<<صفحه قبل [1] [2] [3] [4] [5] [6] صفحه بعد>>
                   

صداي ستاره‌ها در نتيجه‌ي حرکت سياره‌ها
19/05/1386
تنها باقي‌مانده‌ي کشف شده در روي ستاره‌ها حضور مؤثر سياره‌ها را آشکار مي‌کند و اين باقي‌مانده، صدايي است شبيه به حرکت يک حشره بر روي شيشه‌ي اتومبيل ...
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از «وبلاگ آسمان شب براي همه»، ستاره‌شناس اروپاي جنوبي «لوكا پاسكوييني» (Luca Pasquini) از اين موضوع اين نتيجه را برداشت مي‌کند که سطح ستاره‌هاي مادر آغشته به فلز است. آيا کسي هست که پيشنهاد ديگري داشته باشد؟
از زماني که انديشمندان به پژوهش درباره‌ي سياره‌هاي بيروني همت گماشتند و يا از زماني که به بررسي ستاره‌هاي دور پرداخته‌اند به‌خصوص در دهه‌ي گذشته، متوجه اين موضوع شده‌اند که سياره‌هايي که اغلب نزديک به گروه‌هاي ستاره‌اي هستند از آهن غني هستند و نيز آن‌ها مي‌دانند که ستاره‌هاي ميزبان اين سياره‌ها، از فلزات بهره‌اي متناسب برده‌اند و اين نقطه قرين و مقابل تفکر جهاني است و اين همان باقي‌مانده‌ي اثر سياره‌ها است.
اگر بر اين باور باشيم که اين‌ها باقي‌مانده‌ي فلزهاي سياره‌ها هستند پس بايد اين فلزها را در آخرين لايه‌ي ستاره‌ها دريافت کنيم.
در صورتي که اگر اين فلزها جزو ذاتي ستاره باشد مي‌توانيم فلزها را در مرکز هسته نيز بيابيم.
خوشبختانه تنها چراغ اميد ستاره‌شناسان اين است که آن‌ها فقط مي‌توانند لايه‌هاي بيروني ستارگان را مشاهده کنند و اطلاعات به‌دست آمده تنها در همين حيطه، حرکت مي‌کند و اين بدان‌معنا نيست که اين تنها راه مستقيم رسيدن به‌همتاي موجود در قلب ستاره است.
در عوض دانشمندان با ديدن بخش‌هاي داخلي ستاره - حتي آن‌هايي که خيلي‌خيلي دورتر از خورشيد به ما هستند - اجزاي داخلي با سطح ستاره چنان آغشته و در هم فرورفته است که ستاره‌شناسان را از آناليز و بررسي جزو به جزو آن بي‌بهره گذاشته است.
به‌خصوص اين‌که اخيراً محققان توجه بيش‌تري نسبت به غول سرخ‌ها نشان داده‌اند اغلب اين ستاره‌ها حالت پف کرده داشته و بزرگ‌تر هم خواهند شد.
در مقايسه با ستاره‌هايي که شباهت بيش‌تري به خورشيد دارند اين غول سرخ‌ها منطقه‌ي گرماده و قلمرو گرمازايي بيش‌تري دارد و يا حتي از نظر مقايسه با مکان‌هايي که گاز در آن‌ها به‌صورت مخلوط نگاه داشته مي‌شود اين غول سرخ‌ها، برنده‌ي بازي با خورشيد هستند.
قلمرو فعاليت خورشيد دو‌درصد از جرم حجمي ستاره را دربردارد؛ در حالي که يک غول سرخ در قلمرو فعاليت‌اش ‌٣٥ بار بيش‌تر از جرم حجمي خورشيد را از آن خود کرده است.
پس از بررسي ‌١٤ غول سرخ، «لوكا پاسكوييني» (Luca Pasquini) و همکارانش دريافتند که غول سرخ در همراهي با ستاره‌ها و سياره‌ها و حتي همراهي با خورشيد از هيچ فلزي غني نشده است و اين نشان مي‌دهد که قاعده اين مورد از موارد ديگر استثنا است.
با توضيحي بسيار ساده از آن‌چه شاهد آن در رصد ستارگان حامل فلز بوده‌ايم ضرورت حضور در برابر سياره‌هاي حامل فلز اثبات شده است که اين نتيجه همراه با موارد ديگر در علم نجوم و اخترفيزيک مفصلاً به آن پرداخته شده است.
از ستاره‌شناسان آلماني اظهار مي‌دارد که اين اجرام و آثار باقي‌مانده از آن مي‌تواند از سياره‌هاي هم‌جوار و يا حتي سيارک‌هاي بسيار کوچک نشأت گرفته شده باشد و هم‌چنين «لوكا پاسكوييني» (Luca Pasquini) اعتقاد دارد که اين موضوع نتايجي بحث‌انگيز و واقعي را دربردارد که به افزايش نظريه‌ها دامن خواهد زد.
امروزه گروهي براي رفع اشتباه‌هاي موجود و نياز شديد تشکيل شده است و محققان به شناسايي دقيق سياره‌هاي غني از فلز و يا سياره‌هايي که در فقر فلز به‌سر مي‌برند به‌خصوص که اين تحقيقات در مورد سياره‌هايي است که به‌ميزباني ستاره‌ها شتافته‌اند.
براي مشاهده‌ي اين مطلب مي‌توانيد به نشاني اين وبلاگ به‌نشاني ذيل مراجعه فرماييد:
http://www.moasesghaffary.blogfa.com

متن كامل خبر

 

كشف بزرگ‌ترين سياره‌ي خارج منظومه‌ي شمسي
19/05/1386
يك تيم بين‌المللي از اخترشناسان، بزرگ‌ترين سياره‌ي شناخته‌شده را - كه به‌دور ستاره‌اي ديگر مي‌گردد - كشف كرده‌اند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين سياره‌ي انتقالي حدود 70 درصد بزرگ‌تر از سياره‌ي مشتري است.
سياره‌ي انتقالي به سياره‌اي گفته مي‌شود كه آن‌طور كه از زمين ديده مي‌شود از مقابل ستاره‌ي والد خود عبور مي‌كند اما اين سياره نسبت به مشتري، چگالي بسيار كم‌تري دارد.
اين سياره‌ي جديد خارج از منظومه‌ي شمسي - كه TrES-4 نام دارد - در صورت فلكي «هركولس» واقع شده و توسط تيم پژوهش «ترانس آتلانتيك اگزوپلانت» كشف شده است.
سياره‌ي TrES-4 به‌دور ستاره‌اي موسوم به GSC02620-00648 مي‌گردد كه حدود 1435 سال نوري از زمين فاصله دارد.
هم‌چنين اين سياره - كه حدود 7 ميليون كيلومتر از ستاره‌ي والد فاصله دارد - بسيار داغ بوده و دماي آن حدود 1327 درجه سانتي‌گراد است.

متن كامل خبر

 

بازگشت نانوتسمه‌ها
16/05/1386
يك تيم تحقيقاتي در آلمان ساختارهاي تسمه مانند نانويي در ابررساناهاي با درجه‌ي حرارت بالا را كه متشكل از «ساماريوم»، «باريوم»، «مس» و «اكسيژن» هستند كشف كردند.
به گزارش ايسنا، بسياري از فيزيك‌دانان بر اين باورند كه اين ابررساناها با داشتن چنين ساختارهايي قادر به انتقال جريان بدون مقاومت خواهند بود و عده‌اي ديگر چنين عقيده‌اي ندارند.
نتايج جديد بار ديگر نتوانست به اين سؤال پاسخ دهد؛ اما اصول بنيادي ابررسانايي در درجه‌ي حرارت بالا را روشن‌تر كرد به‌طوري كه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين اسرار فيزيك در دو دهه‌ي گذشته شناخته شده است.
همه‌ي ابررساناهاي با درجه‌ي حرارت بالا شامل سطوح موازي اكسيدكربن به همراه عناصر ديگر قرار گرفته مابين اين سطوح، هستند.
اتم‌هاي مسي كه روي سطح مشبك مربعي قرار گرفته‌اند جريان را از طريق حفره‌هاي قرار گرفته روي سايت‌هاي اكسيژني، منتقل مي‌كنند.
اندازه‌گيري‌هاي پيشين پراش پرتو X از آشكاركننده‌ي طيف ابررساناي «اكسيدكربن باريوم ساماريوم»، خصوصياتي حاكي از شكل‌گيري مسيرها را روي سطوح اكسيدكربن نشان مي‌دهند.
بسياري از فيزيك‌دانان معتقدند اين تسمه‌ها به‌عنوان كانال‌هاي منتقل كننده‌ي جريان‌هاي بالا مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
علي‌رغم اين موضوع، محققان آلماني در سال 2004 دريافتند كه چنين ويژگي‌هايي در اكسيژن كم‌تر ديده مي‌شود؛ ضمن اين‌كه ، يك گروه مستقل در آمريكا،‌ با بررسي حوزه‌هاي نانويي، ساختارهاي يكسان با آنچه تيم آلماني مشاهده كرده اند، پيشنهاد مي‌دهند.
اين نتايج روي هم رفته بيانگر آن است كه مسيرهاي حاوي جريان ممكن است قادر به انتقال جريان بدون مقاومت در ابر رساناهاي با درجه‌ي حرارت بالا نباشند.
در حال حاضر «مايكل كبليشكا» و همكارانش در دانشگاه «سارلند» واقع در «ساربروكن» (Saarbruecken) ساختارهاي تسمه مانند نانويي در «اكسيد كربن باريوم ساماريوم» مشاهده كرده‌اند. اين تسمه‌ها گاه خطوط موازي چند ميكروني و گاه موجي شكل هستند.
محققان بر اين باورند كه چنين ساختارهايي در نتيجه مقياس‌هاي كوچك تناوبي خود كه عموماً 10 تا 60 نانومتر است، قادرند به‌عنوان نقاط اتصال مفيد باشد.
اندازه‌ي چنين نقاطي براي رسيدن مواد به چگالي جريان بحراني حتي در درجه‌ي حرارت‌هاي بالا، ايده‌ال به نظر مي‌رسد.
به گزارش ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو، «كبليشكا» و همكارانش مشاهده كردند كه در تك بلورها و نمونه بافت‌هاي ذوب شده مسيرهايي وجود دارند كه اصطلاحاً با تكنيك كشش سرعت نهايي رشد كرده‌اند.
نيروي اتمي و اندازه‌گيري‌هاي STM به تفصيل بيانگر آن است كه نانو مسيرها از زنجيرهاي نانوخوشه‌اي منحصر به فرد، متشكل از تك سلول‌هاي اشباع شده از «ساماريوم» به‌دست مي‌آيند.
محققان گمان مي‌كنند كنترل اين ساختارهاي اتصال كه در همه جاي نمونه نفوذ مي‌كنند به افزايش بيشتر Jc به‌ويژه در ميدان‌هاي مغناطيسي خارجي بزرگ كمك خواهد كرد.

متن كامل خبر

 

طراحي و ساخت توربين توليد برق از جريان رودخانه‌ها با تلاش محققان دانشگاهي در كشور
10/05/1386
توربين «توراب» با قابليت توليد برق از جريان آب رودخانه‌ها به‌همت تيمي از دانشجويان دانشكده‌ي مكانيك دانشگاه صنعتي اصفهان طراحي و ساخته شد.
به گزارش ايسنا، مهندس «ياسر مهرانفر»، دانشجوي مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي اصفهان و مجري اين طرح اظهار كرد: گروه «توربوي» دانشگاه صنعتي اصفهان براي اولين بار در خاورميانه و با حمايت مرکز تحقيقات بسيج دانشجويي استان اصفهان به طراحي و ساخت توربين توراب اقدام كرد.
وي در بيان ويژگي‌هاي اين توربين گفت: اين توربين با ارتفاع 800 ميليمتر و قطر 380 ميليمتر در مقياس آزمايشگاهي طراحي شده و روش ساخت اين توربين به روش «ريخته‌گري کامپوزيتي» است.
«مهرانفر» در بيان مزاياي ويژه‌ي اين طرح به ‌نوع طراحي و ساخت پره‌هاي آن و بازده‌ي بالاي اين توربين اشاره كرد و گفت: اين گروه در حال حاضر به طراحي و ساخت توربين «توراب» در مقياس عملي اقدام كرده كه با توجه به وجود منابع طبيعي رودخانه‌اي در ايران مي‌توان از اين توربين به‌عنوان يک منبع توليد انرژي الکتريکي در مناطقي که دسترسي به برق براي آن غيرممکن يا مشکل است استفاده کرد.
«مهرانفر» خاطرنشان كرد: اين توربين به‌گونه‌اي طراحي شده است که قابليت کاربرد در مناطقي را دارد که در فصولي از سال داراي رودخانه‌هايي با سرعت آب بالا هستند و با توجه به نصب آسان و سهولت انتقال در فصول مختلف، امکان استفاده از آن در مناطق مناسب ديگر نيز وجود دارد.
وي در بيان مشخصات توربين توراب به قطر توربين 1 متر و ارتفاع 2/7 متر، توان 1/5 کيلوواتي در سرعت جريان آب 1/5 متر بر ثانيه و 180 کيلووات در سرعت جريان آب 7/72 متر بر ثانيه، بازده 33 درصدي اشاره كرد.
گفتني است اين طرح با همكاري «ياسر مهرانفر»، «حسين بابايي»، «مجيد ميرجليلي»، «وحيد موسي بيکي» و «راشد حاجيان» و با راهنمايي دکتر «احمد صداقت اقدام» اجرا شده است

متن كامل خبر

 

طراحي و ساخت قوي‌ترين ليزر كوانتومي به سرپرستي استاد ايراني دانشگاه «نورت وسترن»
04/05/1386
دكتر «منيژه رازقي»، محقق و سرپرست تيم تحقيقاتي دانشگاه «نورت وسترن» موفق به ساخت قوي‌ترين ليزر نيمه رسانا در جهان موسوم به ليزر «كوانتوم آبشاري»(Quantum Cascade Laser) شده است كه به لحاظ قدرت و كارايي ركورد ليزرهاي قبلي را شكسته است.
به گزارش ايسنا، اين استاد و محقق ايراني كه سرپرستي تيم تحقيقاتي در اين پروژه را در مركز «ابزار كوانتومي» (CQD) در دانشگاه «نورت وسترن» آمريكا بر عهده داشته است همچنين توانسته كارايي و نفوذ دو شاخه توكار ليزر يعني توانايي تغيير انرژي الكتريكي به نور را در اين ليزر افزايش دهد.
دكتر «رازقي» در اين زمينه گفت: اين ليزرهاي منفرد كه 300 تاي آن‌ها به‌راحتي روي يك سكه‌ي كوچك جاي مي‌گيرند، در طول موجهاي 5/4 ميكرون منتشر مي‌شوند، مي‌توانند بيش از 700 ميلي‌وات انرژي خروجي پيوسته در دماي معمولي اتاق و بيش از يك وات انرژي خروجي در دماهاي پايين‌تر توليد كنند.
به گفته‌ي وي، ليزرهاي مزبور همچنين در تبديل الكتريسته به نور بي نهايت كارآمد و مؤثر هستند.
اين گزارش مي‌افزايد پروفسور «منيژه رازقي»، تحصيلات خود را در رشته‌ي فيزيك تا اخذ مدرك دكتري در دانشگاه «پاريس» (1980) سپري كرده و بين سال‌هاي 1360 (1981 ميلادي) تا 1364 (1985 ميلادي) دانشمند محقق ارشد در پروژه‌ي تامسون CSF در «ارسي» فرانسه فعاليت داشته و در سال 1370 (1991 ميلادي) رياست آزمايشگاه مواد اكتشافي را عهده‌دار شده است.
دكتر «رازقي» كه يكي از دانشمندان برجسته در رشته علوم و فناوري نيمه رساناها است، از پيشگامان توسعه و اجراي تكنيك‌هاي مدرن و مهم همسو محوري از قبيل MOMBE, GASMBE, MBE, VPE,MOCVD براي رشد درجه كامل تركيبي نيمه رساناهاي تركيبي III-V ، هتروساختارها و ديوارهاي كوانتومي است.
وي كتابي با عنوان «چالش MOCVD » نوشته است كه اين كتاب يك اثر پيشگام در زمينه‌ي سيستم بر اساس InP-GaInA SP و سيستم GaAs-GaInA SP است.
دكتر رازقي در سال 1366 (1987 ميلادي) جايزه علوم فناوري اروپا IBM را كسب كرد.
در سال 1374 (1995 ميلادي) موفق به اخذ جايزه از انجمن« مهندسان زن» شد و در سال 1377 (1998 ميلادي) جايزه‌‌ي «بهترين مقاله» را از «سمپوزيوم اتوالكترونيك وست فوتونيك 98» دريافت كرد.
وي نويسنده‌ي‌ 5 كتاب و 15 فصل كتاب است. اين پژوهشگر ايراني همچنين نويسنده يا دستيار نويسنده بيش از يك‌هزار مقاله بوده و براي شركت در بيش از 300 سخنراني دعوت شده است.
«منيژه رازقي» كه 50 اختراع را نيز به ثبت رسانده است از پائيز سال 1370 (1991 ميلادي) به هيأت اساتيد دانشگاه «نورت وسترن» ملحق شده است.
وي همچنين به عنوان رئيس مركز جديد «ابزار كوانتوم» در اين دانشگاه فعاليت دارد.
«رازقي» تاكنون رياست چندين كنفرانس بين‌المللي را نيز در زمينه‌ي مفاهيم فيزيك ماده براي كاربردهاي ابزار نوري الكترونيكي برعهده داشته است.

متن كامل خبر

 

اقرار سرپرست تيم فيزيك تاجيكستان به پيشرفت‌هاي علمي چشمگير ايران
31/04/1386
سرپرست تيم فيزيك دانش‌اموزان كشور تاجيكستان گفت: ايران در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي چشمگيري در زمينه‌هاي مختلف علمي داشته است.
به‌گزارش ايرنا، «فيض نورمرادف» روز شنبه 30 تير 1386 در حاشيه‌ي مراسم اختتاميه‌ي سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك افزود: من در سال 1990‬ ميلادي نيز به‌ايران سفر كردم كه اين كشور در مقايسه با سال 1990 در زمينه‌هاي مختلف توسعه‌ي فراواني يافته است.
وي پيشرفت ايران در فيزيك را قابل‌توجه ‌دانست و تصريح ‌كرد: براي ايرانيان آرزوي موفقيت مي‌كنم. موفقيت ايران را موفقيت تاجيكستان مي‌دانم زيرا ما ريشه‌هاي مشترك فراواني داريم.
«نورمرادف» ميزباني ايران در اين دوره از المپياد جهاني فيزيك را بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: سابقه‌ي حضور تاجيكستان در المپياد جهاني فيزيك تنها دو سال است اما با شناختي كه از ايران داشتم ميزباني خوب مردم مهمان‌نواز ايران دور از انتظار نبود.

متن كامل خبر

 

تقاضاي مدال‌اور ايراني‌ المپياد جهاني فيزيك مبني بر توجه‌ بيش‌تر به ‌استعدادهاي جوان
31/04/1386
مدال‌اور ايراني سي و هشتمين دوره‌ي المپياد جهاني فيزيك خواستار فراهم كردن امكانات براي استفاده از استعدادهاي همه‌ي جوانان كشور شد.
«محمد حلاجيان» برنده‌ي مدال طلاي اين دوره‌ي المپياد فيزيك گفت: تيم المپياد فيزيك پنج‌نفر از چند ميليون جوان‌ ايراني‌ است كه‌ در ميان آن‌ها استعدادهاي درخشان فراواني وجود دارد.
وي ابراز اميدواري كرد دولت و مسؤولان برنامه‌ريزي كشور، برنامه‌ها را طوري تنظيم كنند كه شرايط براي بروز اين همه استعدادها در عرصه‌هاي مختلف فراهم شود.
«حلاجيان» گفت: اميدوارم جوانان ايراني كه در عرصه‌هاي مختلف براي كشور افتخار كسب مي‌كنند سرمشق ساير جوانان باشند.
اين دانش‌اموز كرجي به جوانان توصيه كرد به‌دور از القائات بيگانگان و مشكلات معمول، راه صحيح را انتخاب كنند و براي آن‌چه مي‌خواهند تلاش نمايند.
«حلاجيان» كسب مدال طلا را افتخاري متعلق به همه‌ي مردم ايران ذكر و اضافه كرد: از خوشحال شدن مردم ايران خوشحال هستم.
وي لطف خداوند، زحمات پدر، مادر و اساتيد را عامل كسب اين افتخار دانست و گفت: از همه‌ي كساني كه در اين مسير زحمت كشيدند قدرداني مي‌كنم.

وي در مورد ادامه تحصيلش گفت : علاقه من در درجه اول به فيزيك است و در درجه دوم به رشته برق و دوست دارم هر دو را باهم ادامه دهم.
وي با اشاره ‌به ‌اين‌كه در كشورمان دانشگاه‌هاي خوبي براي ادامه‌ي تحصيل وجود دارد گفت: با برخورداري از تحصيلات بهتر حتي با درس خواندن در كشورهاي ديگر مي‌توان به كشور بيش‌تر خدمت كرد.
تيم المپياد فيزيك ايران در سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك صاحب پنج مدال شد.
در اين دوره‌ي المپياد، «محمد مهدي آصف‌زاده» و «محمد حلاجيان» صاحب مدال طلا شدند و «امين رضايي‌زاده» و «محمد علي امامي خوانساري» مدال نقره و «عليرضا شهبازي» به مدال برنز دست يافتند.
سي و هشتمين دوره‌ي المپياد جهاني فيزيك كه با حضور تيم‌هاي ۷۶ ‬كشور جهان از روز شنبه‌ 23 تير 1386 به‌طور رسمي در دانشگاه صنعتي اصفهان گشايش يافت 31 تير 1386 پايان يافت.

متن كامل خبر

 

مقام هفتمي ايران در المپياد جهاني فيزيك در سال 2007 در اصفهان
30/04/1386
سي و هشتمين دوره‌ي المپياد جهاني فيزيک از روز شنبه 23 تير 1386 با حضور 69 تيم در اصفهان آغاز شد و روز شنبه 30 تير طي مراسمي با معرفي برگزيدگان به‌كار خود پايان داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سي و هشتمين دوره‌ي المپياد جهاني فيزيک در حالي به‌كار خود خاتمه داد كه تيم چين با بيش‌ترين مدال بر سكوي اول اين دوره از مسابقه‌هاي علمي جهاني قرار گرفت و تيم‌هاي كره و روسيه نيز به‌مقام‌هاي دومي و سومي دست يافتند.
براساس اين گزارش، تيم جمهوري اسلامي ايران ميزبان اين دوره از مسابقه‌ها با كسب مقام هفتم، مهمانان خود را بدرقه و پرچم مسابقه‌ها را به مسؤولان ويتنام جهت برگزاري المپياد جهاني سي و نهم اهدا كرد.

متن كامل خبر

 

اعلام اسامي مدال‌آوران ايراني المپياد جهاني فيزيك
30/04/1386
اسامي مدال‌آوران ايراني سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك اعلام شد.
به گزارش ایسنا، در سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك، تيم جمهوري اسلامي ايران با كسب 5 مدال به مقام هفتم دست يافت.
در سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك «محمد حلاجيان» و «محمد مهدي آصف زاده» با كسب دو مدال طلا، «امين رضايي زاده» و «محمدعلي امامي» دو مدال نقره و «عليرضا شهبازي» يك مدال برنز به رتبه ی هفتم دست يافتند.
گفتني است، سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك براي اولين بار در ايران و با حضور دانش اموزان 75 كشور جهان در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد.

متن كامل خبر

 

ضيافتي براي خداحافظي المپيادي‌ها با ايران
30/04/1386
ضيافت خداحافظي تيم‌هاي شركت‌كننده در سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك امشب 30 تير 1386 برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري ايسنا، مهماني خداحافظي تيم‌هاي شركت‌كننده در سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك امشب 30 تير 1386 در «باغ بهشت» اصفهان برگزار مي‌شود و تيم‌ها فردا يكشنبه 31 تير 1386 با اميد به موفقيت در المپياد سي و نهم ويتنام، ايران را ترك مي‌كنند.
گفتني است سي و هشتمين دوره‌ي المپياد جهاني فيزيک - كه از روز جمعه 22 تير 1386 با حضور 75 تيم (شامل: 69 تيم دانش‌اموزي رقابت‌كننده و 6 تيم صرفاً شركت‌كننده به‌منظور آشنايي با رقابت‌ها و كسب تجارب) در اصفهان آغاز شد صبح امروز 30 تير 1386 با معرفي نفرهاي برتر و پس از توزيع مدال‌ها طي مراسمي با حضور وزير آموزش و پرورش ايران به‌كار خود پايان داد.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل [1] [2] [3] [4] [5] [6] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 45    بازديد امروز: 6    كل بازديدها: 150318
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما