|
|
|
|
|
|
|
|
«سیلیکا سولفوریک اسید» ترکیبی جادویی با خاصیت اسید سولفوریک جامد |
22/05/1385 |
کاتالیزور ابداعی توسط یک شیمیدان برجسته ایرانی با استقبال دانشمندان خارجی تاکنون در تحقیقات 50 مقالهي ISI مورد استفاده قرار گرفته و بیش از 70 مورد ارجاع به مقالهي اولیهي سنتز این کاتالیزور صورت گرفته است. «دکتر محمد علی زلفی گل»استاد شیمی دانشگاه بوعلی سینا پیرامون دستاورد خود گفت: کاتالیزور سیلیکا سولفوریک اسید حاوی اسید سولفوریک در بستر سیلیکاست. وي افزود: در این کاتالیزور - بر خلاف سایر کاتالیزورهای معمول - با جذب شیمیایی سیلیکا توسط اسید سولفوریک پیوند بر قرار شده است. لازم بهذكر است كه این کاتالیزور از مشتقات اسید سولفوریک بوده و دارای خاصیتهایی مشابه اسید سولفوریک جامد است و از آن میتوان در واکنشهایی استفاده کرد که نیاز به کاتالیزور اسیدی دارند. برتری این کاتالیزور نسبت به سایر کاتالیزورها، «پایداری»،«عدم حلالیت در تمام حلالها» و «قابل بازیافت بودن» آن است. از این کاتالیزور میتوان در سنتز داروها و بسیاری از ترکیبات آلی استفاده کرد.
|
|
|
|
دانشمندان ژاپنی با هدف كنترل حركتهاي مولكولی، «پدالي مولكولي» اختراع كردند |
10/05/1385 |
محققان دانشگاه توكيوي ژاپن، پدالي مولكولي اختراع كردهاند كه ميتواند تحت تأثير نور باعث چرخش و پيچش ساير مولكولها شود. بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كشف ميتواند بهكنترل از راه دور برهمكنشهاي مولكولي منجر شود. «كازوشي كينابارا» (Kazushi Kinabara) از دانشگاه توكيو ميگويد: انتقال حركتهاي مختلف - كه هر كدام فرايند خاصي از تبديل نيرو را در بر ميگيرند - در نحوهي عملكرد ماشينها و روباتها بسيار حياتي هستند. براي مثال، اتومبيلها با تبديل عمل پيستون به يك حركت چرخشي به حركت درميآيند و براي اين منظور، اجزاي متحرك متعددي با همديگر درگير و هماهنگ شدهاند. ولي اين تصور در مورد ماشينهاي مولكولي تاكنون به واقعيت تبديل نشده است. «كينابارا» و همكارانش در مطالعههاي خود از يك مولكول حاوي «فروسن»، يك تسمهي «آزوبنزني» و دو واحد «پورفيرين روي» استفاده كردند. هر انتهاي تسمهي «آزوبنزن» به يكي از حلقههاي «سليكوپنتادينيل فروسن» متصل به يك واحد «پورفيرين روي» متصل شدهاند. تابش نور ماوراي بنفش (UV) به اين مولكول، تسمهي «آزوبنزني» را طي فرايندي بهنام «فوتوايزومريزاسيون» از حالت «ترانس» بهحالت «سيس» تغيير حالت دهد. اين تغيير حالت باعث چرخش حلقههاي «سيلكوپنتادينيل» شده و آنها نيز بهنوبهي خود منجر به تغيير موقعيت نسبي دو واحد «پورفيريني» يا «پدالها» شدند. با تابش نور مرئي، فرايند مذكور بهطور معكوس انجام شده و پدالها بهموقعيت اول خود برميگردند. اتصال يك موقعيت به هريك از اين پدالها، آنها را قادر ميسازد تا با يك مولكول چرخان مهمان، «كمپلكس پايداري» را تشكيل دهند. بنا بر همين گزارش بهنقل از «ستاد ويژهي توسعهي فناوري نانو»، با چرخش اين پدالها مولكول مذكور نيز پيچيده ميشود. نكتهي مهم در اين فرايند اين است كه حركت مولكولي ميتواند از طريق «پيوندهاي غيركوالانسي» منتقل شود. حركت دو مولكول مختلف در اين حالت بهطور همزمان رخ ميدهد. اين محققان نتايج كار خود را در مجلهي «نيچر» (Nature) منتشر كردند و هماكنون در حال كار روي ماشينهاي مولكولي چند جزوي جهت ساخت ماشينآلات مولكولي بزرگ هستند.
انتخاب عكس انتخاب عكس از سايت بهنشاني ذيل انجام شده است: http://arsachem.persianblog.com/
|
|
|
|
انبار كردن مواد شيميايي در آزمايشگاهها بهصورت كارشناسي و ايمن انجام نميشود |
10/05/1385 |
انبار كردن مواد شيميايي موجود در آزمايشگاهها مستلزم توجه به نكتههاي ويژهاي است كه عدم رعايت آنها ايمني آزمايشگاه و كاركنان را بهمخاطره مياندازد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) طبق بررسيهاي «رضا اميني» عضو مركز تحقيقات رفرنس ايران متأسفانه در آزمايشگاهها به مسألهي انبارش مواد شيميايي - كه از پايههاي اصلي دستورالعملهاي كاربري مواد شيميايي است - توجه علمي و كارشناسانه نميشود. مسؤولان آزمايشگاهها روشهاي مختلفي براي انبارش درنظر ميگيرند مانند: طبقهبندي الفبايي، طبقهبندي شيميايي، درجه حرارت مورد نياز، مخاطرههاي حاصله و ... كه هركدام از اين روشها داراي نكتههاي مثبت يا منفي هستند كه بايد با دانش كافي مورد بررسي قرار گيرند و تمام جوانب آن در نظر گرفته شود. بهعنوان مثال: در ترتيب الفبايي قرار دادن «اسيد استيك» در كنار «استالدئيد»، سبب پليمريزه شدن استالدئيد و آزاد شدن مقدار زيادي حرارت ميشود يا قرار دادن «سيانيد سديم» دركنار «سولفوريك اسيد» سبب آزادشدن گاز كشندهي HCN ميشود. در انبار كردن مواد آزمايشگاهي توجه به تمام خصوصيتهاي موجود هر مادهي شيميايي الزامي است. بهگفتهي اين پژوهشگر، از مخاطرههاي ديگر يك مادهي شيميايي امكان سرطانزايي آن است؛ بهطوري كه برخي مواد شيميايي چند خطر متفاوت دارند بهعنوان مثال: «هيدروكلربنزن» هم خطر آتشزايي و هم خطر سرطانزايي دارد. در انبارش موادي كه داراي اثرهاي سرطانزايي ثابت شده هستند بايد توجه بهنحوي باشد كه امكان ريزش و آلودگي سطوح به هيچعنوان وجود نداشته باشد. بعد از طبقهبندي نيز بايد به دستورالعمل انبارش مانند: «درجه حرارت»، «سطوح مناسب»، «ظروف مناسب» و «نگهداري» توجه كرد.
انتخاب عكس از سايت بهنشاني ذيل انجام شده است: http://arsachem.persianblog.com/
|
|
|
|
تیم ملی المپیاد شیمی ایران به دو مدال نقره و دو مدال برنز سی و هشتمین المپیاد جهانی شیمی دست یافت |
27/04/1385 |
تيم ملي المپياد شيمي با كسب دو مدال نقره و دو مدال برنز مقام دهم «سي و هشتمين المپياد جهاني شيمي» را بدست آورد. به گزارش سايت باشگاه دانشپژوهان جوان، سي و هشتمين المپياد جهاني شيمي از يازدهم لغايت بيستم تير 1385 در دانشگاه «يانگ نام» (Yeungnam) شهر «جيونگسان كرهي جنوبي» برگزار شد. در اين رقابتها كه با شركت 263 دانشآموز از 68 كشور جهان برگزار شد آقايان «فرشيد عبدي» و «داود طاهرينيا» به مدال نقره و «مهدي كهني» و «محمد محسن محمودي» به مدال برنز دست يافتند و تيم ايران رتبهي دهم را كسب كرد. در اين رقابتها، كشورهاي «چين»، «چين تايپه» و «كرهي جنوبي» رتبههاي اول تا سوم را بدست آوردند. علاقمندان ميتوانند به سايت رسمي مسابقهها بهنشاني ذيل مراجعه نمايند: http://icho.roenskeep.net
|
|
|
|
استفاده از فلز نقره به عنوان نانو دارو |
21/04/1385 |
فلز نقره در نابود كردن باكتريهاي مقاوم در برابر درمان در عفونتهاي خطرناك به كار گرفته شد. خواص ضد ميكروب نقره از سالهاي پيش شناخته شده بود، اما به كارگيري آن به عنوان نانودارو اولين بار است كه صورت ميگيرد.
|
|
|
|
ششمين كنفرانس آموزش شيمي كشور در اهواز برگزار ميشود |
09/04/1385 |
رئيس سازمان آموزش و پرورش خوزستان از برگزاري «ششمين كنفرانس آموزش شيمي كشور» توسط اين سازمان با همكاري دانشگاه شهيد چمران اهواز خبر داد. بهگزارش خبرگزاري ايرنا، «سيد محمد جواد رضوي» با اعلام اين خبر افزود: اين كنفرانس علمي با هدف «بررسي روشهاي مختلف آموزش شيمي»، «گسترش فرهنگ پژوهش در آموزش شيمي»، «آشنايي با يافتههاي نوين شيمي»، «ايجاد بستر مناسب براي تبادل تجربيات آموزشي» و «ارتقاي سطح دانش شيمي» ديماه امسال برگزار ميشود. وي اضافه كرد: سازمان آموزش و پرورش با اعلام فراخوان از علاقمندان اين مبحث خواسته است تا مقالههاي خود را در هر يك از زمينهها و موضوعهاي فوق يا موضوعهاي وابسته به «آموزش شيمي» تا پايان مهرماه امسال به دبيرخانهي همايش ارسال كنند. رئيس ستاد كنفرانس آموزش شيمي افزود: مقالههاي ارسالشده به اين كنفرانس بهمنظور پذيرش در كميتهي علمي، بررسي و ارزيابي شده و درخصوص انتخاب آنها بهشكل سخنراني يا پوستر تصميمگيري لازم بهعمل ميآيد. «رضوي» زمينهها و محورهاي موضوعي كنفرانس را «تحليل و نقد علمي كتابهاي شيمي دورهي متوسطه»، «بررسي مباحث مشترك علوم پايه (فيزيك، شيمي ،زيست و ...)» دركتابهاي متوسطه، «مباحث نوين» و «تازههاي علم شيمي نانو تكنولوژي»، «شيمي هستهاي» و ... معرفي و «ارائهي روشهاي نوين و الگوهاي برتر تدريس شيمي»، «جايگاه و نقش آزمايشگاه در درس شيمي» و «شيوههاي ارائهي آن»، «جايگاه فناوري اطلاعات در آموزش شيمي»، «روشهاي ايجاد علاقمندي و انگيزش در دانشآموزان نسبت به درس شيمي» عنوان كرد. به گفتهي وي، «شيوههاي كاربردي در روزامد نمودن محتواي درس شيمي متوسطه»، «مقايسهي تطبيقي كتابهاي درس شيمي در ايران و جهان بهلحاظ محتوا»، «روش تدريس ارزشيابي تصاوير و ...»، «تبيين مسائل آزمون سراسري دانشگاهها و تأثير آن در آموزش شيمي»، «راهكارهاي هدايت و ساماندهي پروژههاي تحقيقاتي دانشآموزان در درس شيمي»، «جايگاه آموزش شيمي در توسعهي صنايع شيميايي» را از ديگر محورهاي مورد نظر در اين كنفرانس برشمرد. رئيس ستاد كنفرانس شيمي گفت: علاوه بر اينها، «تبيين اهميت شيمي آلي» و «ميزان طرح آن در كتابهاي متوسطه»، «تأثير رسانههاي آموزشي در توسعهي آموزش شيمي»، «نقش آموزش منابع انساني در پيشبرد اهداف آموزش شيمي»، «تحليل ارتباط عمودي مباحث مطرحشدهي شيمي در دورههاي مختلف تحصيلي»، «تبيين مسائل مرتبط با آموزش شيمي دورهي راهنمايي و ابتدايي»، «ساز وكارهاي افزايش مهارت و توانمندي معلمان شيمي» نيز مورد نظر است. وي برنامههاي جنبي اين كنفرانس را «برگزاري كارگاههاي آزمايشگاهي و آموزشي» بهصورت «ميزگرد»، «برپايي شيميسرا»، «برگزاري نمايشگاه كتب شيمي»، «برنامههاي فرهنگي و هنري» و «بازديد از مراكز صنعتي و تاريخي درون استاني» اعلام كرد. وي گفت: در برگزاري اين كنفرانس كشوري، معاونت برنامهريزي و توسعهي مديريت وزارت آموزش و پرورش، انجمن شيمي ايران، سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش، انجمن علمي و آموزشي دبيران شيمي استان و آموزشكده فني و حرفهاي شهيد چمران اهواز همكاري دارند. اين همايش، ۱۳ تا ۱۵ ديماه سالجاري در اهواز برگزار ميشود.
|
|
|
|
راه اندازی وبلاگ مشاوره المپیاد |
04/02/1385 |
وبلاگ مشاوره المپیاد راه اندازی شد. در این وبلاگ به موضوعات زیر پرداخته می شود:
موضوعات مربوط به والدین: _چگونگی تشخیص کودک تیزهوش خود _نحوه ی برخورد مناسب با دانس آوز تیزهوش _اصول تعلیم و تربیت _تشخیص زمینه استعدادی فرزند خویش _امکان مطرح کردن مشکلات توسط دانش آموز و والدین به طوری که خود دانش آموز یا والد قادر به پاسخگویی به سوال مربوطه باشد _انتظارات والدین از دانش آموز تیزهوش _چگونگی برخورد با موفقیت و شکست فرزند خود در آزمون
موضوعات مربوط به دانش آموزان : _المپیاد چیست و هدف از بر گزاری آن چه می باشد؟ _رسالت مهم دانش آموز تیزهوش در جامعه _از کجا و با چه کتابهایی برای شرکت در ازمون المپیاد شروع کنید _مشکلات دانش آموز تیزهوش در خانواده و جامعه و ارائه راه حل برای آنها _امکان مطرح کردن مشکلات توسط دانش آموز و پاسخگویی به آنها _آوردن نمونه های موفق و سرشناس تاریخ و مشکلاتی که پیش رو داشتند _حمایت از دانش آموزان در تحقیقات و مقالات آنها هر چند پیش پا افتاده _گاهی آوردن موضوعاتی که هیچ ربطی به درس و المپیاد و مسایل علمی ندارد برای تنوع بخشیدن به مطالب وبلاگ
|
|
|
|
تاريخ برگزاري مرحله دوم المپيادهاي علمي كشور |
14/01/1385 |
- المپياد نجوم يك نوبت صبح چهارشنبه 30/1/1385 - المپياد رياضي نوبت اول بعدازظهر چهارشنبه 30/1/1385 ؛نوبت دوم صبح پنج شنيه 31/1/1385 - المپياد شيمي يك نوبت صبح جمعه 1/2/1385 - المپياد كامپيوتر نوبت اول بعدازظهر سه شنبه 12/2/1385 ؛نوبت دوم صبح چهارشنبه 13/2/1385 - المپياد فيزيك يك نوبت صبح پنج شنبه 14/2/1385 - المپياد زيست شناسي يك نوبت صبح پنج شنيه 14/2/1385 - المپياد ادبيات يك نوبت صبح جمعه 15/2/1385
* پذيرفته شدگان المپياد مقدماتي رياضي مي توانند در مرحله دوم المپياد رياضي شركت كنند.
* آزمون مرحله دوم دانش آموزان سال اول پذيرفته شده در المپياد كامپيوتر با آزمون دانش آموزان سال دوم متفاوت خواهد بود دانش آموزان سال اول به مرحله تابستاني المپياد كامپيوتر راه نخواهند يافت و فقط از تعدادي از دانش آموزان برتر سال اول تقدير به عمل خواهد آمد
منبع : باشگاه دانشپژوهان
|
|
|
|
اسامي برگزيدگان مرحله اول المپياد شيمي |
14/01/1385 |
باشگاه دانشپژوهان اسامي برگزيدگان آزمون مرحله اول شانزدهمين المپياد شيمي كشور رااعلام كرد. براي ديدن اسامي برگزيدگان به آدرس زير مراجعه كنيد:
http://Olympiad.roshd.ir/News/PDF/ChemWnrs84.pdf
|
|
|
|
آزمون مرحله اول المپیاد شیمی کشور برگزار شد |
23/11/1384 |
آزمون مرحله اول شانزدهمین المپیاد شیمی کشور صبح روز جمعه 14/11/84 با همکاری سازمان آموزش و پرورش استانهای کشور در 1200 حوزه داخل و 4 حوزه در سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای کویت، قطر، امارات و روسیه برگزار شد. در این آزمون نزدیک به 19000 نفر از دانش آموزان سال سوم دبیرستان در رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی شرکت جستند (دانش آموزان سال اول به صورت آزمایشی در مرحله اول شرکت می کنند و به مرحله دوم راه پیدا نخواهند کرد.) آزمون مرحله دوم این المپیادها در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود و برگزیدگان برای طی دوره ویژه 8 هفته ای به باشگاه دانش پژوهان جوان فراخوانده می شوند. نفرات برتر این دوره به عنوان اعضای تیم های ملی المپیاد شیمی جمهوری اسلامی ایران معرفی خواهند شد که نهایتاً از میان آنان 4 نفر در تابستان سال 1386 جهت شرکت در سی و نهمین المپیاد جهانی شیمی به کشور لیتوانی اعزام خواهند شد.
روابط عمومی باشگاه دانش پژوهان جوان
|
|
|
|
|
آرشيو اخبار |
|
افراد آنلاين:
18
بازديد امروز:
14
كل بازديدها:
85380 |
|
|
|
© Copyright 2004, Roshd Chemistry Olympiad Website, All rights reserved. |
|