<<صفحه قبل [1] [2] [3] [4] [5] [6] صفحه بعد>>
                   

طراحي سيستم نور پردازي حالت جامد با ديودهاي نوري
22/05/1386
شيوه‌ي نور پردازي حالت جامد با ديودهاي نوري به جاي لامپ «هالوژن» و «فيبر نوري» با ويژگي فاقد نويز بودن براي مطالعات «الكتروفيزيولوژيك» از سوي يك دانشجوي دكتراي زيست شناسي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي ساخته شد.
به گزارش ايسنا، «سيد غلامرضا حسيني خاله جير»، دانشجوي دكتراي زيست شناسي (علوم جانوري گرايش فيزيولوژي) درباره‌ي سيستم ابداعي گفت: تقريباً در بسياري از مطالعات زيست‌شناسي نور مناسب و راه‌هاي تأمين آن از اهميت زيادي برخوردار است كه براي نمونه مي‌توان به انجام جراحي‌هاي مختلف و مطالعات «الكتروفيزيولوژيك» اشاره كرد.
وي با بيان اين مطلب که در «الكتروفيزيولوژي» بايد از بروز اختلال در سيستم جلوگيري کرد و يا آن‌را تا حد ممكن كاهش داد، افزود: در مطالعه‌اي كه به کمک «آزاده عصري» دانشجوي كارشناسي ارشد اين واحد بر روي ويژگي‌هاي «الكتروفيزيولوژيك گره دهليزي – بطني» در دست انجام داشتيم اختلال ايجاد شده توسط سيستم نورپردازي باعث اختلال در ثبت شد كه براي رفع اين مشكل گزينه‌هاي مختلفي مورد آزمون و بررسي قرار گرفت.
وي اصافه كرد: با توجه به محدوديت شديد بودجه‌ي تحقيق كه خريد بسياري از اقلام گران قيمت را ناممكن مي‌كرد به ساخت سيستم نورپردازي حالت جامد به عنوان منبع نوري ساده، ارزان قيمت و ايمن كه نوري كاملاً سرد و فاقد نويز در اختيار مي‌گذارد اقدام كرديم كه در مقايسه با سيستم‌هاي نورپردازي متداول كه شامل سيستم هاي لامپ هالوژن،سيستم هاي نور سرد هالوژن – فيبر نوري و سيستم‌هاي نوري فلورسنت هستند كارايي بسيار خوبي از خود نشان داده است.
«حسيني» ادامه داد: نمونه‌ي اوليه‌اي كه با هزينه‌ي بسيار اندك و در حد يك صدم منبع نور لامپ هالوژن – فيبر نوري موجود در يكي از بخش‌هاي دانشگاه ساخته شد، در آزمايش‌هايي كه از نظر سنجش ميزان نور خروجي دستگاه صورت گرفت كارايي خوبي از خود نشان داده و ميزان نور ايجاد شده توسط سيستم ارزان و اقتصادي ما در حد 80 درصد نور توليد شده توسط دستگاه وارداتي با قيمتي در حد 15 ميليون ريال بوده است، در حالي كه سيستمي که ما ساخته‌ايم كاملاً مستقل از برق شهر بوده و تنها با يك باتري كوچك بدون نياز به شارژ روزها كار مي‌كند و در مقايسه‌ي جاي بسيار كم‌تري را نيز اشغال مي‌کند.
گفتني است، «غلامرضا حسيني خاله جير» تاكنون ابتكارات ديگري نيز از جمله «وسيله‌ي رنگ‌آميزي براي استفاده در آزمايشگاه‌هاي زيست‌شناسي گياهي»، «خط‌كش فنردار براي رسم فني»، «ست شست‌وشوي بيني»، «تبديل دستگاه چرخ‌گوشت به ماشين پلت‌ساز»، «برس مغناطيسي»، «كانولاي آئورت خاردار براي سيستم‌هاي پرفوزيون قلب»، «نشانه گذار تك فيبر نوري - ليزر LED براي تعيين مكان و وضعيت تماس الكترود ثبات در مطالعات الكتروفيزيولوژيك بافت قلب ايزوله» که موفق به دريافت تأيديه طرح از سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران شده است، «سترون كننده‌ي اشعه‌ي ماوراي بنفش براي هوا با كاربرد پيوسته»، «سيستم نمونه بردار دو محفظه‌اي مكشي داراي موتور و بدون نياز به پمپ تخليه براي نمونه‌برداري از هوا»، «پايه‌ي الكترود ميكرومتري با استفاده از ميكرومتر داخل و پايه‌ي ساعت مغناطيسي براي ثبت الكتروفيزيولوژيك»، «سيستم نورپردازي حالت جامد با ديودهاي نوري به جاي لامپ هالوژن با يا بدون فيبر نوري به عنوان منبع نور سرد و فاقد نويز براي مطالعات الكتروفيزيولوژيك»، «شيوه‌ي جديد ايزولاسيون در برابر پرتوهاي يونيزان به شيوه‌ي مدولار با صفحات تركيبي سرب - پلاستيك يا سرب - چوب يا سرب - سراميك به شيوه‌ي روكار و قابل جابه‌جايي و مصرف مجدد» و «تکنيک جديد نورپردازي حلقه‌اي با ديودهاي نور افشان براي حذف کامل سايه خوردن و افزايش وضوح تصاوير برداشت شده با دوربين‌هاي ديجيتال و معمولي» داشته است.

متن كامل خبر

 

پاهاي ميكرونانوساختار، راز نشستن حشرات بر سطوح مختلف
19/05/1386
«پشه‌ها» مي‌توانند راحت‌تر از «آب‌دزدک» روي آب راه بروند و بهتر از «مارمولک» از ديوار و سقف بالا رفته و به آن بچسبند و طعمه‌هاي خود را براي يافتن خون نيش بزنند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از ستاد توسعه‌ي فناوري‌هاي نانو، گروهي از دانشمندان و فيزيکدانان چيني و کانادايي با همکاري يکديگر تحقيقي را انجام داده‌اند تا دريابند که چگونه اين موجودهاي موذي کوچک مي‌توانند به اين راحتي روي سطوح مختلف بنشينند.
پاي پشه‌ها همانند: «مگس» داراي زايده‌هاي قلاب‌مانند و مانند «مارمولک» بالشتک‌هاي کرک‌مانندي دارد که به‌‌وسيله‌ي آن مي‌توانند به پوست يا هر سطح صاف ديگري بچسبند؛ اما آن‌چه به پشه کمک مي‌کند تا روي سطح آب راه رود يک ويژگي منحصر به‌فرد به‌شمار مي‌آيد.
هم پشه و هم «آب‌دزدک» هردو پاهايي ابرآبگريز دارند و به‌کمک آن مي‌توانند روي آب راه و سطح تالاب‌ها راه بروند.
بنابراين گزارش، دانشمندان در آزمايش‌هاي خود دريافته‌اند که قدرت اين دافعه در پاهاي پشه آن‌قدر زياد است که حتي مي‌تواند تا 23 برابر وزن اين حشره را هم تحمل کند.
اين فيزيکدانان با جدا کردن پاي اين حشره و متصل کردن آن به سر يک‌سوزن توانستند نيرويي را که توسط پاي پشه به سطح آب وارد مي‌شود اندازه‌گيري كنند.
به‌نظر مي‌رسد راز راه رفتن پشه روي آب در فلس‌هاي کرک مانند چند ميکروني - که آن‌هم با خطوط بسيار ريز نانوسکوپي پوشيده شده است و فيزيکدانان آن را «ميکرونانوساختار» مي‌نامند - نهفته باشد.
لذا اگر اين بار پشه‌اي روي پوست شما نشست قبل از له کردن آن ابتدا کمي درباره‌ي اين ساختار سازگار و انطباق‌پذير آن فکر کنيد!!!

متن كامل خبر

 

درك بهتر بيماران از تصاوير پزشكي با همكاري هنرمندان گرافيك
19/05/1386
پزشكان براي تبديل اسكن‌هاي بدن بيماران به تصاوير ساده براي درك بهتر بيماري از سوي بيماران با هنرمندان همكاري مي‌كنند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پزشكان به هنرمندان گرافيكي روي آورده‌اند تا به بيماران كمك كنند بيماري و روند درمان آن را بهتر درك كنند.
هنرمندان تصاوير پزشكي را از اسكن‌هاي كالبدشناسي سه‌بعدي به‌شكل‌هاي ساده‌تري - كه مناسب بيماران است و كم‌تر موجب وحشت آن‌ها مي‌شود - تبديل مي‌كنند و آزمايش سيستم مذكور نشان داده كه اين عمل به درك و ارتباط بهتر بيمار و درمانگر كمك مي‌كند.
براساس اين گزارش، ابزارها و روش‌هاي مورد استفاده براي ارائه‌ي اطلاعات در مورد بيماري و درمان مختلف هستند اما به‌عنوان مثال با توليد تصاوير ساده از اسكن‌هاي MRI كه جزويات زيادي دارند بيماران قادر خواهند بود آن‌چه را كه در درون‌اشان رخ مي‌دهد درك كنند.
تأثير اين تصاوير در مطالعه‌اي بر روي 18 بيمار - كه به گرفتگي رگ‌ها مبتلا بودند - مورد استفاده قرار گرفت تا پزشكان دريابند اين بيماران 71 سال به بالا قادر به درك تصاوير ترسيمي‌ هستند.

متن كامل خبر

 

موفقيت پژوهشگران ايراني در ساخت نخستين «چسب بافتي هوشمند» جهان
17/05/1386
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از موفقيت پژوهشگران اين دانشگاه در ساخت نوعي چسب بافتي خبر داد كه برخلاف نمونه‌هاي ساخته شده موجود از خاصيت كشساني بسيار بالا و تمامي فاكتورهاي مورد در رشد برخوردار است.
به گزارش ايسنا، دكتر «عليرضا زالي»، رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در نشست خبري كه صبح امروز برگزار شد از اين موفقيت علمي خبر داد و اظهار داشت: پس از قريب 60 سال كه چسب بافتي در دنيا مورد استفاده قرار گرفته و رشد آن به دليل مشكلات عديده كه چسب‌هاي بافتي براي نسوج انساني ايجاد مي‌كنند از بقيه‌ي تكنولوژي‌ها عقب مانده براي اولين بار در دنيا محققان اين دانشگاه چسب بافتي‌اي طراحي كرده‌اند كه هيچ يك از مشكلات نسل قبل را ندارد.
وي به دو گروه چسب‌هاي بافتي صنعتي (تجاري) كه بسيار گرانند و چسب‌هاي بافتي (اتولوگ) كه از بدن خود فرد تهيه مي‌شود، اشاره و تصريح كرد: اين چسب بافتي كه توسط پژوهشگران دانشگاه شهيد بهشتي طراحي شده است از نوع دوم است كه از خون خود فرد استحصال مي‌شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به ويژگي‌هاي اين چسب خاطرنشان كرد: انواع چسب‌هاي بافتي پروتئيني به نام «فيبرينوژن» دارند كه استحكام ساختاري چسب را قوام مي‌دهند و به طور طبيعي در خون وجود دارند و در انعقاد خون نقش دارند كه بيش‌ترين ميزان آن در انواعي كه تا به حال ساخته شده است حداكثر 29 ميلي‌گرم در سطح مي‌باشد. در حالي كه در چسبي كه در حال حاضر توسط پژوهشگران اين دانشگاه ساخته شده است، 30 تا 70 ميلي‌گرم سطح «فيبرينوژن» دارد كه حتي گاهي تا 90 ميلي‌گرم نيز رسيده كه از اين نظر معادل جهاني ندارد و از نظر غلظت بي‌بديل است.
وي، قدرت كشش‌پذيري بالاي اين چسب را از ديگر ويژگي‌هاي آن عنوان و تصريح كرد: قدرت كشش‌پذيري ويژگي‌اي است كه بر اساس آن چسب‌ها را طبقه‌بندي مي‌كنند و اين در حالي است كه چسبي كه در حال حاضر پژوهشگران ما در دست دارند بيش‌ترين قدرت چسبندگي را دارد و از اين نظر در تمام دنيا بي‌نظير است.
اين گزارش مي‌افزايد دكتر «زالي»، حضور فاكتورهاي رشد در اين چسب بافتي را كه تا امروز 12 نوع از آن شناخته شده است، ‌از ديگر ويژگي‌هاي اين چسب بافتي عنوان كرده و افزود: اين چسب هوشمند با داشتن اين فاكتورها براي اولين بار از اين خاصيت طبيعي و حيات بخش برخوردار است؛ همچنين انواع پروتئين‌هايي كه در ترميم بافت‌ها كارايي دارد و روند پيوستگي بافت‌هاي گسسته را به‌طور طبيعي در بدن سامان مي‌دهند نيز در اين چسب بافتي وجود دارد و اين مهم‌ترين عوامل تمايز دهنده اين چسب بافتي با چسب‌هاي بافتي در حال حاضر جهان است.
وي در پايان كاربردهاي اين چسب در پزشكي را كه در جراحي‌هاي مختلف به صورت معجزه‌آسا حداكثر استفاده را دارند، صدها مورد عنوان كرد و گفت: اين قبيل گام‌هاي علمي در تمام زمينه‌ها عاملي براي خوداتكايي است كه باعث مي‌شود جوانان پرشور و پر تلاش كشور، مجدداً پرچم پر پيشينه ايران در عرصه‌ي علمي را به اهتزار در آورند.

متن كامل خبر

 

تشكيل تومور در ريه به دليل نقايص ژنتيكي
17/05/1386
دانشمندان يك ژن بازدارنده‌ي تومور موسوم بهLKB1 ‬را شناسايي كرده‌اند كه تقريباً در يك چهارم كل سرطان‌هاي ريه در انسان جهش مي‌يابد.
به گزارش ايرنا، اگر چه جهش‌هاي سرطانزا هر روز در بدن انسان رخ مي‌دهد، اما بدن انسان ژن‌هاي خاصي دارد كه چنين رويدادهاي مضري را شناسايي مي‌كند و مانع از رشد بيش از اندازه‌ي سلول‌ها مي‌شود. اما در حال حاضر تعداد بسيار كمي از بازدارنده‌هاي تورمورهاي سرطاني شناسايي شده‌اند.
اكنون دانشمندان دانشكده‌ي پزشكي «چپل هيل» دانشگاه «كاروليناي شمالي» و و دانشكده‌ي پزشكي «هاروارد» دريافته‌اند جهش در ژن ‪ LKB1‬در موش‌ها منجر به تشكيل تومورهاي سرطاني مي‌شود كه تهاجمي‌ترند و احتمال بيش‌تري دارد در سراسر بدن گسترش يابند.
دكتر «نورمن شارپ‌لس» استاديار پزشكي و مجري اين تحقيقات گفت، نقص در اين ژن منجر به بروز اشكال بسيار بدخيم‌تر سرطان ريه مي‌شود.
انتظار مي‌رود يافته‌هاي اين تحقيق به پزشكان براي تعيين پيش‌آگهي بيماران كمك كند و اهداف جديدي براي درمان‌هاي آينده در اختيار دانشمندان بگذارد.
اين تحقيق نخستين الگوي مهلك‌ترين سرطان بدخيم انسان در موش را نيز ارائه مي‌كند. اين سرطان يك نوعي سرطان ريه موسوم به «كارسينوم سلول فلسي» است. نتايج اين تحقيق در نشريه‌ي «نيچر» منتشر شده است.

متن كامل خبر

 

خفاش‌هاي شهدنوش سريع‌ترين ماشين متابوليسم قند در دنياي پستانداران
16/05/1386
دانشمندان به ‌تازگي دريافته‌اند خفاش‌هايي كه از شهد گل‌ها تغذيه مي‌كنند سريع‌تر از هر پستاندار ديگري در روي كره زمين مي‌توانند مولكول‌هاي قند را بسوزانند.
به گزارش ايسنا، اين گروه از محققان انگليسي و آلماني دريافته‌اند كه اين موجودات طي چند دقيقه پس از نوشيدن شهد گل متابوليسم آن را آغاز مي‌كنند.
محققان مي‌گويند اين جانور بايد بتواند حداكثر انرژي را از غذاي معمولي بگيرد چرا كه براي پرواز كردن سوخت زيادي مصرف مي‌كند.
خفاش‌هاي شهد نوش موسوم به «گلوسوفاگاسوري سنيا» جزو كوچك‌ترين پستانداران شناخته شده هستند كه كم‌تر از ‌١٠ گرم وزن دارند.
اين خفاش‌ها در سرتاسر آمريكاي جنوبي و مركزي يافت مي‌شوند و در حال پرواز با كمك زبان باريك و دراز خود از شهد گل‌ها تغذيه مي‌كنند.
اين خفاش‌ها مي‌توانند در هر روز ‌٥/١ برابر وزن بدن‌اشان شهد بنوشند.

متن كامل خبر

 

مفيدتر بودن داروهاي گياهي در درمان آفت دهان از انواع شيميايي
15/05/1386
براساس يافته‌هاي يك پژوهش، استفاده از داروهاي گياهي مانند عصاره‌ي گياه «ساتورياخوزستانيكا» براي درمان ضايعاتي مانند آفت دهان كه هنوز علت قطعي آن مشخص نيست مناسب‌تر از داروهاي شيميايي است چراكه عوارض جانبي كم‌تري دارند.
به گزارش ايسنا، واحد علوم پزشکي تهران، طبق يافته‌هاي دكتر «ندا بابايي»، استاديار دانشكده‌ي دندانپزشكي بابل، استفاده از عصاره‌ي گياه «ساتورياخوزستانيكا» نتايج منحصر به‌فردي در درمان آفت داشته است.
گياه «ساتورياخوزستانيكا» فقط در ايران مي‌رويد و جزو دسته‌ي گياهان تيره‌ نعناع است و اثرات ضدويروسي و ضدقارچي دارد. استفاده از عصاره‌ي اين گياه در دو، سه روز اول زخم پاسخ بهتري به درمان مي‌دهد و سير دوره‌ي درمان را كوتاه‌تر كرده و باعث كاهش درد و سوزش مي‌شود.
ميزان ماده‌ي اصلي اسانس اين گياه «كاروآكرول» 90درصد است كه در گياهان مشابه از 30 تا 40 درصد تجاوز نمي‌كند. همچنين اين ماده خاصيت ضدعفوني كنندگي دارد و مي‌تواند در درمان زخم‌هاي ديگر دهاني مانند پلاك دهاني و زخم‌هاي ناشي از دنچر مؤثر باشد.
گفتني است زخم هاي آفتي عودكننده، يكي از شايع‌ترين ضايعات دهان است و طبق آمار 20 تا 34 درصد افراد دچار انواع آفت هستند كه معمولاً در سنين بلوغ تا 40 سالگي و به‌ويژه در افراد دچار استرس رخ مي‌دهد.
آفت‌ها به سه نوع «مينور»، «ماژور» و «هرپسي فرم» تقسيم مي‌شوند که دردناك بوده و بيش‌تر عودكننده‌اند و طي يك تا دو هفته التيام مي‌يابند.
به عقيده‌ي اين پژوهشگر، براي درمان ضايعاتي مانند آفت كه هنوز علت قطعي آن مشخص نيست استفاده از داروهاي گياهي مناسب‌تر از داروهاي شيميايي است چراكه عوارض جانبي كم‌تري دارند. براي نمونه استفاده از «كورتون» يا «آنتي بيوتيك» (به صورت دهان‌شويه) براي طولاني مدت مي‌تواند باعث بروز قارچ در دهان شود ولي تركيبات گياهي عوارض جانبي كم‌تري دارند.

متن كامل خبر

 

خاصيت مسكن بودن تركيبات محلول در آب كاسني
14/05/1386
براساس مطالعات جديد، برخي تركيبات موجود در كاسني مي‌توانند در بهبود مشكلاتي از جمله يبوست، اسهال‌هاي ميكروبي، سرطان و بيماري‌هاي قلبي عروقي مؤثر باشند.
به گزارش ايسنا، واحد علوم پزشكي تهران، «مريم چمري» و «زهرا نوحي»، كارشناسان ارشد گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين پژوهش آورده‌اند: بعضي از قندهاي موجود در گياه كاسني مي‌توانند باعث افزايش باكتري‌هاي مفيد و كاهش ميكروب‌هاي بيماري‌زا در روده شوند.
همچنين طبق مطالعات انجام شده در حيوانات آزمايشگاهي، مواد مؤثر كاسني مي‌توانند از سرطان روده جلوگيري كنند. از ديگر اثرهاي مفيد كاسني، حفاظت كبد در برابر سموم كبدي به‌دليل وجود «تتراكلرايد كربن» است.
عصاره‌ي الكلي ريشه‌ي كاسني، اثرات ضد ورم و ضد التهابي نيز دارد. از ديگر اثرات كاسني مي‌توان به اشتهاآوري و خاصيت ضد ترش كردن معده اشاره كرد. گياه كاسني، مانند ساير گياهان ممكن است عوارض محدودي ايجاد كند. اين عوارض شامل ايجاد حساسيت‌هاي پوستي و ايجاد «درماتيت» به‌دليل وجود تركيبات «لاكتوني» مي‌باشد.
طبق يک مطالعه، ريشه‌ي گياه «كاسني» مي‌تواند با جذب بعضي قارچ كش‌ها، باعث مسموميت ‌شود. البته موارد مذكور بسيار محدود مي‌باشند ولي نبايد آن‌ها را از نظر دور داشت.
در ادامه اين پژوهش ذكر شده است: براي اين گياه اثراتي نظير تصفيه‌ي خون، صفرا بر، تب بر و اشتها آوربودن، درمان نقرس، كمك در درمان رماتيسم، دفع رسوبات ادراري و دفع كم خوني قائل شده‌اند. اين موارد در حال آزمايش و تحقيق هستند و در آينده، موارد درماني قطعي و جديدي براي آن‌ها پيش‌بيني مي‌شود.

متن كامل خبر

 

ساخت نوعي جايگزين پوستي با هدف تسريع در ترميم سوختگي‌ها توسط محققان ايراني
11/05/1386
محققان دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه «صنعتي امير كبير» به ساخت يك نوع جايگزين پوستي موفق شده‌اند كه با استفاده از آن سرعت بهبود زخم‌هاي ناشي از سوختگي‌ها به دو برابر افزايش مي‌يابد.
به گزارش ايسنا، «عباسي» فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد مهندسي پزشكي دانشگاه «صنعتي اميركبير» در تبيين علت اجراي اين پروژه به گستردگي آسيب‌هاي ناشي از سوختگي در كشور اشاره كرد و افزود: در كشور ما بسياري از آسيب‌هاي ناشي از سوختگي به مرگ‌ومير افراد منجر مي‌شود به همين منظور با ساخت يك جايگزين پوستي فرايند ترميم زخم را سرعت بخشيديم كه با استفاده از اين جايگزين، زخم‌هاي بيمار قبل از اين‌كه مايعات و الكتروليت‌هاي بدنش خارج شده و دچار شوك شود تا حد زيادي ترميم ‌مي‌شود.
وي افزود: پوست از دو لايه‌ي «اپيدرميس» و «درميس» تشكيل شده كه «اپيدرميس» لايه‌اي بيروني و در تماس با محيط و سلول‌هاي مرده هستند ولي «درميس» لايه‌ي دروني آن است كه سلول‌هاي زنده دارد. «اپيدرميس» بيش‌تر نقش محافظتي داشته و سدي در برابر عوامل خارجي مثل باكتري‌هاست اما نقش «درميس» نقش كاملاً زنده‌اي بوده و حاوي سلول‌هاي زنده است.
«عباسي» گفت: در اين پروژه براي هر كدام از لايه‌ها يك جايگزين پيش بيني شده است. جايگزيني كه براي لايه‌ي «اپيدرميس» پيش‌بيني شده يك لايه‌ي ظريف 150 ميكروني از «سيليكون» است و جايگزين لايه‌ي «درميس» يك شبكه‌ي مشبك از نايلون مي‌باشد كه با پوشش‌هايي از مواد بيولوژيكي مختلف پوشيده شده است. سه ماده‌ي «ژلاتين»، «كندروتين 6 سولفات» و «كايتوسان» پوشش داده شده كه با درصدهاي مختلف تست شده است. نتيجه‌ي آزمايش‌ها نشان داد كه دو ماده‌ي «ژلاتين» و «كندروتين 6 سولفات» بيش‌ترين ميزان تعداد سلول‌هاي رشد كرده را در پي خواهند داشت.
مجري طرح، كاربردهاي جايگزين پوست را در زخم‌هاي ناشي از سوختگي‌هاي درجه‌ي 2 و 3 عنوان كرد و افزود: از اين جايگزين پوستي در بيمارستان‌هاي سوانح سوختگي استفاده مي‌شود و زمان بهبود زخم حداقل به يك دوم زمان عادي كاهش مي‌يابد.
وي تصريح كرد: اين دسته از جايگزين‌هاي پوستي به‌عنوان پانسمان‌هاي «زيست فعال» يا «بيواكتيو» هستند كه نه تنها زخم را مي‌بندند بلكه مواد بيولوژيكي كه در اين جايگزين استفاده شده‌اند فرايند ترميم زخم را تسريع بخشيده و سلول‌ها را تشويق مي‌كنند تا بتوانند رشد كرده و بافت‌زايي را سرعت ببخشند.
وي يادآور شد: در سوختگي‌‌هاي درجه‌ي دو و سه آن‌قدر مايعات و الكتروليت از بدن بيمار خارج مي‌شود كه به مرگ بيمار منجر مي‌شود و اين جايگزين پوستي با هدف تسريع فرايند ترميم زخم ساخته شده و مدت زمان در معرض محيط قرار گرفتن بدن را كاهش مي‌دهد.
«عباسي» در پايان خاطر نشان كرد: اين جايگزين پوستي اين قابليت را دارد كه هوا از آن عبور كند زيرا بافت زيري بايد با هوا در تماس باشند تا رشد سلولي را داشته باشيم و وجود حالت متخلخل در سيليكون مورد استفاده اين اجازه را مي‌دهد كه به اين هدف برسيم.

متن كامل خبر

 

كشف اولين ژن عامل چپ دستي
11/05/1386
دانشمندان اولين ژني را كه احتمال چپ دست شدن را افزايش مي‌دهد، شناسايي كردند.
به گزارش ايسنا، تيم تحقيقاتي به سرپرستي دانشگاه «آكسفورد» معتقدند كه اين ژن حامل صفت چپ دستي همچنين مي‌تواند تا حدودي خطر ابتلا به بيماري‌هاي «روان پريشي» مانند جنون جواني را افزايش دهد.
اين ژن موسوم به LRRTM1 ظاهراً در كنترل اين‌كه كدام بخش از مغز فعاليت‌هاي خاص مانند تكلم و احساس را كنترل مي‌كند، نقش دارد.
مغز به يك روش نامتقارن عمل مي‌كند. در افراد راست دست، نيمكره چپ مغز معمولاً تكلم و زبان را كنترل كرده و نيمكره راست، احساسات را كنترل مي‌كند اما در افراد چپ دست اين عملكرد كاملا برعكس صورت مي‌گيرد و محققان معتقدند كه ژن عامل بروز اين حالت الاكلنگي است.
محققان مي‌گويند؛ ما اميدواريم كه اين كشف به ما در زمينه‌ي درك رشد اين عدم تقارن در مغز كمك كند. حدود 10 درصد از مردم چپ دست هستند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل [1] [2] [3] [4] [5] [6] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 288    بازديد امروز: 11    كل بازديدها: 154053
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما