<<صفحه قبل  [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] صفحه بعد>>
                   

تقليد از پاهاي مارمولك براي ساخت چسب
05/06/1384
ايسنا : مارمولك‌ها به علت نيروهاي چسبندگي پاهاي خود توانايي ويژه‌اي در راه رفتن به صورت واژگون بر روي سطوح دارند. با اين تصور دانشمندان سعي دارند، براي توليد مواد با چسبندگي بالا ساختار پاهاي مارمولك را شبيه‌سازي كنند.

به گزارش سرويس «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محققان دانشگاه «آرگون» و موسسه RPI آمريكا، براي انجام اين كار، از نانولوله‌هاي كربني چند ديواره چسبيده به يك پليمر استفاده كرده‌اند.

اين محققان ادعا مي‌كنند، نيروهاي چسبندگي اين ساختار 200 بار بزرگ‌تر از عملكرد موهاي پاي مارمولك بوده و در فضا و ميكروالكترونيك كاربردهاي فراوان دارد.

چنين سيستم‌ زيستي در اين مخلوقات، نه تنها سبب اتصال به سطوح عمودي مي‌شوند، بلكه جدا شدن از سطوح را نيز در هر نقطه دلخواهي امكان‌پذير مي‌كند.

مارمولك‌ها داراي پاهاي پنج انگشتي هستندكه در موهاي زبر و كوچكي قرار گرفته‌اند و انتهايشان به قاشقك‌هايي تقسيم مي‌شوند كه در نتيجه نيروهاي واندروالس سطوح متصل مي‌شوند، اين موها جهت اعمال نيروهاي واندروالس به سطحي كه با آن تماس پيدا كرده‌اند، مي‌توانند تغيير شكل پيدا كنند.

به گزارش ايسنا، Dhinajwals و همكارانش اين ساختار را با رسوب‌دهي نانولوله‌هاي‌كربني چند ديواره با روش رسوب‌دهي شيميايي بخار بر روي بستر سيليكوني يا كواتزي، شبيه‌سازي كردند.

اين نانولوله‌ها قطري برابر 20-10 نانومتر و طولي حدود 65 ميكرومتر دارند. آنها ابتدا نانولوله‌هاي منظم عمودي را با پليمر PMMA پوشاندند، سپس 25 ميكرومتر بالايي لوله‌ها را با اچ‌كردن، از پليمر كردند‌. اين نانولوله‌ها به علت فرآيند خشك كردن حلال پس از اچ‌كردن، تمايل دارند، مجموعه‌هاي به هم پيچيده‌اي با قطري در حدود 50 نانومتر تشكيل دهند.

آزمايش اين لوله‌ها با ميكروسكوپ پروب پيمايشگر، رفتار چسبندگي آنها را آشكار مي‌كند.

منحني‌هاي نيرو- فاصله، نيروهاي دفعي ضعيفي را هنگام نزديك شدن پروب ميكروسكوپ به نانولوله‌ها و چسبندگي زياد آنها را زماني كه پروب منقبض مي‌شود، نشان مي‌دهند. اين تيم حداقل نيرو در واحد سطح را محاسبه كردند. اين مقدار بسيار بزرگتر از عددي است كه اين تيم براي نيروي چسبندگي يك موي زبر پاي مارمولك تخمين زدند.

Dhinojwala گفت: چسب‌هاي قوي داريم كه مي‌توانند نيروهاي بزرگي را تحمل كنند و همچنين چسب‌هاي ضعيفي همانند برچسب‌ها داريم كه قادرند بارها مورد استفاده قرار گيرند، اما آنقدر قوي نيستند كه نيروهاي بزرگ را تحمل كنند. اين موضوع چالشي براي طراحي چسب‌هاي قوي جهت تحمل نيروهاي بزرگ كه در عين حال قابليت لازم براي جداكردن آسان خودشان را از سطح داشته باشند، ايجاد خواهد كرد.

بنابر اعلام ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، در حال حاضر اين تيم تمايل دارند آزمايش‌هاي خود را، روي سطوح بزرگتر انجام دهند و سعي مي‌كنند با استفاده از پليمرهاي الاستومري به جاي پليمرهاي شيشه‌اي، چسبندگي ساختارها را به بيشترين حالت ممكن برسانند.

نتايج كار اين محققان در Chemical Communication به چاپ رسيده است.

 

كشف ژن افزايش طول عمر
04/06/1384
ايرنا : گروهي از پژوهشگران ژاپني دانشگاههاي توكيو و اوسا و دانشگاه آمريكايي "تگزاس" موفق به كشف پروتييني شدند كه با طولاني‌كردن عمر رابطه دارد.

روزنامه ژاپني آساهي روز جمعه نوشت: اين نخستين بار است كه اين ماده پروتييني در پستانداران كشف مي‌شود.

به گفته پژوهشگران، اين احتمال وجود دارد كه در آينده بتوان با افزايش اين پروتيين كه بدن انسان هم آن را مي‌سازد، عمر را طولاني كرد.

اين پروتيين ماده‌اي است كه بوسيله ژن "كورتو" ساخته مي‌شود و از سوي پروفسور "كوروئو" استاد ژاپني دانشگاه تگزاس كشف شده است.

پژوهشگران در آزمايشگاه با استفاده از فناوري ژني، موشهايي را متولد كردند كه‌اين پروتيين دربدن آنها نسبت به موشهاي معمولي تا ‪۲/۵‬برابر بيشتر است.

نتيجه اين پژوهش نشان داده كه طول عمراين موشهاي آزمايشگاهي نسبت به موشهاي معمولي كه بطور ميانگين عمر آنها ‪۷۰۰‬روز است، ‪ ۲۰‬تا ‪۳۰‬درصد افزايش يافته است.

پژوهشگران گفتند كه اين ماده پروتييني در مغز يا كبد ساخته مي‌شود و بخشي از آن بوسيله خون كار كنترل انسولين را انجام مي‌دهد.

به‌گفته پژوهشگران،اگر اين پروتيين به موش معمولي تزريق‌شود، كار انسولين را در بدن آنها مختل مي‌كند و به همين دليل قند خون بالا مي‌رود.

پژوهشگران بر اين باورند كه اگر بوسيله اين پروتيين فعاليت انسولين بيش از حد پايين بيايد، بيماري قند خون بروز مي‌كند، اما اگر بتوان فعاليت انسولين را در حد اندازه لازم كنترل كرد، اين امكان وجود دارد كه طول عمر طبيعي افزايش يابد.

اين دستاورد پژوهشگران ژاپني و آمريكايي قرار است روز جمعه در مجله علمي الكترونيكي آمريكايي "ساينس" منتشر شود.


 

جنين تا هفته بيست و نهم حاملگي درد را حس نمي كند
04/06/1384

ايسنا : يك مطالعه تازه در آمريكا نشان مي دهد كه جنين تا هفته‌هاي پاياني دوران حاملگي درد را حس نمي‌كند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين مطالعه كه حاصل مرور مجموعه اي از شواهد و تحقيقات پزشكي است در واكنش به طرح مصوبه‌اي قانوني در كنگره آمريكا انجام شد.

اين لايحه از پزشكان مي‌خواهد به بيماران زن بگويند كه اگر پس از هفته بيستم حاملگي قصد سقط جنين دارند بايد بدانند كه جنين درد خواهد كشيد، اما تيم محققان از دانشگاه كاليفرنيا گفت كه جنين تنها پس از 29 يا 30 هفته پس از آغاز حاملگي درد را احساس خواهد كرد.

محققان مي گويند داده هاي محدودي در اين زمين در دسترس است.

اما آنها در نشريه انجمن پزشكي آمريكا نوشتند كه لازمه احساس درد تشخيص آگاهانه يك محرك ناخوشايند است.اما اين حالت تا زمان تشكيل برخي از اجزاي مغز كه تالاموس را به كورتكس پيوند مي زند ممكن نيست و اين اجزا نيز تنها در سه ماهه سوم حاملگي تشكيل مي شوند.

به گفته آنها اين اجزاي ارتباط دهنده بخش‌هاي مختلف مغز معمولا تا هفته بيست و سوم حاملگي پديدار نمي شوند و تشكيل آنها ممكن است تا هفته سي‌ام آغاز نشود.

به گزارش ايسنا به نقل از بي‌بي‌سي، تيم محققان تحت سرپرستي دكتر مارك روزن نوشت: « فرآيندي كه به احساس درد منجر مي‌شود تا پيش از سه ماهه سوم هنوز شكل نگرفته است، بنابراين اگر جنين تا پيش از پايان سه ماهه دوم حاملگي سقط شود لزومي ندارد از درد كشيدن جنين سخن بگوييم.»

با اين حال اين تيم خواستار تحقيقات بيشتر در اين زمينه شده است.

 

استفاده از پوسته حشرات براي ساخت تجهيزات نظامي
01/06/1384
ايسنا : محققان دانشگاه «كانزاس» آمريكا به شناسايي ژني موفق شدند كه سختي پوسته بدن حشراتي از قبيل سوسك را موجب مي‌شود.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران، از دهه 1940، محققان در حال بررسي آنزيم‌هاي بودند كه مسئول سخت شدن پوسته سوسك ها مي شود. در آخرين بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد آنزيمي به نام لاساس 2 مسئول سختي پوسته اين حشرات است.

به گفته محققان پوسته بدن سوسك ها در ابتدا نرم است اما با گذشت زمان رفته رفته اين پوسته با حفظ براقيت و انعطاف پذيري حالت محكم‌تري به خود مي‌گيرد.

بنابر اعلام پايگاه ملي داده‌هاي علوم زمين، اين محققان هم اكنون مشغول بررسي فرايند هايي هستند كه موجب اين تغييرات است. نتايج بدست آمده در توليد نسل جديدي از تجهيزات نظامي از قبيل هواپيما به كار خواهد رفت.

 

کشف يک شيوه تازه برای توليد سلول های پايه
01/06/1384

بي بي سي : محققان سعی دارند راهی برای توليد سلول پايه که با نابود کردن جنين همراه نباشد پيدا کنند
دانشمندان آمريکايی می گويند با استفاده از سلول های پوست راهی برای ايجاد سلول های پايه جنينی پيدا کرده اند که نسبت به شيوه های قبلی کمتر جنجال آفرين است.
تيم محققان دانشگاه هاروارد طی مقاله ای در نشريه "ساينس" گزارش دادند سلول های بالغ پوست را به سلول های پايه جنينی که در آزمايشگاه کشت داده شده بود جوش داده اند و به اين ترتيب سلول هايی "دورگه" که مانند سلول های پايه جنينی رفتار می کند خلق کرده اند.

محققان بر اين باورند که اين سلول های دورگه جنينی می تواند به کمک تحقيقات پزشکی بيايد بدون آنکه استفاده از جنين انسان را در بر داشته باشد.

اما کارشناسان بريتانيايی هشدار می دهند اين سلول های دورگه دقيقا مانند سلول های پايه جنينی نيستند.

سلول پايه جنينی قابليت بدل شدن به انواع بافت های بدن را دارد و از جنين انسان در مراحل اوليه استخراج می شود که نابودی جنين را به دنبال دارد.

تحقيقات تازه نويدبخش اين موضوع است که به پزشکان امکان دهد به ايجاد نوعی بافت های پيوندی که از لحاظ ژنتيکی منطبق بر دريافت کننده است بپردازند.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد در مقاله خود نوشتند: "سلول های دورگه از ظاهر، نرخ رشد و چندين مشخصه مهم ژنتيکی سلول های پايه جنين انسان برخوردار بودند."

آنها افزودند که اين تکنيک تازه "ممکن است برخی از نگرانی های لژستيکی و اجتماعی" را که تاکنون در مسير تحقيقات مانع ايجاد کرده بود "برطرف کند".

با اين حال آنها اذعان کردند که استفاده از اين تکنيک برای کارهای تحقيقاتی دست کم تا چندين سال ديگر عملی نخواهد شد.

اخلاق

منتقدان می گويند که ايجاد جنين انسان برای استخراج سلول های پايه که با نابودی جنين همراه است اخلاقی نيست.

اما شيوه تازه از سلول های پايه موجود برای برنامه ريزی مجدد سلول های پوست به طوری که مانند سلول های پايه رفتار کنند استفاده می کند.

پروفسور ايان ويلموت از مرکز بيولوژی توليد مثل در دانشگاه ادينبورو که گوسفند "دالی" را کلون (همانندسازی ژنتيکی) کرده بود اشاره کرد که تعداد کروموزوم های سلول های تازه خلق شده دو برابر معمول است.

وی گفت درحال حاضر هيچ راه شناخته شده ای برای حذف کروموزوم های ناخواسته وجود ندارد.

وی افزود که اهميت شيوه ابداعی دانشگاه هاروارد اين است که مطالعه ساز و کارهايی را که باعث می شوند سلول از نوعی به نوع ديگر بدل شود فراهم می آورد.

 

شامپانزه ها صاحب 'فرهنگ' هستند
01/06/1384
بي بي سي : محققانی که بر روی پستانداران عالی تحقيق می کنند می گويند ثابت کرده اند که شامپانزه مانند انسان از عادات و سنن جمعی پيروی می کند.
آنها با تعليم شيوه های مختلف استفاده از ابزار به شامپانزه های محبوس، نشان داده اند که پستانداران عالی ضمن تقليد از ديگران، به توسعه سنت های فرهنگی می پردازند.

کارشناسان براساس مشاهدات خود در حيات وحش، از ديرباز به اين موضوع مظنون بودند اما هرگز مستقيما آن را ثابت نکرده بودند.

به گفته اين دانشمندان که نتايج مطالعات خود را در نشريه "نيچر" منتشر کرده اند، اين يافته نشان می دهد که فرهنگ دارای ريشه های کهن است.

مطالعه توسط تيمی از محققان در دانشگاه سن اندروز در بريتانيا و مرکز ملی تحقيقات پستانداران عالی در دانشگاه "امروی" در شهر آتلانتای آمريکا انجام شد.

آنها دو گروه مجزا از شامپانزه ها را در معرض مساله ای مشابه آنچه پسرعموهای جنگل نشين آنها با آن روبرو هستند قرار دادند: چگونه می توان يک تکه ماده غذايی را که در پس شبکه ای از لوله ها به دام افتاده است بيرون کشيد.

محققان سپس در خفا به يکی از اعضای هر گروه ترفندی بديع برای بيرون کشيدن خوراکی را آموزش دادند.

اريکا از گروه اول آموخت چگونه با استفاده از يک تکه چوب مانع را بلند کند به طوری که غذا بيرون بيافتد.

جورجيا از گروه دوم نيز فراگرفت چگونه با فشار دادن مانع باعث شود غذا از طريق يکی از لوله ها بيرون بيافتد.

سپس هر يک از دو شامپانزه به گروه خود بازگردانده شدند و دانشمندان به نظاره رفتار آنها نشستند.

آنها دريافتند که شامپانزه های هر گروه دور اريکا يا جورجيا جمع می شوند و به زودی از ترفندی که آنها آموخته اند تقليد می کنند.

در پايان دو ماه مطالعه، اعضای هر گروه هنوز شيوه خاص خود برای بيرون کشيدن خوراکی را دنبال می کرد و به اين ترتيب دو سنت فرهنگی مجزا در دو گروه رواج پيدا کرد.

پروفسور اندرو ويتن از دانشگاه سن اندروز به بی بی سی گفت: "اين اولين بار است که دانشمندان به طور آزمايشی به ايجاد دو سنت مجزا در ميان پستانداران می پردازند. به علاوه اين اولين بار است که کسی اين کار را با استفاده از ابزار در مورد حيوانات انجام می دهد."

ريشه های کهن

اين تحقيقات بر وزن چندين دهه مطالعه به روی پستانداران عالی در حيات وحش که حاکی از وجود سنت های فرهنگی غنی در ميان آنهاست می افزايد؛ سنت هايی که به جز در انسان در ساير حيوانات نظير ندارد.

برای مثال شامپانزه ها در غرب آفريقا از سنگ و قطعات چوب برای شکستن ميوه های مغزدار استفاده می کنند اما اين پديده هرگز در شامپانزه های شرق آفريقا مشاهده نشده بود.

اين موضوع نشان می دهد که جد مشترک شامپانزه و انسان، که در حدود چهار تا شش ميليون سال قبل می زيست، احتمالا ميل به پيروی از عادات جمعی که شاخص فرهنگ انسانی است، داشته است.

دکتر ويکتوريا هورنر از ديگر نويسندگان مقاله نيچر گفت: "اگر هر دو گونه (انسان و شامپانزه) دارای عناصر فرهنگی هستند، بسيار محتمل است که جد کهن آنها نيز از آن برخوردار بوده است. بنابراين فرهنگ احتمالا دارای ريشه های کهن و عميق است."

نتايج اين مطالعه در نسخه اينترنتی مجله "نيچر" چاپ شده است.

 

اقدام تازه چهره جنجالي حوزه ژنتيك
31/05/1384
ایرنا : "كريگ ونتر" ثروتمند جنجالي آمريكايي كه نخستين طرح تكميل ژنوم انساني را در اواخر دهه ‪ ۱۹۹۰‬به اجرا درآورد اكنون اعلام كرده است در نظر دارد بايگاني تاريخي اطلاعات مربوط به حوزه زيست شناسي مولكولي را كه به تازگي خريداري كرده به طور رايگان در اختيار عموم محققان قرار دهد.

"ونتر" كه ثروتش سر به چند ميليارد دلار مي‌زند، دوره دبيرستان را نيمه كاره رها كرد و هيچ نوع مدرك تحصيلي ندارد، اما به حوزه‌هاي علمي و بخصوص زيست شناسي بسيار علاقه مند است و بخشي از سرمايه عظيم خود را صرف تاسيس موسسه‌اي براي انجام تحقيقات ژنتيكي كرده است.

اين ثروتمند خوش سليقه اوايل اين ماه بايگاني "جرمي نورمن" متخصص زيست شناس مولكولي راخريداري كرد.

اين بايگاني حاوي اسناد تاريخي مهمي مربوط به مراحل رشد و شكل‌گيري حوزه زيست شناسي مولكولي و ژنتيك است.

در سال ‪ ۲۰۰۳‬حراجي مشهور كريستي در لندن ارزش اين بايگاني تاريخي را بين ‪ ۲۲‬تا ‪ ۳۳‬ميليون دلار برآورد كرد، اما از آنجا كه نورمن تصميم گرفته است بخشهاي مختلف بايگاني را به اشخاص گوناگون بفروشد، اين حراجي از خريد آن صرف نظر كرد.

به نوشته هفته نامه "نيچر" ، ونتر موفق شد كل بايگاني را يك جا خريداري كند و اكنون در نظر دارد با افزودن منابع بايگاني متعلق به ساير محققان آن را به منبع بي‌همتايي براي انجام تحقيقات علمي و نيز پژوهشها در حوزه تاريخ و فلسفه علم تبديل كند.

 

عوامل موثر در تقسيم سلولي شناسايي شدند
31/05/1384
ایرنا : دو مطالعه مستقل كه به تازگي در مورد فرايند تقسيم سلولي انجام شده نشان مي‌دهد تركيب غشاي سلولي و نيز نحوه علامت دهي از طريق يونهاي كلسيم، دو عامل اصلي در تنظيم آخرين مرحله تقسيم سلول به شمار مي‌آيند.

"جولي بريل" و همكارانش از بيمارستان كودكان در كانادا موفق شدند يكي از عناصر اصلي در فرايند علامت‌دهي در مجراي عبور يونهاي كلسيم را مشخص كنند. اين عامل "فسفريونوسيتايد" (‪ (PIP۲‬است كه در تقسيم غشاي سلول نقش دارد.

اين گروه در مطالعه بر روي سلولهاي اسپرم مگس ميوه مشاهده كردند آن دسته از سلولهايي كه فاقد كلسيم يا فاقد ماده "‪ "PIP۲‬هستند مرحله "سيتوكينسيس" يا تغييرات هسته سلول براي شروع فرايند تقسيم را آغاز مي‌كنند، اما آن را به پايان نمي‌رسانند.

به نوشته نشريه علمي "‪" ،"Current Biology‬سيث فيلد" و همكارانش از مدرسه پزشكي دانشگاه هاروارد در بوستون در تحقيق مستقل ديگري نشان دادند عامل "‪ "PIP۲‬در شياري كه در نگام تقسيم سلول در پستانداران ظاهر مي‌شود جمع مي‌گردد.

جمع شدن اين مولكولها به غشاي سلول كمك مي‌كند اتصال خود را به پروتييني كه وظيفه منقبض كردن سلول و تقسيم آن را دارد حفظ كند و كار تقسيم را با نظم انجام دهد.

 

باكتري آبزي موجودي مستقل با ساده‌ترين نقشه ژنتيكي
31/05/1384
ایرنا : تحقيقات جديد نشان مي‌دهد خلاصه‌ترين نقشه ژنتيكي مشاهده شده در ميان موجودات زنده به نوعي باكتري آبزي تعلق دارد.

به گزارش پايگاه اينترنتي "بي‌بي‌سي‌نيوز"، درحالي كه به طور مثال انسانها ‪ ۳۰‬هزار ژن مختلف دارند كه تمامي مشخصات، از رنگ چشم گرفته تا جنسيت را در آنها تعيين مي‌كند، باكتري آبزي موسوم به "پلاگيباكتر يوبيك" (‪ (Pelagibacter ubique‬فقط هزار و ‪ ۳۵۴‬ژن دارد و تمامي نيازمندي‌هاي حياتي اين جاندار در همين نقشه ژنتيكي كوچك خلاصه شده است.

بررسي‌هاي محققان آمريكايي حاكي از آن است علاوه بر آنكه اين جاندار داراي خلاصه‌ترين نقشه ژنتيكي است، بر خلاف ساير جاندران با گذر زمان نقشه ژنتيكي اين باكتري دچار به هم ريختگي نشده و به طور مثال هيچ ژن تكراري و يا ويروسي در آن مشاهده نمي‌شود و شامل هيچ "دي ان آ" بي‌مصرفي نيز نيست.

سادگي نقشه ژنتيكي باكتري "پلاگيباكتر يوبيك" از ساده زيستي اين جاندار منشاء گرفته است. هر چه طول رشته "دي ان اي" يك موجود زنده كه از نسلي به نسل ديگر تكرار مي‌شود كوتاهتر باشد، نوع زندگي جاندار نيز ساده‌تر خواهد بود.

به گفته "استفن جيوواني" سرپرست اين مطالعه از دانشگاه ايالتي "اورگون" در آمريكا، "پلاگيباكتر يوبيك" يكي از موفق‌ترين موجودات زنده در جهان است. اين جاندار از مواد آلي حل نشده در آب اقيانوسها براي تغذيه خود استفاده مي‌كند.

آب اقيانوسها همواره مقادير زيادي كربن به صورت حل نشده دارد كه اين جاندار در فصلهاي مختلف سال شاهد هيچ دوره كمبود غذا نبوده و به برخورداري از سازوكارهاي سوخت وسازي ويژه براي هماهنگي با ميزان فراواني غذا در محيط نيازي ندارد.

دانشمندان عقيده دارند فراواني بسيار زياد "پلاگيباكتر" در آب اقيانوسها به اين جاندار كمك كرده است نقشه ژنتيكي خود را به ساده‌ترين و موثرترين شكل ممكن درآورد. تعداد اين جاندار در آب اقيانوسهاي جهان حدود ‪ ۲۰‬ميليارد ميليارد ميليارد تخمين زده شده است.

تعداد بالا سبب مي‌شود كه ميلياردها نسخه از نقشه ژنتيكي اين جاندار در اقيانوسها وجود داشته باشد كه با رخ دادن جهشهاي ژنتيكي تصادفي در نقشه ژنتيكي اين جانداران در طول زمان، شانس دست يابي به تركيبات بهتر ژنها و رسيدن به يك نقشه ژنتيكي خلاصه و كارا فراهم مي‌شود.

به گفته كارشناسان، پيش از اين جانداراني با نقشه ژنتيكي حتي كوچكتر مشاهده شده‌اند، اما همه آنها از جمله جانداري به نام "مايكوپلاسما جنيتاليوم" با تنها ‪ ۴۰۰‬ژن، زندگي انگلي دارند و براي انجام كارهايي كه خود از انجام آنها شانه خالي كرده‌اند به جانداران ديگر نيازمندند، اين درحالي است كه باكتري "پلاگيباكتر" جانداري كاملا مستقل است.


 

ارتباط يك هورمون با كنترل قند خون در بيماران ديابتي
30/05/1384
ايرنا : تازه‌ترين تحقيقات نشان مي‌دهد بالا بودن هورمون آديپونكتين
(‪ (adiponectin‬در زنان مبتلا به ديابت به كنترل قند خون آنها كمك مي‌كند.

به گزارش پايگاه اينترنتي ‪ ، medlineplus.com‬علاوه برآن بالا بودن كلسترول خوب يا اچ دي ال(‪ (HDL‬و كاهش فرآيند التهاب در بدن با افزايش ميزان آديپونكتين همراه است.

در نتيجه بالا بودن سطح اين هورمون در بدن به كاهش خطر سكته و بيماري قلبي كمك مي‌كند.

آديپونكتين هورموني پروتييني است كه سلول‌هاي چربي توليد مي‌كنند.

اين هورمون سوخت و ساز چربي و قند را در بدن تنظيم مي‌كند، و به دليل نقش ضد التهابي از ايجاد فرايندهاي التهابي در ديواره عروق پيشگيري مي‌كند.

به اين ترتيب هورمون آديپونكتين با كاهش چربي بد خون، كاهش فرآيندهاي التهابي و كنترل قند خون در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و سكته مغزي نقش تعيين‌كننده دارد.

پايين بودن ميزان آديپونكتين باعث تجمع رسوبات در عروق يا تصلب شرايين مي‌شود.

دانشمندان دانشكده پزشكي دانشگاه هاروارد در بوستون ارتباط بين سطح اين هورمون در بدن و قند خون، كلسترول و فرآيندهاي التهابي را در ‪۹۲۵‬ زن مبتلا به ديابت بررسي كردند.

ورزش و افزايش چربي خوب خون يا ‪ HDL‬ميزان اين هورمون را در خون افزايش مي‌دهد. بر عكس افزيش وزن ، افزايش چربي‌هاي بد خون و افزايش پروتيين‌هاي التهابي در خون ميزان اين هورمون را در بدن كاهش مي‌دهد.

به نظر مي‌رسد آديپونكتين تاثير مستقيمي بر پيشگيري از ابتلا به تصلب شرائين دارد.

نتايج اين مطالعه در نشريه "‪"clinical endocrinology and metabolism‬ به چاپ رسيده است.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 88    بازديد امروز: 30    كل بازديدها: 154172
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما