<<صفحه قبل  [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] صفحه بعد>>
                   

امكان دست‌يافتن به بينايي در افراد نابينا به‌كمك پيوند چشم بيونيك
28/11/1385
يك پيوند چشم بيونيك (زيست‌شناختي) كه مي‌تواند بينايي ميليون انسان نابينا را به آن‌ها بازگرداند طي دو سال آينده در اختيار بيماران قرار خواهد گرفت.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان در امريكا پيشتاز انجام عمل پيوند اين وسيله‌ي اوليه در 50 تا 75 بيمار شده‌اند.
اين وسيله با عنوان «آرگو II» از يك دوربين مجهز به عينك استفاده مي‌كند تا اطلاعات بصري را به الكترودها در چشم منتقل كند.
«پروفسور مارك هومايون» از دانشگاه كاليفرنياي جنوبي در اين رابطه اظهار داشت: آن‌چه ما سعي داريم انجام دهيم اين است كه تصاوير در لحظه از دوربين گرفته و آن‌ها را به پالس‌هاي الكتريكي ظريف تبديل كنيم كه به كمك آن‌ها حتي افراد نابينا نيز قادر به ديدن باشند.
اين وسيله‌ي جديد با كاشتن مجموعه‌اي از الكترودهاي ظريف در پشت قرنيه كار مي‌كند.

متن كامل خبر

 

طراحي نرم‌افزار پيش‌بيني سكته‌هاي قلبي به‌همت محققان دانشگاه صنعتي اميركبير
28/11/1385
دانش‌آموخته‌ي كارشناسي‌ارشد مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير موفق به طراحي نرم‌افزار پيش‌بيني سكته‌هاي قلبي شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس سهراب صابري مقدم» مجري طرح با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: بروز سكته‌هاي قلبي امروزه از مهم‌ترين عوامل مرگ و مير در جهان به‌شمار مي‌رود و يكي از شايع‌ترين انواع آريتمي‌هاي قلبي - كه با به‌وجود آمدن ترومبوس در حفره‌هاي منقبض شده‌ي قلب باعث بروز سكته‌هاي قلبي مي‌شود - فيبريلاسيون دهليزي (AF) است. «فيبريلاسيون دهليزي» در واقع نوعي ناپايداري الكتريكي عضله‌ي قلب است كه خاستگاه آن كانون‌هاي نابجا در عضلات دهليز است.
وي هدف از اجراي اين پروژه را «ارائه‌ي يك الگوريتم جامع براي پيش‌بيني پايان پذيري خود به خودي AF» عنوان كرد و گفت: با ايجاد تمايز بين دو گروه بيماران پايان‌پذير و پايان‌ناپذير به‌كمك درمان‌هاي كيلينيكي از ادامه يافتن بيماري در طولاني‌مدت جلوگيري شده و خطر بروز سكته‌هاي قلبي كاهش مي‌يابد.
«صابري مقدم» افزود: الگوريتم پيش‌بيني‌كننده‌ي مورد استفاده در اين پروژه براساس شواهد كيلينيكي روي سيگنال ECG فرد بيمار و تغييراتي بنا نهاده شده است كه سيگنال طي مدت بيماري و در پايان آن از خود نشان مي‌دهد.
در واقع با انجام آناليز روي سيگنال‌هاي قلبي، اطلاعاتي به‌دست مي‌آيد كه به پزشكان در تشخيص گروه بيماران پايان‌پذير يا پايان‌ناپذير بيماري فيبريلاسيون دهليزي كمك مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: پزشكان براين اساس مي‌توانند از تجويز‌هاي دارويي بهتر استفاده كنند لذا عوارض جانبي استفاده از داروها كاهش مي‌يابد؛ هم‌چنين با دستيابي به اين اطلاعات مي‌توان از ايجاد لخته‌هاي خون پس از استفاده از شوك الكتريكي جلوگيري كرد.
«صابري مقدم» در پايان تصريح كرد: اين سيستم به‌صورت يك دستگاه جانبي در كنار دستگاه‌هاي ثبت‌كننده‌ي سيگنال قلبي قرار گرفته و «سيگنال‌هاي ثبت شده از بيمار» را به‌عنوان «اطلاعات ورودي» به نرم‌افزار مي‌دهد كه اين امر پيش‌بيني حالت‌هاي پايان‌پذير و پايان‌ناپذير بيماري و كنترل بهتر روند بيماري را ميسر مي‌كند.

متن كامل خبر

 

پيش‌بيني اعمال انسان توسط شامپانزه‌ها
21/11/1385
دانشمندان مي‌گويند شامپانزه‌ها مي‌توانند اعمال ما را پيش‌بيني كرده آن‌‌چه را كه مي‌بينيم و مي‌شنويم، درك كرده و به‌اصطلاح تفكر ما را بخوانند؛ آنان مشاهده‌گر هوشيار اعمال انسان هستند.
به‌گزارش خبرگزاري استراليا (Australian Broadcasting Corporation's Gateway to Science)، محققان اثبات كرده‌اند كه شامپانزه‌ها ممكن است از اين مهارت در جهت منافع‌اشان - با گول زدن عمدي ما با دستكاري عمدي در آن‌چه كه مي‌بينيم و مي‌شنويم – استفاده كنند.
دانشمندان حدس مي‌زنند كه اين موجودات نخستين، باهوش بوده و مي‌توانند به‌اصطلاح «آب زير كاه» باشند.
اما يافته‌هاي اخير - كه در مجله‌ي «شناخت» (Cognition) و «روانشناسي تطبيقي» (Journal of Comparative Psychology) منتشر شده است بيانگر آن است كه آن‌ها موجوداتي آگاه‌تر از آن حدي هستند كه ديگران درك مي‌كنند.
يكي از روش‌هاي آنان همان است كه كودكان هم از آن استفاده مي‌كنند و آن عبارت است از: خيره نگاه‌كردن به جلو.
خانم «وانسا وودز» (Vanessa Woods) - يكي از محققان در رشته‌ي روانشناسي انساني (Hominoid) در «انستيتو ماكس پلانك انسان‌شناسي تكاملي» در آلمان و مؤلف كتاب در حال انتشار با عنوان: «هر ميموني براي ديگران است» (It's Every Monkey for Themselves) مي‌گويد: «شامپانزه‌ها به جهتي نگاه مي‌كنند كه ديگران به آن جهت در آن صحنه خيره نمي‌شوند و رفتار آينده را براين اساس پيش‌بيني مي‌كنند».
گروه تحقيقاتي دو نوع آزمايش ترتيب دادند بررسي اين‌كه شامپانزه‌ها موارد ذيل را مي‌دانند:
- آن‌چه را كه ديگران مي‌بينند
- آن‌چه را كه ديگران مي‌شنوند
كلمه‌ي «ديگران» اشاره به انساني دارد كه در يك اطاقك نشسته مانند: يك بليط‌فروش است.
سوراخ‌هاي تعبيه شده در اطاقك به شانپانزه‌ها اجازه مي‌داد غذا را بقاپند همان‌گونه كه يك انسان اغلب مي‌قاپد و هم‌چنين به‌گونه‌اي كه در رقابت با حيوان ديگري هستند.
اگر بخواهيم در زمينه‌ي رفتارهاي ناشايست شانپانزه‌ها صحبت كنيم مي‌توانيم به موارد ذيل اشاره داشته باشيم:
در اولين سلسله از آزمايش‌ها، شانپانزه‌ها هرچيزي را در پشت موانع پنهان مي‌كنند تا با به‌خاطر اين كارشان جايزه‌اي شامل: غذا به آنان تعلق گيرد.
در دفعه‌هاي بعد، آنان را از غذا و افراد دور مي‌كنند گويا علاقه‌اي نسبت به آنان وجود ندارد. در اين صورت، دولا دولا دزدكي خود را به‌گوشه‌اي رسانده غذا را مي‌قاپند.
براي دومين سلسله از آزمايش‌ها، محققان به شانپانزه‌ها فرصت مي‌دهند كه بين اين دو مورد يكي را انتخاب كنند: چسباندن دست‌هايشان به لوله‌هاي شفاف يا تيره براي قاپيدن غذا.
شانپانزه‌ها هميشه به‌سراغ لوله‌ي تيره مي‌روند؛ دانشمندان آن را طوري تدارك ديده‌اند كه هر بار شانپانزه دست خود را به لوله بزند صداي گوش‌خراشي از آن خارج شود. شانپانزه‌ها بعد از آن سعي مي‌كنند انسان را دوباره گول بزنند تا اين‌كه برايشان لوله‌هايي درنظر گرفته شود كه براي پاداش غذايي، صداي گوش‌خراش از آن درنيايد.
خانم «وانسا وودز» (Vanessa Woods) خاطرنشان مي‌كند كه دانشمندان قبلاً مي‌دانستند كه گونه‌اي ديگر از حيوانات به‌نام «كلاغ‌هاي سياه» (Ravent) نيز مي‌توانند انسان را گول بزنند.
اما تحقيقات اخير شاهدي بر آن بود كه حداقل يك حيوان عمداً - براساس اطلاعاتش از آن‌چه كه ديگران مي‌توانند و نمي‌توانند ببينند و بشنوند – مي‌تواند نقشه‌ي فريب دادن آنان را بكشد.
خانم «وانسا وودز» (Vanessa Woods) مي‌گويد اين مهارت‌ها در دنياي وحش مفيد است زيرا شانپانزه‌ها بدين‌ترتيب از حوزه‌ي استحفاظي خود محافظت كرده يا غذاهايي را كه در موانع طبيعي مثل: تنه‌ي درخت پنهان كرده‌اند – در حالي كه ديگران در حال محافظت از آن هستند - بقاپند.
موارد ذيل نمونه‌هايي از نيرنگ‌هاي جالب‌توجه توسط شانپانزه‌ها است:
پروفسور «مارك هادوزر» (Mark Hauser) مدير اجرايي «آزمايشگاه تكامل شناختي دانشگاه هاروارد» و همكار مدير اجرايي «برنامه‌ي تفكر، مغز و رفتار» معتقد است كه نتايج تحقيق «جالب توجه» است.
وي اضافه مي‌كند: «همه‌ي نتايج اين تحقيق به دانش در حال رشد به‌مراتب بزرگ‌تر از آگاهي‌هايي‌هايي است كه ديگران مي‌دانند و بر اين آگاهي‌ها نسبت به آن‌چه كه قبلاً پيش‌بيني مي‌شد، مي‌افزايد».
پروفسور «راجر فوتس» (Roger Fouts) مدير اجرايي تحقيقات دانشگاهي در «دانشگاه مركزي واشنگتون» (Central Washington University) – كه سابقه‌ي تحقيقات وي بر روي شانپانزه‌ها به دهه‌ها بالغ مي‌شود – مي‌گويد از اين يافته‌ها تعجب‌زده نشده است.
وي مي افزايد: «هركسي كه شانپانزه‌هاي آزاد يا اسيري - كه شرايط محروميت‌هاي فوق‌العاده را متحمل نمي‌شوند - را مطالعه مي‌كند - همان‌گونه كه در آزمايشگاه‌هايي از اين دست وجود دارد - از اين يافته‌ها متعجب نمي‌شود».
خانم «وانسا وودز» (Vanessa Woods) و همكاران دانشگاهي‌اش در حال ادامه‌ي تحقيقات بر روي شانپانزه‌ها هستند و هم‌اكنون بر روي تأثير «اهلي كردن» آنان بر «مهارت‌هاي اجتماعي»، «تصميم‌گيري» و «ويژگي‌هاي فطري» و «خلقيات» آنان و مسائلي از اين دست در حال مطالعه هستند.

 سردبير
براي كسب اطلاعات بيش‌تر از «شانپانزه‌ها» به‌سايت ذيل مراجعه فرماييد:
http://www.eva.mpg.de/3chimps/files/media.htm

متن كامل خبر

 

دستيابي به دانش فني توليد «پروتئين تك‌ياخته» از ضايعات ماهي
18/11/1385
محققان «مؤسسه‌ي تحقيقات شيلات ايران» به دانش فني توليد پروتئين تك‌ياخته از باقي‌مانده‌هاي ماهيان پرورشي و دريايي دست يافتند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كارشناسان و پژوهشگران «مؤسسه‌ي تحقيقات شيلات ايران» در «پژوهشكده‌ي اكولوژي درياي خزر» توانستند از ضايعات باقي‌مانده از سر، دم، امحا و احشاي آبزيان پروتئين تك‌ياخته به‌دست آورند كه اين فناوري علاوه بر آن‌كه از آلودگي‌هاي زيست محيطي جلوگيري مي‌كند، افزايش ميزان توليد غذاي ماهي را باعث مي‌شود.
در اين پروژه‌ي تحقيقاتي محققان توانستند با استفاده از مخمرها و باكتري‌ها از ضايعات ماهي پروتئين تك‌ياخته (SCP) توليد كنند كه در اين روش ميكروب‌هاي «سودوموناسها»، «انتروباكترياسه»، «موراگزلان، «رودوكوكوس» و «كوكسي‌هاي گرم مثبت» از ضايعات ماهي جدا شدند.
«پروتئين تك‌ياخته» (Single Cell Protein) (SCP) يا يكي از محصولاتي است كه از ضايعات مختلف مواد غذايي و در حضور ميكروارگانيسم‌هاي «پروكاربوت» و يا «پوكاربوت» توليد مي‌شود.
در اغلب موارد، «پروتئين تك‌ياخته» از مواد زايد كارخانه‌هاي صنايع غذايي با منشأ هيدروكربني تهيه شده است. آبزيان به‌لحاظ پروتئين بسيار بالا و اسيدهاي چرب ضروري داراي ارزش فوق‌العاده بوده و مي‌توان از ضايعات آن‌ها به‌عنوان «سوبسترا» در جهت توليد «پروتئين تك‌ياخته» استفاده نمود.
بنابراين ‌گزارش، يكي از معضلات مهمي كه در تهيه‌ي كنسرو فراوري و بسته‌بندي آبزيان وجود دارد مسأله‌ي ضايعات و باقيمانده‌هاي آن بوده كه شامل سر، دم، امحا و احشاي آن مي‌باشد.
در بيش‌تر كارخانه‌هاي توليدكننده‌ي كنسرو تن، ضايعات حاصله مستقيماً به پودر ماهي تبديل شده و در مراكز پرورش مرغ و ماهي به‌عنوان غذاي مكمل استفاده مي‌شوند.
يكي از راه‌هاي استفاده‌ي بهينه از ضايعات ماهي، استفاده از ميكروارگانيسم‌هاي مناسب در جهت توليد پروتئين تك‌ياخته مي‌باشد.
با توليد «پروتئين تك‌ياخته» مي‌توان فراورده‌ي جديد با فرمولاسيون متفاوت وارد بازار كرد كه با پودر ماهي رقابت كرده و متعاقب آن نيز آلودگي زيست محيطي را به حداقل رساند؛ علاوه بر اين با دستيابي به تكنيك توليد «پروتئين تك‌ياخته» از ضايعات ماهي مي‌توان سرمايه‌هاي سرگردان را جذب كرده و در قالب پايلوت‌هاي مختلف به توليد آن اقدام كرده و در نهايت درامد و اشتغال‌زايي كرد.
در توليد «پروتئين تك‌ياخته» نه‌تنها ارزش غذايي محصول حفظ مي‌شود بلكه مخارج و هزينه‌هاي كم‌تري در ارتباط با دستگاه‌ها و لوازم مورد استفاده هزينه مي‌شود.

متن كامل خبر

 

راه‌اندازي باشگاه نانوفناوري در دانشگاه علوم پزشكي تهران
18/11/1385
«مركز تحقيقات نانوفناوري پزشكي» دانشگاه علوم پزشكي تهران، «مركز رشد نانوفناوري پزشكي» دانشگاه و «شبكه‌ي ملي تحقيقات علوم دارويي» با همكاري «شبكه‌ي ملي تحقيقات سرطان»، «سمپوزيوم نانوفناوري پزشكي در تشخيص و درمان سرطان» را برگزار كردند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر قهرماني» معاون پژوهشي مركز تحقيقات نانوفناوري پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران و دبير اجرايي سمپوزيوم گفت: اين سمپوزيوم يكي از مجموعه سمپوزيوم‌هايي است كه در «هفته‌ي سرطان» برگزار مي‌شود و اميدورايم بتوانيم در اين سمپوزيوم، راه‌كارهايي را در زمينه‌ي درمان و تشخيص سرطان با استفاده از فناوري نانو ارائه كنيم.
وي درخصوص مركز تحقيقات نانوفناوري پزشكي دانشگاه گفت: اين مركز در سال 1384 به‌منظور گسترش پژوهش و تلاش براي برطرف كردن نيازهاي جامعه پزشكي كشور در حوزه نانوفناوري پزشكي در دانشگاه آغاز به‌كار كرد.
معاون پژوهشي مركز تحقيقات نانوفناوري پزشكي دانشگاه، تربيت نيروي انساني محقق، ترغيب و تشويق و به‌كارگيري محققين نانوفناوري در پزشكي را از اهداف تأسيس اين مركز خواند و افزود: «توسعه و به‌كارگيري دانش در زمينه‌ي نانوفناوري پزشكي»، «انجام پژوهش‌هاي بنيادي، كاربردي و باليني» در راستاي جواب‌گويي به نيازهاي جامعه و «كوشش در جلب همكاري مراكز تحقيقاتي و اجرايي مربوطه» در داخل كشور از اهداف ديگر مركز تحقيقات نانوفناوري پزشكي دانشگاه است.
وي فعاليت‌هاي مركز را در سه دسته تقسيم‌بندي كرد و گفت: استفاده از فناوري نانو در تشخيص و درمان سرطان، مطالعات سيستم‌هاي دارورساني با فناوري نانو و تهيه و بررسي نانوساختارها با كاربرد پزشكي، سه اولويت عمده‌ي پژوهش مركز است.
وي گفت: با توجه به سياست‌هاي كميته‌ي فناوري نانو وزارت بهداشت - كه دانشگاه علوم پزشكي تهران را به‌عنوان يكي از قطب‌هاي نانوفناوري كشوري در نظر گرفته است - مركز تحقيقات نانوفناوري پزشكي به‌عنوان مسؤول اجرايي اين سياست‌گذاري از طرف دانشگاه تعيين شده است.
بنابراين گزارش، «دكتر قهرماني» از تشكيل «باشگاه نانوفناوري» در اين مركز خبرداد و گفت: براي ارتقاي آگاهي دانشجويان از نانوفناوري در رده‌هاي مختلف، «باشگاه نانوفناوري» در اين مركز تشكيل شده است كه در هر مقطعي از رشته‌هاي پزشكي عضو مي‌پذيرد.
وي هم‌چنين گفت: شبكه‌ي آزمايشگاهي با عضويت تعدادي از آزمايشگاه‌هاي مجهز از دانشكده‌هاي مختلف دانشگاه شروع به‌كار كرده است و از پيوستن ساير مراكز فعال در زمينه‌ي نانوفناوري استقبال مي‌كند.

متن كامل خبر

 

نانوفناوري و مبارزه با چين و چروك‌هاي پوستي
15/11/1385
يكي از آخرين دستاوردها در دانش نانوفناوري مي‌تواند روند بروز چين و چروك‌هاي روي پوست را پيش از پديدار شدن آن‌ها متوقف كند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نانوذرات بسيار كوچك وقتي به نوارهاي پليمري ظريف - كه در صنعت به‌عنوان «ترانزيستورها» يا «پوشش‌هاي محافظت‌كننده» استفاده مي‌شوند - افزوده شوند مي‌توانند به جلوگيري از تاب برداشتن و كج شدن اين نوارها كمك كنند.
محققان تصور مي‌كنند كه اين ذرات با اين خاصيت مي‌توانند براي كاربردهاي زيبايي مورد استفاده قرار گيرند.
«ايلسون لي» از دانشگاه ايالتي ميشيگان - كه در اين پژوهش همكاري داشته - در اين زمينه اظهار داشت: در زمينه‌ي بيومكانيك، پوست مصنوعي، جراحي‌هاي پلاستيك و زيبايي، كنترل و جلوگيري موقت از به جريان افتادن پديده‌ي اجتناب‌ناپذير چروك خوردن پوست در بين بسياري از مردم، طرفداران و علاقه‌مندان بي‌شماري دارد.
«لي» در عين حال معتقد است كه مي‌توان از همين تكنيك در ساخت نوارهاي پليمري براي پوست انسان نيز استفاده كرد.

 سردبير
محققي به‌نام «ريچارد ون نوردن» (Richard Van Noorden) در سايت «انجمن سلطنتي شيمي» (Royal Society of Chemistry) در توضيح خبر فوق چنين نوشته است:
بسياري از ما از چين و چروك در نتيجه‌ي پيري ناخرسند مي‌شويم در حالي كه ممكن است با نانوفناوري اين مشكل برطرف شود. محققاني كه كشف كرده‌اند كه ذرات نانو مانع خم شدن فيلم‌هاي نازك پليمري مي‌شوندهم‌چنين مي‌توانند براي ممانعت از چين و چروك پوستي نيز به‌كار روند.
ذرات نانو قبلاً در محصولات آرايشي به‌كار مي رفتند. معمولاً آن‌ها نسبت به كرم‌هاي معمول در بازار عميق‌تر در پوست نفوذ كرده ويتامين‌هايي را كه مانع خميدگي مي‌شوند با خود حمل كرده و باعث نرمي پوست و مانع چين و چروك آن مي‌شوند.
از نظر «ايلسون لي» (Ilsoon Lee) محقق دانشگاه ايالت ميشيگان امريكابه‌كار بردن غلظت مناسب مانع هرگونه چين و چروك پوستي مي‌شود.
اين امر بدين خاطر است كه چين و چروك در زير پوست انسان واقع مي‌شود و اين ذرات مانع آن مي‌گردند. از نظر «لي» پوست انسان شامل لايه‌هاي نازك‌تر خارجي («اپيدرميس» با ضخامت حدوداً 50 تا 100 ميكرومتر) بوده و بر لايه‌اي نازك‌تر («درميس» با ضخامت حدوداً 1 تا 3 ميلي‌متر) قرار گرفته است. همان‌طور كه فيلم‌هاي پليمري نازك براي ايجاد سطوح «ضد خوردگي» (Anticorrosion)، «ضد آب» (Water Repelling) و «سازگار با محيط زيست» به‌كار مي‌روند و هم‌چنين در تجهيزات الكترونيكي مانند: «ترانزيستورهاي فيلم نازك» (TFT) كه بر روي لايه‌اي ضخيم‌تر تشكيل يك پلاستيك انعطاف‌پذير مي‌دهند (شكل 2).
«لي» معتقد است اگرچه پوست از مواد زنده تشكيل شده از يك لايه‌ي پليمري، بسيار پيچيده‌تر است؛ هم فيلم‌هاي حرارت داده شده و پوست پير داراي چين و چرك خوردگي دايمي نسبت به پلاستيك نرم يا «درميس» زير آن به‌طور كامل سفت‌تر شده‌اند. همين اثر در ميوه‌هاي خشك‌شده زماني كه يك پوسته‌ي نازك مرده بر روي لايه‌ي نرم داخلي سفت مي‌شود قابل مشاهده است.
«لي» و «تروي هندريكس» (Troy Hendricks) همكارش در اين تحقيق براي جلوگيري از خميدگي فيلم‌هاي پليمري در حين فرايند ساخت، آن‌ها را فشرده يا تحت گرما قرار مي‌دهند.
«لي»‌ در مصاحبه‌اي با مجله‌ي «دنياي شيمي» (Chemistry World) گفته است: فيلم‌هايي كه دچار چين و چروك‌ مي‌شوند مي‌توانند براي كاربردهاي الكترونيكي مشكل‌زا باشند مثلاً: مي توانند بر روي فيلم، برجستگي‌هاي كوچك و در عين حال بسيار زيادي توليد كنند به‌گونه‌ي كه باعث اختلال در كاركرد دستگاه‌هاي الكترونيكي شوند.
محققان دريافتند كه وقتي ذرات سيليكا با قطر 50 نانومتر را بر روي لايه‌هايي شامل فيلمي نازك با ضخامت نازك رسوب مي‌دهند، مانع چين و چروك كامل فيلم در هنگام اعمال حرارت يا فشار مي‌شوند. «لي» اين امر را به توزيع مجدد تنش‌ها (Stress) به‌سمت خارج از صفحه‌ي فيلم نسبت مي دهد. وي تصديق مي‌كند كه ذرات نانو ممكن است كارايي فيلم را تحت تأثير قرار دهند. با اين وجود وي سعي مي‌كند فيلم در مواقعي كه لازم است نسبت به نور داراي ويژگي شفافيت باشد. گروه تحقيقاتي «لي» در حال آزمايش انواع مختلفي از نانوذرات با اندازه‌ها و شكل‌هاي متنوع است تا به خواص ضد چين و چروك دست يابند.
محققي به‌نام «جفري اوزين» (Geoffrey Ozin) از دانشگاه تورنتو در كاليفورنياي امريكا، اين نتايج از نظر محققين اين پروژه «بي‌نهايت جالب توجه و از لحاظ علمي بسيار هيجان‌انگيز است». اما «لي» تصور مي كند كه همان مواد مي‌تواند در محصولات آرايشي يا «ابزار كاشت بر روي پوست» (Implantable Device) براي توقف چين و چروك به‌كار رود.
«لي» در مصاحبه با مجله‌ي «دنياي شيمي» (Chemistry World) - ضمن بيان اين‌كه تزريق «توكسين» (Toxin) و «بوتوكس» (Botox) به پوست براي برداشتن چين و چروك عجيب به‌نظر مي‌رسد - مي‌گويد: «منظور ما اين نيست كه افراد پوست خود را تحت بمباران ذرات نانو كنند».
در عوض وي معتقد است كه فيلم فاقد چين و چروك مي تواند بين سطوح محافظ پوست - كه در پوسته‌هاي مصنوعي در جراحي به‌كار مي‌رود – قرار داده شود يا بر روي يك سطح به‌‌طور كامل قرار گيرد.
كرم‌هاي موضعي شامل موادي كه در پوست انسان به‌عنوان ذرات نانو استفاده مي‌شوند مانند فيلم نازك عمل مي‌كنند.
واضح است كه براي حفظ سلامت و بهداشت، ذرات نانو بايد از سموم (Toxin) زدوده شوند. ممكن است نه روش «لي» به‌طور طبيعي قابل انجام باشد و نه پوست همانند فيلم نازك عمل نمايد. اما بايد گفت اين امري هيجان‌انگيز باشد. بدين‌ترتيب در چرخه‌ي داروهاي آرايشي فهرست بلند بالايي از نانوذرات مشاهده خواهد شد.

متن كامل خبر

 

تهيه‌ي نرم‌افزار سيستم كمك تشخيصي CAD متناسب با شرايط بيماران بومي ايران به‌منظور بررسي تصاوير ماموگرام ديجيتال
14/11/1385
پژوهشگران مهندسي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران موفق به طراحي نرم‌افزار سيستم كمك تشخيصي CAD شدند كه با بهره‌گيري از آن، جمع‌اوري، سازماندهي و دسترسي به اطلاعات و تصاوير ماموگرام ديجيتال بيماران به‌سهولت امكان‌پذير مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «مهندس رضا آقازاده‌ي ظروفي» دانشجوي گروه فيزيك پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: يكي از مهم‌ترين و موثرترين راه‌هاي تشخيص «سرطان پستان» به‌خصوص در مراحل اوليه‌ي بيماري، «ماموگرافي» است اما ماموگرام در فواصل زماني منظم، پزشكان را با حجم زيادي از تصاوير روبرو مي‌كند؛ به‌طوري كه تعداد نسبتاً محدود راديولوژيست‌ها و تعداد زياد تصاوير، بررسي ماموگرام‌ها را هزينه‌بر، وقت‌گير و غيردقيق خواهد ساخت.
وي ادامه داد: در اين روش توسط يك سيستم CAD ماموگرافي پزشك مي‌تواند موقعيت و نوع بيماري مربوط را مشاهده كرده و سپس نظر تشخيصي خود را در مورد آن اعلام كند.
«مهندس آقازاده‌ي ظروفي» - كه طرح مذكور را در نخستين همايش بين‌المللي تله‌مديسين و سلامت الكترونيك مطرح كرد - در ادامه افزود: در اين طرح ضرورت وجود يك سيستم CAD ماموگرافي و قابليت‌هاي آن مورد بررسي و نرم‌افزار نمونه‌اي براي يك سيستم CAD مناسب بيماران بومي ايران تهيه شد.
وي تصريح كرد: به اين ترتيب ابتدا تصاوير بيماران توسط يك اسكنر با رزولوشن 56 و 112 ميكرومتر ديجيتايز مي شود و سپس توسط نرم‌افزار نمونه پردازش خواهد شد.
آناليز و جزويات فني مربوط به طراحي و پياده‌سازي نرم‌افزار نمونه شامل چهار قسمت اصلي ذيل است:
- قابليت‌هاي دسترسي به اقلام اطلاعاتي بيماران از قبيل: گزارش‌هاي مرسوم ماموگرافي در ايران
- قابليت‌هاي نمايش نرم‌افزار از قبيل: نمايش چهار تصوير يك ماموگرام از چهار وجه پستان در يك صفحه، مشخص كردن ناحيه‌ي پستان از ساير قسمت‌هاي تصوير با حذف زمينه
- قابليت‌هاي پيش‌پردازش نرم‌افزار از قبيل: آستان‌بندي تصاوير با امكان تغيير سطح آستانه
- تعيين هيستو گرام تصاوير.
«مهندس آقازاده‌ي ظروفي» ادامه داد: هم‌چنين استفاده از قسمت «كمك تشخيصي خودكار» نرم‌افزار CAD شامل: «الگوريتم پردازشي جداسازي ميكروكلسيفيكاسيون‌هاي مشكوك» به‌وسيله‌ي كاربرد «منطق فازي» و «ويولت جهت» است كه قبلاً توسط گروه ارائه‌دهنده‌ي اين طرح ارائه شده است.
وي با اشاره به طراحي اين سيستم كه توسط گروهي از دانشجويان اين دانشگاه انجام شده است تصريح كرد: با استفاده از سيستم CAD ماموگرافي ارائه شده، جمع‌اوري، سازماندهي و دسترسي به اطلاعات و تصاوير بيماران به‌سهولت امكان‌پذير شده است و بدين‌وسيله با استفاده از بانك اطلاعاتي، حساسيت ويژگي الگوريتم آشكارسازي قابل‌ارزيابي خواهد بود.

متن كامل خبر

 

تكنيك جديدي براي اندازه‌گيري دقيق تر آلودگي هوا به‌كمك ذرت طراحي شد
05/11/1385
دانشمندان فناوري جديدي براي كشيدن نقشه‌ي آلودگي هوا ناشي از سوخت فسيلي به‌كمك تحليل و بررسي ذرت‌هاي جمع‌اوري شده از نزديك به 70 منطقه‌ي مختلف در سرتاسر كشور امريكا طراحي كرده‌اند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين فناوري - كه توسط محققان دانشگاه كاليفرنيا در امريكا طراحي شده است - ميزان دي اكسيد كربن توليد شده در اثر سوختن زغال سنگ، نفت و گاز طبيعي را اندازه‌گيري مي‌كند.
اين فناوري با اين هدف طراحي شده كه به دانشمندان كمك كند كه محل استقرار آلودگي، تركيبات آن و نيز جريان آن را در هوا بهتر شناسايي و درك كنند.
«جيمز راندرسان» استاديار علوم سيستم زميني و همكار اين پژوهش با اشاره به اين‌كه بسياري از كشورها با فشاري رو به افزايش براي كنترل و تنظيم آزاد شدن دي اكسيد كربن از منابع سوخت فسيلي براي محدود كردن گرماي ناشي از گازهاي گلخانه‌اي مواجه هستند، اظهار داشت: اين روش به محققان كمك مي‌كند دريابند كه چه مقدار دي اكسيد كربن ناشي از سوخت‌هاي فسيلي از مناطق مختلف متصاعد مي‌شود.

سردبير
استفاده از ذرت راهي براي اندازه‌گيري دي اكسيد كربن توليد شده از سوختن ذغال‌سنگ، نفت و گاز طبيعي است كه به دانشمندان در درك اين امر كمك مي‌كند كه آلودگي در كجا است و چگونه با هوا مخلوط شده و در آن حركت مي‌كند. رديابي دي اكسيد كربن خروجي از سوخت‌هاي فسيلي با توجه به «پروتكل كيوتو» از اهميت خاصي برخوردار است؛ «پروتكل كيوتو» توافقنامه‌اي بين ملل براي كاهش خروج گازهاي گلخانه‌اي است.
«جيمز راندرسون» (James Randerson) استاديار علوم فرايندهاي خاكي (Earth System Science) مي‌گويد: «بسياري از كشورها با فشار فزاينده‌اي براي كنترل و تنظيم خروج دي اكسيد كربن از سوخت‌هاي فسيلي براي محدود ساختن گازهاي گلخانه‌اي مواجه‌اند. اين روش مي‌تواند به اندازه‌گيري چگونگي توليد دي اكسيد كربن ناشي از سوخت‌هاي فسيلي از مناطق مختلف كمك كند.
اين تحقيق اولين بار در 2 بهمن 1385 (23 ژانويه‌ي 2007 ميلادي) در مجله‌ي «نامه‌هاي تحقيقاتي ژئوفيزيك» (Geophysical Research Letters) منتشر شده است.
دانشمندان علوم جوي (Atmospheric Scientists) به‌طور نمونه ميزان «دي اكسيد كربن» را با جمع‌اوري نمونه‌هايي آن در هوا اندازه مي‌گيرند اما اين اولين باري است كه ميزان دي اكسيد كربن خروجي با استفاده از گياهان نقشه‌برداري مي‌شود. اين روش جديد ممكن است تكميل‌كننده‌ي روش‌هاي موجود نمونه‌برداري باشد به‌خاطر اين‌كه گياهان از لحاظ اقتصادي روشي بهره‌ور براي اندازه‌گيري شرايط متوسط در طول مدت روز در طي ماه‌ها فراهم مي‌كنند. گياهان دي اكسيد كربن ناشي از سوخت‌هاي فسيلي و ديگر منابع را طي فرايند فتوسنتز جذب كرده و بخشي از بافت گياهان را تشكيل مي‌دهد.
در اين تحقيق در تابستان 1383 (2004 ميلادي) دانشمندان «دانشگاه ايروين كاليفورنيا» (University of California, Irvine) (UCI) نمونه‌هاي ذرت را از مزارع و باغ‌ها در 31 ايالت امريكا (حتي هاوايي و آلاسكا) جمع‌اوري كردند. آن‌ها بدين‌علت ذرت را انتخاب كردند زيرا كه به‌طور وسيعي رشد كرده و مطابق با يك گزارش سالانه، همه‌ي كربن آن از يك فصل رشد آن نشأت مي‌گيرد. دانشمندان نقاط توليد‌كننده‌ي آلودگي مانند: بزرگراه‌ها و كارخانه‌‌هاي توليد انرژي را بررسي نكردند تا نقشه‌برداري از نمونه‌ها در ايالت‌هاي مختلف امريكا ميسر شود.
از طرف ديگر در آزمايشگاه، نمونه‌هاي برگ‌ها و يال‌هاي ذرت را با استفاده از يك‌سري از واكنش‌هاي شيميايي به «گرافيت» تبديل كردند. «گرافيت» در «اسپكتومتر شتاب‌دهنده‌ي جرمي چرخه‌ي كربن و. ام. كك» (W. M. Keck) به‌نام «راديوكربن» - براي اندازه‌گيري ايزوتوپ‌هاي ناچيز كربن» مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
دي اكسيد كربن ناشي از سوخت‌هاي فسيلي داراي راديوكربن نبوده بنابراين به‌سادگي از منابع ديگر قابل تفكيك است. با اندازه‌گيري‌هاي انجام شده توسط اين دستگاه، دانشمندان سطح كلي دي اكسيد كربن حاصل از سوخت‌هاي فسيلي را در آن منطقه - كه ذرت‌ها نمونه‌برداري شده‌اند – جمع‌اوري كردند.
«سوزان ترومبور» (Susan Trumbore) پروفسور علوم فرايندهاي خاكي و و از همكاران اين تحقيق مي‌گويد: «لازم است الگوهاي خروجي و تغييرات اتمسفر را براي تنظيم بهتر سوخت‌هاي فسيلي مورد بررسي قرار دهيم. اين روشي مستقيم براي اندازه‌گيري كاهش دي اكسيد كربن است تا در مطلوبيت آب و هوا مشاركت داشته باشيم».
در پايان لازم به ياداوري است كه اين تحقيق توسط «بنياد علوم ملي امريكا» (National Science Foundation) و «ناسا» (NASA) انجام شده و محققان ذيل در انجام آن مشاركت داشته‌اند:
- «دايانا شوئه» (Diana Hsueh)
- «ژان سوتون» (John Southon)
- «ژيائومي ژو» (Xiaomei Xu)
- «نير كراكائور» .(Nir Krakauer)
علاقمندان برباي يافتن اصل خبر مي‌توانند به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/01/070122143110.htm

متن كامل خبر

 

براساس نتايج يک پژوهش، آواي قرآن و موسيقي تأثير زيادي بر درمان ناباروري دارد
02/11/1385
نتايج يک پژوهش علمي نشان مي‌دهد: آواي قرآن تأثير مثبتي بر درمان ناباروري زوجين دارد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دکتر نيره خادم» با ارائه‌ي مقاله‌اي در «اولين همايش سراسري انجمن متخصصين زنان، مامايي و نازايي»، «صدا درماني» را يکي از روش‌هاي طب مکمل در جهت بهبود نازايي عنوان کرده است.
در اين پژوهش که با هدف «بررسي صدا درماني بر موفقيت تلقيح داخل رحمي» انجام شده آمده است: 327 زوج نابارور متقاضي انجام مراحل ابتدايي انجام عمل (IUI) به‌صورت تصادفي در سه گروه، قرآن، موسيقي و شاهد تقسيم و بررسي شدند.
در اين تقسيم‌بندي، 110 نفر به صوت قرآن، 105 نفر به موسيقي (گروه آزمون) و 112 نفر به‌عنوان گروه شاهد بدون استفاده از روش خاصي مراحل درمان را گذراندند.
نتايج اين پژوهش از وجود ارتباط معناداري ميان پاسخ مثبت به آزمون‌‌ها در بخش‌هاي مختلف درمان در گروه گوش‌کننده به قرآن خبر داد.
نتايج اين تحقيق مي‌افزايد: در گروه قرآن از ميان 110 نفر شرکت‌کننده در آزمون‌هاي باروري 18 مورد پاسخ مثبت به درمان در هر سيکل (IUI) ديده شده است.
اين در حالي است که در گروه گوش‌کننده به موسيقي از ميان 105 نفر تنها 10 مورد پاسخ مثبت و در گروه شاهد از ميان 112 نفر، 6 مورد پاسخ مثبت به اين آزمون‌ها يافت شده است.

متن كامل خبر

 

سمپوزيوم يك روزه‌ي كاربرد سلول‌هاي بنيادي در درمان بيماري‌هاي قلبي و عروقي برگزار مي‌شود
02/11/1385
سمپوزيوم يك روزه‌ي كاربرد سلول‌هاي بنيادي در درمان بيماري‌هاي قلبي و عروقي به‌همت پژوهشكده‌ي رويان و با همكاري مركز قلب بيمارستان بقيه‌الله، قلب شهيد رجايي و مركز قلب تهران و با حمايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران پنجم بهمن 1385 برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين سمپوزيوم يك روزه با هدف گرداوري طرح‌هايي كه دو پيوند سلول‌هاي بنيادي به قلب و انواع سلول‌ها و راه‌هاي انتقال آن‌ها به قلب برگزار مي‌شود.
اين سمپوزيوم ساعت 8 تا 14 در بيمارستان قلب شهيد رجايي واقع در خيابان وليعصر(عج)، نبش پارك ملت برگزار مي‌شود و علاقه‌مندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيش‌تر با شماره‌تلفن 22413790 تماس بگيرند.
گفتني است سمپوزيوم يك روزه كاربرد سلول‌هاي بنيادي در درمان بيماري‌هاي قلبي و عروقي داراي امتياز بازآموزي جهت متخصين بيماري‌هاي قلب و عروق، جراح قلب و بيهوشي، بيماريهاي داخلي، راديولوژي، آسيب شناسي تشريحي و باليني و پزشكي هسته‌اي و همچنين داراي امتياز CAE از انجمن متخصصين علوم پزشكي اروپاست.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 38    بازديد امروز: 16    كل بازديدها: 153452
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما