<<صفحه قبل  [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] صفحه بعد>>
                   

استفاده از سلول‌هاي بنيادين براي درمان سکته‌ي مغزي
10/04/1385
به‌گزارش سايت خبري »انجمن زيست‌شناسي» بنابر اعلام ‌سرويس علمي، پژوهشي «ايسکانيوز» به‌نقل از مجله‌ي «نيچر» (Nature)، دانشمندان توانستند رشد سلول‌هاي بنيادين جديدي را در مغز موش هاي صحرايي گسترش دهند و تا حدودي تأثير شبيه‌سازي سکته‌ي مغزي را معکوس کنند.
بنابر اين گزارش، محققين براي تحقيقات بيش‌تر از «موش‌هاي صحرايي» استفاده کردند و با کم کردن اکسيژن مغز، آن‌ها را در معرض سکته‌ي مغزي قرار دادند؛ سپس با شبيه‌سازي، يک گيرنده‌ي مغزي موسوم به «ناچ» (Notch) توانستند رشد سلول‌هاي بنيادين جديدي را در مغز موش‌هاي صحرايي گسترش دهند.
قابل توجه است کشف جديد دانشمندان مي‌تواند «امکان درمان سکته‌ي مغزي» را ممکن سازد و در اين راه، سلول‌هاي بنيادن نقش عمده‌اي را ايفا مي‌کند.
استفاده از سلول‌هاي بنيادين نارس در اين راهکار، بسيار بد است زيرا اين سلول‌هاي نارس القا شده سيستم امنيتي بدن را از بين مي‌برد.

 

راه اندازی وبلاگ مشاوره المپیاد
04/02/1385
وبلاگ مشاوره المپیاد راه اندازی شد.
در این وبلاگ به موضوعات زیر پرداخته می شود:

موضوعات مربوط به والدین:
_چگونگی تشخیص کودک تیزهوش خود
_نحوه ی برخورد مناسب با دانس آوز تیزهوش
_اصول تعلیم و تربیت
_تشخیص زمینه استعدادی فرزند خویش
_امکان مطرح کردن مشکلات توسط دانش آموز و والدین به طوری که خود دانش آموز یا والد قادر به پاسخگویی به سوال مربوطه باشد
_انتظارات والدین از دانش آموز تیزهوش
_چگونگی برخورد با موفقیت و شکست فرزند خود در آزمون

موضوعات مربوط به دانش آموزان :
_المپیاد چیست و هدف از بر گزاری آن چه می باشد؟
_رسالت مهم دانش آموز تیزهوش در جامعه
_از کجا و با چه کتابهایی برای شرکت در ازمون المپیاد شروع کنید
_مشکلات دانش آموز تیزهوش در خانواده و جامعه و ارائه راه حل برای آنها
_امکان مطرح کردن مشکلات توسط دانش آموز و پاسخگویی به آنها
_آوردن نمونه های موفق و سرشناس تاریخ و مشکلاتی که پیش رو داشتند
_حمایت از دانش آموزان در تحقیقات و مقالات آنها هر چند پیش پا افتاده
_گاهی آوردن موضوعاتی که هیچ ربطی به درس و المپیاد و مسایل علمی ندارد برای تنوع بخشیدن به مطالب وبلاگ

 

كليد سوالات مرحله اول المپياد زيست شناسي
16/01/1385

باشگاه دانش‌پژوهان كليد سوالات مرحله اول نهمين المپياد زيست شناسي كشور رااعلام كرد.
براي ديدن كليد سوالات به آدرس زير مراجعه كنيد:

http://Olympiad.roshd.ir/News/PDF/MathEWnrs84.pdf

 

تاريخ برگزاري مرحله دوم المپيادهاي علمي كشور
14/01/1385

- المپياد نجوم يك نوبت صبح چهارشنبه 30/1/1385
- المپياد رياضي نوبت اول بعدازظهر چهارشنبه 30/1/1385 ؛نوبت دوم صبح پنج شنيه 31/1/1385
- المپياد شيمي يك نوبت صبح جمعه 1/2/1385
- المپياد كامپيوتر نوبت اول بعدازظهر سه شنبه 12/2/1385 ؛نوبت دوم صبح چهارشنبه 13/2/1385
- المپياد فيزيك يك نوبت صبح پنج شنبه 14/2/1385
- المپياد زيست شناسي يك نوبت صبح پنج شنيه 14/2/1385
- المپياد ادبيات يك نوبت صبح جمعه 15/2/1385

* پذيرفته شدگان المپياد مقدماتي رياضي مي توانند در مرحله دوم المپياد رياضي شركت كنند.

* آزمون مرحله دوم دانش آموزان سال اول پذيرفته شده در المپياد كامپيوتر با آزمون دانش آموزان سال دوم متفاوت خواهد بود دانش آموزان سال اول به مرحله تابستاني المپياد كامپيوتر راه نخواهند يافت و فقط از تعدادي از دانش آموزان برتر سال اول تقدير به عمل خواهد آمد

منبع : باشگاه دانش‌پژوهان

 

اسامي برگزيدگان مرحله اول المپياد زيست‌شناسي
14/01/1385
باشگاه دانش‌پژوهان اسامي برگزيدگان آزمون مرحله اول نهمين المپياد زيست‌شناسي كشور رااعلام كرد.
براي ديدن اسامي برگزيدگان به آدرس زير مراجعه كنيد:

http://Olympiad.roshd.ir/News/PDF/BioWnrs84.pdf

 

آزمون مرحله اول المپیاد زیست شناسی برگزار شد
30/11/1384

آزمون مرحله اول نهمین المپیاد زیست شناسی با حضور قریب به 30000 18 هزار نفر و همکاری سازمان آموزش و پرورش استانهای کشور به طور هم زمان در 1200 حوزه داخل کشور و 4 حوزه در سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای کویت، قطر، امارات و پاکستان برگزار شد. دانش آموزان شرکت کننده در المپیاد زیست شناسی طی 3 ساعت پاسخگوی 37 سؤال چند گزینه ای و 6 مسئله کوتاه بودند. اسامی برگزیدگان اين المپیاد اواخر اسفندماه سال جاری از طریق پایگاه اطلاع رسانی باشگاه دانش پژوهان جوان به آدرس www.ysc.ac.irو بخشنامه رسمی به مراکز استانها اعلام خواهد شد و از این دانش آموزان برای حضور در مرحله دوم دعوت بعمل خواهد آمد. برگزیدگان در صورت موفقیت در مرحله دوم و دوره ویژه تابستانی به عضویت تیم ملی المپیاد زیست شناسی در خواهند آمد و نهایتاً از میان آنان 4 نفر در المپیاد زیست شناسی در تابستان سال 1386 در هجدهمین المپیاد جهانی زیست شناسی در کانادا شرکت خواهند جست.

منبع : روابط عمومی باشگاه دانش پژوهان جوان

 

مدال‌های اينشتين ، گشتم نبود نگرد نيست!
27/09/1384
تاكنون در بخش اخبار وب‌سايت المپياد در مورد اخبار نادرست يا تحريف شده در زمينه‌ی روبوكاپ يا ساير اخبار علمی توضيحات لازم را داده‌ايم. چند شب پيش نيز اخباری به كرات در ساير بخش های خبری سيما در مورد حل معمای بيست ساله توسط جوان ايرانی‌ پخش گرديد. ادعای عجيبی بود و ما را بر آن داشت در مورد صحت و سقم خبر جست و جو كنيم . متاسفانه نه اينشتين معمايی تحت عنوان « مدال‌های اتمی » مطرح نموده و نه از مراكز علمی كه اين نتايج را تاييد كرده‌اند خبری بود. منتظر مانديم تا شايد صدا و سيما خود اين خبر را تكذيب كند كه متاسفانه نه در بخش‌های‌ خبری‌ و نه در وب‌سايت اين سازمان خبری از تكذيب اين خبر نبود. در مورد اين خبر مقاله‌ای به قلم آقای احمد شريعتی‌ استاد فيزيك دانشگاه الزهرا در روزنامه شرق شماره 652 چاپ گرديده كه خواندن آن شما را بيشتر با اين مساله آشنا می‌سازد. برای خواندن اين مقاله به آدرس زير مراجعه فرماييد:

http://www.sharghnewspaper.com/840926/html/scienc.htm

همچنين سه مقاله در روزنامه همشهرِی به آدرس زير چاپ گرديده است:

http://www.hamshahri.org/hamnews/1384/840923/news/informatic.htm

 

روند رو به رشد فناورى نانو
26/09/1384

فناورى نانو براى هدف گيرى مولكولى و دارورسانى به صنعتى باارزش حدود يك تريليون دلار تبديل مى شود. در اين راستا صنعت داروسازى كه با روند رو به رشد نياز بازار به فرآورده هاى نانو مواجه است، بيشترين سهم را به خود اختصاص خواهد داد. اين امر از تقويت روند تحقيقات كشف دارو و توسعه فناورى هاى پيشرفته در اين زمينه حكايت مى نمايد.
اخيراً گزارشى منتشر شده است كه از گسترش فناورى هاى مختلف نانو و تاثير شگرف آنها در روند تحقيق و توسعه دارو صحبت مى كند. فناورى نانو به عنوان ابزارى براى بروز تغيير و تحول در يك صنعت مطرح است كه به همراه خود مسائل جديدى در خصوص قوانين نظارتى و هزينه را به دنبال دارد. به علاوه در برخى از بيمارى هاى نشات گرفته از ميكروارگانيسم هاى پانوژن و تومور هاى سرطانى مسئله بروز مقاومت نسبت به اثر داروهاى موجود همواره درمان اين بيمارى ها را با مشكل مواجه كرده و كشف مسير هاى جديد درمانى را طلب مى نمايد.
براساس گزارشى كه توسط Nano Markets تحت عنوان «تاثير فناورى نانو در كشف داروها: توسعه جهانى، آناليز بازار و دورنماى آينده» منتشر شده است، فناورى نانو يك پيشرفت طبيعى در فرآيند كشف دارو ها است كه به همراه توسعه و افزايش توجه محققين به مولكول هاى كوچك در ابعاد ۱۰۰ نانومتر و كوچك تر از آن تا حد اتم (حدود ۲/۰ نانومتر) مطرح مى شود.
در اين گزارش به Atomic Force Microscopy (AFM) به عنوان برترين فناورى مطرح در مطالعات انجام گرفته در سطح نانو اشاره شده است. تاكنون روش هاى مختلف ميكروسكوپى قادر به نمايش نحوه واكنش اجزاى درون سلولى در فرآيند هاى بيولوژيك مانند پاسخ آنها به مواد شيميايى مختلف نبوده اند. در روش هاى جديد تصويربردارى از آنتى بادى هاى خاص بر عليه پروتئين هاى مورد بررسى استفاده مى شود. در اين روش ها آنتى بادى متصل شده به سر پروب (probe) با پروتئين هدف واكنش داده منجر به نمايش متفاوت از آنچه كه در غياب آنتى بادى مشاهده مى گردد، مى شود. اما بايد در نظر داشت كه كاربرد گسترده فناورى AFM به خصوص در مباحث آناليز زيستى به دليل نياز به تجهيزات پيچيده و گران قيمت محدود است.
روش ميكروسكوپى در فناورى نانو از جايگاه ويژه اى برخوردار است چرا كه تصاوير حاصل از نمونه هاى بيولوژيك در نهايت از سهم بسزايى در كشف دارو ها برخوردار است. در گزارش فوق پيشرفت هاى زيادى براى سيستم هاى تصويربردارى (و به همراه آن كشف دارو) در نظر گرفته شده است. به عنوان يكى از پيشرفت هاى مهم مى توان به فناورى مبتنى بر Surface Plasmon Resonance (SPR) اشاره كرد. پديده SPR هنگامى اتفاق مى افتد كه نور از يك لايه نازك فلزى بازتابيده شده و مقدار كمى از آن با الكترون هاى موجود در لايه تداخل نمايد. در اين حالت شدت نور تابيده شده كاهش مى يابد. با استفاده از اين فناورى مى توان تداخل مولكول هاى زيستى را در كوتاه ترين زمان ممكن رديابى كرد. فناورى هاى مبتنى برSPR در حال حاضر توسط شركت هايى مانند Applied Biosystems ارائه مى شود. شركت مذكور سيستم هايى ارائه مى نمايد كه از آنها مى توان براى تعيين هويت و تعيين مشخصات آنتى بادى ها، عوامل تشخيصى و درمانى استفاده كرد. در گزارش NanoMarkets فرآورده ديگرى نيز معرفى شده است كه به نظر مى رسد انقلابى واقعى در كيفيت و حساسيت تصويربردارى هاى زيستى است. ظهور فلورسانس نقاط كوآنتومى (Quantum Dot Fluorcsccnce Qdots) به عنوان يكى از كاربرد هاى فناورى هاى نانو در تشخيص و كشف دارو منجر به بروز تحول عظيمى در صنعت دارويى شده است. نقاط كوآنتومى نانوكريستال هاى نيمه هاديى هستند كه به هنگام تهييج توسط يك منبع نورى شفاف و نورانى شده و پرتوهاى درخشانى را از خود نشر مى نمايند. از اين پديده براى تعيين هويت و خواص فرايندهاى مختلف زيستى استفاده مى شود. در فناورى نقاط كوآنتومى از مزاياى اثر احتباس كوآنتومى كه براساس تئورى مكانيكى كوآنتوم قابل پيش بينى است، استفاده مى شود. با تغيير اندازه كريستال ها مى توان رنگين كمانى متشكل از رنگ هاى مختلف را به صورت نورانى بازتاب نمود.
با استفاده از نقاط كوآنتومى مى توان برچسب هايى از رنگ هاى خاص را به اجزاى مختلف زيستى نظير پروتئين ها يا رشته هاى DNA الصاق كرد. نقاط كوآنتومى طورى طراحى مى شوند كه قادرند به طور خاص به ژن ها، اسيدهاى نوكلئيك، پروتئين ها، مولكول هاى كوچك، سلول هاى سرطانى يا حتى عروق كامل خونى متصل شده و پرتوافشانى نمايند.
در گزارش Nano Markets به نام بزرگترين شركت هاى دارويى و بيوتك مانند Pfizer، Glaxo Smith Kline و Astra Zeneca و شركت رده اول بيوتك يعنى Genentech اشاره شده است كه از نقاط كوآنتومى به عنوان ابزارى پيشرفته در غربالگرى داروها استفاده مى نمايند. Genentech از نقاط كوآنتومى براى تشخيص سرطان سينه استفاده مى كند.
Quantum Dot Corporation با تجارى كردن فناورى مبتنى بر نقاط كوآنتومى در سال ۲۰۰۲ به عنوان شركت رده اول در اين زمينه مشغول فعاليت است. تصويربردارى زيستى با به كارگيرى نقاط كوآنتومى يكى از نقاط برجسته علمى است كه در سال ۲۰۰۳ در مجله Science به آن اشاره شده است. همزمان با افزايش مشكلات توليد داروهاى جديد و به خصوص داروهاى جديد پرفروش، بهره گيرى از فناورى هاى پيشرفته و موثر در روند كشف داروهاى جديد يكى از نيازهاى اساسى شركت هاى دارويى در تسريع نتايج حاصل از R&D و كاهش زمان رسيدن داروهاى آنها به بازار دارويى و پيروزى بر رقباى تجارى آنها است.

www.nanomarkets.net

منبع :
دكتر كامبيز گيلاني، روزنامه شرق، شماره 596، يكشنبه 17 مهر1384

 

هرم دی‌ان‌ای هم آمد
20/09/1384
یك گروه فیزیك پیشه در بریتانیا راه ساده ای برای ساختن هرم های محكم از جنس دی ان ای ابداع كرده اند. این مجموعه طی چند ثانیه خودش را می سازد. هر یك از ضلع های این هرم های چهاروجهی ازیك مارپیچ دوتایی ی دی ان ای ساخته شده است. این هرم ها را می شود به هم وصل كرد و نانو ساختارهای سه بعدی ی بزرگ تری ساخت. كه با آن ها هم می شود مدارهای الكترونیكی ی مولكولی و ظرف های ریزحمل دارو ساخت.

دی ان ای (سازه ی حیات) شامل دو رشته ی خطی است كه به شكل یك مارپیچ دوتایی دور هم می پیچند.

هر رشته یك دنباله ملكول قند است كه به هر مولكول یك باز از چهار باز مختلف وصل است. دی ان ای ماده ی مهندسی ی جذابی است، چون رشته های با دنباله های مكمل یك دیگر را می شناسند و با هم پیوند برقرار می كنند. به این ترتیب ساختارهای مولكولی پیچیده ایی خود به خود ساخته می شوند.

در كوشش های قبلی برای ساختن نانو ساختارهای دی ان ای به شكل مكعب یا هشت وجهی مراحل زیادی لازم بود و مقدار زیادی ماده تولید نمی شد. در این روش جدید (كه ابداع آندرو تربرفیلد و راسل گودمن از دانشگاه آكسفورد است) این مشكل حل شده است.

در این روش چهار وجهی های نانومقیاسی از جنس دی ان ای تولید می شود كه طی چند ثانیه و در فقط یك مرحله خودشان سوار می شوند. بازده ی این فرایند هم تا %95 می رسد. هر چهاروجهی از چهار رشته ی كوتاه دی ان ای مصنوعی ساخته شده، كه هر یك از آن ها روی یك ی از وجه های چهاروجهی است. جاهایی كه بازهای دو رشته مكمل هم اند، یال درست می شود.

این روش جدید ساده است: رشته های دی ان ای را در یك محلول نمك تا درست زیر نقطه جوش گرم می كنند. این رشته ها، بعد با استفاده از تك رشته های دی ان ای می شود چهاروجهی های گوناگون را به هم وصل كرد.

تربرفیلد می گوید: " چهاروجهی را به گسترده گی در معماری و مهندسی به كار می برند، چون ساختمان ش ساده است، و در همان حال بسیار مقاوم است. به همین خاطر چهار وجهی برای كاربرد در نانوساختارهای دی ان ای ایده آل است. این نانو ساختارهای اتمی دقیق سازه های ایده آل برای نانوساختارسازی اند، و می شود آن ها را ارزان و در مقیاس بزرگ تولید كرد. فقط باید اجزای لازم را با هم مخلوط كنید."

 

بخشنامه مرحله اول آزمون المپيادهاي علمي سال 85-84
17/09/1384
روابط عمومي باشگاه دانش پژوهان جوان اعلام كرد : بخشنامه مرحله اول آزمون المپيادهاي علمي سال تحصيلي 85 - 84 به مدارس كشور ارسال شده است . علاقمندان به شركت در اين مسابقات مي توانند جهت آگاهي بيشتر به دفتر دبيرستانهاي كشور مراجعه و از شرايط و نحوه شركت در اين مسابقات مطلع گردند .

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 31    بازديد امروز: 24    كل بازديدها: 154166
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما