<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] صفحه بعد>>
                   

استخراج سلول هاي بنيادي جنيني از سلول‌هاي بالغ پوست
23/03/1386
دانشمندان موفق به توليد سلول‌هاي بنيادي جنيني بدون نياز به سلول تخم با استفاده از سلول‌هاي پوستي بالغ حاصل از موش‌هاي آزمايشگاهي شدند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين سلول‌هاي بنيادي جنيني از سلول‌هاي بالغ پوستي موش كه تغييرات ژنتيكي بر آن‌ها اعمال شده است به‌دست آمده‌اند.
سلول‌هاي بنيادي جنيني منحصر به فرد هستند چرا كه مي‌توانند به هر نوع بافت ديگري تمايز پيدا كنند.
در اين پژوهش که توسط دانشمندان انستيتو «وايت هد» در امريكا انجام شده است سلول‌هاي بالغ پوستي دوباره به وضعيت تقسيم سلولي جنيني باز مي‌گردند.
دانشمندان دريافتند كه اين سلول‌هاي پوستي دوباره برنامه‌ريزي شده حتي مي‌توانند تبديل به يك موش زنده شوند.

 

کنترل سلامت توسط لباس‌های جدید!!
23/03/1386
دانشمندان اروپايي در تلاش براي توليد لباسي هستند كه مي‌تواند سلامتي صاحب خود را كه آن را به تن كرده كنترل كند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پارچه‌ي هوشمند مجهز به حسگرهايي است كه براي كنترل و ارزيابي مايعات بدن مانند: خون و عرق طراحي شده‌ است.
اين لباس براي بررسي‌هاي گروهي مانند: كنترل وضعيت بيماراني كه در آستانه‌ي مرخص شدن از بيمارستان هستند، افراد مبتلا به بيماري‌هاي مزمن و يا ورزشكاران آسيب ديده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در اين پروژه موسوم به «بيوتكس» BIOTEX يا «زيست منسوج» كه بخشي از بودجه‌ي آن از سوي اتحاديه‌ي اروپا تأمين شده محققان از هشت مؤسسه حضور داشته‌اند.
ساخت نمونه‌ي اوليه اين پارچه نزديك به اتمام است.
مرحله‌ي بعدي اين پروژه تلاش براي آزمايش نوع آزمايشي آن بر روي داوطلبان خواهد بود.
يكي از دستياران اين پروژه در شركت فناوري سوئيسي CSEM در اين زمينه گفت: حسگرها در آزمايشگاه ساخته و آزمايش شده‌اند.

متن كامل خبر

 

جديدترين دستاوردها در زمينه‌ي كاربرد «سلول هاي بنيادي‌» و «فناوري نانو» در دندانپزشكي در كنگره‌ي انجمن دندانپزشكي ايران
23/03/1386
جديدترين يافته‌ها در زمينه ي ترميم دندان با كمك سلول‌هاي بنيادي در «چهل و هفتمين كنگره‌ي سالانه‌ي انجمن دندانپزشكي ايران» از روز سه شنبه 22 خرداد 1386 به‌مدت چهار روز در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي به بيش از پنج هزار نفر از دندانپزشكان سراسر كشور ارائه مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر مجتبي وحيد گلپايگاني» دبير اين كنگره با اعلام اين مطلب افزود: در اين كنگره هم‌چنين مباحث نوين در زمينه‌ي پيشگيري و درمان كنترل عفونت دهان و دندان، كاربرد ليزر در دندانپزشكي، بهداشت دهان و دندان و ... در قالب‌ سخنراني، پانل، پوستر و كارگاه‌هاي عملي به متخصصان معرفي مي‌شود.
وي افزود: در پانل ويژه‌ي اين كنگره، سخنرانان در مورد مطالبي هم‌چون «نانوتكنولوژي»، «دندانپزشكي زيبايي»، «درمان‌هاي مختلف» در دندانپزشكي مانند: «ايمپلنت» و «درمان ريشه‌ي دندان» (اندودنتيكس) به سخنراني پرداخته و با شركت‌كنندگان به بحث و تبادل اطلاعات مي‌پردازند.
دبير كنگره‌ي سالانه‌ي انجمن دندانپزشكي ايران اظهار داشت: معرفي درمان‌هاي جديد اندودونتيكس براي پُر كردن كانال ريشه دندان از سوي متخصصان اين رشته از ديگر برنامه‌هاي اين كنگره‌ي چهار روزه را تشكيل مي‌دهد.
«دكتر وحيد گلپايگاني» از «نانوتكنولوژين به‌عنوان شيوه‌ي نوين ديگري نام برد كه طي سال‌هاي اخير به ويژه در رشته‌ي دندانپزشكي بسيار تحول يافته است.
وي ياداور شد: پيشرفت مواد دندانپزشكي طي سال‌هاي اخير مرهون نانوتكنولوژي بوده است.
به‌گفته‌ي دبير چهل و هفتمين كنگره‌ي انجمن دندانپزشكي ايران، مواد جديد نانوتكنولوژي بسيار ريزتر و ميكروسكوپي‌تر از واحد «ميكرو» بوده كه افزايش دقت و بهبود نتيجه‌ي عمل را به‌همراه دارد.
وي عنوان كرد: شركت‌هاي مواد تجهيزات دندانپزشكي نيز با ارائه‌ي مواد و تجهيزات جديد دندانپزشكي به جامعه‌ي دندانپزشكان آنان را با دانش روز مواد و تجهيزات دندانپزشكي آشنا مي‌‌کند؛ به‌علاوه اين كنگره فرصت مناسبي براي تبادل افكار بيش از پنج هزار دندانپزشك را از سراسر كشور ميسر مي‌‌کند.

متن كامل خبر

 

تخريب سلول‌هاي سرطاني به‌كمك نانوبمب‌ها
23/03/1386
دانشمندان کره‌‌اي نانوبمب متخلخل سيليکوني ساخته‌اند که در اثر تابش نزديک مادون قرمز گرم شده و باعث انفجار سلول‌هاي سرطاني مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حال حاضر تحقيقات جديد در زمينه‌ي نوردرماني بر روي استفاده از نانولوله‌هاي کربني تک‌جداره ترکيبي با نور نزديک مادون قرمز براي توليد گرما و از بين بردن سلول‌هاي سرطاني متمرکز شده است.
محققان دانشگاه «اينها» در کره‌ي جنوبي به‌جاي نانولوله‌هاي کربني از نانومواد متخلخل سيليکوني استفاده کرده‌اند که به‌ادعاي آن‌ها به‌اندازه‌ي نانولوله‌هاي کربني گرما ايجاد مي‌کند در عين حالي که مقدار توليد انواع مختلف يون‌هاي اکسيژن فعال بسيار کم‌تر از حالت قبل مي‌باشد.
اين اکسيژن‌هاي فعال - که در جريان روش‌هاي مرسوم نوردرماني ايجاد مي‌شوند - باعث بروز يک‌سري عوارض جانبي در بيماران تحت‌درمان از جمله: حساسيت به نور، پوسته‌ريزي، تورم و قرمزي پوست در مجاورت نور مي‌شود.
اکسيژن فعال در بدن مي‌تواند با ساير ملکول‌هاي زيستي واکنش دهد و باعث تسريع روند پيري، تضعيف سيستم ايمني و در نهايت بروز يک‌سري بيماري‌هاي تحليل‌رونده‌ي عصبي شود.
مطالعه‌ي حاضر امکان استفاده‌ي عملي از سيليکون متخلخل به‌عنوان يک درمان جديد در سرطان‌ها را مطرح کرده است. با اين حال مطالعات زيادي هم‌چون ارزيابي سميت دارو بر جنين و انسان قبل از ورود به کارآزمايي باليني بايد انجام شود.

متن كامل خبر

 

درمان 140 بيمار قلبي به کمک سلول‌هاي بنيادي به‌همت محققان پژوهشکده‌ي رويان
18/03/1386
پژوهشکده‌ي رويان جهاد دانشگاهي با همکاري بيمارستان بقيه‌الله، مرکز قلب شهيد رجايي و بيمارستان جماران، 140 بيمار قلبي را به‌روش سلول‌هاي بنيادي تحت درمان قرار مي‌دهد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دکتر اقدمي» ايمونولوژيست و عضو گروه سلول‌هاي بنيادي پژوهشکده‌ي رويان جهاد دانشگاهي با اعلام اين مطلب گفت: پژوهشکده‌ي رويان چندي پيش در اولين مطالعه‌ي باليني کاربرد سلول‌هاي بنيادي در درمان بيماري قلبي، 30 بيمار را به اين روش تحت‌درمان قرار داد که نتايج قابل‌قبولي حاصل شد.
وي با اشاره به اجراي مطالعه‌ي ديگري در اين زمينه گفت: پژوهشکده‌ي رويان قصد دارد تا با همکاري بيمارستان بقيه‌الله، مرکز قلب شهيد رجايي و بيمارستان جماران، 140 بيمار قلبي ديگر را نيز به روش تزريق سلول‌هاي بنيادي به عضله‌ي قلب تحت‌درمان قرار دهد به‌گونه‌اي که در مطالعه‌ي اخير از داروي G-CSF - که عامل حرکت سلول‌هاي بنيادي به‌سمت عضله‌ي قلب است - استفاده شده است.

متن كامل خبر

 

به‌وجد آمدن كاشف ساختار موكول DNA از مشاهده‌ي ژنوم خود نيم قرن پس از کشف تاريخي ساختار DNA
12/03/1386
«جمير دي واتسون» برنده‌ي جايزه‌ي نوبل که پس از گذشت 50 سال از همكاري در زمينه‌ي كشف ساختار مارپيچ دوتايي مولكول وراثتي دي. ان اي. (DNA)، موفق به مشاهده‌ي ژنوم خود شد آن را براي استفاده‌ي علمي در اختيار يک مرکز تحقيقاتي قرار داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «واتسون» 79 ساله - که در سال 1341 (1962 ميلادي) به‌همراه «فرانسيس كريك» به‌پاس كار علمي در زمينه‌ي «شناسايي ساختار كد ژنتيكي انسان» برنده‌ي جايزه‌ي نوبل شد - در اين باره گفت: من ذوق زده شده‌ام.
لازم به ذكر است كه «كريك» در مرداد 1383 در گذشت.
«واتسون» DNA خود را به «كالج پزشكي بايلور» در «هوستون» براي همكاري مشترك با يك شركت وابسته به شركت سوئيسي «داروسازي روچ آجي» در «كانكتي كات» موسوم به «454 لايف ساينس» اعطا كرد.
اين پروژه دو ماه طول كشيد و يك ميليون دلار هزينه در برداشت.
پروژه‌ي ژنوم انساني - كه نقشه‌اي از تمام مولكول «دي. ان. اي.ـ (DNA) است - با 400 ميليون دلار هزينه در سال 1382 (2003 ميلادي) تكميل شد كه 300 ميليون دلار آن با بودجه‌ي دولتي و 100 ميليون دلار آن در قالب يك پروژه‌ي خصوصي تأمين شده است.
محققاني كه پروژه‌ي ژنوم «واتسون» را انجام دادند اعلام كردند كه در اين پروژه يك گام به‌سوي سرعت بخشيدن به اين روش و نيز كاهش هزينه آن پيش رفته‌اند.

متن كامل خبر

 

تشكيل انجمن مخترعين كشور
12/03/1386
«انجمن مخترعين كشور» با تصويب و تأييد اساس‌نامه در وزارت كشور و اخذ مجوزهاي لازم فعاليت رسمي خود را آغاز كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «حسين سعيدي» قائم‌مقام اين انجمن گفت: در اولين جلسه‌ي رسمي انجمن، مهندس «محمدرضا رضاپور» به‌عنوان دبير كل انجمن منصوب شدند و انجمن فعاليت رسمي خود را آغاز كرد.
وي توجه هرچه بيش‌تر دولت به مخترعان و كمك بيش‌تر به آنان را خواستار شد و افزود: اين انجمن با توجه به وضعيت نامطلوب مخترعان كشور، عدم حمايت جدي دستگاه‌هاي دولتي، مشخص نبودن متولي حمايت از مخترعان و ناشناخته ماندن اختراعات آنان تأسيس شده است.
«سعيدي» در ادامه اظهار داشت: اين انجمن با هدف ارائه‌ي راه‌كارهاي مناسب و كمك به مخترعان جهت تبديل تحقيقات و اختراعات به محصول و برقراري ارتباط و تعامل ميان انجمن با ساير تشكل‌هاي علمي، صنعتي و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي و هم‌چنين شناسايي و حمايت از مخترعين جوان و گمنام تشكيل شده است.
وي درباره‌ي ساير اهداف اين انجمن گفت: انتشار نشريه و ايجاد سايت اينترنتي و بانك اطلاعاتي مخترعين از ديگر اهداف انجمن خواهد بود. انجمن سعي خواهد كرد با ارائه‌ي طرح‌ها و پيشنهادها و راه‌كارهاي علمي تخصصي به نوسازي صنايع كشور كمك کند.
علاقه‌مندان و مخترعان جهت عضويت در اين انجمن و كسب اطلاعات بيش‌تر مي‌توانند به‌نشاني اينترنتي اين انجمن به‌نشاني www.iia.ir و يا به‌نشاني: تهران، خيابان ايران‌شهر جنوبي، پلاك 71 مراجعه کنند.

متن كامل خبر

 

راه هایی برای دور بودن از امراض ناشی از آب استخر
02/03/1386
هم زمان با شروع فصل تابستان و شنا کردن در استخرها، پارک ها و ساحل ها ، سازمان بهداشت عمومی ایالت «ایلی نویز» (Ilinois) آمریکا، نکات بهداشتی شنا را برای دور بودن از امراض مرتبط با استخر اعلام کرد.
به گزارش سایت «پایگاه اطلاع رسانی سنت لوییس» (WWW.stltoday.com)،«اتحادیه مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها» (Federal Centers for Disease and Prevention) گزارش کرده است که شصت و دو درصد شیوع امراض آبی در مکان های تفریحی مربوط به عوامل بیماری زا مقاوم در مقابل کلر است که توسط شناگرانی که اسهال دارند به بقیه ی شناگران سرایت می کند. این انتقال از طریق خوردن آب استخر صورت می گیرد.
میکروب های موجود در روی پوست و درون بدن شناگران به داخل آب می رود و می تواند بقیه افراد را مریض کند. حتی شناگران سالم نیز می توانند مریض شوند. به خصوص این امر برای جوانان، سال خوردگان، زنان باردار و کسانی که سیستم حفاظتی ضعیفی را دارند خطرناک است.
راه هایی برای رعایت بهداشت در شنا:
- وقتی که اسهال دارید یا در دو هفته ی پیش داشید، شنا نکنید.
- آب استخر را نخورید و یا در دهان خود نگه ندارید.
- قبل از شنا، دوش بگیرید. این مسأله برای کودکان نیز صادق است.
- دست های خود را بعد از توالت یا عوض کردن پوشک بچه بشویید.
- بچه را به حمام بروید و یا گاهی پوشک آن را عوض کنید.

متن كامل خبر

 

راه هایی برای دور بودن از امراض ناشی از آب استخر
02/03/1386
هم زمان با شروع فصل تابستان و شنا کردن در استخرها، پارک ها و ساحل ها ، سازمان بهداشت عمومی ایالت «ایلی نویز» (Ilinois) آمریکا، نکات بهداشتی شنا را برای دور بودن از امراض مرتبط با استخر اعلام کرد.
به گزارش سایت «پایگاه اطلاع رسانی سنت لوییس» (WWW.stltoday.com)،«اتحادیه مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها» (Federal Centers for Disease and Prevention) گزارش کرده است که شصت و دو درصد شیوع امراض آبی در مکان های تفریحی مربوط به عوامل بیماری زا مقاوم در مقابل کلر است که توسط شناگرانی که اسهال دارند به بقیه ی شناگران سرایت می کند. این انتقال از طریق خوردن آب استخر صورت می گیرد.
میکروب های موجود در روی پوست و درون بدن شناگران به داخل آب می رود و می تواند بقیه افراد را مریض کند. حتی شناگران سالم نیز می توانند مریض شوند. به خصوص این امر برای جوانان، سال خوردگان، زنان باردار و کسانی که سیستم حفاظتی ضعیفی را دارند خطرناک است.
راه هایی برای رعایت بهداشت در شنا:
- وقتی که اسهال دارید یا در دو هفته ی پیش داشید، شنا نکنید.
- آب استخر را نخورید و یا در دهان خود نگه ندارید.
- قبل از شنا، دوش بگیرید. این مسأله برای کودکان نیز صادق است.
- دست های خود را بعد از توالت یا عوض کردن پوشک بچه بشویید.
- بچه را به حمام بروید و یا گاهی پوشک آن را عوض کنید.

متن كامل خبر

 

راه هایی برای دور بودن از امراض ناشی از آب استخر
02/03/1386
هم زمان با شروع فصل تابستان و شنا کردن در استخرها، پارک ها و ساحل ها ، سازمان بهداشت عمومی ایالت «ایلی نویز» (Ilinois) آمریکا، نکات بهداشتی شنا را برای دور بودن از امراض مرتبط با استخر اعلام کرد.
به گزارش سایت «پایگاه اطلاع رسانی سنت لوییس» (WWW.stltoday.com)،«اتحادیه مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها» (Federal Centers for Disease and Prevention) گزارش کرده است که شصت و دو درصد شیوع امراض آبی در مکان های تفریحی مربوط به عوامل بیماری زا مقاوم در مقابل کلر است که توسط شناگرانی که اسهال دارند به بقیه ی شناگران سرایت می کند. این انتقال از طریق خوردن آب استخر صورت می گیرد.
میکروب های موجود در روی پوست و درون بدن شناگران به داخل آب می رود و می تواند بقیه افراد را مریض کند. حتی شناگران سالم نیز می توانند مریض شوند. به خصوص این امر برای جوانان، سال خوردگان، زنان باردار و کسانی که سیستم حفاظتی ضعیفی را دارند خطرناک است.
راه هایی برای رعایت بهداشت در شنا:
- وقتی که اسهال دارید یا در دو هفته ی پیش داشید، شنا نکنید.
- آب استخر را نخورید و یا در دهان خود نگه ندارید.
- قبل از شنا، دوش بگیرید. این مسأله برای کودکان نیز صادق است.
- دست های خود را بعد از توالت یا عوض کردن پوشک بچه بشویید.
- بچه را به حمام بروید و یا گاهی پوشک آن را عوض کنید.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 25    بازديد امروز: 1    كل بازديدها: 154009
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما