<<صفحه قبل  [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] صفحه بعد>>
                   

مدال‌های اينشتين ، گشتم نبود نگرد نيست!
27/09/1384
تاكنون در بخش اخبار وب‌سايت المپياد در مورد اخبار نادرست يا تحريف شده در زمينه‌ی روبوكاپ يا ساير اخبار علمی توضيحات لازم را داده‌ايم. چند شب پيش نيز اخباری به كرات در ساير بخش های خبری سيما در مورد حل معمای بيست ساله توسط جوان ايرانی‌ پخش گرديد. ادعای عجيبی بود و ما را بر آن داشت در مورد صحت و سقم خبر جست و جو كنيم . متاسفانه نه اينشتين معمايی تحت عنوان « مدال‌های اتمی » مطرح نموده و نه از مراكز علمی كه اين نتايج را تاييد كرده‌اند خبری بود. منتظر مانديم تا شايد صدا و سيما خود اين خبر را تكذيب كند كه متاسفانه نه در بخش‌های‌ خبری‌ و نه در وب‌سايت اين سازمان خبری از تكذيب اين خبر نبود. در مورد اين خبر مقاله‌ای به قلم آقای احمد شريعتی‌ استاد فيزيك دانشگاه الزهرا در روزنامه شرق شماره 652 چاپ گرديده كه خواندن آن شما را بيشتر با اين مساله آشنا می‌سازد. برای خواندن اين مقاله به آدرس زير مراجعه فرماييد:

http://www.sharghnewspaper.com/840926/html/scienc.htm

همچنين سه مقاله در روزنامه همشهرِی به آدرس زير چاپ گرديده است:

http://www.hamshahri.org/hamnews/1384/840923/news/informatic.htm

 

روند رو به رشد فناورى نانو
26/09/1384
فناورى نانو براى هدف گيرى مولكولى و دارورسانى به صنعتى باارزش حدود يك تريليون دلار تبديل مى شود. در اين راستا صنعت داروسازى كه با روند رو به رشد نياز بازار به فرآورده هاى نانو مواجه است، بيشترين سهم را به خود اختصاص خواهد داد. اين امر از تقويت روند تحقيقات كشف دارو و توسعه فناورى هاى پيشرفته در اين زمينه حكايت مى نمايد.
اخيراً گزارشى منتشر شده است كه از گسترش فناورى هاى مختلف نانو و تاثير شگرف آنها در روند تحقيق و توسعه دارو صحبت مى كند. فناورى نانو به عنوان ابزارى براى بروز تغيير و تحول در يك صنعت مطرح است كه به همراه خود مسائل جديدى در خصوص قوانين نظارتى و هزينه را به دنبال دارد. به علاوه در برخى از بيمارى هاى نشات گرفته از ميكروارگانيسم هاى پانوژن و تومور هاى سرطانى مسئله بروز مقاومت نسبت به اثر داروهاى موجود همواره درمان اين بيمارى ها را با مشكل مواجه كرده و كشف مسير هاى جديد درمانى را طلب مى نمايد.
براساس گزارشى كه توسط Nano Markets تحت عنوان «تاثير فناورى نانو در كشف داروها: توسعه جهانى، آناليز بازار و دورنماى آينده» منتشر شده است، فناورى نانو يك پيشرفت طبيعى در فرآيند كشف دارو ها است كه به همراه توسعه و افزايش توجه محققين به مولكول هاى كوچك در ابعاد ۱۰۰ نانومتر و كوچك تر از آن تا حد اتم (حدود ۲/۰ نانومتر) مطرح مى شود.
در اين گزارش به Atomic Force Microscopy (AFM) به عنوان برترين فناورى مطرح در مطالعات انجام گرفته در سطح نانو اشاره شده است. تاكنون روش هاى مختلف ميكروسكوپى قادر به نمايش نحوه واكنش اجزاى درون سلولى در فرآيند هاى بيولوژيك مانند پاسخ آنها به مواد شيميايى مختلف نبوده اند. در روش هاى جديد تصويربردارى از آنتى بادى هاى خاص بر عليه پروتئين هاى مورد بررسى استفاده مى شود. در اين روش ها آنتى بادى متصل شده به سر پروب (probe) با پروتئين هدف واكنش داده منجر به نمايش متفاوت از آنچه كه در غياب آنتى بادى مشاهده مى گردد، مى شود. اما بايد در نظر داشت كه كاربرد گسترده فناورى AFM به خصوص در مباحث آناليز زيستى به دليل نياز به تجهيزات پيچيده و گران قيمت محدود است.
روش ميكروسكوپى در فناورى نانو از جايگاه ويژه اى برخوردار است چرا كه تصاوير حاصل از نمونه هاى بيولوژيك در نهايت از سهم بسزايى در كشف دارو ها برخوردار است. در گزارش فوق پيشرفت هاى زيادى براى سيستم هاى تصويربردارى (و به همراه آن كشف دارو) در نظر گرفته شده است. به عنوان يكى از پيشرفت هاى مهم مى توان به فناورى مبتنى بر Surface Plasmon Resonance (SPR) اشاره كرد. پديده SPR هنگامى اتفاق مى افتد كه نور از يك لايه نازك فلزى بازتابيده شده و مقدار كمى از آن با الكترون هاى موجود در لايه تداخل نمايد. در اين حالت شدت نور تابيده شده كاهش مى يابد. با استفاده از اين فناورى مى توان تداخل مولكول هاى زيستى را در كوتاه ترين زمان ممكن رديابى كرد. فناورى هاى مبتنى برSPR در حال حاضر توسط شركت هايى مانند Applied Biosystems ارائه مى شود. شركت مذكور سيستم هايى ارائه مى نمايد كه از آنها مى توان براى تعيين هويت و تعيين مشخصات آنتى بادى ها، عوامل تشخيصى و درمانى استفاده كرد. در گزارش NanoMarkets فرآورده ديگرى نيز معرفى شده است كه به نظر مى رسد انقلابى واقعى در كيفيت و حساسيت تصويربردارى هاى زيستى است. ظهور فلورسانس نقاط كوآنتومى (Quantum Dot Fluorcsccnce Qdots) به عنوان يكى از كاربرد هاى فناورى هاى نانو در تشخيص و كشف دارو منجر به بروز تحول عظيمى در صنعت دارويى شده است. نقاط كوآنتومى نانوكريستال هاى نيمه هاديى هستند كه به هنگام تهييج توسط يك منبع نورى شفاف و نورانى شده و پرتوهاى درخشانى را از خود نشر مى نمايند. از اين پديده براى تعيين هويت و خواص فرايندهاى مختلف زيستى استفاده مى شود. در فناورى نقاط كوآنتومى از مزاياى اثر احتباس كوآنتومى كه براساس تئورى مكانيكى كوآنتوم قابل پيش بينى است، استفاده مى شود. با تغيير اندازه كريستال ها مى توان رنگين كمانى متشكل از رنگ هاى مختلف را به صورت نورانى بازتاب نمود.
با استفاده از نقاط كوآنتومى مى توان برچسب هايى از رنگ هاى خاص را به اجزاى مختلف زيستى نظير پروتئين ها يا رشته هاى DNA الصاق كرد. نقاط كوآنتومى طورى طراحى مى شوند كه قادرند به طور خاص به ژن ها، اسيدهاى نوكلئيك، پروتئين ها، مولكول هاى كوچك، سلول هاى سرطانى يا حتى عروق كامل خونى متصل شده و پرتوافشانى نمايند.
در گزارش Nano Markets به نام بزرگترين شركت هاى دارويى و بيوتك مانند Pfizer، Glaxo Smith Kline و Astra Zeneca و شركت رده اول بيوتك يعنى Genentech اشاره شده است كه از نقاط كوآنتومى به عنوان ابزارى پيشرفته در غربالگرى داروها استفاده مى نمايند. Genentech از نقاط كوآنتومى براى تشخيص سرطان سينه استفاده مى كند.
Quantum Dot Corporation با تجارى كردن فناورى مبتنى بر نقاط كوآنتومى در سال ۲۰۰۲ به عنوان شركت رده اول در اين زمينه مشغول فعاليت است. تصويربردارى زيستى با به كارگيرى نقاط كوآنتومى يكى از نقاط برجسته علمى است كه در سال ۲۰۰۳ در مجله Science به آن اشاره شده است. همزمان با افزايش مشكلات توليد داروهاى جديد و به خصوص داروهاى جديد پرفروش، بهره گيرى از فناورى هاى پيشرفته و موثر در روند كشف داروهاى جديد يكى از نيازهاى اساسى شركت هاى دارويى در تسريع نتايج حاصل از R&D و كاهش زمان رسيدن داروهاى آنها به بازار دارويى و پيروزى بر رقباى تجارى آنها است.

www.nanomarkets.net

منبع :
دكتر كامبيز گيلاني، روزنامه شرق، شماره 596، يكشنبه 17 مهر1384

 

هرم دی‌ان‌ای هم آمد
20/09/1384
یك گروه فیزیك پیشه در بریتانیا راه ساده ای برای ساختن هرم های محكم از جنس دی ان ای ابداع كرده اند. این مجموعه طی چند ثانیه خودش را می سازد. هر یك از ضلع های این هرم های چهاروجهی ازیك مارپیچ دوتایی ی دی ان ای ساخته شده است. این هرم ها را می شود به هم وصل كرد و نانو ساختارهای سه بعدی ی بزرگ تری ساخت. كه با آن ها هم می شود مدارهای الكترونیكی ی مولكولی و ظرف های ریزحمل دارو ساخت.

دی ان ای (سازه ی حیات) شامل دو رشته ی خطی است كه به شكل یك مارپیچ دوتایی دور هم می پیچند.

هر رشته یك دنباله ملكول قند است كه به هر مولكول یك باز از چهار باز مختلف وصل است. دی ان ای ماده ی مهندسی ی جذابی است، چون رشته های با دنباله های مكمل یك دیگر را می شناسند و با هم پیوند برقرار می كنند. به این ترتیب ساختارهای مولكولی پیچیده ایی خود به خود ساخته می شوند.

در كوشش های قبلی برای ساختن نانو ساختارهای دی ان ای به شكل مكعب یا هشت وجهی مراحل زیادی لازم بود و مقدار زیادی ماده تولید نمی شد. در این روش جدید (كه ابداع آندرو تربرفیلد و راسل گودمن از دانشگاه آكسفورد است) این مشكل حل شده است.

در این روش چهار وجهی های نانومقیاسی از جنس دی ان ای تولید می شود كه طی چند ثانیه و در فقط یك مرحله خودشان سوار می شوند. بازده ی این فرایند هم تا %95 می رسد. هر چهاروجهی از چهار رشته ی كوتاه دی ان ای مصنوعی ساخته شده، كه هر یك از آن ها روی یك ی از وجه های چهاروجهی است. جاهایی كه بازهای دو رشته مكمل هم اند، یال درست می شود.

این روش جدید ساده است: رشته های دی ان ای را در یك محلول نمك تا درست زیر نقطه جوش گرم می كنند. این رشته ها، بعد با استفاده از تك رشته های دی ان ای می شود چهاروجهی های گوناگون را به هم وصل كرد.

تربرفیلد می گوید: " چهاروجهی را به گسترده گی در معماری و مهندسی به كار می برند، چون ساختمان ش ساده است، و در همان حال بسیار مقاوم است. به همین خاطر چهار وجهی برای كاربرد در نانوساختارهای دی ان ای ایده آل است. این نانو ساختارهای اتمی دقیق سازه های ایده آل برای نانوساختارسازی اند، و می شود آن ها را ارزان و در مقیاس بزرگ تولید كرد. فقط باید اجزای لازم را با هم مخلوط كنید."

 

نانولوله‌هاي كربني در نقش شمع موتورها
17/09/1384
كشف اين پديده كه نانولوله‌هاي‌كربني تنها به وسيله تابش نور جرقه مي‌زنند، مي‌تواند به احتراق مؤثرتر موتور خودرو و سوخت موشك‌ها منجر شود.

به گزارش سرويس «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سه سال پيش دانشجويي در حين كار در آزمايشگاه Pulickel Ajayan در موسسه پلي‌تكنيك رنسلار و در اثر فلاش عكاسي به طور اتفاقي توده‌اي از نانولوله‌هاي كربني را شعله‌ور كرد.

پژوهشگران فكر مي‌كنند نانولوله‌ها بدين دليل شلعه‌ور مي‌شوند كه مي‌توانند انرژي نور را بسيار مؤثرتر و بيشتر از آنچه به صورت گرما هدر مي‌دهند جذب كنند. اين امر تنها زماني روي مي‌دهد كه نانولوله‌ها حاوي ناخالصي‌هاي آهن باشند، البته هنوز فرآيند دقيق آن مشخص نيست.

علي‌رغم معلوم نبودن مكانيسم عمل، محققان هم‌اكنون شروع به بهره‌برداري از اين اثر كرده‌اند.

Burice Chehroudi و Stephan Danczuk دريافتند كه نانولوله‌هاي كربني مستقر در يك ميلي‌متري يك قطره متانول يا سوخت مايع موشك مي‌توانند به وسيله يك فلاش نور، قطره مذكور را مشتعل كنند. آنها گمان مي‌كنند كه نانولوله‌هاي فروزان از طريق احتراق بخار اطراف قطره باعث آتش گرفتن آن مي‌شوند.

اين دو همچنين توانستند مواد محترقه جامد مانند كلرات پتاسيم را با قرار دادن نانولوله‌هاي كربني روي آنها شعله‌ور كنند و در پي اين موفقيت اختراعاتي را در مورد سيستم‌هاي احتراق نانولوله‌اي براي خودرو و سوخت موشك‌ها به ثبت برسانند.

موتورهاي بنزيني استاندارد با تكيه بر جرقه‌اي كه در نتيجه اعمال ولتاژ بالا بين دو الكترود در نوك شمع توليد مي‌شود شروع به كار مي‌كنند. اين جرقه مخلوط سوخت و هوا را در محفظة احتراق شعله‌ور كرده، انبساط گاز حاصل موجب حركت پيستون مي‌شود، اما عمل جرقه زدن تمام سوخت را نمي‌سوزاند و سوخت زائد از طريق اگزوز خودرو وارد هوا شده و سبب آلودگي مي‌شود و اگر سوخت موشك به طور ناقص بسوزد، مخلوط اكسيژن و هيدروژن ايجاد مي‌شود كه مي‌تواند در اثر يك جرقه باعث انفجار موشك شود.

نانولوله‌ها مي‌توانند از طريق توزيع عمل احتراق در سراسر سوخت، از اين پديده جلوگيري كنند. بدين ترتيب كه نانولوله‌ها بدرون سوخت وارد شده و با هواي داخل سيلندر به طور يكنواخت مخلوط مي‌شوند. در اثر جرقه نور حاصل از LED، نانولوله‌ها مشتعل شده و صدها شعله ريز بدون حضور شمع، سراسر سوخت را شعله‌ور مي‌كنند. بنابر اين اگر يك يا چند نانولوله به طور ناقص عمل كنند، باقي نانولوله‌ها نقش خود را ايفا مي‌كنند.

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌اوري نانو، اين سيستم خيلي كارا و موثر است زيرا توزيع نانولوله‌ها در سوخت بدين معني است كه تمام گرماي توليد شده به يكباره براي حركت دادن پيستون بكار مي‌رود، لذا اتلاف گرما كمتر خواهد بود و نيز تمام سوخت سوزانده مي‌شود. اين افزايش كارايي مي‌تواند هزينه‌هاي لازم براي موتورهاي جديد را توجيه كند.

محققان هم اكنون در حال تلاش براي دستيابي به طول موج و شدت بهينه نور هستند. علاوه بر اين، امكان استفاده از اين ايده به عنوان راهي براي انفجار پيچ‌هاي انفجاري در مرحله جدا شدن موشك بدون استفاده از سيم در دست بررسي است زيرا سيم‌ها اغلب تحت فشار و دماي بالاي عمليات از بين مي‌روند.

 

بخشنامه مرحله اول آزمون المپيادهاي علمي سال 85-84
17/09/1384
روابط عمومي باشگاه دانش پژوهان جوان اعلام كرد : بخشنامه مرحله اول آزمون المپيادهاي علمي سال تحصيلي 85 - 84 به مدارس كشور ارسال شده است . علاقمندان به شركت در اين مسابقات مي توانند جهت آگاهي بيشتر به دفتر دبيرستانهاي كشور مراجعه و از شرايط و نحوه شركت در اين مسابقات مطلع گردند .

 

وب ‌سايت باشگاه دانش پژوهان جوان
03/09/1384

مدتی بود كه امكان دسترسی به وب‌سايت باشگاه دانش‌پژوهان برايمان ايجاد نمی‌شد. ولی خوشبختانه فعاليت اين وب‌سايت از سر گرفته شده و خبر زير كه حاوی نكات مهمی می‌باشد در بخش اخبار باشگاه قرار گرفته است كه ما عينا آن را برايتان نقل می‌كنيم:

« قابل توجه والدين داوطلبان شرکت در المپيادهاي علمي بين المللي »

باشگاه دانش پژوهان جوان " وابسته به وزارت آموزش و پرورش " تنها مرجع مسئول برگزاري و انتخاب تيم هاي ملي المپيادهاي دانش آموزي در کشور مي باشد . اين باشگاه در تهران – بلوار سردار جنگل – تقاطع بزرگراه شهيد همت – خيابان فرزانه غربي مستقر مي باشد و در هيچ نقطه از ايران شعبه يا نمايندگي ندارد .


« ادامه تذكرات : »

نکاتي براي علاقه مندان به المپياد هاي علمي :

از آنجا که دانش آموزان بسياري در سطح کشورعلاقه مند به شرکت در مسابقات المپيادهاي علمي جهاني مي باشند ، افراد و موسسات موجود همواره در تلاش بوده و هستند تا مسير اين حرکت صرفا علمي را که به منظور ارتقاي دانش و تقويت خود باوري و خلاقيت در جوانان شکل گرفته ، به سمت اهداف و خواسته هاي خويش هدايت نمايند لذا به همه عزيزان توصيه مي کنيم نکات زير را مد نظر قرار دهند :

1- باشگاه دانش پژوهان جوان وابسته به وزارت آموزش و پرورش موسسه اي است منحصر به فرد و هيچ شعبه ديگري ندارد و وظيفه انتخاب ، آموزش و اعزام دانش آموزان کشور به مسابقات علمي المپيادهاي جهاني را بر عهده دارد .

2- ارائه اطلاعات مربوط به المپيادهاي علمي و موارد مربوط به آن از قبيل زمان و نحوه برگزاري امتحانات ، اعلام نتايج، فراخوانهاي علمي ، کتب و نشريات جديد و مفيد ، پذيرش اعضا و ... منحصرا از طريق پايگاه اطلاع رساني يا روابط عمومي باشگاه اعلام مي گردد.

3- به منظور ايجاد فرصت برابر براي تمام دانش آموزان در اقصي نقاط ايران عزيز ،‌ هيچگونه کلاس آمادگي براي المپيادهاي علمي از طرف اين باشگاه برگزار نمي شود .

تبصره : کلاس هايي که با درخواست کتبي سازمان هاي آموزش و پرورش به منظور رفع اشکالات دانش پژوهان شهرستاني و با اعزام دانش پژوهان سالهاي گذشته که در طراحي سوالات نقشي نداشته و با صلاحديد باشگاه آمادگي تدريس دارند از اين قاعده مستثني مي باشد .

4- نتايج کسب شده در ديگر مسابقات داخلي کشور يا مدارک اخذ شده از کشورهاي ديگر از جمله دعوتنامه مجامع علمي يا پذيرش دانشگاههاي خارجي در برگزاري امتحانات مد نظر قرار نمي گيرند و تنها مدرک انتخاب در هر مرحله ، اثبات شايستگي افراد با توجه به نمرات کسب شده در امتحان مي باشد.

5 - هيچکدام از موسسات آزادي که در اين زمينه فعاليت دارند ، مجوزي از باشگاه ندارند لذا نتيجه فعاليت آنان مورد تاييد باشگاه نيست .

6 - مسابقاتي تحت عنوان المپياد آزمايشي توسط اين باشگاه برگزار نمي شود .

7 - اعطاي امتيازاتي که از طرف شورايعالي انقلاب فرهنگي و ديگر نهادهاي مسئول براي نخبگان المپيادي در نظر گرفته شده است قابل تسري به مسابقات مشابه که شرايط و نحوه شرکت در آن از طرف باشگاه تاييد نشده ، نمي باشد .


آدرس وب سايت باشگاه د رقسمت پيوندها آمده است.

 

تسهيل فرايند صافي كردن محلولهاي يوني
02/09/1384
ايرنا : محلولهاي يوني كه در دماي معمولي در آزمايشگاه مورد استفاده قرار مي‌گيرند داراي اين استعداد هستند كه ذرات حلال آلي فرار را از محيط خارج كنند.

اما اشكال اين محلول‌ها آن است كه بسيار چسبنده هستند و به اين ترتيب كار صافي كردن و عمليات ديگري از اين قبيل را بسيار دشوار مي‌كنند.

به نوشته نشريه "‪" ، "journal of physical chemistry‬هيديكي شيروتا" و "ادوارد كاستنر" از دانشگاه ايالتي نيوجرسي در پيسكاتاوي در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند كه اگر به جاي اتم‌هاي كربن موجود در كاتيون (يون داراي بار مثبت) در اين گونه محلولهاي يوني اتم‌هاي سيليكان قرار دهند، بر ميزان لغزندگي محلول يوني تا حد زيادي افزوده و از چسبندگي آن تا ‪۷/۴‬ مرتبه كاسته مي‌شود. بالا رفتن ميزان لغزندگي به نقش يونهاي منفي (آنيون) نيز بستگي دارد.

محاسباتي كه بر اساس الگوهاي مربوط به چگالي بارها انجام شده نشان مي‌دهد علت كاسته شدن از چسبندگي آن است كه پولاريزاسيون (قطبيت) پيوند ميان كربن-سيليكان سبب مي‌شود بار مثبت كاتيون در سراسر مولكول توزيع شود.

اين امر به نوبه خود باعث تضعيف خاصيت جاذبه الكترونيك ميان يون‌هاي موجود در محلول مي‌شود.

 

كشف خاصيت تازه‌اي براي مولكولهاي معطر
02/09/1384
ايرنا : مولكول‌هاي معطر كه استفاده اوليه آنها ايجاد رايحه‌هاي خوشبو است، علاوه بر خوشبو بودن، از نظر شيميايي نيز خنثي هستند و تمايل ندارند با ديگر عناصر و مولكولها تركيب شوند.

علت اين امر آن است كه در حلقه‌هاي اتم‌هايي كه اين مولكول‌ها در اختيار دارند، تداخل و روي هم افتادگي و هم‌پوشاني اتم‌هاي دمبل شكل كه در مدارهاي پي (‪ (p‬دوران مي‌كنند، موجب مي‌شود مدارهاي اين اتم‌ها كاملا پر شود و جايي براي پذيرش الكترونهاي اضافي نداشته باشد.

به اين ترتيب اين مولكول‌ها حالتي پايدار به دست مي‌آورند و وارد فعل و انفعال با ديگر مولكولها نمي‌شوند.

اما "خين هوانگ" و همكارانش از دانشگاه ايالتي واشنگتن نشان دادند خاصيت معطر بودن تنها منحصر به مولكول‌هايي نيست كه مدار پي (‪ (p‬اتم‌هاي آنها به خاطر تداخل و روي هم افتادگي كاملا از نظر تعداد الكترون‌هاي مورد نياز پر شده، بلكه برخي ديگر از مولكول‌هاي غير آلي نيز چنين خاصيتي را از خود ظاهر مي‌سازند.

اين پژوهشگران در بررسي‌هاي خود دريافتند خوشه‌هايي از اكسيد فلز آنيوني (داراي يون منفي) كه حاوي حلقه‌هاي شش وجهي باشند، نيز در زمره مولكول‌هاي خوشبو و معطر به شمار مي‌آيند.

در مورد اين مولكول‌ها، روي هم افتادگي و هم پوشاني به جاي آنكه در مدار پي (‪ (p‬اتفاق بيفتد در مدارهاي دي (‪ (d‬محقق مي‌شود.

فرمول اين خوشه‌هاي اكسيد فلزي به ترتيب [‪M3O‬ ‪ -[9‬و [‪ M3O9[2‬است.

در اين فرمول‌ها ‪ O‬نشانه اكسيژن و ‪ M‬نشانه تنگستن يا موليبدنيوم ‪ molybdenum‬است.

 

روشی جديد برای بالا بردن بازده كاتاليزورها ابداع شد
02/09/1384
ايرنا : سطوح بزرگ ساخته شده از مواد مشبك غالبا مي‌توانند به عنوان كاتاليزورهاي با بازده خوب مورد استفاده قرار گيرند.

اما اين توانايي هنگامي كه سازندگان اين صفحات سوراخهاي روي سطوح را به اشكال بي‌قاعده و نامنظم ايجاد مي‌كنند، تاحد زيادي كاهش مي‌يابد.

يك گروه از محققان ژاپني در تازه‌ترين دستاورد خود اعلام كردند براي افزايش بازده اين گونه سطوح‌ها در مقام كاتاليزور و معين عمل، شيوه جديدي را ابداع كرده‌اند.

"هيديكي ساكي" از دانشگاه توكيو در مقاله‌اي در مجله
"‪‬ "american chemical society‬(انجمن شيمی آمريكا) ، مدعي شده است به اتفاق همكارانش توانسته‌اند شيوه‌هاي ساخت كاتاليزورها را بهينه كنند.

اين گروه توانست دي اكسيد تيتانيوم متخلخل را با ديواره‌هاي بلورين (كريستالي) به صورت مصنوعي توليد كنند.

اكسيد تيتانيوم در صنايع ساخت باتريهاي خورشيدي كاربرد گسترده‌اي دارد و از آن به عنوان كاتاليزور نور براي از بين بردن مواد آلي سمي استفاده به عمل مي‌آيد.

از آنجا كه اين ماده داراي خاصيت اكسيده كردن بسيار قدرتمند تحت تابش نور ماورا بنفش است، مي‌تواند مواد سمي را نابود كند.

گروه محققان دانشگاه توكيو اعلام كردند دي اكسيد تيتانيوم مصنوعي را با استفاده از يك ماده ژله مانند با تركيبي از مواد جامد در دماي ‪۶۰‬ درجه سانتيگراد توليد كرده‌اند.

 

سالروز درگذشت نيلز بور
27/08/1384

27 آبان برابر است با سالروز درگذشت نيلز هنريك ديويد بور (Niels Henrik David Bohr ) فيزيكدان شهير دانماركي ( 18 نوامبر 1962 ).
او در كپنهاگ در سال 1885 متولد شد. در دبيرستان با اينكه در بسياري از دروس از جمله فيزيك استعداد خود را نشان داده بود ولي در نتايج معمولا دانش‌آموز برتر نبود و در جايگاه سوم يا چهارم قرار مي‌گرفت. همان‌گونه كه پدرش كه خود فيزيولوژيست بود از فرزندانش انتظار داشت ،‌ نيلز به فيزيك و برادرش هرالد نيز به رياضي روي آوردند.
نيلز در 1903 وارد دانشگاه كپنهاگ شد و و به تحصيل در رشته‌ي مورد علاقه‌اش يعني فيزيك پرداخت و در كنار آن به مطالعه‌ي رياضيات ، نجوم و شيمي نيز مشغول شد و البته فوتباليست خوبي نيز بود.
او در دوران دانشجويي مقاله‌اي نوشت كه در سال 1906 مدال طلاي آكادمي سلطنتي علوم دانمارك را برايش به ارمغان آورد. در 1909 مدرك فوق ليسانس و در 1911 ، كمي پس از فوت پدرش ، دكتراي خود را دريافت كرد. موضوع پايان‌نامه‌ي دكتراي وي ، " مطالعاتي در نظريه الكترون در فلزات " بود.
اواخر سال 1911 به انگلستان سفر كرد و با سر تامسون آشنا شد.ولي همكاري او با تامسون چند ماهي بيشتر به طول نيانجاميد و در دسامبر 1911 پس از ملاقاتي با ارنست رادرفورد در دانشگاه كمبريج ،‌ همكاري چندين ساله‌اش با رادرفورد آغاز شد. اين همكاري تا سال 1937 يعني تا درگذشت رادرفورد ادامه يافت.
در سال 1922 جايزه‌ي نوبل فيزيگ به بور رسيد تا اندكي مزد زحمات بزرگش در پيشرفت فيزيك نظري را گرفته باشد.
بور كه خود از محققين پروژه‌ي لوس‌آلاموس در ايالات متحده بود ( اين پروژه براي تحقيقات در انرژي اتمي در آمريكا و البته در زمان جنگ جهاني دوم بود و بسياري از فيزيكدانان آن عصر مانند انيشتين و اوپن هايمر در آن مشاركت داشتند و در نهايت به ساخت بمب‌هاي اتمي منجر شد كه در هيروشيما و ناكازاكي منفجر شدند. ) پس از وقايع هيروشيما و ناكازاكي به همراه بقيه‌ي فيزيكدانان و دانشمندان به تلاش براي حذف سلاح‌هاي اتمي و استفاده‌ي صلح آميز از انرژي اتمي پرداخت. بور در سال 1957اولين جايزه‌ي " اتم‌ها براي صلح " را دريافت كرد .
نيلز بور در 1962 در خانه‌اش و د راثر يك حمله‌ي قلبي درگذشت. روحش شاد.


 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 24    بازديد امروز: 3    كل بازديدها: 85405
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما