<<صفحه قبل  [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] صفحه بعد>>
                   

مبدل كاتاليستي خودروهاي سبك و سنگين در كشور طراحي و ساخته شد
01/08/1385
به‌همت پژوهشگران مركز رشد و فناوري خوزستان، مبدل كاتاليستي خودروهاي سبك و سنگين در كشور طراحي و ساخته شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «محمود كيان‌زاد» دانشجوي سال چهارم مهندسي حفاري و استخراج نفت دانشگاه‌ آزاد اسلامي واحد اميديه اظهار كرد: اين طرح با هدف پاكسازي محيط‌زيست و رفع آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ كشور پياده شده كه طبق بررسي‌هاي صورت گرفته، خودروها حدود 70 درصد و كارخانه‌ها و صنايع 30 درصد از آلودگي اين شهرها را ايجاد كرده‌اند.
وي در بيان مزاياي اين دستگاه گفت: مبدل كاتاليستي توليدي براي خودرو ايجاد خفگي نكرده و داراي سنسورهاي هشدار‌دهنده در جلوي پانل خودرو مي‌باشد كه زمان پر شدن و عدم كارايي فيلتر را به راننده اعلام مي‌كند.
«كيان‌زاد» با اشاره به قابليت اين كاتاليست در تبديل گازهاي مونوكسيدكربن، دي‌اكسيدكربن و هيدروكربن‌هاي نسوخته و كاهش 98 درصدي آن‌ها افزود: تمامي قسمت‌هاي مبدل كاتاليستي ابداعي قابل باز شدن، تعويض و شست‌وشو هستند و كارايي آن تا پنج‌سال است.
وي در ادامه گفت: اين دستگاه در جلوي اگزوز قرار مي‌گيرد و هيچ فشاري به موتور خودرو در شيب‌هاي تند و ملايم وارد نمي‌كند و تا حداقل سرعت 160 كيلومتر در ثانيه نيز خودرو به‌راحتي حركت مي‌كند.
«كيان‌زاد» با اشاره به نمونه‌هاي واردتي مبدل كاتاليستي گفت: كالاي خارجي با هزينه‌ي بيش‌تري تهيه شده و پس از يك‌سال مشتريان آن، كالا را از خودرو خارج كرده و اعلام خفگي خودرو را مي‌كنند.
وي در پايان خاطر نشان كرد: قيمت نهايي اين دستگاه بين 80 تا 120 هزار تومان است و در حال حاضر برخي كارخانه‌هاي خودروسازي كشور آمادگي نصب آزمايشي دستگاه را دارند.

متن كامل خبر

 

به‌همت محققان پژوهشگاه صنعت نفت، نرم‌افزار مدل‌سازي حوضه‌هاي رسوبي طراحي و توليد شد
30/07/1385
نخستين نرم‌افزار مدل‌سازي حوضه‌هاي رسوبي پارس (Pars Basin Modeler) در پژوهشگاه صنعت نفت طراحي و توليد شد كه مهم‌ترين كاربرد اين نرم افزار در اكتشاف و توسعه‌ي ميدان‌هاي نفتي است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس الهام محسنيان» - طراح اين نرم‌افزار با نام اختصاري ID-PBM - با بيان اين‌كه نرم افزارهايي كه در سال‌هاي پيشين در ايران استفاده مي‌شد با ساختارهاي نوين برنامه‌نويسي تهيه شده و كار با آن براي كاربران بسيار سخت و طاقت‌فرسا بود، اظهار داشت: سعي ما در تهيه‌ي اين نرم‌افزار اين بوده است كه جديدترين فناوري‌ها در تهيه‌ي آن استفاده شود و محيط كار به‌گونه‌اي باشد كه كاربر به‌راحتي بتواند با‌ آموزش‌هاي كوتاه‌مدت در تمامي قسمت‌هاي نرم‌افزار مسلط باشد و به‌آساني با‌ آن كار كند و تبادل اطلاعات با ساير نرم‌افزارهاي مرتبط به‌سهولت امكان‌پذير باشد.
وي خاطرنشان كرد: در اين نرم‌افزار، شرايط اقليمي ايران مانند: زمين‌شناسي، خصوصيات سنگ منشأ و ... در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر 35 چاه از منطقه‌ي دزفول فرو افتاده در اين نرم‌افزار (PBM) اجرا شده و مدل‌هاي حاصله با ساير نرم افزارهاي مشابه خارجي و نيز نتايج مشاهده شده‌ي چاه مقايسه و بررسي شده كه همه‌ي نتايج از دقت بسيار خوب و بالايي برخوردار است.
«محسنيان» تصريح كرد: علاوه بر اين، نرم‌افزارهاي مشابه خارجي هزينه‌هاي بسيار سنگين ارزي براي ايران به‌همراه دارند زيرا علاوه بر هزينه‌ي بالاي خريد نرم‌افزار، هزينه‌هاي بسيار گرافي براي دوره‌هاي آموزشي آن و نيز پشتيباني و نگهداري نرم‌افزار سالانه صرف مي‌شود.
وي افزود: هزينه‌هاي آموزش، خريد، نگهداري و پشتيباني نرم‌افزار PBM به‌علت اين‌كه در داخل ايران تهيه مي‌شود و تهيه‌كنندگان و كاربران در ارتباط تنگاتنگ قرار مي‌گيرند، بسيار كاهش يافته و تغييرهاي مورد نياز كاربران براي كار راحت‌تر و يا اضافه كردن پارامتر و ماژول اضافي به‌سادگي و با هزينه‌ي كم و سرعت بالا امكان‌پذير است.
بنابر اعلام پژوهشگاه صنعت نفت، اين پژوهشگر با بيان اين‌كه در حال حاضر نسخه‌ي بعدي نرم‌افزار تهيه شده و به‌ثبت داخلي رسيده و نسخه‌ي دو بعدي آن در حال تهيه است، خاطرنشان كرد: در اين نرم‌افزار در نظر گرفتن وضعيت و حالت كنوني لايه‌ها و چينه‌شناسي آن به زمان گذشته باز مي‌گردد و از زماني كه نخستين لايه‌ي رسوب‌گذاري كرده شروع به مدل‌سازي مي‌كند و لايه‌ها را به‌صورت مصنوعي رسوب داده مي‌شود. در اين ميان تغييرهايي مانند: دما، تخلخل، فشار و ... را در هنگام مدل‌سازي در نظر مي‌گيرد. اين نرم‌افزار در اكتشاف و توسعه‌ي ميدان كاربرد فراوان دارد.
بنابراين گزارش، «محسنيان» اضافه كرد: با استفاده از اين نرم‌افزار در آغاز فرايند اكتشاف مي‌توان ارزيابي صحيح و دقيق از ميدان نفتي و وضعيت سنگ منشأ نفت‌زا و يا گاززا بودن مخزن، زمان رسيدن به نفت و گاز را مشخص كرد.
در مدل دوبعدي و سه‌بعدي آن مي‌توان مسيرهاي مهاجرت را پيش‌بيني و محل تجمع هيدروكربن و مهم‌ترين نقاط را براي حفر چاه‌ها تعيين كرد.
وي تصريح كرد: برنامه‌ي تهيه شده در طرح توليد و توسعه‌ي نرم‌افزارهاي نفتي قرار دارد و اين طرح به‌صورت طرح چهارساله در اولويت‌هاي پژوهشي پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفته است و نسخه پيشرفته و سه بعدي نرم افزار در پايان طرح آماده بهره برداري خواهد بود.

متن كامل خبر

 

معاون اول رئيس جمهور: دولت از نخبگان در تصميم‌هاي اجرايي استفاده مي‌كند
30/07/1385
معاون اول رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان با تأكيد بر نقش مهم نخبگان در پيشرفت و توسعه‌ي كشور گفت: دولت از نخبگان در تصميم‌هاي اجرايي كشور استفاده خواهد كرد و در اين جهت تسهيلات لازم را در اختيار نخبگان قرار خواهد داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر پرويز داوودي» در نشست بنياد ملي نخبگان - كه با حضور اعضاي هيأت امنا و جمعي از نخبگان سراسر كشور برگزار شد - تأكيد كرد: يكي از تصميم‌هاي اصلي اين بنياد استفاده از نخبگان در مسير پيشرفت كشور است كه با عملياتي شدن آن، تحقق برنامه‌ي چشم‌انداز بيست‌ساله‌ي كشور با تضمين بالاتري مسير خواهد شد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به فرهنگ و تمدن غني ايرانيان و موفقيت آن‌ها در عرصه‌هاي مختلف در جهان افزود: بايد از اين نعمت و فرصت نهايت استفاده را كرد و بنياد ملي نخبگان تمام سعي خود را براي حمايت و هدايت نخبگان در جهت پيشبرد اهداف مقدس جمهوري اسلامي به‌كار خواهد بست.
«دكتر داوودي» آشنا شدن نخبگان با علوم و فنون جديد و پيشرفته از طريق سفرهاي علمي داخلي و خارجي را در پيشرفت آنان مفيد دانست و گفت: برخلاف برخي نظرها، دولت نه‌تنها با سفرهاي علمي خارجي نخبگان مخالف نيست بلكه براي آشنايي آن‌ها با علوم جديد از اين سفرها حمايت مي‌كند و معتقد است اين مسأله در پيشرفت كشور مؤثر خواهد بود.
رئيس بنياد ملي نخبگان با بيان اهميت رشته‌هاي علوم انساني در تصميم‌هاي اجرايي كشور از نخبگان خواست همان‌طور كه در رشته‌هاي فني و مهندسي پيشرفت‌هاي خوبي عايد كشور كرده‌اند در رشته‌هاي علوم انساني نيز تمام سعي خود را به‌كار ببندند تا در اين رشته‌ها نيز شاهد بالندگي‌هاي بيش‌تر در كشور باشيم.
«دكتر داوودي» هم‌چنين با اشاره به مسأله‌ي سربازي نخبگان اضافه كرد: بنياد ملي نخبگان در جلسه‌هايي با ستاد كل نيروهاي مسلح اين مسأله را بررسي كرده است و براين اساس سعي مي‌شود از نخبگان در مراكز مربوط به رشته‌ي تخصصي آن‌ها استفاده شود تا ضمن كمك به پيشرفت كشور از هدر رفتن توانايي آن‌ها جلوگيري شود و اين مسأله به‌زودي عملياتي خواهد شد.
گفتني است در ابتداي اين جلسه چند تن از نخبگان كشور ديدگاه‌ها و نظرهاي خود را درباره مسائل مختلف از جمله موضوع‌هاي آموزشي و تحصيلي مطرح كردند.

متن كامل خبر

 

با استفاده از پيشرفته‌ترين رآكتور تحقيقاتي دنيا، دانشمندان با پرتونگاري درون هرچيزي را مشاهده مي‌كنند
26/07/1385
دانشمندان آلماني به‌دنبال آن هستند تا با تابش نوترون‌ها از درون هر وسيله‌اي يا ماده‌ي مصنوعي تصويربرداري كنند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از «دويچوله»‌، فيزيكدانان آلماني در تلاشند اين امكان را فراهم كنند كه بتوان همانند راديولوژي يا پرتونگاري از بدن با اشعه‌ي ايكس - كه يكي از روش‌هاي معمول در پزشكي است - از اين به بعد خودروها را هم به‌جاي تعميرگاه به مركز راديولوژي برده و به‌جاي پياده كردن موتور و رفع نقص فني با پرتونگاري ايراد آن‌ها را مشخص كرد!
با تابش نوترون‌ها (يكي از اجزاي تشكيل‌دهنده‌ي اتم) مي‌توان از درون وسايل كار، ميكروچيپ كامپيوتر يا هر ماده‌ي مصنوعي ديگري تصوير برداري كرد. اما چگونه؟
قدم اول تهيه‌ي «نوترون» است آن‌هم به‌مقدار كافي كه البته كار ساده‌اي نيست. جدا كردن نوترون‌ها از بقيه‌ي اجزاي اتم، روندي است كه به «رآكتور اتمي» نياز دارد. همين قدم اول، به‌خصوص در آلمان مسأله‌ساز است. رآكتورهاي اتمي در آلمان طرفدار ندارند حال حتي اگر رآكتور تنها براي مقاصد كاملاً تحقيقاتي ساخته شود.
براي فيزيكدانان آلماني گرفتن مجوز ساخت رآكتور اتمي، سخت‌ترين قسمت كار بود كه چند سال طول كشيد ولي درنهايت يك‌سال پيش مجوز ساخت رآكتور تحت شرايط خاص صادر شد و فيزيكدانان آلماني مركز تحقيقاتي «گارشينگ» در «مونيخ»‌ كارشان را آغاز كردند.
اين مركز چندي پيش در «هامبورگ» در همايشي با عنوان «تحقيق در دستگاه‌هاي سنگين» گزارش كار سالانه‌اش را ارائه كرد.
مدير اين مركز گفت:‌ «مركز گارشينگ» داراي مدرن‌ترين رآكتور تحقيقاتي است كه در حال حاضر در دنيا وجود دارد و بهترين توليدكننده‌ي نوترون محسوب مي‌شود.
«وينفرد پتري» وقتي مزاياي اين رآكتور تحقيقاتي را معرفي مي‌كند هيجان‌زده است. اين رآكتور نه انرژي هسته‌اي توليد مي‌كند و نه چرخه‌ي غني‌سازي اورانيوم دارد بلكه بيش‌تر به يك كارخانه شباهت دارد؛ كارخانه‌اي كه فقط نوترون توليد مي‌كند.
«پتري» مي‌گويد‌: نوترون‌ها براي ما مثل «نور» هستند.
نوترون‌ها از نظر بار اتمي، خنثي هستند. درست به‌علت همين خاصيت است كه مي‌توانند درون ساير مواد نفوذ كنند البته بدون اين‌كه آسيبي به مواد اوليه بزنند. سپس ‌مي‌توان به كمك دستگاه‌هاي پرتونگار، نوترون‌ها را دنبال كرد مثلاً امتحان كرد كه كجا منفذ يا تركي وجود دارد يا حتي جالب‌تر از آن مثلاً در صنعت خودرو سازي.
بنابراين گزارش، وي در ادامه توضيح مي‌دهد: نوترون‌ها به‌راحتي درون مواد نفوذ مي‌كنند مثلاً: درون موتور. بعد موتور را روشن مي‌كنيم و آن را در دستگاه پرتونگاري مي‌گذاريم. با تابش اشعه، ميكروفيلمي از موتور تهيه مي‌كنيم؛ بعد فيلم را با دور آهسته مي‌بينيم. به اين ترتيب واقعاً مي‌توان ديد كه موتور چطور كار مي‌كند مثلاً: چطور روغن پيستون را خنك مي‌كند.
با همين روش مي‌توان كيفيت قطعه‌ها را هم كنترل كرد.
«پتري» مي‌گويد: قطعه را در دستگاه پرتونگاري مي‌گذاريم. البته اين روش صددرصد ايمن است و به قطعه آسيب نمي‌رساند. بعد از تصويربرداري سؤال مي‌كنيم كه مثلاً: كجا خوب روغن‌كاري نشده و بايد بهتر شود. به اين ترتيب كيفيت قطعه توليدي بالاتر مي‌رود و عمر موتور هم بيش‌تر مي‌شود.
رآكتور تحقيقاتي «مونيخ» قابليت‌هاي ديگري مثل: توليد «سيليسيم خالص» و «فسفر» نيز دارد.
تركيب اين دو عنصر، ماده‌ي هادي‌اي است كه از آن براي ساخت ميكروچيپ كامپيوتر استفاده مي‌شود.
«پتري» مي‌گويد: ما اين امكان را داريم كه با نگهداري «سيليسيم خام» در محيط كشت نوتروني، سيليسيم را به عنصر ديگر تبديل كنيم.
بنابراين گزارش، در اين حالت يك واكنش هسته‌اي اتفاق مي‌افتد كه طي آن بخشي از سيليسيم تبديل به فسفر مي‌شود.
تركيب فسفر و سيليسيم دقيقاً همان تركيبي است كه مي‌خواهيم يعني ماده‌اي با خاصيت الكترونيكي. ما با اين راكتور تحقيقاتي اين تركيب را با بهترين كيفيت توليد مي‌كنيم.
آن‌چه در «مونيخ» روي مي‌دهد بستر تحقيقاتي رشته‌هاي مختلف است مثلاً: مي‌توان با رديابي نوتروني، تبادل‌هاي بين‌سلولي را بررسي كرد و يا كارهاي تحقيقاتي پيچيده‌تر از اين. اما رآكتور اتمي يك رآكتور تحقيقاتي باقي خواهد ماند.

متن كامل خبر

 

رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان: امسال در المپياد جهاني «شيمي» با شش پله نزول، رتبه‌ي دهم را كسب كرديم
25/07/1385
رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان اظهار داشت: كمي بيش از يك‌سوم برگزيدگان المپيادهاي علمي به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند كه در صورت فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال به بازگشت آن‌ها اميدواريم.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «حسين ميرزايي» اظهار كرد: از حدود 500 نفر برندگان المپيادهاي علمي، 170 نفر به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند كه آمار زيادي نيست و ما از طريق ايميل با آن‌ها در ارتباط هستيم. البته بسياري از آن‌ها علاقمندند كه در صورت فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال به كشور برگردند به‌طوري كه تاكنون حدود شش نفر از آن‌ها به كشور بازگشته‌اند.
وي خاطرنشان كرد: در سال تحصيلي 84-85 ، 130 هزار نفر دانش‌آموز برجسته و واجد شرايط در مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي كشور در رشته‌هاي رياضي، فيزيك، شيمي، ادبيات زيست‌شناسي، نجوم و كامپيوتر شركت كردند كه در پايان مرحله‌ي دوم المپيادهاي علمي، از اين تعداد 47 نفر در رشته‌ي رياضي، 44 نفر در رشته‌ي فيزيك، 41 نفر در رشته‌ي ادبيات، 33 نفر در رشته‌ي كامپيوتر، 40 نفر در رشته‌ي شيمي، 32 نفر در رشته‌ي زيست‌شناسي و 33 نفر در رشته‌ي نجوم به دوره‌هاي تابستاني راه يافتند.
وي افزود: برگزيدگان دوره‌ي تابستاني و افراد منتخبي كه نشان‌هاي طلا، نقره و برنز دريافت كرده‌اند آبان 1385 در كلاس‌هاي آموزشي باشگاه شركت كرده و پس از آزموني كه در نوروز 86 برگزار مي‌شود، برترين‌ها‏، تابستان سال آينده به المپياد‌هاي جهاني سال 2007 اعزام مي‌شوند.
رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به برگزاري المپياد نجوم در پاييز 1385، اظهار داشت: باشگاه دانش‌پژوهان جوان امسال براي دومين بار به برگزاري المپياد ملي نجوم و انتخاب تيم دانش‌آموزي اقدام كرد كه منتخبان در آبان 1385 جهت شركت در يازدهمين دوره‌ي المپياد جهاني نجوم به كشور هند اعزام مي‌شوند.
«ميرزايي» در ادامه با اشاره به اين‌كه تمام اعضاي تيم‌هاي المپياد دانش‌آموزي - كه تابستان امسال به المپياد‌هاي دانش‌آموزي سال 2006 اعزام شده‌اند - به كسب مدال‌هاي جهاني موفق شده‌اند، گفت: در سال جاري تاكنون 19 دانش‌پژوه به مسابقه‌هاي جهاني اعزام شده‌اند كه همگي به مدال دست يافته و دستاورد آنان پنج مدال طلا، 14 مدال نقره و چهار نشان برنز است كه اعضاي تيم‌ها از شهرهاي تهران، كرج، بابل، كرمان، شيراز، زنجان، رشت و اصفهان بوده‌اند.
«ميرزايي» در عين حال با مقايسه رتبه‌هاي تيمي كسب شده اين دوره از المپيادهاي علمي با دوره‌ي قبل گفت: از نظر رتبه‌هاي كسب شده در بعضي از رشته‌ها وضعيت بهتري داريم نظير: افزايش رتبه‌اي كه در المپيادهاي «زيست‌شناسي» و «كامپيوتر» داشتيم اما در المپياد «شيمي» با شش پله نزول، رتبه‌ي دهم را كسب كرديم.
وي در خصوص فعاليت‌هاي باشگاه دانش‌پژوهان جوان در زمينه‌ي ميزباني ايران در المپياد فيزيك سال آينده گفت: وزارت آموزش و پرورش، كميته‌اي را به رياست «دكتر محمود سپهري‌راد» براي برگزاري المپياد فيزيك سال آينده منصوب كرده كه كميته‌ي علمي آن شكل گرفته و محل برگزاري المپياد، «دانشگاه صنعتي اصفهان» تعيين شده است و در صورت برگزاري اين آزمون به‌شكل مطلوب، كميته‌هاي بين‌المللي مجوز ميزباني ساير المپيادها را نيز به ما مي‌دهند.
وي در پايان اضافه كرد: تاكنون رشته‌ي جديدي به المپيادهاي علمي كشور افزوده نشده و در حال بررسي امكان سنجي برگزاري المپياد روباتيك هستيم.

متن كامل خبر

 

روغن كمپرسور يخچال در كشور توليد شد
19/07/1385
روغن كمپرسور يخچالي سازگار با گاز A134 R و از گروه روغن‌هاي سنتزي پلي‌ال‌استر به‌همت محققان پژوهشكده‌ي روغن پژوهشكده‌ي صنعت نفت توليد شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «مهندس ضيايي» مسؤول اجراي اين پروژه در خصوص قيمت تجاري روغن كمپرسور يخچالي گفت: بنا به استعلام به‌عمل آمده از شركت مصرف كننده قيمت خريد اين محصول تجاري با احتساب هزينه‌هاي حمل و نقل و عوارض گمركي در حدود ‌٥/٤ دلار به ازاي هر كيلو براورد مي‌شود.
وي در ادامه افزود: مواد اوليه‌ي مورد نياز اين طرح خارجي بوده و به‌دليل وجود توليدكنندگان متعدد در آسيا و اروپا، تأمين آن به سهولت در بازار تهران به‌قيمت نيم‌دلار به‌ازاي هر كيلوگرم محصول امكان‌پذير است.
مسؤول اجراي پروژه تصريح كرد: «راكتور دو جداره‌ي همزن‌دار مجهز به كندانسور از جنس فولاد فوررنگ ‌٣١٦»، «سيستم تأمين خلأ»، «فيلتر با نيروي محركه‌ي فشار يا خلأ جزوي» و «ظرف اختلاط ساده» براي انجام فرمولاسيون نهايي از جمله تجهيزات فرايندي لازم براي اجراي طرح بوده و دماي عملياتي حدود ‌٢١٠ درجه سانتي‌گراد و نيازمند گاز ازت است.
وي با اشاره به موارد كاربرد اين روغن به‌خصوص در يخچال‌هاي خانگي به‌عنوان روان‌كننده تأكيد كرد: ميزان نياز به اين روغن در حال حاضر در حدود ‌١٢٠ تن در سال مي‌باشد كه در صورت تغيير عامل خط توليد كمپرسورها از گاز HCFC به HFC ميزان نياز ساليانه در حداكثر ظرفيت توليد به حدود ‌٤٥٠ تن در سال خواهد رسيد.

متن كامل خبر

 

درخشش دانشمند ايراني در مرزهاي دانش: پژوهشگر ايراني دانشگاه «ليورپول» موفق به ابداع روشي جديد براي توليد نانوذرات فلزي شد
18/07/1385
پژوهشگر ايراني نانوفناوري با ابداع روشي جديد براي نخستين بار در جهان موفق به توليد نانوذرات فلزي به‌كمك پيوندهاي كربن، فلز شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روش ابداعي «دكتر فخرالدين ميرخلف»، عضو هيأت علمي دانشگاه كاشان و پژوهشگر گروه الكتروشيمي دانشكده‌ي شيمي دانشگاه «ليورپول» انگلستان - كه در قالب مقاله‌اي در مجله‌ي «انجمن شيمي امريكا» چاپ شده طي دو سه ماه اخير از پرخواننده‌ترين مقاله‌هاي سايت الكترونيكي اين مجله بوده و مورد استقبال محققان نانوتكنولوژي جهان قرار گرفته است.
«دكتر ميرخلف» درباره‌ي روش ابداعي تهيه‌ي نانوذرات فلزي اظهار داشت: در روش جديد براي اولين بار از پيوندهاي كربن، فلز براي توليد نانوذرات فلزي استفاده شده است. اين روش در واقع تكميل روش ابداعي پرفسور «ماتياس براست» در دانشگاه ليورپول است كه حدود ده‌سال پيش براي اولين بار موفق به توليد نانوذرات طلا در فاز آلي شد.
وي خاطر نشان كرد: مبناي روش «پرفسور براست» اين بود كه يون‌هاي طلا بعد از انتقال از فاز آبي به فاز آلي احيا شده و سپس توسط مولكول‌هاي حاوي «گروه‌هاي تيولي» در «فاز آلي» پايدار مي‌شوند.
اين روش كاربردهاي وسيعي داشته و تاكنون مقاله‌هاي متعددي براساس آن ارائه شده است. توليد نانوذرات طلا در فاز آلي از آن‌جا حايز اهميت است كه اولاً: «پايداري نانوذرات» در «فاز آلي» فوق‌العاده بيش‌تر از «فاز آبي» بوده و حتي تا چند ماه هم پايدار مي‌مانند و ثانياً: در فاز آلي با توجه به امكان پيوند گروه‌هاي عاملي متعدد به نانوذرات طلا از طريق «گروه‌هاي تيولي» اين نانو ذرات داراي كاربردهاي بسيار گسترده‌اي خواهند بود.
«دكتر ميرخلف» خاطر نشان كرد: در روش ابداعي - كه ضمن برخورداري از مزيت‌ها و كاربردهاي روش پرفسور «براست» كاربردها و مزاياي بيش‌تري نسبت به آن داشته و محدوديت‌هاي آن روش را نيز ندارد - از «تركيبات تيولي» - كه چند محدوديت و مشكل عمده در پي دارند - استفاده نشده است.
مشكل عمده‌ي آن روش، محدوديت آن به توليد نانوذرات طلا و تا حدودي نانوذرات پلاتين بود ولي روش ابداعي ضمن اين‌كه مشخصاً در توليد نانوذرات طلا و پلاتين استفاده مي‌شود براي تعداد ديگري از فلزات هم كاربرد دارد كه تحقيق در زمينه‌ي اين فلزات ادامه دارد. علاوه بر آن با اين روش موفق به توليد نانوذرات آلياژ طلا، پلاتين شديم كه حتي مي‌توان درصد اين آلياژ را كنترل كرد.
وي افزود: مشكل ديگر روش «براست» پايداري نه‌چندان زياد «مولكول‌هاي تيولي» است كه اكسيده شده و به ناپايداري و رسوب سريع نانوذرات منجر شوند.
«دكتر ميرخلف» تصريح كرد: در روش جديد براي پيوند نانوذرات از انتهاي تيولي استفاده نشده و پيوند مستقيم كربن، فلز برقرار شده كه صحت اين مسأله با روش‌هاي مختلف اثبات شده و براي اولين بار در دنيا در مقاله‌اي در مجله‌ي معروف «انجمن شيمي امريكا» (Journal of the American Chemical Society) گزارش شده است.
وي خاطر نشان كرد: اساس روش جديد مبتني بر احياي تركيبات «دي‌آزونيوم» است كه تركيبات آلي شناخته‌شده‌اي هستند كه در سال‌هاي اخير بسيار مورد توجه قرار گرفته‌اند و مشخص شده اگر اين تركيبات را به‌صورتي احيا كنيم گروه «دي‌آزونيوم» به‌صورت «ازت» خارج شده و مولكول باقي‌مانده راديكال فعالي است كه مي‌تواند سريعاً با گروه‌هاي عاملي مختلف واكنش داده و به آن‌ها متصل شود.
اين تركيبات قادرند در واكنش با سطوح فلزي، پيوند قوي و بسيار پايدار كربن، فلز ايجاد كنند و به اين ترتيب مي‌توان گروه‌هاي عاملي مختلف را روي سطوح جامد تثبيت كرد.
«دكتر ميرخلف» با اشاره به اين‌كه اين پديده قبلاً گزارش شده است، اظهار داشت: گروه تحقيقاتي ما در دانشگاه ليورپول مقداري روي كاربردهاي آن در الكتروكاتاليست‌ها خصوصا براي احياي اكسيژن در پيل‌هاي سوختي كار كرده و هدف پروژه‌اي كه خودم چند سال در آن دانشگاه روي آن كار كردم احياي انتخابي اكسيژن تا مرحلهي ايجاد آب اكسيژنه بود كه طي آن تركيبات مختلف را روي سطوح الكترود باند كرديم و از آن به‌عنوان الكتروكاتاليست استفاده كرديم.
در ادامه‌ي اين تحقيقات اين ايده مطرح شد كه شايد تركيبات «دي‌آزونيوم» - كه روي سطوح الكترودي (جامد) چنين خاصيتي دارند - بتوانند در مورد نانوذرات فلزي هم به‌همين‌ترتيب عمل كنند.
پژوهشگر ايراني دانشگاه ليورپول خاطر نشان كرد: خوشبختانه آزمايشگاه‌هاي انجام شده صحت اين مسأله را نشان داد و توانستيم تركيبات مختلف «دي‌آزونيوم» را روي نانوذرات طلا و پلاتين و نانوآلياژهاي طلا، پلاتين تثبيت كرده و اين نانوذرات را با پايداري بسيار بالاتر از نانوذرات توليدي با روش «تيولي» در فاز آلي تهيه كنيم كه بعد از چند ماه هم‌چنان پايدارند.
«دكتر ميرخلف» درباره‌ي تفاوت سازوكار اين روش با روش مرسوم تصريح كرد: اساس روش «ماتياس براست» به اين صورت است كه يون‌هاي طلا را توسط يك «معرف انتقال» از فاز آبي به باز آلي منتقل كرده و سپس با استفاده از تركيبات تيولي آن‌ها را به نانوذرات فلزي احيا مي‌كنند.
در ادامه اين نانوذرات با تركيبات تيولي احاطه شده و از رشد بيش از حد و رسوب كردن آن‌ها جلوگيري مي‌شود ولي در تكنيك ما اساساً از معرف انتقال فاز استفاده نمي‌شود و خود تركيب «دي‌آزونيوم» نقش معرف انتقال فاز را ايفا مي‌كند و بعد از اين‌كه يون‌هاي فلزي را به فاز آلي منتقل كرده و آن‌ها را با يك احياكننده‌ي شيميايي احيا كرديم تركيبات «دي‌آزونيوم» - كه هم‌زمان با يون‌هاي طلا يا پلاتين احيا مي‌شوند - به نانوذرات فلزي متصل شده و نهايتاً نانوذرات پايدار ايجاد مي‌شوند.
وي خاطر نشان كرد: با اين روش نانوذرات طلا به‌اندازه‌ي هشت‌نانومتر و نانو ذرات پلاتين با اندازه ذرات سه تا چهار نانومتر را توليد كرده‌ايم كه آزمايش‌هاي بعدي نشان داد كه مي‌توانيم اندازه‌ي ذرات را با تغيير نسبت تركيبات «دي‌آزونيوم» و غلظت ذرات فلز كنترل كنيم.
اين پژوهشگر نانو فناوري - كه از چند سال پيش به‌عنوان عضو هيأت علمي دانشگاه كاشان در قالب يك مأموريت پژوهشي به دانشگاه ليورپول انگستان رفته - در پايان اظهار داشت: به‌عقيده‌ي من روش جديد - كه مقاله‌ي مربوط به آن با استقبال محققان نانو فناوري دنيا مواجه شده – آينده‌ي بسيار خوبي داشته و فضاي پژوهشي وسيعي را ايجاد كرده است كه اميدوارم بتوانم اين تحقيقات را در داخل يا خارج كشور پيگيري كنم.

متن كامل خبر

 

براي نخستين بار در كشور پلي‌پروپيلن شفاف در پتروشيمي بندرامام(ره) توليد شد
12/07/1385
مدير توليد پتروشيمي بندرامام از توليد «پلي‌پروپيلن شفاف صنعتي» براي نخستين بار در كشور در اين پتروشيمي خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «سعيدي طاهري» با بيان اين مطلب افزود: بنابه درخواست «شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي»، پلي‌پروپيلن شفاف در مقياس صنعتي به‌دست متخصصان واحد پلي‌پروپيلن (PP) «شركت بسپاران بندر امام(ره)» و «مركز پژوهش پتروشيمي بندرامام» توليد شد.
وي افزود: از ويژگي اين محصول مي‌توان به شفافيت آن اشاره كرد به‌شكلي كه درجه‌ي ماتي از70 (كه مربوط به توليد معمولي واحدپلي پروپيلن است) به عدد 22 تا 24 كاهش يافته است.
مدير توليد پتروشيمي بندرامام خاطرنشان كرد: اين محصول با توجه به ويژگي‌هاي منحصر به فرد آن يكي از پرمصرف‌ترين پليمرهاي تجاري در جهان محسوب مي‌شود كه در بسياري از زمينه‌ها از جمله: «توليد لوازم خانگي»، «انواع سطل‌ها» و «جعبه‌هاي بسته‌بندي» و «لوازم بهداشتي» هم‌چون «سرنگ» و «لوله‌هاي پزشكي» كاربرد فراواني دارد.
وي ادامه داد: علاوه بر اين «پلي‌پروپيلن شفاف» به‌دليل خواص برتر و نيز با توجه به‌«ارزاني» آن در بسياري موارد جايگزين «پلي‌استايرن» و «پلي‌ونيل كلرايد» (PVC) شده است.
«طاهري» خاطر نشان كرد: براي رسيدن به شفافيت «پلي‌پروپيلن» بايد اندازه‌ي كريستال‌هاي اين محصول به كوچك‌تر از طول موج نور مريي كاهش يابد. بنابراين افزودني‌هاي ويژه‌اي طراحي و ساخته شده است كه با ذوب شدن در فلز مذاب پليمر و در ادامه در هنگام سرد شدن آن منجر به «هسته‌زايي» شده و تعداد كريستال‌هاي تشكيل شده افزايش مي‌يابد. با افزايش تعداد كريستال‌ها، اندازه‌‌‌ي آن‌ها كوچك‌تر و شفافيت پلي پروپيلن (PP) توليدي افزايش مي‌يابد.
او ياداور شد: طرح توليد «پلي‌پروپيلن شفاف» شامل دو بخش توليد آزمايشي و توليد صنعتي بوده است كه بخش توليد آزمايشي در شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي و بخش توليد صنعتي آن در پتروشيمي بندرامام انجام شده است.

متن كامل خبر

 

«احمدي‌نژاد» آيين‌نامه‌ي «احراز استعدادهاي برتر و نخبگي» را ابلاغ كرد
12/07/1385
سخنگوي بنياد نخبگان از ابلاغ آيين‌نامه‌ي احراز استعدادهاي برتر و نخبگي از سوي «محمود احمدي‌نژاد» رئيس‌جمهوري خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) به‌نقل از «پايگاه اطلاع رساني دولت»، با اين ابلاغ، شرايط احراز استعدادهاي برتر و نخبگي تعيين گرديد.
«اميرحسين طاهري» سخنگوي بنياد ملي نخبگان افزود: براساس مقدمه‌ي اين آيين‌نامه - كه در هشت ‬ماده و هفت ‬تبصره به تصويب رسيده است - آيين‌نامه‌‌ي احراز استعدادهاي برتر و نخبگي به‌منظور تحقق بخشيدن به تأكيد مقام معظم رهبري در «استفاده‌ي صحيح و مناسب از ظرفيت‌هاي علمي نخبگان در راستاي توسعه‌ي همه‌جانبه‌ي كشور» و در اجراي ماده‌ي چهار ‬اساسنامه‌ي بنياد ملي نخبگان درباره‌ي «تعريف نخبه و احراز استعدادهاي برتر و نخبگي افراد» تصويب شده است.
به‌گفته‌ي وي، هدف از تصويب آن منطقي كردن و تعريف شاخص‌هاي علمي، استانداردسازي معيارها و فرايندهاي شناسايي و معرفي نخبگان و استعدادهاي برتر هر بخش بوده است.
«طاهري» افزود: طبق آيين‌نامه‌ي ابلاغي، «نخبه» به فرد برجسته و كارامدي اطلاق مي‌شود كه اثرگذاري وي در توليد و گسترش علم و هنر و فناوري و فرهنگ‌سازي و مديريت كشور محسوس باشد و هوش، خلاقيت، كارافريني و نبوغ فكري وي در راستاي توليد و گسترش دانش و نواوري موجب سرعت بخشيدن به رشد و توسعه‌ي علمي و اعتلاي جامعه‌ي انساني كشور گردد.
«استعداد برتر» نيز به فردي اطلاق مي‌شود كه به‌صورت بالقوه نخبه بوده ولي هنوز زمينه‌هاي لازم براي شناسايي كامل و يا بروز استعدادهاي ويژه‌ي او فراهم نشده است.
هم‌چنين تعاريف فوق شامل استعدادهاي برتر و نخبگان بخش‌هاي مختلف از قبيل: علمي و فناوري، آموزشي، فرهنگي، اجتماعي، هنري و مديريتي مي‌باشد.
رئيس دفتر معاون اول رئيس‌جمهور افزود: طبق ماده‌ي 3 اين آيين‌نامه در تعيين و احراز شرايط نخبگي، فرايندهاي تعريف و تجربه‌شده توسط نهادهاي برگزيننده‌ي نخبگان هربخش پذيرفته شده و با جهت‌گيري علمي و عقلايي سياست‌هاي موجود هماهنگ و معيارهاي وضع شده در صورت لزوم تقويت و يا اصلاح مي‌گردد.
«طاهري» اضافه كرد: براساس ماده‌ي 4 آيين‌نامه‌ي احراز استعدادهاي برتر و نخبگي افرادي كه داراي يكي از ويژگي‌هاي زير باشند استعداد برتر يا نخبه شناخته مي‌شوند:
- برگزيدگان المپيادهاي علمي معتبر داخلي و جهاني شامل:
الف - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر جهاني و بين‌المللي دانش‌اموزي با تأييد وزارت آموزش و پروش به‌عنوان «نخبه».
ب - راه‌يافتگان مرحله‌ي نهايي المپيادهاي معتبر جهاني بين‌المللي دانش‌اموزي با تأييد وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان «استعداد برتر».
ج - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر بين‌المللي دانشجويي با تأييد وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «نخبه».
د - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر علمي دانشجويي كشور با معرفي وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «استعداد برتر».
هـ - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر علمي دانش‌اموزي كشور با معرفي وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان «استعداد برتر».
برگزيدگان از ميان آزمون‌هاي سراسري شامل:
الف - برگزيدگان از ميان رتبه‌هاي برتر آزمون‌هاي سراسري مقطع كارشناسي از ميان ‪ ۱۰۰ ‬نفر اول براي رشته‌هاي رياضي و فيزيك، ۵۰ ‬نفر اول براي رشته‌هاي علوم تجربي،‪ ۵۰‬ نفر اول براي رشته‌هاي علوم انساني و‪ ۲۰ ‬نفر اول براي رشته‌هاي هنر به‌عنوان «استعداد برتر».
مخترعان و مكتشفان شامل:
الف - برگزيدگان مسابقات و جشنواره‌هاي علمي معتبر داخلي و خارجي از قبيل: جشنواره‌ي بين‌المللي خوارزمي، جشنواره‌ي جوان خوارزمي و جشنواره‌ي علوم پزشكي رازي با معرفي وزارتين علوم و بهداشت و تأييد بنياد به‌عنوان «استعداد برتر».
ب - برگزيدگان از ميان مخترعان و مكتشفان ايراني كه اختراع و اكتشاف آنان در مراجع ذيصلاح داخلي و يا خارجي به‌ثبت رسيده باشد به‌عنوان استعداد برتر (بنياد تعيين‌كننده‌ي مراجع ذيصلاح است).
دانش‌آموختگان شامل:
برگزيدگان از ميان نفرات اول دانش‌آموخته‌ي رشته‌هاي دانشگاهي (كارشناسي و بالاتر) داخل كشور و حوزه‌هاي علميه (سطح يك و بالاتر) با معرفي «وزارتين علوم و بهداشت» و «مديريت حوزه‌ي علميه‌ي قم و خراسان» به‌عنوان «استعداد برتر».
برترين‌هاي مسابقات علوم قرآني شامل:
برگزيدگان نفرات اول تا سوم مسابقات معتبر قرآني داخلي و بين‌المللي با تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌عنوان استعداد برتر.
شخصيت‌هاي برجسته‌ي علمي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور شامل:
الف - برگزيدگان از ميان محققان ايراني كه براساس معيارهاي مؤسسات معتبر اطلاعات علمي بين‌المللي و داخلي به‌لحاظ تعداد ارجاعات به مقالات آن‌ها و يا ساير شاخص‌هاي مرتبط به‌عنوان پژوهشگران و دانشمندان ملي و بين‌المللي قرار گرفته‌اند با معرفي وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «نخبه».
ب - برگزيدگان از ميان افرادي كه براي حل مشكلات ملي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور راهكارهاي مناسبي ارائه كرده‌اند و اين راهكارها تجربه شده و نتايج حاصل از آن به تأييد مراجع ذيربط رسيده باشد با انتخاب بنياد به‌عنوان «استعداد برتر».
ج - برگزيدگان از ميان افرادي كه در هريك از رشته‌ها و گروه‌هاي علمي اعم از علوم انساني و معارف اسلامي، علوم پايه، فني مهندسي، پزشكي، كشاورزي و هنر، نظريه يا تئوري جديد ارائه كرده و از سوي مراجع معتبر ملي و بين‌المللي مربوطه، تأثيرگذار شناخته شده باشد به‌عنوان «استعداد برتر» (تشخيص مراجع معتبر با بنياد است).
د - برگزيدگان از ميان مؤلفان و مترجمان كتب، نويسندگان مقالات، واعظان و شاعران كه آثار فاخر ايشان داراي نقش مهم و تأثير ويژه در توسعه‌ي مرزهاي دانش و فناوري يا تربيتي و اخلاقي در حوزه‌ي مربوط بوده است به‌عنوان «استعداد برتر» (تشخيص مراجع معتبر با بنياد است).
آفرينندگان آثار بديع و ارزنده‌ي ادبي و هنري شامل: برگزيدگان از ميان آفرينندگان آثار بديع و ارزنده‌ي هنري در حوزه‌هاي موسيقي، نقاشي، هنرهاي تجسمي، هنرهاي نمايشي، معماري و غيره با معرفي مراجع معتبر و انتخاب بنياد به‌عنوان «استعداد برتر» (تشخيص مراجع معتبر با بنياد است).
اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشي و فناوري شامل:
الف - برگزيدگان از ميان اعضاي هيأت علمي كه در مراتب دانشگاهي كار ممتاز و شاخصي را انجام داده‌اند به‌عنوان «استعداد برتر».
ب - برگزيدگان از ميان اساتيد نمونه و ممتاز در سطح كشور براساس ضوابط وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «استعداد برتر».
ج - برگزيدگان از ميان پژوهشگران نمونه‌ي كشوري براساس ضوابط وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «استعداد برتر».
مدرسين و محققين علوم حوزوي شامل:
الف - برگزيدگان از ميان مدرسين حوزه‌هاي علميه كشور كه تدريس مي‌نمايند براساس ضوابط شوراي عالي حوزه‌ي علميه‌ي قم به‌عنوان «استعداد برتر».
ب - برگزيدگان از ميان محققين برتر حوزوي با معرفي شوراي‌عالي حوزه‌ي علميه‌ي قم به‌عنوان «استعداد برتر».
مشاور رئيس بنياد ملي نخبگان در ادامه تصريح كرد: در خصوص جشنواره‌ها و مسابقه‌هاي علمي نيز با تأييد وزارتين علوم و بهداشت و در موارد خاص با تأييد بنياد در خصوص اعتبار، تصميم‌گيري خواهد شد و در مواردي كه براي «برگزيدگان» مرجع ذكر نشده است، مرجع گزينش «بنياد» است.
وي افزود: طبق ماده‌ي 5 ‬آيين‌نامه‌ي ابلاغي، پيشنهاد استعداد برتر و نخبگي مي‌تواند هم از سوي افراد واجد شرايط و هم از سوي نخبگان و استعدادهاي برتر شناخته شده و هم از سوي نهادها و سازمان‌ها به بنياد صورت گيرد.
«طاهري» در پايان با گام بزرگ توصيف كردن ابلاغ اين آيين‌نامه در راستاي رسيدگي به مشكلات نخبگان افزود: نحوه‌ي حمايت از استعدادهاي برتر و نخبگان و ساير موارد براساس آيين‌نامه‌ها و ضوابطي خواهد بود كه توسط هيأت امناي بنياد ملي نخبگان پيشنهاد و به‌تصويب مي‌رسد.
وي افزود: موارد خاص و هم‌چنين موارد پيش‌بيني نشده يا داراي ابهام در شرايط احراز استعدادهاي برتر و نخبگي و مراجع تأييدكننده بنا به تصويب هيأت امناي بنياد ملي نخبگان خواهد بود.

متن كامل خبر

 

جايزه‌ي نوبل شيمي 2006 به يك دانشمند امريكايي رسيد
12/07/1385
«راجر دي. كورنبرگ» (Roger D. Kornberg)، دانشمند امريكايي به‌دليل مطالعاتش بر روي «چگونگي عملكرد سلول‌ها در كسب اطلاعات از ژن‌ها براي توليد پروتئين‌ها»، برنده‌ي جايزه‌ي نوبل شيمي 2006 شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آكادمي علوم سلطنتي سوئد اعلام كرد كه پژوهش اين دانشمند تصويري از جزويات اين فرايند موسوم به «نسخه‌برداري» ترسيم مي‌كند.
آشفتگي و اختلال در فرايند نسخه‌برداري عامل بروز بسياري از بيماري‌هاي انساني از جمله «سرطان»، «امراض قلبي» و انواع مختلفي از «التهاب‌ها» است.
«راجر» 59 ساله عضو دانشكده‌ي طب دانشگاه استانفورد در پالو آلتو در كاليفرنيا است.
پدر وي «آرتور كورنبرگ» نيز در سال 1959 به‌دليل تحقيقاتش بر روي «علم ژنتيك» برنده‌ي جايزه‌ي نوبل پزشكي شد.
دوشنبه 10 مهر 1385 نيز دو فيزيكدان امريكايي - «جان سي. متر» (John C. Mather) و «جورج اف. اسموت» (George F. Smoot) – به‌دليل تحقيقات علمي‌شان - كه مهر تأييدي بر تئوري «بيگ بنگ» (انفجار بزرگ) بود - به‌عنوان برنده‌ي جايزه‌ي نوبل فيزيك انتخاب شدند.
جايزه‌ي نوبل پزشكي سال 2006 نيز مشتركاً به «اندرو فاير» (Andrew Z. Fire) استاد دانشكده‌ي طب دانشگاه استانفورد و «كراييگ سي. ملو» (Craig C. Mello) استاد طب مولكولي از دانشكده‌ي پزشكي ماساچوست اعطا شد.
بنابراين گزارش، جايزه‌ي نوبل شيمي 2005 مشتركاً به دو دانشمند امريكايي و يك دانشمند فرانسوي كه در توسعه‌ي روش «متاتزيس» (Metathesis) در شيمي آلي فعاليت داشتند، اعطا شده بود.
با احتساب برندگان جوايز نوبل پزشكي، فيزيك و شيمي 2006 كه طي سه روز اخير معرفي شده‌اند، جوايز نوبل تاكنون به 781 برنده اعطا شده كه شامل 763 نفر از دانشمندان و شخصيت‌هاي برجسته و 18 سازمان مختلف بوده‌اند.
برندگان امسال يك مدال طلا و جايزه نقدي به ارزش 10 ميليون كرون سوئد معادل 37/1 ميليون دلار امريكا دريافت خواهند كرد.
گفتني است برنده يا برندگان جايزه‌ي نوبل اقتصاد و نوبل صلح به‌ترتيب دوشنبه و جمعه‌ 17 و 21 مهر 1385 معرفي خواهند شد.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 17    بازديد امروز: 3    كل بازديدها: 85265
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما