<<صفحه قبل  [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
                   

ايران مقام هفتم جهان را در المپياد كامپيوتر بدست آورد
30/05/1385
تيم چهار نفره‌ي دانش‌آموزان جمهوري اسلامي ايران در مسابقه‌هاي جهاني المپياد كامپيوتر در «مكزيك» - با چهار پله صعود نسبت به سال گذشته - به مقام «هفتم» در ميان ۷۵‬ كشور شركت‌كننده دست يافت.
به‌گزارش خبرگزاري ايرنا به‌نقل از سفارت جمهوري اسلامي ايران در مكزيك، «وحيد لياقت» در اين مسابقه‌ها مدال طلا گرفت؛ «نيما احمدي» و «شايان احساني» صاحب مدال نقره شدند و «حسام‌الدين اخلاق‌پور» نيز مدال برنز را كسب كرد.
با كسب اين مدال‌ها، ايران پس از «چين»، «لهستان»، «روسيه»، «كره‌ي جنوبي»، «امريكا» و «روماني» در جمع كشورهاي برتر جهان قرار گرفت.
پس از ايران، «اوكراين» و «تايوان» به‌ترتيب به مقام‌هاي «هشتم» و «نهم» جهان دست يافتند.
المپياد جهاني كامپيوتر كه از بيست و دوم مرداد سال 1385 در شهر «مريدا» مركز ايالت «يوكاتان» واقع در جنوب‌شرقي «مكزيك» آغاز شده بود به‌كار خود پايان داد.
در اين مسابقه‌ها، ۲۸۶ ‬دانش‌آموز از ۷۵ ‬كشور جهان با يكديگر رقابت كردند.
دكتر «قاسم جابري‌پور» استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران سرپرستي تيم ملي المپياد دانش‌آموزي كامپيوتر ايران را در اين دوره برعهده داشت و «سيد امين حيدري» و «حميد مهيني» به‌عنوان ناظرين علمي، تيم ايران را در اين مسابقه‌ها همراهي مي‌كردند.

 

سه نفر برگزیده‌ی المپیاد جهانی كامپيوتر اعلام شدند
29/05/1385
سه نفر برگزیده‌ی مسابقه‌هاي المپیاد جهانی كامپيوتر - که در مکزیک برگزار شد - اعلام شد.
«فیلیپ ولسکی» (Filip Wolski) از «لهستان» نفر اول این مسابقه‌ها شد. وي که این چهارمین تجربه‌ی حضورش در این مسابقه‌ها است، گفت: «این خاص‌ترین تجربه‌ی المپیاد برای من بود ... می‌خواهم در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر ادامه بدهم ...»
«جایی هین» (Jae Yun) از «کره» رتبه ی دوم را کسب کرد. وي اولین دوره‌ای بود که در این مسابقه‌ها شرکت کرده بود ولی به‌گفته‌ی خودش پنج‌سال خود را آماده‌ي چنين رقابت‌هايي کرده بود.
او نیز می خواهد در رشته‌ي مهندسی کامپیوتر ادامه بدهد و لذا مي‌گويد: «می‌توانم بگویم که سؤال‌هاي روز اول آسان ولي سؤال‌هاي روز دوم سخت بود».
او داوری مسابقه‌ها را خيلي خوب ارزيابي كرد.
«فن لانگ» (Fan Lang) از «چین» توانست رتبه‌ي سوم این مسابقه‌ها را بدست آورد. وي دوره‌ی قبل نیز توانسته بود سيزدهم جهان شود.
وي در سؤال خبرنگاران در بيان حالت احساسات خود گفت: «احساس طلايي بودن واقعاً احساس خوبی است».

 

خبری کوتاه از «المپیاد جهانی کامپیوتر»
28/05/1385
در پی برگزاری «المپیاد جهانی کامپیوتر» (ioi) در کشور «مکزیک»، توضیح مربوط به این آزمون در سایت رسمی مسابقه‌ها به‌نشاني ذيل درج شده است:
http://olympiads.win.tue.nl/ioi/ioi2006/contest
این توضیح‌ها شامل: قوانین و سؤال‌ها است و در روزهای آتی، گزارشی از آن خواهیم داشت!!

 

شركت «گوگل» ثبت‌نام از داوطلبان حضور در مسابقه‌ي بين‌المللي ساليانه‌ي برنامه‌نويسي خود را آغاز كرد
26/05/1385
به‌گزارش «خبرگزاري ايرنا» به‌نقل از سايت اينترنتي «تك وب»، هم‌اكنون ثبت‌نام براي شركت در دور مقدماتي مسابقه‌ي برنامه‌نويسي شركت «گوگل» با نام «گوگل كد جم» ‪[Jam 2006 (Code)]‬ براي عموم علاقه‌مندان آزاد است.
دور مقدماتي مسابقه برنامه‌نويسي «گوگل»، داراي قدرتمندترين موتور جستجوي اينترنت، در تاريخ پنجم سپتامبر(‪۱۴ ‬شهريور) برگزار مي‌شود و در همان تاريخ، ثبت‌نام از داوطلبان شركت در اين مسابقه بزرگ پايان مي‌يابد.
شركت گوگل با هزينه‌ي خود، يكصد داوطلب برتر شركت‌كننده در مرحله‌ي اول اين مسابقه را به شهر نيويورك دعوت كرده و مرحله پاياني اين رقابت در تاريخ‪ ۲۷ ‬اكتبر در دفتر مهندسي شركت «گوگل» در شهر نيويورك برگزار خواهد شد.
لازم به‌ذكر است سال گذشته‪ ۱۴ ‬هزار و‪ ۵۰۰ ‬برنامه‌نويس داوطلب از ‪ ۳۲ ‬كشور جهان در اين مسابقه شركت داشتند كه در نهايت «ماريك سيگان» از كشور لهستان موفق به كسب مقام نخست شد.
در اين مسابقه، شركت گوگل، مسأله‌هايي مربوط به «مهارت‌هاي برنامه‌نويسي» و «قوه‌ي خلاقيت» براي شركت‌كنندگان مطرح مي‌كند كه برنده‌ي نهايي اين رقابت يك جايزه‪ ده ‬هزار دلاري از طرف گوگل دريافت خواهد كرد.
علاوه بر نفر اول، شركت گوگل جوايزي را نيز براي تمامي يكصد‬ برنامه‌نويس راه‌يافته به دور نهايي اين مسابقه ها در نظر گرفته و كل رقم جوايز در نظر گرفته شده براي يكصد ‬نفر اول مسابقه «كد جم ۲۰۰۶»، ‬رقم ‪۱۵۵‬ هزار دلار اعلام شده ‌است. هم چنین از بین 100 نفر برگزیده چند نفری بعد از امتحان و مصاحبه برای استخدام در گوگل پذیرفته می شوند!!
علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيش‌تر در زمينه‌ي چگونگي شركت در اين مسابقه مي‌توانند به وب سايت «كد جم» به‌نشاني اينترنتي زير مراجعه كنند: ‪www.google.com/codejam‬

 

تیم ملی المپیاد کامپیوتر جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مسابقه‌هاي جهانی عازم مکزیک شد
21/05/1385
تیم ملی المپیاد کامپیوتر جمهوری اسلامی ایران متشکل از چهار دانش‌آموز، يك سرپرست و دو ناظر علمی به‌منظور شرکت در «هجدهمین المپیاد جهانی کامپیوتر» بامداد روز گذشته تهران را به مقصد مکزیک ترک کرد.
به‌گزارش «باشگاه دانش‌پژوهان جوان»، اعضای تیم ملی المپیاد کامپیوتر جمهوری اسلامی ایران را آقایان: «شایان احسانی»، «نیما احمدی‌پور اناری»، «حسام‌الدین اخلاق‌پور» و «وحید لیاقت» تشکیل می‌دهند. هم‌چنين آقایان: «دکتر قاسم جابری‌پور» به‌عنوان سرپرست و «سید امین سیدی رشخوار» و «حمید مهینی» به‌عنوان ناظر علمی این تیم را همراهی می‌کنند.
شایان ذکر است هجدهمین المپیاد جهانی کامپیوتر از بیست و دوم لغایت بیست و نهم مرداد ماه جاری در کشور مکزیک برگزار می‌شود.
علاقمندان جت كسب اطلاعات بيش‌تر مي‌توانند به سايت رسمي مسابقه‌ها به‌نشاني ذيل مراجعه كنند:
http://olympiads.win.tue.nl/ioi/ioi2006/index.html

 

جشن بيست و پنجمين سالگرد توليد رايانه‌هاي شخصي در دنيا
21/05/1385
بيست و پنجمين سالگرد تولد نخستين رايانه‌ي شخصي، 12 اوت 2006 ميلادي (21 مرداد 1385) در دنيا جشن گرفته مي‌شود.
به‌گزارش «خبرگزاري فارس» به نقل از «سيتنا»، با ورود و نفوذ رايانه‌ به همه‌ي‌ عرصه‌هاي زندگي در طول 25 سال گذشته، چهره‌ي‌ جهان نيز به‌آرامي دچار تغييرات شگرفي شده است.
شركت IBM كه پيش‌تر ماشين‌هاي كارت پانچ ادارات و بعدها رايانه‌هاي بزرگ‌تر از يك اتاق را عرضه كرده بود، در روز دوازده اوت 1981 و در نيويورك، اولين رايانه‌ي كوچك به نام «آي بي ام 5151» را پرده‌برداري كرد.
اين دستگاه رايانه كه تنها 16 كيلو بايت حافظه روي كاست‌هاي موسيقي داشت، به‌بهاي 1565 دلار قيمت گذاري شده بود.
بيانيه‌‌ي مطبوعاتي آي بي ام نيز بر صفحه‌ي‌ فسفري سبزرنگ مانيتور تأكيد مي‌كرد كه «كار خواندن را راحت مي‌كند». هم‌چنين راهنماي استفاده‌اي كه اجازه مي‌داد افراد حداكثر در چند ساعت كار با اين رايانه را ياد بگيرند نيز به‌همراه خود دستگاه عرضه شد.

 

مدارس کاليفرنيا الکترونيکي شدند
19/05/1385
کودکاني که از گذشته‌هاي دور آرزوي رفتن به مدرسه بدون در دست گرفتن کتاب و خودکار را داشتند به‌زودي به آرزوي خود مي‌رسند.
به‌گزارش سايت خبري «فن‌اوري اطلاعات و ارتباطات» (ITNA)، جمعي از کارشناسان امريکايي با راه‌اندازي سيستم «آموزش الکترونيکي در مدارس» کاليفرنيا ادعا مي‌کنند که بزرگ‌ترين گام در تأسيس «مدارس بدون کاغذ و قلم» را برداشته‌اند.
«مرکز پيرسون» (Pearson) - که بزرگ‌ترين ناشر کتب درسي در جهان محسوب مي‌شود - اعلام کرد که پس از مدت‌ها تلاش، از اين پس بيش از نيمي از مدارس ابتدايي ايالت کالفرنيا تمامي دروس خود را به‌کمک برنامه‌هاي کامپيوتري ياد خواهند گرفت.
موفقيت اين مرکز در ايالت کاليفرنيا باعث خواهد شد بيش از 5/1 ميليون دانش‌آموز بين 5 تا 11 سال از سال تحصيلي آتي، برنامه‌هاي درسي خود را با برنامه‌هاي کامپيوتري تطابق دهند.
«مرکز پيرسون» در نظر دارد که در صورت موفقيت‌آميز بودن اين برنامه در ماه‌هاي آتي، طرحي مشابه را در ديگر ايالت‌هاي امريکا اجرا كند.

 

طرح شناسايي مشاغل فن‌اوري اطلاعات در ايران
19/05/1385

عضو هيأت علمي ‌دانشگاه تربيت مدرس گفت: در طرح شناسايي مشاغل IT در ايران تلاش شد با در نظر گرفتن استانداردهاي بين‌المللي و رعايت دقيق آن‌ها و با لحاظ كردن ويژگي‌هاي نيروي كار و منابع انساني بومي، برنامه‌هاي كاملي براي تربيت نيروي انساني استخراج شود تا برآوردكننده‌ي نيازهاي كشور بوده و توان رقابت با همگنان خود را در سطح بين‌المللي داشته باشند.
«دكتر غلامعلي منتظر» در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه طرح شناسايي مشاغل IT در ايران و تدوين مفاد آموزشي براي آن، عنوان طرح برگزيده‌ي جشنواره‌ي بين‌المللي خوارزمي در حوزه‌ي IT ‌سال 84 بود، گفت: متأسفانه رويكرد ما به IT از ابتدا سخت‌افزارگرا بود و برداشت رايانه‌اي را به‌همراه داشت. پس از آن براي توسعه‌ي IT به شبكه‌سازي پرداخته شد و شبكه‌هاي جزيره‌اي و منقطع - كه مشكلات متعددي را ايجاد كرده است – به‌وجود آمدند.
وي با اشاره به اين‌كه فن‌اوري اطلاعات، رويكرد و جهان‌بيني جديدي را در عرصه‌ي زندگي اجتماعي ايجاد كرده است، گفت: اين طرح به‌دنبال تغييراتي است كه IT در امور به‌وجود آورده است و از ديد ماهيت كار به آن نگاه مي‌كند و اجراي آن بيش از يك سال به طول انجاميده است.
عضو هيأت علمي‌ دانشگاه تربيت مدرس با بيان اين‌كه ماهيت كار در دنيا در حال تغيير است، به چهار رده‌ي كاري جديد در دنيا اشاره كرد و افزود: در تحقيقاتي كه دانشگاه تربيت مدرس در اين طرح انجام داد، 250 شغل جديد در دنيا در دو رده‌ي تأثير‌گذاري IT و متأثر از IT تعريف شده‌اند كه اغلب شغل‌هاي كاملاً جديدي هستند يا از تركيب و دگرديسي چند شغل حاصل شده‌اند.
وي ادامه داد: مفاد آموزشي براي تربيت نيروهاي جديد تدوين كرديم؛ از آن جا كه معضل اصلي در كشور «اشتغال» است و اگر قرار باشد IT در اشتغال تأثير داشته باشد، بايد به «تربيت نيروي» جديد توجه ويژه‌ داشت.
از سوي ديگر تحقيقاتمان نشان داد كه 50 رده‌ي شغلي اولين جبهه‌ي مواجهه‌ي جامعه‌ي ايران با موج فن‌اوري اطلاعات است. از اين رو هدف اصلي آن بود كه با شناخت اين 50 شغل جديد تمهيدات لازم براي حضور با نشاط جامعه‌ي جوان ايران در عصر اطلاعات مهيا شود.
او «كادر آموزشي» براي تربيت نيروي جديد را در سطح مختلف عمومي، مهارتي (كارگري) و تخصصي (دانشگاهي) لازم دانست و افزود: بر اين اساس نياز است نظام آموزشي در سطوح مختلف («سطح عمومي» كه محوريت آن آموزش و پرورش است، «سطح مهارتي» با محوريت وزارت كار و «سطح تخصصي» كه محوريت آن با وزارت علوم است) براي تربيت و توسعه‌ي منابع انساني در كشور ايجاد شود. متأسفانه در هر سطح با غفلت جدي مواجه هستيم و ديدگاه سخت‌افزارگرا و ديده‌محور به‌جاي ديدگاه «هدف محور» و «مآل‌انديش»، اذهان سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان ملي را مشغول داشته است.
عضو هيأت علمي‌ دانشگاه تربيت مدرس خاطرنشان كرد: آمار وزارت كار نشان مي‌دهد كه 85 درصد از نيروهاي شاغل و آماده به‌كار ايراني، «فاقد مهارت» هستند، به‌همين دليل برخلاف تصورات ما - كه گمان مي‌بريم نيروي كار ايراني ارزان است - علت، «نداشتن مهارت‌هاي لازم» است. اين طرح با «تربيت نيروهاي كار آزموده»، آن‌ها را در مقايسه با نيروهاي هم تراز خود با ساير كشورها قرار خواهد داد.



توضيح سردبير سايت
از آن‌جايي كه اطلاع دانش‌آموزان علاقمند به شركت در «المپيادهاي كامپيوتر» از آينده‌ي كاري در كشور عزيزمان ايران نيازمند دانستن اطلاعاتي است كه طي پروژه‌هاي علمي انجام مي‌شود، انتخاب اين خبر در اين راستا براي اين عزيزان انجام شده است.
راستي به‌نظر شما چرا «آموزش مستمر و فراگير مهارت‌ها در امر فن‌اوري اطلاعات» براي كليه‌ي سازمان‌هاي ما لازم است؟

يواشكي: البته تو المپياد كامپيوتر كاري با اين كارها نداريم اما نكته اينجاست كه اگر شما بريد المپياد كامپيوتر و بعدش هم به‌طور طبيعي به رشته‌هاي علوم كامپيوتر يا مهندسي كامپيوتر كشيده بشيد اين بحث‌ها براي شما كاربرد پيدا مي‌كنه. در حقيقت وقتي شما داريد مي‌ريد سراغ المپياد كامپيوتر بايد بدونيد كه آينده‌ي تحصيلي و كاريتون هم احتمالاً رشته‌ي كامپيوتر خواهد بود.

 

دوازدهمين كنفرانس بين‌المللي انجمن كامپيوتر ايران اسفندماه برگزار مي‌شود
18/05/1385
دوازدهمين كنفرانس سالانه‌ي انجمن كامپيوتر ايران با هدف «رشد، اعتلا و اشاعه‌ي دانش رايانه و فن‌آوري اطلاعات» در دو بخش: «مقالات عادي» و «پوستر» با تأكيد بر جنبه‌هاي بنيادي، كاربردي، راهبردي و توسعه‌اي ويژه در تاريخ «يكم اسفند» 1385 به‌مدت سه روز برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از موضوع‌هاي قابل‌ارائه‌ در اين كنفرانس، «معماري شبكه»، «انتقال داده بر روي رايانه»، «شبكه‌هاي عصبي»، «عنوان‌هاي پيشرفته‌ي مرتبط در علوم و مهندسي رايانه» عنوان شده است.
در اين دوره، تمامي‌ امور مربوط به كنفرانس كاملاً الكترونيكي برگزار مي‌شود. به‌همين خاطر مقالات ارسال شده بايد در قالب PDF تهيه شده باشند. بهترين مقالات در دو رده‌ي «دانشجويي» و «غير دانشجويي» انتخاب خواهد شد.
علاقه‌مندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيش‌تر به سايت به نشاني: http://www.csicc2007.sbu.ac.ir مراجعه كنند.

 

با حضور دانشجويان 42 كشور جهان، چهارمين دوره‌ي رقابت‌هاي فن‌آوري مايكروسافت در هند آغاز شد
18/05/1385
دانشجويان از 42 كشور جهان، جديدترين ابداعات و اختراعات خود در زمينه‌ي «كمك به مردم براي داشتن زندگي سالم‌تر» را در مسابقه‌ي فن‌آوري مايكروسافت به نمايش گذاشتند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌، بنا بر اعلام مسؤولان برگزاري اين رقابت‌ها، حدود 180 دانشجو در قالب 72 تيم از ميان 68 هزار متقاضي جهاني، براي مرحله‌ي نهايي مسابقه‌ي Imagine Cup 2006 در پايان هفته‌ي گذشته‌ي ميلادي وارد تاج محل شدند.
در اين رقابت كه چهارمين دوره‌ي آن در حال برگزاري است، هندوستان داراي يكي از بيش‌ترين تعداد شركت‌كنندگان است.
يكي از مبتكران «19 ساله‌ي تايلندي» با نمايش روش ابداعي كم هزينه‌ي خود گفت: مردمان امروزي داراي يك زندگي سرشار از بيماري‌هاي سخت هستند و براي همين گردهم آمديم تا با استفاده از فن‌آوري‌هاي روز جهان، به مبارزه با اين بيماري‌ها بپردازيم.
يك گروه شركت‌كننده از هنگ‌كنگ نيز قصد دارد با كمك روش استريليزده كردن اتوماتيك و سيستم تأييد براي بيمارستان‌ها و فروشگاه‌هاي قصابي، از شيوع بيماري‌هاي ويروسي و عفوني جلوگيري كنند. «نوجوان 16 ساله‌ي» عضو اين گروه هنگ‌كنگي اميدوار است با به‌كارگيري سيستم ابداعي گروهش، بتواند با بيماري آنفولانزاي پرندگان مقابله كند.
مدير بخش ابداعات آكادميك مايكروسافت در اين رابطه گفت: سال گذشته يك تيم يوناني مدلي ارائه كرد كه مي‌توانست زبان اشاره را به آوا تبديل كند. آن‌ها براي توسعه‌ي اين طرح 500 هزار يورو هزينه كرده بودند.
برنده‌ي اين دوره از مسابقه‌ي فن‌آوري مايكروسافت، جايزه‌ي 125 هزار دلاري دريافت خواهد كرد؛ به‌طور كلي جوايز در شش بخش اهدا مي‌شوند كه مهم‌ترين جايزه به بخش «طراحي نرم‌افزار» تعلق مي‌گيرد.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 28    بازديد امروز: 4    كل بازديدها: 70163
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما