<<صفحه قبل [1] [2] [3] [4] [5] [6] صفحه بعد>>
                   

ساخت نرم‌افزار تقليد صدا و شنيدن ايميل نوشتاري با صداي فرستنده
22/05/1386
نرم‌افزار تقليد صدا به همت فارغ‌التحصيلان كارشناسي ارشد دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه «صنعتي اميركبير» طراحي و تدوين شد.
به گزارش ايسنا، «بهروز مكي»، مجري طرح گفت: تبديل گوينده با استفاده از شبكه‌هاي عصبي غير خطي يعني صداي فرد ضبط مي‌شود و با تغييراتي كه بر روي آن اعمال مي‌شود به نظر مي‌رسد كه فرد ديگري صحبت كرده و صدا به نوعي تغيير مي‌كند.
«مكي» يادآور شد: اين نرم افزار در سيستم‌هاي تبديل متن به گفتار استفاده مي‌شود و به علت اين‌كه سطح پردازش آن‌ها خيلي زياد است، معمولاً صداي ضبط شده را با اين نرم افزار تغيير داده و تبديل به صداي فرد ديگري مي‌كنند.
مجري طرح گفت: اين نرم افزار به بهبود صداي كساني كه مشكل گويش دارند كمك كرده و گرفتگي صدا و ... را رفع مي‌كند.
به گفته‌ي اين دانش‌آموخته‌ي دانشگاه «صنعتي اميركبير»، از اين روش مي‌توان در كارهايي كه با اينترنت مرتبط مي‌شود استفاده كرد. مثلاً مي‌توان ايميل را با صداي فرستنده شنيد.
وي گفت: دراين روش صدا ضبط مي‌شود. پارامترهاي مخصوصي از آن استخراج شده و بعد پارامترها به شبكه ارسال مي‌شود و با استفاده از شبكه‌هاي عصبي غير خطي پارامترها تبديل شده و به فضاي سيگنال بر مي‌گردانيم و سپس با انجام يك‌سري فعاليت‌هاي جزيي كيفيت صدا بهبود مي‌يابد.
«مكي» در پايان افزود: چون شبكه‌هاي عصبي يك سيستم پيوسته است تا حدودي اين قابليت را دارد كه بخشي از خرابي سيگنال را دوباره ترميم كند.

متن كامل خبر

 

امکان شرکت شما در المپیاد جهانی کامپوتر
22/05/1386
المپياد جهاني كامپيوتر سال 1386 (2007 ميلادي) كرواسي با يك مسابقه‌ي آنلاين همراه است.
به گزارش سايت نوزدهمين المپياد جهاني كامپيوتر، در دو روز مسابقه‌ها، مسابقه‌ي آنلاين رأس ساعت 7:30 به وقت گرينويچ آغاز مي‌شود كه يك ساعت بعد از مسابقه‌ي حقيقي است.
در مسابقه‌ي آنلاين، همان سؤال‌هاي مسابقه‌ي اصلي گذاشته مي‌شود و براي پنج ساعت ادامه خواهد داشت.
مانند هميشه هركسي مي‌تواند در اين مسابقه شركت كند.
لازم به ذكر است نوزدهمين المپياد جهاني كامپيوتر از چهارشنبه 24 مرداد (15 آگوست) آغاز مي‌شود و تا 31 مرداد (22 آگوست) ادامه خواهد داشت.
براي شركت در اين مسابقه مي‌توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد.
شركت در مسابقه‌ي آنلاين

ظمناً لازم است قبلاً برای دریافت تأییدیه‌ی شناسه (User Name) و رمز عبور (Password) به نشانی ذیل اقدام نمایید.

دریافت شناسه و رمز عبور

متن كامل خبر

 

طراحي و ساخت قوي‌ترين ابررايانه‌ي خاورميانه با هدف پيش‌بيني وضع هوا به همت پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير
15/05/1386
به همت محققان مركز تحقيقات پردازش‌هاي فوق سريع دانشگاه صنعتي اميركبير، بزرگ‌ترين ابررايانه‌ي ايران براي استفاده در پيش‌بيني وضع هوا ساخته شده و به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش ايسنا، دكتر «احمد معتمدي»، عضو هيأت علمي دانشگاه «صنعتي اميركبير» و مجري طرح با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: اين ابررايانه كه حاصل تلاش دو ساله‌ي گروه تحقيقاتي مركز تحقيقات پردازش‌هاي فوق سريع دانشگاه صنعتي امير كبير است كه براي پيش‌بيني وضع هوا در سازمان هواشناسي كشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وي گفت: اين ابر رايانه از نوع خوشه‌اي (كلاستر) و داراي سامانه‌اي با 216 هسته‌ي پردازشي اوپترون دو گيگا هرتز است كه حافظه‌اي برابر 56 گيگا بايت دارد و ظرفيت ذخيره‌سازي آن معادل 5800 گيگا بايت است.
اين ابررايانه داراي حداكثر توان پردازشي 860 ميليارد عمل در ثانيه است و اين در حالي است كه در قوانين تجارت جهاني ابررايانه‌هاي قوي‌تر از 190 ميليارد عمل در ثانيه كالاي راهبردي محسوب مي‌شود و فروش آن‌ها مشمول تحريم‌هاست كه ايران با ساخت اين سامانه كه قوي‌ترين ابررايانه‌ي فوق سريع در خاورميانه است به جمع چند كشور پيشرفته دارنده‌ي اين فناوري مي‌پيوندند.
اين عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير، سيستم عامل مورد استفاده در اين سامانه را «لينوكس» معرفي كرد و گفت: يك نرم افزار نيز براي مديريت نظارت و كنترل سيستم توسط محققان اين مركز تهيه شده است كه به همراه مجموعه‌اي از نرم افزارهاي كاربردي مانند MM5 و ARPS براي پيش‌بيني وضع هوا بر روي ابررايانه نصب و مورد استفاده قرار گرفته است و نتايج به‌دست آمده در اين پروژه نيز توسط كارشناسان شركت‌هاي اروپايي به تأييد رسيده است.
دكتر «معتمدي» خاطرنشان كرد: در دنياي امروز بسياري از مسائل پيچيده به دليل داشتن زمان طولاني محاسبه روي رايانه‌هاي شخصي به صورت عملي و در زمان محدود قابل اجرا نيستند و راه حل اين مشكل استفاده از سيستم‌هاي پردازش موازي و ابررايانه‌هاست.
فناوري «كلاستر» نيز در حال حاضر بهترين روش براي ساخت ابررايانه در جهان به شمار مي‌رود و علاوه بر هزينه‌ي پياده‌سازي پايين داراي امكان توسعه و به روزرساني مناسب است و تعمير و نگهداري و پشتيباني از آن در داخل كشور امكان پذير است.
وي با اشاره به اين‌كه اين فناوري به‌صورت گسترده در زمينه‌هايي مثل صنايع نفت و گاز، صنايع دارويي، صنايع خودروسازي، صنايع پتروشيمي و پليمر، صنايع هوا فضا و بسياري از بخش‌هاي نيازمند به محاسبات سنگين كاربرد دارد، گفت: در حال حاضر مركز تحقيقات پردازش‌هاي فوق سريع در دانشگاه صنعتي اميركبير با حدود 15 سال سابقه و بهره‌گيري از متخصصان داخلي به دانش ساخت ابر رايانه كلاستر دست يافته و در جهت رفع نياز صنايع و مراكز تحقيقاتي كشور در اين زمينه فعاليت مي‌كنند.
«معتمدي» در پايان گفت: اولين ابررايانه‌ي ايران در سال 1380 در اين مركز به بهره‌برداري رسيده است كه يكي از نمونه‌هاي اين سيستم در سال 1382 براي سازمان فضايي ايران و به‌منظور پردازش تصاوير ماهواره‌اي توسط اين مركز ساخته و به بهره‌برداري رسيده است.

متن كامل خبر

 

ساخت ربات‌هاي بذله گو با ساخت نرم‌افزار درك لطيفه
12/05/1386
متخصصان در حوزه‌ي هوش مصنوعي نوعي نرم افزار رايانه‌اي طراحي كرده‌اند كه مي‌تواند جوك‌ها و لطيفه‌هاي ساده را درك كند و با كمك به نرم افزار به‌زودي روبات‌هايي ساخته خواهند شد كه با انسان‌ها بذله‌گويي و شوخي مي‌كنند.
به گزارش ايسنا، در تلاش‌هاي قبلي براي ساخت دستگاه‌هايي كه بذله‌گويي و شوخي را درك كنند دانشمندان به‌طور نااميد كننده‌اي ناموفق بوده‌اند چون آنچه براي انسان‌ها مضحك و فكاهي است اغلب پيچيده و ذهني است و تبديل آن به يك برنامه كار دشواري است.
اما اين بار «جوليا تيلور» و «لارنس مازلاك» استاديار دانشگاه «سين‌سيناتي» در اوهايو موفق به طراحي نمونه‌ي اوليه‌اي از يك نرم افزار درك شوخي شده‌اند.
اين محققان كار خود را با يك برنامه‌ي داراي يك پايگاه داده‌هاي مملو از واژه‌هاي گرفته شده از فرهنگ لغات كودكانه كه مطالب را ساده مي كند، آغاز كرده‌اند.
سپس محققان به اين برنامه با ارائه‌ي مثال‌هايي نشان داده‌اند كه چطور واژه‌هاي مشابه مي‌توانند بسته به متن معاني متفاوتي داشته باشد.
وقتي متني ارائه مي‌شود، برنامه از اين دانش براي درك اين كه چطور واژه‌هاي جديد به يكديگر ربط پيدا مي‌كنند و احتمالاً چه معنايي دارند، استفاده مي‌كند.
اگر برنامه در پيدا كردن واژه‌اي كه مطابق با متن باشد خطا كند، به دنبال يك راهنماي تلفظ ديجيتال براي واژه‌هايي كه تلفظ مشابه دارند، مي‌گردد.
اگر هر كدام از آن واژه‌ها گزينه مناسب‌تري براي باقي جمله باشند پيغام «ها،ها،ها» به عنوان شوخي نمايش داده مي‌شود.

متن كامل خبر

 

موفقيت دانشمند ايراني دانشگاه«اوترخت» هلند به خلق گربه‌اي روباتيك با قابليت بروز احساسات
08/05/1386
دكتر «مهدي داستاني» و تيم تحقيقاتي وي در دانشگاه «اوترخت» هلند به يك گربه‌ي روباتيك مجموعه‌اي از قوانين احساسي و منطقي اعطاء كردند.
به گزارش ايسنا، اين محققان معتقدند كه با معرفي متغيرهاي احساسي به يك سيستم تصميم‌گيري مي‌توان تعاملات طبيعي‌تري بين انسان و رايانه برقرار كرد.
پروفسور «داستاني»، محقق هوش مصنوعي در دانشگاه «اوترخت» (Utrecht)در اين زمينه گفت: ما واقعاً بر اين باور نيستيم كه رايانه‌ها هم مي‌توانند احساس داشته باشند اما مي‌بينيم كه احساسات عملكرد قطعي در تعقل عملي انسان دارند.
وي مي‌افزايد: محققان اميدوارند كه با اعطاء كردن عوامل هوشمند با احساسات مشابه به رايانه، روبات‌ها نيز بتوانند از اين تعلق انساني تقليد كنند.
سخت‌افزار اين روبات موسوم به iCAT توسط يك شركت تحقيقاتي هلندي ساخته شده و به‌عنوان يك سكوي روباتيك رقابتي كلي طراحي شده است.
روبات مزبور اين قابليت را دارد كه احساسات خود را با حركات چهره‌اش بيان كند كه با استفاده از ابروها و پلك‌ها، دهان و وضعيت سر اين كار را انجام مي دهد و محققان مي خواهند اين روبات را طوري طراحي كنند كه براي مثال در تعامل با كاربر خود حالت و احساس گيج شدن را در چهره‌اش نشان دهد.
اين گزارش مي‌افزايد، هدف نهايي از اين پروژه اين است كه از نرم افزار احساسي، منطقي طراحي شده توسط داستاني براي كمك به تعامل بين انسان و حيوان استفاده شود اما فعلاً محققان مي‌خواهند از iCAT براي نمايش وضعيت احساسات دروني روبات در هنگامي كه تصميم مي‌گيرد استفاده كنند.
عمليات منطقي اين نرم افزار كه با سرپرستي داستاني و دستياران وي «جان جولز ماير» و «باس استون» بريك طراحي شده شامل مجموعه‌اي از قوانين براي تعريف 22 احساس از جمله عصبانيت اميدواري، ترس و احساس لذت است.
«داستاني» مي‌گويد: به كمك اين فناوري مي‌توان رفتار سيستمي را كنترل كرد كه با به‌كارگيري آن تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي در مواقع كاملاً اضطراري انجام مي‌گيرد و اين نرم افزار به تصميم‌گيري‌هاي منطقي به‌گونه‌اي واقع بينانه‌تر و محاسباتي‌تر كمك مي‌كند.
وي خاطر‌نشان كرد: نكته‌ي مهم در اين نوآوري اين است كه ما مي‌توانيم خطاها و شكست هاي لحظه به لحظه را در كنترل داشته باشيم.
عملكردهاي احساسي در نوآوري داستاني از يك مدل روانشناسي معروف به مدل OCC در سال 1367 (1988 ميلادي) نشأت مي‌گيرد كه توسط سه روانشناس ارائه شده بود.
«داستاني» مي‌گويد: روانشناسان مختلف با مجموعه‌اي از احساسات مواجه شده‌اند اما اين گروه تحقيقاتي تصميم دادند كه از اين مدل خاص به‌دليل اين‌كه احساسات را بر حسب اشياء، اعمال و رويدادها، تخصيص مي‌دهد، استفاده كنند.

متن كامل خبر

 

ساخت ماهرترين دست مصنوعي با قابليت نواختن پيانو
04/05/1386
دانشمندان در تلاش براي طراحي يك ميانجي عصبي هستند كه مي‌تواند حركت انگشت‌هاي فرد را روي يك دست مصنوعي كنترل كند.
به گزارش ايسنا، دانشمندان در دانشگاه «جان هاپكينز» در «بالتيمور» با اتصال مستقيم به سيگنال‌هاي الكتريكي مغزي در تلاش براي ساخت يك دست مصنوعي هستند كه بسيار چالاكتر و ماهرتر از تمام انواع دست‌هاي مصنوعي است كه تاكنون ساخته شده‌اند.
اين دانشمندان براي اولين بار نشان دادند كه فعاليت عصبي ثبت شده از مغز يك ميمون مي‌تواند حركت انگشت‌ها در يك دست روباتيك را كنترل كند و مي‌توان با اين دست روباتيك ماهرتر چندين نت موسيقي در پيانو را نواخت.
«مارك شيبر»، متخصص اعصاب در دانشگاه «روچستر» در نيويورك كه بر روي اين پروژه كار مي‌كند در اين زمينه گفت: ما اميدواريم كه در نهايت بتوانيم از آرايه‌هاي مشابه به طور دائمي در كورتكس حركتي مغز انسان‌ها استفاده كنيم.
بيش‌تر دست‌هاي مصنوعي كه تاكنون ساخته شده‌اند از لحاظ توان و كارايي به حركت ساده گرفتن اشياء محدود مي‌شوند و از انقباض‌ها در بازوي فرد كاربر براي كنترل انگشت‌ها استفاده مي‌شود؛ در حالي كه اين طراحي جديد شكوفايي عظيمي در ساخت پروتزهاي تواناتر براي افراد معلول است.

متن كامل خبر

 

اعلام برنامه‌ی نوزده‌امین «المپیاد جهانی کامپیوتر» در سال 1386 (2007 میلادی) در کرواسی
16/04/1386
برنامه‌ی برگزاری نوزده امین «المپیاد جهانی کامپیوتر» در سال 1386 (2007 میلادی) در کرواسی اعلام شد.

به گزارش سایت نوزده امین «المپیاد جهانی کامپیوتر»، برنامه‌ی المپیاد جهانی کامپیوتر - که در شهر «زاگرب» (Zagreb) کرواسی و از 24 تا 31 مرداد (15 تا 22 آگوست) برگزار می‌شود - مشخص شده است (جدول 1).
جدول 1- زمان برگزاری برنامه‌ی درنظر گرفته شده
برای نوزده امین المپیاد جهانی کامپیوتر.

چهارشنبه 24 مرداد
(15 آگوست)
ورود نمایندگان و پذیرش
پنج شنبه 25 مرداد
(16 آگوست) امتحان آزمایشی (09:00)
مراسم افتتاحیه (11:00)

جلسه ی مجمع عمومی1 (قوانین مسابقه)

دیدن از «زاگرب» (Zagreb) پایتخت کرواسی

جلسه ی مجمع عمومی2 (تقسیم وظایف و ترجمه)(18:00)

جمعه 26 مرداد
(17 آگوست) روز اول مسابقات
گردش مهمانان به حومه ی شهر

جلسه ی مجمع عمومی3 (تحلیل روز اول مسابقات)

شنبه 27مرداد
(18 آگوست) گردش به کنار دریا
جلسه ی مجمع عمومی4 (تقسیم وظایف و ترجمه)(18:00)

یک شنبه 28 مرداد
(19 آگوست) روز دوم مسابقات
گردش مهمانان به کنار دریا

جلسه ی مجمع عمومی5 (تحلیل روز دوم مسابقات)

جشن «باربیکیو» (BBQ) برای شرکت کنندگان

شام VIP برای مهمانان و سرپرستان

دوشنبه 29 مرداد
(20 آگوست) گردش به پارک ملی دریاچه های «پلیتویس»
سه شنبه 30 مرداد
(21 آگوست) جلسه ی مجمع عمومی6 (تصمیم گیری برای مدال ها)
رفتن به مرکز خرید «زاگرب» (Zagreb)

مراسم اختتامیه

مهمانی خداحافظی

چهارشنبه 31 مرداد
(22 آگوست) عضیمت شرکت کنندگان به کشور خود

متن كامل خبر

 

عضویت جمهوری اسلامی ایران به شبکه‌ی عظیم جهانی اطلاعات و محاسبات «گرید» در راستای همکاری با بزرگ‌ترین مجموعه‌ی آزمایشگاهی فیزیک دنیا
13/04/1386
با الحاق ایران به جمع کشورهای برخوردار از سرویس اطلاعاتی عظیم «گرید» امکان به اشتراک گذاردن توان محاسباتی و ذخیره‌ی داده‌ها بین رایانه‌های موجود در شبکه در سراسر جهان فراهم شده است.

متن كامل خبر

 

رقابت روبات‌هاي خانگي ايراني در روبوکاپ 2007 آتلانتا
12/04/1386
تيم ايراني «ساتراپ» در ليگ روبات‌هاي خانگي در يازدهمين مسابقه‌هاي جهاني روبوكاپ که به‌ميزباني مؤسسه‌ي فناوري جورجيا در آتلانتا در حال برگزاري است با برترين‌هاي دنيا در اين بخش رقابت مي‌کند.
به گزارش ايسنا، «بهنام عظيمي» سرپرست تيم «ساتراپ» با بيان اين مطلب خاطرنشان کرد: تيم ربوتيك ساتراپ سال گذشته بر اساس كميته ی ارزيابي اين مسابقه دربخش ربات هاي خانگي انتخاب شد.
وي ادامه داد: در مسابقات امسال بالغ بر 1700 محقق و 300 تيم رباتيك شركت كننده از 39 كشور جهان حضور دارند.
«عظيمي» در ادامه با اشاره به حمايت ايران خودرو از اين تيم گفت: اقدام اين شرکت در حمايت از تيم هاي دانشجويي در طرح هاي پژوهشي و توسعه یي مي تواند الگويي براي اقتصاد و صنعت ايران باشد.
گفتني است در ليگ ربات هاي خانگي مسابقات ربوکاپ امسال، علاوه بر تيم ساتراپ، تيم «روبوکیت» (Robocit) از دانشگاه «فردوسي مشهد» نيز پذيرفته شده است.
RoboCup@Home از زمينه هاي جديد ربوكاپ است كه از سال گذشته به جمع رقابت هاي ربوكاپ افزوده شده است. اين بخش بر كاربردهاي ربات ها در جهان واقعي و تعامل انسان - ماشين در قالب ربات هاي خودكار متمركز شده و هدف از آن كمك به توسعه ی كاربردهاي مفيد رباتيك در عرصه ی زندگي روزمره است.
مسابقات ربوكاپ 2007 در حالي از ديروز در دانشگاه «جورجيا» در آتلانتاي آمريكا آغاز شده كه تعداد زيادي از تيم هاي ايراني پذيرفته شده در اين مسابقات به دليل مشکل ويزا موفق به حضور در اين مسابقات نشده و در بقيه تيم ها نيز اغلب تنها تعداد معدودي موفق به کسب ويزا شده اند.
گذشته از اين مشکلات، مسأله ی تأمين هزينه هاي حضور در اين مسابقات در شرايطي که بسياري از تيم هاي ربوکاپ ايران علي رغم ماهيت دانشجويي از هرگونه اسپانسر و حمايت مالي مناسب محرومند را نيز نبايد از نظر دور داشت که حتي امکان سفر به کشورهاي منطقه براي پيگيري ويزا را نيز از بسياري تيم هاي متقاضي حضور در اين رقابت ها سلب کرده است.

متن كامل خبر

 

نانوپله‌ها و نانوبکهام‌ها: به‌میدان رفتن فوتبالیست‌های میکروسکوپی در مسابقه‌های روبوکاپ 1386 (2007 میلادی)
09/04/1386
تصور کنید که یک «پله» یا «دیوید بکهام» مکانیکی شش برابر کوچک‌تر از یک «آمیب» در حال بازی کردن با یک توپ فوتبال با قطر حدود یک تار موی انسان در زمین فوتبالی هستند که بر روی یک دانه‌ی گندم جای می‌گیرد!

به‌گزارش ایسنا، این تصور روزی یک افسانه‌ی علمی و تخیلی بود اما الان دیگر افسانه نیست.

«انستیتو ملی استانداردها و فناوری دپارتمان بازرگانی امریکا»، رسانه‌ها را به تماشای نخستین مسابقه‌های فوتبال در مقیاس نانو در مسابقه‌های بین‌المللی روبوکاپ 2007 - که از فردا با حضور تیم‌هایی از بیش از 30 کشور جهان در دانشگاه «فناوری جورجیا» آغاز می‌شود - دعوت کرده است.

روبوکاپ یک رقابت بین‌المللی سالانه است که برای تقویت ابداعات، نواوری‌ها و پیشرفت‌ها در زمینه‌ی هوش مصنوعی و ابزار روباتیک هوشمند با استفاده از مسابقه‌ی فوتبال به‌عنوان یک زمینه‌ی آزمایشی طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

«انستیتو ملی استانداردها و فناوری» معتقد است این مسابقه - که بین کوچک‌ترین روبات‌ها در تاریخچه‌ی روبوکاپ برگزار می‌شود - دستاوردها و قابلیت‌های فناوری‌ها برای ساختن سیستم‌های «میکرو» و «الکترومکانیکی» را نشان خواهد داد، ابراز مکانیکی ظریفی بر روی تراشه‌های نیمه‌رسانا ساخته می‌شوند و در مقیاس‌های میکرومتری (میلیونیوم یک‌متر) هستند.
روبوکاپ و NIST به‌همکاری مشترک رقابت نانوفوتبال، امسال را به‌عنوان یک رویداد نمایشی با برنامه‌هایی برای تبدیل آن به یک نانوگرم در سال 1387 (2008 میلادی) سازماندهی کرده‌اند.

پنج تیم در رقابت نمایشی نانوگرم وارد می‌شوند: دو تیم از دانشگاه «کارنگی ملون» (پیترزبورک)، یک تیم از «آکادمی دریایی امریکایی» (آناپلیس)، یک تیم از انستیتو «فناوری فدرال سوئیس» (زوریخ سوئیس) و یک تیم از دانشگاه «سیمون فرانسر» (برنابی بریتیش کلمبیا در کانادا).

«نوبوت‌ها» یا همان «نانوروبوت‌های فوتبالی» - که در زیر یک میکروسکوپ نوری عمل می‌کنند - توسط ابزار الکترونیکی راه دور و با استفاده از بازخوردهای بصری کنترل شده و بر روی یک مانیتور مشاهده می‌شوند.

از آن‌جا که طول این روبات‌ها از چند دهم میکرومتر تا چند صدم میکرومتر است. این روبات‌ها «نانومقیاسی» در نظر گرفته می‌شوند چرا که تراکمات آن‌ها از چند نانوگرم یا چند صد نانوگرم است.

برای برنده شدن در این رقابت یک نانوبوت باید سریع، فعال و پرتحرک و با قابلیت دستکاری کردن اشیا باشد.
این فعالیت‌ها در سه رویداد آزمایش می‌شوند:

1 - دوی سرعت دو میلی‌متری که در آن هر نانوبوت بهترین زمان را برای یک دو سرعت دروازه به دروازه در کل زمین بازی کسب می‌کند.

2 - مسابقه‌ی مارپیچ که مسیر بین دروازه‌ها توسط مدافعان (پست‌های پلیمری) مسدود می‌شود.

3 - کنترل توپ که روبات‌ها باید تا جایی که می توانند نانوتوپ‌ها (میکرودیسک‌هایی با نظر یک تارموی انسان) را طی مدت سه دقیقه‌ داخل دروازه دریبل کنند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل [1] [2] [3] [4] [5] [6] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 283    بازديد امروز: 1    كل بازديدها: 69884
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما