<<صفحه قبل  [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] صفحه بعد>>
                   

تراشه‌ي مغزي براي احياي توان حركت اعضاي از كار افتاده در افراد فلج ساخته شد
18/09/1385
محققان در تلاش براي توليد يك تراشه‌ي مغزي هستند كه بتواند حركات ماهيچه‌اي را به‌كار بياندازد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان در حال ساخت ابزاري هستند كه سيگنال‌هاي مغز را به ثبت رسانده و آن‌ها را به ماهيچه‌هاي فلج شده و از كار افتاده منتقل مي‌كند؛ بدين‌ترتيب اين امكان وجود دارد كه با كمك اين تراشه، كنترل ماهيچه‌اي در بيماران دچار فلج شديد بازگردد.
در اين سيستم مصنوعي - كه هنوز در مراحل ابتدايي ساخت قرار دارد - يك تراشه‌ي مغزي، سيگنال‌هاي عصبي را از بخشي از مغز - كه حركات اعضاي بدن را در كنترل دارد - ثبت مي‌كند؛ سپس اين تراشه سيگنال‌ها را پردازش كرده و پيام‌هاي مناسبي براي مفتول‌هاي كاشته شده در ماهيچه‌هاي مختلف دست و بازوي بيماران مبتلا به فلج ارسال مي‌كند.
محققان مي‌گويند: هدف نهايي ما اين است كه فرد به محض تصميم گرفتن بتواند بازوي خود را به‌راحتي حركت دهد.
اين پژوهش از سوي محققان «مركز تحريك الكتريكي عملكردي» در «مركز پزشكي امور كار آزمودگان سنت لوييس استوكز» در «كليولند» صورت گرفته است.
در برخي از آسيب‌هاي نخاعي، برخي انواع سكته مغزي يا بيماري‌هاي عصبي ناشي از بالا رفتن سن، مدارهاي عصبي بين مغز و بدن آسيب مي‌بينند و بيمار در حركت دادن اعضاي بدن دچار مشكل مي‌شود.

متن كامل خبر

 

دانشمندان انگليسي موفق به كشف روش جديدي براي ذخيره‌ي اطلاعات شدند
18/09/1385
دانشمندان انگليسي موفق به كشف روشي براي كنترل دقيق الگوي ميدان‌هاي مغناطيسي در فيلم‌هاي نازك مغناطيسي شدند كه مي‌توان از اين روش براي ذخيره‌ي اطلاعات استفاده كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فيزيكدانان دانشگاه‌هاي «بات»،‌ «بريستول» و «ليدز» موفق به اختراع نوعي وسيله‌ي خاص شده‌اند كه مي‌توان از آن در توليد تراشه‌هاي ذخيره‌ي اطلاعاتي قدرتمندتر و دايمي در رايانه‌ها استفاده كرد.
پيشرفت اصلي اين تحقيق در ارائه‌ي روش‌هايي براي استفاده از پرتوهاي پرانرژي از يون‌هاي «گاليوم» براي كنترل مصنوعي راستاي ميدان مغناطيسي در مناطقي از فيلم‌هاي كبالتي بوده است.
با استفاده از اين فناوري جديد، رايانه‌ها هرگز حافظه‌ي خود را حتي در صورت قطع برق از دست نخواهند داد و به‌محض اتصال مجدد برق، تمام اطلاعات ذخيره شده مجدداً ظاهر خواهند شد.

متن كامل خبر

 

با تقدير از 60 طرح برگزيده، هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي 25 آذر 1385 در تهران برگزار مي‌شود
15/09/1385
مراسم هشتمين دوره‌ي جشنواره‌ي جوان خوارزمي با تقدير از 37 طرح برگزيده‌ي بخش دانش‌اموزي و 23 طرح برگزيده‌ي بخش دانشجويي و آزاد، 25 آذر 1385 با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير آموزش و پرورش و جمعي از استادان، پژوهشگران و صاحب‌نظران علمي و فرهنگي كشور در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر علي‌رضا اللهياري» دبير هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اين دوره از جشنواره‌ي جوان خوارزمي - كه با همكاري سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران و وزارت آموزش و پرورش برگزار مي‌شود - براي اولين بار داوري طرح‌ها در دو بخش دانش‌اموزي و دانشجويي و آزاد به‌صورت مشترك انجام مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: در پي فراخوان جشنواره‌ي جوان خوارزمي در خرداد 1385 و دريافت طرح‌ها در 12 گروه تخصصي صنايع شيميايي، مكانيك، برق و كامپيوتر، هوافضا، مواد و متالورژي، عمران، صنايع، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم پايه، علوم انساني، هنر و معماري و بيوتكنولوژي و علوم پايه‌ي پزشكي به كارشناسي اوليه‌ي آن‌ها اقدام و سپس طرح‌ها براي ارزيابي به گروه‌هاي تخصصي داوري متشكل از استادان دانشگاه‌ها و كارشناسان صاحب‌نظر ارائه شد.
«دكتر اللهياري» تصريح كرد: دبيرخانه‌ي جشنواره پس از بررسي 961 طرح دريافت شده در بخش دانشجويي و آزاد، 47 طرح را به هيأت داوران ارائه و در نهايت 23 طرح به‌عنوان برگزيدگان نهايي هشتمين جشنواره جوان خوارزمي در بخش دانشجويي و آزاد انتخاب شدند. اين در حالي است كه تعداد طرح‌هاي دريافتي اين بخش در دوره‌‌ي هفتم جشنواره حدود 868 طرح و در دوره‌ي پيش از آن 718 طرح بوده كه حاكي از رشد كمي تعداد طرح‌هاست.
وي خاطرنشان كرد: از بين 23 طرح برگزيده، سه طرح (يك پژوهش بنيادي در علوم پايه، يك پژوهش كاربردي در زمينه‌ي مواد و متالوژي و يك طرح ابتكاري در گروه هنر و معماري) به‌عنوان رتبه‌ي اول، هفت طرح به‌عنوان رتبه‌ي دوم و 13 طرح به‌عنوان رتبه‌ي سوم برگزيده شده‌اند.
بنابراين گزارش، «مهندس رضا رسول‌زاده» دبير بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي نيز اظهار داشت: در اين بخش - كه به طرح‌هاي ارائه شده از سوي دانش‌اموزان مقطع متوسطه، كاردانش و پيش‌دانشگاهي و دانشجويان دوره‌‌ي كارداني پيوسته‌ي آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي و مراكز تربيت معلم اختصاص دارد - 22 هزار و 831 طرح از 32 استان كشور در گروه‌هاي تخصصي برق و الكترونيك، كامپيوتر، فيزيك، شيمي، عمران، مكانيك، رياضي، علوم زيستي و پزشكي، ادبيات و زبان فارسي، علوم اجتماعي،‌علوم انساني و هنر به دبيرخانه‌هاي استاني ارائه شد كه در مجموع 603 طرح به دبيرخانه‌ي مركزي ارسال و پس از ارزيابي علمي 50 طرح به هيأت داوران ارائه و در نهايت 37 طرح به‌عنوان برگزيدگان نهايي بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي انتخاب شدند.
وي تصريح كرد: در مجموع در بخش پژوهش‌هاي بنيادي هشت‌طرح، در پژوهش‌هاي كاربردي هفت‌طرح، در پژوهش‌هاي توسعه‌اي پنج‌طرح و در بخش ابتكار سه‌طرح برگزيده معرفي شده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: از بين 32 هزار و 331 ارائه‌دهنده‌ي طرح‌هاي اين بخش (22 هزار و 831 طرح ارائه شده به آموزش و پرورش) 20 هزار و 188 نفر (62 درصد) دختر و 38 درصد بقيه پسر هستند.

متن كامل خبر

 

كنفرانس جهاني مخترعان و مبتكران، سال آينده در تانزانيا برگزار خواهد شد
13/09/1385
كنفرانس جهاني فناوري، سرگرمي و طراحي براي حضور مخترعان و مبتكران براي نخستين بار در خرداد 1386 (ژوئن سال 2007) در افريقا برگزار خواهد شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «آروشا» در شمال تانزانيا ميزبان حدوداً 50 صاحب‌نظران و فعالان عرصه‌ي اختراعات و ابتكارات خواهد بود كه در اين كنفرانس درباره‌ي اين‌كه چگونه جهان را با مفاهيم، روش‌ها و طرح‌هايشان شكل خواهند داد، سخن خواهند گفت.
به‌گفته‌ي سازمان‌دهندگان اين برنامه، مخترعان و مبتكران از نقاط دور و نزديك از جمله كشورهاي برزيل، چين، هند، ژاپن، كره جنوبي و آمريكا در آن شركت مي‌كنند؛ به‌علاوه بازرگانان و تجار، دانشمندان، استادان و متخصصان محيط‌زيست نيز در كنفرانس آروشا شركت خواهند كرد.
اين كنفرانس سالانه از سال 1984 تاكنون فقط در شهر «مونتري» در كاليفرنيا برگزار شده و اين اولين بار است كه اين كنفرانس در خارج از ايالات متحده برگزار مي‌شود.

متن كامل خبر

 

با ارائه‌ي روشي جديد براساس سيستم‌هاي مخابراتي: پژوهشگر جوان ايراني امكان كنترل قند خون بيماران ديابتي از راه دور را فراهم كرد
11/09/1385
يك دانشجوي ايراني با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات، روش جديدي براي كنترل سطح قند خون بيماران مبتلا به ديابت در كشور طراحي كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «احسان ظهوري» دانشجوي كارشناس ارشد رشته‌ي مهندسي پزشكي درباره‌ي طرح خود گفت: در اين طرح سعي شده است تا با توجه به قابليت‌هاي زيرساخت‌هاي مخابراتي در كشور و نيز نياز روز افزون نقاط دورافتاده به سرويس‌هاي تخصصي كلينيكي ديابت، سامانه‌اي جهت مراقبت و كنترل بيماران مبتلا به ديابت از راه دور پيشنهاد شود.
وي با اشاره به اين كه مهم‌ترين مشكل بيماران مبتلا به ديابت، عدم دسترسي كافي به‌خصوص در مناطق دور افتاده كشور به «پزشك متخصص» و «مراكز درماني ويژه‌ي كنترل ديابت» است در خصوص مزاياي استفاده از اين سيستم پزشكي راه دور خاطرنشان كرد: از جمله مزاياي اين روش نسبت به روش‌هاي استفاده شده تاكنون در كشور مي‌توان به «سهولت دسترسي پزشك به پارامترهاي پزشكي مربوط به بيمار در فواصل زماني كوتاه» و «استفاده از الگوريتم هوشمند» به‌عنوان عامل اصلي پيش‌بيني سطح قند خون و نيز محاسبه و تعيين مقدار انسولين تزريقي اشاره كرد كه اين الگوريتم با استفاده از داده‌هاي جديد انتقال داده شده توسط بيمار به سرور مركزي به‌مرور با شرايط جديد بيمار تطبيق مي‌يابد كه در نوع خود بسيار جديد و حايز اهميت است.
«ظهوري» تصريح كرد: در حال حاضر روند درمان «بيماري‌هاي مزمن»، هزينه‌ي بسيار زيادي را متوجه بخش بهداشت و درمان كشور كرده است كه در اين ميان، بيماري ديابت با حدود سه ميليون نفر مبتلا در كشور يكي از شايع‌ترين و پرهزينه‌ترين بيماري‌هاي حال حاضر محسوب مي‌شود.
وي اضافه كرد: در كشورهاي پيشرفته با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در پزشكي و پياده‌سازي «سامانه‌هاي پزشكي از راه دور» توانسته‌اند تحول‌هاي چشمگيري در روش‌هاي درماني و مراقبتي بيماران به‌وجود آورند كه از آن جمله مي‌توان به استفاده از ارتباطات بي‌سيم در انتقال داده‌هاي حياتي مورد نياز پزشك، استفاده از دستگاه‌هاي اندازه‌گيري قابل تحمل به‌منظور انتقال اطلاعات پزشكي ثبت شده‌ي بيمار و نيز تكنيك‌هاي مانيتورينگ در پزشكي از راه دور اشاره كرد.
«ظهوري» گفت: با توجه به پيشرفت سريع زيرساخت‌هاي مخابراتي كشور مي‌توان سيستم طراحي شده را با استفاده از زيرساخت مخابرات سلولي GSM و GPRS و سرويس‌هاي موجود در آن مانند SMS توسعه داد تا ضمن سهولت دسترسي به شبكه از نقاط دور افتاده، هزينه‌هاي بيماران نيز كاهش يابد.

متن كامل خبر

 

با ارتباط ماهواره‌اي دو بيمارستان تهران، عمل جراحي سنگ‌كليه به‌صورت از راه دور انجام مي‌شود
09/08/1385
عمل جراحي از راه دور براي شكستن سنگ كليه از طريق ماهواره در كشور انجام مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس آيدين كوشا» مدير بخش پشتيباني شركت تأمين‌كننده‌ي سيستم ارتباطي طرح اظهار كرد: در اين عمل جراحي سنگ كليه - كه روز چهارشنبه دهم آبان 1385 با همكاري دو بيمارستان «هاشمي‌نژاد» و «ميلاد تهران» انجام مي‌شود - پزشك و استاد جراحي در يك بيمارستان و تيم جراحي در بيمارستان ديگر حضور دارند و با اتصال دو مركز از طريق تجهيزات ويديو كنفرانس (IPVsat) جراحي انجام مي‌شود.
وي افزود: انجام اين عمل جراحي - كه امكان رؤيت و كنترل وضعيت اتاق عمل و تيم جراحي را براي پزشك استاد و دانشجويان فراهم مي‌كند - ضمن جنبه‌هاي آموزشي كه دارد با هدف توسعه‌ي تكنولوژي ماهواره‌اي و كاربرد آن در علوم پزشكي و علوم مرتبطه انجام مي‌شود كه نيازمند ارائه‌ي راهكارهاي بهتر و انجام فعاليت بدون حضور فيزيكي است.
مدير بخش پشتيباني شركت «عصر ارتباطات بين‌المللي پارس‌كار» با بيان اين‌كه امكان پياده‌سازي تجهيزات مورد نياز و برقراري سيستم ارتباط ماهواره‌اي به تمامي بيمارستان‌هاي كشور وجود دارد از تلاش براي گسترش اين طرح براي فراهم كردن امكان كنترل تجهيزات اتاق عمل از راه دور خبر داد.

 

به‌همت محققان پژوهشگاه صنعت نفت، نرم‌افزار مدل‌سازي حوضه‌هاي رسوبي طراحي و توليد شد
30/07/1385
نخستين نرم‌افزار مدل‌سازي حوضه‌هاي رسوبي پارس (Pars Basin Modeler) در پژوهشگاه صنعت نفت طراحي و توليد شد كه مهم‌ترين كاربرد اين نرم افزار در اكتشاف و توسعه‌ي ميدان‌هاي نفتي است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس الهام محسنيان» - طراح اين نرم‌افزار با نام اختصاري ID-PBM - با بيان اين‌كه نرم افزارهايي كه در سال‌هاي پيشين در ايران استفاده مي‌شد با ساختارهاي نوين برنامه‌نويسي تهيه شده و كار با آن براي كاربران بسيار سخت و طاقت‌فرسا بود، اظهار داشت: سعي ما در تهيه‌ي اين نرم‌افزار اين بوده است كه جديدترين فناوري‌ها در تهيه‌ي آن استفاده شود و محيط كار به‌گونه‌اي باشد كه كاربر به‌راحتي بتواند با‌ آموزش‌هاي كوتاه‌مدت در تمامي قسمت‌هاي نرم‌افزار مسلط باشد و به‌آساني با‌ آن كار كند و تبادل اطلاعات با ساير نرم‌افزارهاي مرتبط به‌سهولت امكان‌پذير باشد.
وي خاطرنشان كرد: در اين نرم‌افزار، شرايط اقليمي ايران مانند: زمين‌شناسي، خصوصيات سنگ منشأ و ... در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر 35 چاه از منطقه‌ي دزفول فرو افتاده در اين نرم‌افزار (PBM) اجرا شده و مدل‌هاي حاصله با ساير نرم افزارهاي مشابه خارجي و نيز نتايج مشاهده شده‌ي چاه مقايسه و بررسي شده كه همه‌ي نتايج از دقت بسيار خوب و بالايي برخوردار است.
«محسنيان» تصريح كرد: علاوه بر اين، نرم‌افزارهاي مشابه خارجي هزينه‌هاي بسيار سنگين ارزي براي ايران به‌همراه دارند زيرا علاوه بر هزينه‌ي بالاي خريد نرم‌افزار، هزينه‌هاي بسيار گرافي براي دوره‌هاي آموزشي آن و نيز پشتيباني و نگهداري نرم‌افزار سالانه صرف مي‌شود.
وي افزود: هزينه‌هاي آموزش، خريد، نگهداري و پشتيباني نرم‌افزار PBM به‌علت اين‌كه در داخل ايران تهيه مي‌شود و تهيه‌كنندگان و كاربران در ارتباط تنگاتنگ قرار مي‌گيرند، بسيار كاهش يافته و تغييرهاي مورد نياز كاربران براي كار راحت‌تر و يا اضافه كردن پارامتر و ماژول اضافي به‌سادگي و با هزينه‌ي كم و سرعت بالا امكان‌پذير است.
بنابر اعلام پژوهشگاه صنعت نفت، اين پژوهشگر با بيان اين‌كه در حال حاضر نسخه‌ي بعدي نرم‌افزار تهيه شده و به‌ثبت داخلي رسيده و نسخه‌ي دو بعدي آن در حال تهيه است، خاطرنشان كرد: در اين نرم‌افزار در نظر گرفتن وضعيت و حالت كنوني لايه‌ها و چينه‌شناسي آن به زمان گذشته باز مي‌گردد و از زماني كه نخستين لايه‌ي رسوب‌گذاري كرده شروع به مدل‌سازي مي‌كند و لايه‌ها را به‌صورت مصنوعي رسوب داده مي‌شود. در اين ميان تغييرهايي مانند: دما، تخلخل، فشار و ... را در هنگام مدل‌سازي در نظر مي‌گيرد. اين نرم‌افزار در اكتشاف و توسعه‌ي ميدان كاربرد فراوان دارد.
بنابراين گزارش، «محسنيان» اضافه كرد: با استفاده از اين نرم‌افزار در آغاز فرايند اكتشاف مي‌توان ارزيابي صحيح و دقيق از ميدان نفتي و وضعيت سنگ منشأ نفت‌زا و يا گاززا بودن مخزن، زمان رسيدن به نفت و گاز را مشخص كرد.
در مدل دوبعدي و سه‌بعدي آن مي‌توان مسيرهاي مهاجرت را پيش‌بيني و محل تجمع هيدروكربن و مهم‌ترين نقاط را براي حفر چاه‌ها تعيين كرد.
وي تصريح كرد: برنامه‌ي تهيه شده در طرح توليد و توسعه‌ي نرم‌افزارهاي نفتي قرار دارد و اين طرح به‌صورت طرح چهارساله در اولويت‌هاي پژوهشي پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفته است و نسخه پيشرفته و سه بعدي نرم افزار در پايان طرح آماده بهره برداري خواهد بود.

متن كامل خبر

 

معاون اول رئيس جمهور: دولت از نخبگان در تصميم‌هاي اجرايي استفاده مي‌كند
30/07/1385
معاون اول رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان با تأكيد بر نقش مهم نخبگان در پيشرفت و توسعه‌ي كشور گفت: دولت از نخبگان در تصميم‌هاي اجرايي كشور استفاده خواهد كرد و در اين جهت تسهيلات لازم را در اختيار نخبگان قرار خواهد داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر پرويز داوودي» در نشست بنياد ملي نخبگان - كه با حضور اعضاي هيأت امنا و جمعي از نخبگان سراسر كشور برگزار شد - تأكيد كرد: يكي از تصميم‌هاي اصلي اين بنياد استفاده از نخبگان در مسير پيشرفت كشور است كه با عملياتي شدن آن، تحقق برنامه‌ي چشم‌انداز بيست‌ساله‌ي كشور با تضمين بالاتري مسير خواهد شد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به فرهنگ و تمدن غني ايرانيان و موفقيت آن‌ها در عرصه‌هاي مختلف در جهان افزود: بايد از اين نعمت و فرصت نهايت استفاده را كرد و بنياد ملي نخبگان تمام سعي خود را براي حمايت و هدايت نخبگان در جهت پيشبرد اهداف مقدس جمهوري اسلامي به‌كار خواهد بست.
«دكتر داوودي» آشنا شدن نخبگان با علوم و فنون جديد و پيشرفته از طريق سفرهاي علمي داخلي و خارجي را در پيشرفت آنان مفيد دانست و گفت: برخلاف برخي نظرها، دولت نه‌تنها با سفرهاي علمي خارجي نخبگان مخالف نيست بلكه براي آشنايي آن‌ها با علوم جديد از اين سفرها حمايت مي‌كند و معتقد است اين مسأله در پيشرفت كشور مؤثر خواهد بود.
رئيس بنياد ملي نخبگان با بيان اهميت رشته‌هاي علوم انساني در تصميم‌هاي اجرايي كشور از نخبگان خواست همان‌طور كه در رشته‌هاي فني و مهندسي پيشرفت‌هاي خوبي عايد كشور كرده‌اند در رشته‌هاي علوم انساني نيز تمام سعي خود را به‌كار ببندند تا در اين رشته‌ها نيز شاهد بالندگي‌هاي بيش‌تر در كشور باشيم.
«دكتر داوودي» هم‌چنين با اشاره به مسأله‌ي سربازي نخبگان اضافه كرد: بنياد ملي نخبگان در جلسه‌هايي با ستاد كل نيروهاي مسلح اين مسأله را بررسي كرده است و براين اساس سعي مي‌شود از نخبگان در مراكز مربوط به رشته‌ي تخصصي آن‌ها استفاده شود تا ضمن كمك به پيشرفت كشور از هدر رفتن توانايي آن‌ها جلوگيري شود و اين مسأله به‌زودي عملياتي خواهد شد.
گفتني است در ابتداي اين جلسه چند تن از نخبگان كشور ديدگاه‌ها و نظرهاي خود را درباره مسائل مختلف از جمله موضوع‌هاي آموزشي و تحصيلي مطرح كردند.

متن كامل خبر

 

به‌همت يك دانشجوي مبتكر، «موس» كنترل از راه دور لمسي در يزد ساخته شد
30/07/1385
دانشجوي مبتكر يزدي با حمايت «مركز نواوري پارك علم و فناوري يزد» موفق به طراحي و ساخت «موس كنترل از راه دور لمسي» رايانه شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «حسين زمانيان» دانشجوي مبتكر رشته‌ي الكترونيك دانشگاه آزاد اسلامي يزد در اين خصوص تصريح كرد: معمولاً جهت استفاده از ديتا پرژكتور در سالن‌هاي كنفرانس و نمايش صفحه‌هاي مورد نظر از مانيتور رايانه بر روي ديتا پرژكتور از سريع‌ترين موس‌ها استفاده مي‌شود كه موس‌هاي نوري گزينه‌ي بسيار خوبي براي اين قبيل موارد به‌شمار مي‌آيد.
وي ادامه داد: نكته‌ي مهم در اين است كه معمولاً موس‌هاي موجود - چه بي‌سيم يا غير بي‌سيم، چه نوري يا مكانيكي - را بايد روي صفحه‌ي ثابت گذاشت و استفاده كرد در نتيجه كار با آن‌ها غالباً در شرايط سالن‌هاي كنفرانس - كه معمولاً از نور كمي برخوردار است - براي كاربر كه بايد تسلط بيش‌تر خود را روي صحبت خود بگذارد، مشكل است.
«زمانيان» اين سيستم را نوعي «ريموت كنترل بي‌سيم» براي موس بيان كرد و افزود: در اين سيستم موس در دست قرار گرفته و نشانگر موس با حركت انگشت بر روي صفحه‌ي سنسور حركت مي‌كند.
وي در خصوص طرز كار اين سيستم خاطرنشان كرد: موس كنترل از راه دور لمسي از يك فرستنده و يك گيرنده تشكيل شده است. فرستنده‌ي كوچك طراحي شده است و گيرنده به پشت PC و به پورت PS2 كه پورت موس است، متصل مي‌شود.
اين دانشجوي مبتكر از مزيت‌هاي مهم اين سيستم قسمت حسگر لمسي آن را عنوان كرد و گفت: برخلاف سنسورهاي لمسي ديگر مانند آن‌چه در موس «فينگرتاچ» لپ‌تاپ استفاده مي‌شود اين سيستم كاملاً نوري بوده و با استفاده از ديودهاي نوري ارزان‌قيمت مادون قرمز ساخته شده است.
وي اضافه كرد: قدرت انعطاف‌پذيري اين نوع سنسور، ديگر مشخصه‌ي موس كنترل از راه دور لمسي است كه برخلاف موس‌هاي مكانيكي مي‌توان حداقل در هشت جهت نشانگر را حركت داد.
«زمانيان» در پايان ياداور شد: اين مشخصات باعث «كاهش هزينه و حجم» نيز شده و از آن‌جايي كه نيازمند نصب نرم‌افزار جداگانه‌اي نمي‌باشد بر روي هر كامپيوتر كه پورت PS2 داشته باشد قابل استفاده است.

متن كامل خبر

 

اولين دوره‌ي مسابقه‌هاي بين‌المللي ساليانه‌ي برنامه نويسي در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي‌شود
26/07/1385
اولين دوره‌ي مسابقه‌هاي بين‌المللي ساليانه‌ي برنامه‌نويسي پنجم آبان 1385 در دانشكده‌ي مهندسي كامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسابقه‌هاي ساليانه‌ي برنامه‌نويسي در راستاي مسابقه‌هاي ACM/ICPC و با هدف «آماده‌سازي تيم‌هاي شركت‌كننده» و «بالابردن كارايي فني آن‌ها» در مسابقه‌هاي منطقه‌اي است.
اين مسابقه‌ها در دو مرحله‌ي مقدماتي و نهايي برگزار مي‌شود كه هر مرحله شامل دو قسمت داخلي و بين‌المللي مي‌باشد.
تيم‌هاي شركت‌كننده در اين مسابقه‌ها، منتخبان دانشجويان رشته‌ي مهندسي كامپيوتر، مهندسي برق و علوم كامپيوتر در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد سراسر كشور مي‌باشند كه از مهارت برنامه‌نويسي بيش‌تري نسبت به سايرين برخوردارند.
اين مسابقه‌ها با حضور ‌٧٠ تيم از كشورهاي آلمان، روسيه، كانادا، برزيل، لهستان، چين، ويتنام، روماني، كره‌ي جنوبي، مصر، مجارستان، بنگلادش، اسپانيا، بلغارستان، گرجستان، هلند، اندونزي و اوكراين و ‌٢٦ تيم از دانشگاه‌هاي صنعتي اميركبير، شريف، تهران، شهيد بهشتي، علم و صنعت، فردوسي مشهد، شيراز، صنعتي اصفهان، آزاد اسلامي مشهد، آزاد اسلامي واحد پرند و باشگاه دانش پژوهشگاه جوان به‌صورت آنلاين برگزار مي‌شود.
گفتني است، مسابقه‌هاي جهاني برنامه‌نويسي دانشجويي كه از سال ‌١٩٧٦ توسط انجمن ماشين‌هاي محاسباتي (ACM) - از بزرگ‌ترين نهاد‌هاي علمي تحقيقاتي علوم رايانه و فناوري اطلاعات جهان- بنيان نهاده شده هرساله با هدف رقابت و تشويق توانايي «حل مسأله» بين دانشجويان رشته‌ي كامپيوتر و فراهم‌آوردن زمينه‌ي شكوفايي استعدادهاي آنان و ترغيب كارگروهي در توليد نرم‌افزار برگزار مي‌شود.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 55    بازديد امروز: 16    كل بازديدها: 70025
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما