<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] صفحه بعد>>
                   

ارزیابی سرپرست تیم المپیاد فیزیک دانش‌اموزی یونان نسبت به برگزاری مسابقه‌های المپیاد در سطح بسیار بالا
28/04/1386
با توجه به وجود استعدادهای فراوان در زمینه‌ی فیزیک در دنیا به‌صورت قطع باید سرمایه‌گذاری در این بخش نیز بالا رود.



سطح مسابقه‌های سی و هشتمین المپیاد فیزیک جهان بسیار بالا بوده است.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرپرست تیم فیزیک دانش‌اموزی یونان اظهار داشت: با توجه به وجود استعدادهای فراوان در زمینه‌ی فیزیک در دنیا به‌صورت قطع باید سرمایه‌گذاری در این بخش نیز بالا رود و نه‌تنها فیزیک بلکه دیگر علوم پایه نیز مورد توجه قرار گیرد تا دانشجویان خوب پرورش یابند و بتوانند علم اصلی را به جهانیان انتقال دهند.

وی توان علمی دانشمندان ایرانی را نیز بالا ارزیابی کرد و افزود: محققان و دانشمندان ایرانی می‌توانند در زمینه‌ی فعالیت خود به دنیا کمک کنند.

متن كامل خبر

 

6 درصد شرکت‌کنندگان مدال طلا، 18 درصد مدال نقره، 36 درصد مدال برنز و 60 درصد تقديرنامه ويژه‌ي شركت‌كنندگان در المپياد جهاني فيزيك در اصفهان
27/04/1386
آزمون عملي سي و هشتمين دوره‌ي المپياد جهاني فيزيک صبح روز سه‌شنبه 26 تير 1386 در محل سالن تربيت بدني دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين آزمون - که به‌مدت پنج‌ساعت برگزار شد – دانش‌اموزان 70 تيم شرکت‌کننده در اين رقابت‌ها در شرايط آزمايشگاهي يکسان و استاندارد به مسأله‌ي آزمون پاسخ دادند.
با برگزاري اين آزمون، رقابت‌هاي سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيک عملاً به پايان رسيد و تيم‌هاي شرکت‌کننده بايد در انتظار اعلام نتايج آزمون نظري خود - که روز يکشنبه 24 تير 1386 برگزار شد - و طبق ضوابط تصحيح اوراق آن بايد طي 72 ساعت به پايان برسد و هم‌چنين نتايج آزمون عملي صبح سه‌شنبه 26 تير باشند.
سي و هشتمين ‌دوره‌ي المپياد جهاني فيزيك - که از روز شنبه 23 تير 1386 به‌طور رسمي در دانشگاه صنعتي اصفهان افتتاح شده - تا 31 تير 1386 ادامه دارد.
از امروز تا اختتاميه‌ي مسابقه‌ها به برنامه‌هاي تفريحي، فرهنگي و بازديد از نقاط ديدني اصفهان اختصاص دارد.
بنابراين گزارش، طبق اساسنامه‌ي المپياد جهاني فيزيک مجموع نمره‌هايي که براي آزمون نظري در نظر گرفته مي‌شود 30 و نمره‌هايي که براي آزمون عملي اختصاص مي‌يابد 20 خواهد بود.
برگزارکنندگان المپياد پس از تصحيح مقدماتي (پيش از گفت و گو با سرپرستان تيم‌ها درباره‌ي نمره‌ها) حداقل‌هايي را به‌شکل نمره براي مدال‌هاي طلا، نقره، برنز و تقديرنامه مقرر مي‌کنند.
طبق ضوابط المپياد، نمره‌ي حداقلي که براي هر مدال پيشنهاد مي‌شود بايد به‌صورتي باشد که 6 درصد شرکت‌کنندگان مدال طلا، 18 درصد مدال نقره، 36 درصد مدال برنز و 60 درصد مدال يا تقديرنامه بگيرند.

متن كامل خبر

 

معرفي اعضاي كميته‌ی علمي آزمون عملي سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك
26/04/1386
اعضاي كميته ی علمي آزمون عملي سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك كه در هماهنگي و انجام امور مربوط به بخش عملي المپياد نقش داشته‌اند معرفي شدند.
به گزارش ايسنا، در حاشيه ی برگزاري آزمون تجربي سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك، دكتر «نهال» عضو هيأت علمي و مدير اجرايي آزمون عملي اين المپياد اعضاي كميته علمي را معرفي کرد.
به گفته ی وي، دكتر «رضا اجتهادي» به عنوان سرپرست كميته ی علمي و مسؤول برگزاري آزمون، دكتر «فرهنگ لران»، دكتر «سامان مقيمي»، دكتر «رضا عسگري» و دكتر «نيما همداني رجا» از پژوهشگاه دانش هاي بنيادي، دكتر «اميد اخوان» و دكتر «شرمين خرازي» به عنوان استادان دانشگاه هاي كشور و «سيد مهدي فاضلي»، «آرمان اكبريان»، «الهام عليپور»، «فرشيد قاسمي»، «مرتضي حكمتي»، «پويا شريعت پناهي»، «فرنوش فرحپور» و «زهرا اسكندري» به عنوان مدال آوران فيزيك در المپيادهاي دوره‌هاي قبل و دكتر «حقيقت»، دكتر «توكلي» و دكتر «توسلي» به عنوان مشاوران كميته ی علمي در اين بخش فعاليت مي‌ کنند

متن كامل خبر

 

تسليت وزير آموزش و پرورش به جامعه ی علمي در فقدان رئیس المپیاد جهانی فیزیک
26/04/1386
وزير آموزش و پرورش با ارسال پيامي، درگذشت پرفسور «والدمیر گورژكوسكي» رئيس المپياد بين المللي فيزيك را تسليت گفت.
به گزارش ايسنا، در پيامي كه روز گذشته از سوي «محمود فرشيدي» خطاب به جامعه ی علمي جهان، همسر پرفسور «گورژسكي» و ملت لهستان صادر شد، آمده است: پرفسور «والدمیر گورژكوسكي» دانشمندي متعهد بود كه به دليل علاقه ی فراوان به علم فيزيك، مسابقه های جهاني اين رشته را بنيان نهاد.
وزير آموزش و پرورش در اين پيام هم چنين ضمن اداي احترام نسبت به خدمات پرفسور «گورژكوسكي» به علم فيزيك، شركت اين دانشمند متعهد را در اين دوره از مسابقه ها علي رغم بيماري قلبي در خور تحسين و ستايش دانست.
در پيام وزير آموزش و پرورش همچنين آمده است: پروفسور «گورژكوسكي» با بنيانگذاري المپياد بين المللي فيزيك، عرصه‌اي براي شناسايي و رقابت بين فيزيك دانان جوان كشورهاي جهان فراهم کرد. بي گمان فقدان اين دانشمند گرانقدر ضايعه‌اي عظيم براي جامعه ی علمي جهان به شمار مي‌رود.
وزير آموزش و پرورش در پايان شادي روح اين عالم بزرگوار را از خداوند متعال خواستار شد.
گفتني است، پرفسور «والدمیر گورژكوسكي» بنيانگذار و رئيس المپياد بين المللي فيزيك روز يكشنبه 24 تیر در اثر سكته ی قلبي در محل برگزاري سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك در اصفهان در گذشت.

متن كامل خبر

 

شرکت دانش‌اموزان 70 تیم شرکت‌کننده در آزمون عملی در شرایط آزمایشگاهی یکسان و استاندارد
26/04/1386
آزمون عملی سی و هشتمین دوره ی المپیاد جهانی فیزیک از ساعت 8 صبح سه شنبه در محل سالن تربیت بدنی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

به گزارش ایسنا، در این آزمون که به مدت پنج ساعت برگزار می شود، دانش اموزان 70 تیم شرکت کننده در این رقابت ها در شرایط آزمایشگاهی یکسان و استاندارد به مسأله ی آزمون پاسخ می دهند.

«محمدرضا محدث خراسانی»، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد برگزاری المپیاد فیزیک نیز با تأکید بر آماده سازی دقیق و استاندارد فضای آزمایشگاهی آزمون، اظهار داشت: این آزمون با یک مسأله در فضایی آزمایشگاهی انجام می شود که بدین منظور 400 ست آزمایشگاهی منطبق با استانداردها فراهم شده که 69 ست به عنوان رزرو برای جبران مشکلات احتمالی است.

وی گفت: تجهیزات آزمایشگاهی به طور ویژه در کارگاه های مجهز و تحت مراقبت های خاص برای جلوگیری از انتشار اطلاعات مربوط به آزمون ساخته شده و از روز یکشنبه در محل برپایی آزمون تعبیه شده است.

«محدث خراسانی»، برگزاری آزمون عملی را دشوارترین مرحله ی برگزاری المپیاد خواند و تصریح کرد: سرپرستان تیم های خارجی از شب گذشته به بحث و بررسی سؤال آزمون عملی پرداخته و سؤال های را ترجمه کرده اند و تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری هر چه بهتر آزمون فراهم است.

 

تقدير رئيس فقيد المپياد جهاني فيزيک از ايران و تأکيد بر نقش المپياد در گسترش فيزيک و دوستي ملت‌ها
25/04/1386
رئيس کميته‌ي المپياد جهاني فيزيک يک روز قبل از درگذشت‌اش با تقدير از تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و روند برگزاري المپياد جهاني فيزيک در اصفهان، ابراز اميدواري کرد که برگزاري اين المپياد از سوي ايران بتواند گامي مؤثر در جهت تقويت دانش فيزيک در ايران و گسترش دوستي با ساير کشورها باشد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دکتر ولاديمير گورژوفسکي» که پس از برگزاري مراسم افتتاحيه‌ي المپياد گفت‌وگو مي‌كرد با ابراز رضايت از تمهيدات و برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌ي انجام شده براي برگزاري هرچه مطلوب‌تر المپياد فيزيک 2007 در اصفهان اظهار داشت: كميته ي برگزاري تاکنون بسيار موفق عمل کرده و با توجه به تجربه‌ي خوبي که مسؤولان برگزاري مسابقه‌ها با حضور در دوره‌هاي قبلي کسب کرده‌اند پيش‌بيني مي‌شود که در برگزاري المپياد امسال به بهترين شکل ممکن موفق باشند.
وي درباره‌ي هدف اصلي از برگزاري المپياد جهاني فيزيک اظهار داشت: فيزيك علمي مربوط به طبيعت و پايه‌اي براي همه‌ي علوم است و هر کشوري براي پيشرفت تكنولوژي بايد از دانش کافي در فيزيك برخوردار باشد و هدف از برگزاري المپياد فيزيك نيز درنهايت پيشرفت تكنولوژي است.
«گورژوفسکي» اضافه کرد: برگزاري المپياد جهاني فيزيک در ايران نه‌تنها فيزيك ايران را قوي مي‌كند بلکه باعث تحکيم دوستي کشورها با ايران مي‌شود.
رئيس المپياد جهاني فيزيک در ادامه نظر خود را درباره‌ي آينده‌ي تحصيلي برگزارکنندگان فيزيک و عدم تمايل اغلب برندگان مدال‌هاي جهاني المپياد فيزيک به ادامه‌ي تحصيل در اين رشته در دانشگاه اظهار داشت: اين‌که دانش‌اموزاني که در المپيادها مدال مي‌گيرند در همان زمينه ادامه تحصيل نداده و رشته‌هاي ديگري را که کاربردي‌تر هستند انتخاب کنند، امري طبيعي است؛ به هر حال فيزيک رشته‌ي سختي است و تنها عده‌ي کمي تصميم به‌دنبال کردن آن مي‌گيرند و بايد به آن‌ها حق داد که هر مسيري را که دوست دارند انتخاب کنند.
«گورژوفسکي» هم‌چنين با مقايسه‌ي پيشرفت‌هاي علمي و تکنولوژيک چند کشور با وضعيت رتبه‌بندي آن‌ها در المپيادهاي علمي و ميزان ارتباط و تأثير المپيادها در جايگاه علمي کشورها با اشاره به اين‌که در المپياد علمي فيزيک و ساير المپيادهاي علمي اساساً رتبه‌ي تيم‌ها اعلام نمي‌شود و تنها مدال‌هايي براساس بيش‌ترين نمره در آزمون‌ها بين شرکت‌کنندگان توزيع مي‌شود، تأکيد کرد که المپياد دانش‌اموزي فيزيک به‌هيچ‌وجه براي مقايسه‌ و رتبه‌بندي كشورها و حتي تيم‌ها نيست و صرفاً رقابتي بين افراد است و بنابراين نبايد از آن براي مقايسه‌ي کشورها استفاده کرد.
»ولاديمير گورژوفسکي» رئيس کميته‌ي جهاني المپياد فيزيک - که همراه همسرش براي شرکت در سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيک به ايران آمده بود - عصر 24 تير 1386 در سن 68 سالگي در اصفهان درگذشت.
وي از سومين دوره‌ي المپياد جهاني فيزيک به‌عنوان سرپرست تيم لهستان به اين مسابقه‌ي علمي بين‌المللي پيوسته بود و قديمي‌ترين فرد فعال در اين برنامه به‌حساب مي‌آمد.
«گورژوفسکي» در کنار المپياد جهاني فيزيک، بنيانگذار رقابت علمي ديگري موسوم به «نخستين گام در راه جايزه نوبل فيزيک» بود.

متن كامل خبر

 

منصوب شدن دبيرکل موقت المپياد جهاني فيزيک در پي درگذشت گورژوفسکي
25/04/1386
مايجا اهتي (Maija Ahtee) معاون دبيرکل فقيد المپياد جهاني فيزيک تا سال آينده دبيرکلي المپياد جهاني فيزيک را عهده دار شد.
به گزارش ايسنا اين انتصاب موقتي است و انتخابات براي تعيين دبيرکل المپياد جهاني فيزيک تا قبل از رقابت هاي سال آينده انجام مي شود.
پرفسور «مايجا اهتي» استاد دپارتمان تربيت معلم دانشگاه «ژیواسکیلا» ( Jyvaskyla) «فنلاند» است.
دبيرکل المپياد فيزيک عصر روز يکشنبه 24 تير 1386 در اصفهان به دليل حمله ی قلبي درگذشت.
وي هنگام فوت 68 سال سن داشت و به همراه همسر خود براي شرکت در سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيک شرکت کرده بود.
«گورژفسکي» از سومين دوره ی المپياد جهااني فيزيک به عنوان سرپرست تيم «لهستان» به اين مسابقه ی علمي بين المللي پيوسته بود و قديمي ترين فرد فعال در اين برنامه محسوب مي شد. المپياد جهاني فيزيک وي بنيان گذار رقابت علمي ديگري موسوم به «نخستين گام در راه جايزه ی نوبل فيزيک» بود.

متن كامل خبر

 

المپياد فيزيک در تدارک تجليل از گورژوفسکي
24/04/1386
رئيس کميته‌ي علمي المپياد جهاني فيزيک 2007 تأکيد کرد: درگذشت دبيرکل المپياد فيزيک تأثيري در روند برگزاري المپياد ندارد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دکتر محمد سپهري‌راد» با ابراز تأسف از درگذشت دبيرکل المپياد جهاني فيزيک - که عصر روز 24 تير 1386 در اصفهان درگذشت - خاطرنشان کرد: هنوز مراسم خاصي براي بزرگداشت «دکتر گورژوفسکي» پيش‌بيني نشده اما امشب در ضيافت شامي که با حضور اعضا و سرپرستان تيم‌ها و مسؤولان رقابت‌ها در هتل عباسي اصفهان برگزار مي‌شود طي مراسمي به ايشان اداي احترام خواهد شد.
وي درباره‌ي انتقال پيکر رئيس المپياد جهاني فيزيک نيز اظهار داشت: با توجه به‌مدت کوتاهي که از درگذشت «دکتر گورژوفسکي» گذشته هنوز در اين زمينه تصميم‌گيري نشده و گويا قرار است برخي اعضاي خانواده‌ي ايشان به اين منظور به ايران بيايند.
«دکتر احمد شيرزاد» از اعضاي کميته‌ي علمي المپياد جهاني فيزيک نيز با اشاره به اين‌که به‌منظور بزرگداشت «دکتر گورژوفسکي» برنامه‌هاي تفريحي ضيافت شامي - که امشب از سوي استانداري و شهرداري اصفهان به افتخار شرکت‌کنندگان المپياد تدارک ديده شده - به بزرگداشت رئيس المپياد جهاني فيزيک تغيير مي‌يابد گفت: هم‌چنين ايده‌ي خوبي براي بزرگداشت «گورژوفسکي» در مراسم اختتاميه با اعطاي جايزه‌اي با نام وي يا به‌شکلي ديگر در کميته‌ي برگزاري المپياد مطرح است که بايد در کميته‌ي علمي و کميته‌ي مشورتي المپياد بررسي شود.
«ولاديمير گورژوفسکي» رئيس کميته‌ي جهاني المپياد فيزيک - که همراه همسرش براي شرکت در سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيک به ايران آمده بود - عصر 24 تير 1386 در سن 68 سالگي در اصفهان درگذشت.
وي از سومين دوره‌ي المپياد جهاني فيزيک به‌عنوان سرپرست تيم لهستان به اين مسابقه‌ي علمي بين‌المللي پيوسته بود و قديمي‌ترين فرد فعال در اين برنامه به‌حساب مي‌آمد.
«گورژوفسکي» در کنار المپياد جهاني فيزيک، بنيانگذار رقابت علمي ديگري موسوم به «نخستين گام در راه جايزه‌ي نوبل فيزيک» بود.

متن كامل خبر

 

تأکید سرپرست تيم المپياد فيزيك امريكا به ارزشمند بودن حضور در المپياد فيزيک ايران
24/04/1386
سرپرست تيم المپياد فيزيك امريكا با تأکيد بر ضرورت ارتباط علمي کشورها فارغ از مسائل سياسي تأکيد کرد: سياست نبايد مانعي براي همکاري‌هاي علمي باشد چرا که هدف علم ايجاد روابط خوب و مطلوب بين انسان‌هاست و چنين اجتماعي نيز بايد علتي فراتر از فيزيك داشته باشد و اگرچه علم هم مهم است اما بايد در اين جمع‌ها تفكر صلح را نيز در اذهان جوانان‌امان به‌وجود آوريم.
به گزارش ایسنا، دکتر«توفيک حکيم»، سرپرست تيم المپياد فيزيك آمريكا و مدير اجرايي انجمن «معلمان فيزيک آمريکا» در پاسخ سؤالي درباره ی علت اعلام اوليه ی انجمن مبني بر عدم حضور اين تيم در مسابقه های المپياد فيزيك اصفهان در ماه هاي گذشته و تغيير اين تصميم و حضور اين تيم در المپياد گفت: ما هرگز براي عدم شركت در اين المپياد تصميمي نگرفته بوديم بلكه فقط به فرصتي براي فكر كردن و تصميم‌گيري درباره شركت در اين برنامه نياز داشتيم و در پايان آوريل (اوایل فروردین) وقتي دقيق‌تر موقعيت را بررسي كرديم و دريافتيم كه براي دانش‌اموزان ما شركت در اين رقابت و ملاقات با دانش‌اموزان و كالج هاي ايراني و ملاقات با 79 تيم ديگر حائز اهميت است. به ويژه در اين زمان، شركت ما در اين مسابقه ها و ارتقاي دانش فيزيك دانش‌اموزان ما به همراه ساير افراد و گروه‌ها از كشورهاي ديگر اهميت دارد.
وي در ارزيابي و بيان ديدگاه خود در مورد عدم صدور ويزا از سوي آمريكا براي تيم‌هاي ايراني براي شركت در مسابقاتي مانند «ربوكاپ» و حتي در «بيست و چهارمين دوره المپياد جهاني فيزيك» (سال 1372) خاطر نشان كرد: من چيزي درباره ی اين مورد نمي‌دانم. در اين‌گونه موارد هنوز تنش هاي سياسي وجود دارد و مورد بحث است اما از ديدگاه ما، هيچ مسأله‌اي كه مانع از آمدن ما به ايران شود، وجود ندارد و ما درباره ی اين كه چه طور با ما برخورد خواهد شد و اين كه ما با هم، همكاري داشته باشيم، هيچ نگراني نداريم.
رئيس تيم المپياد فيزيك آمريكا درباره ی این که اين گونه رفتارها همچنان از سوي برخي انجمن هاي علمي آمريکا مانند انجمن «شيمي آمريكا» صورت مي گيرد، تأكيد كرد: بله اين موضوع صحت دارد، اما همان طور كه مي‌دانيد انجمن «شيمي آمريكا» موضع خود را تغيير داد و آنها حق عضويت به ايرانيان را باز گرداندند. ما در «انجمن معلمان فيزيک آمريکا» (AAPT) حداقل هفت عضو ايراني داريم و هيچ مشكلي با ادامه ی عضويت اين افراد در انجمن نداريم و هيچ برنامه‌اي براي متوقف كردن كامل حق عضويت هيچ يك از اين افراد و اشتراك مجله ها براي اين اعضاء نداريم و بلكه ادامه ی همكاري با اين اعضاء براي ما بسيار ارزشمند است.
«حکيم» در مورد ميزان آشنايي وي با سطح دانش فيزيك در ايران اظهار داشت: اطلاعات كافي در اين زمينه ندارم اما از تعاملات امان با بسياري از دانشجويان و دانشگاهيان ايراني در آمريكا مي‌دانيم كه آنها متخصص های نظري ماهر و توانمندي در زمينه ی فيزيك هستند و مي‌دانيم كه در پروژه‌هاي تحقيقاتي «سزامي» كه در اردن و در سوئيس در مؤسسه ی «سرن» در حال اجرا هستند، ايراني ها علاقه‌مندي بسياري نشان داده‌اند و همكاري تخصصي دارند و حتي سعي مي‌كنند در ساخت LIGHTBEAM در پروژه «سزامي» به عنوان يك كشور ميزبان عمل كنند.
وي اضافه كرد: متخصصان ايراني بسيار در زمينه ی علمي و پيشرفت علاقه مند و فعال هستند و در نتيجه از اين نقطه نظر تبادل اطلاعات و دانش در بين دانشگاهيان، محققان و دانشجويان بسيار مهم و مورد توجه است.
«حکيم» در توضيح فعاليت‌هاي انجمني كه جزء رؤساي آن به شمار مي‌آيد تصريح كرد: من عضو انجمن «معلمان فيزيك آمريكا» هستم كه بخشي از انجمن فيزيك آمريكا است و در واقع در يك ساختمان كار مي‌كنيم و ما از تمام انجمن هاي فيزيك در آمريكا حمايت مي‌كنيم. «انجمن معلمان فيزيک آمريکا» (AAPT) مدت 75 سال است كه در زمينه ی آموزش فيزيك در دوره ی دبيرستان تا زمان تحقيقات دانشگاهي فعاليت دارد بنابراين اين رقابت براي ما براي تشويق كردن دانش‌اموزان از دوران دبيرستان در رشته ی فيزيك حائز اهميت است تا فيزيك و علم را همواره در نظر داشته باشند.
وي درباره ی این که چند درصد از دانش‌اموزاني كه عضو المپياد فيزيك آمريكا هستند پس از ورود به دانشگاه فيزيک را به عنوان رشته تحصيلي خود انتخاب مي‌كنند،‌ گفت: حدود يك ميليون نفر در آمريكا در سطح دبيرستان فيزيك مي‌خوانند كه از اين تعداد 30 هزار نفر از تا مقطع پيشرفته رشته ی فيزيك ادامه تحصيل مي‌دهند. نيمي از اين يك ميليون دانش‌اموز يعني 50 درصد آن ها را دختران تشكيل مي دهند. عده ی زيادي از اين دانش‌اموزان در دانشگاه نيز همين رشته ی فيزيك را ادامه مي‌دهند اما از اين تعداد 5 هزار دانش‌اموز رتبه ی لازم براي ادامه ی تحصيل در رشته ی فيزيك در سطح دانشگاه را به دست مي‌آورند و تا مقطع ليسانس فارغ التحصيل مي‌شوند. باز هم از اين تعداد تنها سه هزار نفر مي توانند ادامه ی تحصيل داده و تا ورود به دوره ی دكتري پيش بروند كه رقم چندان بالايي نيست چون به هرحال فيزيك رشته ی مشكلي است و ما سعي داريم كه اين تعداد را حداقل تا دو برابر سطح تحصيلات عالي افزايش دهيم.
بر اساس آمار سال هاي گذشته بيش تر دانش‌اموزان شايد 90 درصد آن ها در رشته ی مهندسي و علوم ادامه ی تحصيل داده و تا مقطع دكتري پيش مي‌روند.
وي تأكيد كرد: دختران هم كه اگر چه جزء گروهي بودند كه «فيزيك پيشرفته» مي خواندند اما تعداد كم تري از آن ها تحصيلات خود را در اين رشته ادامه مي‌دهند و ما در صدد هستيم تا دختران را در اين زمينه بيش تر تشويق كنيم.
«حکيم» در مورد برخي ديدگاه هاي منفي نسبت به اهميت و اثربخشي المپپيادها و همچنين مقايسه ی رتبه ی برخي کشورها در المپياد و ميزان پيشرفت علمي و فناوري آن ها، نظر وي را درباره ی اهميت واقعي المپيادها و ميزان ارتباط کسب رتبه‌هاي بالا در المپياد و ارتقاي علمي كشورها اظهار داشت: اين موضوع به خود انسان ها بستگي دارد نه به مليت آنها. ما دوست داريم كشورهاي ديگر را نيز تشويق كنيم كه وارد اين رقابت بشوند و ممكن است هميشه آمريكا بهترين رتبه را نياورد ولي ما هم اين رقابت ها را در كشورمان با برگزاري آزمون‌هاي دشوار، جدي مي‌گيريم و در مراحل مختلف آزمايشي و آزمون‌هاي آزمايشگاهي همواره تلاش مي کنيم بهترين دانش‌اموزان را براي المپيادها انتخاب ‌كنيم. براي مثال امسال 3100 نفر شركت كننده از كل آمريكا داشتيم - كه البته تعداد كمي بوده و در نظر داريم اين تعداد را افزايش دهيم - که از اين تعداد 24 نفر انتخاب شده و پس از يك دوره فشرده دو هفته يي 5 نفر به عنوان افراد نهايي انتخاب شده‌اند و به هر صورت انتخاب اين افراد كار سختي بوده است اما اين ها واقعا بهترين دانش‌اموزان هستند.
وي هم‌چنين در باره ی رتبه‌ ی آمريكا در المپيادهاي فيزيک سالهاي گذشته و پيش بيني وضعيت اين تيم در سال جاري گفت: در20 سالي كه خودم نظارت نزديك داشتم، تيم آمريكا تاكنون 77 مدال گرفته و 2006 هم رقابت خوبي داشتند و پنج مدال دريافت كردند که اميدواريم امسال هم پنج مدال کسب کنيم.
رئيس تيم المپياد فيزيك آمريكا در پايان تأكيد كرد: سياست نبايد مانع ما باشد. چون ما فيزيك مي‌خوانيم كه باعث ايجاد روابط خوب و مطلوب بين انسان ها شود و در واقع جمع شدن ما بايد علتي فراتر از فيزيك داشته باشد. اگر چه علم هم مهم است اما ما بايد در اين جمع‌ها تفكر صلح را در ذهن هاي جوانان به وجود بياوريم. آن چه مهم است همكاري بين كشورها است كه اگر انگيزه‌هاي سياسي دخيل نباشند مي‌فهميم اگر چه در كشورهاي مختلف زندگي مي‌كنيم اما منافع يكسان و مشابه و مشتركي با هم داريم. ما به دانش‌اموزان مي‌آموزيم كه به جهان احترام بگذارند.

متن كامل خبر

 

درگذشت رئيس و بنيانگذار المپياد جهاني فيزيک در عصر 24 تیر 1386 به‌علت سکته‌ی قلبي در اصفهان
24/04/1386
رئيس المپياد جهاني فيزيک در عصر 24 تير 1386 در پي سکته‌ی قلبي در اصفهان درگذشت.
به گزارش ايسنا، دکتر «ولاديمير گرکفسکي»، رئيس المپياد جهاني فيزيک براي حضور در سي و هشتمين المپياد فيزيک به همراه همسرش به اصفهان آمده بود.
براساس شنيده ها اين فيزيکدان کهنسال «لهستاني» سابقه ی انفارکتوس هاي قبلي نيز داشته است.
دکتر «گرکفسکي» در سال 1346 (1967 میلادی) المپياد جهاني فيزيک را به عنوان يک مسابقه ی علمي بين المللي در فيزيک براي دانش اموزان دبيرستاني پايه گذاري کرد.
از آن تاريخ به بعد اين المپيادها به جز سه سال 1973، 1978 و 1980 همه ساله در يکي از کشورهاي جهان برگزار شده است.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 155    بازديد امروز: 14    كل بازديدها: 150966
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما