<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] صفحه بعد>>
                   

رقابت رياضي در زمينه‌ي مدلسازي (MCM)
16/11/1385
«رقابت رياضي در زمينه‌ي مدلسازي» (The Mathematical Contest in Modeling) (MCM) در سال 2007 ميلادي 19 تا 23 بهمن (8 تا 12 فوريه) برگزار خواهد شد.
به‌گزارش سايت «كنسرسيوم رياضيات و كاربرد آن» (The Consorium for Mathematics and its Applications)، علاقمندان به شركت در اين رقابت‌ها تنها تا ساعت 14 بعد از ظهر روز پنجشنبه 19 بهمن 1385 (8 فوريه‌ي 2007 ميلادي) فرصت دارند تا به‌صورت آنلاين ثبت‌نام كنند.
لازم به‌ذكر است كه اين رقابت‌ها هر ساله بين دانش‌اموزان براي توضيح، تجزيه و تحليل و پيشنهاد راه‌حل‌هايي به مسائل بي‌انتها برگزار مي‌شود. در اين رقابت‌ها، دانش‌اموزان و استادان راهنما از 500 انستيتو در سرتاسر جهان شركت مي‌كنند.
براي اطلاع بيش‌تر از اين رقابت‌ها هم‌چنين مشاهده‌ي سؤال‌ و جواب‌هاي مسابقه‌ي سال‌هاي قبل مي توانيد به‌ترتيب به‌نشاني‌هاي ذيل مراجعه فرماييد:
http://www.comap.com/undergraduate/contests/mcm/
http://www.comap.com/undergraduate/contests/mcm/previous-contests.php
براي دريافت اطلاعات ارتباطي سايت «كنسرسيوم رياضيات و كاربرد آن» (The Consorium for Mathematics and its Applications) به‌نشاني ذيل مراجعه فرماييد:
http://www.comap.com/contact/index.html

متن كامل خبر

 

نيمي از معلمان دبيرستاني امريكا در عرض پنج‌سال شغل معلمي را رها مي‌كنند
03/11/1385
تقريباً نيمي از معلمان دبيرستاني امريكا در عرض پنج‌سال شغل معلمي را رها مي‌كنند.
به‌گزارش سايت انجمن رياضي امريكا (The Mathematical Association of America) ، تحقيقات بر روي استخدام، باقي‌ماندن و القائات معلمان رياضي و علوم دبيرستاني نشان مي‌دهد عمده مسائلي كه معلمان تازه‌كار با آن مواجه هستند عبارتند از: احساس تنهايي شغلي و عدم وجود حمايت و نظارت.
بنابراين گزارش، بنيادي به‌نام «معلمان علوم ناولز» (Knowles Science Teaching Foundation) (KSTF) برنامه‌اي براي پشتيباني و تشويق معلمان آينده‌ي رياضي و علوم در مدارس تدارك ديده است كه نيازهاي آنان را در حين دوره‌هاي آموزشي براي گرفتن گواهي‌نامه و در سال‌هاي اوليه‌ي تدريس تأمين مي‌كند.
اعضاي «بنياد معلمان علوم ناولز» (Knowles Science Teaching Foundation) (KSTF) را مردان و زنان جوان داراي گواهي كارشناسي يا بالاتر در رشته‌ي علوم، مهندسي يا رياضي تشكيل مي‌دهد كه متعهد به تدريس رياضي و يا علوم دبيرستاني در مدارس امريكا هستند.
اعضاي بنياد، معلمان را در زمينه‌هاي شغلي و مالي در تمام طول پنج‌سال برنامه‌هاي آماده‌سازي براي تدريس و سال‌هاي آغازين تدريس حمايت مي‌كنند.
براي مشاهده‌ي از اين خبر مي‌توانيد به‌سايت به‌نشاني ذيل مراجعه فرماييد:
http://www.kstf.org/teaching_fellowships/

 

معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور: محققان كشورمان در استفاده از مزاياي يافته‌هاي علمي از استحقاق بالاتري برخوردارند
02/11/1385
اساسنامه‌ي پيشنهادي «صندوق‌ حمايت از پژوهشگران كشور» در حوزه‌ي معاون اول وقت رئيس‌جمهور، دبيرخانه‌ي شوراي‌عالي پژوهش‌هاي علمي كشور با هدف حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران تهيه و در نامه‌اي به دبيرخانه‌ي شوراي انقلاب فرهنگي ارسال شد و سرانجام در هفتم مرداد سال 1382 به‌تصويب رسيد.
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر نصرت‌الله ضرغام» معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور هدف از تأسيس اين صندوق را ارائه‌ي كمك‌ها و خدمات حمايتي مادي و معنوي به پژوهشگران ايراني اعم از حقيقي و حقوقي در داخل و يا خارج كشور ( با اولويت پژوهشگران داخلي ) براي شكوفايي امور تحقيقاتي در راستاي توليد علم و فناوري و بهره‌مند شدن مردم از نتايج آن‌ها عنوان كرد.
وي اظهار داشت: «در دنياي كنوني توسعه‌ي پايدار و پيشرفت هر كشور و نيز رفاه هر ملتي مرهون كشف، پرورش، حفظ، نگهداري نخبگان و سرمايه‌هاي علمي و فرهنگي، هنري آن كشور است».
«ضرغام» افزود: «نخبگان، علما، پژوهشگران و هنرمندان مي‌توانند موجبات توسعه‌ي علمي و فناوري، توسعه‌ي متوازن و پايدار و همه‌جانبه و هم‌چنين ترقي و تعالي كشور را فراهم سازند. بنابراين كشف، شناسايي، برقراري ارتباط و حمايت از اين قشر نخبه، تقويت انگيزه، جلب مشاركت و همكاري‌هاي آنان در زمينه‌هاي گوناگون در راستاي توليد علم و توسعه‌ي علمي و فناوري كشور از اولويت‌هاي ويژه‌ي كشورهاي موفق و ايران است. به‌همين منظور صندوق حمايت از پژوهشگران كشور با هدف حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران در سال 82 تصويب شد».
رئيس پيشين دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين‌كه اين صندوق داراي شخصيت حقوقي مستقل است گفت: «اعضاي كميته‌ي علمي صندوق نيز از بين نخبگان جامع‌الشرايط علمي كشور داراي آثار و شرح علمي در معيار استاندارد بين‌المللي و داراي سوابق درخشان علمي و اجرايي، آشنا با علوم و فنون روز جهان، آشنا با نيازهاي علمي، پژوهشي و فناوري كشور، توسط اعضاي هيأت امنا انتخاب و با حكم رئيس هيأت امناي صندوق به‌مدت چهار‌سال منصوب مي‌شوند».
«ضرغام» افزود: «كميته‌هاي تخصصي نيز مجموعه‌هاي مشورتي و تخصصي در حوزه‌ي مديريت ارزيابي طرح‌هاي صندوق بوده كه اعضاي آن از ميان متخصصان و كارشناسان علمي و اجرايي آشنا با علوم و فنون روز جهان، توسط كميته‌ي علمي صندوق انتخاب و با حكم رئيس‌ صندوق به‌مدت دو سال منصوب مي‌شوند. رياست هر كميته‌ي تخصصي برحسب زمينه‌ي فعاليت برعهده‌ي يكي از اعضاي كميته‌ي علمي صندوق مي‌باشد. كميته‌هاي تخصصي صندوق نيز عبارتند از: فني و مهندسي، علوم پزشكي و دامپزشكي، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم زيستي، علوم و علوم انساني، علوم انساني و هنر و ميان‌گروهي».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور درباره‌ي رسالت صندوق گفت: «حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران ايراني در داخل و خارج كشور، كمك به اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي، تجاري‌سازي نتايج پژوهشي محققان، كرسي پژوهشي، گرنت، كمك به ثبت اختراعات پژوهشگران در داخل و خارج از كشور، ثبت ايده‌ها و طرح‌ها، كمك براي به‌ثمر رساندن نواوري‌ها و خلاقيت‌هاي منجر به توليد، حمايت از ايجاد و توسعه‌ي زيرساخت‌هاي پژوهشي و ديگر فعاليت‌هاي حمايتي است».
وي تصريح كرد: «ذكر اين نكته لازم است كه از نتايج و اطلاعات يافته‌هاي علمي در اين مقاله‌ها - كه نتيجه‌ي پژوهش‌هاي كاربردي است - كشورهاي ديگر بيش از ما بهره مي‌گيرند در حالي كه محققان كشورمان در استفاده از مزاياي يافته‌هاي علمي از استحقاق بالاتري برخوردارند. بدين‌منظور بايد قبل از چاپ مقاله‌ها و افشاي اطلاعات آن‌ها، قدم‌هايي در جهت ثبت اختراعات و يافته‌هاي علمي محققان به‌عمل آيد كه متأسفانه در كشور صاحب تجربه‌ي كمي در اين زمينه هستيم».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور ياداور شد: «در سال جاري مبلغ 6 ميليارد و 600 ميليارد ريال به اين منظور پيش‌بيني شده ضمن اين‌كه صندوق‌ با استفاده از اساتيد صاحب‌نظر در حقوق IP، راهنمايي‌هاي لازم را به اساتيد و پژوهشگران به‌عمل مي‌آورد».
وي از ديگر فعاليت‌هاي حمايتي صندوق به كمك به برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و همايش‌ها، كمك به شركت پژوهشگران در كنفرانس‌هاي علمي و كارگاه‌هاي آموزشي داخلي و خارجي، كمك به اتمام پروژه‌هاي تحقيقاتي نيمه‌تمام، كمك به حل مشكلات مالي پژوهشگران و اهداي جوايز به پژوهشگران نمونه اشاره كرد.
«ضرغام» با اشاره به سايت صندوق و حركت به‌سمت دولت الكترونيك عنوان كرد: «سايت صندوق علاوه بر انجام وظيفه اطلاع‌رساني در مورد اهداف، آيين‌نامه‌ها، ضوابط و مقررات، پروژه‌هاي مصوب و خاتمه‌يافته و ساير اقدام‌هاي صندوق، به‌عنوان وسيله‌ي ارتباطي سريع و دقيق بين صندوق، پژوهشگران، داوران و ناظران عمل مي‌كند. هم‌اكنون پژوهشگران مي‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز با مراجعه به سايت نسبت به تكميل و ارسال طرح يا ايده‌ي پژوهشي اقدام كنند».
وي افزود: «هر پژوهشگر ايراني در هر كجاي دنيا با يك ارتباط معمولي اينترنتي قادر خواهد بود از تسهيلات صندوق سود ببرد. در طول مراحل ارزيابي نيز پژوهشگر با پست الكترونيك و پيام كوتاه (SMS) از وضعيت طرح خود آگاه مي‌شود».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور اظهار داشت: «صندوق توانسته است ارتباط خود را با داوران طرح‌ها كاملاً اينترنتي كند تا بدون محدوديتي صرف‌نظر از محل جغرافيايي فرد از ايران و اقصا نقاط جهان نسبت به انتخاب داور اقدام كند. ارتباط بين صندوق و داوران نيز با استفاده از پست الكترونيك و پيام كوتاه صورت مي‌پذيرد و طرح‌ها با پست الكترونيك براي داوران ارسال شده و اين نكته با پيام كوتاه نيز به اطلاع ايشان مي‌رسد. داوران هم با مراجعه به سايت صندوق مي‌توانند نتايج داوري خود را ارسال نمايند».
وي عنوان كرد: «استفاده از فناوري اينترنت در صندوق باعث سرعت، دقت، شفافيت و سهولت در امور شده و ضمن اين‌كه زمان ارزيابي طرح‌ها را با حذف سيستم پست به‌حداقل رسانده است».
ضرغام گفت: «صندوق حمايت از پژوهشگران به‌عنوان نهادي پيشرو در حمايت از پژوهش و پژوهشگران كشور وظيفه خود مي‌داند تا همگام با فناوري روز دنيا به خدمات‌رساني به پژوهشگران و اعتلاي پژوهش در كشور اقدام نمايد».

متن كامل خبر

 

با استفاده از آخرين داده‌هاي ماهواره‌اي،‌ بزرگ‌ترين نقشه‌ي برجسته‌ي ايران تهيه شد
01/11/1385
بزرگ‌ترين نقشه‌ي برجسته‌ي ايران در مقياسي پانصدهزارم با استفاده از آخرين داده‌هاي به‌دست آمده ي تصاوير ماهواره‌اي در كشور توليد و به بهره‌برداري رسيد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس محمودزاده» رئيس سازمان نقشه‌برداري كشور با بيان اين مطلب گفت: يكي از فعاليت‌هاي مهم و اساسي در سازمان نقشه‌برداري تلاش جهت تهيه‌ي نقشه‌هاي برجسته طي ساليان اخير بود كه به‌تازگي با تلاش كارشناسان اين سازمان بزرگ‌ترين نقشه‌ي برجسته‌ي كشور - كه آخرين اطلاعات روز براساس داده‌هاي ماهواره‌اي بر روي آن پياده شده است – به‌زودي در مقياس يك پانصدهزارم به چاپ مي‌رسد.
وي ابعاد اين نقشه را 16 مترمربع عنوان كرد و افزود: آخرين اطلاعات تقسيمات كشوري و نمايش توپوگرافي ايران با دقت بالا و طراحي زيبا و نمايش مراكز جمعيتي و انسان ساخت، شبكه‌هاي حمل و نقل و مراكز مهم طبيعي و راهنماي مناسب در كنار نقشه براي استفاده عموم مردم وجود دارد.
رئيس سازمان نقشه‌برداري كشور گفت: ‌تكنيك تهيه‌ي نقشه‌هاي برجسته در اين ابعاد از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار بوده كه سازمان نقشه‌برداري كشور با بهره‌گيري از تجربه‌هاي ارزنده و دانش فني كارشناسان خود، توان رفع نياز كشور در اين زمينه را دارا بوده و از اين پس قابليت توليد نقشه‌هاي برجسته در اين ابعاد در اين سازمان به‌وجود آمده است.
«مهندس محمودزاده» تهيه‌ي نقشه‌ي جديد راه‌هاي ايران را از دستاوردهاي ديگر سازمان نقشه‌برداري كشور نام برد و افزود: با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي نقشه‌ي برخي از شهرهاي كشور در مقياس يك دو هزارم به‌طور كامل تهيه شده و نقشه‌ي حدود 50 شهر ديگر نيز در حال اتمام است كه پيش‌بيني مي‌شود با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده ظرف دو سال آينده تمام شهرهاي كشور در اين مقياس داراي نقشه رقومي شوند.

متن كامل خبر

 

با تقدير از برترين‌هاي پژوهش كشور، هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور برگزار شد
26/10/1385
هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور هم‌زمان با نخستين روز هفته‌ي «پژوهش و فناوري» با تقدير از پژوهشگران، مديران و مؤسسه‌هاي پژوهشي، نشريه‌ها و انجمن‌هاي علمي برتر كشور برگزار شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏، در اين مراسم كه روز دوشنبه 25 دي 1385 با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و جمعي از مسؤولان و شخصيت‌هاي علمي و دانشگاهي كشور در محل «سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي» برگزار شد از پژوهشگران برگزيده‌ي وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي و هم‌چنين پژوهشگران برگزيده‌ي بخش غيردولتي و در بخش ويژه‌ي جشنواره، از «دكتر استكي» پژوهشگر ايراني ارائه‌كننده‌ي مقاله در مجله‌ي علمي معتبر بين‌المللي «نيچر» (Nature)، پژوهشگران داراي مقاله‌ي داغ، دو دانشمند ايراني كه به‌تازگي از سوي مؤسسه‌ي اطلاعات علمي (ISI) معرفي شده‌اند، عضو ايراني جديد فرهنگستان علوم جهان سوم (TWAS)، نشريه‌هاي برتر در سطح بين‌المللي (JCR) و نشريه‌هاي برتر داخلي ISC تقدير شد.
مقاله‌ي «دكتر حسين استكي» و همكارانش چندي پيش با موضوع «بررسي عملكرد بخش بينادي مغز با استفاده از عملكرد مغز ميمون زنده هنگام مواجهه با تصاوير مختلف» در مجله‌ي «نيچر» (Nature) چاپ شده است.
«دكتر سلطاني» مديركل پژوهشي وزارت علوم در معرفي اين پژوهشگر با اشاره به اين‌كه موضوع پژوهش «دكتر استكي» در مرز دانش قرار داشته و جزو جديدترين موضوع‌ها در رسته ي خود به‌شمار مي‌رود، ياداور شد: اين تحقيق گامي جدي در كنترل مغز در دنياست به‌طوري كه با ارسال سيگنال‌هاي الكترومغناطيسي به مغز حيوان يا انسان القا مي‌شود كه چيزي را ديده‌اند كه اين يافته به غير از استفاده در درمان نابينايي، مورد استفاده‌ي عمومي و ... نيز دارد.
ديگر پژوهشگر تقدير شده در بخش ويژه، «دكتر افسانه صفوي» استاد شيمي دانشگاه شيراز و چهاردهمين عضو ايراني فرهنگستان علوم جهان سوم (TWAS) بود.
در جشنواره‌ي امسال هم‌چنين از سه نفر از دانشمندان كشور - كه موفق شده‌اند مقاله‌هاي داغ (پراستنادي) را در نشريه‌هاي ISI ارائه دهند - تقدير شد.
«دكتر مهدي دهقان» استاد رياضي دانشگاه صنعتي اميركبير، «دكتر حسين آقا بزرگ» استاد شيمي دانشگاه تربيت مدرس و «دكتر مجيد هروي» استاد شيمي از دانشگاه الزهرا(س) محققان تقدير شده در اين بخش بودند.
هم‌چنين دو نفر از پژوهشگران كشور كه به‌تازگي به فهرست دانشمندان جهاني براساس شاخص‌هاي مؤسسه‌ي اطلاعات علمي (ISI) پيوستند، تقدير شدند.
«دكتر مجيد هروي» از دانشگاه الزهرا(س) و «دكتر بابك كريمي» شيميدان ديگري از مركز تحصيلات تكميلي زنجان برگزيدگان اين بخش بودند.
در بخش نشريه‌هاي برتر در سطح بين‌المللي JCR مجله‌ي «شيمي و مهندسي شيمي ايران» (Iranian Journal of Chemistry and Chemical Engineering) از «جهاد دانشگاهي»، مجله‌ي «پليمر ايران» (Iranian Polymer Journal) از «پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي»، مجله‌ي «علوم و تبادل فناوري ايران» (Iranian journal of Science and Technology Transaction A- Science) و مجله‌ي «علوم و مهندسي تبادل فناوري» (Iranian journal of Science and Technology Transaction B-Engineering) هر دو از «دانشگاه شيراز» و مجله‌ي «انجمن شيمي ايران» (Journal of Iranian Chemical Society) از «انجمن شيمي ايران» تقدير شدند.
تقدير از نشريه‌هاي برتر ايران - كه در نمايه ISC (كتابخانه‌ي منطقه‌اي دانشگاه شيراز) بيش‌ترين ضريب تأثير را داشته‌اند - قسمت ديگري از بخش ويژه بود.
اولين اين مجله‌ها، مجله‌ي «پژوهش‌هاي اقتصادي ايران» از «دانشگاه علامه طباطبايي» با ضريب تأثير 26 صدم و مجله‌ي «رهيافت» (علمي، ترويجي) با ضريب 24 صدم از «مركز تحقيقات سياست علمي كشور» به‌عنوان مجله‌هاي برتر شناخته شدند.
در بخش پژوهشگران برتر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، از نهاد رياست جمهوري «محمد مهدي اسماعيلي»، از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات‌ «غلامرضا داداش‌زاده سنگري»، «فرزاد حريرپور رودسري» و «جليل خاوندكار»، از وزارت امور اقتصادي و دارايي «منصور ملايي‌پور» و «بهار حافظي»، از وزارت امور خارجه «منوچهر مرادي»، «كورش احمدي» و «سيد وحيد كريمي»، از وزارت آموزش و پرورش، «احمد عابدي»، «الهه محمد اسماعيل» و «مقصود فقيرپور»، از وزارت بازرگاني «حسن ثاقب»، «محمدرضا عابدين مقانكي» و «حسن ولي‌بيگي»، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي «فريدون عزيزي»، «محمد شكرزاده لموكي» و «حميد نصري»، از وزارت تعاون «اصغر بيات»، از وزارت جهاد كشاورزي «حسن فضائلي»، «مصطفي اسدي» و «محمدعلي نجاتيان»، از وزارت راه و ترابري «غلامعلي كمالي» و «علي مرادي»، از وزارت صنايع و معادن «محمدحسن جولازاده»، مرمضانعلي مهتابي» و «مهدي هنرمند»، از وزارت كار و امور اجتماعي «خسرو سلجوقي» و «ابراهيم صادقي فر»، از وزارت مسكن و شهرسازي «سعيد هاشمي طباطبايي»، «مژگان نيكروان منفرد» و «حسين ميرزايي علويجه»، از وزارت نفت «‌اكبر زمانيان»، «مهدي احمدي مروست» و «سيدمهدي قافله‌باشي زرند»، از وزارت نيرو «محمدرضا مشكوه‌الديني»، «نويد تقي‌زادگان» و «محمد رياحي»، از جهاد دانشگاهي «محمدرضا صادقي»، «كمال خدايي» و «رامين ملكي عسگرآباد»، از سازمان انرژي اتمي «اميررضا جليليان»، «مهشيد ثابت» و «عبدالرضا نيلچي»، از سازمان حفاظت محيط زيست «محمد ابراهيم صحتي ثابت» و از سازمان صدا و سيما «ابراهيم شفيعي سروستاني» معرفي و تقدير شدند.
در بخش پژوهشگران وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در رشته‌هاي علوم انساني «محمدرضا حافظ‌نيا» و «احمد جعفري صميمي»، در علوم پايه «بابك شكري»، «قاسم عليزاده‌ي افروزي» و «عيسي ياوري»، درعلوم كشاورزي «كامران سرداري» و «حشمت‌الله خسروي‌نيا»، در فني و مهندسي «علي كاوه»، «علي رستمي» و «محسن محسن‌نيا» و در هنر «يعقوب آژند»، در بخش پژوهشگران علوم انساني مراكز پژوهشي غيردولتي «محمد حكمت‌نيا» و «سيد حسن اسلامي»، در بخش محققان دانشگاه آزاد «مجيد منجمي»، «فرهاد حسين‌زاده لطفي» و «مريم عيدي» و از انجمن تحقيق و توسعه «مهدي كاشاني»، «محمدرضا شاه‌بنده» و «سيدموسي ميرقرباني گنجي» معرفي و تقدير شدند.
بنابراين گزارش در بخش مديران پژوهشي برتر جشنواره پژوهش و فناوري امسال از دانشگاه‌ها «حميد لطيفي»، «ابراهيم شيراني چهارسوقي» و «پروين كديور»، از مؤسسه‌هاي پژوهشي «حميد ميرزاده» و «احمد احمدي»، از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها «محمدحسين خرازي‌فرد»، «‌محمدمهدي آخوندي» و «محمدرضا سپهري»، از وزارت بهداشت «باقر لاريجاني» و «معصومه دژمان»، از دانشگاه آزاد «مصطفي يوسفي‌راد» و از مراكز رشد «سيد مهدي كلانتر» معرفي و تقدير شدند.
در بخش سازمان‌هاي پژوهشي برتر نيز «دانشگاه صنعتي اصفهان» و «دانشگاه كردستان» به‌عنوان دانشگاه برتر، «پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي»، «پژوهشگاه صنعت نفت»، «مركز تحقيقات بهره‌برداري ايمن شبكه» و‌ «پژوهشكده‌ي پردازش هوشمند علايم» به‌عنوان مؤسسه‌هاي پژوهشي برتر، «قطب علمي كنترل و پردازش هوشمند» به‌عنوان قطب علمي برتر، «انجمن ايراني تعليم و تربيت»‌ «شوراي خانه‌هاي رياضيات ايران» و «انجمن خوردگي ايران» به‌عنوان انجمن‌هاي علمي برتر و «شركت فناوران آريا» به‌عنوان شركت‌هاي فناوري برتر معرفي و تقدير شدند.

متن كامل خبر

 

ايران از لحاظ توليد مقاله‌هاي علمي، رتبه‌ي دوم را در منطقه در اختيار دارد
25/10/1385
معاون پژوهشي وزير علوم با اشاره به راه‌اندازي «شبكه‌ي تحقيقات محيط زيست كشور» از راه‌اندازي دو «شبكه‌ي تحقيقات بيوتكنولوژي و نانو فناوري» در آينده‌ي نزديك خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر منصور كبگانيان» معاون پژوهشي و سرپرست معاونت فناوري وزارت علوم - كه روز دوشنبه 25 دي 1385 در هفتمين جشنواره ي پژوهش و فناوري سخن مي‌گفت - با اشاره به رشد فزاينده‌ي فعاليت‌ها و دستاوردهاي علمي پژوهشگران كشور طي يك‌سال اخير اظهار داشت: اين دستاوردها زيرساختي است كه اگر حمايت شود بازده خواهد داشت و اين سوء تفاهم كه پژوهش كارايي ندارد و هنوز در ذهن بعضي پديده‌اي لوكس تلقي مي‌شود نادرست است.
وي گفت: در حال حاضر بيش از 360 نشريه‌ي علمي در كشور داريم كه حاكي از رشد سه‌برابري در سال‌هاي اخير است.
ايران از لحاظ توليد مقاله‌هاي علمي، رتبه‌ي دوم را در منطقه در اختيار دارد كه البته پتانسيل كشور بالاتر است و اگر برنامه‌ريزي شود توان كسب رتبه‌ي اول در منطقه و رتبه‌اي بالا را در جهان داريم.
«دكتر كبگانيان» خاطرنشان كرد: در حال حاضر 416 مؤسسه‌ي پژوهشي ملي و بخشي در كشور داريم كه موتورهاي توليد علم و فناوري در كشورند و تقريباً در تمام بخش‌هاي كشور داراي پژوهشكده‌ها و مؤسسه‌هاي پژوهشي هستيم. هم‌چنين 84 قطب علمي داريم كه برخي در سطح منطقه‌ي قطب هستند و توان جذب دانشمندان منطقه را دارند.
وي افزود: پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) - كه در مهر 1385 افتتاح شده – به‌سرعت در حال ساماندهي است. از طرف ديگر شمار مجله‌هاي علمي، پژوهشي نمايه‌شده در ISI بالغ بر 16 مجله است كه در منطقه بي‌نظير است و از طرف ديگر بيش از 160 انجمن علمي در كشور فعاليت دارند. معاون پژوهشي وزير علوم خاطرنشان كرد: بيش از 800 شركت فناور خودجوش با حمايت محدود وزارت علوم در پارك‌هاي علمي و مراكز رشد كشور فعاليت مي‌كنند كه تا پايان برنامه بايد در هر استان كشور يك پارك علم و فناوري داشته باشيم.
وي افزود: در حال حاضر طرح ساخت سه ماهواره‌ي كوچك در دستور كار سه دانشگاه بزرگ كشور قرار دارد كه به‌سرعت در حال پيشرفت هستند.
«دكتر كبگانيان» با تقدير از مسؤولاني كه به اين باور رسيده‌اند كه سرمايه‌گذاري در پژوهش هزينه نيست اظهار داشت: گام بعدي ما همكاري با وزارت نفت است كه خريدهاي خارجي بسياري دارد و كم‌تر موردي از آن هست كه كار پژوهشي در مورد آن نشده يا نتوان انجام داد.
بنابراين گزارش، وي افزود: يك توان و مزيت بالاي پژوهشي كشور در حوزه‌ي علوم انساني ديني است كه در حال تعامل با پژوهشگاه‌هاي ديني و حوزه‌ي علميه‌ي قم هستيم تا اين مجموعه را هم به توليد علم كشور اضافه كنيم.
«دكتر كبگانيان» با تشكر از حمايت همه‌جانبه‌ي مقام معظم رهبري از پژوهشگران ابراز اميدواري كرد به‌زودي شاهد اثربخشي هر چه بيش‌تر پژوهش كشور و تبديل علم و پژوهش به گفتمان مسلط جامعه باشيم.

 

دانشگاه‌هاي صنعتي اصفهان و كردستان به‌عنوان دانشگاه برتر پژوهشي انتخاب شدند
24/10/1385
دبير هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور از انتخاب دانشگاه‌هاي «صنعتي اصفهان» و «كردستان» به‌عنوان دانشگاه‌هاي برتر از ديدگاه «پژوهشي» نام برد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر بهزاد سلطاني» در آستانه‌ي برپايي مراسم هفته‌ي پژوهش - كه از روز دوشنبه 25 دي 1385 رسماً آغاز مي‌شود - با اعلام اين خبر افزود: از ميان 64 دانشگاه كشور، «دانشگاه صنعتي اصفهان» و از ميان دانشگاه‌هاي در حال توسعه، «دانشگاه كردستان» از نظر پژوهشي انتخاب شده‌اند.
وي درباره‌ي معيارهاي انتخاب اين دانشگاه‌ها گفت: جمع «اثربخشي» و «كارايي» از ملاك‌هاي انتخاب دانشگاه برتر بوده است.
به‌گفته‌ي «دكتر سلطاني»، معيار اثربخشي از شاخص‌هاي بي‌بعد شده تعداد مقاله‌هاي معتبر علمي نسبت به «تعداد پژوهشگران»، «حجم درامدهاي پژوهشي از خارج از دانشگاه به بودجه‌ي دولتي» و «تعداد ثبت اختراع نسبت به تعداد پژوهشگران دانشگاه» بوده است.
وي ادامه داد: تعداد پژوهشگران علاوه بر اعضاي هيأت علمي شامل تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي (با ضريب كم‌تر از يك) نيز مي‌شود.
دبير اين جشنواره معيار كارايي را مواردي هم‌چون: «نسبت كتب تأليفي»، «كتب ترجمه شده»، «انواع مقاله‌ها»، «پايان‌نامه‌ها»، «گزارش‌هاي علمي»، «آثار بديع و ارزنده»، «اختراع و اكتشاف» نسبت به «تعداد پژوهشگران» برشمرد.
گفتني است مراسم جشنواره‌ي پژوهش و فناوري 25 دي 1385 در «سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي» برپا مي‌‌شود.
«هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور»، «هفتمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري»، «چهارمين نمايشگاه فن‌ بازار ملي»، «چهارمين نمايشگاه كتاب‌هاي كاربردي دانشگاهي» و «مجموعه‌ي كارگاه و هم‌انديشي‌ها» از برنامه‌هاي هفته‌ي پژوهش و فناوري امسال را تشكيل مي‌دهد كه از 25 تا 29 دي 1385 در كشور برگزار مي‌شود.

 

جمهوري اسلامي ايران به رتبه‌ي سي و دوم تعداد مقاله‌هاي فناوري نانو جهان صعود كرد
24/10/1385
جمهوري اسلامي ايران در پايان سال 2006 با چاپ 250 مقاله‌ي علمي در حوزه‌ي فناوري نانو در مجله‌هاي معتبر ISI با 100 درصد رشد و چهار پله صعود نسبت به سال 2005 به رتبه‌ي سي و دوم در ميان كشورهاي جهان دست يافت.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏،‏ براساس آمار مؤسسه‌ي اطلاعات علمي (ISI)، ايران با افزايش مقاله‌هاي خود از 125 مقاله در سال 2005 به 250 مورد در سال 2006 توانسته است با پشت سر گذاشتن تركيه (با 245 مقاله) به رتبه‌ي سي و دوم جهان و رتبه‌ي اول جهان اسلام دست يابد.
مطابق بررسي‌هاي گروه تحليل و پيمايش ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو، امريكا، چين، ژاپن، آلمان و فرانسه به‌ترتيب با 11 هزار و 811، هشت هزار و 824، پنج هزار و 231، چهار هزار و 273 و دو هزار و 889 مقاله در جايگاه هاي اول تا پنجم اين رده‌بندي قرار دارند كه در مقايسه با سال گذشته تمامي اين كشورها جايگاه خود را حفظ كرده و تغييري در ميان پنج كشور اول رخ نداده است.
گفتني است، ايران با افزايش كيفيت مقاله‌هاي خود در سال 2005 توانسته بود از نظر تعداد ارجاع‌ها، جايگاه نخست در ميان كشورهاي اسلامي و رتبه‌ي 22 جهان را كسب كند.
بنابراين گزارش، پس از فرانسه، كشورهاي كره‌ي جنوبي، انگلستان، هند، ايتاليا، روسيه، تايوان و اسپانيا به‌ترتيب رتبه‌هاي ششم تا دوازدهم جهان را در سال 2006 كسب كرده‌اند.
در اين رتبه‌بندي، كشورهاي دانمارك و مجارستان به‌ترتيب با 266 و 255 مقاله پيش از ايران در رتبه‌هاي سي و يكم و ايرلند، تركيه، روماني و آرژانتين با 249، 245، 240 و 175 مقاله پس از ايران در رتبه‌هاي سي ‌و سوم تا سي و ششم جهان قرار دارند.
گفتني است براساس راهبرد 10 ساله‌ي توسعه‌ي فناوري نانو در جمهوري اسلامي ايران - كه مرداد ماه 1384 با عنوان «راهبرد آينده» به‌تصويب هيأت وزيران رسيده است - ايران بايد تا سال 1393 جزو 15 كشور اول دنيا در فناوري نانو باشد.

متن كامل خبر

 

در تحقيقات يك رساله‌ي دكتري، دانشجوي ايراني از روش نوين نقشه‌برداري خاك‌ها بهره گرفت
23/10/1385
دانشجوي دانشگاه صنعتي اصفهان در تحقيقات رساله‌ي دكتري‌اش از روش نوين نقشه‌برداري خاك‌ها موسوم به «پدومتري»‌ (Pedometrics) بهره گرفت.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌گفته‌ي «دكتر نوراير تومانيان» در اين رويكرد جديد مي‌توان با تغيير بينش و درك محيط از «پارادايم بولي» آن (روش رياضي) به پارادايم فازي، واقعيت‌هاي تغييرات را به همان‌گونه كه در طبيعت اتفاق مي‌افتد درك و ارائه كرد.
وي معتقد است درك ذهني متخصص و محقق خاك‌شناس از محيط واقعي را مي‌توان به‌صورت يك مدل رياضي بيان و آن را حل كرد و در نتيجه به‌صورت نقشه‌هاي «رستري» و «پيوسته» در سطح وسيعي از اراضي ارائه كرد.
«تومانيان» توانسته است در مدت سه‌سال مدل ذهني متخصصان خاك را با مدل رياضي ترسيم و آن را به‌صورت نقشه ارائه كند.
وي «دقت بالا»، «صحت آماري» و «سرعت عمل بيش‌تر» و «هزينه‌ي كم‌تر» را از عمده ويژگي‌هاي ممتاز نقشه‌هاي پدومتري برشمرد و افزود: نتايج به‌دست آمده در تجزيه و تحليل‌هاي گرايش‌هاي مختلف قابل استفاده و مديران ارشد نيز مي‌توانند در برنامه‌ريزي‌ها و تصميم گيري‌هاي بهينه از آن استفاده نمايند.
«تومانيان» براي دستيابي به نتايج اين روش، مطالعه‌ي مجزا با موضوع «چگونگي تكوين دره‌ي زاينده‌رود»، «دلايل تنوع خاك‌ها» و «نقشه‌برداري رقومي خاك‌هاي دره‌ي زاينده‌رود» را طراحي و اجرا كرده است.
از اين رساله‌ي تحقيقي، يك مقاله در مجله‌ي علمي «ژئومورفولوژي» (انتشارات الزوير) به چاپ رسيده و دو مقاله نيز آماده‌ي چاپ در مجله‌هاي بين‌المللي است.
وي نتايج اين رساله را در چهار كنفرانس علمي بين‌المللي ارائه كرده است.
«دكتر تومانيان» صبح شنبه 23 دي 1385 با دفاع از پايان‌نامه‌ي دكتري خود با عنوان «چگونگي تدوين اراضي، تنوع خاك‌ها و نقشه‌برداري كمي بعضي از خصوصيات پدوژنيكي در بخشي از ايران مركزي» فارغ‌التحصيل شود.

متن كامل خبر

 

رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش: دانش‌اموزان پژوهنده از سال آينده تقدير مي‌شوند
23/10/1385
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش با اعلام ارسال 198 طرح پژوهشي برتر هم‌زمان با هفته‌ي پژوهش اظهار كرد: معلمان پژوهنده 9 طرح پژوهشي، تقدير ملي و 64 طرح پژوهشي هم‌زمان با روز پژوهش امسال در 26 دي‌ تقدير كشوري خواهند شد.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايسنا)، «دكتر اسلاميه» با اشاره به اين‌كه با توجه به تقارن «هفته‌ي پژوهش» با «انتخابات مراسم تقدير از معلمان پژوهنده» از 26 آذر به 26 دي 1385 تغيير يافت، اظهار كرد: در سراسر استان‌ها 33 هزار طرح، يافته، گزارش، اسناد و عمليات ميداني توسط معلمان به مناطق 710 گانه‌ي آموزش و پرورش 32 استان كشور ارسال شد و از اين بين 198 طرح به پژوهشگاه آموزش و پرورش رسيد.
وي با اشاره به اين‌كه از اين بين 19 پژوهش به‌عنوان پژوهش برتر معرفي شدند اظهار كرد: مراسم تقدير از پژوهشگران و پژوهش‌هاي برتر آموزش و پرورش 26 دي 1385 در سالن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش با اشاره به اين‌كه ماهيت تحقيق براي آموزش و پرورش ارزش محسوب شده و حمايت از معلمان پژوهنده را صرفاً در هفته‌ي پژوهش دنبال نمي‌كنند تأكيد كرد: ما به‌دنبال بلند كردن پرچمي هستيم كه پژوهش‌ و پيمايش‌هاي تحقيقاتي در جامعه مهم شمرده شوند چرا كه معتقديم ارزش‌گذاري به اصل پژوهش منهاي پژوهشگر است.
وي با اشاره به تقدير از 5 پژوهش برتر - كه قابليت اجرايي و عملياتي دارند - اذعان كرد: هم‌چنين سه پژوهشگر برتر نيز انتخاب و به وزارت علوم براي تقدير معرفي شدند؛ هم‌چنين يك پژوهشگر ويژه نيز - كه در عرض يك‌سال 23 مقاله در مجله‌هاي علمي برتر چاپ كرده است اما در جدول وزارت علوم به حد نصاب لازم نرسيده - به تشخيص آموزش و پرورش مورد تقدير ويژه قرار خواهد گرفت.
«اسلاميه» با بيان اين‌كه شخصاً به‌دنبال افزايش تعداد 9 معلم پژوهنده‌اي كه مورد تقدير قرار خواهند گرفت به 13 نفر است تصريح كرد: با توجه به اين‌كه تاكنون تنها از دانش‌اموزان برنده‌ي جشنواره‌ي خوارزمي تقدير مي‌شد لذا طرحي در دست پژوهشگاه آموزش و پرورش است كه براساس آن از سال آينده دانش‌اموزان پژوهنده‌اي كه علاوه بر مطالعه قوي داراي طرح‌هاي پژوهشي، اختراعات و ... ثبت شده هستند نيز مورد تقدير قرار بگيرند.
وي با بيان اين‌كه در سال جاري از دو دانش‌اموز ويژه نيز - كه در اختراعات رايانه‌اي رتبه‌ي اول آسيا را به خود اختصاص داده‌اند - تقدير خواهد شد اذعان كرد: شعار امسال هفته‌ي پژوهش «پژوهش براي تحقق مدرسه‌ي زندگي» است.
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش ضمن تشريح فعاليت‌هاي پنج‌گانه‌ي اين پژوهشگاه خاطر نشان كرد: راهبري،‌ هدايت، نظارت و بررسي عملكرد كليه‌ي شوراهاي تحقيقاتي استان‌ها و رصد كاربستي كردن يافته‌هاي آن‌ها،‌ تشكيل كميته‌ي پژوهش و معاونت‌هاي ستاد آموزش و پرورش براي پاسخگويي به نيازهاي علمي، پيمايشي، مقايسه‌اي و اسنادي آن‌ها و مستندسازي فعاليت معاونت‌ها، به‌روز كردن دانش‌اموزان، معلمان و محققان حوزه‌ي آموزش و پرورش و در نتيجه ارتباط با 64 كشور پيشرفته از اين جهت، حضور در دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و تحقيقاتي و توسعه‌ي اصل پژوهش از جمله وظايف اين پژوهشگاه است.
وي با اشاره به تصويب لايحه‌ي پيشنهادي دانشمندان ايراني به مجمع جهاني IEA در خصوص توسعه‌ي اصل پژوهش اظهار كرد: به‌علاوه پژوهشگاه آموزش و پرورش تاكنون با 64 كشور پيشرفته جهان ارتباط پژوهشي، فعاليت تحقيقاتي، تدويني،‌ نگارشي و ويراستاري كتب داشته است؛ هم‌چنين بر اساس مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي پژوهشگاه آموزش و پرورش عضو مجمع بين المللي IEA محسوب شده و هيأت وزيران نيز مجوز داده است تا ايران حق عضويت سالانه خود را در اين مجمع پرداخت كند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 78    بازديد امروز: 2    كل بازديدها: 97954
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما