<<صفحه قبل  [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] صفحه بعد>>
                   

ارديبهشت 1386 در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي‌شود: سومين كنفرانس مكانيك سنگ
18/09/1385
«سومين كنفرانس مكانيك سنگ» ارديبهشت 1386 در دانشكده‌ي مهندسي معدن و متالورژي دانشگاه صنعتي اميركبير و با همكاري «انجمن مهندسي مكانيك سنگ ايران» برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ايران در حال حاضر به جايگاه ويژه‌اي در صنعت سدسازي و نفت دست يافته و پتانسيل بالقوه‌ي احراز قطب معدني منطقه را دارا مي‌باشد.
از آن‌جا كه قسمت عمده‌ي اين طرح‌ها در داخل و يا بر روي سنگ ساخته مي‌شود لذا شناخت رفتار و خواص سنگ‌ها در اقتصاد، ايمني و سرعت اجراي آن‌ها اهميت حياتي دارد.
گفتني است به‌خصوص در سال‌هاي اخير، «مكانيك سنگ» كاربرد وسيعي در تجزيه و تحليل و طراحي سازه‌هاي مربوط به معادن، تونل‌ها، سدها، شيرواني‌ها، آب، نفت و گاز، زمين گرمايي، دفن زباله‌هاي اتمي، تأسيسات نظامي، انرژي، زلزله و محيط زيست پيدا كرده است.
با توجه به اهميت توسعه‌ي علم مكانيك سنگ در ايران، سومين كنفرانس مكانيك سنگ با گردهمايي متخصصان، محققان، اساتيد و كارشناسان برگزار مي‌شود.
مطالعه‌هاي بنيادي و افق‌هاي جديد، بررسي‌ها و مطالعه‌هاي ژئومكانيكي در امكان‌پذيري و انتخاب ساختگاه، ويژگي‌هاي سنگ بكر، توده‌ي سنگ و روش‌هاي رده‌بندي سنگ‌ها، طراحي، تحليل پايداري و نگهداري شيرواني‌ها، طراحي، تحليل پايداري و نگهداري تونل‌ها و فضاهاي زيرزميني، ابزاربندي و رفتارسنجي در مهندسي سنگ، روش‌هاي عددي در ژئو مكانيك ،‌جريان سيال در محيط‌هاي سنگي، روش‌هاي حفاري مكانيزه و سنتي و ارتعاش زمين، مكانيك سنگ و معدن كاري، سدسازي، مهندسي نفت و گاز، محيط زيست و كاربردهاي نظامي و بهينه‌سازي در مهندسي سنگ، .... از موضوع‌هاي برگزاري اين كنفرانس مي‌باشد.

متن كامل خبر

 

با استفاده از نانولوله‌هاي كربن، ماهيچه‌ي مصنوعي 100 برابر قوي‌تر از ماهيچه‌هاي انسان ساخته شد
18/09/1385
ماهيچه‌هاي مصنوعي ساخته شده از نايوتيوب‌ها 100 برابر قوي‌تر ماهيچه‌هاي انسان هستند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان با تابانيدن نانوتيوب‌هاي كربن و توليد رشته‌اي به قطر موي انسان توانستند ماهيچه‌هاي مصنوعي توليد كنند كه قدرت آن‌ها 100 برابر بيش‌تر از ماهيچه طبيعي انسان است.
نتايج اين پژوهش از سوي «ري بوگمن» رئيس مؤسسه‌ي نانوتكنولوژي در دانشگاه تگزاس در ايالت دالاس در امريكا در «كنفرانس انجمن تحقيقاتي مواد» - كه هفته‌ي گذشته برگزار شد - ارائه شده است.
ماهيچه‌هاي مصنوعي براي ساخت «اعضاي مصنوعي»، «ماشين‌ها» و «دستگاه‌هايي در مقياس‌هاي ذره‌بيني» و نيز «روبات‌ها»يي با همين مقياس‌ها مفيد بوده و كارايي دارند.
به‌گفته‌ي محققان، مشكل بزرگ فعلي در زمينه‌ي توليد ماهيچه‌هاي مصنوعي، پايين بودن نيروي توليد شده از اين ماهيچه‌ها است؛ در حالي كه نانوتيوب‌هاي كربني مي‌توانند نيروي بسيار زيادي توليد كنند.

متن كامل خبر

 

دانشمندان انگليسي موفق به كشف روش جديدي براي ذخيره‌ي اطلاعات شدند
18/09/1385
دانشمندان انگليسي موفق به كشف روشي براي كنترل دقيق الگوي ميدان‌هاي مغناطيسي در فيلم‌هاي نازك مغناطيسي شدند كه مي‌توان از اين روش براي ذخيره‌ي اطلاعات استفاده كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فيزيكدانان دانشگاه‌هاي «بات»،‌ «بريستول» و «ليدز» موفق به اختراع نوعي وسيله‌ي خاص شده‌اند كه مي‌توان از آن در توليد تراشه‌هاي ذخيره‌ي اطلاعاتي قدرتمندتر و دايمي در رايانه‌ها استفاده كرد.
پيشرفت اصلي اين تحقيق در ارائه‌ي روش‌هايي براي استفاده از پرتوهاي پرانرژي از يون‌هاي «گاليوم» براي كنترل مصنوعي راستاي ميدان مغناطيسي در مناطقي از فيلم‌هاي كبالتي بوده است.
با استفاده از اين فناوري جديد، رايانه‌ها هرگز حافظه‌ي خود را حتي در صورت قطع برق از دست نخواهند داد و به‌محض اتصال مجدد برق، تمام اطلاعات ذخيره شده مجدداً ظاهر خواهند شد.

متن كامل خبر

 

با تقدير از 60 طرح برگزيده، هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي 25 آذر 1385 در تهران برگزار مي‌شود
15/09/1385
مراسم هشتمين دوره‌ي جشنواره‌ي جوان خوارزمي با تقدير از 37 طرح برگزيده‌ي بخش دانش‌اموزي و 23 طرح برگزيده‌ي بخش دانشجويي و آزاد، 25 آذر 1385 با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير آموزش و پرورش و جمعي از استادان، پژوهشگران و صاحب‌نظران علمي و فرهنگي كشور در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر علي‌رضا اللهياري» دبير هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اين دوره از جشنواره‌ي جوان خوارزمي - كه با همكاري سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران و وزارت آموزش و پرورش برگزار مي‌شود - براي اولين بار داوري طرح‌ها در دو بخش دانش‌اموزي و دانشجويي و آزاد به‌صورت مشترك انجام مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: در پي فراخوان جشنواره‌ي جوان خوارزمي در خرداد 1385 و دريافت طرح‌ها در 12 گروه تخصصي صنايع شيميايي، مكانيك، برق و كامپيوتر، هوافضا، مواد و متالورژي، عمران، صنايع، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم پايه، علوم انساني، هنر و معماري و بيوتكنولوژي و علوم پايه‌ي پزشكي به كارشناسي اوليه‌ي آن‌ها اقدام و سپس طرح‌ها براي ارزيابي به گروه‌هاي تخصصي داوري متشكل از استادان دانشگاه‌ها و كارشناسان صاحب‌نظر ارائه شد.
«دكتر اللهياري» تصريح كرد: دبيرخانه‌ي جشنواره پس از بررسي 961 طرح دريافت شده در بخش دانشجويي و آزاد، 47 طرح را به هيأت داوران ارائه و در نهايت 23 طرح به‌عنوان برگزيدگان نهايي هشتمين جشنواره جوان خوارزمي در بخش دانشجويي و آزاد انتخاب شدند. اين در حالي است كه تعداد طرح‌هاي دريافتي اين بخش در دوره‌‌ي هفتم جشنواره حدود 868 طرح و در دوره‌ي پيش از آن 718 طرح بوده كه حاكي از رشد كمي تعداد طرح‌هاست.
وي خاطرنشان كرد: از بين 23 طرح برگزيده، سه طرح (يك پژوهش بنيادي در علوم پايه، يك پژوهش كاربردي در زمينه‌ي مواد و متالوژي و يك طرح ابتكاري در گروه هنر و معماري) به‌عنوان رتبه‌ي اول، هفت طرح به‌عنوان رتبه‌ي دوم و 13 طرح به‌عنوان رتبه‌ي سوم برگزيده شده‌اند.
بنابراين گزارش، «مهندس رضا رسول‌زاده» دبير بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي نيز اظهار داشت: در اين بخش - كه به طرح‌هاي ارائه شده از سوي دانش‌اموزان مقطع متوسطه، كاردانش و پيش‌دانشگاهي و دانشجويان دوره‌‌ي كارداني پيوسته‌ي آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي و مراكز تربيت معلم اختصاص دارد - 22 هزار و 831 طرح از 32 استان كشور در گروه‌هاي تخصصي برق و الكترونيك، كامپيوتر، فيزيك، شيمي، عمران، مكانيك، رياضي، علوم زيستي و پزشكي، ادبيات و زبان فارسي، علوم اجتماعي،‌علوم انساني و هنر به دبيرخانه‌هاي استاني ارائه شد كه در مجموع 603 طرح به دبيرخانه‌ي مركزي ارسال و پس از ارزيابي علمي 50 طرح به هيأت داوران ارائه و در نهايت 37 طرح به‌عنوان برگزيدگان نهايي بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي انتخاب شدند.
وي تصريح كرد: در مجموع در بخش پژوهش‌هاي بنيادي هشت‌طرح، در پژوهش‌هاي كاربردي هفت‌طرح، در پژوهش‌هاي توسعه‌اي پنج‌طرح و در بخش ابتكار سه‌طرح برگزيده معرفي شده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: از بين 32 هزار و 331 ارائه‌دهنده‌ي طرح‌هاي اين بخش (22 هزار و 831 طرح ارائه شده به آموزش و پرورش) 20 هزار و 188 نفر (62 درصد) دختر و 38 درصد بقيه پسر هستند.

متن كامل خبر

 

رنگ ساختماني ضدعفوني‌كننده ساخته شد
13/09/1385
محققان مؤسسه‌ي فناوري ماساچوست امريكا نوعي رنگ ضدميكروبي ساختند كه مي‌توان با آن خانه را هم‌ رنگ‌اميزي و هم ضدعفوني كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين رنگ حاوي پليمر‌هايي است كه به‌ «از بين رفتن انسجام» و «بافت يك‌پارچه‌ي ميكروب‌ها» منجر مي‌شود.
دانشمندان در مرحله‌ي آزمايش اين رنگ دريافتند كه اين رنگ 99 درصد باكتري‌ها را از بين مي‌برد و يك‌درصد باقي‌مانده بسيار تضعيف مي‌شوند.
اين نوع رنگ حتي اگر به‌طور مرتب شسته شود باز ماندگار و مؤثر است. رنگ ضدعفوني‌كننده درست مانند: واكسن‌ها، آنتي‌بيوتيك‌ها و آنتي‌ويروس‌ها عمل مي‌كند.

متن كامل خبر

 

كنفرانس جهاني مخترعان و مبتكران، سال آينده در تانزانيا برگزار خواهد شد
13/09/1385
كنفرانس جهاني فناوري، سرگرمي و طراحي براي حضور مخترعان و مبتكران براي نخستين بار در خرداد 1386 (ژوئن سال 2007) در افريقا برگزار خواهد شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «آروشا» در شمال تانزانيا ميزبان حدوداً 50 صاحب‌نظران و فعالان عرصه‌ي اختراعات و ابتكارات خواهد بود كه در اين كنفرانس درباره‌ي اين‌كه چگونه جهان را با مفاهيم، روش‌ها و طرح‌هايشان شكل خواهند داد، سخن خواهند گفت.
به‌گفته‌ي سازمان‌دهندگان اين برنامه، مخترعان و مبتكران از نقاط دور و نزديك از جمله كشورهاي برزيل، چين، هند، ژاپن، كره جنوبي و آمريكا در آن شركت مي‌كنند؛ به‌علاوه بازرگانان و تجار، دانشمندان، استادان و متخصصان محيط‌زيست نيز در كنفرانس آروشا شركت خواهند كرد.
اين كنفرانس سالانه از سال 1984 تاكنون فقط در شهر «مونتري» در كاليفرنيا برگزار شده و اين اولين بار است كه اين كنفرانس در خارج از ايالات متحده برگزار مي‌شود.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران دانشگاه پيام نور انجام شد: ابداع روشي جديد براي سنتز نانوذرات اكسيد سرب و كاربرد آن در باتري‌هاي سرب، اسيد
11/09/1385
تيم تحقيقاتي دانشگاه پيام نور از ابداع روشي شيميايي براي تهيه‌ي «نانوذرات اكسيد سرب» با استفاده از «محلول نيترات سرب» و «كربنات سديم» در حضور افزودني «پلي‌وينيل پيروليدون» (PVP) و «امواج اولتراسونيك» خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نانواكسيد سرب سنتز شده به‌عنوان ماده‌ي فعال آندي با ظرفيت دشارژ 140 ميلي‌آمپرساعت به‌ازاي هر گرم در ساخت باتري مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه در مقايسه با آندهاي صنعتي و آندهاي آزمايشگاهي گزارش شده است از ظرفيت به‌مراتب بالاتري برخوردار است.
به‌گفته‌ي تيم تحقيقاتي دانشگاه پيام نور، در اين كار تحقيقي اثر متغيرهاي مؤثر مختلفي نظير: غلظت نيترات سرب، غلظت كربنات سديم، دما، انواع مواد افزودني و امواج اولتراسونيك به‌روش يك عامل در يك زمان براي دستيابي به ريزترين ذرات ممكن بررسي و بهينه‌سازي شدند.
در شرايط بهينه، بررسي مورفولوژي و اندازه‌ي ذرات اكسيد سرب به‌كمك دستگاه ميكروسكوپ الكتروني (SEM) نشان داد كه توسط اين روش، ساختار يكپارچه و بسيار متخلخل با ابعاد 20 تا 40 نانومتر حاصل شده است.
نانو اكسيد سرب سنتز شده به‌عنوان ماده‌ي فعال آندي در ساخت باتري مورد استفاده قرار گرفت.
خمير آندي اسيد سولفوريك تهيه و خمير حاصل بر روي الكترودهايي از جنس آلياژ سرب، كلسيم، خمير مالي شده و پس از كيورينگ و خشك شدن به‌مدت 48 ساعت با ولتاژ ثابت در مقابل كاتد تجاري دي اكسيد سرب شارژ شدند.
تيم تحقيقاتي دانشگاه پيام نور متشكل از: «دكتر حسن كرمي»، «دكتر محمد علي كريمي» و «مهندسي سعيد حقدار» نتايج اين كار تحقيقاتي را به‌عنوان اختراع در اداره‌ي مالكيت صنعتي به‌ثبت رساندند.

متن كامل خبر

 

به‌همت متخصصان صنايع شيميايي، نخستين واحد توليد «سولفوركربن» در كشور احداث مي‌شود
09/08/1385
با راه‌اندازي نخستين واحد توليد «سولفور كربن» و «زانتات‌ها» در كشور، طي چند ماه آينده ضمن تأمين ماده‌ي اوليه‌ي مورد نياز 40 صنعت مهم از خروج سالانه چهار ميليون دلار ارز از كشور جلوگيري مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر محمد حسين رفيعي» استاد شيمي دانشگاه و مشاور پروژه‌ي «سولفور كربن» اظهار داشت: «سولفور كربن» (CS2) يك ماده‌ي اوليه‌ي بسيار مهم در صنايع شيميايي است كه حدود 700 تركيب شيميايي مختلف از آن سنتز مي‌شوند.
از مهم‌ترين كاربردهاي CS2 توليد «سموم دفع آفات نباتي» و «حشره‌كش‌ها»، ساخت «آلكيل زانتات‌ها» (Xanthates) با قابليت استفاده در استخراج كاني‌هاي مختلف فلزي، توليد Viscose Rayon از سلولز در نساجي، ساخت تركيب‌هاي «سلوفان» مورد نياز صنايع بسته‌بندي، توليد «داروهاي ضدانگل»، «ضدعفوني كردن زمين‌هاي كشاورزي»، «ميكروب‌زدايي دانه‌هاي روغني» و ساير «محصول‌هاي زراعي»، «بازيابي فلزات سنگيني از فاضلاب»، «توليد شتاب‌دهنده‌ي مورد نياز صنايع لاستيك‌سازي» و ... است.
وي تصريح كرد: اولين تلاش‌ها براي راه‌اندازي كارخانه‌ي توليد «سولفور كربن» و «آلكيل زانتات‌ها» در ايران حدود 25 سال پيش با اخذ موافقت اصول از وزارت صنايع و خريد بخشي از ماشين‌آلات و تجهيزات لازم از كشور سوئيس صورت گرفت؛ با اين حال به‌دليل برخي مشكلات اقتصادي ناشي از جنگ، راه‌اندازي اين كارخانه امكان‌پذير نشد و طرح، سال‌ها راكد ماند؛ تا اواخر سال گذشته كه به‌همت گروهي از فعالان بخش خصوصي، طرح احداث واحد توليد «سولفوركربن» مجدد احيا شد و اميد مي‌رود طي چند ماه آينده‌ي احداث كارخانه‌ي سولفور كربن در ميمه‌ي اصفهان، طلسم توليد اين ماده‌ي مادر شيميايي - كه توليد حدود 700 تركيب شيميايي و بيش از 40 صنعت مهم كشور به آن وابسته هستند - در ايران شكسته شود.
«دكتر رفيعي» ظرفيت توليد سالانه‌ي واحد «سولفور كربن» را - كه بهار 86 به بهره‌برداري مي‌رسد – سه‌هزار و 300 تن و ظرفيت واحد «آلكيل زانتات‌ها» را - كه اواسط سال آينده راه‌اندازي مي‌شود - حدود دو هزار و 90 تن عنوان كرد و گفت: «آلكيل زانتات‌ها» اقتصادي‌ترين و كاراترين محصول قابل توليد از «سولفور كربن» در كشور هستند كه در استخراج كاني‌هاي مختلف از جمله: «مس»، «روي»، «سرب» و ... به‌كار مي‌روند. با توجه به توسعه‌ي صنايع استخراج و ذوب فلزات و اين‌كه تاكنون براي توليد «زانتات‌ها» اقدامي نشده است شركت‌هاي وابسته به وزارت صنايع سالانه بيش از 5/2 هزار تن از اين تركيب‌ها را وارد مي‌كنند كه به خروج حدود 5/2 ميليون دلار ارز از كشور منجر مي‌شود.
مشاور پروژه‌ي «سولفور كربن» در ادامه با تأكيد بر اين‌كه در توليد اين محصول مهم شيميايي از فناوري بومي و مواد اوليه‌ي داخلي استفاده مي‌شود خاطرنشان كرد: «سولفوركربن» در اين واحد از زغال چوب (كك نفتي يا تورب) و گوگرد توليد مي‌شود به‌طوري كه از 950 كيلوگرم گوگرد و 300 كيلوگرم ذغال، يك‌هزار كيلوگرم «سولفور كربن» به‌دست مي‌آيد.
ذغال مورد نياز اين واحد از خاكه‌ي ذغال‌هاي ايجاد شده از كوره‌هاي توليد ذغال مناطق مركزي كشور و گوگرد آن از پالايشگاه اصفهان يا اراك تأمين خواهد شد.
وي تصريح كرد: كارخانه‌ي توليد «سولفور كربن» از واحدهاي آماده‌سازي ذغال، آماده‌سازي گوگرد، كوره، سردكننده، تقطير و انبار تشكيل شده است كه واكنش تشكيل «سولفور كربن» در كوره‌ي قوس الكتريكي (در حرارت 1000 درجه‌ي سانتي‌گراد) انجام مي‌شود.
«دكتر رفيعي» در پايان با اشاره به تجربه‌ي كشورهايي نظير: «هند» و «كره» در توجه به «سولفور كربن» و گسترش صنايع وابسته در حدود نيم قرن پيش ابراز اميدواري كرد با احداث نخستين واحد توليد «سولفور كربن» در كشور و خودكفايي و قطع وابستگي در تأمين اين ماده‌ي شيميايي مهم به خارج، زمينه‌ي ايجاد و رشد واحدهاي متنوع توليد محصول‌هاي شيميايي و صنعتي وابسته به آن در ايران فراهم شود.

متن كامل خبر

 

با هدف استفاده در ترميم و جاي‌گذاري بافت سخت آسيب ديده، نوعي «بيوسراميك نانوكريستال» به‌همت محققان دانشگاهي در كشور توليد شد
08/08/1385
پژوهشگران دانشكده‌ي مهندسي مواد دانشگاه صنعتي اصفهان موفق به تهيه‌ي بيوسراميك نانوكريستال «هيدروكسي آپاتيت» شدند كه مي‌تواند به‌طورگسترده‌اي به‌صورت تكه‌اي و پودري در ترميم و جاي‌گذاري بافت سخت آسيب ديده و يا به‌صورت پوشش بر روي كاشتني‌هاي بدن استفاده شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هدف از اين پژوهش - كه در قالب پايان‌نامه‌ي كارشناسي‌ارشد انجام شده - ساخت پودر «نانوكريستال هيدروكسي آپاتيت» مشابه با ساختار و تركيب شيميايي استخوان بدن، توسط روش آلياژسازي مكانيكي و ارزيابي خواص مكانيكي، فيزيكي، زيست فعالي و زيست اضمحلالي اين ماده بود.
از آن‌جا كه بخش‌ معدني‌ استخوان و دندان شامل تركيب بلورين «كلسيم هيدروكسي آپاتيت» مي‌باشد «كلسيم هيدروكسي» آپاتيت مصنوعي به‌طورگسترده‌اي به‌صورت تكه‌اي و پودري در ترميم و جاي‌گذاري بافت سخت آسيب ديده و يا به‌صورت پوشش بر روي كاشتني‌هاي بدن استفاده مي‌شود.
پودر «نانوكريستال هيدروكسي آپاتيت» داراي مساحت سطح بالاتري است كه در نتيجه خواص «سينترينگ» و «چگال شدن» بهتري از خود نشان مي‌دهد.
«هيدروكسي آپاتيت» در ابعاد ميكرون داراي خاصيت زيست اضمحلالي پاييني است كه اين يك خاصيت نامطلوب در جراحي اورتوپدي براي تعويض و بهبود استخوان به‌علت نرخ پايين بازسازي استخوان مي‌باشد.
«هيدروكسي آپاتيت زيست اضمحلال» مي‌تواند در يك مدت زمان مشخص با استخوان دوباره توليد شده در خلال كاشتن تعويض شود.
زيست اضمحلالي هيدروكسي آپاتيت مي‌تواند به‌واسطه‌ي كاهش اندازه‌ي دانه‌ي آن به ابعاد نانو بهبود يابد.
هم‌چنين هيدروكسي آپاتيت در ابعاد نانو تشابه ساختاري با آپاتيت بيولوژيك بافت‌هاي سخت بدن دارد.
بنابراين گزارش، در تحقيقات اين پايان‌نامه‌ - كه توسط «مهندس سيد ايمان روحاني اصفهاني» دانش‌آموخته‌ي دانشكده‌ي مهندسي مواد دانشگاه صنعتي اصفهان و به‌راهنمايي «دكتر محمد حسين فتحي» و «دكتر علي سعيدي» انجام شده - پودر مواد اوليه به نسبت مولي كلسيم به فسفات 67/1 توزين و به مدت زمان‌هاي مختلف در آسياب گلوله‌اي سياره‌اي با نسبت جرم گلوله به بار 20 آسياب شدند.
آزمون‌هاي پراش پرتو ايكس (XRD) و طيف‌سنجي مادون قرمز (FTIR) و بررسي توسط ميكروسكوپ الكتروني عبوري (TEM) نشان داد كه پودر نانوكريستال هيدروكسي آپاتيت به‌صورت آگلومره‌ي شديد با متوسط اندازه‌ي دانه 29 نانومتر و تركيب شيميايي مشابه استخوان، بعد از 12 ساعت آسياب كردن حاصل شده است.
آزمون‌هاي «فشار»، «ريزسختي‌سنجي» و «چگالي سنجي» نشان دهنده‌ي تفاوت قابل ملاحظه در «استحكام»، «سختي» و «چگالي نسبي» پودر نانوكريستال نسبت به پودر در ابعاد ميكرون بودند؛ هم‌چنين پودر نانوكريستال هيدروكسي آپاتيت براي انجام آزمون زيست اضمحلالي و زيست فعالي به‌مدت زمان‌هاي مختلف در محلول SBF قرار داده شد.
آناليز جذب اتمي (AAS) مشخص ساخت كه خاصيت زيست اضمحلالي پودر نانو كريستال بيش‌تر از پودر در ابعاد ميكرون و مشابه رفتار زيست اضمحلالي آپاتيت‌هاي استخوان مي‌باشد.
آزمون‌هاي پراش پرتو ايكس، طيف‌سنجي مادون قرمز و بررسي‌ها توسط ميكروسكوپ الكتروني (SEM) نشان دادند كه رسوب‌هاي آپاتيت كربناتي بر روي سطوح پودر نانوكريستال هيدروكسي آپاتيت غوطه‌ور در SBF، ايجاد شده است كه ميزان اين رسوب‌ها قابل ملاحظه است كه اين امر بيانگر زيست فعال بودن اين پودر مي‌باشد.

متن كامل خبر

 

با تلاش دانشجوي مبتكر ايراني، ‎‎نانوكامپوزيت‌هاي پليمري بر پايه‌ي خاك‌رس در كشور تهيه شد
06/08/1385
يكي از پژوهشگران «پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران» با به‌كارگيري فناوري نانو موفق به فرمول‌بندي مختلفي از «كامپوزيت‌هاي الاستومري پلي‌يورتان» بر پايه‌ي خاك‌رس شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس فريدون‌نيا» در اين خصوص گفت: در اين طرح، فرمول‌بندي‌هاي مختلفي از كامپوزيت‌هاي الاستومري پلي‌يورتان و مواد نانو خاك‌رس، طراحي و ساخته شد و با بررسي دو روش توليد (پليمر شدن درجا و در هم‌رفتگي مذاب) و متغيرهاي فرايند، شيوه‌هاي بهينه براي دستيابي به ساختار نانو تعيين شد كه نتايج حاصل از اين طرح در صنايع مختلفي قابل استفاده خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: فناوري نانو و توليد مواد در ابعاد نانومتري موضوع تحقيقات جذابي است كه توجه بسياري را به خود معطوف داشته است. نانو كامپوزيت‌هاي پليمري نيز به‌عنوان يكي از شاخه‌هاي اين فناوري جديد، اهميت بسياري يافته‌اند و يكي از شاخه‌هاي تحقيقاتي فعال به‌شمار مي‌آيد.
«مهندس فريدون‌نيا» با اشاره به مزاياي بهره‌بري از خاك‌هاي رس، خاطر نشان كرد: خاك‌هاي رس به دو دليل براي مصرف در ساخت نانوكامپوزيت‌ها بسيار مناسبند:
- اول اين‌كه اين مواد در طبيعت يافت مي‌شوند و از نظر كاني‌شناسي خلوص بالايي داشته و داراي قيمت پايين‌تري هستند
- دوم اين‌كه ساختار شيميايي آن‌ها به‌گونه‌اي‌ است كه با انجام اصلاح‌هاي شيميايي سطحي با پليمرهاي آلي سازگار مي‌شوند.
وي با بيان اين‌كه خاك‌رس طبيعي و سيليكات‌هاي لايه‌اي مصنوعي به‌صورت موفقيت‌اميزي در تهيه‌ي نانوكامپوزيت‌هاي پليمري تجاري استفاده شده‌اند، افزود: كشور ما داراي مناطق آب و هوايي گوناگون است و خوشبختانه انواع مختلف خاك‌رس به‌وفور در آن يافت مي‌شود؛ در اين صورت ارزش واقعي طرح‌هايي كه بتوانند خاك رس ارزان‌قيمت را به خاك رس عالي با قيمت مناسب و در نهايت نانوكامپوزيت‌هايي با خواص عالي تبديل كند كاملاً روشن است.
«مهندس فريدون‌نيا» هم‌چنين در خصوص مزاياي كاربرد نانو كامپوزيت‌هاي پليمر، خاك‌رس، خاطرنشان كرد: يكي از كاربردهاي نانو كامپوزيت پليمر، خاك‌رس، تأخير انداختن شعله (Flame Retardancy) يا كاهش سرعت سوختن است.
‌علاوه بر اين‌كه تهيه‌ي اين نوع از كامپوزيت‌ها برخي خواص فيزيكي، مكانيكي را نيز بهبود مي‌بخشد.
وي ادامه داد: اين محصول در كف‌پوش‌ها، عايق‌ها و پانل‌هاي ساختماني، ‌اسفنج‌ها (فوم‌ها) و قطعه‌هاي مختلف خودرو، كشتي، هواپيما و صنايع نظامي قابل استفاده است.
اين دانشجوي كارشناسي ارشد، كاهش عبورپذيري گازهاي مختلف را از ديگر مزاياي استفاده از نانو كامپوزيت‌هاي پليمر، خاك‌رس عنوان و خاطرنشان كرد: كاهش عبور‌پذيري گازهاي مختلف مانند: اكسيژن، بخار آب و دي اكسيد كربن نيز از جمله مزاياي بهره‌گيري از اين نانو كامپوزيت‌ها است؛ علاوه بر اين‌كه مقاومت حرارتي نانوكامپوزيت از پليمر اوليه و دماي تخريب بالاتر است.
وي در پايان با ابراز اميدواري نسبت به توليد پلي‌يورتان در صنايع پتروشيمي كشور در آينده‌اي نزديك، اظهار داشت: طرح توليد «دي ايزوسيانات‌»هاي MDI و TDI در آينده در پتروشيمي كارون بهره‌برداري مي‌شود كه با توجه به وجود بازار رقابتي، لازم است عرضه‌ي محصولات پتروشيمي همگام با تكنولوژي روز باشد.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 17    بازديد امروز: 4    كل بازديدها: 85246
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما