<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] صفحه بعد>>
                   

شب‌نشيني ماه و ناهيد در آسمان بهاري ايران
23/03/1386
شامگاه روز دوشنبه ‌٢٨ خرداد 1386 اختفاي ديدني ماه و ناهيد بار ديگر مشتاقان زيبايي‌هاي آسمان شب را مجذوب خود خواهد كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين بار هلال شامگاهي جمادي‌الثاني ‌١٤٢٨ است كه با حدود سه شبانه روز سن، ملكه‌ي آسمان شامگاهي يعني سياره‌ي ناهيد يا همان زهره‌ي مشهور را در پشت خود پنهان خواهد کرد.
به‌ قرار گرفتن يك جرم كوچك آسماني در پشت جرم بزرگ‌تر اصطلاحا «اختفا» گفته مي‌شود.
«انجمن نجوم آماتوري» که خرداد 1386 را به‌واسطه‌ي رخداد اختفاهاي متعدد (اختفاي سياره‌ي كيوان قبل از نيمه شب در شبانگاه اول خرداد و اختفاي ستاره‌ي قلب‌الاسد در پشت ماه در شامگاه دوم خرداد)، ماه «اختفا» لقب داده، زمان رخداد اختفاي اخير به‌وقت تهران را ساعت ‌١٩ و ‌٣ دقيقه تا ‌٢٠ و ‌٦ دقيقه روز دوشنبه 29 خرداد 1386 عنوان کرده است.
بديهي است بزرگ و كوچك بودن جرم از نظر اندازه‌ي زوايه‌اي و يا همان «قطر ظاهري» است و در رخداد مورد اشاره‌ي سياره‌ي ناهيد عليرغم قطر ‌١٢١٠٤ كيلومتر پشت ماه با قطر ‌٣٤٧٦ كيلومتر پنهان مي‌شود و علت كوچك ديده شدن سياره‌ي ناهيد دور بودن آن از زمين است.
علاقه‌مندان در سراسر ايران با قدري تفاوت در زمان آغاز و پايان اختفا مي‌توانند با چشم غيرمسلح شاهد اين پديده باشند که البته استفاده از تلسكوپ و تله‌هاي قوي به مشاهده‌ي دقيق‌تر پديده و تصويربرداري از آن كمك مي‌كند.
نور كم هلال ماه و درخشش سياره‌ي سفيد رنگ ناهيد با قدر ‌٥/٤ – موقعيت ممتازي را براي عكاسي از اين پديده فراهم مي‌ کند.

متن كامل خبر

 

طراحي ريزفضاپيماهايي به قطر يک ميلي‌متر
23/03/1386
مهندسان دانشگاه «گلاسکو» در حال طراحي نوع جديدي از کاوشگران فضايي هستند: ابزارهاي کوچکي که مي‌توانند تغيير شکل داده و همانند غبار توسط باد حمل شوند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو، اين ابزارها در عين حال آن‌قدر هوشمند هستند که ارتباط برقرار کرده به‌شکلي منظم پرواز کنند و اندازه‌گيري‌هاي علمي را انجام دهند.
ذرات غبار هوشمند از يک پردازشگر رايانه‌‌اي تشکيل شده‌اند که حدود يک ميلي‌متر قطر داشته و توسط يک غلاف پليمري پوشانده شده‌اند.
اين غلاف پليمري مي‌تواند با اعمال يک ولتاژ کوچک، چروکيده و کوچک شده و يا صاف شده و متورم شود.
چروکيده شدن سطح پليمر بدين معناست که سطح غبار هوشمند کشيدگي بيش‌تري پيدا کرده و در نتيجه در ارتفاعات بيش‌تري پرواز مي‌کند؛ برعکس متورم شدن سطح پليمر به‌معناي فرورفتن بيش‌تر غبار در هواست.
شبيه‌سازي‌ها نشان مي‌دهد که با استفاده از چروکيده و متورم کردن سطح غبار هوشمند مي‌توان آن را حتي در حضور بادهاي چرخشي نيز به‌سمت يک هدف معين هدايت کرد.
اين غبارهاي هوشمند مي‌توانند با استفاده از يک شبکه‌ي بي‌سيم با يکديگر ارتباط برقرار کرده و شبکه‌اي منسجم را تشکيل دهند.
بنابراين گزارش، پروفسور «بيکر» در توضيح اين دستاورد علمي گفت: «مشاهده مي‌شود که بسياري از غبارها تنها با غبارهاي همسايه‌اي که فاصله‌ي کمي باهم دارند، ارتباط برقرار مي‌کنند. اما برخي از آن‌ها در فاصله‌هاي بسيار دورتر نيز مي‌توانند ارتباط ايجاد نمايند.
در شبيه‌سازي‌هاي انجام شده نشان داده‌ايم که يک گروه متشکل از 50 غبار هوشمند مي‌توانند خود را حتي در يک باد متلاطم به‌صورت ستاره‌اي سازمان دهند.
توانايي پرواز به‌شکل منظم به اين معناست که غبار هوشمند مي‌تواند يک آرايه‌ي فازي تشکيل دهد. سپس اين امکان ايجاد خواهد شد که اطلاعات ميان تراشه‌هاي رايانه‌‌اي گسترده را پردازش نموده و به‌صورت به‌هم پيوسته‌اي سيگنال‌هايي به يک سفينه‌ي فضايي چرخنده ارسال کرد».

متن كامل خبر

 

رصدگران انجمن نجوم آماتوري در کمين هلال بحراني جمادي‌الثاني 1428
23/03/1386
انجمن نجوم آماتوري ايران در اطلاعيه‌اي با اعلام اين‌که براساس برخي محاسبات نجومي هلال شامگاهي جمادي‌الثاني 1428 در شامگاه روز جمعه 25 خرداد 1386 در بخش‌هايي از كشور با استفاده از ابزارهاي رصدي قابل مشاهده خواهد بود از اعزام گروهي از رصدگران انجمن به کرمان براي رؤيت هلال اين ماه خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بنابر اعلام اين انجمن، هلال ماه جمادي‌الثاني كه در تهران پس از غروب خورشيد در ساعت 19:21:28 به‌مدت 45 دقيقه در افق غربي آسمان شامگاهي مكث مي‌كند داراي طول كماني برابر با 51 درجه و فازي به‌مقدار 55 صدم درصد است.
اين هلال با جدايي زاويه‌اي 7 درجه و 29 دقيقه و 52 ثانيه از خورشيد و ارتفاع 6 درجه و 38 دقيقه و 36 ثانيه از افق براي مشاهده در استان‌هاي جنوب شرقي و مركزي كشور شانس بيش‌تري براي رؤيت با ابزار دارد.
طول كمان و فاز پايين همراه با برخي شرايط نامساعد ديگر اين هلال را در رده‌ي هلال‌هاي بحراني قرار داد و حتي مي‌تواند از برخي جهات يك هلال ركوردشكن محسوب شود.
چهار گروه ويژه و گروه‌هاي منطقه‌‌اي براي رؤيت اين هلال با توجه به ضوابط اعلام شده اقدام خواهند كرد.
گروه باسابقه‌ي رؤيت هلال «انجمن نجوم آماتوري ايران» در همکاري با ستاد استهلال با استفاده از تلسكوپ 10 اينچي و دوربين دو چشمي قدرتمند به استان كرمان عزيمت مي‌كند تا با انتخاب رصدگاه مناسب در آن خطه به رؤيت كمان ابروي آسماني جمادي‌الثاني اقدام كند.
اطلاعات پيش‌گزارش رصدي و توضيحات بيش‌تر در وب‌سايت انجمن به‌نشاني ذيل قابل‌مشاهده است.
www.iaas.ir
ضمنا تمام گروه‌ها و علاقه‌مندان رصد مي‌توانند گزارش‌هاي خود را براي قرار گرفتن در بخش رؤيت هلال اين سايت پس از رصد ارسال كنند.

متن كامل خبر

 

ورود رئیس المپیاد جهانی فیزیک به ایران در آستانه‌ی سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان
22/03/1386
در آستانه‌ی برگزاری سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان، رئیس المپیاد جهانی فیزیک طی سفری چهار روزه به ایران با مسؤولان المپیاد بین‌المللی فیزیک 2007 دیدار و گفت و گو کرد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر «والدمیر گورژوسکی» که به‌دعوت «دکتر محمد سپهری‌راد» مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیته‌ی برنامه‌ریزی المپیاد 2007 از شانزدهم تا نوزدهم خرداد 1386 به کشورمان سفر کرده بود با حضور در شهرهای تهران و اصفهان از نزدیک از آخرین فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری این دوره از المپیاد دانش‌اموزی فیزیک در محل «دانشگاه صنعتی اصفهان» مطلع شد.

دکتر «گورژوفسکی» که فیزیکدانی لهستانی است بنیانگذار المپیاد جهانی فیزیک است.

سی و هشتمین دوره‌ی المپیاد جهانی فیزیک از 22 تا 31 تیر 1386 با حضور تیم‌های دانش‌اموزی 78 کشور جهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

متن كامل خبر

 

ساخت شيشه‌‌ي غيرمنعكس‌كننده‌ي نور توسط ژاپني‌ها
19/03/1386
پژوهشگران وابسته به «پژوهشگاه علوم صنعتي ژاپن» موفق به ساخت نوعي «شيشه» شدند كه نور را منعكس نمي‌كند.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) به‌نقل از روزنامه‌ي «ماينيچي»، پژوهشگران با ايجاد ناهمواري‌هاي بسيارريز روي صفحه‌ي شيشه‌اي توانستند قابليت شيشه براي منعكس نكردن نور را افزايش دهند.
پژوهشگران ابراز اميدواري كردند كه از اين شيشه‌ي نوين بتوانند براي بالا بردن سطح شفافيت تصوير در ساخت لنز دوربين استفاده نمايند.
به‌گفته‌ي آنان در وضع عادي هنگامي كه نور به شيشه تابيده مي‌شود به‌دليل وجود خميدگي ميان هوا و شيشه، نور تابيده شده به‌ميزان پنج‌درصد منعكس مي‌شود.
اين پژوهشگران افزودند كه اين انعكاس نور سبب مي‌شود تا سطح شفافيت پايين آمده و تصوير تار شود.
هم‌اكنون در لنز دوربين براي از ميان بردن مشكل انعكاس نور، لايه‌اي به لنز چسبانده مي‌شود كه افزايش هزينه‌ي ساخت لنز را به‌دنبال دارد.
پژوهشگران مي‌گويند كه با استفاده از اين شيشه‌ي نوين، ديگر نياز به چسباندن لايه از ميان مي‌رود.

متن كامل خبر

 

كاغذ سخنگو!!
18/03/1386
دانشمندان موفق به طراحي يك كاغذ ديجيتالي شده‌اند كه مي‌تواند با فرد كاربر صحبت كند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان دانشگاه «ميد سوئدين» يك بيل‌بورد كاغذي تعاملي ساخته‌اند كه اصوات ضبط‌شده‌اي را در واكنش به تماس كاربر بروز مي‌دهد.
در نمونه‌ي اوليه از اين صفحه‌ي نمايش از جوهرهاي رسانا استفاده شده است كه نسبت به «فشار» حساس هستند.
محققان طرح اين كاغذ اعلام كردند كه از اين فناوري مي‌توان براي تبليغ آگهي استفاده كرد و در آينده نيز در بسته‌بندي‌هاي كالا و محصولات به‌كاربر گرفته شود.
اين محققان مي‌گويند: وقتي شما به بيل‌بورد (صفحه‌ي آگهي) نزديك شده و دست خود را روي كارت پستالي كه تصوير يك ساحل را نشان مي‌دهد قرار ‌دهيد، مي‌توانيد توصيف بسيار مختصري از آن ساحل را بشنويد.
كليه‌ي قابليت‌هاي اين بيل‌بورد، لايه‌اي از كاغذ ديجيتالي است كه در قطعات الكترونيكي پيچيده شده است.

متن كامل خبر

 

ملاقات هاوکینگ با برخی شخصیت‌های علمی و حضور در اختتامیه‌ي المپیاد فیزیک در اصفهان
18/03/1386
در پی اعلام خبر سفر قریب‌الوقوع «استفان هاوکینگ» (Stephen Hawking) دانشمند برجسته‌ی جهان به ایران، «دکتر ارفعی» معاون پژوهشی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، جزوییات این سفر را تشریح کرد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «دکتر ارفعی» در این زمینه اظهار داشت: در پی اظهار علاقه‌ی «استفان هاوکینگ» (Stephen Hawking) دانشمند برجسته برای بازدید از «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» (Institute for Studies in Theoretical Physics and Mathematics) (IPM) و شرکت در مدرسه‌ی ریسمان - که ماه گذشته انجام شد - با وی تماس گرفته شد که به‌دلیل عدم هم‌خوانی برنامه‌های از پیش تعیین‌شده با زمان برگزاری «مدرسه‌ی ریسمان» قرار شد بازدید به زمان دیگری موکول شود.

در پی هماهنگی‌های بعدی «استفان هاوکینگ» موافقت خود را برای سفر به ایران از تاریخ 22 تا 31 تیر 1386 (13 تا 22 جولای 2007) اعلام کرد که در این سفر علاوه بر بحث و تبادل‌نظر با فیزیکدان پژوهشگاه و ایراد سخنرانی تخصصی تعدادی سخنرانی عمومی نیز خواهد داشت.


وی خاطرنشان کرد: «هاوکینگ» در خاتمه‌ی سفرش به ایران در مراسم اختتامیه‌ی «المپیاد جهانی فیزیک» - که در اصفهان برگزار می‌شود - شرکت خواهد کرد و در طول انجام سفر از نقاط مختلف بازدید کرده با شخصیت‌های مهم علمی ملاقات خواهد داشت.

«دکتر ارفعی» تصریح کرد: «استفان هاوکینگ» از دانشمندان برجسته‌ی فیزیک نظری است که نقش مهمی در تحول «فیزیک گرانه» و به‌ویژه «فیزیک سیاه چاله‌ها» در چند سال گذشته داشته و مسائل اساسی مهمی را در این زمینه مطرح کرده است.
وی در حال حاضر استاد فیزیک نظری در دانشکده‌ی فیزیک نظری و ریاضیات کاربردی دانشگاه کمبریج و صاحب کرسی لوکاس است که دانشمندان بزرگی نیز مثل: «نیوتن» و «دیراک» صاحب آن بوده‌اند.

به گفته‌ی وی، حضور «استفان هاوکینگ» در «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» و دیگر نقاط ایران، عاملی برای شناساندن علوم به‌ویژه فیزیک و جایگاه مهم آن به جوانان خواهد بود؛ علاوه بر آن با توجه ویژه‌ای که به وی می‌شود این امر مایه‌ی توجه بیش‌تری از سوی سایر دانشمندان به ایران و پژوهشگاه خواهد بود و در ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های علمی و هم‌چنین روابط علمی ایران با دانشمندان سایر کشورها اثر به‌سزایی خواهد داشت.

«استفان هاو کینگ» علاوه بر کار علمی، تخصصی خود نقش مهمی را بر عمومی کردن علم داشته است و چندین کتاب در این زمینه نوشته که برخی از آ‌نها از جمله «تاریخ مختصر زمان» به فارسی نیز ترجمه شده است.

آن‌چه «استفان هاو کینگ» را از سایر دانشمندان هم‌تراز خود متمایز کرده و باعث توجه ویژه‌ی رسانه‌ها و عامه به وی شده و او را تا حد یک شخصیت اجتماعی مشهور و ویژه بالا برده است وضعیت جسمانی خاصش است که از زمان جوانی در 21 سالگی در حالی که دانشجوی دانشگاه کمبریج بود، مشکلات حرکتی را حس کرد و پس از معاینه‌ها معلوم شد که دچار بیماری علاج‌ناپذیر ALF می‌باشد.

با روحیه‌ی قوی برخلاف انتظار متفاوت و مأیوس کننده‌ای که پزشکان داشتند تا هم‌اکنون 65 سال با بیماری مبارزه کرده است. هر چند بیماری پیشرفت کرده و امکان هر گونه حرکتی و حتی سخن گفتن را از او گرفته است ولی او با انرژی و امید به‌کار علمی خود و گسترش دانش ادامه داده است و این تلاش و موفقیت خاص، او را در زمره‌ی شخصیت‌های نمونه در جهان قرار داده است.

گفتنی است، جزوییات بیش‌تر از برنامه‌ی سفر «استفان هاوکینگ» در دست تدوین است و بلافاصله بعد از اعلام نظر او به اطلاع عموم مردم می‌رسد.

متن كامل خبر

 

تشكيل انجمن مخترعين كشور
12/03/1386
«انجمن مخترعين كشور» با تصويب و تأييد اساس‌نامه در وزارت كشور و اخذ مجوزهاي لازم فعاليت رسمي خود را آغاز كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «حسين سعيدي» قائم‌مقام اين انجمن گفت: در اولين جلسه‌ي رسمي انجمن، مهندس «محمدرضا رضاپور» به‌عنوان دبير كل انجمن منصوب شدند و انجمن فعاليت رسمي خود را آغاز كرد.
وي توجه هرچه بيش‌تر دولت به مخترعان و كمك بيش‌تر به آنان را خواستار شد و افزود: اين انجمن با توجه به وضعيت نامطلوب مخترعان كشور، عدم حمايت جدي دستگاه‌هاي دولتي، مشخص نبودن متولي حمايت از مخترعان و ناشناخته ماندن اختراعات آنان تأسيس شده است.
«سعيدي» در ادامه اظهار داشت: اين انجمن با هدف ارائه‌ي راه‌كارهاي مناسب و كمك به مخترعان جهت تبديل تحقيقات و اختراعات به محصول و برقراري ارتباط و تعامل ميان انجمن با ساير تشكل‌هاي علمي، صنعتي و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي و هم‌چنين شناسايي و حمايت از مخترعين جوان و گمنام تشكيل شده است.
وي درباره‌ي ساير اهداف اين انجمن گفت: انتشار نشريه و ايجاد سايت اينترنتي و بانك اطلاعاتي مخترعين از ديگر اهداف انجمن خواهد بود. انجمن سعي خواهد كرد با ارائه‌ي طرح‌ها و پيشنهادها و راه‌كارهاي علمي تخصصي به نوسازي صنايع كشور كمك کند.
علاقه‌مندان و مخترعان جهت عضويت در اين انجمن و كسب اطلاعات بيش‌تر مي‌توانند به‌نشاني اينترنتي اين انجمن به‌نشاني www.iia.ir و يا به‌نشاني: تهران، خيابان ايران‌شهر جنوبي، پلاك 71 مراجعه کنند.

متن كامل خبر

 

دستيابي به روشي جديد براي ساخت ابزار الكترونيكي بهينه با كمك نانو فناوري
12/03/1386
محققان به‌تازگي دريافته‌اند كه رديف كردن نانوسيم‌ها به‌طور منظم مي‌تواند به ساخت صفحه‌هاي نمايشي ارتجاعي و حسگرهاي بهتر و مطلوب‌تر منجر شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مطالعات اخير محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه هاوايي به‌روش ساده‌اي براي رديف كردن نانوسيم‌ها و نانولوله‌هاي كربني در فضايي 100 برابر بزرگ‌تر از حد ممكن و البته با استفاده از روش‌هاي موجود دست يافته‌اند.
اين محققان هم‌چنين توانسته‌اند نانوسيم‌ها را بر روي تعدادي از سطوح مختلف ببافند.
اين پژوهش، به‌پيشرفت روش‌هاي توليد انبوه ابزار الكترونيك براساس ساختارهاي قابل اطمينان نانو منجر خواهد شد.
با اين تكنيك، كاربرد نانوسيم‌ها و نانولوله‌هاي كربني براي كنترل پيكسل‌ها بر روي صفحه‌هاي نمايشي بزرگ و ارتجاعي و هم‌چنين براي تشخيص صحيح مواد شيميايي چندگانه، ويروس‌ها و نشانه‌هاي زيستي مربوط به بيماري‌ها امكان‌پذير خواهد شد.

متن كامل خبر

 

سوراخ بودن مريخ!!
12/03/1386
تصاوير جديد مدارگرد شناسايي مريخ گودال تاريك و بسيار عجيبي را در سطح مريخ آشكار كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از «پارس اسکاي»، به‌عقيده‌ي دانشمندان، نقطه‌ي سياهي كه در تصوير مشاهده مي‌شود مي‌تواند يك حفره‌ي عميق باشد در غير اين صورت سطح همواري از گدازه‌هاي آتشفشاني است.
دانشمندان هنوز به ماهيت حقيقي اين لكه‌ي سياه پي نبرده‌اند اما آن‌چه مسلم است اين است كه آن يك دهانه‌ي برخوردي نيست زيرا هيچ‌گونه لبه‌اي براي اين گودال در تصوير مشاهده نمي‌شود.
از آن‌جا كه نور خورشيد در اعماق اين گودال فرو مي‌رود و هيچ بازگشتي براي آن وجود ندارد دانشمندان احتمال مي‌دهند كه با يك گودال عميق روبرو هستند اين گودال احتمالاً حفره‌اي است كه سقف آن فرو ريخته و يا چاله‌اي با شيب عمودي بسيار زياد.
ماهيت اين حفره هر چه باشد نمي‌تواند از تعجب دانشمندان كم كند زيرا اين تنها نمونه‌ي كشف شده نيست و تاكنون هفت نمونه‌ي مشابه در مريخ پيدا شده‌اند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 27    بازديد امروز: 10    كل بازديدها: 150948
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما