<<صفحه قبل  [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] صفحه بعد>>
                   

به‌همت پژوهشگران ايراني، «ميكروراكتور شيميايي» با قابليت‌هاي پيشرفته در كشور طراحي و ساخته شد
15/06/1385
ميكروراكتور شيميايي با قابليت‌هاي پيشرفته براي ارزيابي «كاتاليست‌هاي فعال» و تبديل «گاز طبيعي» به «فراورده‌هاي باارزش افزوده‌ي بالا» در «صنعت پتروشيمي» در كشور طراحي و ساخته شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر علي اكبر ميرزايي» معاون پژوهشي دانشگاه «سيستان و بلوچستان» اظهار داشت: در حال حاضر توليد «نفت»، «سوخت» و «مواد شيميايي» برپايه‌ي «نفت‌خام» است و ذخاير نفت‌خام جزو «ذخاير تمام‌شدني» بوده و روزي به‌پايان مي‌رسند و بشر به‌دنبال «جايگزيني در توليد سوخت» است كه بدين‌ترتيب ذخاير «متان» و «ذغال‌سنگ» بيش از ذخاير «نفت خام» كشور است و تبديل «گاز طبيعي» به «گاز سنتزي» (مخلوط هيدروژن و منوكسيدكربن)بهترين گزينه است.
وي افزود: تبديل «گاز طبيعي» به «گاز سنتزي» و تبديل آن به سوخت و محصولات شيميايي، جايگزيني مناسب براي ذخاير تمام‌شدني نفت است كه در آن به‌جاي «سوزاندن گاز» از آن براي «خوراك صنعت پتروشيمي» استفاده كرده و «كاتاليست‌هاي مختلفي» نظير: «هيدروكربن‌هاي سبك» و محصولات «ميان‌تقطير» توليد مي‌شود.
دانشيار گروه شيمي دانشگاه سيستان و بلوچستان با اشاره به‌اهميت تعيين «اثربخشي كاتاليست» توليدي در فراورده‌هاي پتروشيمي گفت: «ميكروراكتور شيميايي»، اشل آزمايشگاهي كارخانه‌ي پتروشيمي است كه بدين ترتيب انجام فرايندهاي گوناگوني چون: سنتز «متانول» و «آمونياك»، «سوخت مايع» و «شيمي نفت» به‌كمك «كاتاليست‌ها» امكان‌پذير است.
وي در بيان ويژگي‌هاي اين سيستم نسبت‌به نمونه‌هاي مشابه داخلي و خارجي گفت: نمونه‌هاي «ميكروراكتور شيميايي» به‌ندرت تا فشار 25 اتمسفر و دستگاه ابداعي تا فشار 100 اتمسفر را تأمين مي‌كند و نوع رگلاتورهاي استفاده‌شده در سيلندرهاي گاز - كه منبع تأمين‌كننده‌ي خوراك گازي در دستگاه به‌منظور انجام واكنش و تبديل به فراورده‌هاي باارزش افزوده‌ي بالا در حضور كاتاليست‌ها و نانوكاتاليست‌هاي سنتزشده در آزمايشگاه مي‌باشند - و نيز چگونگي تعبيه‌ي «فشارسنج»‌ها در دستگاه به‌گونه‌اي است كه هر خط گاز، مستقل از ساير خطوط گازي بوده و فشار هر گاز به‌طور مستقل تعيين مي‌شود.
«دكتر ميرزايي» افزود: بخش «مكانيكي» دستگاه از قسمت «الكترونيكي» آن جدا بوده و سيستم «دبل چك» تعبيه‌شده در دستگاه، كنترل آن را به‌دست گرفته و اگر «فشار» آن از طريق الكترونيكي مختل شود مراقب از كار نيفتادن دستگاه است. هم‌چنين در اين سيستم با نصب «اينديكاتور» مي‌توان «دماي قبل و بعد بستر» و نيز خود «بستر راكتور» را كنترل كرد.
معاون پژوهشي دانشگاه سيستان و بلوچستان در ادامه اظهار داشت: دستگاه GC از نوع «واريان 3400» و ويژه‌ي «آناليز محصولات مايع و هيدروكربن‌هاي سنگين« است و به‌جاي به‌كارگيري يك دستگاه GC جداگانه - كه ويژه‌ي آناليز گاز باشد - در داخل خود «دستگاه GC واريان 3400» يك شير 10 سوراخه قرار دارد كه به‌طور مستقيم در حال آن‌لاين، محصولات گاز را از راكتور گرفته و بلافاصله به‌دستگاه GC تزريق مي‌كند. چنان‌چه محصول «مايع» باشد در حالت آف‌لاين از طريق شير تعبيه‌شده در دستگاه محصول مايع جمع‌اوري شده و به‌طور غيرمستقيم توسط GC شناسايي مي‌شوند.
وي با اشاره به چند كاربردي بودن دستگاه خاطر نشان كرد: امكان «ارزيابي و تست» «كاتاليست‌ها» و «نانوكاتاليست‌ها» براي فرايندهاي متفاوت در صنعت پتروشيمي از طريق فعال‌سازي سه‌خط N2, H2, CO وجود دارد.
«دكتر ميرزايي» ياداور شد: سيستم كنترل برق دستگاه - كه توسط پژوهشگران دانشگاه طراحي شده - مجهز به قسمت «كنترل فاز» از‌طريق «سوئيچ اصلي» است و به‌كمك آن از بروز هرگونه «برق‌گرفتگي» يا «نوسان برق» جلوگيري مي‌شود.
وي با اشاره به عدم تجهيز دستگاه‌هاي مشابه خارجي گفت: در طراحي و نصب اين «ميكروراكتور شيميايي» نكته‌هايي نظير: «سهولت كار» اپراتور با دستگاه، «ارتباط قابل‌فهم ميان اجزا»، «مشاهده‌ي اجزاي دستگاه» و «امكان انجام چندين فرايند مختلف» با آن و «ايمني دستگاه» رعايت شده كه محصول نهايي حاصل چهارسال فعاليت مطالعاتي و شش‌ماه كار فني است.
وي در پايان اظهار داشت: اعتبار مالي ساخت اين سيستم از دو پروژه‌ي كارشناسي ارشد دو دانشجو به‌مبلغ 33 ميليون تومان از سوي شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي تأمين شده كه حتي با 600 هزار دلار نمي‌توان مشابه خارجي آن را تهيه كرد و در حال حاضر به‌دنبال ثبت اين ابداع هستيم.
گفتني است، اين طرح با همكاري «مهندس وحيد اسلامي‌منش»، «عادل بيگ بابايي»، «مصطفي فيضي» انجام شده است.

 

نخستين همايش «كمومتريكس ايران»، علمي با سابقه‌ي پنج‌ساله در ايران
14/06/1385
نخستين همايش «كمومتريكس ايران» به‌مدت دو روز در دانشگاه اراك آغاز به‌كار كرد
به‌گزارش واحد مركزي خبر،‌ دبير اجرايي اين همايش گفت: در اين همايش پژوهشگران‌, اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و دانشجويان دوره‌ي دكتراي رشته‌ي شيمي ‌و مديران صنايع حضور دارند.
«آقاي عظيمي» با اشاره به‌اين‌كه «علم كمومتريكس» كاربرد آمار, رياضيات و رايانه ‌در «علوم شيمي» و «مرتبط به شيمي» است، افزود: «كمومتريكس» در «صنايع شيميايي» و «داروسازي» مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
وي با اشاره به‌اين‌كه ‌عمر اين علم‌ در ايران پنج‌سال است، تصريح‌ كرد: از اين پس، «همايش كمومتريكس» هر‌سال در يكي از دانشگاه‌هاي كشور برگزار مي‌شود و محققان و پژوهشگران، مقاله‌هاي خود را ارائه خواهند داد.
مدير اجرايي اين سمينار گفت: در زمان برگزاري اين همايش، 20 مقاله به‌صورت سخنراني و 80 مقاله نيز به‌صورت پوستر ارائه خواهد شد.

 

نگاهي به‌كاربرد «كامپوزيت‌ها» در صنعت برق: «صنايع ساختمان»، «خودرو» و «برق» در صدر مصرف‌كنندگان مواد كامپوزيتي
13/06/1385
صنعت برق با مصرفي معادل 17 درصد كل مصرف «مواد كامپوزيت» پس از صنايع ساختمان (42 درصد) و خودرو (30 درصد) در رده‌ي سوم مصرف‌كنندگان اين مواد قرار دارد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، صنعت برق يكي از مصرف‌كنندگان عمده‌ي مواد كامپوزيت است.
با توجه به «وزن كم»، «استحكام بالا»، «مقاومت به خوردگي» و «نارسانايي الكتريكي»، كاربرد اين مواد در صنايع برق و الكترونيك رشد فزاينده‌اي داشته است. امروزه قطعه‌هاي مختلفي همانند: «تيرها»، «مقره‌ها»، «تابلو‌ها»، «بازوهاي عرضي» (كراس‌ آرم‌ها) و
«عايق‌هاي گوناگون» از جنس «مواد كامپوزيت» ساخته شده و مورد بهره‌برداري قرار گرفته‌اند. به‌عنوان مثال هم‌اكنون حدود يك‌ميليون «تابلو برق كامپوزيتي» در اروپا نصب شده است.
خوشبختانه در كشور ما نيز، «مواد كامپوزيت» در صنايع «برق»، به‌ويژه در ساخت «قطعه‌هاي سوييچ‌هاي برق» به‌كار گرفته مي‌شوند. بسياري از اين محصولات هم‌اكنون به‌صورت انبوه توليد مي‌شوند. «تيرهاي برق كامپوزيتي» نيز سال‌هاست كه طراحي و ساخته شده و در شمال كشور نصب شده‌اند.
حدود 20 سال است كه «كامپوزيت‌هاي پليمري تقويت شده با الياف» (FRP) (Fibre Reinforced Plastic) در كاربردهاي الكتريكي مصرف مي‌شوند. اين مواد در ساخت قطعه‌هاي گوناگون صنعت برق به‌كار مي‌روند از جمله: «لوله‌هاي عبور كابل»، «سيستم‌هاي حمل كابل در تونل‌ها و پل‌ها»، «تيرهاي انتقال برق»، «بازوهاي عرضي» (كراس‌آرم‌ها)، «مقره‌ها»، «برج‌هاي ارتباطي» و غيره.
براساس مقاله‌اي از پژوهشگران «مؤسسه‌ي كامپوزيت ايران» از جمله كاربردهاي كامپوزيت‌ها در صنايع «برق»، «ساخت لوله‌هاي عبور كابل» است. لوله‌هاي پليمري تقويت‌‌شده با الياف شيشه (GRP) (Glass-Reinforced Plastic) را مي‌توان در تركيب با اتصال‌ها و متعلقات ويژه‌اي به‌كاربرد و آن‌ها را به‌شكل يك «سيستم عبور كابل چندلايه و چندرديفي» شكل داد. اين لوله‌ها براي «كابل‌هاي شبكه‌ي برق شهري» و «كابل‌هاي مخابراتي زيرزميني» مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
علاوه بر اين در كابل‌هايي كه از «زير ريل جرثقيل‌هاي سقفي» و يا «راه‌هاي اصلي شهري» عبور مي‌كنند و براي كابل‌هايي كه از «روي پل‌ها و رودخانه‌ها» عبور مي‌كنند نيز به‌كار مي‌روند.
يكي ديگر از موارد كاربرد كامپوزيت در صنعت برق، «سيستم‌هاي حمل كابل كامپوزيتي» است.
سيستم‌هاي حمل كابل كامپوزيتي، يك محصول سازه‌اي براي حل بسياري از مشكلات مهندسي و طراحي در شبكه‌هاي برق ‌رساني و مخابراتي هستند كه براي «نگهداري كابل‌هاي گرانبها» و اغلب «حساس» و «استراتژيك» در درازمدت قابل اعتمادند.
بنابر اين گزارش، اين سيستم‌ها ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارند كه آن‌ها را قادر به تحمل بسياري از محيط‌هاي خورنده مي‌كند؛
به‌ويژه شرايطي كه مواد سنتي در آن‌ها «عمر كاري مفيد» و «اقتصادي» ندارند. اين محصولات از «رزين‌هاي گرماسخت» تقويت شده با «شيشه» و به‌نحوي طراحي و ساخته مي‌شوند كه «يكپارچگي سازه‌اي» آن‌ها با انواع «فولادي» و «آلومينيمي» رقابت مي‌كند؛ با اين تفاوت كه مشكلات «خوردگي»، «سنگيني وزن» و «هدايت الكتريكي» آن‌ها را ندارند.
«بازوهاي عرضي كامپوزيتي» از ديگر كاربردهاي كامپوزيت‌ها در صنعت برق هستند.
هر «تير انتقال برق فشار متوسط» (20 و 33 كيلوولت) از سه قسمت اصلي يعني «تير»، «بازوهاي عرضي» و «مقره‌ها» تشكيل شده است. «بازوهاي عرضي» معمولاً از جنس «فولاد» ساخته مي‌شوند. با اين وجود در بعضي از كشورها نظير: «امريكا»، «استراليا»، «كانادا» و بخش‌هايي از اروپا اين محصولات از مواد كامپوزيتي ساخته مي‌شوند. به‌كارگيري بازوهاي عرضي كامپوزيتي به‌جاي نمونه‌ي فلزي داراي برتري‌هايي از جمله: «كاهش وزن»، «مقاومت در برابر خوردگي»، «نارسانايي الكتريكي»، «زيبايي»، «عمر بيش‌تر»، «كاهش تداخل‌ امواج راديويي» و «كاهش افت توان خط» است.
علاوه بر اين با به‌كارگيري «بازوهاي عرضي كامپوزيتي» مي‌توان از طرح‌هايي استفاده كرد كه يكپارچه بوده و نيازي به سوار كردن قطعه‌ها برروي هم نباشد.
بنابر اين گزارش، «تيرهاي كامپوزيتي» از ديگر موارد كاربرد كامپوزيت در صنعت برق است.
به‌كارگيري «تيرهاي كامپوزيت FRP» (پليمر تقويت شده با الياف)، موضوع جديدي در خدمات برق‌رساني نيست؛ با اين وجود، «تيرهاي انتقال برق FRP پالترودشده‌»ي 21 تا 24 متري داستان ديگري است. «تيرهاي FRP» با يك‌سوم وزن «تيرهاي چوبي»، نصف وزن «تيرهاي فولادي» و تنها يك‌دهم وزن «تيرهاي بتني»، انتخاب بسيار جذابي براي اغلب شركت‌هاي خدماتي برق‌رساني هستند.
«پروفيل‌هاي پالترود شده» بيش از ده‌سال است كه براي «توزيع برق» و «كاربرد‌هاي روشنايي» استفاده مي‌شوند. مقاومت آن‌ها در برابر «خوردگي» و «پوسيدگي»، ويژگي‌هاي «دي‌الكتريكي» و «نسبت استحكام به وزن بالا»، آن‌ها را جايگزيني ايده‌آل براي تيرهاي چوبي، فولادي و بتني كرده است.
روش‌هاي مختلفي همانند: «پالتروژن»، «پيچش الياف» و «ريخته‌گري دوراني» براي توليد اين تيرها به‌كار گرفته مي‌شوند. براي تيرهاي بلندتر و محكم‌تر رده‌ي 1 و 2 با كاربري در «خطوط انتقال سنگين» (خط اصلي) و «خطوط فرعي»، «پالتروژن» اقتصادي‌ترين روش توليدي است.
از ديگر موارد كاربرد كامپوزيت در صنعت برق، «مقره‌هاي كامپوزيتي» هستند.
خطوط انتقال و توزيع نيرو به دو چيز نياز دارند: «كابل‌»هايي كه جريان الكتريكي را هدايت مي‌كنند و «عايق‌هاي الكتريكي» (مقره‌هاي الكتريكي) كه كابل‌ها را از دكل‌هاي فولادي نگهدارنده‌شان جدا مي‌كنند. «عايق‌هاي الكتريكي» متداول، «سراميكي» يا «شيشه‌اي» هستند. اين مواد در كنار ويژگي‌هاي خوبي هم‌چون «نارسانايي» و «مقاومت آب‌و‌هوايي»، داراي معايبي چون «سنگيني وزن» و «شكست آسان» نيز هستند و به‌هنگام آلودگي دچار «افت ولتاژ استقامت» مي‌شوند.
«رشد تقاضاي جهاني» براي انرژي برق، فرصت‌هاي جديدي را براي كامپوزيت‌هاي مقاوم به خوردگي ايجاد كرده است كه استفاده‌ي گسترده از كامپوزيت‌ها در اين امر مي‌تواند به«‌كاهش هزينه‌ها» و «افزايش قابليت‌ها» منجر شود.

 

به‌همت دو پژوهشگر مبتكر، سيستم «تصفيه‌ي فاضلاب‌هاي صنعتي فوق‌سنگين» در كشور طراحي و ساخته شد
12/06/1385
سيستم نوين «تصفيه‌ي شيميايي و بيولوژيك» فاضلاب‌هاي فوق‌سنگين با بهره‌گيري از «فيلترهاي مستغرق» و «ازن‌زني» به‌همت دو كارشناس ارشد مهندسي محيط‌زيست ابداع و به‌بهره‌برداري رسيد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس سيد رامين حبيبي» كه در اجراي اين طرح با «مهندس عباس جعفري دستنايي» همكاري داشته است با اشاره به‌ثبت اختراع اين سيستم خاطرنشان كرد: اين سيستم با توجه به‌ساختار ابتكاري، قادر به «تصفيه‌ي آلودگي‌هاي فوق‌سنگين» مانند: «پساب صنايع الكل‌سازي»، «خمير مايه‌سازي»، «كاغذسازي»، «‌نفت و پتروشيمي»، «فاضلاب بيمارستاني» و «شيرابه‌ي زباله‌ها» مي‌باشد.
وي افزود: اين مجموعه شامل دو سيستم «تصفيه‌ي شيميايي» و «بيولوژيك» است كه در سيستم شيميايي، «مولكول‌هاي بزرگ آلي» خرد شده و براي «هضم بيولوژيك» آماده مي‌شوند؛ به‌اين ترتيب در اين سيستم از «ازن» - كه هزينه‌برترين بخش در سيستم‌هاي تصفيه‌ي فاضلاب است - صرفاً براي خرد‌كردن ملكول‌ها استفاده مي‌شود.
«حبيبي» خاطر نشان كرد: در سيستم‌هاي متداول دنيا به‌ازاي حذف يك‌گرم COD، يك‌گرم «ازن» مصرف مي‌شود اما در اين روش با بهره‌گيري از «كاتاليزور» و «كمك اكسيدكننده» و ايجاد سيستمي تلفيقي به‌ازاي حذف هر گرم COD، تنها 35/0 تا 50/0 ميلي‌گرم بر ليتر «ازن» مصرف مي‌شود.
از مزاياي ديگر آن اين است كه از كل «گاز ازن» مصرفي در اين سيستم، حداكثر 70 درصد وارد فاز مايع مي‌شود و 30 درصد بقيه برروي تصفيه‌خانه جمع‌اوري مي‌شود و بوي حاصل از فعاليت بيولوژيك را - كه ناشي از وجود «تركيبات آروماتيك» است - از بين مي‌برد. اين در حالي است كه در سيستم‌هاي رايج، «راندمان انتقال به فاز مايع» تنها 40 درصد بوده و عمده «ازن مصرفي» برروي تصفيه‌خانه جمع مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه اين سيستم در «تصفيه‌خانه‌ي فاضلاب شهركرد» به‌مدت نه‌ماه تست شده، «بازه‌ي دمايي عملكرد» اين سيستم را -30 تا 40 درجه‌ي سانتي‌گراد عنوان و خاطرنشان كرد: علاوه بر اين، كاهش حجم «لجن» تا 80 درصد سيستم‌هاي معمول است كه در صورت راهبري صحيح مي‌تواند لجن را كاملاً حذف كند.
«حبيبي» در ادامه با اشاره به اين‌كه اين سيستم به‌منظور تصفيه‌ي فاضلاب بيمارستان دكتر شريعتي فسا در حال راه‌اندازي بوده و هم‌چنين جهت استفاده در «حذف شيرابه‌ي زباله‌ي كهريزك» و چند پروژه‌ي بزرگ صنعتي (مجتمع‌هاي پالايشگاهي، پتروشيمي و صنايع خميرمايه و بازيافت كاغذ) در حال بررسي است، خاطرنشان كرد: ويژگي جالب‌توجه اين روش، قابليت آن در تصفيه و حذف آلاينده‌ها و پساب‌هاي صنايع معدني از جمله: واحدهاي استحصال فلزات است كه شامل فلزات سنگين و تركيبات رنگي و سمي مي‌باشند. اين عمل از طريق رساندن فلزات به «بالاترين حد اكسيداسيون‌شان» به‌وسيله‌ي «ازن» و در نتيجه «خنثي‌شدن» و «ته‌نشيني» رسوب‌هاي فلزي ايجاد شده، انجام مي‌شود.
وي تصريح كرد: در روش‌هاي رايج تصفيه‌ي فاضلاب براي جدا كردن آلاينده‌هاي فلزي از «مواد منعقدكننده» استفاده مي‌شود؛ در نتيجه رسوب‌هاي ته‌نشين‌شده حاوي «فلزات سمي» هستند و در نتيجه، «تركيبات خروجي» از سيستم تصفيه «سمي» مي‌باشند ولي در اين روش، «فلزات سمي» با «اكسيداسيون» به‌تركيبات «غيرسمي» و «غيرآلاينده» تبديل مي‌شوند.
اين كارشناس ارشد محيط زيست در ادامه در تبيين ديگر مزاياي سيستم ابداعي گفت: سيستم‌هاي رايج تصفيه‌ي فاضلاب، COD تا 1000 ميلي گرم بر ليتر را تحمل مي‌كنند در اين‌كه اين سيستم قادر است فاضلاب و پساب با COD تا 6000 ميلي‌گرم‌ بر ‌ليتر را دريافت كرده و در نهايت ميزان COD را به زير 20 ميلي‌گرم بر ليتر كاهش دهد. اين سيستم هم‌چنين قابليت تحمل «شوك‌هاي حجم» و «بار آلودگي» را دارد.
«حبيبي» با بيان اين‌كه «زمان ماند فاضلاب» در «سيستم تصفيه‌ي ابداعي» حدود «شش‌ساعت» است، تصريح كرد: مزيت ديگر اين سيستم، «حجم بسياركم» آن است كه تقريباً 40 درصد سيستم‌هاي معمول است كه اين ويژگي خصوصاً در بيمارستان‌ها بسيار حايز اهميت است.
«مهندس حبيبي» در پايان با اشاره به‌همكاري «مهندس آرمن نظريان» در طراحي سيستم‌هاي بيوشيمي طرح خاطرنشان كرد: اين طرح با حمايت و راهنمايي «دكتر غلامرضا نبي بيدهندي» - رئيس دانشكده‌ي محيط‌زيست دانشگاه تهران - و «دكتر برقعي» - عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف - اجرا شده است.

 

سي‌ام آگوست سال‌روز تولد «تئودور سودبرگ» شيميدان سوئدي است
08/06/1385
سي‌ام آگوست سال‌روز تولد «تئودور سودبرگ» شيميدان سوئدي و برنده‌ي جايزه نوبل شيمي سال ‪ ۱۹۲۶‬ميلادي است.
به‌گزارش ايرنا، اين دانشمند ۴۲ ‬ساله‌ي سوئدي استاد دانشگاه «اوپسالا» به‌خاطر تحقيقات و كشفياتش درباره‌ي «ساختار ماده» و به‌ويژه «چگونگي عملكرد چسب‌ها»، جايزه‌ي شيمي را دريافت كرد.
«سودبرگ» هم‌چنين روشي براي »سانتريفوژ مولكوهاي بزرگ» برحسب وزن مولكولي‌شان دريافت كرد.
وي نشان داد كه پروتئين‌هايي نظير: «هموگلوبين» وزن مولكولي بسيار بالاتري از مواد اوليه‌شان دارند.

 

امكان اندازگيري مقادير بسيار كم اورانيوم در نمونه‌هاي آب در دانشگاه بوعلي سينا فراهم شد
08/06/1385
با تلاش پژوهشگران شيمي دانشگاه بوعلي سينا، امكان اندازگيري «مقادير بسيار كم اورانيوم» در نمونه‌هاي آب فراهم شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر طيبه مدركيان» عضو هيأت علمي دانشگاه بوعلي سينا اظهار داشت: در اين تحقيق با بهره‌گيري از «روش استخراج نقطه‌ي ابري» به اندازه‌گيري «اورانيوم» در نمونه‌هاي آب موفق شديم.
وي افزود: استخراج نقطه‌ي ابري يكي از روش‌هاي استخراج است كه مقدار كم نمونه را در حجم زياد از محيط آبي وارد «محيط ميسلي» در حجم كم مي‌كنيم.
دانشيار دانشكده‌ي دانشگاه بوعلي سينا همدان تصريح كرد: در اين روش، «كمپلكس اورانيوم» با «پيروكتكول ويولت» در محيط مخلوط «ميسلي» CTAB) و (TYTONX-114 در «محيط بافري» تشكيل شده و شرايط را براي تشكيل نقطه‌ي ابري فراهم مي‌كنيم. سپس اورانيوم را استخراج كرده و با دستگاه «اسپكتروفتومتر» اندازه‌گيري مي‌شود.
«دكتر مدركيان» خاطر نشان كرد: توسعه‌ي واحدهاي صنعتي و افزايش فاضلاب‌هاي اين واحدها، تشديد آلودگي محيط زيست به اين عنصر را سبب مي‌شود كه اين آلودگي در نمونه‌هاي بيولوژيك و محيط زيست نمود مي‌يابد؛ بنابراين لازم است كه مقدار كم آن در آب و خاك و گياهان اندازه‌گيري شود.
وي با بيان اين كه غلظت اورانيوم در آب درياها حدود ‌٣/٣ ميلي‌گرم بر ليتر است، تصريح كرد: در اين تحقيق به‌اندازه‌گيري اورانيوم از ميزان ‌٢/٠ تا ‌١٠ ميكروگرم بر ليتر با حد تشخيص ‌٦/٠ ميلي‌گرم بر ليتر در نمونه‌هاي آب و فاضلاب‌هاي صنعتي موفق شديم.

 

معاون پژوهشي وزارت علوم: توسعه‌ي كشور نيازمند توسعه‌ي علمي است
08/06/1385
«منصور كبگانيان» معاون پژوهشي وزارت علوم گفت: «توسعه‌ي همه‌جانبه‌ي فناوري» و «توسعه‌ي همه‌جانبه علمي» زنجيرهاي مرتبط هستند و پيشرفت علمي در گرو پيشرفت فناوري است.
به‌گزارش خبرگزاري فارس، «منصور كبگانيان» معاون پژوهشي وزارت علوم با اشاره به اين‌كه توسعه‌ي كشور نيازمند توسعه‌ي علمي است، گفت: توسعه‌ي همه‌جانبه‌ي فناوري و توسعه‌ي همه‌جانبه‌ي علمي زنجيرهاي مرتبط هستند و پيشرفت علمي در گرو پيشرفت فناوري است.
وي در ادامه تصريح كرد:‌ ما نمي‌توانيم در برخي علوم رشد كنيم و در ديگر علوم متوقف شويم و دنيا هم نبايد از ما چنين انتظاري داشته باشد و براي پيشرفت علمي كشور ما بايد در فناوري‌هاي مختف پيشرفت كنيم.
«كبگانيان» با اشاره به پيشرفت ايران در فناوري‌هاي مختلف گفت: ايران در چند سال اخير در فناوري‌هاي «بيوتكنولوژي»، «نانو تكنولوژي» و «هسته‌اي» پيشرفت‌هاي چشمگيري در سطح جامعه‌ي جهاني داشته است و دانشمندان ما با دستيابي به اين فناوري‌ها توانسته‌اند درجهت خودكفايي گام‌هاي مؤثري را بردارند.
وي با اشاره به اين‌كه در زمينه‌ي «فناوري هسته‌اي» از مرحله‌ي توليد «سوخت» تا تبديل به «انرژي»، حلقه‌هاي مفقودي وجود داشت تا اين فناوري به تكميل برسد، افزود: بخش‌هايي از اين حلقه‌ي مفقوده در گذشته توسط دانشمندان ايراني پيدا شده بود و هم‌اكنون هم با توليد آب سنگين يكي ديگر از اين حلقه‌هاي مفقود مشخص شده است و با توليد آب سنگين، توانستيم گامي جدي در جهت توليد انرژي از فناوري هسته‌اي برداريم.

 

بيستمين جشنوراه‌ي بين‌المللي خوارزمي دهه‌ي فجر برگزار مي‌شود
07/06/1385
بيستمين جشنواره‌ي بين‌المللي خوارزمي با حضور رئيس جمهور در ايام دهه‌ي فجر برگزار خواهد شد.
به‌گزارش خبرگزاري فارس، اولين نشست خبري «بيستمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي» با حضور «حسين سالار آملي» دبير اين جشنواره در «سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران» برگزار شد.
در اين نشست «حسين سالار آملي» جشنواره‌ي بين‌المللي خوارزمي را مهم‌ترين رويداد علمي و فناوري كشور دانست و گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره «شناسايي»، «جذب» و «پرورش استعدادها» در زمينه‌هاي مختلف «علمي» و «صنعتي»، ارج نهادن به تلاش‌هاي «پژوهشگران»، «مخترعان»، «مبتكران» و «فناوران»، فراهم نمودن «بستري مناسب براي همكاري‌هاي علمي، فناوري» و «تعامل ميان انديشمندان» مي‌باشد.
وي با بيان اين مطلب كه ميدان علم، دانش و فناوري است كه قدر و منزلت كشورها را نشان مي‌دهد، اضافه كرد: ما قصد داريم با برگزاري اين جشنواره، توانمندي‌هاي علمي ايران را به جهانيان به‌نمايش بگذاريم.
دبير جشنواره‌ي بين‌المللي خوارزمي ادامه داد: «پژوهش‌هاي بنيادي»، «پژوهش‌هاي توسعه‌اي»، «اختراعات» و «ابتكارات» از محورهاي پژوهشي مورد پذيرش اين جشنواره مي‌باشد و «علوم انساني»، «علوم پايه»، «‌فني و مهندسي»، «كشاورزي»، «بيوتكنولوژي»، «محيط زيست» و «علوم پزشكي» زمينه‌هاي علمي اين جشنواره است.
وي با اشاره به اين‌كه تاكنون بيش از 350 طرح به دبيرخانه‌ي اين جشنواره ارسال شده است، گفت: پيش‌بيني مي‌شود در اين جشنواره، بيش از يك‌هزار طرح از دانشمندان و محققين 45 كشور مختلف جهان به اين جشنواره ارسال شود.
وي افزود: داوران اين جشنوار كه با حكم وزير علوم منصوب شده‌اند بيست و سه تن از برگزيدگان جامعه‌ي علمي كشور اعم از: اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها، معاون وزرا و برخي از رؤساي دانشگاه‌ها هستند.
بيستمين جشنواره‌ي بين‌المللي خوارزمي با همت «سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران»، «وزارت علوم» و با همكاري وزارتخانه‌هاي مختلف، «سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد»، «سازمان جهاني مالكيت فكري»، «برنامه‌ي توسعه‌ي ملل متحد»، «كميته‌ي دايمي همكاري‌هاي علمي و فناوري سازمان كنفرانس اسلامي»، «كميسيون علوم و فناوري براي توسعه‌ي پايدار» در «كشورهاي جنوب»، «آكادمي علوم جهان سوم سازمان اسلامي، آموزشي، علمي و فرهنگي» و «فدراسيون بين‌المللي انجمن‌هاي مخترعين» برگزار مي‌شود.

 

رئيس «انجمن مهندسي شيمي ايران» خبر داد: برگزاري اولين آزمون حرفه‌اي مهندسي شيمي در كشور
07/06/1385
رئيس «انجمن مهندسي شيمي ايران» از برگزاري اولين آزمون حرفه‌اي مهندسي شيمي كشور در بهمن 1385 خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر رشتچيان» در مراسم گشايش «ششمين همايش ملي دانشجويي مهندسي شيمي« و «پنجمين همايش ملي دانشجويي مهندس نفت» در «دانشگاه اصفهان» سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: هيچ‌گونه محدوديتي درخصوص دانشجويان فارغ‌التحصيل مهندسي شيمي وجود نداشته و دانش‌آموختگان از هر دانشگاهي مجاز به شركت در آزمون مي‌باشند.
به‌گفته‌ي وي اخذ مدرك قبولي از آزمون مهندسي حرفه‌اي اعتبار قابل‌توجهي براي فارغ‌التحصيلان مهندسي شيمي در جامعه‌ي علمي جهاني به‌ارمغان مي‌آورد.
«دكتر رشتچيان» در ادامه با تقدير از مسؤولان و دانشجويان دانشكده‌‌ي مهندسي شيمي دانشگاه اصفهان اظهار داشت: دانش‌آموختگان و دانشجويان اين دانشكده فعاليتهاي پرشوري را در حوزه‌هاي آموزش و پژوهش نشان داده‌اند كه نمونه‌ي بارز آن قبولي دانشجوي فارغ‌التحصيل آن با احتساب رتبه‌ي دوم در آزمون كارشناسي ارشد و هم‌چنين كسب رتبه‌ي نخست آزمون المپياد مهندسي شيمي كشور بوده است.
وي با بيان اين‌كه انجمن مهندسي شيمي ايران، انجمن نسبتاً جواني از لحاظ قدمت فعاليت در كشور است گفت: اين انجمن در سال 71 تأسيس و اولين مجمع عمومي آن نيز با شكوه خاصي در «دانشگاه صنعتي شريف» برگزار شد.
از سال 71 به بعد نيز با تقويت انجمن مهندسي شيمي شاهد رشد چشمگيري در فعاليت‌هاي آن بوده‌ايم به‌طوري كه برگزاري ده كنگره‌ي علمي و يك كنگره‌ي بين‌المللي در كنار برگزاري همايش ملي دانشجويي مهندسي شيمي، پنج همايش دانشجويي مهندس شيمي، 48 سمينار علمي تخصصي، چاپ 23 نشريه فني - تخصصي در زمينه‌ي مهندسي شيمي و انتشار اولين مجله‌ي علمي - پژوهش تخصصي در حوزه‌ي مهندسي شيمي (به‌صورتي كه قبل از انتشار موفق به اخذ مجوز نشر شده بود) تنها بخشي از دستاوردهاي اين انجمن از بدو تأسيس است.
وي در پايان از برگزاري «يازدهمين كنگره‌ي مهندسي شيمي» در آذرماه سال جاري در «دانشگاه تربيت مدرس» و «دومين همايش مهندسي ايمني» در سال آينده در دانشگاه صنعتي شريف خبر داد.

 

همايش‌هاي ملي دانشجويي مهندسي شيمي و مهندسي نفت ايران آغاز به‌كار كرد
07/06/1385
«ششمين همايش ملي دانشجويي مهندسي شيمي» و «پنجمين همايش ملي دانشجويي مهندسي نفت» با حضور استاندار اصفهان، معاون سوخت سازمان انرژي اتمي، رئيس دانشگاه اصفهان و جمعي از اساتيد و صاحب‌نظران مهندسي شيمي در محل دانشگاه اصفهان گشايش يافت.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه رؤساي انجمن‌هاي مهندسي شيمي و مهندسي نفت و جمع زيادي از پژوهشگران و دانشجويان مهندسي شيمي و نفت كشور نيز حضور داشتند، «دكتر حاتمي پور»، دبير همايش اظهار داشت: اين دانشكده موفق به تربيت تعداد كثيري از كارشناسان و متخصصان عرصه‌ي مهندسي شيمي شده است؛ به‌گونه‌اي كه ميزان قبولي دانشجويان مقطع كارشناسي اين دانشكده در دوره‌هاي كارشناسي‌ارشد كارنامه بسيار درخشاني را براي دانشگاه اصفهان رقم زده است.
وي در عين حال تصريح كرد: در حال حاضر بالغ بر 75 درصد دانشجويان اين دانشكده در دوره‌هاي كارشناسي ارشد تحصيل مي‌كنند.
«دكتر حاتمي‌پور» هم‌چنين با اشاره به تعداد مقاله‌هاي دريافتي توسط دبيرخانه‌ي همايش گفت: حدود 450 مقاله به دبيرخانه‌ي همايش واصل شده بود كه از ميان، 200 مقاله پذيرفته شده، 100 مقاله به‌صورت سخنراني و مابقي در قالب پوستر ارائه خواهد شد.
گفتني است «كارگاه‌هاي آموزشي متنوعي» نيز در زمينه‌هاي مختلف مهندسي شيمي و مهندسي نفت در بخش جنبي همايش كه تا روز پنج‌شنبه ادامه دارد، برپا شده است.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 16    بازديد امروز: 12    كل بازديدها: 85378
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما