<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] صفحه بعد>>
                   

هفته‌ي پژوهش امسال از 25 تا 29 دي 1385 با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصميم‌گيري نكنيم» برپا مي‌شود
23/10/1385
دبير ستاد هفته‌ي پژوهش، از برپايي مراسم هفته‌ي پژوهش با حضور جمعي از مقام‌هاي مسؤول و پژوهشگران كشور از روز دوشنبه 25 دي 1385 در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏، «دكتر سيد اميد فاطمي» با اعلام اين خبر افزود: هفته‌ي پژوهش امسال از 25 تا 29 دي 1385 با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصميم‌گيري نكنيم» برپا مي‌شود.
وي گفت: ‌هفته‌ي پژوهش آذر هر سال برپا مي‌شد كه امسال به‌دليل تقارن اين ايام با انتخابات خبرگان رهبري و شوراها و براساس تصميم كميسيون دايمي شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري تاريخ آن به 25 تا 29 دي 1385 موكول شد.
«فاطمي» با اشاره به اين‌كه اين مراسم در سه سطح «ملي»، «استاني» و «دانشگاهي» برپا مي‌شود، تصريح كرد: يكي از سياست‌هاي اصلي هفته‌ي پژوهش امسال، ‌خارج شدن از بحث «فردگرايي» در پژوهش است.
وي ياداور شد: برپايي جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور، ‌نمايشگاه ارائه‌ي فعاليت‌هاي پژوهشي و فناوري، فن بازار ملي، برپايي نمايشگاه كتب تخصصي و نيز برپايي كارگاه‌ها، سمينارها و نشست‌ها برنامه‌هاي مهم هفته‌ي پژوهش امسال را تشكيل مي‌دهد.
دبير ستاد هفته‌ي پژوهش ‌با اشاره به شكل‌گيري شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري اضافه كرد: ظرفيت‌سازي در پژوهش و توسعه‌ي علومي كه احتياج به تبادل‌نظر دارد بحث بودجه‌ريزي، سند توسعه‌ي پژوهش و فناوري، سيستم مديريت اطلاعات پژوهش و فناوري و ... امسال بيش‌تر مورد تأكيد قرار مي‌گيرد.
وي با تبريك به مناسبت ابلاغ «سند پژوهش و فناوري كشور» - كه چندي پيش توسط رياست جمهوري ابلاغ شده - برپايي مراسم ويژه‌ي هفته‌ي پژوهش را گامي اساسي در راه تحقق اين سند نام برد.
«دكتر فاطمي» گفت: جشنواره‌ي پژوهش و فناوري - كه امسال هم‌زمان با نخستين روز هفته‌ي پژوهش روز دوشنبه 25 دي 1385 در تهران آغاز به‌كار مي‌كند - در سال‌هاي گذشته با عنوان جشنواره‌ي پژوهشگران برگزيده مطرح بود كه از امسال با عنوان «جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور» مطرح شده است.

متن كامل خبر

 

سخنگوي دولت خبر داد: معاون علمي رئيس‌جمهور به‌زودي معرفي مي‌شود
19/10/1385
تشكيل معاونت علمي رياست‌جمهوري تصويب شده و حكم معاون مربوطه به‌زودي صادر مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر غلامحسين الهام» سخنگوي دولت با بيان اين مطلب درباره‌ي حيطه‌ي فعاليت معاون علمي رئيس‌جمهور - كه رئيس «بنياد ملي نخبگان» نيز خواهد بود - گفت: علاوه بر «بنياد نخبگان»، تمام حوزه‌هاي علمي و فناوري مربوط به رياست‌جمهوري نيز در اين معاونت متمركز خواهد شد.
گفتني است براساس مصوبه‌ي ايجاد معاونت علمي رئيس‌جمهور - كه در پانصد و نود و سومين جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به‌تصويب رسيده و از سوي رئيس‌جمهور و رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ شده است - اساس‌نامه‌ي بنياد ملي نخبگان اصلاح و با تكميل مواد 5 و 8 آن، رئيس بنياد از اين پس به‌عنوان معاون رئيس‌جمهور در امور علمي فعاليت خواهد كرد.
بنياد داراي شخصيت حقوقي مستقل است و به‌صورت مؤسسه‌ي دولتي و منحصراً براساس مقررات اين اساس‌نامه تحت‌نظر رئيس‌جمهور اداره مي‌شود.
«دكتر پرويز داودي» معاون اول رئيس‌جمهور نيز در مراسم تقدير از برگزيدگان هشتمين جشنواره جوان خوارزمي با اعلام ايجاد معاونت جديد رئيس‌جمهور گفته بود، معاونت خاص مسائل علمي شامل نواوري‌ها وفناوري‌ها با هدف حمايت بيش‌تر از پژوهشگران، نواوران و نخبگان در رياست‌جمهوري شكل مي‌گيرد تا با امكاناتي كه رئيس‌جمهوري در اختيار دارد حمايت بيش‌تري از محققان انجام شود.

متن كامل خبر

 

هم‌زمان با اهداي نهمين جايزه‌ي «ترويج علم ايران»، معلمان خلاق و ترويج‌گر علم در مناطق محروم كشور 27 دي 1385 معرفي و تقدير مي‌شوند
06/10/1385
مراسم اعطاي نهمين جايزه‌ي ترويج علم ايران، عصر روز چهارشنبه 27 دي 1385 در تالار همايش‌هاي پارك علم و فناوري دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر عباس حري» رئيس «انجمن ترويج علم» با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: در اين مراسم ضمن اعطاي جايزه‌ي ترويج علم به مروج برگزيده‌ي سال كشور از كوشش‌هاي حداكثر چهار نفر ديگر از مروجان علم نيز با اعطاي هدايايي تقدير مي‌شود.
وي هدف از اعطاي جايزه‌ي ترويج علم را «قدرداني از مروجان علم»، «تشويق عموم به فعاليت و زمينه‌سازي براي ارتقاي بينش و تفكر علمي در جامعه» عنوان و خاطرنشان كرد: جايزه‌ي سالانه ترويج علم ايران از سال 1377 با هدف معرفي و تجليل از شخصيت‌هايي كه در سطح كشور براي همگاني كردن علم، گسترش انديشه و فرهنگ علمي و كاربرد علم در سطوح مختلف زندگي اجتماعي فعاليت كرده‌اند، اهدا مي‌شود.
«مهندس طاهره رستگار» عضو هيأت مديره‌ي انجمن نيز اظهار داشت: انجمن ترويج علم ايران براي نخستين بار و هم‌زمان با مراسم اهداي نهمين جايزه‌ي ترويج علم ايران، بخش ويژه‌اي را به «تجليل از معلمان خلاق و ترويج‌گر علم در مناطق محروم كشور» اختصاص داده است.
وي با بيان اين‌كه قدرداني انجمن‌هاي غيردولتي از معلماني كه خارج از وظيفه‌ي خود در جهت ترويج علم گام برمي‌دارند در بسياري از كشورها امري كاملاً مرسوم است خاطرنشان كرد: در اولين دوره‌ي تقدير از معلمان مروج علم در مناطق محروم از سه نفر از معلماني كه در مناطق محروم و دورافتاده - نه در مراكز و شهرستان‌هاي بزرگ استان‌هاي مختلف كشور - در جهت ترويج علم گام برمي‌دارند با اعطاي جايزه و لوح تقدير قدرداني مي‌شود.
بنابراين گزارش، «دكتر ناهيد بني‌هاروني» دبير انجمن ترويج علم ايران نيز در جمع خبرنگاران درباره‌ي روند برگزاري نهمين دوره‌ي جايزه‌ي ترويج علم ايران اظهار داشت: انجمن ترويج علم ايران از حدود چهارماه پيش از تمام اشخاص حقيقي و حقوقي (اعم از نهادهاي دولتي و غيردولتي) دعوت كرده كه خود يا ديگر نامزدهاي موردنظر خويش را از ميان آموزشگران، سياستگذاران، طراحان، برنامه‌ريزان، سرمايه‌گذاران در ترويج علم و نهادهاي فعال در زمينه‌هايي كه ماهيت «ترويج علم» دارند به دبيرخانه‌ي انجمن معرفي كنند كه تاكنون بيش از 55 نامزد به دبيرخانه معرفي شده‌اند.
برنده‌ي جايزه ترويج علم سال 1385 و مروجان قابل تقدير، طي دو هفته‌ي آينده از سوي داوران معرفي خواهند شد.
وي خاطرنشان كرد: اين تعداد نامزدها، غير از نامزدهايي هستند كه در بخش معلمان خلاق و ترويج‌گر علم در مناطق محروم كشور معرفي شده‌اند.
دبير انجمن ترويج علم ايران در پايان با اشاره به اهميت ترويج علم در اعتلاي سطح علمي و فرهنگي جامعه توجه بيش از پيش مسؤولان و رسانه‌ها به اين بخش و حمايت از اشاعه‌ي فعاليت‌هاي ترويج علم در كشور را خواستار شد.

متن كامل خبر

 

با هدف تشخيص گازهاي آلاينده، پژوهشگران ايراني سنسورهاي گاز جديد بر پايه‌ي نانو ساختند
06/10/1385
پژوهشگران ايراني موفق به ساخت سنسورهاي گاز جديد بر پايه‌ي لايه‌هاي نازك نانوساختاري «دي‌اكسيد تيتانيوم» شدند كه مي‌تواند براي «كنترل كيفيت هوا» در محيط‌هاي مختلف و تشخيص گازهاي آلاينده و ... استفاده شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر محمدرضا محمدي» دانش‌آموخته‌ي دكتري مهندسي مواد دانشگاه صنعتي شريف و مجري اين طرح درباره‌ي طرح خود گفت: در اين طرح، سنسورهاي گازي از جنس لايه‌ي نازك «دي اكسيد تيتانيوم» با «روش سل ژل» ساخته شده و با چندين روش مختلف خواص حسگري اين سنسور نسبت به گازهاي مختلف نظير: «مونواكسيدكربن» و «دي اكسيد نيتروژن» بهبود يافته و هم‌چنين مي‌توانند در دماي پايين فعاليت كنند كه اين يك حسن در مصارف صنعتي آن‌ها به‌دليل مصرف انرژي كم‌تراست.
وي در ادامه اظهار داشت: روش‌هاي به‌كار رفته در اين پژوهش براي بهبود خواص حسگري، شامل موارد ذيل است كه خواص حسگري را به‌طور قابل‌توجهي بهبود داده است:
- «كنترل پارامترهاي فرايند سل ژل» به‌منظور تهيه‌ي لايه‌اي با بالاترين سطح ويژه و كم‌ترين اندازه
- «استفاده از عوامل پليمري فرار» به‌منظور تهيه‌ي لايه‌هاي نازك نانوساختار و نانومتخلخل شده با بيش‌ترين مساحت سطح ويژه
- استفاده از اكسيدهاي فلزات دوتايي نظير TiO2-Ga2O3 و TiO2-Er2O3 براي ايجاد ساختار ستوني مانند با اندازه‌ي دانه‌هاي نانو.
«دكتر محمدي» تصريح كرد: اين طرح چيزي حدود يك‌سال و نيم به‌طول انجاميد كه بخش عمده‌ي آن در دانشگاه صنعتي شريف و تحقيقات باقي‌مانده‌ي آن در دانشگاه كمبريج انگلستان انجام شد.
بودجه‌ي اختصاص داده شده به اين طرح، مبلغ قابل‌توجهي بود زيرا در مجموع ساخت سنسور بسيارهزينه‌بر است و با وجود استفاده از روش ارزان‌قيمت سل ژل، هزينه‌ي زيادي صرف انجام اين پژوهش شده است.
برنده‌ي رتبه‌ي سوم پژوهش‌هاي بنيادي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي در ادامه خاطرنشان كرد: در حال حاضر كارهاي تحقيقاتي طرح تمام و نمونه‌اي از آن ساخته شده است كه اگر مسؤولين كمك كنند و بودجه‌اي در اختيارمان قرار بگيرد خواهيم توانست آن را به مرحله‌ي نيمه‌صنعتي و در نهايت به مرحله‌ي صنعتي برسانيم.
وي درباره‌ي دستاوردهاي حاصل از اين طرح گفت: از جمله دستاوردهاي حاصل از اين طرح مي‌توان به‌موارد ذيل اشاره كرد:
- موفقيت در «كاهش دماي كاري سنسورها»
- بهبود «پاسخ سنسورها»
- «كاهش زمان پاسخ» و «زمان بازيابي سنسورها»
- «كاهش دماي ماكزيمم حساسيت سنسورها»
- امكان دستيابي به خواص حسگري موردنظر با كنترل متغيرهاي فرايند سل ژل.
«دكتر محمدي» در پايان، «كنترل كيفيت هوا در محيط‌هاي سربسته و سر باز»، «استفاده به‌عنوان سنسور لاندا در صنعت خودروسازي»، «تشخيص گازهاي آلاينده» و كاربردهاي مشابه در صنايع شيميايي، كشاورزي و ... را از جمله كاربردهاي اين سنسور عنوان كرد.

متن كامل خبر

 

پايگاه اينترنتي انجمن و گروه شيمي استان كرمان راه‌اندازي شد
06/10/1385
كارشناس مسؤول فناوري آموزشي سازمان آموزش و پرورش كرمان از راه‌اندازي پايگاه اطلاع‌رساني انجمن و گروه شيمي اين استان بر روي شبكه‌ي جهاني اينترنت خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا)، «محمدحسن شمسي» گفت: كاربران اينترنت، پژوهشگران، دبيران شيمي و علاقمندان مي‌توانند با مراجعه به‌نشاني ذيل ‪ از مطالب و امكانات اين سايت استفاده كنند:
WWW.KCS.ir
مدير گروه درس شيمي و نايب رئيس انجمن شيمي استان كرمان نيز با اشاره به نقش مهم فناوري اطلاعات و شبكه‌هاي مجازي در آموزش و يادگيري بهتر مطالب درسي گفت: صفحه‌هاي مختلف موجود در اين سايت با عناويني مانند: «كلوپ همايش»، «اخبار»، «پيشكسوتان»، «گروه شيمي»، «اتاق مباحثه» و «بانك سؤال» مسير كاربران را براي دستيابي به اطلاعات مورد نياز هموار كرده است.
«دكتر داوود آقايي‌افشار» افزود: فضاي مجازي سايت نامحدود است و به‌زودي با افزودن بخش‌ها و اطلاعات جديد، آخرين مقاله‌ها با موضوع شيمي در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت.
وي گفت: امكان برقراري ارتباط با سايت‌هاي مرتبط با شيمي از طريق اين سايت امكان‌پذير است.
او افزود: هزينه‌ي ۱۲ ميليون ريالي راه‌اندازي اين سايت از سوي يك فرد نيكوكار تأمين و پرداخت شده است.
وي هم‌چنين از برگزاري همايش علمي، آموزشي دبيران شيمي استان كرمان طي نيمه‌ي دوم اسفند 1385 در شهر كرمان خبر داد و گفت: اين رويداد علمي به‌ياد دبيران شيمي در گذشته در زلزله‌ي بم برگزار مي‌شود.
او افزود: تاكنون ۴۵ مقاله با موضوع‌هاي تازه‌هاي علم شيمي، شيوه‌هاي جديد تدريس، افزايش انگيزه‌ي دانش‌اموزان و تحليل كتاب‌هاي شيمي به دبيرخانه‌ي همايش رسيده است.

متن كامل خبر

 

عضو هيأت علمي پژوهشگاه صنعت نفت: نانوفناوري كمك شاياني به ساخت كاتاليست در صنعت پتروشيمي مي‌كند
06/10/1385
مسؤولين كشوري مصرانه به‌دنبال ساخت كاتاليست در داخل كشور هستند و نانوفناوري مي‌تواند كمك شاياني به ساخت كاتاليست‌ها در صنعت پتروشيمي بكند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر محمد سليماني» عضو هيأت علمي پژوهشگاه صنعت نفت- با بيان اين‌كه مسأله‌ي مهم در كاتاليست‌ها سطح فعال آن‌هاست - افزود: در نانوذره‌ها استفاده از سطح خيلي بيش‌تر از كاتاليست‌هاي معمولي است و از لحاظ اقتصادي و كاربردي استفاده از نانوكاتاليست‌ها در صنعت پتروشيمي تأثير فراواني خواهد داشت.
وي خاطرنشان كرد: گام‌هاي اوليه براي انجام اين كار در كشور انجام شده و با كارهاي آزمايشي صورت گرفته نتايج مطلوبي حاصل شده است؛ به‌عنوان مثال در توليد GTL از كاتاليست‌هاي نانوذره استفاده شده كه تست‌هاي اوليه خود را با موفقيت پشت سر گذاشته است.
عضو هيأت علمي پژوهشكده‌ي شيمي و پتروشيمي پژوهشگاه صنعت نفت - با اشاره به اين‌كه بخش مركز تحقيقات كاتاليست در پژوهشگاه صنعت نفت به‌طور جدي در اين زمينه فعاليت مي‌كند - اظهار داشت: اين پژوهشگاه به‌طور جدي در حال تحقيق براي ساخت كاتاليست در كشور است ولي اين كاتاليست‌ها هنوز به توليد انبوه نرسيده‌اند كه در آينده‌اي نه‌چندان دور اين امر انجام شود.
وي تصريح كرد: نانوفناوري به‌عنوان يك علم جديد 12 سال است كه در حال كاربردي شدن است و در كشور ما هم چند سالي است كه جايگاه خود را پيدا كرده و مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي نيز به آن توجه خاصي داشته‌اند؛ به‌عنوان مثال در پژوهشگاه صنعت نفت چهار سال است كه شوراي نانوفناوري تشكيل شده كه در حال بررسي مسائل مربوط به نانو است و محققان پژوهشگاه تاكنون حدود ده نوع نانوذره‌ي فلزي را توليد كرده‌اند كه تست‌هاي انجام شده حاكي از كيفيت مناسب آن‌ها بوده است.

متن كامل خبر

 

با تلاش پژوهشگران صنعت نفت، دانش فني استخراج بيوماركرها از نفت و سنگ‌هاي مادر در كشور بومي شد
05/10/1385
پژوهشگاه صنعت نفت با به‌كارگيري اطلاعات حاصل از مطالعه بر روي تركيبات بيوماركرهاي استخراج شده از سنگ‌هاي منشأ، نفت مخازن، چشمه‌هاي قيري نفتي به‌عنوان يك اثر انگشت و ابزاري قوي در مطالعه‌هاي اكتشافي حوضه‌‌هاي نفت مخازن، استفاده‌هاي فراوان برده است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «دكتر محمود معمارياني» رئيس پژوهش ژئوشيمي «مركز مطالعات اكتشاف و توليد پژوهشگاه صنعت نفت» با بيان اين مطلب گفت: مطالعه بر روي استخراج، خالص سازي و شناسايي نفت‌ها براي استخراج بيوماركرها، سال‌ها پيش در پژوهشگاه صنعت نفت شروع شد و در حال حاضر دانش فني آن به‌صورت بومي درآمده به‌طوري كه از نتايج آن در پروژه‌هاي تحقيقاتي استفاده‌هاي فراواني مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد: از بيوماركرها در ارزيابي دقيق ميزان بلوغ مواد آلي و تعيين منشأ بيولوژيكي نفت‌ها، تعبير و تفسير و تعيين محيط‌هاي رسوبي ديرينه‌سنگ‌هاي مادر و نفت‌هاي موجود در مخازن استفاده مي‌شود.
«معمارياني» در پايان افزود: هم‌چنين از اين فناوري مي‌توان در «تطابق نفت با نفت»، «تطابق نفت با سنگ‌هاي منشأ ديگر»، «تعيين مسير مهاجرت مواد هيدروكربني»، «ارزيابي فرايندهاي هوازدگي»، «تخريب ميكروبي»، «تعيين سن رسوبات سنگ‌هاي مولد نفت» و «تعيين منشأ آلودگي‌هاي زيست‌محيطي» استفاده كرد.

متن كامل خبر

 

دوره‌ي آموزشي باشگاه دانش‌پژوهان جوان ويژه‌ي اعضاي تيم‌هاي ملي المپيادها آغاز شد
03/10/1385
اعضاي تيم‌هاي المپياد علمي کشور از روز يكشنبه سوم دي 1385 دوره‌ي آموزشي ويژه‌ي خود را زير نظر کميته‌هاي علمي در باشگاه دانش پژوهان جوان آغاز کردند.
به‌گزارش روابط عمومي باشگاه، دانش‌پژوهان در اين دوره ضمن آشنايي با مباحث مختلف به‌صورت مستمر مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند و نهايتاً اواخر بهار 1386 تيم‌هاي اعزامي جمهوري اسلامي ايران به المپيادهاي علمي جهاني از ميان اين عزيزان انتخاب خواهد شد.

متن كامل خبر

 

توسط روابط عمومي باشگاه پژوهشگران جوان، شرايط و چگونگي شرکت در آزمون مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي سال 1385 اعلام شد
03/10/1385
شرايط و چگونگي شرکت در آزمون مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي سال 1385 طي بخشنامه‌اي از طرف باشگاه دانش پژوهان جوان به سازمان آموزش و پرورش استان‌هاي کشور اعلام شد.
به‌گزارش روابط عمومي باشگاه باشگاه دانش‌پژوهان جوان، دانش‌اموزان واجد شرايط و علاقه‌مند به شرکت در اين آزمون‌ها مي‌توانند در مهلت مقرر (11 تا 22 دي 1385) براي ثبت‌نام به مسؤول ثبت‌نام واحد آموزشي خود مراجعه كنند.

متن كامل خبر

 

معاون پژوهشي دانشگاه تهران: سرانه‌ي بودجه‌ي تحقيقاتي هر مسلمان تنها حدود يك دلار است
26/09/1385
معاون پژوهشي دانشگاه تهران با اشاره به اين‌كه جمعيت ‌٥٧ كشور اسلامي در كل حدود ‌٣/١ ميليارد نفر است، اظهار داشت: كل بودجه‌ي تحقيقاتي اين كشورها حدود ‌٧/١ ميليارد دلار است يعني سرانه‌ي بودجه‌ي تحقيقاتي هر مسلمان حدود ‌١ دلار است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر موسوي موحدي» معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تهران - كه در نشست خبري جشنواره‌ي پژوهش دانشگاه تهران سخن مي‌گفت - با تأكيد بر ضرورت توجه بيش از پيش مسؤولان به امر پژوهش در تبيين برنامه‌هاي جشنواره‌ي پژوهش دانشگاه تهران اظهار داشت: جشنواره‌ي پژوهش دانشگاه تهران ‌٢٨ آذر 1385 با هدف تكريم استادان و دانشجويان پژوهشگر دانشگاه و تقدير از دستاوردهاي پژوهشي آن‌ها در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.
در اين جشنواره - كه به‌صورت زنده از طريق اينترنت نيز پخش خواهد شد - محقق برجسته‌ي دانشگاه تهران معرفي مي‌شود و به دو محقق برجسته‌ي اين دانشگاه نشان درجه‌ي يك پژوهش دانشگاه تهران اعطا مي‌شود.
وي افزود: در اين جشنواره هم‌چنين پژوهشگران نمونه، طرح‌هاي پژوهشي بنيادي نمونه و طرح‌هاي كاربردي نمونه - كه داراي دستاوردهاي ملي و بين‌المللي هستند - معرفي مي‌شوند.
«دكتر موسوي موحدي» با بيان اين‌كه براي فعاليت پژوهشي استادان، بازنشستگي وجود ندارد، تصريح كرد: اساتيد بازنشسته دانشگاه تهران مي‌توانند از بودجه‌هاي پژوهشي و تسهيلات سفرهاي خارجي براي شركت در كنفرانس‌هاي بين‌المللي استفاده كنند و در آن‌ها بازنشستگي معنا ندارد و به‌همين سبب در اين جشنواره، پژوهشگر بازنشسته‌ي نمونه نيز مورد تشكر و قدرداني قرار خواهد گرفت.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تهران در ادامه با بيان اين‌كه دانشگاه تهران در حال حاضر ‌٢٥ مجله‌ي پژوهشي دارد، تصريح كرد: در اين جشنواره، مجله‌‌ي پژوهشي نمونه دانشگاه - كه سابقه چندين ساله داشته و قبلاً هم مورد تقدير قرار نگرفته است - معرفي خواهد شد.
وي با بيان اين‌كه دانشگاه تهران كهن‌ترين و بزرگ‌ترين دانشگاه كشور با حدود ‌٣٠ هزار دانشجو است، خاطر نشان كرد: جشنواره‌ي پژوهش سال ‌١٣٨٥ مانند سال‌هاي گذشته برمبناي داوري علمي افراد يا دستاوردهاي علمي، پژوهشي، محققان و دانشمندان و پژوهشگران برتر را مورد تقدير قرار خواهد داد و نيت اصلي آن تكريم و تقدير از آن‌هاست.
«دكتر موسوي موحدي» افزود: كشور ايران ميان ‌٥٧ كشور اسلامي مقام دوم توليد علم را داراست و حال آن‌كه دانشگاه تهران با توجه به آمار و ارقام تا امسال دانشگاهي است كه در اذهان كشورهاي اسلامي جايگاه خاصي دارد و اين افتخار را دارد تا هر ساله اين جشنواره را برگزار كند.
بنابراين گزارش، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تهران با اشاره به برنامه‌هاي سال آينده دانشگاه در برگزاري اين جشنواره، تصريح كرد: سال آينده دستاوردهاي پارك علم و فناوري - كه امسال شروع به‌كار كرده و سال آينده به‌ثمر مي‌نشيند - معرفي خواهد شد. هم‌چنين در نظر داريم تا سال آينده به‌منظور گسترش و معرفي زبان فارسي در جهان به معرفي كتاب برگزيده از كشورهاي فارسي زبان مانند: تاجيكستان و افغانستان و بخش‌هايي از شبه قاره‌ي هند نيز بپردازيم.
سال آينده، آزمايشگاه‌ها، مزارع و جنگل‌هاي تحقيقاتي استاندارد و برتر نيز - كه برپايه‌ي علم و دانش اداره مي‌شود - و استاداني و دانشجويان كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند نيز معرفي و تقدير مي‌شوند.
وي در ادامه افزود: اين جشنواره نسبت به جشنواره‌هاي ديگر از تنوع و گستردگي بيش‌تري برخوردار است و به همه‌ي مسائل توجه شده است و دانشگاه تهران با جاي دادن ‌٣٠ درصد قطب‌هاي علمي كشور در خود به‌عنوان قطب علمي برتر در جشنواره مطرح خواهد شد.
«دكتر موسوي موحدي» در پايان با اشاره به بودجه‌ي تحقيقاتي ناچيز كشورهاي اسلامي - كه در بسياري از آن‌ها سرمايه‌گذاري پژوهشي وجود ندارد - اظهار داشت: اين مسأله بايد از مسيرهاي ديگر مانند: انگيزش‌ها جبران شود تا بتوانند پيشرفت كنند.
اگر بخواهيم يك كشور توسعه‌يافته باشيم بايد سرمايه‌گذاري پژوهشي و تحقيقاتي كنيم و مسؤولين ما و مسؤولان كشورهاي اسلامي فقط بايد تصميم بگيرند. نيروي انساني توسعه‌يافته و سرمايه‌گذاري تحقيقي اين كشور‌ را امن‌ترين كشور خواهند كرد. محور امنيت ملي، رفاه اجتماعي و پايداري صنعتي نيز دانشگاه است. پس بايد به استقلال‌شان احترام گذاشت و هم در حمايت مادي و هم در حمايت معنوي آن كوتاهي نكرد تا ان‌شاءالله به يك كشور پيشرفته مبدل شويم.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 50    بازديد امروز: 6    كل بازديدها: 85248
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما