<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] صفحه بعد>>
                   

با تقدير از 60 طرح برگزيده، هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي 25 آذر 1385 در تهران برگزار مي‌شود
15/09/1385
مراسم هشتمين دوره‌ي جشنواره‌ي جوان خوارزمي با تقدير از 37 طرح برگزيده‌ي بخش دانش‌اموزي و 23 طرح برگزيده‌ي بخش دانشجويي و آزاد، 25 آذر 1385 با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير آموزش و پرورش و جمعي از استادان، پژوهشگران و صاحب‌نظران علمي و فرهنگي كشور در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر علي‌رضا اللهياري» دبير هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اين دوره از جشنواره‌ي جوان خوارزمي - كه با همكاري سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران و وزارت آموزش و پرورش برگزار مي‌شود - براي اولين بار داوري طرح‌ها در دو بخش دانش‌اموزي و دانشجويي و آزاد به‌صورت مشترك انجام مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: در پي فراخوان جشنواره‌ي جوان خوارزمي در خرداد 1385 و دريافت طرح‌ها در 12 گروه تخصصي صنايع شيميايي، مكانيك، برق و كامپيوتر، هوافضا، مواد و متالورژي، عمران، صنايع، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم پايه، علوم انساني، هنر و معماري و بيوتكنولوژي و علوم پايه‌ي پزشكي به كارشناسي اوليه‌ي آن‌ها اقدام و سپس طرح‌ها براي ارزيابي به گروه‌هاي تخصصي داوري متشكل از استادان دانشگاه‌ها و كارشناسان صاحب‌نظر ارائه شد.
«دكتر اللهياري» تصريح كرد: دبيرخانه‌ي جشنواره پس از بررسي 961 طرح دريافت شده در بخش دانشجويي و آزاد، 47 طرح را به هيأت داوران ارائه و در نهايت 23 طرح به‌عنوان برگزيدگان نهايي هشتمين جشنواره جوان خوارزمي در بخش دانشجويي و آزاد انتخاب شدند. اين در حالي است كه تعداد طرح‌هاي دريافتي اين بخش در دوره‌‌ي هفتم جشنواره حدود 868 طرح و در دوره‌ي پيش از آن 718 طرح بوده كه حاكي از رشد كمي تعداد طرح‌هاست.
وي خاطرنشان كرد: از بين 23 طرح برگزيده، سه طرح (يك پژوهش بنيادي در علوم پايه، يك پژوهش كاربردي در زمينه‌ي مواد و متالوژي و يك طرح ابتكاري در گروه هنر و معماري) به‌عنوان رتبه‌ي اول، هفت طرح به‌عنوان رتبه‌ي دوم و 13 طرح به‌عنوان رتبه‌ي سوم برگزيده شده‌اند.
بنابراين گزارش، «مهندس رضا رسول‌زاده» دبير بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي نيز اظهار داشت: در اين بخش - كه به طرح‌هاي ارائه شده از سوي دانش‌اموزان مقطع متوسطه، كاردانش و پيش‌دانشگاهي و دانشجويان دوره‌‌ي كارداني پيوسته‌ي آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي و مراكز تربيت معلم اختصاص دارد - 22 هزار و 831 طرح از 32 استان كشور در گروه‌هاي تخصصي برق و الكترونيك، كامپيوتر، فيزيك، شيمي، عمران، مكانيك، رياضي، علوم زيستي و پزشكي، ادبيات و زبان فارسي، علوم اجتماعي،‌علوم انساني و هنر به دبيرخانه‌هاي استاني ارائه شد كه در مجموع 603 طرح به دبيرخانه‌ي مركزي ارسال و پس از ارزيابي علمي 50 طرح به هيأت داوران ارائه و در نهايت 37 طرح به‌عنوان برگزيدگان نهايي بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي انتخاب شدند.
وي تصريح كرد: در مجموع در بخش پژوهش‌هاي بنيادي هشت‌طرح، در پژوهش‌هاي كاربردي هفت‌طرح، در پژوهش‌هاي توسعه‌اي پنج‌طرح و در بخش ابتكار سه‌طرح برگزيده معرفي شده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: از بين 32 هزار و 331 ارائه‌دهنده‌ي طرح‌هاي اين بخش (22 هزار و 831 طرح ارائه شده به آموزش و پرورش) 20 هزار و 188 نفر (62 درصد) دختر و 38 درصد بقيه پسر هستند.

متن كامل خبر

 

بزرگ‌ترين نقشه‌ي برجسته‌ي ديواري كشور ساخته شد
15/09/1385
بزرگ‌ترين نقشه‌ي برجسته‌ي ديواري كشور به‌همت متخصصان سازمان نقشه‌برداري كشور توليد شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس بابك شمعي» مدير امور كارتوگرافي سازمان نقشه‌برداري كشور با اعلام اين مطلب گفت: بزرگ‌ترين نقشه‌ي برجسته‌ي ديواري ايران در مقياس يك‌پانصد هزارم در ساختمان كارتوگرافي سازمان نقشه‌برداري كشور واقع در ميدان آزادي ساخته شده است.
وي خاطرنشان كرد: در اين نقشه‌ي برجسته‌ي ديواري - كه داراي ابعاد حدود چهارمتر در چهارمتر مي‌باشد - علاوه بر نمايش برجسته‌ي ارتفاع‌هاي عوارضي هم‌چون: ‌شهرها، شبكه‌ي حمل و نقل (خطوط اصلي راه‌، راه‌آهن، ‌فرودگاه و بنادر)، سدها، كويرها، پالايشگاه‌ها و نيروگاه‌ها نيز نمايش داده شده‌اند.
«شمعي» با بيان اين‌كه اين نقشه در «سيستم تصوير لامبرت ايران» طراحي و اجرا شده است، اظهار داشت: بازديد از اين نقشه از طريق هماهنگي با روابط عمومي سازمان نقشه‌برداري (به‌شماره تلفن 7-66000031) براي گروه‌هاي دانش‌اموزي ميسر مي‌باشد.

متن كامل خبر

 

كنفرانس جهاني مخترعان و مبتكران، سال آينده در تانزانيا برگزار خواهد شد
13/09/1385
كنفرانس جهاني فناوري، سرگرمي و طراحي براي حضور مخترعان و مبتكران براي نخستين بار در خرداد 1386 (ژوئن سال 2007) در افريقا برگزار خواهد شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «آروشا» در شمال تانزانيا ميزبان حدوداً 50 صاحب‌نظران و فعالان عرصه‌ي اختراعات و ابتكارات خواهد بود كه در اين كنفرانس درباره‌ي اين‌كه چگونه جهان را با مفاهيم، روش‌ها و طرح‌هايشان شكل خواهند داد، سخن خواهند گفت.
به‌گفته‌ي سازمان‌دهندگان اين برنامه، مخترعان و مبتكران از نقاط دور و نزديك از جمله كشورهاي برزيل، چين، هند، ژاپن، كره جنوبي و آمريكا در آن شركت مي‌كنند؛ به‌علاوه بازرگانان و تجار، دانشمندان، استادان و متخصصان محيط‌زيست نيز در كنفرانس آروشا شركت خواهند كرد.
اين كنفرانس سالانه از سال 1984 تاكنون فقط در شهر «مونتري» در كاليفرنيا برگزار شده و اين اولين بار است كه اين كنفرانس در خارج از ايالات متحده برگزار مي‌شود.

متن كامل خبر

 

ترنس تائو و یک جایزه‌ی دیگر!
14/08/1385
جایزه‌ی رامانوجان SASTRA به ترنس تائو ( Terence Tao ) از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس ( UCLA ) تعلق گرفت. تائو، ریاضی‌دان جوان و استرالیایی است که برنده‌ی جایزه‌ی فیلدز 2006 نیز گردیده است. تائو جایزه را به دلیل تحقیقات مهمش در زمینه‌های نظریه‌ی اعداد، آنالیز هارمونیک، نظریه‌ی نمایش، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، ترکیبیات و نظریه‌ی ارگودیک دریافت می‌گند. جایزه‌ی رامانوجان SASTRA از سال 2005 پایه‌گذاری شده و هر ساله به ریاضی‌دانی که در زمینه‌های تحقیقاتی رامانوجان ، ریاضی‌دان و نابغه‌ی شهیر قرن بیستم فعالیت برجسته داشته باشد اهدا می‌گردد.

متن كامل خبر

 

اهدای جایزه‌ی رامانوجان به رامادوری سوجاتا
14/08/1385
رامادوری سوجاتا ( Ramadori Sujatha ) از انستیتوی تحقیقات بنیادی تاتا ( Tath Institute of Findamental Research ) هند، موفق به دریافت جایزه‌ی 10000 دلاری رامانوجان ( Ramanujan Prize ) در سال 2006 میلادی گردید.
او این جایزه را به دلیل مطالعات و تحقیقاتش در زمینه‌ی حساب واریته‌های جبری ( Arithmetic of Algebraic Verieties ) و نظریه‌ی ایواساوای ناجابجایی ( non-Commutative Iwasawa Theory ) از آن خود ساخته است. جایزه‌ی رامانوجان بوسیله‌ی مرکز فیزیک نظری عبدالسلام( ICTP ) پایه‌گذاری شده است.

متن كامل خبر

 

معاون اول رئيس جمهور: دولت از نخبگان در تصميم‌هاي اجرايي استفاده مي‌كند
30/07/1385
معاون اول رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان با تأكيد بر نقش مهم نخبگان در پيشرفت و توسعه‌ي كشور گفت: دولت از نخبگان در تصميم‌هاي اجرايي كشور استفاده خواهد كرد و در اين جهت تسهيلات لازم را در اختيار نخبگان قرار خواهد داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر پرويز داوودي» در نشست بنياد ملي نخبگان - كه با حضور اعضاي هيأت امنا و جمعي از نخبگان سراسر كشور برگزار شد - تأكيد كرد: يكي از تصميم‌هاي اصلي اين بنياد استفاده از نخبگان در مسير پيشرفت كشور است كه با عملياتي شدن آن، تحقق برنامه‌ي چشم‌انداز بيست‌ساله‌ي كشور با تضمين بالاتري مسير خواهد شد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به فرهنگ و تمدن غني ايرانيان و موفقيت آن‌ها در عرصه‌هاي مختلف در جهان افزود: بايد از اين نعمت و فرصت نهايت استفاده را كرد و بنياد ملي نخبگان تمام سعي خود را براي حمايت و هدايت نخبگان در جهت پيشبرد اهداف مقدس جمهوري اسلامي به‌كار خواهد بست.
«دكتر داوودي» آشنا شدن نخبگان با علوم و فنون جديد و پيشرفته از طريق سفرهاي علمي داخلي و خارجي را در پيشرفت آنان مفيد دانست و گفت: برخلاف برخي نظرها، دولت نه‌تنها با سفرهاي علمي خارجي نخبگان مخالف نيست بلكه براي آشنايي آن‌ها با علوم جديد از اين سفرها حمايت مي‌كند و معتقد است اين مسأله در پيشرفت كشور مؤثر خواهد بود.
رئيس بنياد ملي نخبگان با بيان اهميت رشته‌هاي علوم انساني در تصميم‌هاي اجرايي كشور از نخبگان خواست همان‌طور كه در رشته‌هاي فني و مهندسي پيشرفت‌هاي خوبي عايد كشور كرده‌اند در رشته‌هاي علوم انساني نيز تمام سعي خود را به‌كار ببندند تا در اين رشته‌ها نيز شاهد بالندگي‌هاي بيش‌تر در كشور باشيم.
«دكتر داوودي» هم‌چنين با اشاره به مسأله‌ي سربازي نخبگان اضافه كرد: بنياد ملي نخبگان در جلسه‌هايي با ستاد كل نيروهاي مسلح اين مسأله را بررسي كرده است و براين اساس سعي مي‌شود از نخبگان در مراكز مربوط به رشته‌ي تخصصي آن‌ها استفاده شود تا ضمن كمك به پيشرفت كشور از هدر رفتن توانايي آن‌ها جلوگيري شود و اين مسأله به‌زودي عملياتي خواهد شد.
گفتني است در ابتداي اين جلسه چند تن از نخبگان كشور ديدگاه‌ها و نظرهاي خود را درباره مسائل مختلف از جمله موضوع‌هاي آموزشي و تحصيلي مطرح كردند.

متن كامل خبر

 

رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان: برترين‌ها‏ي دوره‌ي تابستاني پس از آزمون بهار، تابستان 1376 به المپياد‌هاي جهاني سال 2007 اعزام مي‌شوند.
25/07/1385
رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان اظهار داشت: كمي بيش از يك‌سوم برگزيدگان المپيادهاي علمي به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند كه در صورت فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال به بازگشت آن‌ها اميدواريم.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «حسين ميرزايي» اظهار كرد: از حدود 500 نفر برندگان المپيادهاي علمي، 170 نفر به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند كه آمار زيادي نيست و ما از طريق ايميل با آن‌ها در ارتباط هستيم. البته بسياري از آن‌ها علاقمندند كه در صورت فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال به كشور برگردند به‌طوري كه تاكنون حدود شش نفر از آن‌ها به كشور بازگشته‌اند.
وي خاطرنشان كرد: در سال تحصيلي 84-85 ، 130 هزار نفر دانش‌آموز برجسته و واجد شرايط در مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي كشور در رشته‌هاي رياضي، فيزيك، شيمي، ادبيات زيست‌شناسي، نجوم و كامپيوتر شركت كردند كه در پايان مرحله‌ي دوم المپيادهاي علمي، از اين تعداد 47 نفر در رشته‌ي رياضي، 44 نفر در رشته‌ي فيزيك، 41 نفر در رشته‌ي ادبيات، 33 نفر در رشته‌ي كامپيوتر، 40 نفر در رشته‌ي شيمي، 32 نفر در رشته‌ي زيست‌شناسي و 33 نفر در رشته‌ي نجوم به دوره‌هاي تابستاني راه يافتند.
وي افزود: برگزيدگان دوره‌ي تابستاني و افراد منتخبي كه نشان‌هاي طلا، نقره و برنز دريافت كرده‌اند آبان 1385 در كلاس‌هاي آموزشي باشگاه شركت كرده و پس از آزموني كه در نوروز 86 برگزار مي‌شود، برترين‌ها‏، تابستان سال آينده به المپياد‌هاي جهاني سال 2007 اعزام مي‌شوند.
رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به برگزاري المپياد نجوم در پاييز 1385، اظهار داشت: باشگاه دانش‌پژوهان جوان امسال براي دومين بار به برگزاري المپياد ملي نجوم و انتخاب تيم دانش‌آموزي اقدام كرد كه منتخبان در آبان 1385 جهت شركت در يازدهمين دوره‌ي المپياد جهاني نجوم به كشور هند اعزام مي‌شوند.
«ميرزايي» در ادامه با اشاره به اين‌كه تمام اعضاي تيم‌هاي المپياد دانش‌آموزي - كه تابستان امسال به المپياد‌هاي دانش‌آموزي سال 2006 اعزام شده‌اند - به كسب مدال‌هاي جهاني موفق شده‌اند، گفت: در سال جاري تاكنون 19 دانش‌پژوه به مسابقه‌هاي جهاني اعزام شده‌اند كه همگي به مدال دست يافته و دستاورد آنان پنج مدال طلا، 14 مدال نقره و چهار نشان برنز است كه اعضاي تيم‌ها از شهرهاي تهران، كرج، بابل، كرمان، شيراز، زنجان، رشت و اصفهان بوده‌اند.
«ميرزايي» در عين حال با مقايسه رتبه‌هاي تيمي كسب شده اين دوره از المپيادهاي علمي با دوره‌ي قبل گفت: از نظر رتبه‌هاي كسب شده در بعضي از رشته‌ها وضعيت بهتري داريم نظير: افزايش رتبه‌اي كه در المپيادهاي «زيست‌شناسي» و «كامپيوتر» داشتيم اما در المپياد «شيمي» با شش پله نزول، رتبه‌ي دهم را كسب كرديم.
وي در خصوص فعاليت‌هاي باشگاه دانش‌پژوهان جوان در زمينه‌ي ميزباني ايران در المپياد فيزيك سال آينده گفت: وزارت آموزش و پرورش، كميته‌اي را به رياست «دكتر محمود سپهري‌راد» براي برگزاري المپياد فيزيك سال آينده منصوب كرده كه كميته‌ي علمي آن شكل گرفته و محل برگزاري المپياد، «دانشگاه صنعتي اصفهان» تعيين شده است و در صورت برگزاري اين آزمون به‌شكل مطلوب، كميته‌هاي بين‌المللي مجوز ميزباني ساير المپيادها را نيز به ما مي‌دهند.
وي در پايان اضافه كرد: تاكنون رشته‌ي جديدي به المپيادهاي علمي كشور افزوده نشده و در حال بررسي امكان سنجي برگزاري المپياد روباتيك هستيم.

متن كامل خبر

 

با تلاش يك دانشجوي صنعتي شريف، آب‌گيري اوليه‌ي سدهاي سنگريز مدل‌سازي شد
18/07/1385
دانشجوي كارشناسي ارشد دانشكده مهندسي عمران دانشگاه صنعتي شريف در تحقيقات پايان‌نامه‌اش، آب‌گيري اوليه سدهاي سنگريز را مدل‌سازي كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس سيد علي قمصري اصفهاني» هدف از انجام اين تحقيق را علاوه بر بررسي فعاليت‌هاي صورت گرفته در زمينه‌ي «آب‌گيري اوليه»، «مدل‌سازي آن» و «رفتار سدهاي سنگريز در حين آبگيري»، «مطالعه‌ي رفتار سد سنگريز با هسته‌ي رسي گتوند» به‌عنوان دومين سد سنگريز مرتفع ايران در اولين بار آبگيري اين سد بيان كرد و افزود: در اين پژوهش به خصوصيات هندسي و مكانيكي مصالح پي و بدنه نيز براي استفاده در آناليز عددي اولين آبگيري آن اشاره شده است.
به گفته‌ي وي، به‌طور كلي بررسي بايد به‌وسيله‌ي نرم‌افزاري انجام شود كه توانايي در نظر گرفتن مدل مناسب را دارا باشد. اين مدل رفتاري بايد توانايي مدل كردن كاهش خصوصيات مقاومتي را در اثر فرو نشست مصالح پوسته بالا دست به‌علت اشباع شدن و آبگيري دارا باشد.
در اين پايان‌نامه از مرحلهي آبگيري اوليه به‌عنوان مهم‌ترين مرحله در طول عمر سدهاي خاكي و سنگريز ياد شده كه اين مرحله چه به‌صورت كنترل شده باشد و چه به‌صورت كنترل نشده مي‌تواند اثرهاي مخربي بر روي سد داشته باشد. اين اثرها مي‌تواند در اثر «شكست هيدروليكي» يا به‌صورت نشست بيش از حد پوسته‌ي بالادست در سدهاي سنگريز باشد و پايداري سد خاكي و سنگريز را به‌مخاطره بيندازد.
در اين پايان‌نامه آمده است كه حدود چهل خرابي در سدها به‌علت مسائل «تراوش ورگاب» و «بالا رفتن فشارهاي حفره‌اي» مي‌باشد.
از مسائل مهم ديگر در آبگيري، پديده‌ي «فرار آب» است كه مي‌تواند به‌دلايل «شكست هيدروليكي»، «مشكلات پي»، «عدم دقت در طراحي فيلتر و زهكش» و يا «عدم اجراي صحيح سيستم‌هاي آب‌بند» صورت گيرد.
بنابراين گزارش، براساس اين پايان‌نامه به‌طور كلي آب‌گيري اوليه‌ي سدهاي خاكي و سنگريز داراي اثرهاي زيادي از جمله: «غوطه‌وري در پوسته‌ي بالادست»، «فرو نشست به‌علت اشباع شدن سنگريز»، «اعمال بار آب روي پي» و «اعمال بار آب روي هسته خاكي» است كه البته براي لايه‌اي كه تازه اشباع شده است مهم‌ترين اثر، فرونشست به‌علت وزن سنگريز بالاي آن با وزن واحد متراكم شده مي‌باشد و بيش‌ترين تأثيرها را در نشست‌ها و تغيير شكل‌ها خواهد داشت.
سه اثر ديگر كه ذكر شد در درجه دوم اهميت قرار دارند و بايد در مدل‌سازي آب‌گيري اوليه ي سد سنگريز اعمال شده و بررسي شود؛ بنابراين بارگذاري آب و نشست ناشي از فرونشست از عوامل مهم در مدل‌سازي عددي اولين آب‌گيري سد هستند.

متن كامل خبر

 

پال هالموس درگذشت
12/07/1385
پال هالموس ،‌ رياضي دان و نويسنده‌ي چيره‌دست كتاب‌هاي رياضي درگذشت.
او دو روز پيش در 10 مهر 1385 ( 2 اكتبر 2006 ) در كاليفرنيا درگذشت . اكثر رياضي‌دانان جهان با كارهاي وي و نوشته‌هايش آشنايند. او د رطول عمر خود جوايز زيادي را نيز از آن خود كرد. بزودي در مورد ايشان و زندگي‌نامه‌اش مطالبي را در سايت قرار خواهيم داد.
روحش شاد و يادش گرامي.

 

«احمدي‌نژاد» آيين‌نامه‌ي «احراز استعدادهاي برتر و نخبگي» را ابلاغ كرد
12/07/1385
سخنگوي بنياد نخبگان از ابلاغ آيين‌نامه‌ي احراز استعدادهاي برتر و نخبگي از سوي «محمود احمدي‌نژاد» رئيس‌جمهوري خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) به‌نقل از «پايگاه اطلاع رساني دولت»، با اين ابلاغ، شرايط احراز استعدادهاي برتر و نخبگي تعيين گرديد.
«اميرحسين طاهري» سخنگوي بنياد ملي نخبگان افزود: براساس مقدمه‌ي اين آيين‌نامه - كه در هشت ‬ماده و هفت ‬تبصره به تصويب رسيده است - آيين‌نامه‌‌ي احراز استعدادهاي برتر و نخبگي به‌منظور تحقق بخشيدن به تأكيد مقام معظم رهبري در «استفاده‌ي صحيح و مناسب از ظرفيت‌هاي علمي نخبگان در راستاي توسعه‌ي همه‌جانبه‌ي كشور» و در اجراي ماده‌ي چهار ‬اساسنامه‌ي بنياد ملي نخبگان درباره‌ي «تعريف نخبه و احراز استعدادهاي برتر و نخبگي افراد» تصويب شده است.
به‌گفته‌ي وي، هدف از تصويب آن منطقي كردن و تعريف شاخص‌هاي علمي، استانداردسازي معيارها و فرايندهاي شناسايي و معرفي نخبگان و استعدادهاي برتر هر بخش بوده است.
«طاهري» افزود: طبق آيين‌نامه‌ي ابلاغي، «نخبه» به فرد برجسته و كارامدي اطلاق مي‌شود كه اثرگذاري وي در توليد و گسترش علم و هنر و فناوري و فرهنگ‌سازي و مديريت كشور محسوس باشد و هوش، خلاقيت، كارافريني و نبوغ فكري وي در راستاي توليد و گسترش دانش و نواوري موجب سرعت بخشيدن به رشد و توسعه‌ي علمي و اعتلاي جامعه‌ي انساني كشور گردد.
«استعداد برتر» نيز به فردي اطلاق مي‌شود كه به‌صورت بالقوه نخبه بوده ولي هنوز زمينه‌هاي لازم براي شناسايي كامل و يا بروز استعدادهاي ويژه‌ي او فراهم نشده است.
هم‌چنين تعاريف فوق شامل استعدادهاي برتر و نخبگان بخش‌هاي مختلف از قبيل: علمي و فناوري، آموزشي، فرهنگي، اجتماعي، هنري و مديريتي مي‌باشد.
رئيس دفتر معاون اول رئيس‌جمهور افزود: طبق ماده‌ي 3 اين آيين‌نامه در تعيين و احراز شرايط نخبگي، فرايندهاي تعريف و تجربه‌شده توسط نهادهاي برگزيننده‌ي نخبگان هربخش پذيرفته شده و با جهت‌گيري علمي و عقلايي سياست‌هاي موجود هماهنگ و معيارهاي وضع شده در صورت لزوم تقويت و يا اصلاح مي‌گردد.
«طاهري» اضافه كرد: براساس ماده‌ي 4 آيين‌نامه‌ي احراز استعدادهاي برتر و نخبگي افرادي كه داراي يكي از ويژگي‌هاي زير باشند استعداد برتر يا نخبه شناخته مي‌شوند:
- برگزيدگان المپيادهاي علمي معتبر داخلي و جهاني شامل:
الف - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر جهاني و بين‌المللي دانش‌اموزي با تأييد وزارت آموزش و پروش به‌عنوان «نخبه».
ب - راه‌يافتگان مرحله‌ي نهايي المپيادهاي معتبر جهاني بين‌المللي دانش‌اموزي با تأييد وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان «استعداد برتر».
ج - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر بين‌المللي دانشجويي با تأييد وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «نخبه».
د - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر علمي دانشجويي كشور با معرفي وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «استعداد برتر».
هـ - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر علمي دانش‌اموزي كشور با معرفي وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان «استعداد برتر».
برگزيدگان از ميان آزمون‌هاي سراسري شامل:
الف - برگزيدگان از ميان رتبه‌هاي برتر آزمون‌هاي سراسري مقطع كارشناسي از ميان ‪ ۱۰۰ ‬نفر اول براي رشته‌هاي رياضي و فيزيك، ۵۰ ‬نفر اول براي رشته‌هاي علوم تجربي،‪ ۵۰‬ نفر اول براي رشته‌هاي علوم انساني و‪ ۲۰ ‬نفر اول براي رشته‌هاي هنر به‌عنوان «استعداد برتر».
مخترعان و مكتشفان شامل:
الف - برگزيدگان مسابقات و جشنواره‌هاي علمي معتبر داخلي و خارجي از قبيل: جشنواره‌ي بين‌المللي خوارزمي، جشنواره‌ي جوان خوارزمي و جشنواره‌ي علوم پزشكي رازي با معرفي وزارتين علوم و بهداشت و تأييد بنياد به‌عنوان «استعداد برتر».
ب - برگزيدگان از ميان مخترعان و مكتشفان ايراني كه اختراع و اكتشاف آنان در مراجع ذيصلاح داخلي و يا خارجي به‌ثبت رسيده باشد به‌عنوان استعداد برتر (بنياد تعيين‌كننده‌ي مراجع ذيصلاح است).
دانش‌آموختگان شامل:
برگزيدگان از ميان نفرات اول دانش‌آموخته‌ي رشته‌هاي دانشگاهي (كارشناسي و بالاتر) داخل كشور و حوزه‌هاي علميه (سطح يك و بالاتر) با معرفي «وزارتين علوم و بهداشت» و «مديريت حوزه‌ي علميه‌ي قم و خراسان» به‌عنوان «استعداد برتر».
برترين‌هاي مسابقات علوم قرآني شامل:
برگزيدگان نفرات اول تا سوم مسابقات معتبر قرآني داخلي و بين‌المللي با تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌عنوان استعداد برتر.
شخصيت‌هاي برجسته‌ي علمي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور شامل:
الف - برگزيدگان از ميان محققان ايراني كه براساس معيارهاي مؤسسات معتبر اطلاعات علمي بين‌المللي و داخلي به‌لحاظ تعداد ارجاعات به مقالات آن‌ها و يا ساير شاخص‌هاي مرتبط به‌عنوان پژوهشگران و دانشمندان ملي و بين‌المللي قرار گرفته‌اند با معرفي وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «نخبه».
ب - برگزيدگان از ميان افرادي كه براي حل مشكلات ملي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور راهكارهاي مناسبي ارائه كرده‌اند و اين راهكارها تجربه شده و نتايج حاصل از آن به تأييد مراجع ذيربط رسيده باشد با انتخاب بنياد به‌عنوان «استعداد برتر».
ج - برگزيدگان از ميان افرادي كه در هريك از رشته‌ها و گروه‌هاي علمي اعم از علوم انساني و معارف اسلامي، علوم پايه، فني مهندسي، پزشكي، كشاورزي و هنر، نظريه يا تئوري جديد ارائه كرده و از سوي مراجع معتبر ملي و بين‌المللي مربوطه، تأثيرگذار شناخته شده باشد به‌عنوان «استعداد برتر» (تشخيص مراجع معتبر با بنياد است).
د - برگزيدگان از ميان مؤلفان و مترجمان كتب، نويسندگان مقالات، واعظان و شاعران كه آثار فاخر ايشان داراي نقش مهم و تأثير ويژه در توسعه‌ي مرزهاي دانش و فناوري يا تربيتي و اخلاقي در حوزه‌ي مربوط بوده است به‌عنوان «استعداد برتر» (تشخيص مراجع معتبر با بنياد است).
آفرينندگان آثار بديع و ارزنده‌ي ادبي و هنري شامل: برگزيدگان از ميان آفرينندگان آثار بديع و ارزنده‌ي هنري در حوزه‌هاي موسيقي، نقاشي، هنرهاي تجسمي، هنرهاي نمايشي، معماري و غيره با معرفي مراجع معتبر و انتخاب بنياد به‌عنوان «استعداد برتر» (تشخيص مراجع معتبر با بنياد است).
اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشي و فناوري شامل:
الف - برگزيدگان از ميان اعضاي هيأت علمي كه در مراتب دانشگاهي كار ممتاز و شاخصي را انجام داده‌اند به‌عنوان «استعداد برتر».
ب - برگزيدگان از ميان اساتيد نمونه و ممتاز در سطح كشور براساس ضوابط وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «استعداد برتر».
ج - برگزيدگان از ميان پژوهشگران نمونه‌ي كشوري براساس ضوابط وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «استعداد برتر».
مدرسين و محققين علوم حوزوي شامل:
الف - برگزيدگان از ميان مدرسين حوزه‌هاي علميه كشور كه تدريس مي‌نمايند براساس ضوابط شوراي عالي حوزه‌ي علميه‌ي قم به‌عنوان «استعداد برتر».
ب - برگزيدگان از ميان محققين برتر حوزوي با معرفي شوراي‌عالي حوزه‌ي علميه‌ي قم به‌عنوان «استعداد برتر».
مشاور رئيس بنياد ملي نخبگان در ادامه تصريح كرد: در خصوص جشنواره‌ها و مسابقه‌هاي علمي نيز با تأييد وزارتين علوم و بهداشت و در موارد خاص با تأييد بنياد در خصوص اعتبار، تصميم‌گيري خواهد شد و در مواردي كه براي «برگزيدگان» مرجع ذكر نشده است، مرجع گزينش «بنياد» است.
وي افزود: طبق ماده‌ي 5 ‬آيين‌نامه‌ي ابلاغي، پيشنهاد استعداد برتر و نخبگي مي‌تواند هم از سوي افراد واجد شرايط و هم از سوي نخبگان و استعدادهاي برتر شناخته شده و هم از سوي نهادها و سازمان‌ها به بنياد صورت گيرد.
«طاهري» در پايان با گام بزرگ توصيف كردن ابلاغ اين آيين‌نامه در راستاي رسيدگي به مشكلات نخبگان افزود: نحوه‌ي حمايت از استعدادهاي برتر و نخبگان و ساير موارد براساس آيين‌نامه‌ها و ضوابطي خواهد بود كه توسط هيأت امناي بنياد ملي نخبگان پيشنهاد و به‌تصويب مي‌رسد.
وي افزود: موارد خاص و هم‌چنين موارد پيش‌بيني نشده يا داراي ابهام در شرايط احراز استعدادهاي برتر و نخبگي و مراجع تأييدكننده بنا به تصويب هيأت امناي بنياد ملي نخبگان خواهد بود.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 10    بازديد امروز: 3    كل بازديدها: 98124
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما