<<صفحه قبل  [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
                   

استراليا روبات رزمنده مي‌سازد
26/05/1384
ایرنا : استراليا قصد دارد با ساخت روباتهاي رزمنده وظيفه انجام برخي ماموريتهاي خطرناك را بجاي انسان به عهده روباتها بگذارد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از سيدني، رابرت هيل وزير دفاع استراليا گفت اين سامانه‌هاي هوشمند جديد و مستقل در آينده قادر به انجام ماموريتهاي خطرناكي خواهند بود كه بطور معمول به عهده سربازان گذاشته مي‌شود.

دولت استراليا سرمايه‌گذاري سنگيني در زمينه تحقيقات و توسعه فناوري ميدان نبرد كرده است كه قابل استقرار در زمين، هوا، و دريا هستند.

در آينده خودروهاي بدون سرنشين براي جمع آوري اطلاعات، ديده‌باني، مين روبي، خنثي‌سازي بمب و انجام برخي ماموريتهاي خطرناك بكار گرفته خواهد شد.

از جمله اين روباتها مي‌توان به خودروهايي اشاره كرد كه براي انتقال تجهيزات يا انجام ماموريتهاي شناسايي از مناطق صعب العبور عبور مي‌كنند.

نمونه ديگر زيردريايي واياما "‪ "wayama‬است كه براي ديده باني و مين يابي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

شركت استراليايي ‪ aerosonde‬هواپيماي كنترل از راه دوري ساخته است كه قادر به جمع آوري اطلاعات و جنگ الكترونيكي مانند پارازيت انداختن در دستگاههاي رادار است.

استراليا ‪ ۵۲‬هزار نيروي مسلح دارد. بدوجه دفاعي اين كشور سال گذشته ‪ ۱۶/۶‬ميليارد دلار اعلام شد.

 

طراحی نرم افزار شبيه‌ساز جريان خون
25/05/1384
ایسنا : نرم‌افزار شبيه‌ساز جريان خون در شبكه‌هاي شرياني بدن به همت يك دانش‌آموخته كارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي شد.

به گزارش سرويس «پايان‌نامه» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، يعقوب دبيري، هدف از اجراي اين پروژه را شبيه سازي خون در شبكه‌هاي شرياني بدن كه نقش خون رساني به اندام‌هاي مختلف را به عهده دارند، ذكر كرد و گفت: با توجه به امكانات سخت افزار كامپيوتري موجود در مراكز درماني،‌ اين شبيه سازي بايد به گونه‌اي انجام مي‌شد كه در زمان قابل قبول قادر به ارائه نتايج باشد.

وي افزود: اين نرم افزار قادر به مدلسازي هر شبكه شرياني مثلا شبكه شرياني كل بدن و يا شبكه شرياني يك اندام خاص است در حالي كه بسياري از مدل‌ضسازي‌هاي مشابه تنها قادر به تحليل شبكه شرياني يك اندام خاص مي‌باشند.

دبيري در نظر گرفتن جريان خون به صورت ناپايا و جزئيات مربوط به معادله حالت خون، مدل‌سازي شبكه‌هاي مويركي انتهاي شريان‌ها و تعامل ديواره شريان و فشار خون را از ديگر مزيت‌هاي اين پروژه نسبت به موارد مشابه ذكر كرد.

وي تصريح كرد: در برخي اعمال جراحي به خصوص جراحي مغز، مانورهايي بر روي شريان‌ها صورت مي‌گيرد.

به طور مثال، يك شريان به طور موقت مسدود مي‌شود اين عمليات ممكن است باعث اتفاقات پيش‌بيني نشده در خون‌رساني شود كه در اين پروژه امكان پيش‌بيني خون‌رساني در اين موارد به وجود آمده، به جلوگيري از صدمات جبران ناپذير كمك مي‌كند.

وي خاطر نشان كرد: يكي از بيماري‌هاي شايع سيستم گردش خون، گرفتگي شرياني است كه در اين پروژه وجود گرفتگي شرياني شبيه سازي شد و از اين رو مي‌تواند در تشخيص اين بيماري‌هاي كمك مؤثر باشد.

فارغ التحصيل كارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي اميركبير كاربرد تحقيقاتي اين پروژه را بررسي اثر تغيير پارامترهاي شبكه شرياني روي امواج فشار و دبي ذكر كرد و گفت: به عنوان مثال در اثر افزايش سن شريان‌ها سفت‌تر مي‌شوند و تاثير اين پديده روي امواج فشار و دبي توسط اين پروژه قابل شبيه سازي است.

وي در پايان ياد آور شد: روش شبيه سازي به گونه‌اي است كه مي‌توان آن را به راحتي براي ساير بيماري‌هاي شبكه شرياني و يا مواردي مانند ورزش توسعه داد.

 

تلاش ايران براي دريافت ميزباني مسابقات جهاني روبوكاپ
19/05/1384
ايسنا : سرپرست تيم ربوكاپ دانشگاه علم و صنعت ايران از تلاش كميته‌اي از استادان دانشگاه‌هاي مختلف كشور براي پيگيري برگزاري مسابقات جهاني روبوكاپ در ايران خبر داد.

به گزارش سرويس «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمدرضا كنگاوري، سرپرست تيم روبوكاپ «كاسپين» با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: كميته‌اي مركب از استادان و مسئولاني از دانشكده كامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي اميركبير، دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين، دانشگاه علم و صنعت ايران، صنعتي اصفهان و شهيد چمران اهواز و دبيرستان حلي تهران تشكيل يافته و اميدواريم با مساعدت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي عالي انفورماتيك و ديگر دست اندركاران، برگزاري مسابقات جهاني در ايران تحقق يابد.

وي اظهار داشت: برگزاري مسابقات جهاني روبوكاپ در كشور، علاوه بر تقويت توان تيم‌هاي داخلي و فراهم شدن فرصت حضور تيم‌هاي بيشتر، مزاياي فراواني دارد.

بنابر اعلام دانشگاه علم و صنعت ايران، دكتر كنگاوري كه سرپرستي تيم كاسپين اين دانشگاه را در مسابقات جهاني روبوكاپ ژاپن عهده‌دار بود و به همراه اين تيم به ترتيب دو مقام دومي و سومي در رشته‌هاي شبيه سازي امداد و نجات و فوتبال سه بعدي كسب كرد، اظهار داشت: با برگزاري اين مسابقات از يك طرف به خواسته‌هاي روز افزون متقاضيان داخلي شركت در مسابقات جواب داده‌ايم و از طرف ديگر ساير تيم‌هاي كشورمان مي‌توانند تجربه بازي‌هاي جهاني را با هزينه‌ كمتر مالي داشته باشند.

وي افزود: در بعد ديگر شركت‌هاي خصوصي كه در توليد قطعات ريز الكترونيك دست دارند مي‌توانند وارد عمل شوند و كالاهاي خود را عرضه كنند؛ علاوه بر اين ما مي‌توانيم غير از حضور فعال در بخش شبيه سازي در قسمت آدمك‌ها و ليگ رباتهاي در اندازه‌هاي كوچك و متوسط نيز فعال‌تر شده و فناوري لازم را به دست آوريم كه مسلما از اين بابت صنايع ما هم بهره‌مند مي‌شوند.

كنگاوري خاطرنشان كرد: برگزاري برنامه‌هاي جنبي مسابقات از جمله برپايي نمايشگاه‌ها و نمايش بازي‌هاي كامپيوتري موجب آشنايي بيشتر افكار عمومي كشور با اين مسابقات شده ضمنا صنايع نيز از قابليت‌هاي علمي دانشجويان و شركت‌هاي حاضر در مسابقات شناخت پيدا مي‌كنند.

وي در پايان معرفي پيشرفت‌هاي كشور و نيز شناساندن فرهنگ اسلامي و ايراني به خارجيان را از ديگر مزاياي ميزباني مسابقات جهاني روبوكاپ عنوان كرد.

 

گفتگو با تیم روبوکاپ دانشگاه خواجه نصیر
15/05/1384
تيم دانشجويى روبات دانشگاه صنعتى خواجه نصيرالدين طوسى اخيراً در مسابقات جهانى «روبوكاپ» (Robo Cup) كه در شهر اوزاكاى ژاپن برگزار شد، موفق شد در بين تيم هاى شركت كننده، مقام دوم بهترين طراحى روبات امدادگر را كسب كند.
اعضاى اين تيم مركب از احسان ميهن خواه، احساس ابوسعيدان، على جزايرى، شفق عباسى، حسام سمسارى لر و آرش كلانترى هستند كه سرپرستى تيم را مهندس رسول دلير روى فرد برعهده داشتند. به همين منظور گفت وگويى با احسان ميهن خواه يكى از اعضاى گروه به نمايندگى از تيم ترتيب داده شده است كه در زير مى آيد.
•لطفاً توضيحاتى در خصوص وضعيت گروه بدهيد و اين كه فعاليت خود را از چه زمانى آغاز كرده ايد؟
تيم منتخب دانشجويى دانشگاه صنعتى خواجه نصيرالدين طوسى در قالب شش نفر از دانشجويان سال هاى سوم و چهارم مقطع كارشناسى كار خود را از سال ۱۳۸۱ و با مسابقات سراسرى شيراز آغاز كرد كه تاكنون موفق به كسب مقام پنجم در مسابقات موش هاى هوشمند نجف آباد و مقام اول مسابقات سراسرى دزفول در مهرماه ۱۳۸۲ شده است.
فعاليت گروه جهت شركت در مسابقات جهانى «روبوكاپ» در قسمت روبات هاى امدادگر در اواخر سال ۱۳۸۲ آغاز شد كه در نهايت به كسب مقام نهم (بهترين تيم هاى ايرانى) در مسابقه روبوكاپ ۲۰۰۴ ليسبون و مقام دوم بهترين طراحى روبات امدادگر در مسابقات روبوكاپ ۲۰۰۵ ليسبون منجر شد. چهار نفر از اعضاى تيم از دانشجويان رشته مهندسى برق و دو نفر ديگر از دانشجويان رشته مهندسى مكانيك هستند.
•مسابقات از چه اعتبارى در سطح بين المللى برخوردار است؟
براى اولين بار اين مسابقات در سال ۱۹۹۷ ميلادى در ناگوياى ژاپن برگزار شد و پس از آن به ترتيب در پاريس فرانسه، استكهلم سوئد، ملبورن استراليا، سياتل آمريكا، اوزاكاى ژاپن و بوزان كره جنوبى (به طور مشترك) پادواى ايتاليا و ليسبون پرتغال برگزار شده است.
مسابقات روبوكاپ معتبرترين و كامل ترين رقابت ميان آخرين دستاوردهاى گروه هاى علمى در كل جهان است. در ضمن، شاخه روبات هاى امدادگر از سال ۲۰۰۰ به اين مسابقات افزوده شده است.
•سطح كيفى مسابقات چگونه بود و تيم هاى شركت كننده در چه سطحى بوده اند؟
سطح كيفى مسابقات در اين دوره بسيار مطلوب بود. تعداد ۴۱۹ تيم از ۳۵ كشور جهان در اين مسابقات شركت داشتند. كشور ما با ۶۴ تيم بعد از كشور ميزان (ژاپن) كه با ۸۵ تيم در اين دوره از مسابقات شركت كرده بود بيشترين تعداد تيم را دارا بود. در رشته روبات هاى امدادگر ۲۴ تيم شركت كرده بودند كه ۵تيم از كشورمان بود. رقابت در اين دوره بسيار فشرده بود و تيم هاى حاضر از آمادگى فوق العاده اى برخوردار بودند. سطح علمى و تكنولوژيكى اين دوره نسبت به دوره گذشته روبوكاپ ۲۰۰۴ ليسبون پيشرفت چشمگيرى كرده بود.
•اين مسابقات در چه گرايش هايى انجام شد و اين تيم چه مقام هايى را كسب كرد؟
گرايش هاى اين مسابقات شامل روبات هاى فوتباليست كوچك، روبات هاى فوتباليست متوسط، روبات هاى انسان نما، روبات هاى امدادگر، روبات هاى چارپا و شبيه سازى بودند. در اين مسابقات تيم ما موفق به كسب مقام دوم بهترين طراحى روبات امدادگر شد.
•لطفاً كمى در مورد نحوه شركت در مسابقات توضيح بدهيد.
براى شركت در اين سابقه همان طور كه در سايت اينترنتى مسابقات (www.robocup.org) نيز آمده است، بايد ابتدا در مسابقه پيش ثبت نام كرد. معمولاً پيش ثبت نام چهار ماه قبل از مسابقه است. سپس در تاريخ مشخصى كه برگزاركنندگان مسابقه اعلام مى كنند بايد گزارشى از عملكرد گروه، وضعيت روبات يا روبات ها و عكس ها و فيلم هاى كوتاهى از نحوه عملكرد روبات ارائه كرد و كميته برگزارى از بين تيم هاى متقاضى بهترين تيم ها را براى مسابقه انتخاب مى كند.
•در مورد مشخصات كلى روبات توضيح بدهيد.
وزن اين روبات ۲۵ كيلوگرم است. ابعاد اين روبات شامل طول بسته روبات ۴۱ سانتى متر، طول باز شده ۷۸ سانتى متر، عرض ۴۱ سانتى متر و ارتفاع روبات ۳۵ سانتى متر است. اين روبات داراى ۴ بازو است كه مى توانند به طور مستقل باز و بسته شوند. باز و بسته شدن بازوها به روبات امكان عبور از موانع و ناهموارى هاى گسترده اى را مى دهد، همچنين مى تواند از پله نيز بالا برود. اين روبات مجهز به دو دوربين، يك لپ تاپ و سيستم شبكه بى سيم است و كاربر مى تواند تا برد ۵۰ متر با اشراف كامل روبات را كنترل كند.
•روبات امدادگر طراحى شده چه كاربردهايى دارد؟
كاربردهاى اين ربات به سه دسته تقسيم مى شود: كاربرد اول مرتبط با نام گروه يعنى Resquake است، يعنى امداد و نجات و شناسايى و جست وجو كردن مصدومين حادثه هاى طبيعى و غيرطبيعى مانند زلزله، سيل، آتش سوزى، انفجار اتمى و... كه پس از وقوع حادثه حضور انسان در محل خطرناك است و روبات ها جايگزينى براى افراد خط مقدم امداد مى شوند.
كاربرد دوم اين روبات در صنايع و كارخانجات است كه در مواردى كه حضور انسان خطرناك باشد. مثلاً به علت وجود گازهاى سمى در صنايع نفت يا به علت وجود تشعشعات هسته اى از اين روبات ها جهت انجام فعاليت هاى صنعتى استفاده مى كنند. همچنين از اين روبات ها در كشورهاى صنعتى و پيشرفته به عنوان كارگر ساده براى انجام ماموريت هاى ساده استفاده مى شود. كاربرد سوم اين روبات ها در صنايع نظامى و دفاعى است.
•دستاوردهاى اين تيم ۶ نفره در اين دوره از مسابقات چه بوده است؟
مهمترين دستاورد اعزام تيم كسب مقام دوم در بهترين طراحى روبات امدادگر بوده است. كسب چنين مقامى نه تنها براى دانشگاه بى سابقه بوده است بلكه تنها مقام در بين تيم هاى ايرانى شركت كننده در بخش ساخت روبات است و ساير مقام ها در زمينه هاى شبيه سازى و برنامه نويسى كامپيوتر بوده است. همچنين نمى توان از دستاوردهاى علمى و پژوهشى كه دانشجويان در انجام اين پروژه كسب كرده اند به سادگى گذشت. كسب تجربه ساخت روبات از كسب عنوان دومى مسابقات بالاتر و ارزشمندتر است.
•آيا براى رسيدن به اين موفقيت برنامه ريزى خاصى داشته ايد؟
قطعاً براى انجام اين پروژه با توجه به زمان مسابقه و شرايط تك تك اعضاى گروه، نياز به زمانبندى دقيق و منظم وجود دارد كه پايبندى اعضاى گروه به تعهدات جدول زمانبندى يكى از عوامل موفقيت تيم روباتيك است.

منبع : روزنامه شرق ، شماره 542

 

گفتگو با دكتر سبا ولد خان
12/05/1384
دكتر سبا ولدخان، استاديار ايراني دانشگاه «Case western reserve» و برنده جايزه «دانشمند جوان» سال 2004 با اشاره به توجه و سرمايه‌گذاري فزاينده دولت در زمينه‌ فعاليت‌هاي علمي پژوهشي تاكيد كرد: با تلاش هر چه بيشتر محققان كشور و تداوم حمايت‌هاي كنوني چشم انداز فضاي علمي كشور در سال‌هاي آينده بسيار اميدواركننده خواهد بود.

دكتر ولدخان اين مطلب را در جريان بازديد خود از خبرگزاري دانشجويان ايران در گفت‌وگو با خبرنگاران گروه علمي پژوهشي «ايسنا» عنوان كرد.

وي با اشاره به موفقيت‌هاي قابل توجه دانش آموختگان ايراني در دانشگاه‌ها و مراكز علمي داخل و خارج كشور اظهار داشت: از حق نبايد گذشت كه سيستم آموزشي موجود كشور كه فكر مي‌كنيم كاستي‌هاي زيادي دارد در مجموع سيستم خوبي است و جوان‌ها را كاري و فعال بار مي‌آورد. البته بخش زيادي از موفقيت علمي و تحصيلي جوانان ايراني به فرهنگ ما باز مي‌گردد كه به تحصيلات و طي مدارج علمي بسيار اهميت مي‌دهيم.

اين استاد و پژوهشگر جوان ايراني كه چند ماه پيش به دليل تحقيقات موفقش در زمينه علوم سلولي مولكولي و كشف عملكرد پيچيده‌ترين ماشين سلولي، جايزه بزرگ علمي «دانشمند جوان سال» را از انجمن توسعه علم آمريكا(AAAS) - ناشر مجله علمي Science- دريافت كرده است، در عين حال از نبود ارتباط علمي مناسب ميان استادان و پژوهشگران ايراني با مراكز تحقيقاتي خارج كشور به عنوان يك مانع اساسي در راه توسعه علمي كشور ياد و خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير تلاش‌هايي براي گسترش ارتباط با مجامع علمي خارجي صورت گرفته كه به نظر مي‌رسد چندان موفق نبوده است مثلا از فرصت‌هاي تحقيقاتي آن طور كه بايد استفاده نمي‌شود؛ از طرف ديگر به نظر مي‌رسد كه نوعي بي‌انگيزگي و خمودگي در بخشي از جامعه علمي كشور وجود دارد كه باعث مي‌شود از امكانات و ظرفيت‌هاي تحقيقاتي موجود آن طور كه بايد استفاده نكنند.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطرنشان كرد: با اين كه جامعه علمي كشور با مشكلات و كمبودهايي مواجه است ولي نبايد توجه و بودجه قابل ملاحظه‌اي را كه در سالهاي اخير به فعاليت‌هاي پژوهشي مي‌شود ناديده بگيريم.

ولدخان اضافه كرد: بخشي زيادي از مشكلات موجود از ضعف روحيه همكاري علمي بين استادان و محققان و بي‌رغبتي آنها به استفاده از امكانات موجود ناشي مي‌شود در ارتباط‌هايي كه با محققان داخلي دارم احساس مي‌كنم كه برخي از آنها با اين كه در ايران زندگي مي‌كنند انتظار دارند در شرايطي همانند كشورهاي پيشرفته كار كنند يعني فكر مي‌كنند كه بايد همه چيز براي آنها مهيا باشد ولي حتي در مراكز تحقيقاتي كه ما در آن كار مي‌كنيم چنين شرايطي وجود ندارد و خيلي از وسايل را با اين كه در بازار هست براي صرفه‌جويي در هزينه‌ها خودمان مي‌سازيم.

دكتر ولدخان در ادامه به موقعيت ممتاز جامعه ايرانيان مهاجر در خارج از كشور اشاره كرد و گفت: بر اساس آمارهاي رسمي كه از سوي خود آمريكا اعلام شده ايرانيان از لحاظ سطح درآمد و تحصيلات موفق‌ترين اقليت مهاجر در آن كشور هستند كه امر علاوه بر شايستگي و تلاش جوانان ايراني متاسفانه از اين مساله ناشي مي‌شود كه جامعه مهاجران ايراني عمدتا از مستعد‌ترين و نخبه‌ترين جوانان كشور بوده‌اند.

اين استاد 31 ساله ايراني كه حدود 9 سال پيش پس از فارغ‌التحصيلي از دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران براي ادامه تحصيل و دنبال كردن فعاليت‌هاي تحقيقاتي به خارج كشور رفته است، در ادامه به علاقه و حساسيت جامعه علمي و دانشگاهي ايراني مقيم خارج به پيگيري تحولات و اخبار ايران اشاره كرد و به ايسنا گفت: اين مساله به ويژه در مواقعي نظير انتخابات و ساير رخدادهاي مهم سياسي اجتماعي ايران كاملا ملموس است و تاثير اين جريانات را بر جامعه ايراني خارج كشور و روند مهاجرت به خوبي مي‌توان مشاهده كرد.


سال 75 زماني كه تازه به خارج كشور رفته بودم تقريبا هيچ كدام كه دانشجويان و ايراني‌ها كه در آنجا ديدم علاقه‌اي به بازگشت به كشور نداشتند ولي از سال 76 در پي تحولات مثبت صورت گرفته در ايران شرايط برعكس شده بوده و بسياري از ايراني‌ها مي‌گفتند از اينجا راضي نيستيم و به كشور برگشتند.

وي افزود: خود من هم در اين مدت هر سال كه به ايران مي‌آيم از پيشرفت‌هاي صورت گرفته احساس غرور مي‌كنم و بهبود صورت گرفته در عرصه علمي كشور به حدي است كه واقعا ناديده گرفتگي نيست.

دكتر ولدخان در ادامه در پاسخ به سوالي درباره نمود پيشرفت‌هاي علمي اخير ايران و افزايش چشمگير آمار توليد مقالات پژوهشي محققان ايراني در مجامع علمي خارج كشور گفت: رشد مقالات علمي در سال‌هاي اخير عمدتا رشدي كمي بوده است و هنوز نمود چنداني از تحقيقات و توليدات علمي محققان ايراني در مجلات تخصصي با سطح علمي بالا مشاهده نمي‌شود. البته برخي مجلات معتبر علمي به دليل وابستگي به دولت آمريكا تبعيض‌هايي را در چاپ مقالات پژوهشگران ايراني اعمال مي‌كنند ولي بهر حال بسياري از مجلات هم هستند كه چنين وابستگي‌هايي ندارند و باز هم مقاله‌اي از محققان ايراني در آنها مشاهده نمي‌شود. اين در حالي است كه جهشي ملموس در انتشار توليدات علمي محققان كشور چين كه از لحاظ امكانات تفاوت چنداني با ايران ندارند مشاهده مي‌شود كه اميدواريم طي چند سال آينده شاهد رشد كيفي مقالات علمي ايران نيز در كنار رشد كمي سال‌هاي اخير باشيم.

گفتني است، دكتر سبا ولدخان كه تحصيلات پزشكي عمومي خود را در دانشگاه علوم پزشكي ايران و مقطع دكتري زيست‌شناسي را در دانشگاه «كلميبا» نيويورك به پايان برده، به دليل تحقيقات بنيادي خود در چهار سال اخير علاوه بر جايزه «دانشمند جوان سال» جوايز علمي معتبر ديگري از جمله جايزه علمي «Searle » را نيز كسب كرده است.

به گزارش ايسنا، دكتر ولدخان در سال 2004 جزو 15 استاديار دانشگاه‌ها و موسسه تحقيقاتي در آمريكا بود كه موفق به دريافت اين جايزه ويژه استادياران تازه كار شد.

كسب فلوشيپ «RNA Society» ، جايزه «يادبود Peter Sajovic به تحقيقات برجسته بيولوژي» دانشگاه كلمبيا و جايزه بين‌المللي رساله دكتري «Horold weintraub» در سال 2002 دريافت جايزه «James Howard McGregor» در سال 1998، دريافت «فلوشيپ» از دانشگاه كلمبيا در سال 1996 و كسب رتبه چهارم آزمون جامع علوم پايه پزشكي ايران در سال 1993 از ديگر افتخارات علمي اين استاد جوان ايراني است.

منبع : ايسنا

 

زن ايرانی برنده جايزه 'دانشمند جوان' در آمريکا شد
11/05/1384
بي بي سي : مؤسسه بهداشت وابسته به شرکت آمريکايی جنرال الکتريک ( GE Healthcare) و انجمن آمريکايی پيشرفت علم (AAAS)، سبا ولدخان، زن ايرانی مقيم آمريکا را به عنوان برنده جايزه "دانشمند جوان" برگزيده اند.
اين دو مؤسسه طی ده سال اخير اين جايزه را که ارزش مالی آن 25 هزار دلار است به آن دسته از فارغ التحصيلان دوره دکتری که پژوهش چشمگيری در زمينه زيست شناسی مولکولی انجام دهند اهدا می کند.

خانم ولدخان به دليل يافتن راهی برای ساده کردن دستگاه اطلاعات ژنتيکی درون سلول به نام اسپلايتوزوم که مطالعه اطلاعات ژنتيکی انسان را آسانتر می سازد، برنده اين جايزه شده است.
وی در واقع با اين يافته خود مسئله ای علمی را که بيست سال بود راه حلی برای آن پيدا نشده بود حل کرده است.
سبا ولد خان در ايران در رشته پزشکی تحصيل کرده و در سال 1996 (1375) از دانشگاه علوم پزشکی ايران در شهر تهران فارغ التحصيل شده است.
وی در دوران تحصيل در رشته پزشکی در امتحان جامع علوم پايه نفر چهارم در ايران شده است.
خانم ولدخان متولد يکی از شهرهای کوچک اطراف تهران است اما در تهران بزرگ شده و تا سن 23 سالگی که ايران را ترک گفته در اين شهر زندگی کرده است.
پس از فارغ التحصيلی در تهران، به آمريکا رفته و در دانشگاه کلمبيا تحصيلات خود را ادامه داده که طی دوران تحصيل چند بار برای کارهای آموزشی و پژوهشی و از جمله رساله دکتری خود برنده جوايزی شده است.
وی از سال 2004 به عنوان استاديار در دانشگاه "کيس وسترن ريزرو" در شهر کليولند در ايالت اوهايو آمريکا تدريس می کند.
خانم ولدخان در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفته که به عنوان فردی که هم در ايران و هم در آمريکا تحصيل کرده است، دانشجويان ايرانی را بسيار باهوشتر و فعالتر از دانشجويان آمريکايی می داند اما ابراز تأسف می کند که به دانشجويان در ايران آن گونه که بايد امکان کار و فعاليت علمی و تحقيقاتی داده نمی شود.


 

رييس جمهور در جمع برگزيدگان المپيادها
01/05/1384
ايسنا : حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي طي سخناني در ديدار برگزيدگان المپيادها با ابراز خرسندي از حضور در اين جمع، از آنها به عنوان سرمايه‌هاي اصلي كشور ياد كرد و اظهار داشت كه اين روز در آخرين روزهاي كاري‌اش به عنوان رييس‌جمهور، برايش يادآور يكي از خاطره‌هاي خوش خواهد بود.


وي با اشاره به تاريخ، فرهنگ و تمدن غني ايراني خاطرنشان كرد كه با توجه به اين سابقه، نه حق داريم دچار غرور شويم و نه حق داريم به دليل عقب‌ماندگي‌ها دچار خودكم‌بيني و خودباختگي شويم.

خاتمي ادامه داد: اين واقعيت است كه امروز از خيلي كشورها عقب هستيم اما همان روح والايي كه روزي افتخارات بزرگ آفريد، هنوز در ملت ما وجود دارد؛ هرچند در كشاكش دوران و حوادث مختلف از اعتلا و پيشرفت بازمانده‌ايم اما امروز بايد تلاش كنيم سرمايه‌ي بزرگي و سالاري براي اين روح تاريخي احيا شود.

رييس‌جمهور تاكيد كرد: بايد از غرور مستكبرانه و خودخواهانه پرهيز كنيم، اما نيازمند غرور ملي هستيم تا بر اساس آن آينده را بسازيم. غرور مثبت ملي، بر آگاهي و اراده‌ي جمعي مبتني است. بايد خود را بشناسيم و باور كنيم و تصميم بگيريم از آن‌چه داريم چيزهايي بسازيم كه نداريم و شايسته‌ي آن هستيم.

وي افزود: بايد ضمن انس به فرهنگ خود بر آن تكيه كنيم و البته ريشه و مايه‌ي فرهنگ بايد پايه و مايه‌ي هويت امروز باشد. فرهنگ ما نيازمند نوسازي است. ما بايد دين‌دار و پايبند هويت فرهنگي خود باشيم، اما اين فرهنگ بايد پاسخگوي نيازهاي ما در اين روزگار نيز باشد.

خاتمي گفت: فرهنگ را پايه و مايه‌ي هويت قرار دهيم و با نوسازي آن آماده‌ي ساختن دنياي امروز و فردا باشيم.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور با اشاره به سرمايه‌هاي مادي و موقعيت‌هاي ممتاز جغرافيايي و طبيعي ايران خاطرنشان كرد كه ايران كشوري مستعد پيشرفت است و بالاتر از آن مردمش داراي هوش بالايي هستند كه متوسط آن از بسياري كشورهاي جهان بالاتر است.

وي با اشاره به برگزيدگان المپيادها خاطرنشان كرد كه اين افراد با امكاناتي غير قابل مقايسه با رقيبان خود افتخار آفريدند كه اين امر نتيجه‌ي هوش سرشار آنهاست و اينك بايد زمينه‌سازي كرد تا با توجه به سابقه‌ي تاريخي، هوش سرشار و استعدادهاي طبيعي، به مقام توليدكنندگي انديشه و ثروت و صنعت برسيم تا بتوانيم جهان و ملت‌هاي ديگر را نيز تغذيه كنيم.

خاتمي تاكيد كرد: ما بايد قدرتمند و ثروتمند باشيم و ترديد نكنيد كه پايه و مايه‌ي قدرت، دانش و فن‌آوري است. در غير اين صورت نمي‌توانيم از ارزش‌هاي انقلاب و سرزمين خود دفاع كنيم و هرچه شعار دهيم، اگر پايه و مايه‌ي قدرت را نداشته باشيم، به تهديدي عليه خودمان تبديل خواهد شد.

وي اظهار داشت: راه درست پيشرفت و به دست آوردن امكانات همين است و به همين دليل برنامه‌ي چهارم توسعه كه افتخار اين دولت است و اجراي عمده‌ي آن، در دولت بعدي مبناي توسعه را دانش‌محوري قرار داده؛ زيرا چاره‌اي جز اين نيست كه به تمام محورهاي تكنولوژي و دانش تن دهيم.

خاتمي با اشاره به رويش و افزايش مدارس استعدادهاي درخشان، مدارس نمونه‌ي دولتي، تاسيس پژوهش‌سراها و پژوهشكده‌هاي دانش‌آموزي، آثار جشنواره‌ي خوارزمي جوان، صدها تشكل غيردولتي جوانان و ... در عرصه‌هاي مختلف از اين زمينه‌ها به عنوان بسترهايي كه ما را به آينده‌ بهتر و رويش انديشه و فكر در نسل نوجوان و جوان اميدوار مي‌كند، نام برد.

وي هم‌چنين خاطرنشان كرد كه علي‌رغم كشاكش‌هاي فراوان، بنياد نخبگان زير نظر رييس‌جمهور و با سرپرستي معاون اول رييس‌جمهور تاسيس شد.

خاتمي در ادامه با بيان اين‌كه تخصصي شدن دانش، فوايد زيادي براي بشر داشت اما اين فوايد در كنار خود مشكلات و زيان‌هاي خاصي نيز داشته است، اظهار داست: از جمله اين‌كه بشر تك‌ساحتي و تك‌شأني بار آمده است. از اين رو در كنار تخصص بايد بشر را از تك‌ساحتي و تك‌بعدي بودن خارج كنيم. بنابراين رشته‌هايي مانند بيوشيمي و بيوتكنولوژي كه دو يا چند رشته را با يكديگر مورد مطالعه قرار مي‌دهند، مورد توجه قرار گرفته است كه از دستاوردهاي امروز است.

به گزارش ايسنا وي در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: در ايران قبل از انقلاب با توجهي كه دكتر نصر داشت، چنين مطالعاتي را به‌خصوص در دانشگاه شريف شاهد بوديم كه بايد روز به روز گسترش يابد.

خاتمي در اين‌باره خطاب به حاضران در جلسه گفت: يك عالم بزرگ فيزيك اگر با شعر كه آهنگ تپش زندگي است يا با تاريخ و عرفان آشنا نباشد، زندگي تك‌بعدي خواهد داشت.

وي به جواناني كه مدال‌آوران المپيادهاي مختلف هستند، اظهارداشت: اگر از آغاز كار، توجه به اين مسائل در وراي گرايش به رشته‌هاي خاص باشد، آينده زيباتر و وجود نافع‌تري براي جامعه خواهيد داشت.

رييس‌جمهور، مدال‌آوران المپيادها به‌يژه تيم نجوم را از افتخارات جامعه برشمرد و تاكيد كرد: با وجود همه‌ي مشكلات و تنگ‌نظري‌ها بايد موقعيت ممتازمان را دريابيم و عقب‌ماندگي‌ها را جبران كنيم، هم‌چنين پا به پاي دنيا پيش برويم و از اين فرصت بهترين استفاده را داشته باشيم.

وي تاكيد كرد: در اين راستا بايد برنامه‌ي پنج ساله‌ي دانش‌محور را جدي بگيريم كه در آن سعي شده سهم بودجه‌هاي تحقيقاتي بالا برود.

بر اساس اين گزارش پيش از سخنان رييس‌جمهور، مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش، گزارشي از روند امور المپيادها و زمينه‌هاي آن در آموزش و پرورش ارايه داد.

پس از سخنان رييس‌جمهور نيز با حضور وي ، حاجي و اژه‌اي (رييس مركز استعدادهاي درخشان) از دانش‌پژوهان برتر المپياد در رشته‌هاي مختلف تقدير كردند.

هم‌چنين لوح تقديري به رسم يادبود به رييس‌جمهور اهدا شد.

در پايان مراسم نيز مدال‌آوران رشته‌هاي مختلف المپياد به صورت جداگانه با رييس‌جمهور عكس يادگاري گرفتند.

 

اخبار مسابقات روبو کاپ -1
26/04/1384
ایسنا : تيم‌ «آريا» از دانشگاه صنعتي اميركبير به مقام اول بخش شبيه‌سازي سه‌بعدي ربات‌هاي فوتباليست و تيم Impossibles از دانشگاه صنعتي شريف به مقام اول بخش شبيه‌سازي ربات‌هاي امدادگر نهمين دوره مسابقات جهاني ربوكاپ 2005 ژاپن دست يافتند.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در رقابت نهايي ليگ شبيه‌سازي ربات‌هاي امدادگر كه روز يكشنبه در شهر اوزاكاي ژاپن برگزار شد، تيم Impossibles از دانشگاه صنعتي شريف به مقام اول، تيم «كاسپين» از دانشگاه علم و صنعت ايران به مقام دوم و تيم Kshitij از موسسه IIIT حيدرآباد هند به مقام سوم دست يافتند.

تيم MRL از دانشگاه آزاد اسلامي قزوين نيز در رتبه چهارم اين بخش قرار گرفت.

به گفته سرپرست تيم ربوكاپ دانشگاه صنعتي شريف، در شاخه مقالات بخش مربي‌گري فوتبال نيز مقاله ارائه شده از اين تيم به عنوان مقاله برتر انتخاب شد.

در ليگ شبيه‌سازي سه‌بعدي ربات‌هاي فوتباليست نيز تيم «آريا» از دانشگاه صنعتي اميركبير اول و تيم دانشگاه Osnabrueck آلمان دوم شد و تيم «كاسپين» از دانشگاه علم و صنعت ايران در رتبه سوم قرار گرفت.

تيم «آريا» در بخش شبيه‌سازي مربي فوتبال هم رتبه دوم را كسب كرد و تيم «كسري»، ديگر نماينده كشورمان به مقام سوم دست يافت.

در اين بخش جايزه توسعه هم به تيم Delta 3D (از دانشگاه شهيد باهنر كرمان) و Kaveh اعطا شد.

در ليگ «جونيور» مسابقات ربوكاپ 2005 نيز تيم «خليج فارس» از دبيرستان شهيد اژه‌اي اصفهان در بخش Soccer Challenge Secondary به مقام دوم دست يافت.

گفتني است، مسابقات بين‌المللي ربوكاپ 2005 با حضور گسترده تيم‌هاي دانشجويي و دانش‌آموزي ايران از بيست و دوم تير ماه جاري در شهر اوزاكاي ژاپن در حال برگزاري است.

به گزارش ايسنا، نهمين دوره مسابقات بين‌المللي ربوكاپ در دو بخش روبات‌هاي فوتباليست و امداد برگزار مي‌شود كه بخش روبات‌هاي فوتباليست شامل ليگ شبيه سازي فوتبال، ليگ روبات‌هاي كوچك، ليگ روبات‌هاي متوسط، ليگ روبات‌هاي چهار پا و ليگ روبات‌هاي انسان نما است. بخش امداد نيز شامل دو ليگ روبات‌هاي امداد گرد و شبيه سازي روبات‌هاي امدادگر است.

جمهوري اسلامي ايران با اعزام بيش از 50 تيم دانشجويي و دانش‌اموزي، از لحاظ تعداد دومين كشور شركت‌كننده پس از ميزبان مسابقات است.

در نهمين دوره رقابت‌هاي جهاني ربوكاپ 2005 كه با همكاري فدراسيون جهاني ربوكاپ و كميته ملي ربوكاپ ژاپن برگزار مي‌شود، 1800 نفر در قالب 333 تيم از 31 كشور شركت دارند.

 

آغاز رقابت های روبو کاپ در ژاپن
21/04/1384
مسابقات بين‌المللي ربوكاپ 2005 با حضور گسترده تيم‌هاي دانشجويي و دانش‌آموزي ايران از بيست و دوم تا بيست و هشتم تير ماه جاري در شهر ازاكاي ژاپن برگزار مي‌شود.

مسابقات روبو كاپ در سه شاخه ي اصلي برگزار مي گردد كه هر يك ازاين شاخه ها نيز داراي چند زير شاخه مي باشد . شاخه ها ي اصلي اين مسابقات عبارتند از فوتبال روبات ها (RoboCup Soccer ) ،
روبا ت هاي امداد گر ( RoboCup Rescue ) و مسابقات روبوكاپ نوجوانان ( RoboCup Junior ) .

 فوتبال روبات ها (RoboCup Soccer ) : در این شاخه مسابقات در ليگ هاي زير برگزار مي گردد :

• ليگ شبيه سازي ( Simulation League ) : در شبيه سازي فوتبال روبات ها كه در دو كلاس دو بعدي و سه بعدي مسابقات برگزار مي گردد ،‌ در واقع نرم افزار ها به مصاف هم مي روند . در اين ليگ بازيكنان ،‌داور ، توپ و زمين همگي مجازي هستند و وجود فيزيكي ندارند . 11 بازيكن براي هر تيم بازي مي كنند كه تركيب تيمي و تاكتيك ها بوسيله ي طراحان روبات ها تعريف مي شوند . در اين بازي ها علاوه بر يك داور نرم افزاري يك داور انساني نيز بر بازي نظارت ميكند ، چرا كه بعضي از خطاها براي داور نرم افزاري قابل تشخيص نيست .در اين ليگ همه چيز درست مانند يك مسابقه ي فوتبال واقعي است . در كلاس دو بعدي بازي در صفحه انجام مي شود ولي در كلاس سه بعدي توپ مي تواند بالا و پايين هم برود و يك شبيه سازي نسبتا كامل براي مسابقه ي فوتبال به حساب مي آيد . در این لیگ 19 تیم از موسسات علمی ایران شرکت کرده اند که از قرار زیرند :دانشکده علوم دانشگاه تهران ، دانشگاه امیر کبیر ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه صنعتی شریف ( دو تیم ) ، دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشگاه اصفهان ، دبیرستان علامه حلی ، دبیرستان فرزانگان تهران ، دانشگاه علم و صنعت ، SRRF ، انستیتو فردا ، OSW ، دانشگاه آزاد قزوین ( دوتیم ) ، شیخ بهایی ، دانشگاه بوعلی سینا ، کالج شهید باهنر ، دبیرستان شهید اژه ای .

• ليگ روبات هاي كوچك ( Small Size League ) : در اين ليگ هر تيم داراي پنج روبات به عنوان بازيكن مي باشد كه اندازه ی هر یک از روبات ها با ید در حدی باشد که درون یک استوانه به قطر 180 میلی متر و ارتفاع 150 میلی متر جا بگیرد . بازوی ضربه زننده به توپ نیز دارای محدودیت خاص خود است . اندازه ی زمین در این لیگ 5/5 × 4 متر مربع می باشد . از یک توپ گلف نارنجی رنگ به عنوان توپ فوتبال استفاده می گردد . قوانین این بازی ها شبیه قوانین فوتبال معمولی است و داوری آن بر عهده ی یک انسان می باشد . در این لیگ یک تیم از دانشگاه آزاد قزوین شرکت کرده است .

• لیگ روبات های متوسط ( Middle Size League ) : در این لیگ هر تیم شامل چهار روبات است . ارتفاع هر روبات باید بین 40 تا 80 سانتی مترباشد و قاعده ی آن نیز در حدی باشد که در یک مربع 30 × 30 تا 50 ×50 سانتی متر مربعی جا بگیرد . هر گونه ارتباطی بین روبات ها به صورت بی سیم برقرار می گردد .در این لیگ 3 تیم از موسسات علمی ایران شرکت کرده اند که از قرار زیرند : دانشگاه آزاد قزوین ، دانشگاه آزاد تهران ، گروه Satrap


• لیگ روبان های چهارپا (Four Legged League ) : این مسابقات شبیه روبات های متوسط است با این تفاوت که روبات ها دارای چهار پا می با شند . شرکت سونی برای این مسابقات روبات ها یی شبیه سگ با نام AIBO طراحی کرده است و به همین دلیل این لیگ به نام لیگ سگ های سونی معروف است .هیچ یک از موسسات ایران در این لیگ شرکت ننموده اند .

• لیگ روبات های انسان نما ( Humanoid League) : این مسابقات شبیه ترین مسابقات به فوتبال معمولی است و روبات های آن شبیه انسان طراحی می شوند . در این لیگ تیم از موسسات علمی ایران شرکت کرده اند که از قرار زیرند : دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه آزاد تهران ، ERC ، کرمان روبات .


 روبات های امداد گر ( RoboCup Rescue ) : این شاخه دارای دو لیگ از قرار زیر است :

• لیگ شبیه سازی ( Simulation League ) : در این لیگ 10 تیم از موسسات علمی ایران شرکت کرده اند که از قرار زیرند :دانشگاه امیر کبیر ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه اصفهان ( دو تیم ) ، دانشگاه علم و صنعت ، انستیتو فردا ، دانشگاه آزاد قزوین ، کالج شهید باهنر ، دانشگاه آزاد اسلامی .


• لیگ روبات ها : ( Robot League ) : در این لیگ 5 تیم از موسسات علمی ایران شرکت کرده اند که از قرار زیرند :دانشگاه تهران ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه آزاد قزوین ، دانشگاه آزاد تهران .

 روبوکاپ نوجوانان ( RoboCup Junior ) : این لیگ برای نوجوانان طراحی گشته است و مسابقات ساده تر از روبوکاپ معمولی است و در دو لیگ زیر برگزار می شود.

• لیگ روبات های امدادگر (League Rescue ) :در این لیگ یک تیم از سازمان آموزش تهران شرکت کرده است .

• لیگ فوتبال روبات ها (League Soccer ) :در این لیگ 7 تیم از موسسات علمی ایران شرکت کرده اند که از قرار زیرند :دبیرستان علامه حلی ، دبیرستان فرزانگان ، دبیرستان شهید اژه ای ( دو تیم ) ، دبیرستان فرزانگان امین اصفهان ، دبیرستان نیکان ، ihu .


 

هفدهمين المپياد بين المللي كامپيوتر
03/03/1384
هفدهمين المپياد بين المللي كامپيوتر در تاريخ 27 مرداد لغايت 3 شهريور سال جاري (18 تا 25آگوست 2005) در كشور لهستان برگزار مي گردد .

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 238    بازديد امروز: 11    كل بازديدها: 70020
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما