<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] صفحه بعد>>
                   

برگزاري نخستين كنگره‌ي بين‌المللي دانشجويان علوم پزشكي در شيراز دوم تا چهارم خرداد 1386
15/02/1386
نخستين كنگره‌ي بين‌المللي و هشتمين كنگره‌ي ساليانه پژوهشي دانشجويان علوم پزشكي از دوم تا چهارم خرداد 1386 در شيراز برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر بهنام صباحيان» دبير كنگره‌ي بين‌المللي و هشتمين كنگره‌ي ساليانه‌ي پژوهشي دانشجويان علوم پزشكي با اعلام اين خبر افزود: اين كنگره به‌عنوان بزرگ‌ترين گردهمايي محققان و پژوهشگران جوان عرصه‌ي علوم پزشكي كشور است كه با حمايت معاونت فن‌آوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فن‌اوري نانو رياست جمهوري به‌ميزباني دانشگاه علوم پزشكي شيراز برپا مي‌شود.
وي عمده‌ترين اهداف كنگره را ارتقاي سطح علمي - پژوهشي دانشجويان علوم پزشكي كشور، ارائه‌ي آخرين دستاوردهاي علمي - تحقيقاتي دانشجويان علوم پزشكي و توانمندسازي پژوهشي دانشجويان عنوان كرد و خاطر نشان كرد: ميزباني كنگره‌ي ساليانه پژوهشي دانشجويان علوم پزشكي در سال 86 بنابر تصميم شوراي سياست‌گذاري تحقيقات دانشجويي به‌عهده‌ي «دانشگاه علوم پزشكي شيراز» قرار گرفت.
«دكتر صباحيان» با اشاره به پيشرفت روز افزون علوم پزشكي در سطوح ملي و جهاني ياداور شد: در اين راستا و به‌منظور دستيابي به چشم‌اندازي غني و دستاوردهاي ارزشمند، ستاد برگزاري كنگره به راه‌اندازي «دبيرخانه‌ي علمي» اقدام كرده كه اين دبيرخانه تمام تلاش خود را آغاز در راستاي ارتقاي سطح علمي و پژوهشي كنگره براي همگامي با جنبش‌هاي علمي كشور و توليد علم در سطح جهان متمركز كرده است.
وي اضافه كرد: به‌همين منظور، دبيرخانه‌ي كنگره بر آن شد تا براي اولين بار اين كنگره‌ي ساليانه را در ابعاد بين‌المللي برگزار كند و با اعلام فراخوان و دعوت از كشورهاي مختلف و دريافت مقاله‌هاي پژوهشي و متون تحقيقي از ساير كشورهاي جهان و حضور شركت‌كنندگان خارجي، گامي هرچند كوچك در جهت هم‌انديشي علمي بردارد.
دبير كنگره‌ي بين‌المللي و هشتمين كنگره‌ي ساليانه پژوهشي دانشجويان علوم پزشكي ايده‌هاي نوين در علوم پزشكي را از ديگر اقدام‌ها و برنامه‌هاي كنگره ذكر كرد و افزود: دبيرخانه‌ي علمي كنگره در جهت كارامدتر كردن فرايند دريافت و داوري مقاله‌ها، اقدام به طراحي وب‌سايت كنگره كرده تا تمام مراحل ثبت‌نام نويسندگان، دريافت مقاله‌ها و داوري آن‌ها به‌صورت آنلاين انجام شود.
«دكتر صباحيان» با اشاره به استقبال گسترده‌ي پژوهشگران و محققان داخلي و خارجي، حضور چهره‌ها و اساتيد معتبر و صاحب‌نظر در كنگره و پيش‌بيني ده‌ها برنامه‌ي جنبي و كارگاه سمپوزيوم و سخنراني اظهار اميدواري كرد كه اين رويداد بزرگ ملي و بين‌المللي متناسب با شأن و نام ايران با دستاوردهاي ارزشمند و ماندگار برپا شود.

متن كامل خبر

 

امکان انتقال بی‌خطر گروه‌های خونی کشف آنزیم‌های جدید برای تبدیل گروه‌های خونی به O جهانی
22/01/1386
دانشمندان یک آنزیمی کشف کرده اند که می تواند گروه خونی های A، B و AB را به گروه جهانی O تبدیل کند. این در حالی است که گروه خونی O می تواند به هر کسی داده شود اما خیلی کمیاب است.
به گزارش مجله ی «بیوتکنولوژی نیچر» (Nature Biotechnology) دو نوع آنزیم جدید گلیکوزید که در باکتری ها هستند توسط یک تیم جهانی تحت راهنمایی «هنریک کلازن» (Henrik clausen) از دانشگاه «کوپنهاگن» (Copenhagen) دانمارک شناسایی شدند.
محققان امیدوارند این آنزیم ها مواد نامنظم خون را در سراسر جهان بهبود ببخشند و همچنین تزریق خون کاملاً بی خطر باشد. آزمایش های بالینی انجام گرفته است تا میزان سلامت و تأثیر آنزیم ها روی خون و خون تبدیل شده را آزمایش کنند.
سیستم گروه خونی ABO بر اساس وجود یا عدم وجود «آنتیژن های بر پایه قند» A و B در سلول های قرمز خونی طبقه بندی می شوند. سلول های گروه خونی O پادژن های A و B را ندارد بنابراین ممکن است که انتقال به افراد بی خطر باشد. اما گروه های خونی A، B و AB ممکن است اگر به مریض های با گروه خونی های متفاوت تزریق شود عوارض حیاتی خطرناکی داشته باشد. آنزیم های گلیکوزید باکتری ها این پادژن ها را از خون های A، B و AB دور می کند.
ایده ی این پادژن ها به اوایل دهه ی1980 میلادی برمی گردد زمانی که آنزیمی در دانه های قهوه کشف شد که پادژن های B را از سلول های قرمز خونی دور می کند.
مرحله های اولیه ی کوشش های بالینی نشان داد که خون های تبدیل یافته می تواند مطمئن به افرادی با گروه خونی های متفاوت انتقال داده شود. هیچ اثری از آنزیم ها یا پادژن ها باقی نمی ماند تا عوارضی داشته باشد.
اما واکنش های آنزیمی آن قدر ناکارا بودند که در مقیاس های بزرگ استفاده نشد.
گروه تحقیقاتی کلازن 2500 عصاره از باکتری و قارچ های های مختلف را برای توانایی آن ها در جدا کردن پادژن های A و B به نمایش دادند. آنزیم Bموجود در باکتری ها که جدیداً کشف شده نزدیک به 1000 مرتبه مؤثرتر از آنزیم باکتری نوع A است که در دانه های قهوه موجود است. در حال حاضر تحقیقات بیش تر برای کشف آنزیمی صورت می گیرد که آنتیژن های A را در تمام گروه های خونی از بین ببرد.
گروه خونی نوع O معمول ترین گروه خونی است اما موجودی این نوع گروه دائماً کم می شود زیرا این نوع خون ها در همه ی موقعیت های اضطراری که وقتی برای فهمیدن گروه خونی بیمار وجود ندارد استفاده می شود.
مصرف بیش از حد گروه خونی O، مثلاً در ایالات متحده ی آمریکا به این دلیل است که تناسب خونی بین اعطاء کننده ها و دریافت کنندگان خون رعایت نمی شود. این در حالی است که بیش تر اعطاء کننده های آمریکا سفید پوست هستند. در میان آن ها 45% از مردم و بیش از نیمی از آمریکایی های آفریقایی و نزدیک به همه ی آمریکایی های بومی گروه خونی آن ها از نوع O می باشد بنابر این نیازمند به این نوع گروه خونی هستند.
هم چنین اعطاء کننده ها به خاطر ترسشان از سرایت امراض جدیدی مثل «سارس»، «جنون گاوی» و مریض های غرب رود نیل که از طریق اعطاء کننده های انتقال خون به وجود می آید از این کار امتناع می کنند.
« بیش تر اعمال محدودیت ها خنده دار هستند» این سخن از «مارتین اُلسن» (Martin Olsson)، رئیس مرکز خون بیمارستان دانشگاه «لاند» در سوئد و عضو گروه بین المللی این گروه تحقیقاتی است. در زمان های مختلف ایالت متحده کسانی که به تازگی به اروپا رفتند را اهداء خون به دلیل امکان داشتن جنون گاوی محروم کرد. اروپا هم افرادی را که از آمریکا آمده بودند به دلیل احتمال مبتلا بودن آن ها به HIV از اهداء خون محروم می کند.
تا الان در عمل بالاترین خطر در «انتقال خون» «انتقال بیماری» نیست بلکه از انتقال های تصادفی گروه های خونی اشتباه می باشد. او اضافه کرد: « به عنوان یک متخصص بالینی، به نظر من بزرگ ترین مزیت تکنولوژی آنزیم های جدید از بین رفتن احتمال گرفتن خون های اشتباه است».
شرکت « زیم کوئست» بوستون در حال توسعه تکنولوژی به کار بردن این آنزیمی برای استفاده ی تجاری در مراکز انتقال خون است. این شرکت در حال آزمایش های بالینی هست، اگر همه ی آزمایش ها با موفقیت به پایان رسیدند، در چند سال آینده مراکز خون می توانند از این فناوری استفاده کنند.
برای مشاهده ی مطالب بیش تر می توانید به وبلاگ زیر مراجعه کنید.
http://blogs.nature.com/news/blog/2007/04/blood_made_suitable_for_all.html

متن كامل خبر

 

ژنتیک متفاوت بوزینه‌ها
09/01/1386
ما نیمی از ژن های خود را از پدر و نیمی دیگر را از مادر خود داریم. اما بوزینه ها چیزهای بیشتری را از نیاکان خود به ارث می برند.
به گزارش سایت مجله science و به نقل از مجموعه مقالات «آکادمی ملی آمریکا» این در حالی است که درون رحم این میمون های کوچک آمریکای جنوبی سلول های بنیادی بین دوقلوها را با دوقلوهای دو تخمکی مبادله می کنند بدین ترتیب هرکدام قسمتی از ژنتیک دیگری را دارند.
در حال حاضر دانشمندان کشف کردند که این توده های سلولی متفاوت از لحاظ ژنتیکی (Chimerism Extends) به سلول های اسپرم گسترش پیدا کرده است.این به این معنی است که وقتی که یکی از این دوقلولوها رشد می کند، او در حقیقت می تواند همانند پدر فرزندان برادرش باشد. محققان می گویند این کشف می تواند به تفسیر رفتار غیر معمول والدین این میمون ها کمک کند.
بوزینه های ماده آمریکایی تقریباً همیشه دوقلوهای دو تخمکی به دنیا می آورند. این گونه دوقلوها در اثر باردار شدن دو تخمک توسط اسپرم های جداگانه به وجود می آیند. چون هر سلول اسپرم و تخمک از DNA های مختلفی ساخته شده اند ژنتیک یک دوقلو با دوقلوی دیگر فرق می کند. دانشمندان سالهاست فهمیدند که بوزینه های دوقلو سلول های بنیادی را که می تواند باعث تنوع نوع سلول ها شود را در دوران بارداری (با استفاده از منبع مشترک خونی) با هم مبادله می کنند. این در حالی است که این امر تنها قبلاً به عنوان اختلاط ژنتیکی سلول های خونی محسوب می شد.
در مطالعات جدید، «کورینا راس» (Corinna Ross) متخصص در امور میمون ها (Primatologist) در دانشگاه تکزاس در مرکز علوم بهداشت در شهر «سان آنتونیو» و هم کارهای دانشگاهیش توده های سلولی ژنتیکی متفاوت در تعداد زیادی از بافت های دیگر کشف کردند که شامل کبد، قلب و اسپرم می شود. در نتیجه اسپرم های یکی از دوقلوها مجموعه ای از اسپرم های خودش و برادرش است. وقتی یکی از دوقلو به دنیا می آید او به صورت بالقوه می تواند به جای پسر پدر فرزند خواهر یا برادرش باشد.
این نوع وراثت غیر معمول شاید رفتار پدرانه ی انتخابی بوزینه ها راتفسیر کند که توسط پدران بوزینه ها بروز می کند. پدرانی که به بعضی از فرزندانشان نسبت به دیگر فرزندانشان توجه بیش تری می کنند. گروه راس فهمیدند که پدران بوزینه ها بیش تر فرزندانی را حمل می کنند که از نحاظ ژنتیکی متفاوت هستند. راس می گوید: به دلیل مذکور این احساس به وجود می آید چون وقتی یکی از دوقلوها سلول های بنیادی را از دیگری دریافت می کند، او ذاتاً DNA زیادی را از پدر خانواده به ارث برده است. همچنین این محقق متذکر می شود به هر نحوی که است پدران قادر هستند که فرزندان متفاوت ژنتیکی خود را در یک جمع بوزینه ها (که برای آن ها پیدا کردن پدر مشکل است) خیلی راحت تر از ظاهر فرزند خودشان تشخیص دهند.
«چارلز اسنودان» (Charles Snowdon) روان شناس زیستی از دانشگاه «ویسکانسین» (Wisconsin) شهر «مادیسون» (Madison) می گوید: واقعاً این نتیجه ی هیجان آوری است... فهم رفتار بوزینه ها عمق بیش تری پیدا کرده است. اما او می افزاید ژنتیک توده های سلولی متفاوت تنها چیز مؤثر در زندگی خانوادگی این بوزینه ها نیست.
یک دسته عوامل دیگر هم وجود دارد:
-تجربه ی والدین قبلی
-دینامیک اجتماعی گروهی
-هورمون ها
که می توانند درتوجه پدران به فرزندانشان مؤثر باشند.

متن كامل خبر

 

ژنتیک متفاوت بوزینه ها
09/01/1386
ما نیمی از ژن های خود را از پدر و نیمی دیگر را از مادر خود داریم. اما بوزینه ها چیزهای بیشتری را از نیاکان خود به ارث می برند.
به گزارش سایت مجله science و به نقل از مجموعه مقالات «آکادمی ملی آمریکا» این در حالی است که درون رحم این میمون های کوچک آمریکای جنوبی سلول های بنیادی بین دوقلوها را با دوقلوهای دو تخمکی مبادله می کنند بدین ترتیب هرکدام قسمتی از ژنتیک دیگری را دارند.
در حال حاضر دانشمندان کشف کردند که این توده های سلولی متفاوت از لحاظ ژنتیکی (Chimerism Extends) به سلول های اسپرم گسترش پیدا کرده است.این به این معنی است که وقتی که یکی از این دوقلولوها رشد می کند، او در حقیقت می تواند همانند پدر فرزندان برادرش باشد. محققان می گویند این کشف می تواند به تفسیر رفتار غیر معمول والدین این میمون ها کمک کند.
بوزینه های ماده آمریکایی تقریباً همیشه دوقلوهای دو تخمکی به دنیا می آورند. این گونه دوقلوها در اثر باردار شدن دو تخمک توسط اسپرم های جداگانه به وجود می آیند. چون هر سلول اسپرم و تخمک از DNA های مختلفی ساخته شده اند ژنتیک یک دوقلو با دوقلوی دیگر فرق می کند. دانشمندان سالهاست فهمیدند که بوزینه های دوقلو سلول های بنیادی را که می تواند باعث تنوع نوع سلول ها شود را در دوران بارداری (با استفاده از منبع مشترک خونی) با هم مبادله می کنند. این در حالی است که این امر تنها قبلاً به عنوان اختلاط ژنتیکی سلول های خونی محسوب می شد.
در مطالعات جدید، «کورینا راس» (Corinna Ross) متخصص در امور میمون ها (Primatologist) در دانشگاه تکزاس در مرکز علوم بهداشت در شهر «سان آنتونیو» و هم کارهای دانشگاهیش توده های سلولی ژنتیکی متفاوت در تعداد زیادی از بافت های دیگر کشف کردند که شامل کبد، قلب و اسپرم می شود. در نتیجه اسپرم های یکی از دوقلوها مجموعه ای از اسپرم های خودش و برادرش است. وقتی یکی از دوقلو به دنیا می آید او به صورت بالقوه می تواند به جای پسر پدر فرزند خواهر یا برادرش باشد.
این نوع وراثت غیر معمول شاید رفتار پدرانه ی انتخابی بوزینه ها راتفسیر کند که توسط پدران بوزینه ها بروز می کند. پدرانی که به بعضی از فرزندانشان نسبت به دیگر فرزندانشان توجه بیش تری می کنند. گروه راس فهمیدند که پدران بوزینه ها بیش تر فرزندانی را حمل می کنند که از نحاظ ژنتیکی متفاوت هستند. راس می گوید: به دلیل مذکور این احساس به وجود می آید چون وقتی یکی از دوقلوها سلول های بنیادی را از دیگری دریافت می کند، او ذاتاً DNA زیادی را از پدر خانواده به ارث برده است. همچنین این محقق متذکر می شود به هر نحوی که است پدران قادر هستند که فرزندان متفاوت ژنتیکی خود را در یک جمع بوزینه ها (که برای آن ها پیدا کردن پدر مشکل است) خیلی راحت تر از ظاهر فرزند خودشان تشخیص دهند.
«چارلز اسنودان» (Charles Snowdon) روان شناس زیستی از دانشگاه «ویسکانسین» (Wisconsin) شهر «مادیسون» (Madison) می گوید: واقعاً این نتیجه ی هیجان آوری است... فهم رفتار بوزینه ها عمق بیش تری پیدا کرده است. اما او می افزاید ژنتیک توده های سلولی متفاوت تنها چیز مؤثر در زندگی خانوادگی این بوزینه ها نیست.
یک دسته عوامل دیگر هم وجود دارد:
تجربه ی والدین قبلی
دینامیک اجتماعی گروهی
هورمن ها
که می توانند درتوجه پدران به فرزندانشان مؤثر باشند.

متن كامل خبر

 

اعلام برندگان آزمون مرحله‌ي اول دهمین المپياد زیست كشور توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان
27/12/1385
برندگان آزمون مرحله‌ي اول دهمین المپياد زیست كشور اعلام شدند.
به‌گزارش سايت دانش‌پژوهان جوان، افراد اعلام شده برندگان مسابقه‌ي المپياد كشوري از كليه‌ي استان‌هاي كشور هستند.
در پايان اين گزارش، تعداد افراد برگزيده‌ي هر استان اعلام شده است:
آذربايجان شرقي
36
آذربايجان غربي
8
اردبيل
12
اصفهان
57
ايلام
1
بوشهر
5
شهر تهران
58
چهارمحال و بختياري
14
خراسان شمالي
11
خراسان رضوي
46
خراسان جنوبي
2
خوزستان
7
زنجان
1
سمنان
1
سيستان و بلوچستان
4
شهرستان‌هاي تهران
20
فارس
63
قزوين
3
قم
2
كردستان
17
كرمان
24
كرمانشاه
8
كهگيلويه و بوير احمد
3
گلستان
3
گيلان
12
لرستان
5
مازندران
26
مركزي
5
هرمزگان
3
همدان
8
يزد
19

علاقمندان براي دريافت اطلاعات بيش‌تر به سايت «باشگاه دانش‌پژوهان جوان» مراجعه فرمايند:
http://www.ysc.ac.ir/news/fileNews_158.pdf
لازم به‌ذکر است دهمين المپياد جهاني رياضي در سال 1386 (2007 ميلادي) در ويتنام برگزار خواهد شد. علاقمندان براي يافتن اطلاعات بيش‌تر و کشور ميزبان مي‌توانند به وب‌سايت به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://ibo2007.usask.ca

متن كامل خبر

 

افزايش استحكام ساختمان‌ها با باكتري‌ها!
05/12/1385
گروهي از محققان دانشگاه كاليفرنيا اعلام كردند كه در آينده از باكتري‌هاي موجود در خاك براي محكم كردن ساختمان‌ها در برابر زمين لرزه استفاده خواهد شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين باكتري‌ها مي‌توانند خاك‌هاي شني را به سنگ تبديل كنند.
«جاسون دي جونگ»‌ مهندس محيط‌زيست و استاديار دانشگاه كاليفرنيا در امريكا در اين زمينه گفت: خاك‌هاي شني در هنگام وقوع زمين لرزه‌هاي شديد و بزرگ به‌حالت مايع تبديل مي‌شوند كه پيامدهاي خطرناكي براي ساختمان‌ها دارد.
در حال حاضر، مهندسان شهري نوعي مواد شيميايي به خاك تزريق مي‌كنند كه ذرات سست خاك را به يكديگر مي‌چسباند اما اين مواد شيميايي تأثيرات سمي برجاي مي‌گذارند.
در روش جديد - كه توسط «دي جونگ» و دستياران وي طراحي شده - استفاده از يك باكتري طبيعي موجود در خاك موسوم به «باسيلوس پاستئوري» باعث مي‌شود كه «كربنات كلسيم» در اطراف ذرات شني منتشر شده و آن‌ها را مثل سيمان به يكديگر متصل كند؛ هم‌چنين با تزريق اين تركيبات باكتريايي با مواد مغذي بيش‌تر و اكسيژن محققان دريافتند كه مي‌توانند شن‌هاي سست و قابل مايع شدن را به استوانه‌هاي جامد تبديل كنند.
بنابراين گزارش، اگر چه اين پژوهش در حال حاضر در مقياس آزمايشگاهي صورت گرفته است اما در مرحله‌ي بعدي در مقياس‌هاي بزرگ‌تر و كاربردي‌تر آزمايش خواهد شد.

متن كامل خبر

 

طراحي نرم‌افزار «نظارت خودكار بر بيماران تشنجي» در كشور به‌همت پژوهشگران دانشگاهي
04/12/1385
نرم‌افزار «نظارت خودكار و هوشمندانه‌ بر حركت‌هاي بيماران تشنجي» به‌همت يك فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس اميرضا آرميون» مجري طرح با اعلام اين مطلب به انگيزه و هدف اصلي اين پروژه‌ي كاربردي اشاره كرد و افزود: متأسفانه بيماران تشنجي (مصروع) به هنگام تشنج، هوشياري خود را از دست داده و قادر به كمك خواستن نيستند و از طرفي ممكن است اين نوع بيماران دچار تشنج بشوند و كسي از وضعيت آن‌ها با خبر نشود.
براي رفع اين مشكل، نوعي «چشم هوشمند تصويري» طراحي شده است كه بيمار را هنگام كار، خواب و يا استراحت تحت‌نظر داشته و در مواقع تشنج، وضعيت او را به اطرافيانش اطلاع مي‌دهد.
وي ادامه داد: در واقع، هدف اصلي از طرح و تعريف اين پروژه، «مراقبت خودكار و هوشمندانه‌» از مبتلايان به صرع و «اعلام به‌موقع وضعيت اضطراري (تشنج)» آن‌هاست.
فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد مهندسي پزشكي در مورد چگونگي عملكرد سيستم نرم‌افزاري طراحي شده اظهار داشت: در اين پروژه، يك دوربين به‌صورت پيوسته از محل كار يا استقرار بيمار تصوير ثبت مي‌كند و با استفاده از روش‌ها و الگوريتم‌هاي بهينه شده‌ي تشخيص و تخمين حركت، بررسي مي‌شود كه آيا بيمار حركت كرده است يا نه؛ چنان‌چه توسط سيستم طراحي شده، حركت‌هاي بيمار، سريع و غيرمعمول (حالت تشنج) تشخيص داده شد اعلام وضعيت اضطراري مي‌شود (ابتدا از طريق بلندگو چند «بوق هشداردهنده» براي هوشيار كردن بيمار پخش مي‌شود سپس «صداي ضبط شده با مضمون كمك» براي آگاه‌سازي اطرافيان از بلندگو پخش مي‌شود و در نهايت از طريق «تلفن» به‌صورت خودكار به بستگان يا نزديكان فرد اطلاع داده مي‌شود).
وي ادامه داد: در اين پروژه براي تشخيص اين امر در يك دنباله‌ي تصويري، براي هر فريم تصويري يك مقدار عددي (براساس الگوريتم‌هاي تشخيص و تخمين حركت) اختصاص داده مي‌شود كه ميزان تغييرات را در آن فريم نشان مي‌دهد.
مجموعه‌ي اين مقادير براي دنباله‌ي تصويري، «سيگنال مشخصه» را تشكيل مي‌دهد كه با انجام پردازش‌هايي، زمان‌هاي حركت (عادي و تشنجي) را در آن مشخص مي‌كنيم.
«مهندس آرميون» با بيان اين‌كه طراحي اين نرم‌افزار در حدود يك‌سال به‌طول انجاميده است خاطرنشان كرد: روش‌هاي ارائه شده با دقت حدود 97 درصد قادر به تشخيص تمام حركت هاي فرد در طول دنباله‌ي تصاوير مي‌باشند. هم‌چنين اين روش‌ها با دقت بالاتر از 94 درصد حركت‌هاي تشنجي را از حركت‌هاي عادي تميز مي‌دهند.
گفتني است اين پروژه با راهنمايي «دكتر منصور وفادوست» عضو هيأت علمي دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شده است.

متن كامل خبر

 

اولين كنگره‌ي پروتئوميكس ايران
02/12/1385
اولين كنگره‌ي پروتئوميكس ايران چهارشنبه دوم اسفند 1385 برگزار شد.
به‌گزارش سرويس المپيادهاي سايت رشد، اين كنگره توسط انجمن‌هاي «پروتئوميكس ايران» و «پروتئوميكس پزشكي ايران» در سالن شهيد دهشور پرديس علوم دانشگاه تهران برگزار شده است.
در اين مراسم يكي از مسؤولين دانشگاه تهران، دكتر «مهران حبيبي رضايي»، «دكتر سيد حسن مقدم‌نيا» به‌ترتيب دبيران اجرايي و علمي كنگره، «دكتر نيلي» معاونت پژوهشي دانشگاه تهران و رياست دانشگاه علوم پزشكي شهيدب بهشتي به ايراد سخنراني پراختند.
بنابراين گزارش، 12 مقاله به‌صورت سخنراني و 35 مقاله به‌صورت پوستر در اين كنگره ارائه خواهد شد.
لازم به‌توضيح است كه «دانشگاه تهران»، «انستيتو پاستور ايران»، «دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي»، «فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران»، «مؤسسه‌ي تحقيقاتي بيوتكنولوژي كشاورزي»، «پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و تكنولوژي زيستي»، «پژوهشكده‌ي رويان» و «شركت سيناژن» از حمايت‌كنندگان اين كنگره محسوب مي‌شوند.
علاقمندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيش‌تر مي‌توانند به‌ وب‌سايت به‌نشاني ذيل مراجعه نمايند:
www.proteomics.ir/congress

متن كامل خبر

 

خرگوش‌ها و امكان ترميم آسيب‌ ديدگي‌هاي رباطي زانوها
01/12/1385
دانشمندان از آتل مصنوعي كه در سلول‌هاي پيوندها رشد مي‌كند - براي توليد مجدد نسوج آسيب‌ديده‌ي زانو استفاده كردند.
به‌گزارش خبرگزاري استراليا (Australian Broadcasting Corporation's Gateway to Science)، در تحقيقات مقدماتي انجام شده – كه در مجموعه مقاله‌هاي «آكادمي ملي علوم» (National Academy of Science) منتشر شده است – محققان در عرض 12 هفته، نسوج جديدي را در پيوند‌هاي آسيب‌ديده‌ي خرگوش‌ها طراحي كردند.
دانشمندان اميدوارند كه كارهاي مشابهي در انسان انجام دهند تا زمان ترميم شتاب يابد.
محققان از آتل‌هاي مصنوعي‌اي استفاده كردند كه با سلول‌هاي پيوندها رشد نموده نسوج جديدي را در رباط‌هاي آسيب‌ديده (Anterior Cruciate Ligament) (ACL) خرگوش‌ها ايجاد مي‌كند.
خرگوش‌ها قادر بودند 24 ساعت بعد از جراحي، وزنه‌هايي را بر زانوهايشان تحمل كنند. هم‌چنين 12 هفته بعد از انجام آزمايش، حيوانات داراي «كلاژن»‌هاي تازه‌اي شده و رگ‌هاي خوني‌اشان در ناحيه‌ي آسيب‌ديده رشد مي‌كرد.
«كاتو لائورنسين» (Cato Laurencin) پروفسور مهندسي بيوپزشكي و جراحي ارتوپدي در دانشگاه «ويرجينيا» (Virginia) در «چارلوتسويل» (Charlottesville) به‌عنوان سرپرست گروه تحقيقاتي مي‌گويد: «اميدوارم اين مطالعه‌ها، انقلابي جديد در استرتژي‌هاي معالجه‌ي بيماراني باشد كه از پارگي رباط (ACL) رنج مي‌برند».
رباط‌ها (Anterior Cruciate Ligament) (ACL) عبارتند از: پيوندهاي تثبيت‌كننده‌ي پيوند‌هاي «استخوان ران» (Thighbone) با «استخوان ساق» (Leg Bone).
رباط زماني كه دچار پارگي مي‌شود همانند موهاي گيسو از هم باز مي‌شود.
در انسان‌ها، رفتار استاندارد عبارت است از: رشد سريع و مناسب براي ترميم مجدد ساختاري. جراحان، نسوج سالم را از زردپي‌هاي اطراف زانو برداشته بر پيوندهاي آسيب‌ديده پيوند مي‌زنند تا در صورت امكان دوباره آن را توليد كند.
اما ترميم كامل پنج تا شش ماه طول مي‌كشد و جراحان ترجيح مي‌دهند كه در صورت امكان نسوج سالم را برندارند.
اين گزارش مي‌افزايد: محققان تلاش كرده‌اند در استفاده از آتل‌هاي شبيه به پيوندها مهارت كسب كنند تا به فرايند ترميم پيشاپيش كمك نمايند ولي موفقيت‌ها تاكنون محدود بوده است.
اين اولين باري است كه محققان مواد مصنوعي را با سلول‌هاي رباط‌ها (ACL) تركيب كرده و قدرت طراحي اساسي نسوج پيوندها را كسب كرده‌اند.
محققان ‌علاوه بر تركيب مواد مصنوعي با سلول‌هاي حيواني - براي بدست آوردن آتل‌هاي «بيوميمتيك» (Biomimetic) - آتل‌هاي كاملاً مصنوعي را نيز آزموده و دريافتند فرايند ترميم با اين آتل‌ها كندتر است.
«كاتو لائورنسين» (Cato Laurencin) مي‌گويد: «لازم است آزمون‌هاي بيش‌تري براي تعيين ميزان تحقق اين هدف انجام شود. اما به هر حال، نتايج مطالعه‌هاي مقدماتي بيانگر آن است كه «درمان‌هاي جايگزين پيوندها» - كه فرايند ترميم را به‌طور كامل تسريع مي‌كند - نويدبخش است.

متن كامل خبر

 

اميدي تازه براي درمان مبتلايان به آسيب‌هاي مغزي: مغز انسان و توليد سلول‌هاي تازه
28/11/1385
محققان اعلام كردند كه شواهد علمي تازه نشان مي‌دهد مغز انسان مي‌تواند سلول‌هاي جديد مغزي توليد كند.
به‌زارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌گفته‌ي محققان اين كشف مي‌تواند به‌دستيابي به روش‌هاي نوين و بهتر براي درمان بيماري‌ها و آسيب‌هاي مغزي منجر شود.
دانشمندان پيش از اين مي‌دانستند كه مغز ساير حيوانات از جمله موش‌ها در طول حيات، نورون‌هاي مغزي جديد مي‌سازد و هم‌اكنون اين دانشمندان به شواهد علمي غيرمستقيم دست يافته‌اند كه نشان مي‌دهد مغز انسان هم مي‌تواند چنين كاري انجام دهد.
محققان با استفاده از تصوير MRI، اسكن‌ها و تصاوير ميكروسكوپ‌هاي الكترونيكي موفق به مشاهده‌ي اين سلول‌هاي جديد شده‌اند.
محققان اعلام كردند كه در حيوانات، آسيب مغزي توليد سلول‌هاي جديد را تقويت مي‌كند و اين مطالعات، اساسي براي وجود چنين احتمالي در مغز انسان بزرگسال نيز در اختيار محققان قرار مي‌دهد.
محققان مي‌گويند: مغز انسان ساختار بسيار پيچيده‌تري دارد بنابراين پيدا كردن چنين سلول‌هايي در مغز انسان دشوارتر از موش‌هاي آزمايشگاهي است.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 8    بازديد امروز: 8    كل بازديدها: 153969
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما