<<صفحه قبل  [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] صفحه بعد>>
                   

جايزه نوبل پزشکی برای کاشفان باکتری عامل زخم معده
13/07/1384

جايزه نوبل پزشکی سال جاری به پاس کشف اين موضوع که زخم معده می تواند ناشی از عفونت باکتريايی باشد به دو دانشمند استراليايی اعطا شده است.
رابين وارن و بری مارشال نشان داده بودند "هليکوباکتر پايلوری" که در بخش انتهايی معده رشد و نمو می کند در ايجاد زخم های معده و روده نقش دارد.

به لطف مطالعات آنها زخم معده و زخم روده ديگر بيماری هايی مزمن و شديدا دردناک به حساب نمی آيند چرا که امکان درمان قطعی آنها با مصرف کوتاه مدت داروها و آنتی بيوتيک ها فراهم آمده است.

در سال 1982 زمانی که اين باکتری توسط دکتر مارشال و دکتر وارن کشف شد، ناراحتی عصبی و عادات شخصی از عوامل اصلی زخم معده و روده به حساب می آمد.

اکنون با قاطعيت ثابت شده است که اين باکتری عامل بروز بيش از 90 درصد زخم های دهانه روده و تا 80 درصد از زخم های معده است.

دکتر وارن، آسيب شناس از دانشگاه پرت (Perth) متوجه شد اين باکتری های کوچک هلالی در بخش انتهايی معده تقريبا 50 درصد بيمارانی که مورد نمونه برداری (بيوپسی) قرار گرفتند تجمع کرده اند.

تيزبينی

وی همچنين طی مشاهده ای تيزبينانه و بسيار مهم دريافت که نشانه های تورم همواره در آن بخش از جداره درونی معده که در مجاورت محل تجمع باکتری ها قرار دارد به چشم می خورد.

اين يافته ها همچنين باعث کنجکاوی دکتر مارشال شد و آن دو با همکاری يکديگر مطالعه 100 بيمار که با نمونه برداری از بافت های معده آنها همراه بود را آغاز کردند.

دکتر مارشال پس از چندين بار تلاش به کمک نمونه بافت های چند بيمار موفق به کشت گونه ای از باکتری ها (هليکوباکتر پايلوری) که تا آن زمان ناشناخته بودند شد.

آن دو پزشک کشف کردند که اين ارگانيسم در تقريبا تمامی بيمارانی که از ورم معده، زخم دهانه روده يا زخم معده رنج می برند وجود دارد.

هرچند امکان درمان زخم معده از طريق مسدود کردن ترشح اسيد معده وجود دارد، اما اين زخم ها اغلب پس از مدتی عود می کنند چرا که باکتری ها از ميان نمی روند.

دکتر مارشال و دکتر وارن نشان دادند که درمان قطعی بيماران تنها زمانی ميسر می شود که "هليکوباکتر پايلوری" از معده ريشه کن شده باشد.

خودآزمايی

دکتر مارشال برای اينکه ثابت کند اين باکتری عامل ورم معده است عمدا خود را به آن آلوده کرد.

در تقديرنامه نوبل پزشکی امسال از اين دو پزشک به خاطر پشتکار، ثبات قدم و اراده به چالش کشيدن باورهای غالب ستايش به عمل آمده است: "آنها با استفاده از فن آوری های عموما در دسترس، به گونه ای ابطال ناپذير نشان دادند که اين باکتری عامل بيماری است."

"اين دو پزشک با کشت اين باکتری امکان انجام مطالعات علمی روی آنها را فراهم آوردند."

تصور می شود که "هليکوباکتر پايلوری" از طريق ازدياد ترشح اسيد معده می تواند باعث پيدايش زخم و آسيب ديدن جداره داخلی معده يا روده شود.

لرد می از دانشگاه آکسفورد، و رئيس انجمن سلطنتی، گفت: "تحقيقات بری مارشال و رابين وارن به يکی از بنيادی ترين و مهمترين تحولات 50 سال گذشته در زمينه درک يک بيماری منجر شد."

"دستاورد آنها منجر به تشخيص اين مساله شد که اختلالات معده علل عفونی دارند و بر اين تصور که اين اختلالات بيماری های فيزيولوژيکی هستند خط بطلان کشيد."

منبع : بي‌بي‌سي


 

گوريلهای وحشی ابزار به کار می گيرند
08/07/1384
بي‌بي‌سي : گروهی از پژوهشگران شاهد آن بوده اند که گوريل های وحشی در برخی فعاليت های خود ابزاری ساده را به کار می برند.
اعضای يک هيات تحقيقاتی متشکل از محققان آمريکايی و آلمانی که برای مطالعه رفتار گوريل ها در زيستگاه طبيعی آنها در جنگل های کنگو به سر می برند گفته اند اين حيوانات، که هرگز رفتار انسان ها را مشاهده نکرده اند، قبل از عبور از آب گل آلود در مناطق مردابی از ترکه برای سنجيدن عمق آب استفاده می کنند.

به گفته سرپرست اين گروه، کشف اينگونه رفتار در ميان گوريل ها در شناخت نحوه تکامل انسان و ساير جانوران سودمند خواهد بود.

استفاده از ابزار توسط گوريل هايی که در اسارت و در مجاورت انسان زندگی می کنند بی سابقه نيست اما تا کنون دانشمندان معتقد بودند که آنها صرفا به تقليد از رفتار انسان ها می پردازند و خود قادر به کشف و کاربرد ابزار نيستند.

محققان در تحقيقات خود در جنگل های کنگو همچنين گوريلی را مشهده کرده اند که از يک تکه چوب برای تکيه دادن هنگام چيدن گياهان استفاده می کرده و گوريل ديگری تنه درختی را به عنوان پل برای عبور از زمين های باتلاقی به کار می برده است.

گوريل از گونه های جانوری در معرض تهديد محسوب می شود که قطع درختان جنگلی در آفريقا زيستگاه آن را به تدريج محدود کرده و شکار غيرقانونی و جنگ های داخلی اين جانور را با خطر انقراض مواجه ساخته است.


 

آيا قدرت ويروس ايدز كمتر مي‌گردد
07/07/1384
گروهي از پژوهشگران اعلام كردند كه قدرت ويروس عامل بيماري ايدز ممكن است كاهش يافته باشد.
تيمي از پژوهشگران انستيتوي Tropical Medicine با مقايسه‌ي نمونه هاي ويروس HIV-1 متعلق به سال‌هاي 89-1986 و 03-2002 دريافته‌اند كه ويروس‌هاي جديدتر و متعلق به سال‌هاي اخير داراي قدرت كمتري نسبت به ويروس‌هاي ويروس‌هاي قديمي‌تر هستند و در برابر داروها تاثير پذيري بيشتري دارند. البته اين نظريه تنها بر اساس آزمايش روي بيماران در دوره‌ي زماني مجزاست و ارائه دهندگان آن تاكيد مي‌كنند كه نتايج فوق هيچ تاثيري در روند رو به رشد گسترش اين بيمار يدر جهان نخواهد داشت.
مطالعات ديگري نيز موجوداند كه بر عكس اين نظريه دلالت مي‌كنند و بر اساس آنها ويروس ايدز نسبت به داروها مقاوم‌تر شده است.
دكتر ماركو ويتورا (Marco Vitora) ، كارشناس HIV در سازمان بهداشت جهاني مي‌گويد بيماري‌هاي ديگر نظير آبله و سيفليس نيز تاكنون در طول حيات خود داراي اين گونه كاهش در قدرت خود بوده‌اند ولي اين روند ممكن است در يك دوره‌ي زماني طولاني‌تر برعكس و عامل بيماري قدرت بيشتري بيابد. در واقع اين تمايل به ضعف در ويروس‌ها رفتاري طبيعي است تا تعادل بين گيرنده‌ي بيماري و عامل آن حفظ گردد. در اين آزمايش نيز با اينكه ضعيف شدن ويروس در اين سال‌ها حدس زده مي‌شود ولي هيچ دليلي وجود ندارد كه قدرت ويروس HIV در آينده كمتر شود.

 

درمان آسيب قلبی در گوسفند با کمک سلول پايه
02/07/1384
دانشمندان در فرانسه آسيب ديدگی قلبی در گوسفند را با استفاده از سلول های پايه جنينی درمان کرده اند.
اين تحقيقات، که نتيجه آن در نشريه پزشکی "لنست" (Lancet) منتشر شد، نخستين موردی است که نشان می دهد سلول های استخراج شده از موش می تواند سلامت حيوانات بزرگتر را بهبود بخشد و اشاره می کند که اين تکنيک ممکن است در مورد انسان نيز موثر باشد.

نارسايی قلبی از عوامل عمده مرگ و مير در جهان توسعه يافته است و با گسترش چاقی و افزايش سن جمعيت ها، احتمال دارد بيش از پيش قربانی بگيرد.

اين نارسايی ناشی از حمله قلبی و مرگ سلول هاست که باعث آسيب ديدن بافت ها و تضعيف عملکرد قلب می شود.

در گذشته از سلول های پايه جنينی با موفقيت برای درمان نارسايی قلبی در جوندگان استفاده شده است، اما اين نخستين بار است که سلول های موش به حيوانات بزرگتر پيوند زده می شود.

محققان سلول های پايه ای را که با تکنيک های خاصی آماده شده بود به قلب آسيب ديده 9 گوسفند پيوند زدند.

يک ماه بعد اين گوسفندها در مقايسه با گروه ديگری از گوسفندها که اين پيوند را دريافت نکرده بودند، از سلامت قلبی بسيار بيشتری برخوردار شدند.

اين يافته ها از آن جهت نويدبخش است که آشکارا نشان می دهد سلول های پايه در قلب گوسفندها رشد کردند و جای بافت های آسيب ديده را گرفتند.

اين مطالعه همچنين حاکی است که درمان با سلول پايه احتمالا آسانتر از آن است که تصور می شد: به جای پرورش دادن سلول ها و ايجاد ارگان های کامل، ممکن است تنها لازم باشد پزشکان از اين سلول ها برای "وصله" کردن بافت های زخم خورده يا بيمار استفاده کنند.

منبع :بی بی سی

 

پرهام اعرابي مخترع منتخب نشريه تكنولوژي ريويو
21/06/1384

ايسنا : پرفسور پرهام اعرابي، استاد 29 ساله دانشگاه تورنتوي كانادا با ايده خلاقانه‌اش در زمينه حذف صداهاي مزاحم در سيستم‌هاي رايانه‌يي هوشمند كنترل شونده با صوت، به عنوان يكي از 35 مخترع جوان منتخب نشريه «تكنولوژي ريويو» دانشگاه MIT انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشريه «تكنولوژي ريويو» كه زير نظر مؤسسه فن‌آوري ماساچوست (MIT) منتشر مي‌شود، يكي از معتبرترين نشريات فني و تكنولوژيك جهان است كه هر ساله تعدادي از مخترعان جوان برجسته جهان را كه ابداعات كاربردي و پيشروانه‌يي در عرصه فن آوري داشته و تاثير چشمگيري بر شيوه زندگي و كار ديگران گذاشته‌اند، معرفي و با اعطاي جايزه از آن‌ها تقدير مي‌كند.

در ميان برندگان جايزه علمي اين نشريه نام دانشمندان و نوآوران بزرگي نظير «سرگي برين» و «جري يانگ» پايه‌گذاران «گوگل» و همچنين پرفسور «تد سارجنت» به چشم مي‌خورد كه در سال 2003 اين جايزه را دريافت كردند.

مراسم اعطاي اين جايزه ششم مهرماه سال جاري در موسسه تكنولوژي ماساچوست (MIT) برگزار مي‌شود.

دكتر اعرابي در گفت‌وگوي تلفني با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) توضيحاتي درباره تحقيقات و اختراع اخير خود ارائه داد.

دكتر پرهام اعرابي، دانشمند جوان ايراني كه با 29 سال سن يكي از جوانترين پرفسورهاي دانشگاه‌هاي كانادا است، در سال 1355 در تهران به دنيا آمده و تحصيلات خود را تا 12 سالگي در ايران ادامه داده است.

وي پس از مهاجرت خانواده به كانادا در سال 67 تحصيلات خود را در «تورنتو» ادامه داده و مدارج ليسانس و فوق‌ليسانس خود را در رشته مهندسي برق به ترتيب در سال‌هاي 1998 و 1999 دريافت كرده است .

اعرابي تحصيلات دكتري مهندسي برق را نيز در مدت دو سال در دانشگاه «استفورد» به پايان برده و از همان سال (2001) يعني در 24 سالگي به عنوان يكي از جوانترين اساتيد دانشگاه‌هاي كانادا به كادر علمي دانشگاه تورنتو ملحق شده و از جولاي امسال (دو ماه پيش) به درجه پرفسوري رسيده است.

پرفسور اعرابي به واسطه فعاليت‌هاي تحقيقاتي و موفقيت‌هاي آموزشي تاكنون جوايز داخلي و بين‌المللي متعددي را در كانادا دريافت كرده است كه از جمله آنها جايزه «محقق كانادايي» در سال 2002 و جايزه بين‌المللي آموزش مهندسي برق ( ويژه اساتيد جوان) در سال 2004 است.


 

استنشاق به جای تزريق انسولين
20/06/1384

اداره نظارت بر مواد غذايی و دارويی ايالات متحده به دولت توصيه کرده است نوع جديدی از انسولين را برای استفاده مبتلايان به مرض قند (ديابت) تاييد کند.
نوع جديد انسولين که با نام تجاری اگزوبرا Exubera و توسط شرکت دارويی فايزر Pfizer Inc توليد و برای بررسی در اختيار اداره نظارت بر مواد غذايی و دارويی قرار گرفته بود به جای تزريق از طريق استنشاق وارد بدن می شود و در نتيجه، نياز بيماران به تزريق روزانه را از ميان می برد يا لااقل تقليل می دهد.

هنوز اين نوع از انسولين روانه بازار نشده است اما با کسب مجوز دولتی، انتظار می رود ميليون ها نفر از مبتلايان به بيماری قند در آمريکا و ساير کشورها به استفاده از آن روی آورند و کارشناسان دارويی فروش سالانه بيش از دو ميليارد دلار از اين دارو را تنها در آمريکا پيش بينی کرده اند.

اين دارو با همکاری فايزر و دو شرکت فرانسوی تهيه می شود که تحقيقات يکی از آنها منجر به کشف فرمول جديدی برای انسولين شد که از طريق بافت های ريوی قابل جذب است و می توان آن را استنشاق کرد.

در عين حال، نوع جديد انسولين که زمان تاثير آن کوتاه مدت تر از نوع تزريقی است، لااقل در حال حاضر به طور کامل جايگزين انسولين تزريقی نمی شود.

به گفته کارشناسان، مبتلايان به بيماری قند می توانند از اين نوع انسولين قبل از صرف غذا استفاده کنند اما احتمالا اکثر بيماران همچنان به نوع تزريقی، با تاثير بلند مدت تر هم نياز خواهند داشت.

انسولين به طور طبيعی در لوزالمعده افراد سالم توليد و ترشح می شود و از انسولين دارويی برای نخستين بار در سال 1921 برای مقابله با عوارض بيماری قند استفاده شد.

ديابت تيپ 1

انسولين نوع جديد برای تمامی مبتلايان به بيماری قند مناسب نيست و خاص کسانی است که به ديابت تيپ 1 مبتلا هستند.

بدن اين گروه از بيماران، که معمولا در سنين کمتر به مرض قند مبتلا می شوند، قادر به توليد انسولين مورد نياز بدن برای تنظيم ميزان گلوکز خون نيست و در نتيجه، بيمار به دريافت انسولين دارويی نياز دارد.

تاکنون از انسولين تنها به شکل تزريقی - گاه چند بار در روز - برای مقابله با عوارض مرض قند و جلوگيری از بروز دشواری های ديگر مرتبط با آن استفاده می شده است.

از آنجا که اين ماده در اثر مواد موجود در معده انسان تجزيه می شود و خاصيت خود را از دست می دهد، استفاده از نوع خوراکی انسولين امکانپذير نبوده و در حال حاضر، نوع استنشاقی آن، که از طريق بافت های ريه جذب می شود، تنها جانشين تزريق است.

نوع ديگر مرض قند با نام ديابت تيپ 2 شناخته می شود که معمولا در دوران بزرگسالی بروز می کند و در بسياری از مبتلايان، عوارض اين بيماری از طريق رژيم غذايی کنترل می شود و در برخی ديگر، استفاده از دارو، معمولا به شکل قرص، نيز ضرورت دارد.

هرگاه عوارض اين نوع مرض قند از طريق رژيم غذايی و داروی خوراکی قابل کنترل نباشد، استفاده از انسولين نيز توصيه می شود که در اين موارد، انسولين استنشاقی نيز ممکن است موثر باشد.

نوع استنشاقی انسولين، که در بريتانيا و چند کشور ديگر نيز در دست بررسی است، به شکل گردی بسيار نرم تهيه شده که نحوه استفاده از آن بی شباهت به داروهای استنشاقی مورد کاربرد مبتلايان به آسم نيست.

يکی از پژوهشگران بريتانيايی که در بررسی اگزوبرا شرکت داشته گفته است که با به بازار آمدن داروی جديد، بسياری از مبتلايان به مرض قند اين امکان را می يابند تا به جای چند بار تزريق انسولين در روز، نياز خود به آن را تنها يک بار از طريق تزريق و در موارد ديگر از راه استنشاق تامين کنند.

منبع : بي بي سي

 

راه‌حل تازه‌اي براي يك تناقض زيست شناسانه
19/06/1384
ايرنا : يك گروه از پژوهشگران مجار راه حل تازه‌اي را براي يك تناقض- نماي مشهور در حوزه زيست شناسي ارايه كرده‌اند.

يكي از مسائل كلاسيك در حوزه زيست شناسي مساله منشا اوليه حيات است كه در قالب پارادوكس يا متناقض نمايي موسوم به "آيگن ‪ "Eigen‬مطرح مي‌شود.

بر مبناي اين پارادوكس ژنومهاي طويل براي بازتوليد و ايجاد نسخه هاي مشابه از خود، به نحو قابل اعتماد و بدون خطا، نيازمند استفاده از آنزيمهاي پيچيده هستند.

سوالي كه مطرح مي‌شود آن است كه آيا رمز مخصوص توليد اين آنزيمها را مي‌توان درون خود ژنوم جاي داد يا آنكه اين امر امكان پذير نيست.

به نوشته نشريه علمي نيچر ويژه علوم ژنتيكي يك گروه از محققان مجار از دانشگاه بوداپست به سرپرستي ئيورس زاتمري براي حل مشكل، تعريف تاره‌اي از "نسخه بدون خطا و قابل اعتماد" ژنوم ارائه كرده‌اند.

اين پژوهشگران نموداري از تاثيرات جهشها يا خطاها در مولكولهاي پيام برنده آر.ان.آ موسوم به ريبوزيمها تهيه كرده اند.

اين نمودار نشان مي‌دهد كه نحوه كاركرد ريبوزيمها كه براساس شكل ظاهري آنها (فينو تايپ) مشخص مي‌شود، مي‌تواند در برابر شمار زيادي از موارد جهش ژنتيكي تاب بياورد و خاصيت خود را در رشته ژنتيكي (ژنوتايپ) محفوظ نگاه دارد.

معناي اين امر آن است كه بر خلاف آنچه كه محققان درگذشته تصور مي‌كردند، بروز جهشها لزوما سبب ايجاد تغييرات اساسي و نامطلوب در ژنومها نمي‌شود و رشته‌هاي طويل و بلند از ژنومها مي‌توانند عليرغم بروز جهشهاي متعدد، همچنان به نحو موفقيت‌آميزي نمونه‌هاي خود را با همان كاركردهاي اصلي تكثير كنند.

البته اين فرايند تا ابد ادامه پيدا نمي‌كند و فراتر از يك آستانه، بروز جهشهاي بيشتر موجب بروز تغيير در كاركرد رشته ژنوم مي‌شود.

 

کشف خاصیت مسکن در روغن زيتون
15/06/1384
از تحقيقاتی که در آمريکا صورت گرفته چنين برمی آيد که نوع مرغوب روغن زيتون دارای يک ماده شيميايی طبيعی است که مانند يک داروی مسکن کار می کند.
نتيجه اين تحقيقات حاکی از اين است که ۵۰ گرم روغن زيتون فرآوری نشده، معادل يک دهم يک دوز داروی ايبوپروفن، اثر دارد.

نشريه "نيچر" به نقل از تيمی از پژوهشگران در فلوريدا می نويسد ماده ای که در روغن زيتون وجود دارد يعنی" اولئوکانتال" مانند يک داروی ضد التهاب موثر است.

اين پژوهشگران می گويند در حالی که اين ماده تا آن حد قوی نيست که برای تسکين سر درد از آن استفاده شود، ولی نشان دهنده منافع رژيم های غذايی کشورهای حوزه دريای مديترانه است.

ماده موثر مورد بحث که مقدار آن در زيتون تازه، بيشتر است مانند ايبيوپروفن و ساير داروهای ضد التهاب در فعاليت آنزيم هايی که موجب التهاب و تورم می شوند تاثير می گذارد.

عارضه التهاب به عوامل مختلف از جمله بيماری قلبی و سرطان ارتباط داده شده است.

پل برسلين، يکی از تهيه کنندگان گزارش، می گويد: "رژيم غذايی کشورهای حوزه دريای مديترانه که روغن زيتون يکی از مواد اصلی آن است از مدتها قبل برای سلامتی انسان مفيد تشخيص داده شده بود، از جمله در کاهش خطر سکته مغزی، بيماری های قلبی، سرطان پستان، سرطان ريه و برخی از انواع فراموشی. منافع مشابهی به داروهای ضد استرويد و ضد التهاب مانند آسپرين و ايبيوپروفن، نسبت داده شده.

پژوهشگران هنگامی متوجه خاصيت های تازه روغن زيتون شدند که ديدند روغن زيتون فرآوری نشده به همان شيوه ايبيوپروفن، موجب ناراحتی در قسمت عقب گلو می شود.

کلر ويليامسون يک متخصص تغذيه در انجمن تغذيه بريتانيا، می گويد روغن زيتون دارای رشته خواصی است که ضد اکسيدان بودن از آنجمله است ولی اين که بگوييم روغن زيتون اثر دارويی دارد، موضوعی است که به تحقيقات بيشتری نيازمند است.

کلر ويليامسون ياد آور می شود که مقدار چربی روغن زيتون زياد است و تنها در حد اعتدال بايد مصرف شود.

منبع : بي بي سي


 

توليد گوشت سفيد از گوشت قرمز
05/06/1384
ايسنا : يك دانشمند آمريكايي مدعي يافتن شيوه‌اي براي تبديل گوشت قرمز به گوشت سفيد است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانيل فلچر از دانشمندان دانشگاه «جورجيا» در آمريكا كه متخصص در زمينه ماكيان است گفت كه ايده جديدش جهت استفاده در رستوران‌ها و رقابت با ساير گوشتها در اين اماكن صورت نگرفته است.

وي افزود: اين نوع تبديل جديد براي تامين منابع پروتئيني و اسيد آمينه‌هاي بيشتر و اضافه كردن آن به گوشت‌هاي معمولي است.

بر اساس اين گزارش اين فرآوري جالب و در نوع خود بي‌سابقه شامل افزودن مقادير زيادي آب به گوشت جهت توليد نوعي سوپ گوشتي است، سپس اين تركيب با سرعت زياد در داخل يك ظرف مخصوص ريخته مي‌شود.

در پايان اين فرآوري تقريبا پيچيده، لايه‌هايي از گوشت سفيد قابل جمع آوري هستند.

 

تسريع روند تكامل گونه‌اي از ماهي ها توسط انسان
05/06/1384
ايسنا : محققان موسسه زيست شناسي آمريكا اعلام كردند: انسان مي تواند تكامل گونه‌اي از ماهي‌ها به نام «سيكليد» را سرعت ببخشد.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تحقيقات انجام شده بروي گونه اي از ماهيان به نام «سيكليد» كه در درياچه «مالاوي» در آفريقا زندگي مي‌كند نشان داد كه در 20 سال گذشته نسل اين ماهي به دو نوع مجزا از هم تقسيم شده است. در حالي كه قبل از آن فقط يك نوع از آنها در اين درياچه وجود داشته است.

ماهي «سيكليد» از لحاظ زيست شناسي مورد بسيار شناخته شده‌اي براي دانشمندان است زيرا تكامل اين جانور در طول تاريخ به صورتي بوده كه امكان مطالعه دقيق آنها وجود داشته است.

بنابر اعلام پايگاه ملي داده‌هاي علوم زمين، نتايج اين تحقيق نشان داد فعاليت‌هاي انسان و نحوه استفاده وي از منابع غذايي موجود در اين منطقه بر روي تكامل آن ماهي تاثير گذاشته و موجب افزايش سرعت تكامل و بوجود آمدن نوع جديدي از اين ماهي ها شده است.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 59    بازديد امروز: 28    كل بازديدها: 154170
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما