور را بالا مي‌برد يك درمان مؤثر در اختلال روحي فصلي است.
هزاران نفر در انگلستان به اين اختلال مبتلا هستند.
متخصصان براي درمان اختلال رواني فصلي نوري، تغييرات در برنامه‌ي غذايي و ورزش بيش‌تر را پيشنهاد مي‌كنند زيرا قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ماده‌ي شيميايي «سرتونين» در بدن توليد مي‌كند و اين ماده احساس خوشي را افزايش مي‌دهد.
بسياري از كساني كه از اختلال رواني فصلي رنج مي‌برند براي مبارزه با اين اختلال روزانه 30 دقيقه در برابر جعبه‌ي نوري مي‌نشيند اما شبيه‌ساز خورشيدي را زماني كه خواب هستند به‌كار مي‌برند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 88    بازديد امروز: 5    كل بازديدها: 153953
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما