<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] صفحه بعد>>
                   

اعلام برنامه‌ی هجدهمین «المپیاد جهانی زیست‌شناسي» در سال 1386 (2007 میلادی) در کانادا
15/04/1386
برنامه‌ی برگزاری هجدهمین «المپیاد جهانی زیست‌شناسی» در سال 1386 (2007 میلادی) در کانادا اعلام شد.

به گزارش سایت هجدهمین «المپیاد جهانی زیست شناسی»، برنامه‌ی المپیاد جهانی - که در شهر «ساسکاتون» (Saskatoon) کانادا و از 24 تا 31 تیر (15 تا 21 ژولای) برگزار می‌شود - مشخص شده است (جدول 1).

بنابر این گزارش، محل برگزاری مسابقه‌ها دانشگاه «ساسکاتچوان» (University of Saskatchewan) و «مؤسسه‌ی علم و تکنولوژی کاربردی ساسکاتچوان» (Saskatchewan Institute of Applied Science and Technology) خواهد بود.

متن كامل خبر

 

برگزاری همايش ملي تكنولوژي‌هاي نوين محيط زيست در دانشگاه آزاد اسلامي واحد شمال
11/04/1386
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال از برگزاري اولين «همايش ملي تكنولوژي‌هاي نوين در محيط زيست» با همكاري واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي قائم‌شهر، ساوه ، اهواز، شهر ري، انجمن ايمني زيستي و شركت نفت پارس خبر داد.
به‌گزارش ايسنا دكتر «مرندي» خاطرنشان کرد: اين همايش با محوريت بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي و فناوري اطلاعات در ارتباط با محيط زيست برگزار مي‌شود.
گفتني است اين همايش در تاريخ 14 و 15 اسفند ماه سال 1386 در واحد دانشگاهي تهران شمال برگزار مي شود.

متن كامل خبر

 

امکان پیوند ژنوم کامل یک باکتری به‌گونه‌ی دیگر برای نخستین بار در تاریخ ژنتیک
09/04/1386
محققان در امریکا توانستند با موفقیت «ژنوم» کامل یک‌گونه باکتری را به‌گونه‌ای دیگر پیوند بزنند.

به‌گزارش ایسنا، یافته‌های این پژوهش - که توسط محققان مؤسسه‌ی تحقیقاتی دکتر «جی. کرایگ ونتر» صورت گرفته - در مجله‌ی «آنلاین علوم» به چاپ رسیده است.

به‌گفته‌ی محققان، تکمیل موفقیت‌امیز این پژوهش حایز اهمیت است چرا که این پژوهش یکی از اصول اثبات شده در زمینه‌ی ژنوم‌سازی مصنوعی است که هدف نهایی آن درک چگونگی ساخت یک ارگانیسم مصنوعی است.

محققان این «ژنوم»را از یک ارگانیسم ساده‌ی تک‌سلولی موسوم به «مایکوپلاسما میکوییدز» گرفته و آن را به یکی از خویشان نزدیک تحت‌عنوان «مایکوپلاسما کاپریکولوم» پیوند زده‌اند.

مدت چندین دهه است که زیست‌شناسان مولکولی با افزودن رشته‌های کوتاه «دی. ان. ای.» تمام ژن‌ها و حتی بخش‌های بزرگی از کروموزوم‌های میکروب‌ها و سایر انواع سلول‌ها را به‌لحاظ ژنتیکی تغییر داده‌اند تا از این طریق به جست وجوی روشی برای تولید میکروب‌های مصنوعی دست یابند که نتیجه‌ی آن تولید داروهای ضدمالاریا و یا بیوسوخت‌های جدید خواهد بود؛ اما این نخستین باری است که محققان توانسته‌اند یک ژنوم کامل را به‌یک «ارگانیسم» زنده پیوند بزنند و نشان دادند که سلول می‌تواند بیان‌کننده‌ی «دی. ان. ای.» بیگانه باشد.

محققان این دستاورد را به تبدیل رایانه‌ی «مکینتاش» (Macintosh) به یک کامپیوتر شخصی با وارد کردن یک قطعه‌ی جدید نرم‌افزاری تشبیه کرده‌اند.

متن كامل خبر

 

تولید پرتو داروی هوشمند تشخیص سرطان در کشور به همت پژوهشگران دانشگاهی
08/04/1386
محققان دانشکده‌ی علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس موفق به تولید پرتو داروی هوشمند تشخیص سرطان سینه و آزمایش آن بر روی مدل حیوانی شدند.

به‌گزارش ایسنا، «مجتبی صلوتی» دانش‌اموخته‌ی دکترای دانشکده‌ی علوم پزشکی دانشگاه «تربیت مدرس» و پژوهشگر این طرح با اشاره به این‌که در حال حاضر برای تشخیص سرطان پستان از «ماموگرافی» و «تکه‌برداری بیوپسی» (در صورت وجود توده‌ی مشکوک) استفاده می‌شود خاطرنشان کرد: با استفاده از پرتو داروی اختصاصی در همان مرحله‌ی نخست و با دقت زیاد، وجود توده‌ی سرطانی مشخص خواهد شد.

وی در عین حال با بیان این‌که این روش، روشی هوشمند است که اختصاصا علیه سرطان سینه طراحی نشده است تصریح کرد: هدف کلی این تکنیک تشخیص در مراحل اولیه یا زودرس بیماری است و در افراد مشکوک به ابتلای به سرطان سینه مفید می‌باشد.

«صلوتی» خاطرنشان کرد: تصویربرداری از سرطان ها با استفاده از «آنتی بادی‌های مونوکلونال» جهت تشخیص زودرس از روش‌های بسیار جدید و هوشمند تشخیص سرطان در دنیاست که برای اولین بار در ایران در قالب این تز دکترای تخصصی با همکاری گروه های فیزیک پزشکی، بیوتکنولوژی، بیوشیمی، ایمونولوژی و پاتولوژی دانشگاه تربیت مدرس، گروه داروسازی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران و گروه علوم حیوانی انستیتو پاستور بر روی مدل موشی مبتلا به تومور پستان از سال 83 با موفقیت اجرا شده و در حال حاضر امکان ادامه‌ی پژوهش بر روی سرطان پستان انسان به این روش در حال مطالعه و بررسی است.

وی تصریح کرد: این پروژه طی سه مرحله انجام شده که در مرحله‌ی اول به تهیه‌ی «آنتی‌بادی مونوکلونال» علیه سرطان پستان در گروه بیوتکولوژی دانشگاه تربیت مدرس، نشاندارسازی «آنتی‌بادی مونوکلونال» (ANTI-MUC1) مورد مطالعه با mTC99 به دو روش مستقیم و غیرمستقیم و انجام آزمون‌های کنترل کیفی جهت بررسی کمپلکس تولید شده با روش‌های استاندارد اقدام شده است.

متن كامل خبر

 

ساخت روبات مينياتوري با قابليت سفر در رگ‌هاي بدن
06/04/1386
دانشمندان به ساخت یک روبات مینیاتوری موفق شده‌اند که می‌تواند از راه جریان خون به سرتاسر بدن سفر کند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به‌گفته‌ی محققان این روبات منحصر به فرد که یک میلی‌متر قطر دارد می‌تواند از طریق جریان خون سفر کند و توانایی منحصر به فردی در خزیدن در درون سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌ها دارد.

این روبات قادر است با یک نیروی معمولی در رگ خونی بدون مشکل در بدن حرکت کند.

انرژی این روبات توسط یک میدان مغناطیسی خارجی - که به‌عنوان یک منبع نامحدود انرژی بدون هیچ احتمال آسیب‌رسانی به بدن عمل می‌کند - تأمین می‌شود.

متن كامل خبر

 

اختلال در فرایند مرگ سلولی زمینه ساز بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان
05/04/1386
از آنجايي كه مرگ سلولي يك فرآيند طبيعي در بدن است، اختلال در روند اين فرايند مي‌تواند زمينه ساز بسياري از بيماري‌هاي خطرناك از جمله سرطان در انسان باشد.
به گزارش ايسنا، ‌«دكتر عليرضا زالي» رييس دانشكده علوم پزشكي شهيد بهشتي صبح امروز در حاشيه دومين «كنگره ی جهاني مرگ سلولي» افزود: روزانه 50 تا 70 بيليون سلول در بدن انسان از جمله پوست، جداره ی روده و ساير بافت‌ها دچار مرگ سلولي طبيعي شده كه اين امر موجب بهبودي بسياري از فرايندهاي زيستي انسان مي‌شود.
دكتر زالي با اشاره به اين كه از يك سو افزايش بي رويه ی سلول‌هاي بدن و از سويي ديگر اختلال در فرايند مرگ سلولي بر اثر عوامل زمينه ساز سرطان، دو عامل اساسي به وجود آمده ی سرطان‌ها است، گفت: از طرف ديگر اختلال در مرگ سلولي و خودكشي سلولي موجب مقاومت بدن نسبت به داروهاي شيمي درماني شده و در نتيجه سلول‌هاي سرطاني افزايش يافته و به ساير مناطق بدن دست اندازي مي‌كند.
وي افزود: ‌براين اساس مشاهده مي‌شود همان طور كه ريزش برگ‌هاي درختان در فصل پاييز امري مفيد و زندگي ساز است، مرگ سلولي نيز در بدن حياتي و زندگي بخش مي‌باشد.
رييس دانشكده علوم پزشكي شهيد بهشتي با تأكيد بر اين كه روزانه صدها هزار سلول در بدن بر اثر تقسيمات سلولي به وجود مي‌آيند، گفت: مرگ سلولي از ديگر فرايندهاي هوشمند بيولوژيك است و اختلال در اين فرايند و يا كاهش ميزان خودكشي سلولي زمينه ساز سرطان‌ها به شمار مي‌رود.
زالي همچنين افزود: از سويي ديگر، گاهي فرايند مرگ سلولي به طور غيرمنطقي سرعت گرفته و بيماري‌هاي اضمحلالي بسياري را مانند «آلزايمر» و «پاركينسون» به وجود مي‌آورد.
رييس دومين «كنگره ی جهاني مرگ سلولي» ياداور شد: مشخص شده است كه برخي از ويرو‌س‌هاي مزاحم و آسيب رسان با دخالت در فرايندهاي مرگ سلولي و خودكشي سلولي آسيب‌هاي جدي به بدن مي‌رساند، به طور مثال در بيماري «ايدز» با كشته شدن زودرس سلول‌هاي دفاعي بدن، ضعف سيستم دفاعي به وجود آمده و عوارض بيماري آشكار مي‌شود.
زالي به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در كشور در زمينه تحقيقات مرگ سلولي اشاره كرد و گفت: محققان كشور توانسته‌اند با مداخله در موارد مختلف رشد، تمايز و بالندگي سلولي به پيشرفت‌هاي بزرگي در مكانيسم‌هاي مؤثر در مرگ سلولي دست پيدا كنند.
رييس دانشكده علوم پزشكي شهيد بهشتي همچنين به تحقيقات صورت گرفته در دانشگاه شهيد بهشتي اشاره و عنوان كرد: سال گذشته محققان اين دانشگاه با دستيابي به سلول ميكروگويان كه يك سلول پشتيبان سيستم عصبي است ‌به نقش مهم اين سلول در برخي از فرايندهاي آزار رسان سيستم عصبي پي برده و با استمرار اين تحقيقات در سال جاري اميد آن مي‌رود كه كشورمان دستاوردهاي جديدي در زمينه دردهاي مركزي و دردهاي نوروپاتيك در محافل جهاني داشته باشد.
وي افزود: هم چنين در اواخر سال گذشته 18 پروتئين موثر در فرآيند پيري در پشتيباني سلولهاي عصبي شناخته شد بنابراين با توجه به اينكه اين تكنولوژي تاكنون تنها در اختيار چند كشور معدود بوده اين موفقيت بسيار چشمگير به نظر مي‌رسد.
زالي ياداور شد: در حال حاضر در فاز دوم پروژه همزمان فرآيندهاي پيري سلولي در بدن انسان و نمونه‌هاي حيواني قرار داريم.

متن كامل خبر

 

طراحي نرم‌افزار تشخيص بيماري وسواس با استفاده از شبكه‌هاي عصبي به‌همت محققان دانشگاه صنعتي اميرکبير
03/04/1386
نرم‌افزار تشخيص بيماري وسواس با استفاده از شبكه‌هاي عصبي از سوي يک دانش‌آموخته‌ي دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «عليرضا قربانزاده شبستري» مجري اين طرح با اعلام اين مطلب خاطرنشان کرد: بيماري وسواس در گروه بيماري‌هاي خلقي در زيرگروه بيماري‌هاي اضطرابي قرار دارد كه ناشي از اختلالات ساختاري، عملكردي مغز انسان مي‌باشد.
وي ادامه داد: با توجه به اين‌كه عوامل بسياري در توليد بيماري وسواس مؤثر هستند لذا راهكارهاي متفاوتي براي درمان اين بيماري در نظر گرفته شده است که به دو دسته‌ي کلي «دارو درماني» و «رفتار درماني» تقسيم مي‌شوند.
«قربانزاده» به پژوهش‌هاي انجام شده در اين زمينه اشاره كرد و افزود: مدل‌هاي بسيار محدودي براي اين بيماري موجود است كه شامل «مدل اونباي» و «مدل كوبوتا» مي‌باشد كه براي مدل‌سازي از آن‌ها ايده گرفته شده است.
فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد مهندسي پزشكي اظهار داشت: «اونباي» از منظر ايستا و «كوبوتا» نيز از جنبه‌ي پويا به مدل‌سازي بيماري پرداخته‌اند؛ اين در حالي است كه مدل نوين ارائه شده هر دوي اين حالت‌ها را در نظر گرفته است.
مجري طرح گفت: در اين پروژه براي مدل‌سازي بيماري وسواس از شبكه‌هاي عصبي مصنوعي و روش‌هاي نوين رياضي استفاده شده است كه ابتدا مدلي از يك فرد سالم در نظر گرفته شده و سپس به شبيه‌سازي اين بيماري روي مدل پرداخته شده است و بيمار وسواس با مدل شخص سالم مقايسه شده و روش‌هاي مختلف درمان دارويي يا درمان رفتاري، شناختي بر روي اين مدل بررسي مي‌شود.
وي ادامه داد: مي‌توان با استفاده از روش آزمون و خطا، چگونگي درمان با داروهاي متفاوت را روي بدن بيمار بررسي و بهترين روش جهت درمان را انتخاب کرد.
هم‌چنين اين شبيه‌سازي قادر به پيش‌بيني تركيب درمان‌هاي مختلف مي‌باشد.
«قربانزاده» به ديگر كاربردهاي مدل طراحي شده اشاره كرد و افزود: مي‌توان از اين مدل‌سازي براي آموزش بيماري و درمان آن استفاده كرد و به‌صورت پويا تصاويري از فرمان‌هاي مغز را نشان داد.
مجري طرح در ادامه افزود: مدل‌هاي محدودي كه در گذشته ارائه شده بود تنها به قسمت ايستاي وسواس تكيه داشتند اين در حالي است كه گذشت زمان ديناميك است كه مشخص مي‌‌کند فرد به اين بيماري دچار است يا خير لذا با استفاده از اين مدل، خروجي فرمان‌هاي مغز استخراج شده و علاوه بر نمايش دادن سير پيشرفت و يا بهبود بيماري با روش‌هاي نوين بررسي سيستم‌ها از جمله آشوب (CHAOS) تحليل دقيق‌تر و علمي‌تر بيماري صورت پذيرفته است.
گفتني است اين پروژه در دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير با راهنمايي «دكتر غريب‌زاده» و مشاوره‌ي «دكتر محمدرضا هاشمي گلپايگاني» انجام شده است.

متن كامل خبر

 

توليد پيل سوختي يك كيلو واتي با تك سلول‌هاي اليافي
03/04/1386
شركت ميكروسل از ارائه‌ي اولين پيل سوختي يك كيلوواتي به‌شكل يك ليف (نخ) براي كاربردهاي خودرويي خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پيل سوختي لوله‌اي شكل و كوچك‌تر از پيل‌هاي سوختي متداول بوده و در آن جمع‌كننده‌ها و سيستم‌هاي مبدل حرارتي يكپارچه شده است. هسته‌ي پيل سوختي شركت ميكروسل براساس ساختار نوين ميكرو الياف‌هاي اين شركت طراحي شده است.
تمام قطعات يك تك‌سل Microcell شامل كاتد، آند، غشا، جمع‌كننده‌ها همگي به‌شكل يك ليف با قطر تقريبي 500 تا هزار ميكرومتر در يك فرايند توليد خودكار توليد مي‌شوند كه اين تك‌سل‌ها، پيل‌هاي الكتروشيميايي با قابليت افزايش مقياس هستند و با سوخت متانول و يا هيدروژن توان خروجي در محدوده‌ي ميلي‌ولت تا چند كيلووات توليد مي‌كنند.
مدير اجرايي ميكروسل در تبيين توسعه‌ي اين پيل سوختي گفت: اين مورد اولين نسل از پيل سوختي خودرويي ليفي شكل با سطح كاملا بي‌نظير سه هزار و 300 سانتي‌متر مربع در حجم يك ليتر است كه امكان عملكرد بهتر پيل سوختي در بسترهاي فشرده‌تر را به‌وجود مي‌آورد.
وي افزود: طراحي و ساخت واحدهاي بزرگ‌تر با توان 50 تا 100 كيلووات برمبناي مدولار بودن اين هسته‌هاي پيل سوختي امكان‌پذير خواهد بود.
امكان افزايش مقياس براي توليد انبوه و با هزينه‌اي كم‌تر، اين فناوري را از ديگر فناوري‌هاي پيل سوختي متمايز مي‌كند و از خواص انحصاري اين محصول مي‌توان به فرايند توليد خودکار با كم‌ترين هزينه و نرخ توليد بالا، چگالي انرژي بالا و محدوده‌ي وسيع كاربردهاي آن اشاره كرد.

متن كامل خبر

 

رهايش مواد شيميايي توسط نانوذرات متخلخل در گياهان
03/04/1386
با وجودي که نانوذرات مي‌توانند DNA، داروها و مولکول‌هاي ديگر را درون سلول‌هاي حيواني رها کنند اين کار در سلول‌هاي گياهي به‌دليل وجود ديواره‌ي سلولي خاص آن‌ها - که همانند يک مانع عمل مي‌کند - چندان ساده نيست.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو، اخيراً دانشمندان دانشگاه ايالتي «لوا» (Lowa) توانسته‌اند با استفاده از نانوذرات سيليکا با ساختار کندو مانند بر اين مشکل غلبه کنند.
اين نانوذرات حفراتي با اندازه‌ي تنها 3 نانومتر داشته و مي‌توانند DNA و مواد شيميايي را به سلول‌هاي ايزوله و برگ‌هاي سالم انتقال دهند.
اين پيشرفت مي‌تواند در فناوري زيست‌گياهي کاربردهاي مختلفي داشته و حتي در آينده به توسعه‌ي محصولات کشاورزي منجر شود.
«ويکتور لين» و همکارانش نشان دادند که حفرات اين نانوذرات مي‌توانند به‌عنوان يک ظرف براي کپسوله کردن مؤثر بتا-استراديول (ماده‌اي شيميايي که موجب آغاز شدن فرايند بيان يک ژن خاص در گياه تنباکو مي‌شود) به‌کار روند.
اين محققان از نانوذرات طلا براي پوشاندن حفرات نانوذرات سيليکا که با بتا-استراديول پر شده‌اند استفاده کردند؛ سپس آن را با مولکول‌ها DNA کدگذار پروتئين فلوئورسنت سبز (GFP) پوشاندند. بيان ژن GFP از طريق حضور بتا-استراديول کنترل مي‌شود.

 

اعلام اسامي پذيرفته‌شدگان آزمون مرحله‌ي دوم دهمين المپياد زيست‌شناسي كشور در سال 1386-1385 توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان
02/04/1386
برندگان آزمون مرحله‌ي دوم دهمين المپياد زيست‌شناسي كشور اعلام شد.
به‌گزارش باشگاه دانش‌پژوهان جوان، علاقه‌مندان براي اطلاع از اسامي پذيرفته‌شدگان آزمون مرحله‌ي دوم دهمين المپياد زيست‌شناسي كشور در سال 1386-1385 مي‌توانند به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.ysc.ac.ir/news/fileNews_179.pdf

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 146    بازديد امروز: 39    كل بازديدها: 154081
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما