<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] صفحه بعد>>
                   

دانشگاه‌هاي صنعتي اصفهان و كردستان به‌عنوان دانشگاه برتر پژوهشي انتخاب شدند
24/10/1385
دبير هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور از انتخاب دانشگاه‌هاي «صنعتي اصفهان» و «كردستان» به‌عنوان دانشگاه‌هاي برتر از ديدگاه «پژوهشي» نام برد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر بهزاد سلطاني» در آستانه‌ي برپايي مراسم هفته‌ي پژوهش - كه از روز دوشنبه 25 دي 1385 رسماً آغاز مي‌شود - با اعلام اين خبر افزود: از ميان 64 دانشگاه كشور، «دانشگاه صنعتي اصفهان» و از ميان دانشگاه‌هاي در حال توسعه، «دانشگاه كردستان» از نظر پژوهشي انتخاب شده‌اند.
وي درباره‌ي معيارهاي انتخاب اين دانشگاه‌ها گفت: جمع «اثربخشي» و «كارايي» از ملاك‌هاي انتخاب دانشگاه برتر بوده است.
به‌گفته‌ي «دكتر سلطاني»، معيار اثربخشي از شاخص‌هاي بي‌بعد شده تعداد مقاله‌هاي معتبر علمي نسبت به «تعداد پژوهشگران»، «حجم درامدهاي پژوهشي از خارج از دانشگاه به بودجه‌ي دولتي» و «تعداد ثبت اختراع نسبت به تعداد پژوهشگران دانشگاه» بوده است.
وي ادامه داد: تعداد پژوهشگران علاوه بر اعضاي هيأت علمي شامل تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي (با ضريب كم‌تر از يك) نيز مي‌شود.
دبير اين جشنواره معيار كارايي را مواردي هم‌چون: «نسبت كتب تأليفي»، «كتب ترجمه شده»، «انواع مقاله‌ها»، «پايان‌نامه‌ها»، «گزارش‌هاي علمي»، «آثار بديع و ارزنده»، «اختراع و اكتشاف» نسبت به «تعداد پژوهشگران» برشمرد.
گفتني است مراسم جشنواره‌ي پژوهش و فناوري 25 دي 1385 در «سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي» برپا مي‌‌شود.
«هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور»، «هفتمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري»، «چهارمين نمايشگاه فن‌ بازار ملي»، «چهارمين نمايشگاه كتاب‌هاي كاربردي دانشگاهي» و «مجموعه‌ي كارگاه و هم‌انديشي‌ها» از برنامه‌هاي هفته‌ي پژوهش و فناوري امسال را تشكيل مي‌دهد كه از 25 تا 29 دي 1385 در كشور برگزار مي‌شود.

 

توسط «شركت‌‏هاي ارائه‌دهنده‌ي اينترنت پرسرعت» (PAP) انجام مي‌شود: اتصال 8500 مدرسه به شبكه‌ي ملي اينترنت
24/10/1385
طرح اتصال 8 هزار و 500 مدرسه به شبكه‌ي ملي اينترنت توسط «شركت‌‏هاي ارائه‌دهنده‌ي اينترنت پرسرعت» (PAP) و با حمايت وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش درحال انجام است.
به‌گزارش «ايتنا» (ITNA) به‌نقل از ايلنا، «علي‌اصغر انصاري» دبير كارگروه اتصال مدارس به شبكه‌ي ملي اينترنت دبيرخانه‌ي شوراي عالي فناوري اطلاعات با بيان اين مطلب تصريح كرد: به‌منظور تحقق اين طرح به تشكيل كميته‌‏هاي استاني اقدام كرده‌‏ايم.
وي با بيان اين‌‌‏كه نيازهاي استاني پنج استان تهران، خراسان، آذربايجان شرقي، اصفهان و فارس مطرح شده است افزود: دستورالعمل اتصال مدارس به شبكه‌ي ملي در اختيار اين استان‌‏ها قرار گرفته است. ضمن اين‌كه چگونگي تعامل و همكاري آموزش و پرورش با «شركت‌‏هاي ارائه‌دهنده‌ي اينترنت پرسرعت» (PAP) مشخص شده است.
«انصاري» با تأكيد بر اين‌‏كه ساير استان‌‏ها نيز مي‌‏توانند از اين دستورالعمل استفاده كنند، تصريح كرد: در اين طرح، فعاليت بخش خصوصي مدنظر قرار گرفته شده است.
دبير كارگروه اتصال مدارس به شبكه‌ي ملي اينترنت با بيان اين‌‏كه در اكثر استان‌‏ها، دبيرستان‌‏ها در اولويت اتصال قرار دارند، گفت: بهره‌‏برداري از اين طرح به امكانات مدارس هر استان بستگي دارد.
«انصاري» با اشاره به اعلام آمادگي شركت‌‏هاي ارائه‌دهنده‌ي اينترنت پر سرعت (PAP) خاطرنشان كرد: طرح پايلوت اتصال مدارس به شبكه‌ي ملي در استان تهران و توسط مخابرات اين استان براي 50 مدرسه انجام شد؛ اما هم‌‏اكنون اين طرح براي اتصال 8 هزار و 500 مدرسه توسط شركت‌‏هاي PAP اجرايي مي‌‏شود.

متن كامل خبر

 

هفته‌ي پژوهش امسال از 25 تا 29 دي 1385 با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصميم‌گيري نكنيم» برپا مي‌شود
23/10/1385
دبير ستاد هفته‌ي پژوهش، از برپايي مراسم هفته‌ي پژوهش با حضور جمعي از مقام‌هاي مسؤول و پژوهشگران كشور از روز دوشنبه 25 دي 1385 در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏، «دكتر سيد اميد فاطمي» با اعلام اين خبر افزود: هفته‌ي پژوهش امسال از 25 تا 29 دي 1385 با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصميم‌گيري نكنيم» برپا مي‌شود.
وي گفت: ‌هفته‌ي پژوهش آذر هر سال برپا مي‌شد كه امسال به‌دليل تقارن اين ايام با انتخابات خبرگان رهبري و شوراها و براساس تصميم كميسيون دايمي شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري تاريخ آن به 25 تا 29 دي 1385 موكول شد.
«فاطمي» با اشاره به اين‌كه اين مراسم در سه سطح «ملي»، «استاني» و «دانشگاهي» برپا مي‌شود، تصريح كرد: يكي از سياست‌هاي اصلي هفته‌ي پژوهش امسال، ‌خارج شدن از بحث «فردگرايي» در پژوهش است.
وي ياداور شد: برپايي جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور، ‌نمايشگاه ارائه‌ي فعاليت‌هاي پژوهشي و فناوري، فن بازار ملي، برپايي نمايشگاه كتب تخصصي و نيز برپايي كارگاه‌ها، سمينارها و نشست‌ها برنامه‌هاي مهم هفته‌ي پژوهش امسال را تشكيل مي‌دهد.
دبير ستاد هفته‌ي پژوهش ‌با اشاره به شكل‌گيري شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري اضافه كرد: ظرفيت‌سازي در پژوهش و توسعه‌ي علومي كه احتياج به تبادل‌نظر دارد بحث بودجه‌ريزي، سند توسعه‌ي پژوهش و فناوري، سيستم مديريت اطلاعات پژوهش و فناوري و ... امسال بيش‌تر مورد تأكيد قرار مي‌گيرد.
وي با تبريك به مناسبت ابلاغ «سند پژوهش و فناوري كشور» - كه چندي پيش توسط رياست جمهوري ابلاغ شده - برپايي مراسم ويژه‌ي هفته‌ي پژوهش را گامي اساسي در راه تحقق اين سند نام برد.
«دكتر فاطمي» گفت: جشنواره‌ي پژوهش و فناوري - كه امسال هم‌زمان با نخستين روز هفته‌ي پژوهش روز دوشنبه 25 دي 1385 در تهران آغاز به‌كار مي‌كند - در سال‌هاي گذشته با عنوان جشنواره‌ي پژوهشگران برگزيده مطرح بود كه از امسال با عنوان «جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور» مطرح شده است.

متن كامل خبر

 

حداقل يك تا 4 درصد اعتبارات هزينه‌اي دستگاه‌ها بايد به پژوهش اختصاص يابد
23/10/1385
هيأت وزيران روز جمعه 22 دي 1385 به رياست «دكتر محمود احمدي‌نژاد» رئيس‌جمهور اختصاص حداقل يك تا 4 درصد اعتبارات هزينه‌اي دستگاه‌ها به پژوهش را تصويب كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هيأت وزيران در سه جلسه‌ي صبح، بعد از ظهر و شب، بررسي لايحه‌ي بودجه‌ي 86 كل كشور را ادامه داد و احكام ديگري از آن را نيز به تصويب رساند.
براساس مصوبه‌هاي اين روز به‌منظور حمايت بيش‌تر از فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي مقرر شد در سال 86 همه‌ي دستگاه‌هاي اجرايي مكلف به هزينه‌ي حداقل يك تا 4 درصد اعتبارهاي هزينه‌اي خود در امور «پژوهشي و تحقيقات و فن‌اوري» باشند و فهرست كامل فعاليت‌هاي پژوهشي و توسعه‌ي علمي و فناوري در دست انجام خود را به شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كند.

متن كامل خبر

 

رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش: دانش‌اموزان پژوهنده از سال آينده تقدير مي‌شوند
23/10/1385
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش با اعلام ارسال 198 طرح پژوهشي برتر هم‌زمان با هفته‌ي پژوهش اظهار كرد: معلمان پژوهنده 9 طرح پژوهشي، تقدير ملي و 64 طرح پژوهشي هم‌زمان با روز پژوهش امسال در 26 دي‌ تقدير كشوري خواهند شد.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايسنا)، «دكتر اسلاميه» با اشاره به اين‌كه با توجه به تقارن «هفته‌ي پژوهش» با «انتخابات مراسم تقدير از معلمان پژوهنده» از 26 آذر به 26 دي 1385 تغيير يافت، اظهار كرد: در سراسر استان‌ها 33 هزار طرح، يافته، گزارش، اسناد و عمليات ميداني توسط معلمان به مناطق 710 گانه‌ي آموزش و پرورش 32 استان كشور ارسال شد و از اين بين 198 طرح به پژوهشگاه آموزش و پرورش رسيد.
وي با اشاره به اين‌كه از اين بين 19 پژوهش به‌عنوان پژوهش برتر معرفي شدند اظهار كرد: مراسم تقدير از پژوهشگران و پژوهش‌هاي برتر آموزش و پرورش 26 دي 1385 در سالن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش با اشاره به اين‌كه ماهيت تحقيق براي آموزش و پرورش ارزش محسوب شده و حمايت از معلمان پژوهنده را صرفاً در هفته‌ي پژوهش دنبال نمي‌كنند تأكيد كرد: ما به‌دنبال بلند كردن پرچمي هستيم كه پژوهش‌ و پيمايش‌هاي تحقيقاتي در جامعه مهم شمرده شوند چرا كه معتقديم ارزش‌گذاري به اصل پژوهش منهاي پژوهشگر است.
وي با اشاره به تقدير از 5 پژوهش برتر - كه قابليت اجرايي و عملياتي دارند - اذعان كرد: هم‌چنين سه پژوهشگر برتر نيز انتخاب و به وزارت علوم براي تقدير معرفي شدند؛ هم‌چنين يك پژوهشگر ويژه نيز - كه در عرض يك‌سال 23 مقاله در مجله‌هاي علمي برتر چاپ كرده است اما در جدول وزارت علوم به حد نصاب لازم نرسيده - به تشخيص آموزش و پرورش مورد تقدير ويژه قرار خواهد گرفت.
«اسلاميه» با بيان اين‌كه شخصاً به‌دنبال افزايش تعداد 9 معلم پژوهنده‌اي كه مورد تقدير قرار خواهند گرفت به 13 نفر است تصريح كرد: با توجه به اين‌كه تاكنون تنها از دانش‌اموزان برنده‌ي جشنواره‌ي خوارزمي تقدير مي‌شد لذا طرحي در دست پژوهشگاه آموزش و پرورش است كه براساس آن از سال آينده دانش‌اموزان پژوهنده‌اي كه علاوه بر مطالعه قوي داراي طرح‌هاي پژوهشي، اختراعات و ... ثبت شده هستند نيز مورد تقدير قرار بگيرند.
وي با بيان اين‌كه در سال جاري از دو دانش‌اموز ويژه نيز - كه در اختراعات رايانه‌اي رتبه‌ي اول آسيا را به خود اختصاص داده‌اند - تقدير خواهد شد اذعان كرد: شعار امسال هفته‌ي پژوهش «پژوهش براي تحقق مدرسه‌ي زندگي» است.
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش ضمن تشريح فعاليت‌هاي پنج‌گانه‌ي اين پژوهشگاه خاطر نشان كرد: راهبري،‌ هدايت، نظارت و بررسي عملكرد كليه‌ي شوراهاي تحقيقاتي استان‌ها و رصد كاربستي كردن يافته‌هاي آن‌ها،‌ تشكيل كميته‌ي پژوهش و معاونت‌هاي ستاد آموزش و پرورش براي پاسخگويي به نيازهاي علمي، پيمايشي، مقايسه‌اي و اسنادي آن‌ها و مستندسازي فعاليت معاونت‌ها، به‌روز كردن دانش‌اموزان، معلمان و محققان حوزه‌ي آموزش و پرورش و در نتيجه ارتباط با 64 كشور پيشرفته از اين جهت، حضور در دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و تحقيقاتي و توسعه‌ي اصل پژوهش از جمله وظايف اين پژوهشگاه است.
وي با اشاره به تصويب لايحه‌ي پيشنهادي دانشمندان ايراني به مجمع جهاني IEA در خصوص توسعه‌ي اصل پژوهش اظهار كرد: به‌علاوه پژوهشگاه آموزش و پرورش تاكنون با 64 كشور پيشرفته جهان ارتباط پژوهشي، فعاليت تحقيقاتي، تدويني،‌ نگارشي و ويراستاري كتب داشته است؛ هم‌چنين بر اساس مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي پژوهشگاه آموزش و پرورش عضو مجمع بين المللي IEA محسوب شده و هيأت وزيران نيز مجوز داده است تا ايران حق عضويت سالانه خود را در اين مجمع پرداخت كند.

 

سخنگوي دولت خبر داد: معاون علمي رئيس‌جمهور به‌زودي معرفي مي‌شود
19/10/1385
تشكيل معاونت علمي رياست‌جمهوري تصويب شده و حكم معاون مربوطه به‌زودي صادر مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر غلامحسين الهام» سخنگوي دولت با بيان اين مطلب درباره‌ي حيطه‌ي فعاليت معاون علمي رئيس‌جمهور - كه رئيس «بنياد ملي نخبگان» نيز خواهد بود - گفت: علاوه بر «بنياد نخبگان»، تمام حوزه‌هاي علمي و فناوري مربوط به رياست‌جمهوري نيز در اين معاونت متمركز خواهد شد.
گفتني است براساس مصوبه‌ي ايجاد معاونت علمي رئيس‌جمهور - كه در پانصد و نود و سومين جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به‌تصويب رسيده و از سوي رئيس‌جمهور و رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ شده است - اساس‌نامه‌ي بنياد ملي نخبگان اصلاح و با تكميل مواد 5 و 8 آن، رئيس بنياد از اين پس به‌عنوان معاون رئيس‌جمهور در امور علمي فعاليت خواهد كرد.
بنياد داراي شخصيت حقوقي مستقل است و به‌صورت مؤسسه‌ي دولتي و منحصراً براساس مقررات اين اساس‌نامه تحت‌نظر رئيس‌جمهور اداره مي‌شود.
«دكتر پرويز داودي» معاون اول رئيس‌جمهور نيز در مراسم تقدير از برگزيدگان هشتمين جشنواره جوان خوارزمي با اعلام ايجاد معاونت جديد رئيس‌جمهور گفته بود، معاونت خاص مسائل علمي شامل نواوري‌ها وفناوري‌ها با هدف حمايت بيش‌تر از پژوهشگران، نواوران و نخبگان در رياست‌جمهوري شكل مي‌گيرد تا با امكاناتي كه رئيس‌جمهوري در اختيار دارد حمايت بيش‌تري از محققان انجام شود.

متن كامل خبر

 

هم‌زمان با اهداي نهمين جايزه‌ي «ترويج علم ايران»، معلمان خلاق و ترويج‌گر علم در مناطق محروم كشور 27 دي 1385 معرفي و تقدير مي‌شوند
06/10/1385
مراسم اعطاي نهمين جايزه‌ي ترويج علم ايران، عصر روز چهارشنبه 27 دي 1385 در تالار همايش‌هاي پارك علم و فناوري دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر عباس حري» رئيس «انجمن ترويج علم» با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: در اين مراسم ضمن اعطاي جايزه‌ي ترويج علم به مروج برگزيده‌ي سال كشور از كوشش‌هاي حداكثر چهار نفر ديگر از مروجان علم نيز با اعطاي هدايايي تقدير مي‌شود.
وي هدف از اعطاي جايزه‌ي ترويج علم را «قدرداني از مروجان علم»، «تشويق عموم به فعاليت و زمينه‌سازي براي ارتقاي بينش و تفكر علمي در جامعه» عنوان و خاطرنشان كرد: جايزه‌ي سالانه ترويج علم ايران از سال 1377 با هدف معرفي و تجليل از شخصيت‌هايي كه در سطح كشور براي همگاني كردن علم، گسترش انديشه و فرهنگ علمي و كاربرد علم در سطوح مختلف زندگي اجتماعي فعاليت كرده‌اند، اهدا مي‌شود.
«مهندس طاهره رستگار» عضو هيأت مديره‌ي انجمن نيز اظهار داشت: انجمن ترويج علم ايران براي نخستين بار و هم‌زمان با مراسم اهداي نهمين جايزه‌ي ترويج علم ايران، بخش ويژه‌اي را به «تجليل از معلمان خلاق و ترويج‌گر علم در مناطق محروم كشور» اختصاص داده است.
وي با بيان اين‌كه قدرداني انجمن‌هاي غيردولتي از معلماني كه خارج از وظيفه‌ي خود در جهت ترويج علم گام برمي‌دارند در بسياري از كشورها امري كاملاً مرسوم است خاطرنشان كرد: در اولين دوره‌ي تقدير از معلمان مروج علم در مناطق محروم از سه نفر از معلماني كه در مناطق محروم و دورافتاده - نه در مراكز و شهرستان‌هاي بزرگ استان‌هاي مختلف كشور - در جهت ترويج علم گام برمي‌دارند با اعطاي جايزه و لوح تقدير قدرداني مي‌شود.
بنابراين گزارش، «دكتر ناهيد بني‌هاروني» دبير انجمن ترويج علم ايران نيز در جمع خبرنگاران درباره‌ي روند برگزاري نهمين دوره‌ي جايزه‌ي ترويج علم ايران اظهار داشت: انجمن ترويج علم ايران از حدود چهارماه پيش از تمام اشخاص حقيقي و حقوقي (اعم از نهادهاي دولتي و غيردولتي) دعوت كرده كه خود يا ديگر نامزدهاي موردنظر خويش را از ميان آموزشگران، سياستگذاران، طراحان، برنامه‌ريزان، سرمايه‌گذاران در ترويج علم و نهادهاي فعال در زمينه‌هايي كه ماهيت «ترويج علم» دارند به دبيرخانه‌ي انجمن معرفي كنند كه تاكنون بيش از 55 نامزد به دبيرخانه معرفي شده‌اند.
برنده‌ي جايزه ترويج علم سال 1385 و مروجان قابل تقدير، طي دو هفته‌ي آينده از سوي داوران معرفي خواهند شد.
وي خاطرنشان كرد: اين تعداد نامزدها، غير از نامزدهايي هستند كه در بخش معلمان خلاق و ترويج‌گر علم در مناطق محروم كشور معرفي شده‌اند.
دبير انجمن ترويج علم ايران در پايان با اشاره به اهميت ترويج علم در اعتلاي سطح علمي و فرهنگي جامعه توجه بيش از پيش مسؤولان و رسانه‌ها به اين بخش و حمايت از اشاعه‌ي فعاليت‌هاي ترويج علم در كشور را خواستار شد.

متن كامل خبر

 

دوره‌ي آموزشي باشگاه دانش‌پژوهان جوان ويژه‌ي اعضاي تيم‌هاي ملي المپيادها آغاز شد
03/10/1385
اعضاي تيم‌هاي المپياد علمي کشور از روز يكشنبه سوم دي 1385 دوره‌ي آموزشي ويژه‌ي خود را زير نظر کميته‌هاي علمي در باشگاه دانش پژوهان جوان آغاز کردند.
به‌گزارش روابط عمومي باشگاه، دانش‌پژوهان در اين دوره ضمن آشنايي با مباحث مختلف به‌صورت مستمر مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند و نهايتاً اواخر بهار 1386 تيم‌هاي اعزامي جمهوري اسلامي ايران به المپيادهاي علمي جهاني از ميان اين عزيزان انتخاب خواهد شد.

متن كامل خبر

 

توسط روابط عمومي باشگاه پژوهشگران جوان، شرايط و چگونگي شرکت در آزمون مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي سال 1385 اعلام شد
03/10/1385
شرايط و چگونگي شرکت در آزمون مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي سال 1385 طي بخشنامه‌اي از طرف باشگاه دانش پژوهان جوان به سازمان آموزش و پرورش استان‌هاي کشور اعلام شد.
به‌گزارش روابط عمومي باشگاه باشگاه دانش‌پژوهان جوان، دانش‌اموزان واجد شرايط و علاقه‌مند به شرکت در اين آزمون‌ها مي‌توانند در مهلت مقرر (11 تا 22 دي 1385) براي ثبت‌نام به مسؤول ثبت‌نام واحد آموزشي خود مراجعه كنند.

متن كامل خبر

 

كامپيوترهاي نوري» در راه‌ هستند! محققان IBM ريزابزاري براي ذخيره‌ي نور ساختند
03/10/1385
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين محققان يك وسيله‌ي سيليكوني طراحي كرده‌اند كه پيشرفت مهمي در زمينه‌ي علمي كردن ارتباطات و اتصالات داخلي نوري محسوب مي‌شود.
اين محققان با وارد كردن نور در درون يك مدار براي چندين نوبت از ميان ساختارهاي حلقه‌اي شكل - كه از سيليكون تراشيده شده‌ است - توانسته‌اند جريان نور را در يك ريزتراشه ذخيره كنند.
به‌گفته‌ي محققان، ‌ذخيره كردن اطلاعات الكترونيك در حافظه‌ي رايانه، كاري ساده است اما كنترل نور دشوارتر است.
اين وسيله‌ي سيليكوني جديد، ده‌ها بار كوچك‌تر از انواعي است كه در گذشته تهيه شده‌اند.
اين اختراع مي‌تواند كليدي براي توليد رايانه‌هاي الكترونيكي، نوري باشد.
در اين رايانه‌ها، اين وسيله با استفاده از الكترون‌ها محاسبه مي‌كند اما اطلاعات به ساير ابزار و قطعه‌ها با استفاده از نور منتقل مي‌شود؛ به اين ترتيب براي ارتباطات داخلي نياز به استفاده از سيم‌هاي معمولي نيست كه اغلب در جريان‌هاي بالا داغ مي‌شوند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 59    بازديد امروز: 7    كل بازديدها: 70188
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما