<<صفحه قبل  [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] صفحه بعد>>
                   

چگونگي عضوگيري و مدارك لازم براي «احراز نخبگي» اعلام شد
02/07/1385
«سخنگوي بنياد ملي نخبگان» در خصوص تسهيلات نظام وظيفه‌ي نخبگان گفت: افرادي را كه در چارچوب «آيين‌نامه‌ي احراز نخبگي» به «ستاد كل نيروهاي مسلح» معرفي مي‌كنيم كه مطابق «ضوابط ستاد» تسهيلات تعيين‌شده را دريافت مي‌كنند كه در اين راستا از 23 تير 1385 تاكنون تعدادي از افراد متقاضي به «ستاد كل نيروهاي مسلح» معرفي شده‌اند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر اميرحسين طاهري» «رئيس دفتر معاون اول رئيس‌جمهور» و «سخنگوي بنياد ملي نخبگان» - كه در نخستين نشست مطبوعاتي پيرامون عملكرد بنياد نخبگان سخن مي‌گفت - خاطرنشان كرد:‌ آيين‌نامه‌ي حمايت از نخبگان در كارگروه هيأت امنا تكميل شده و براي اجرا نيازمند تصويب هيأت امناي بنياد است اما با توجه به «پويايي استعدادها» و نيز «موانع موجود» بر سر راه نخبگان، باب آن باز بوده و موارد ديگري نيز مي‌تواند به آيين‌نامه افزوده شود.
وي خاطرنشان كرد: براي حمايت مادي و معنوي از نخبگان، آيين‌نامه‌هاي متعددي در گذشته در سازمان‌ها و نهادهاي متعددي چون «دفتر جذب نخبگان»، «استعدادهاي درخشان»، «شوراي هدايت استعدادهاي درخشان»، «انجمن نخبگان» و غيره وجود داشت كه فعاليت‌هاي آن‌ها كماكان به قوت خود باقي است و فعاليت هيچ‌يك از آن‌ها متوقف نشده اما بنياد در ميان‌مدت و درازمدت وظيفه‌ي سازماندهي آن‌ها را دارد و نگاه كلي ما، «بسترسازي براي نخبگان» جهت «ارائه‌ي خدمت به مردم» است تا واسطه‌اي باشيم ميان تئوري و آن‌چه بايد در عمل تحقق يابد.
«دكتر طاهري» افزود: آيين‌نامه‌ي احراز نخبگي توأم با بهره‌گيري بسيار بالا، دقيق و زمان‌بر از تجربه‌هاي موجود در گذشته‌ي نهادهاي فعال در زمينه‌ي امور مربوط به نخبگان و نيز نظر افراد نخبه، تدوين شده كه اميدواريم در اجراي امور نيز ما را ياري رسانند.

 تعيين «اعضاي هيأت علمي» واجد شرايط احراز نخبگي
وي خاطر نشان كرد: تعيين برگزيدگان اعضاي هيأت علمي - كه در مراتب دانشگاهي كار ممتاز و شاخصي انجام داده‌اند – به‌عنوان يكي از گروه‌هاي مشمول احراز نخبگي، نيازمند ضوابط اجرايي است كه تدوين آن به وزارتخانه‌هاي مربوطه محول شد تا دو هفته پس از آخرين جلسه‌ي هيأت امنا آن را ارائه دهند.
سخنگوي بنياد ملي نخبگان تصريح كرد: بنياد وظيفه‌ي «شناسايي»، «هدايت»، «حمايت»، «جذب» و «به‌كارگيري» نخبگان و استعدادهاي برتر را دارد و هر كس كه مي‌خواهد زير چتر حمايت بنياد قرار گيرد بايد مصاديق احراز نخبگي را داشته باشد و البته مطالعه‌هاي ما محدود و بسته نيست و اين‌كار هم‌چنان ادامه دارد.
بنابراين گزارش، وي در خصوص «نوع حمايت بنياد» از واجدين شرايط گفت: حمايت‌هاي مادي و معنوي شامل «تسهيلات مالي»، «وام»، «اعتبار» و در صورت نياز «مسكن» يا «هر نوع حمايتي» است كه يكسان نبوده و با مشورت فرد نخبه انجام مي‌شود لذا اين حمايت‌ها به‌فرد نخبه نيست بلكه به‌ايده‌ي وي و كمك به بسترسازي آن در اجرا است كه منفعت آن شامل عامه‌ي مردم مي‌شود.

 راه‌اندازي «وب‌سايت بنياد» به‌منظور ارتباط مستقيم با نخبگان
وي با اشاره به اهميت ارتباط مستقيم با نخبگان گفت: ارتباط مستقيم با نخبگان امري ضروري است و بنياد در تلاش براي تكميل سير حمايتي و حفظ نخبه در داخل كشور است كه در آينده برنامه‌هاي خود را معرفي مي‌كند.
وي در معرفي سايت بنياد اظهار كرد: اطلاعات موجود در سايت مربوط به اخبار بنياد، «جلسه‌هاي كارگروه‌ها»، «معرفي بنياد و اساسنامه»، «مصوبه‌ها» و «فرم» مربوط به شناسايي نخبگان به‌نشاني الكترونيكي ذيل است:
www.bonyad-nokhbegan.ir

 ايجاد «دفاتر بنياد نخبگان» در واحدهاي جهاد دانشگاهي
وي خاطر نشان كرد: با كليه‌ي دانشگاه‌هاي تحت‌نظارت وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت براساس نفرات حايز شرايط نخبگي دانشگاه‌هاي تهران، اميركبير، شهركرد و اهواز مكاتبه شده و مابقي مكاتبه‌ها تا ميلاد امام حسن مجتبي(ع) انجام مي‌شود.
هم‌چنين طبق مذاكره‌هاي صورت گرفته با جهاد دانشگاهي تصميم به ايجاد دفتري براي ارتباط مستمر متقاضيان در واحدهاي جهاد دانشگاهي داشته‌ايم.

 «مدارك مورد نياز» براي واجدان شرايط احراز نخبگي
«دكتر طاهري» در خصوص مدارك مورد نياز نخبگان واجد شرايط احراز نخبگي گفت: در پاكت‌هاي ارسالي واجدان شرايط، نامه‌ي درخواست افراد و مدارك تأييديه‌ي آن‌ها از «مراكز وزارت علوم و بهداشت» و «سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران» قرار دارد و تا تكميل درخواست‌ها، كارت عضويت براي افراد صادر نمي‌شود.
مبناي كار ما نفرهاي «اول تا سوم» كنكور سراسري 85 است اما سنوات قبل نيز در دستور ادامه‌ي كار بنياد قرار دارد.

 «آمادگي مجلس» براي افزايش بودجه‌ي بنياد
وي در خصوص بودجه‌ي بنياد اظهار كرد: علت عدم جذب بودجه‌ي سال گذشته، «عدم تعيين احراز شرايط نخبگي» بود كه در سال 1385 بودجه تحقق مي‌يابد و آمادگي مجلس شوراي اسلامي براي افزايش بودجه‌ي بنياد نيز محسوس است.
بنابراين گزارش، «دكتر طاهري» با اشاره به روند تشكيل بنياد نخبگان گفت: در سال 83 ايجاد بنياد ملي نخبگان از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيشنهاد و اساسنامه‌ي آن در دولت گذشته تصويب شد و فعاليت‌هاي اجرايي بنياد از اواخر سال 84 در دستور كار دولت نهم قرار گرفت.
براساس اساسنامه، اولين اقدام لازم، «تشكيل اركان بنياد» و در رأس آن «هيأت امنا» بود كه طي جلسه‌هايي با فرهيختگان كشور، اعضاي حقيقي شامل «دكتر منصور كبگانيان»، «دكتر محمدرضا انصاري»، «حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر سيد احمد علم‌الهدي»، «دكتر مرضيه وحيدي دستجردي»، «دكتر زهرا رهنورد»، «دكتر مهدي‌نژاد نوري» و «دكتر كي‌نژاد» و اعضاي حقوقي نيز شامل: «دكتر مخبر دزفولي»، «دكتر زاهدي»، «دكتر باقري لنكراني»، «دكتر صفار هرندي»، «مهندس فرشيدي»، «دكتر جاسبي»، «دكتر رهبر»، «دكتر عباسپور تهراني»، «دكتر منتظري» و «حجت‌الاسلام و المسلمين محمديان» انتخاب شدند و در اوايل سال 85 حكم آن‌ها صادر شد و فعاليت اجرايي پس از برگزاري اولين جلسه‌ي هيأت امنا شكل گرفت.
«دكتر طاهري» خاطر نشان كرد: از ميان اعضاي هيأت امنا، يك «گروه كاري» براي تدوين آيين‌نامه‌هاي اجرايي شامل: «آيين نامه‌ي مالي»، «تشكيلات بنياد»، «شرايط احراز نخبگي و حمايت»، به‌عنوان مبناي كار بنياد تشكيل شد.
وي افزود: در آيين‌نامه‌ي احراز نخبگي، شرايط و ضوابط نخبگان و استعدادهاي برتر تعيين شد كه پس برگزاري 14 جلسه‌ي كارگروه، تدوين شده و براساس مفاد 4 اساسنامه‌ي بنياد بايد به‌تصويب «شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي» رسيد كه در تاريخ 28 مرداد 1385 اين آيين‌نامه ارسال و در 14 شهريور 1385 از سوي شورا تصويب شد.
بنابراين گزارش، وي در ادامه اظهار كرد: اولين اقدام اجرايي پس از تصويب آيين‌نامه ‌در قالب «فرم‌هاي عملياتي، مكاتبه‌اي» با «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري»، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي»، «رؤساي مديريت حوزه‌هاي علميه‌ي قم و مشهد» انجام شد تا در چارچوب محيط‌هاي تحت پوشش خود اطلاع‌رساني كنند و در سطح محدودي فراخوان بنياد را به واجدان شرايط برسانند و مرحله‌به‌مرحله اين‌كار پيشرفت كند؛ به‌طوري كه اين بنياد در آينده با هماهنگي استانداران در شهرستان‌ها نيز دفاتر خود را برپا مي‌كند و اين زماني است كه چرخه‌ي كار بنياد در تهران به‌نتيجه برسد و در مرحله‌ي بعد، نظام‌نامه‌ي نمايندگي بنياد را - كه در حال تدوين است - در داخل و خارج از كشور توزيع كنيم.
«سخنگوي بنياد ملي نخبگان» تصريح كرد: در اولين گام در ديداري كه نفرات برتر كنكور سراسري 85 با مقام معظم رهبري داشتند، توسط «نهاد نمايندگي ولايت فقيه در دانشگاه‌ها»، فرم عضويت در اختيار افراد قرار گرفت و نخستين اسامي در بانك اطلاعاتي بنياد درج شد.

 «چگونگي عضوگيري» بنياد ملي نخبگان
وي در بيان فرايند فعاليت و عضوگيري بنياد گفت: در فرم‌ها به افراد توصيه شده به‌هيچ‌وجه درخواست‌ها را به‌صورت مستقيم و دستي ارسال نكنند و براي حفاظت اين اسناد و مدارك و ضابطه‌مند بودن آن‌ها از طريق صندوق پستي به‌شماره‌ي 334-19615 به «دبيرخانه‌ي بنياد» ارسال كنند و پس از آن به«‌شوراي نخبگان» واصل مي‌شود كه عنوان مميزي شرايط احراز نخبگي را برعهده دارد اما تا زمان تشكيل شورا، كارگروه هيأت امنا، اين وظيفه را انجام مي‌دهد.
بنابراين گزارش، وي افزود: از زمان وصول فرم‌ها به دبيرخانه تا زمان دريافت شماره‌ي عضويت موقت، 45 روز تا دو ماه به‌طول مي‌انجامد اما ارسال فرم به‌صورت الكترونيكي نيست.
«دكتر طاهري» تصريح كرد: در صورت نياز به مراجعه‌ي حضوري به بنياد، ساختمان بنياد ملي نخبگان واقع در خيابان زعفرانيه و ساختماني در خيابان نوفل لوشاتو تعيين شده كه تاكنون 400 نفر مراجعه كرده‌اند و سؤال‌هايي پيرامون شرايط احراز نخبگي و يا ارائه‌ي پيشنهاد براي چگونگي اداره‌ي بهتر امور مربوط به نخبگان داشته‌اند.

متن كامل خبر

 

قرص‌هاي الكترونيكي با قابليت «جمع‌اوري و ارسال اطلاعات پزشكي» از «بدن بيمار» ساخته شد
01/07/1385
به‌زودي بيماراني كه از دردهاي «معده» و «روده» رنج مي‌برند از «قرص الكترونيكي» استفاده خواهند كرد كه پس از بلعيدن مي‌تواند اطلاعات لازم را از «بدن» و «درد» بيمار جمع‌‌اوري كرده و به «دستگاه دريافت‌كننده» و به‌طور «بي‌سيم» ارسال كند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌ قرار است كه تا پايان سال جاري ميلادي اين قرص وارد بازار شود.
اين قرص موسوم به «سيستم مانيتورينگ حبه‌اي هوشيار» (The SmartPill GI Monitoring System) بوده و در ژولاي 2006 (تير 1385) از سوي سازمان غذا و داروي امريكا (FDA) مورد تأييد قرار گرفت.
ايده‌ي اوليه‌ي «طراحي» و «توليد» اين قرص به‌سال 2003 ميلادي و «دانشگاه بوفالو» باز مي‌گردد.

 

مديركل پژوهشي وزارت علوم: نشريه‌هاي ايراني نمايه‌ده درISI به پانزده نشريه افزايش يافت
31/06/1385
مديركل امور پژوهشي وزارت علوم «رشد كيفي نشريه‌هاي علمي كشور»، «انتشار به‌موقع يافته‌هاي محققان كشور»، «راه‌اندازي پايگاه استنادي علوم ايران و كشورهاي اسلامي» و «پذيرفته شدن بيش‌تر مجله‌هاي علمي كشور در جامعه‌ي علمي، تخصصي مربوطه» را از اهم اهداف كيفي ترسيم‌شده براي توسعه‌ي نشريه‌هاي علمي كشور در «وزارت علوم» عنوان كرد.
«دكتر بهزاد سلطاني» در «همايش نشريه‌هاي علمي كشور و پايگاه استنادي علوم ايران و كشورهاي اسلامي» (ISC) سخن مي‌گفت بر سياست وزارت علوم مبني بر حمايت از نشريه‌هاي علمي تأكيد كرد و حمايت از «تخصصي‌تر شدن نشريه‌ها» به‌شرط داشتن مقاله‌هاي كافي و «ارتباط مناسب نشريه‌ها با جامعه‌ي علمي مربوطه»، «كمك مالي به نشريه‌هاي علمي»، «تشويق مقاله‌هاي داخلي» توسط دانشگاه‌ها و مؤسسه‌هاي پژوهشي، «تأمين مالي مجله‌هاي علمي»، «كمك مالي متناسب با ارزيابي» و ... را از جمله اين سياست‌هاي حمايتي برشمرد.
وي با تأكيد بر اين‌كه «توليد علم» با «داوري جامعه‌ي علمي» گره خورده و مبناي اصلي توليد علم در هر كشور، داوري جامعه علمي است، تصريح كرد: داوري علمي كه اساس كار مجله‌هاي علمي است به جريان توليد علم شتاب بيش‌تري مي‌بخشد.
«دكتر سلطاني» رسالت اصلي مجله‌هاي علمي را «رشد كمي و كيفي توليد علم در كشور» عنوان و خاطرنشان كرد: نشريه‌هاي علمي بايد «ابزار انتشار، ‌ترويج و ذخيره‌ي علم» كشور بوده و به‌سمت «تخصصي‌تر شدن» پيش روند. در اين راستا، نشريه‌هاي علمي نبايد ابزاري براي ارتقاي اعضاي هيأت علمي تلقي شوند اگرچه اين نشريه‌ها مي‌توانند به‌ارتقاي اعضاي هيأت علمي كمك كنند.
وي گفت: نشريه‌هاي علمي هم‌چنين نبايد به ابزاري براي «نمايش سطح علمي» يك دانشگاه و يا مؤسسه‌ي علمي تبديل شوند هم‌چنان كه نبايد از آن‌ها انتظار داشت كه براي «ترويج يك علم» در ميان «عامه‌ي مردم» ايفاي نقش كنند چرا كه رسالت اين نشريه‌ها، «ترويج علم» در ميان جامعه‌ي علمي تخصصي مرتبط است.
«مدير كل امور پژوهشي وزارت علوم» در ادامه با اشاره به «افق ترسيم‌شده» در «سند چشم‌انداز بيست‌ساله‌ي كشور» - كه كسب مقام اول علمي در سطح منطقه است - «رشد سريع دوره‌هاي تحصيلات تكميلي» در دانشگاه‌هاي كشور و «رشد فزاينده‌ي انجمن‌هاي علمي» را از فرصت‌ها و زمينه‌هاي موجود براي گسترش نشريه‌هاي علمي در كشور خواند و در عين‌حال نسبت به تبديل شدن مجله‌هاي علمي به «مجموعه مقاله‌ها» و تنزل آن‌ها به ابزاري براي «ارتقاي علمي اعضاي علمي» ابراز نگراني كرد.
بنابراين گزارش، «دكتر سلطاني» - با اشاره به اين‌كه هم‌اكنون 15 مجله‌ي علمي ايراني در ISI نمايه شده‌اند - وجود اين تعداد نشريه‌هاي علمي با سطح قابل‌قبول بين‌المللي، «راه‌اندازي پايگاه استنادي علوم ايران و كشورهاي اسلامي» (ISC)، «وجود حجم كافي از نشريه‌هاي علمي» براي شكل‌گيري جريان علمي و كيفي نشريه‌هاي علمي از جمله وجود 121 مجله‌ي علمي علوم انساني را از جمله ظرفيت‌ها و نقاط قوت موجود در اين زمينه عنوان و ابراز اميدواري كرد كه با راه‌اندازي پايگاه ISC نمايه‌سازي نشريه‌هاي كشور به‌ويژه در حوزه‌ي علوم انساني تسريع و تسهيل ‌شود كه اين امر در نهايت كمك شاياني به شكل‌گيري جريان‌هاي علمي در كشور خواهد بود.

 

روز دايمي برگزاري نمايشگاه «الكامپ» اعلام مي‌شود
29/06/1385
رئيس سنديكاي توليدكنندگان فناوري اطلاعات گفت: روز دايمي برگزاري نمايشگاه الكامپ (الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي) طي هفته‌ي آينده اعلام مي‌شود و از اين پس روز برگزاري «الكامپ» تغيير نخواهد كرد.
به‌گزارش خبرگزاري ايرنا، «محمدحسين محبي» افزود: روز دايمي برگزاري الكامپ در سومين جلسه‌ي «كميته‌ي الكامپ» مشخص خواهد شد تا اين روز با ديگر نمايشگاه‌ها هم‌زمان نباشد.
كميته‌ي الكامپ زيرنظر شوراي‌عالي فناوري اطلاعات است كه مسؤوليت تنظيم برنامه‌هاي نمايشگاه الكامپ را برعهده دارد.
«محبي» گفت: نمايشگاه الكامپ به‌دفعات برگزار شده اما هنوز از لحاظ كيفيت برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي، به حد مناسبي نرسيده است.
وي دليل اين امر را دخالت نهادهاي تصميم‌گيرنده متعدد در برگزاري نمايشگاه و جدي نگرفتن آن از سوي بخش خصوصي دانست.
به‌گفته‌ي «محبي»، با تشكيل كميته‌ي الكامپ - كه متشكل از هشت نماينده‌ي بخش خصوصي و پنج نماينده‌ي بخش دولتي است - تمام تشكل‌هاي خصوصي فناوري اطلاعات (IT) ‬در جريان برنامه‌هاي الكامپ بوده و در اين كميته داراي نماينده دارند.

 

معاون پژوهشي وزير علوم: بررسي فرمايش‌هاي اخير مقام معظم رهبري در زمينه‌ي «علم و پژوهش» دستور جلسه‌ي هيأت دولت است
28/06/1385
معاون پژوهشي وزير علوم از تشكيل كارگروه ويژه‌ي بررسي فرمايش‌هاي مقام معظم رهبري در زمينه‌ي «علم و پژوهش» خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «دكتر منصور كبگانيان» در حاشيه‌ي جلسه‌ي كميسيون دايمي شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري اظهار داشت: در پي دو سخنراني مهم اخير مقام معظم رهبري طي دو ماه اخير - كه فرمايش‌هاي مهمي پيرامون علم و فناوري و تحقيقات داشتند - براي بررسي رهنمودهاي مقام معظم رهبري كارگروه‌ ويژه‌اي پس از اولين سخنراني ايشان در كميسيون تشكيل شد كه جلسه‌هاي خوبي در اين زمينه داشتند.
وي افزود: امروز به‌صورت فشرده گزارشي از طرف رياست كارگروه ارائه و نظرهايي مطرح شد كه كار اين كارگروه ادامه مي‌يابد. در تمام وزارت‌خانه‌ها هم معاونان پژوهشي كه در اين جلسه‌ها حضور دارند اين امر را پيگيري كرده و در دفتر وزراي مربوطه جلسه‌هايي مخصوص بحث پژوهش، آموزش، علم و فناوري برگزار مي‌شود.
وي افزود: ما قصد داريم اين بحث مختص به وزارت علوم نبوده و عمومي‌تر باشد كه خوشبختانه در هيأت دولت هم به‌تصويب رسيد كه يك جلسه‌ي هيأت دولت به بررسي فرمايش‌هاي اخير مقام معظم رهبري در رابطه با موضوع «علم و فناوري» اختصاص يابد. با پيگيري معاونان مربوطه اميدواريم در آن جلسه همه‌ي وزرا آماده باشند و اين بحث مهم را پي‌گيري كنند.
«كبگانيان» با ابراز خرسندي از اين‌كه بحث علم و پژوهش در دستور كار هيأت دولت قرار گرفته اظهار داشت: با توجه به شناختي كه از رئيس جمهور داريم اميدواريم اين بحث‌ها به مصوبه‌هاي جدي در زمينه‌ي‌ «بودجه» و «ساختارها»ي لازم براي اين بخش منجر شود.

 

ايران نامزد رياست فدراسيون بين‌المللي مخترعان در آسيا شد
28/06/1385
ايران با اكثريت آراي اعضاي دايم فدراسيون جهاني مخترعان به‌عنوان هشتاد و چهارمين عضو دايم اين فدراسيون بين‌المللي انتخاب شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اعطاي عضويت فدراسيون جمهوري اسلامي ايران با حضور سفير جمهوري اسلامي در مجارستان در مراسم اعطاي مدال‌هاي نمايشگاه اختراع‌هاي بوداپست صورت گرفت.
در حال حاضر، ايران هم‌چنين به‌عنوان نامزد اصلي كسب «رياست فدراسيون بين‌المللي مخترعان» در «آسيا» - كه رياست دوره‌اي آن تا سال 2007 به‌عهده‌ي «عربستان سعودي» است - شناخته شده است.
اين فدراسيون عضو ناظر سازمان جهاني مالكيت فكري (وايپو) سازمان ملل متحد و عضو كميته‌ي نظردهنده در سازمان ثبت اختراعات اروپا و معتبرترين سازمان بين‌المللي در خصوص حمايت از مخترعان مي‌باشد.
از جمله اهداف و فعاليت‌هاي اين فدراسيون مي‌توان به «حمايت مادي و معنوي» از مخترعان در سراسر دنيا و هم‌چنين اعطاي «نشان و مدال‌هاي مهم» و «جوايز مادي» به‌بهترين مخترع در جريان مسابقه‌هاي بين‌المللي در كشورهاي گوناگون و برگزاري كنفرانس‌هاي تخصصي و مسابقه‌هاي المپياد اختراعات در جهان اشاره كرد.
اين فدراسيون در كشورمان نيز هر ساله يك جايزه در «جشنواره بين‌المللي خوارزمي» به يك مخترع و پژوهشگر برتر اعطا مي‌كند.

 

«ماهاتير محمد» در كنفرانس آسيايي پارك‌هاي علمي: انقلاب دانش‌محور جايگزين انقلاب صنعتي شده است
27/06/1385
دنيا به‌زماني رسيده است كه عملاً «انقلاب صنعتي» به‌پايان رسيده و به «انقلاب دانش‌محور» رسيده‌ايم به‌طوري كه استاندارهاي توسعه تغيير يافته است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «ماهاتير محمد» نخست وزير سابق مالزي - كه به‌عنوان مهمان ويژه در كنفرانس منطقه‌اي انجمن بين‌المللي پارك‌هاي علمي، كنفرانس سالانه‌ي انجمن آسيايي پارك‌هاي علمي و همايش ملي پارك‌ها و مراكز رشد علم و فناوري كشور در شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان سخن مي‌گفت - خاطرنشان كرد: در حال حاضر اگر ما دانش را از توسعه جدا كنيم بخش مهمي از توسعه را از دست داده‌ايم چرا كه حتي تجارت نياز به دانش دارد.
«ماهاتير محمد» ادامه داد: در اين راه، پيش از هر چيز نياز به «اطلاعات» داريم و بعد از آن اين‌كه چگونه اين اطلاعات را به‌كار مي‌بريم و از آن بهره‌برداري كنيم.
وي افزود: امروز جايگاه خاصي براي «تجارت‌هاي دانش‌محور» در جهان وجود دارد. هميشه لازم نيست كه ما منحصر به فرد باشيم بلكه بايد از ارزش‌ها و موجوديت‌ها بهره برديم و بدانيم كه چگونه مي‌توانيم در تجارت از آن بهره ببريم. آن‌چنان كه «مالزي» تصميم گرفت به‌حوزه‌ي فناوري اطلاعات (IT) وارد شود و در اين زمينه، توسعه پيدا كرده و وارد بازار جهاني شديم و امروز اين تجربه دارايي مايملك ماست.
«ماهاتير محمد» با تأكيد بر «نياز به تجارت به يك محيط دوستانه»، توضيح داد: ما اين محيط را در قالب يك «سوپركريدور» در زمينه‌ي فناوري اطلاعات (IT) ايجاد كرديم كه آغوش آن براي هرگونه سرمايه‌گذاري در اين زمينه از «تحقيقات» تا توليد «قطعات» و «سخت‌افزارها» باز است و با حمايتي كه از سوي دولت «مالزي» انجام شد حتي دانشمندان اين كشور كه در خارج از آن مشغول به‌كار و تحصيل بودند با مشاهده‌ي اين شرايط مساعد به كشور بازگشتند و امروز اعضاي «سوپر كريدور» فناوري اطلاعات (IT) در «مالزي» به بيش از هزار شركت مي‌رسد.
وي افزود: تمام كارآفرينان و جوانان كشور مالزي به اين «سوپركريدور» دعوت شده‌اند تا بر «ايده‌هاي نو» و «قابل‌عملياتي شدن» سرمايه‌گذاري شود.
نخست‌وزير سابق مالزي ادامه داد: در راه توسعه حتي «تربيت تكنسين» خود يك تجارت است كه در نهايت تجربه و دانش آن‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
وي با تأكيد بر بهره‌گيري حواس هر ملت در امر توسعه تأكيد كرد: اگر چه همه‌جا به دانش يكساني دسترسي داريم ليكن برخي از دانش‌ها براي بهره‌گيري تجاري در برخي كشورها سودمندتر است و لذا احساسات دقيق ما ابزارهاي دريافت و گزينش مي‌باشند.
«ماهاتير محمد» با تأكيد بر لزوم فعال كردن حس كنجكاوي براي دستيابي به دانش، توضيح داد: مسلمانان و متأسفانه دانشمندان ايراني از مقطعي، مطالعه‌هاي مربوط به تكنولوژي را كنار گذاشتند و بنابراين علم «آسمان»، «زمين»، «حاصلخيزي زمين» و ... مورد بي‌توجهي قرار گرفت و باعث شد كه ما جاهل‌تر و جاهل‌تر شويم و در عوض كشورهاي اروپايي با دستيابي به‌كتاب‌هاي دانشمندان ايراني سعي در به‌روز كردن تمدن خود كردند چرا كه به حس شديد كنجكاوي رسيده بودند و مي‌دانستند وقتي خداوند يك حقيقتي را آفرينش مي‌كند ابزارهاي رسيدن به آن را هم مي‌آفريند.
بنابراين گزارش، وي تصريح كرد: هر يافته‌اي يك سؤال دارد و هر سؤال جوابي در پي‌دارد و اين فرايند بي‌انتهاست و اين‌گونه است كه با پيگيري در اين فرايند انبوهي از اطلاعات غيرقابل تصور ايجاد مي‌شود.
«ماهاتير محمد» تأكيد كرد: علم نعمتي است كه به ما اعطا شده و ما مي‌بايست محدوديت‌ها آن را بشناسيم و از آن عدول نكنيم تا به‌درستي از آن استفاده كنيم.

 

رهبر انقلاب اسلامي، «دين» و «اخلاق» را عامل مكمل و شتاب‌دهنده‌ي علم خواندند و به‌نخبگان جوان توصيه كردند به‌موازات تلاش بي‌وقفه علمي، به«‌معنويات» و «اخلاق» توجه كامل داشته باشند و با احساس مسؤوليت، نقش خود را در روند پيشرفت حال و آينده كشور ايفا كنند
26/06/1385
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار با نخبگان جوان و برگزيدگان آزمون‌ها و جشنواره‌هاي داخلي و المپيادهاي ملي و جهاني با تأكيد بر «لزوم توأم بودن علم با دين و اخلاق»، به مشكلات عميق و گسترده‌ي اجتماعي - فرهنگي و اقتصادي امريكا اشاره كردند و افزودند: فاصله‌ي عظيمي كه پيشرفته‌ترين كشور علمي جهان يعني امريكا با آرمان‌هاي بشري مانند عدالت، امنيت، آرامش و سعادت دارد نتيجه‌ي فاصله‌ي عميق «علم» با «اخلاق و معنويت» در غرب است.
ايشان پيشرفت علمي را هدفي راهبردي، بسيار مهم و حياتي برشمردند و تلاش بي‌وقفه، خستگي‌ناپذير و پرشتاب دانشمندان، دانشجويان و به‌ويژه نخبگان جوان را عامل اصلي تحقق اين هدف دانستند.
رهبر انقلاب ديدار و گفت وگو با نخبگان جوان را ديداري نمادين در تكريم علم و عالم و نشانه‌ي (جايگاه فوق‌العاده‌ي علم در نظام اسلامي و روند پيشرفت كشور) دانستند و افزودند: ملت ايران از عقب‌ماندگي علمي و سوء‌استفاده‌ي غربي‌ها از علم براي سلطه‌ي سياسي، اقتصادي و فرهنگي، متحمل ضررها و آسيب‌هاي فراوان شده و به‌همين علت تصميم گرفته است با حركتي پرشتاب در مسير پيشرفت علمي، عقب‌ماندگي تاريخي خود را جبران و تهديدهاي رقبا يا دشمنان را ناكارامد كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، دو عامل «خطرپذيري» و «كار خستگي‌ناپذير و پيگير» را از مهم‌‌ترين عوامل تأثيرگذار در پيشرفت ملت‌ها خواندند و خاطرنشان كردند: «خطرپذيري»، «جرأت اقدام» و «نترسيدن از ناكامي و شكست»، ملت‌ها را به‌حركت و تكاپو مي‌كشاند و ضريب موفقيت را در همه‌ي عرصه‌هاي مادي و معنوي كاملاً افزايش مي‌دهد و جوانان ما بايد «بدون ترس از شكست و ناكامي»، وارد ميدان‌هاي بزرگ شوند.
ايشان خطرپذيري را از خصوصيت‌هاي خوب فرهنگ غرب دانستند و افزودند: ويژگي‌هاي خوب و بد كشورها و جوامع را بايد در كنار هم مطالعه كرد و «بخشي از پيشرفت‌هاي غرب» را نتيجه‌ي «خطرپذيري» آن‌ها دانست.
رهبر انقلاب اسلامي، «تلاش و فعاليت خستگي‌ناپذير» را عامل دوم موفقيت و پيشرفت بشر برشمردند و افزودند: «راحت طلبي»، «تنبلي و فرار از مشكلات»، در طول تاريخ، «عامل اصلي درجا زدن و عقب ماندگي» برخي ملت‌ها بوده است و هر ملت و كشوري به‌جايي رسيده است در پرتو «پشتكار»، «روبه رو شدن با مشكلات» و «تلاش سخت و بي‌امان» بوده است.
نخبگان جوان و برگزيدگان آزمون‌ها و جشنواره‌هاي داخلي و المپيادهاي ملي و جهاني در اين ديدار، ديدگاه‌ها و پيشنهادهاي خود را درباره‌ي مسائل مختلف علمي، اجتماعي، فرهنگي و دانشگاهي بيان كردند.
در آغاز اين ديدار خانم‌ها و آقايان:
- فرزانه فرهادي (رتبه‌ي اول گروه رياضي كنكور سراسري امسال)
- وحيد لياقت (دارنده‌ي مدال طلاي المپياد جهاني كامپيوتر)
- ساحل رمضاني‌تبار (رتبه‌ي اول گروه علوم انساني كنكور ۱۳۸۵‬)
- مسعود داوديان (رتبه‌ي اول آزمون دستياري دندانپزشكي)
- نرگس سادات فهري (دارنده‌ي مدال طلاي المپياد ادبي كشور)
- ناصر طالبي‌زاده (دارنده‌ي مدال طلاي المپياد جهاني رياضي)
- سيده پريا سعادت (رتبه‌ي اول گروه علوم تجربي كنكور امسال)
- حميد رضا كريمي (دانشجوي نمونه‌ي وزارت علوم در مقطع دكتري)
- آناهيتا قزويني‌زاده (رتبه‌ي اول گروه هنر كنكور ۱۳۸۵‬)
- سهيل عشقي (رتبه‌ي اول زبان‌هاي خارجي كنكور سراسري و رياضي دانشگاه آزاد)
- محمد حياتي‌فر (رتبه‌ي اول پژوهش‌هاي كاربردي جشنواره‌ي خوارزمي)
- مريم نريمي (رتبه‌ي اول شاهد در گروه هنر كنكور سراسري امسال)
- سيد محمد مهدي آذري (رتبه‌ي اول شاهد در گروه علوم تجربي كنكور ۱۳۸۵‬)
- حامد صادقي پوررودسري (دانشجوي نمونه‌ي وزارت بهداشت)
به‌بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.
عناوين مهم‌ترين نكته‌هايي كه نخبگان جوان در سخنان خود مطرح كردند عبارت بود از:
- لزوم نگاه نظام‌مند به موضوع نخبگان و پرهيز از برخوردهاي سليقه‌اي با اين موضوع
- ضرورت ايجاد ساز و كار مناسب براي شناسايي استعدادهاي درخشان در مقاطع مختلف تحصيلي
- لزوم حمايت از نخبگان و ساماندهي آنان براي حل مشكلات جامعه و كشور
- انتقاد از بي‌ثباتي در قوانين حمايتي نخبگان
- مشكل كمبود خوابگاه دانشجويان شهرستاني
- تسهيل در مقررات رفت و آمد نخبگان جوان به خارج و داخل كشور
- به‌كارگيري نخبگان فارغ‌التحصيل رشته‌هاي پزشكي و دندانپزشكي در تحقيق و پژوهش و آموزش
- ضعف دروس علوم انساني در مقطع دبيرستان و ترجمه‌اي بودن متون برخي از اين دروس
- ضرورت توجه بيش‌تر به علوم پايه
- كمبود بودجه و امكانات پژوهش و تحقيقات
- لزوم ارتباط قوي‌تر مراكز تحقيقاتي با سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف
- توجه بيش‌تر به‌رشته‌هاي نوين علمي
- ارتباط بيش‌تر مسؤولان با نخبگان جوان
- برنامه‌ريزي براي اصلاح كنكور
- ضرورت جهت‌گيري كاربردي تحقيقات و ترويج فرهنگ پژوهش
- لزوم اجراي طرح‌هاي ملي تحقيقاتي با مشاركت همه‌ي دانشگاه‌ها و مراكز علمي كشور
- ايجاد مراكز پرورش نخبگان هنري در مقاطع مختلف تحصيلي
- روزامد شدن نظام آموزش دبيرستاني
- انتقاد از بي‌برنامگي در برخي مراكز پژوهشي
- آشنا كردن بيش‌تر جوانان با فرهنگ و هويت اصيل اسلامي، ايراني براي مقابله با هجوم فرهنگي غرب
- انتقاد از كم‌فعاليتي بنياد نخبگان
- لزوم يكسان‌شدن تسهيلات براي نخبگان فارغ‌التحصيل وزارت علوم و وزارت بهداشت
- ضرورت ارتقاي سطح عمومي دانش در دبيرستان‌ها و دانشگاه‌ها و اكتفا نكردن به حضور در المپيادهاي جهاني.

 متن كامل سخنان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي
بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحيم‏

يكي از دلايلي كه من شيفته‏ي اين مجالس جوانان هستم، همين احساس آزادگي و براي جوانِ امروز، دليري بيان عقيده است. اين، آن نكته‏ي بسيار جالب است؛ لذا من از اين برادر عزيز كه برخاستند و اين مطلب را بيان كردند، تشكر مي‌كنم.
اولاً به همه‌ا‏تان خوش‏آمد عرض مي‌كنم و از يكايك جواناني كه اين‌جا مطالبي را بيان كردند، تشكر مي‌كنم. آن چيزهايي هم كه گفتيد، همه ثبت شد؛ بعضي از اين‌ها نكاتي است كه قابل توجه مسؤولان محترمي است كه اين‌جا تشريف دارند - وزراي محترم، معاون محترم، رئيس جمهور و بقيه‏ي مسؤولان كه ديدم يادداشت هم مي‌كنند - و بايد مورد توجه قرار بدهند و دنبال كنند؛ بعضي شدني است؛ بعضي هم ممكن است اشكالاتي بر آن‌ها وارد باشد؛ به هر حال، بايد بررسي و توجه بشود. بعضي از حرف‌ها چيزهايي است كه درست است و همين حالا مورد توجه است؛ مثلاً راجع به بنياد نخبگان - كه بعضي از دوستان صحبت كردند - خوشبختانه در اين اواخر مي‏بينيم كه اين بنياد، يك تحرك بهتري پيدا كرده است؛ در ضمن آن كساني هم كه براي مسؤوليت بنياد نخبگان - چه قبلاً و چه امروز - در نظر گرفتند، خودشان جزوِ نخبه‏هايند؛ حالا منتها نخبه‏هاي دوره‏هاي قبل از شما. اين‏طور نيست كه كار نخبگان به كساني سپرده شود كه خودشان معناي نخبه را نمي‌دانند و حظي از نخبه بودن ندارند؛ اين نخواهد بود. ان‏شاءاللَّه بهتر هم خواهد شد. من هم تأكيد كرده‏ام، مجدداً تأكيد مي‌كنم و جاي مهمي است.
يا آن نكته‏اي كه راجع به مركز تحقيقات پتروشيمي گفتند، حتماً اين را جنابعالي - جناب آقاي «دكتر داوودي» - بايد دنبال كنيد؛ چون وزير محترم نفت اينجا نيست. اين نكته‏ي بسيار مهمي است؛ اين همان چيزي است كه من روي آن تكيه ميكنم: «متصل شدن مراكز علم و تحقيق با مراكز استفاده‏كننده‏ي از علم و تحقيق»؛ اين‌ها همديگر را زير نظر داشته باشند و از هم استفاده كنند. هم آن‌ها مي‌توانند تحقيق اين‌ها را جهت بدهند، هم اين‌ها مي‌توانند فعاليت آن‌ها را جهت بدهند. ان‏شاءاللَّه اين را حتماً جنابعالي دنبال كنيد.
بعضي نكات را هم كه من از بيانات دوستان استفاده كردم، بد نيست به شما بگويم؛ توجه داشته باشيد. ببينيد اين حركتِ به‌سمت مهاجرت به خارج از كشور، اولاً همه‏ي انواعش بد نيست كه من بارها گفته‏ام، گريختن و فرار از جبهه نيست. فرار از جبهه بد است؛ كشور شما در حال يك تحرك، يك چالش عظيم و يك اقدام بزرگ براي جلو رفتن و پيش رفتن است؛ مثل يك جبهه‏ي جنگ. گريختن از اين جبهه بد است؛ اما آمدنِ كنار براي ياد گرفتن بيش‌تر و آماده شدن بيش‌تر، اين بد نيست. من همه‏ي اين رفتن‌هاي به خارج را مردود نمي‌دانم؛ بارها هم در جمع شماها و بقيه‏ي جوان‌ها گفته‏ام. چه عيب دارد بعضي‌ها بيرون مي‌روند؟ خوب بروند. آن كساني كه كشور را فراموش مي‌كنند، مصالح كشور و مصالح ملت خودشان - يعني خانواده‏ي خودشان - را پشت‌گوش مي‏اندازند و فقط براي پركردن جيب خودشان راه مي‏افتند و بيرون مي‌روند، البته اين‌ها از نظر عقل محكومند؛ نه محكوم قضايي، هيچ قانوني وجود ندارد كه اين كار را محكوم كند؛ اما وجدان و عقل بشري و وجدان ملي، يك چنين عملي را محكوم مي‌كند. اين‌ها هم اين‏طور نيست كه نخبه‏ها باشند؛ نه، ممكن است در بين آن‌ها چهار تا نخبه هم باشند، چهل تا غير نخبه هم هستند. تصور نشود حالا اين‌هايي كه پا مي‌شوند و بيرون مي‌روند، همه نخبه‏هاي ما هستند كه يكي‏يكي بيرون مي‌روند؛ نه، پا مي‌شوند مي‌روند و دچار مشكلات هم مي‌شوند - شما هم توجه داشته باشيد، ما در اين زمينه اطلاعات زيادي داريم - كساني كه مي‌روند، غالباً با يك‌استقبال خوب و قدرداني‏اي مواجه نمي‌شوند. اگر حقيقتاً هم نخبه باشند، آن مراكز، اين‌ها را در حد توانشان مي‏فشرند، استفاده‏ي خودشان را مي‌كنند و بعد پرتاب مي‌كنند دور؛ و هيچ‌تعهدي نسبت به آن‌ها ندارند. هدف بايد اين باشد كه انسان براي كشور خودش، براي مردم خودش، براي خانواده‏ي خودش، براي آن سرزميني كه او را در خود نشانده؛ بارور كرده و ثمربخش كرده، براي نسل فعلي و نسل‌هاي آينده مفيد واقع شود. هدف بايد اين باشد. اين هدف هر طور كه فراهم شود، ايرادي ندارد.
يك نكته‏ي ديگر در زمينه‏ي مسأله‏ي «استقلال فرهنگي» است كه بعضي از دوستان اشاره كردند. اين استقلال فرهنگي در كشور شروع شده است. از اواسط دوران قاجار، يك فريفتگي و بيگانه‏زدگي در ما پيدا شد؛ البته عوامل طبيعي‏اي هم داشت و اين عوامل روزبه‏روز شدت پيدا كرد؛ در دوران حكومت پهلوي به اوج رسيد و بر اساس آن‌ها، پايه‏هاي فرهنگي بسيار خطرناكي را در كشور پايه‏گذاري كردند: مثل اين‌كه ايراني «نمي‌تواند»، ايراني عُرضه‏ي حضور در ميدان‌هاي علم و فرهنگ را ندارد؛ و نگاه منفي نسبت به همه‏ي گذشته‏ي فرهنگي و مواريث ارزشمند تاريخي و علمي ما؛ اين‌ها چيزهايي بود كه در اين كشور اتفاق افتاد. شماها آن دوران را نديديد. ما كه در آن دوران بزرگ شديم، بنده كه با اكثر شماها شايد در حدود نيم قرن اختلاف سني دارم، آن دوران‌ها را درك كرديم و ديديم كه چه بود. حقيقتاً فرهنگي كه ترويج مي‌شد، فرهنگ «نمي‌توانيم» بود؛ فرهنگ ترجيح مطلقِ هر چيز غربي بر هر چيز ايراني بود؛ اين‏طوري بود. در زمينه‏ي افتخارات ايراني، دقيقاً بر روي چيزهايي تكيه ميشد كه غرب آن‌ها را به‌دلايلي مي‌خواست - با دلايل استعماري و قدرت‏طلبانه - كه طراحان سياستمدار غرب، آن‌ها را طراحي كرده بودند؛ برخي نقاط را در كشور ما برجسته مي‌كردند؛ همين نقاط مورد توجه دستگاه‌هاي اداره‏كننده‏ي كشور قرار مي‌گرفت و لاغير. سال‌هاي متمادي گذشته اين‏طور بود.
انقلاب، همه‏ي وجدان‌هاي اين مردم را تكان داد، ماها را بيدار كرد، متوجه هويت خودمان كرد، توانايي‌هاي خودمان را به ما نشان داد و «ما مي‌توانيم» را شعار ما قرار داد. ما هم وارد شديم و تجربه كرديم؛ ديديم بله، مي‌توانيم. لذا امروز استقلال فرهنگي در اين كشور، روزبه‏روز در حال پيشرفت است و خودباوري فرهنگي بيش‌تر مي‌شود. اصرار ما هم همين است كه اين كار بشود و شما جوان‌ها به اين توجه كنيد و هر حركتي را كه مشاهده مي‏كنيد با اين روحيه‏ي استغناي فرهنگي و استقلال فرهنگي معارضه دارد، با چشم بدبيني به آن نگاه كنيد و بدانيد كه هدايت شده است.
يك نكته‏ي ديگر مربوط به «روند رشد علمي كشور» است؛ كه بعضي از دوستان گفتند اين روند كُند است. من مي‌خواهم بگويم نه، اتفاقاً روند رشد از جهت شتابان بودن، جزوِ شتابنده‏ترين روندهاي رشد علمي در دنياست. اين با محاسبه‏ي علمي معلوم شده است؛ يعني ما از لحاظ روند رشد علمي و فناوري در كشور، جزو شتابنده‏ترين‌ها در سطح دنيا هستيم. منتها چون فاصله خيلي زياد بوده، اين شتاب، الان نتايجش را به‏روشني نشان نميدهد. چنان‌چه همين شتاب و آهنگ حركت را بتوانيم به توفيق الهي ده، پانزده سال حفظ كنيم و پيش برويم، آن وقت كاملاً خودش را نشان خواهد داد. من البته مثال‌هاي زيادي براي اين دارم. بعضي از مثال‌ها ممكن است براي شما محسوس نباشد؛ چون آن‌چه را كه ممكن است من به‌عنوان آمار ذكر كنم، شما از آن اطلاعي نداريد، لذا محسوس نيست. اما حالا همين چيزهايي كه محسوس است و مشاهده مي‌شود، مثل همين تحقيقات مربوط به انرژي هسته‏اي؛ اين، به‌دست آمده از آن نقطه‏اي است كه ما حركتمان را از آن نقطه شروع كرديم. فاصله‏اش، يك فاصله‏ي دهشت‏آور است؛ ولي اين‌كار انجام گرفت. در بحث مسائل «زيست‏شناسي»، همين مسأله‏ي «سلول‌هاي بنيادي» و در بحث توليدات نظامي، تحقيقات گوناگوني كه در اين زمينه انجام گرفته، همين مسأله است كه عرض كردم. چون شما از آن‌چه كه اتفاق افتاده، اطلاعي نداريد، جزو معلومات عمومي و اطلاعات عمومي نيست لذا بيان آن براي شما خيلي محسوس نخواهد بود. اين را بارها گفته‏ام، ما در اين كشور در قبل از انقلاب، آن جنگنده‏هايي كه عمدتاً از امريكا خريداري مي‌شد، وقتي يك بخشي از آن‌ها خراب مي‌شد و احتياج به‌تعمير داشت يا مدت آن قطعه تمام مي‌شد - شايد هنوز هم امكان كار كردن داشت، منتها زمان معين مي كردند كه بايد تغيير كند - اجازه نمي‌دادند كه اين قطعه‏ي مركب - قطعه‏ي مركب خودش متشكل از بيست، سي يا پنجاه قطعه است - باز بشود و آن قطعات ريز ديده شود؛ يعني صنعتگران و همافران و افسران فني ما كه در نيروي هوايي بودند، اجازه‏ي اين كار را نداشتند. يكي، دو مرتبه اين كار را كردند، آن همافر و افسر ذيربط را از طرف دادگاه نظامي رژيم محاكمه كردند كه شما به چه مجوّزي مثلاً اين بخش از هواپيماي اف‌چهارده يا اف‌چهار را باز كرديد؟ بايد همان قطعه را سربسته و دربسته تحويل مستشار امريكايي مي‌دادند، او اين را سوار هواپيما مي‌كرد و به امريكا مي‌برد و قطعه‏ي جايگزينش را مي‌آورد؛ يعني اجازه‏ي اطلاع از اين را هم كه اين قطعه از چند جزو تشكيل شده و كجايش خراب شده، نمي‌دادند.
حالا ما از آن‌جا به اين‌جا رسيديم كه جنگنده‏ي ايراني در آسمان پرواز كرد! همه‏تان اين را در تلويزيون ديديد. البته اين در واقع نسل چندم است. اولين هواپيماي جنگنده كه ساخت ايراني بود، در حدود هشت، نه‌سال قبل از اين در يك مانور نظامي - به پرواز درآمد كه بنده آن‌جا خودم شاهد و ناظر بودم - بعد اين تقويت و تكميل شد؛ حالا اين درآمده است؛ يعني مي‌توانند اين را به توليد انبوه برسانند؛ يعني اگر براي كشور صرفه‏ي اقتصادي داشته باشد، قابل اين هست كه به توليد انبوه برسد. اين فاصله‏ها، فاصله‏هاي دهشت‏آور است؛ يعني فاصله‏ها بسيار فاصله‏هاي عميقي است كه در اين مدت به‌بركت پيگيري و كوشش، طي شده است. بنابراين شتاب خوب است؛ منتها اين شتاب بايستي حفظ شود. اين چيزي كه شما جوان‌هاي آگاه و هوشمند و مستعد بايد بدانيد، اين است كه اين شتاب را بايستي هم‌چنان حفظ كرد. مسؤولان هم البته به اين مسأله اهتمام دارند و بنا هم بر همين است كه اين چيزها دنبال شود. اگر در يك گوشه‏اي اختلالي هم در كيفيت پيشرفت كار هست، اين‌ها اختلال‌هاي جزوي است و برطرف خواهد شد. ما منكر وجود عيوب نيستيم؛ منتها منكر اين هستيم كه اين عيوب ما را نااميد كند؛ اين را نمي‌گذاريم؛ يعني بنده خودم و مسؤولاني كه مسؤولان اين بخش‌ها هستند، با همه‏ي وجود با نااميدي مبارزه مي‌كنيم. براي اين‌كه مهم‌ترين مانع پيشرفت يك شخص و يك ملت، نااميدي و تاريك ديدن افق است؛ نه، افق روشن است و مي‏توان جلو رفت.
من چند نكته را قبل از بيانات شما مطرح كردم. البته در مورد اين بياناتي كه گفتيد، باز نكات ديگري هم هست كه حالا من بعضي از آن‌ها را يادداشت كرده‏ام. ديگر فرصت بيان آن‌ها نيست. حالا يك نكته‏اش را اشاره كنم. يكي از اين دخترخانم‌ها گله كردند از اين كه جايگاه فارغ‏التحصيلان علوم‏انساني، مثلاً يك جايگاه مشخص يا برجسته‏اي نيست. اين‌طوري نيست؛ من به شما بگويم، اگر شماها ان‏شاءاللَّه زبده شويد و در همين علوم انساني، مثلاً تاريخ، جامعه‏شناسي و روانشناسي‏اي كه خودتان گفتيد، پيشرفت كنيد، حقيقتاً بدانيد ارزش شما در جامعه و در سطح بين‏المللي، از يك پزشك پيشرفته يقيناً كم‌تر نيست؛ بلكه بيش‌تر هم هست. شما الان نگاه كنيد، ببينيد در اين چهره‏هاي علمي معروف دنيا چند تا پزشك هستند، چند تا جامعه‏شناس يا مورخ وجود دارند. مي‏بينيد كه تعداد و برجستگي اين دومي بيش‌تر است. منتها بايد كار كنيد تا پيش برويد. به اين مقداري كه الان شماها رسيده‏ايد، مطلقاً قانع نباشيد. به نام نخبه و استعداد درخشان هم قانع نباشيد. شما با انتخابِ به‌عنوان نخبه، چه مثلاً با پذيرش در كنكور يا مدال آوردن در فلان المپياد يا فلان جشنواره، وارد يك جاده‏اي شده‏ايد. وضع فعلي شما اين است. شما وارد اين جاده شده‏ايد. چنان‌چه از حركت باز بمانيد، همين اول جاده مانده‏ايد و مثل اين است كه وارد نشده باشيد. اهميت كار شما اين است كه اين جاده را با هر چه سرعت بيش‌تر طي كنيد، پيش برويد و خسته نشويد تا ان‏شاءاللَّه به آن‌جايي برسيد كه شايسته‏ي شماهاست.
من يك نكته‏اي را عرض بكنم. اولاً هدف از اين جلسه، حل اين مشكلات نيست. اين مشكلات بايد حل بشود، بلاشك. ليكن اين‌جلسه‏ي ما، يك هدفِ بالاتري دارد؛ من بارها هم اين را گفته‏ام. اين جلسه عمدتاً يك جلسه‏ي نمادين است. اين جلسه اولاً، نشان‏دهنده‏ي تكريم نظام جمهوري اسلامي به علم، ثانياً، به تحصيل كننده‏ي علم و ثالثاً، به اهميت علم در پيشرفت كشور است؛ نماد اين‌هاست. كارهاي نمادين هيچ منافات با اين ندارد كه در واقعيت خود هم يك حركتي در آن وجود داشته باشد؛ اما بيش‌ترين تكيه روي نمادين است؛ مثل شعائر اسلامي؛ شعائر اين‏طوري است. شعائر اسلامي جنبه‏ي نمادين دارد. خودش هم يك حركت است؛ اما بيش‌ترين تأثيري كه مورد توجه است، آن تأثير نمادين است. مثلاً: «انّ الصّفا و المروه من شعائر اللَّه»؛ صفا و مروه در حج؛ بيش‌تر اعمال حج از همين قبيل است. اين‌ها اعمال نمادين است. دو نقطه را با يك فاصله‏اي معين كرده‏اند، مي‌گويند بايستي بين اين دو نقطه را مرتباً طي كنيد و در حركت باشيد. در يك بخشي از اين دو نقطه، اين حركت، بايد حالت دويدن به خودش بگيرد؛ اين نماد است. نماد يك حركت دائمي براي مسلمان است. يا طواف؛ بر گرد يك محور، يك حركت تمام‏نشدني است؛ حركت طواف تمام‏نشدني است. شما حركت طوافتان تمام مي‌شود، نفر بعدي شروع ميكند. شما كعبه را هيچ‏وقت خالي از اين دايره‏ي حركت‏كننده‏ي مردم مشاهده نمي‌كنيد. اين‌ها «شعائراللَّه» است؛ يعني جنبه‏ي نمادين دارد. اين درس را به جامعه‏ي انساني ميدهد. كارهاي نمادين اين است. ما مي‌خواهيم در اين كشور، معلوم باشد كه تحصيل علم و خود علم و تأثير آن در آينده‏ي كشور، يك نقطه‏ي برجسته و اساسي براي نظام جمهوري اسلامي است. در حقيقت اين نقطه‏ي اساسي و برجسته‏اي در ذهن ملت ايران و براي اين ملت است. ما از اين ناحيه ضربه خورده‏ايم؛ از ناحيه‏ي عقب‏ماندگي در علم ضربه خورده‏ايم. يك روزي يك حركت علمي‏اي در دنيا به‌وجود آمد – حركت‌هاي علمي هميشه در دنيا حكم ظرف‌هاي مرتبط را دارد و به همديگر وصل ميشوند. ملت و جامعه‏ي ما از علم يكديگر استفاده مي‌كنند - يك روزي مركز پيدايش علم دنيا اسلام بود؛ بدون اين‌كه دنياي اسلام با داشتن ابزار علم، برود مثلاً اروپا، افريقا يا هر نقطه‏ي ديگري را استعمار بكند. اين علم گسترش پيدا كرد، به همه جا رسيد و همه از آن استفاده كردند و بهره‏مند شدند. اما در اين برهه‏ي اخير - يعني بعد از رنسانس به اين طرف كه علم به‌دست يك مجموعه‏ي اروپايي و غربي افتاد - از علم استفاده‏ي معمولي و طبيعي نشد. علم در دست آن ها ابزاري براي تسلط شد؛ سلطه‏ي بر كشورها، و بتدريج مسئله‏ي استعمار پيش آمد. دويست، سيصد سال شرق، يعني اغلب مناطق آسيا و اروپا، زير چكمه‏ي استعمار له شد و غربيها از علم، نه فقط براي سلطه‏ي سياسي و استعماري، كه براي فشردن ملت‌ها و گرفتن شيره‏ي آن‌ها و امكانات و ثروت‌هايشان استفاده كردند. هم‌چنان كه براي تحميل فرهنگ خودشان بر ملت‌هاي عقب‏افتاده‏ي از لحاظ علمي هم استفاده كردند و اين آخري - يعني تحميل فرهنگ - موجب شد كه آن‌ها در پيشرفت علمي مطلقاً سهمي پيدا نكنند و به آن‌ها اجازه داده نشود، و تشويق كه نمي‌شوند هيچ، بلكه موانعي هم جلوِ آن‌ها گذاشته شود. اين وضعي بوده كه پيش آمده است.
خوب، ما اين عقب‏افتادگي تاريخي را بايد جبران كنيم؛ يعني ما ضربه را از بي‏علمي خورده‏ايم. اگر امروز دنياي اسلام از لحاظ اقتصادي عقب است، از لحاظ فرهنگي يا سياسي عقب‏مانده است، اين به خاطر آن است كه رقيب، يعني دنياي غرب، مجهز به سلاح علم است. از سلاح علم براي غلبه‏ي در ميدان‌هاي سياست، اقتصاد و فرهنگ استفاده مي‌كند.
ما بايد اين سلاح را به‌دست آوريم. بايد بتوانيم مسلح به علم شويم تا تهديد رقيب - يا رقيب يا دشمن، حالا همه‏شان يك جور نيستند - نتواند آن‏طوري كه تاكنون كارآمد بوده است، كارآمد باشد. ما بايد اين را داشته باشيم. اين يك هدف راهبردي بسيار بلند ملت و بسيار مهم و حياتي است. علم را بايد به دست آورد. البته اين را مي‌دانيم كه علم به تنهايي كافي نيست. علم بايد با اخلاق و ايمان همراه شود تا ما به همان چاله‏اي نيفتيم كه غرب در آن افتاد؛ يعني علم براي آن وسيله‏ي ظلم شد، وسيله‏ي انحراف اخلاقي شد و وسيله‏ي گسترش فرهنگ‌هاي گمراه‏كننده و هلاك‏كننده شد. ما بايد دچار آن نشويم. آن به جاي خود محفوظ، اما حالا نقطه‏ي اساسي اين است كه علم براي ما يك امر حياتي است.
بنابراين ما در اين جلسه خواستيم از علم، علم‏آموزي و كساني كه در ميدان علم‏آموزي يك برجستگي از خودشان نشان داده‏اند، تجليل كنيم. اين جلسه، نماد تجليل از اين چند خصوصيت است.
من در سرنوشت و تاريخ ملت‌ها يك قدري مطالعه مي‌كنم - نه فقط در گذشته، در زمان خود ما هم همين‏طور است - مي‏بينم كه دو عنصر از مهم‌ترين عناصر تأثيرگذار در پيشرفت‌هاي ملي براي كشورها، عبارت است از: يكي «خطرپذيري» و يكي هم «كار سخت و پيگير و پشتكار» است. من مي‌خواهم امروز اين دو خصوصيت را به شماها توصيه كنم.
خطرپذيري؛ نقطه‏ي مقابل آن، ترس است. ترس از چه؟ ترس از عدم موفقيت؛ وارد نشويم كه مبادا موفق نشويم؛ حركت نكنيم كه مبادا نرسيم؛ اقدام نكنيم كه مبادا مورد قبول قرار نگيرد؛ اقدام نكنيم كه مبادا براي ما مشكلات ايجاد كند. اين‌ها همه‏اش نقطه‏ي مقابل خطرپذيري است. يكي از خصوصيات خوب غربي‌ها - كه ما خصوصيات بد و خوب، هر دو را در كنار هم مي‏بينيم و انكار نمي‌كنيم - خطرپذيري است. غربي‌ها اين خصوصيت مثبت را و به تبع آن‌ها امريكايي‌ها - كه فرهنگ اروپايي‌ها را اول‏بار گرفتند - خطرپذيرند. خطرپذيري مي‌تواند جامعه را موفق كند. شما جوان‌ها بايد آماده باشيد؛ ترس از اينكه شايد نشود، اين خيلي چيز بدي است. گاهي اوقات تصورات انسان، يك آينده‏اي را براي انسان تصوير مي‌كند كه بكلي او را مأيوس مي‌كند؛ اين به نظر من، يكي از ايرادهاست. حالا اگر وارد دانشگاه شديم، اگر درس خوانديم، اگر اين تحقيق را كرديم، اگر وارد رشته‏ي تحقيق و پژوهش شديم، آيا قبول مي‌شود؟ آيا دست ما را به جايي بند مي‌كنند؟ آيا نمي‌كنند؟ بايد وارد شويد! به قول شاعر عرب مي‌گويد: «شر من الشر خوف منه عن يقعي»؛ از بلا بدتر، ترس از بلاست، ترس از فرود آمدن بلاست؛ اين از خود بلا سخت‏تر است. نبادا نشود؛ خوب به اين «نبادا» نبايد اعتنا كرد. وارد شويد، خواهيد ديد كه مي‌شود. در همه‏ي ميدان‌هاي مادي و معنوي كه انسان موفقيتي مشاهده مي‌كند، اين جرأت و گستاخي و نترسيدن از احتمال موفق نشدن، عامل بسيار مهمي است كه ما را پيش مي‌برد.
يكي هم مسأله‏ي «كار سخت» نقطه‏ي مقابل تنبلي است. نگذاريد تنبلي و راحت‏طلبي و تن دادن به‌زندگي دور از مشكل، شما را وسوسه كند. اگر اين حالت تنبلي وجود داشت، هيچ‏كدام از اين كشفيات مهم علمي به‌وجود نمي‌آمد. شرح حال اين كاشفان و مخترعان بزرگ را ببينيد، چطور خواب را بر خودشان حرام كردند، سختي‌ها را براي خودشان هموار كردند، با مشكلات ساختند و رفتند تا به آن نقطه‏ي اساسي رسيدند. البته اين موفقيت‌ها در بسياري از موارد - شايد بتوان گفت در اغلب موارد - در نهايت هم برايشان فايده داشته؛ فايده‏ي مادي و زندگي و عنوان و پول و اين چيزها را هم داشته است. ليكن اين‌ها از اول هدفشان اين چيزها نبوده است؛ مي‌خواستند بروند تا عمق يك مسأله و يك كار را به‌دست آورند و به آن‌جا برسند. اين را به‌عنوان يك توصيه‏ي قطعي عرض مي‌كنم.
يك نكته‏ي ديگري كه به شما عرض مي‌كنم، اين است كه (همين نكته‏اي كه اشاره شد) علم با «دين» و «اخلاق» هست كه براي بشريت مفيد خواهد بود. اين را به‌طور قاطع بدانيد، علم هر چه هم پيشرفت كند، اگر از اخلاق و دين فاصله بگيرد، به حال بشريت مفيد نخواهد بود. آن كساني كه مي‌گويند ما دانش را براي ارتقاي بشريت مي‌خواهيم، بايد به اين نكته توجه كنند. حالا مثال‌هاي واضحي كه همه شنيديد، من نمي‌خواهم اين‌ها را تكرار كنم كه حالا كساني كه مثلاً در «علم شيمي» پيشرفت كرده‏اند، به بمب‌هاي شيميايي و وسايل كشتار جمعي رسيدند؛ كساني كه در علوم هسته‏اي پيشرفت كردند، به بمب اتمي و كشتار فاجعه‏آميز ملت‌ها رسيدند؛ اين‌ها حالا مثال‌هاي واضحي است. شما در ملت‌ها نگاه كنيد. يك ملت پيشرفته‏ي از لحاظ علمي را كه در دنيا در اوج پيشرفت علمي قرار دارد، در نظر بگيريد، ببينيد آيا مردم اين كشور حقيقتاً به سعادت رسيده‏اند؟ آيا در آن كشور عدالت وجود دارد؟ آيا در آن كشور فقر و تبعيض و بي‏عدالتي از بين رفته است؟ آيا آن‏چنان كه ادعا مي‌كنند، مردم با آرامش و دور از خشونت و تجاوز و تعدي زندگي مي‌كنند؟ با اين‌كه علم در آن‌جا هست، اين واقعيات هم در آن‌جا هست! آيا بر زندگي خانواده‏ها، يك حس اعتماد و آرامشي حكم‌فرماست؟ فرزندان در آغوش پدر و مادرها با عواطفِ خوب تربيت مي‌شوند؟ قتل و ترور و جنايت و اين‌ها در آن‌جا نيست؟ مي‏بينيد درست به عكس است. امروز بيش‌ترين ناامني در آن كشوري است كه از لحاظ علمي، بالاترين رتبه را دارد يعني امريكا. هيچ كشوري در دنيا به ناامني امريكا نيست؛ نه در اروپا، نه در آسيا. بيش‌ترين ناآرامي رواني در آن‌جاست. بيش‌ترين قتل و خشونت از ناحيه‏ي شهروندان نسبت به يكديگر در آن‌جاست. بيش‌ترين تبعيض و فاصله‏ي طبقاتي در آن‌جاست. ثروت‌هايي به بلندي كوه هيماليا و فقرهاي غير قابل توصيف - يعني مردن از گرسنگي به معناي واقعي - در آن‌جاست. فاصله‏ها اين است. مهم‌ترين آرمان‌هاي بشري كه از اول تاريخ تا حالا با تغييرات زمانه، تغيير نكرده، اين‌هاست. آرمان مهم بشر «عدالت» و «امنيت» است؛ «آسان زندگي كردن در كنار ديگران» است - بهشت آن‌جاست كازاري نباشد - «آزارنديدن از ديگران» است؛ احساس آرامش كردن در روان است؛ راحت بودن در خانواده است؛ لذت بردن از زندگي خانوادگي و از ديدن فرزندان است؛ از بودن در آغوش پدر و مادر است؛ اين‌ها اساسي‏ترين نيازهاي بشر است؛ اين‌ها چيزهايي است كه بشر از اول تا امروز مي‌خواسته؛ ديروز هم مي‏خواسته و امروز هم مي‏خواسته است. اين چيزها در آن جامعه‏اي كه از لحاظ علمي پيشرفته‏ترين است، مطلقاً وجود ندارد. پس ببينيد وقتي كه علم با ايمان و اخلاق همراه پيش نرفتند، دوش‏به‏دوش پيش نرفتند، نتيجه اين مي‌شود. عالِم اگر متدين باشد، از علم او جامعه بهره‏ي حقيقي مي‌گيرد. دين جلوِ پيشرفت علم را نمي‌گيرد؛ بلكه حتّي به پيشرفت علم، كمك هم مي‌كند. اما جلوِ تعدي علم و تخطي از حدود انسانيت را كه ممكن است علم به آن دچار شود، مي‌گيرد.
لذا من توصيه‏ام به جوان‌ها اين است: شما، همان‌قدري كه براي علم كار مي‌كنيد، براي دل و معنويت خودتان هم كار كنيد. ميدان معنويت به روي شما باز است. علم و معنويت با هم هيچ منافاتي ندارند. كار كردن در يك كارگاه علمي، كارگاه آموزشي، مركز تحقيقات، فلان كلاس درس و فلان دانشگاه، هيچ منافاتي با اين ندارد كه انسان نمازش را اول وقت، با توجه و با احساس حضور در مقابل خداوند بجا آورد. اين، دل شما را شستشو مي‌دهد. شماها جوانيد و دل‌هاي شما نوراني است؛ حتّي كساني هم كه تا حالا خيلي با مسائل مذهبي سر كار نداشته‏اند، دل‌هايشان به خاطر جواني پاك و صاف است؛ يعني دل شما از دل افرادي در سنين من، وضعش خيلي بهتر است و آمادگي‏تان زياد است. مثل آينه‏هاي شفاف، نور لطف و توجه الهي را زود مي‌گيرد و منعكس هم مي‌كند؛ يعني شما وقتي كه از لحاظ ديني خوب بوديد، از لحاظ روحي پاكيزه و پاكدامن بوديد، عفيف بوديد، متذكر بوديد، حضور خودتان را در برابر پروردگار حقيقتاً حس كرديد، وقتي اين‏طوري باشيد، وجود شماها - در هر نقطه‏اي باشيد؛ چه دانشگاه، چه محل كار، چه خانه و چه خانواده و فاميل - تأثير نوراني خواهد داشت؛ يعني وقتي شما خوب باشيد و نوراني باشيد، به ديگران هم نور مي‌دهيد. اين را قدر بدانيد و از دست ندهيد. اين خطاب به شما چند ده نفري كه اينجا هستيد، نيست؛ اين خطاب به همه‏ي جوان‌هاست و به‌خصوص جوان‌هايي كه دارند در كار علم حركت مي‌كنند. و خوشبختانه امروز به ميزان زيادي همين هم هست.
يكي از شما دوستان گفتيد كه نسل كنوني كشور و ملت ما، از نسل اولِ انقلاب كم‌تر نيستند، اين حرف من است؛ بنده هم همين عقيده را دارم و بارها هم گفته‏ام و به اين معتقدم. شما جوان‌هاي نسل امروز، در بخش‌هاي مختلف نشان داديد كه يك قدم جلوتر رفته‏ايد؛ يعني نسل جوان ما يك قدم به جلو حركت كرده است؛ منتها كوره‏ي جنگ تحميلي و دفاع مقدس و آن حال و هواي عجيب، يك تأثيرات طبيعي‏اي دارد. اگر آن وضعيت، امروز هم پيش مي‌آمد، آن وقت معلوم مي‌شد كه جوان‌هاي ما چقدر در زمينه‏هاي معنوي پيش‌رفته‏اند. و ما امروز داريم اين را مشاهده مي كنيم؛ هم در دانشگاه‌ها و هم در بيرون دانشگاه‏ها. بنابراين علم را بايد با دين و اخلاق توأم كرد. اين خطاب به اشخاص شماها بود.
از فرصت ماه رمضان استفاده كنيد؛ روزه را خوب بگيريد؛ جوان‌ها روزه كه مي‌گيرند، منتها خوب روزه بگيريد. خوب روزه گرفتن به اين است كه در حالي كه دهان شما از لحاظ خوردني و آشاميدني روزه است، دلتان را هم در زمينه‏ي هوس‌ها، چشم خودتان را هم در زمينه‏ي آن‌چه كه با چشم از هوس‌ها دنبال ميشود و بقيه‏ي اعضا و جوارح را روزه نگه داريد. احساس كنيد كه در اين ماه - يعني ماه رمضان - با اين حال روزه داريد به خداي متعال نزديك‌تر مي‌شويد و دلتان نوراني‌تر مي‌شود.
من مطالب ديگري را هم يادداشت كرده‏ام كه فرصت نمي‌شود. چون يكي از خود شما جوان‌ها گفتيد و من هم يادداشت كرده بودم، فقط اين جمله را هم بگويم: شما جوان‌ها خودتان بايد احساس كنيد نقش‏آفرينيد؛ منتظر اين نباشيد كه حالا در جاهاي ديگر اتفاق خاصي بيفتد. بله، دستگاه‌هاي دولتي وظايفي دارند، بنياد نخبگان وظايفي دارد و بايد انجام بدهند و ان‏شاءاللَّه انجام هم مي‏دهند و به‌تدريج بهتر هم خواهد شد؛ اما آني كه محور مسؤوليت است، آن را شما «خودتان» بدانيد. خودتان احساس كنيد كه مسؤوليد و احساس كنيد كه نقش داريد. اين‌كه آيا در آينده به ما نقشي خواهند داد يا نه؟ اين را فعلاً شما كنار بگذاريد و ببينيد امروز در دوران دانشجويي و دوران تحصيل و كسب كمال، چه نقشي به‌عهده‏ي شماست، آن نقش را ايفا كنيد؛ و آن، خوب درس خواندن، خوب كار كردن، جدي حركت كردن، شتاب اين حركت را مطلقاً كاهش ندادن و در كنار تحصيل علم به تحصيل دين و تقوا و تزكيه‏ي نفس هم پرداختن است.
ان‏شاءاللَّه كه خداوند همه‏‌اتان را موفق و مؤيد بدارد و ان‏شاءاللَّه روزبه‏روز درهاي سعادت را به روي شماها باز كند.
والسّلام عليكم و رحمه‌اللَّه و بركاته‏‏

 

به‌عنوان هشتاد و چهارمين كشور، ايران به «فدراسيون بين‌المللي اختراعات» پيوست
25/06/1385
ايران به‌عنوان «هشتاد و چهارمين عضو» فدراسيون بين‌المللي اختراعات درآمد.
به‌گزارش خبرگزاي ايسنا، «علي‌رضا راستكار» سرپرست تيم مخترعان ايراني اعزامي به «نمايشگاه اختراعات مجارستان» با اعلام اين مطلب گفت: عضويت ايران در اين فدراسيون از آن جهت حايز اهميت است كه مي‌تواند زمينه‌ي «آشنايي» و «همكاري» مخترعان كشورمان را با مخترعان كشورهاي عضو فدراسيون فراهم ‌كند.
وي افزود: عضويت در فدراسيون بين‌المللي اختراعات هم‌چنين در پيوستن ايران به PCT نيز اهميت دارد ولي بزرگ‌ترين دستاورد آن مي‌تواند فراهم‌شدن زمينه‌ي مبادله‌ي تجربه با مخترعان خارجي باشد.
گفتني است، مخترعان ايراني با ارائه‌ي 44 اختراع در نمايشگاه بين‌المللي اختراعات در بوداپست مجارستان شركت كردند.
علاقمندان براي كسب اطلاعات بيش‌تر از برگزاري نمايشگاه اختراعات مجارستان و نمايشگاه سال آينده در «جنوا»ي ايتاليا مي‌توانند به‌سايت به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.inventions-geneva.ch/

 

مسابقه ی سالانه برنامه نويسي دانشگاه اميركبير
24/06/1385
اولين دوره مسابقات سالانه برنامه نويسي دانشگاه اميركبير به منظور آمادگي شركت كنندگان جهت شركت در مسابقات منطقه‌اي اي سي ام به زودي برگزار خواهد شد. در دور اول اين مسابقه كه روز پنجشنبه سي ام شهريور ماه برگزار خواهد بود، از بين شركت كنندگان سي تيم به مرحله نهايي راه خواهند يافت.
دور اول به صورت غير متمركز با همكاري دانشگاه uva هلند برگزار خواهد شد و تيمهاي راه يافته به دور دوم روز جمعه پنج هفته بعد ( روز پنجم آبان) در دانشكده مهندسي كامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشگاه اميركبير برگزار خواهد شد.
دليل استفاده از سيستم قاضي آنلاين دانشگاه uva آنست كه سيستم اين دانشگاه سالهاست كه به فعاليت در اين زمينه مشغول است و امتحان خود را پس داده است.
اميدواريم اين مسابقات با موفقيت و استقبال دانشجويان دانشگاههاي مختلف برگزار شود و سالهاي بعد هم شاهد برگزاري اين مسابقات باشيم.

http://ce.aut.ac.ir/~acm/contest

شايان ذكر است در زمينه برنامه نويسي كامپيوتر در حال حاضر دو سري مسابقات نسبتا معتبر در دنيا برگزار مي‌شود كه عبارتند از مسابقات acm و مسابقات robocup.
ويژگي مسابقات acm اين است كه دانشجويان در غالب تيمهاي سه نفره در زمان مشخص با يك دستگاه كامپيوتر بايد برنامه‌هايي الگوريتمي را كه در آغاز مسابقه صورت مساله اش را دريافت مي‌كنند بنويسند و هر تيمي كه موفق شود برنامه هاي بيشتري را در زمان كوتاهتري بنويسد برنده است.
اما مسابقات روبوكاپ كه شاخه‌هاي مختلفي دارد، در شاخه‌هاي شبيه سازي بسياري از دانشجويان كامپيوتر را به خود جلب كرده است. در اين مسابقات ديگر زمان محدود نيست و تيمها روي پروژه خود كه هدايت يك تيم فوتبال يا يك تيم امدادگر در يك محيط شبيه سازي شده است كار مي‌كنند و نهايتا تيمهايشان را به مسابقه با يكديگر مي‌فرستند.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 54    بازديد امروز: 3    كل بازديدها: 70162
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما