|
|
|
|
|
|
|
|
قلب مصنوعي بدون نياز به باتري ساخته شد |
03/10/1385 |
در يك برنامهي فناوري به حمايت دولت انگليس، متخصصان موفق به توليد يك دستگاه تنظيم ضربان قلب بدون نياز به باتري شدند. بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حال حاضر برخي از بيماراني كه قلب مصنوعي در بدن آنها پيوند زده ميشود، نياز پيدا ميكنند كه هر هفت تا 10 سال يكبار براي تعبيهي باتري جديد در دستگاه، تحت عمل جراحي قرار بگيرند. در اين وسيلهي جديد از يك ميكروژنراتور استفاده شده است كه هر بار كه بيمار حركت ميكند براي دستگاه، برق توليد ميكند و به اين ترتيب، برق دستگاه تأمين ميشود. هزينهي انجام پروژهي مربوط به ساخت اين دستگاه يك ميليون پوند است كه بهطور مشترك از سوي دپارتمان تجارت و صنعت انگليس و نيز برخي از شركتهاي خصوصي پرداخت شده است. «ديويد هاترال» از شركت نيمهرسانايي «زارلينك» - كه طراح اين وسيله است - اين فناوري را با عنوان «نقطه ي اتصال زمين» ناميده است. وي گفت: توانايي براي پيوند و فراموش كردن ابزار كاشتني از نظر تأمين برق آنها، مزاياي بسيار مهمي در زمينهي پيشرفتهاي كلينيكي و بهبود كيفيت زندگي در پي دارد. وي پيشبيني كرده است كه توليد ابزار جديد براي مقابله با بسياري از بيماريهاي ديگر به كمك اين فناوري، امكانپذير و براي دانشمندان بسيار ارزشمند خواهد بود چرا كه به اين ترتيب در توليد اين قبيل ابزار، محدوديتهاي مربوط به اندازه و طول عمر باتريهاي اين ابزار در آينده وجود نخواهد داشت. بنابراين گزارش، در حالي كه برخي از دستگاههاي تنظيمكنندهي ضربان قلب، قابل شارژ از بيرون از بدن هستند اما انجام جراحيها براي جايگزيني منبع نيرو در برخي از آنها ميتواند تا 10 هزار پوند هزينه در برداشته باشد و در اكثر موارد، نياز به بيهوشي عمومي وجود دارد كه خطر بيشتري براي بيماران در برخواهد داشت.
متن كامل خبر
|
|
|
|
معاون پژوهشي انستيتو تحقيقات بينالمللي ماهيان خاوياري: استحصال خاويار از ماهيان پروشي در كشور امكانپذير شد |
02/10/1385 |
براي نخستينبار در كشور استحصال خاويار از ماهيان پرورشي توسط پژوهشگران ايراني با موفقيت انجام شد. بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر محمود بهمني» معاون پژوهشي و قائممقام انستيتو تحقيقات بينالمللي ماهيان خاوياري گفت: استحصال خاويار از ماهيان پرورشي در يك مولد مادهي ازونبرون پرورشي براي نخستينبار در كشور امكانپذير شد. «بهمني» افزود: دستيابي به روش مولدسازي از ماهيان خاوياري در شرايط پرورشي يکي از اقدامهاي اين مؤسسه بود که براي اولينبار در کشور در سالهاي 84 و 85 توانستيم دو گونه «اوزنبرون» و «تاس ماهي شيب» را مولدسازي کرده و از آنها خاويار «دان يک» استحصال کنيم. او با اعلام اينكه ارزش كيفي خاويار و گوشت استحصال شده با نمونههاي صيد شده در طبيعت برابر است، ياداور شد: ميزان درصد خاوياردهي در ماهيان خاوياري پرورشي نسبت به وزن کل بدن در حالت طبيعي بيشتر بوده است. معاون پژوهشي و قائممقام انستيتو تحقيقات بينالمللي ماهيان خاوياري گفت: در حالي که 10 تا 13 درصد وزن ماهيان خاوياري در نمونههاي طبيعي را خاويار تشكيل ميدهد اين ميزان در ماهيان پرورشي 13 تا 5/18 درصد است. وي با اشاره به يک موفقيت علمي ديگر پژوهشگران شيلات کشورمان تصريح كرد: با توجه به اينكه ماهيان خاوياري بهعنوان يكي از گونههاي مهم اقتصادي درياي خزر بهشمار ميروند مؤسسهي تحقيقات شيلات ايران جايگاه خاصي براي تحقيقات در خصوص اين ماهيان قايل است و يكي از دغدغههاي آن، ايجاد شرايط براي تكثير مصنوعي ماهيان خاوياري بود كه با انجام طرح هاي تحقيقاتي مختلف - با مولدسازي از ماهيان ازونبرون پرورشي نر و ماده - موفق به تكثير مصنوعي ازونبرون پرورشي و توليد بچه ماهيان ازونبرون در سال جاري شديم. «بهمني» با اشاره به اينكه در حال حاضر اين نسل از ماهيان توليد شده در مرحلهي پرورش قرار دارند ابراز اميدواري كرد از اين نسل پرورشي توليد شده هم بتوان مولدسازي كرده و نسلهاي بعدي را بهدست آورد. معاون پژوهشي و قايممقام انستيتو تحقيقات بينالمللي ماهيان خاوياري گفت: دستيابي به اين فناوري موجب دگرگوني در حفاظت از گونههاي در حال انقراض ماهيان خاوياري و افزايش بهرهوري مناسب و بيشتر از ذخاير ماهيان خاوياري - كه ارزاور نيز هستند - خواهد شد. «قرهبرون»، «چالباش»، «فيل ماهي»، «ازونبرون» و «شيپ» از گونههاي مهم ماهي خاوياري درياي خزر هستند.
توضيح سردبير ماهيان خاوياري که «استروژن» ناميده ميشوند و از خانوادهي «تاس ماهيان» از جمله: گونههاي آبزي کمنظيري هستند که از قدمتي چند صد ميليون ساله - که به عصر ژوراسيک باز ميگردد - برخوردارند و از اين رو ماهيان خاويار را فسيلهاي زندهي جهان مينامند که همراه با تکاملي فيلوژني تا به امروز بازماندهاند. از منظر تعدد گونهها به ۲۷ گونه و زيرگونه در جهان تقسيم ميشوند که از اين تعداد پنجگونه در درياي خزر زندگي ميکنند دريايي که خود بهتنهايي ۹۳ درصد ذخاير ماهيان خاوياري جهان را در خود جاي داده است. اما ارزش ماهيان خاوياري نه به جهت استفاده از گوشت آنان که بهواسطه تخم آنان است كه به خاويار يا مرواريد سياه مشهور است. خاويار خود بهتنهايي بهعنوان اشرافيترين صبحانهي جهان محسوب ميگردد بسياري آن را بهشکل خام و يا همراه با تخممرغ و آغشته به زردهي آن ميل ميکنند و گروهي نيز به اندازهي نوک قاشقي از آن را همراه با سبزيجات معطر يا قطعهي کوچکي از نان و کره ميخورند و بوي تند ماهي مانند آن و طعم شورش را بسيار دوست ميدارند و آن را بسيار پرکالري و انرژيزا ميدانند و اين چنين نيز هست. خاويار انواع گوناگوني دارد چون «خاويار طلايي»، «سرخ» و «سياه» که البته در اين ميان، خاويار سياه از ارزشي قابلتوجه برخوردار است. درياي خزر بهتنهايي ۹۳ درصد از ذخيرهي خاويار و ماهيان خاوياري جهان را در خود جاي داده است. همچنين پنجگونه از ماهيان خاوياري ممتاز جهان نيز در اين دريا ميزياند که بهترتيب کيفيت عبارتند از: «فيل ماهي»، «قرهبرون يا ماهي خاوياري ايران»، «ماهي خاوياري گلد (چالباش) يا روس»، «ماهي شيپ »، « ماهي ازون برون»: «فيل ماهي» «فيل ماهي» بزرگترين ماهي آبهاي داخلي است که از نقطهنظر کيفيت خاويار، رتبهي اول را به خود اختصاص داده است نام ديگر آن «بلوگا» است و نمونههايي از آن با وزني در حدود ۱۴۰۰ کيلوگرم و سني بيش از ۱۰۰ سال صيد شده است. هر ۲ يا ۳ سال يکبار تخمريزي كرده بين ۱۴ و ۱۷ سالگي بالغ ميشود و بهواسطهي بهترين خاويار، رتبهي گرانترين ماهي و خاويار جهان را دارا است. از قامتي معادل يک و نيم متر تا بيش از چهار متر برخوردار است ؛ رکورد صيد آن در ايران ۶۲۰ کيلوگرم بوده است. «قرهبرون» يا «تاسماهي ايران» «قرهبرون» يا «تاسماهي ايران» در حال حاضر گونهاي مستقل محسوب ميشود؛ چرا که تا قبل از اين، آن را زيرگونهاي از «ماهي روس» ميدانستند. در لفظ بهمعناي «بيني سياه» است که از رتبهي دوم ارزش برخوردار است. در حال حاضر بهواسطهي تکثير مصنوعي از نقطهنظر تعدد از گونهي روس پيشيگرفته است؛ از گونهي روسي بزرگتر ميباشد و کيفيت خاوياري برتر از وي را نيز دارا ميباشد؛ از نظر ظاهري تا حدي شبيه بههم ميباشند گرچه رنگي تيرهتر همراه با رنگدانههاي سفيدرنگ دارد که تا بيني وي ادامه پيدا کرده. آن را از نظر ظاهري از «تاسماهي روس» جدا ميکنند. وزني معادل ۶۰ تا ۱۳۰ کيلوگرم دارد و طولي معادل يكمتر تا بيش از دومتر دارد که در فاصلهي ۱۲ تا ۱۴ سالگي بالغ ميشود. «تاسماهي روس» يا «چالباش» «تاسماهي روس» يا «چالباش» در زمرهي گونه هايي است که در تمامي نقاط درياي خزر يافت ميشود و خاويار آن را نيز بهاصطلاح «طلايي» مينامند که از رتبهي سوم ارزش برخوردار است و در فاصلهي ۱۲ تا ۱۶ سالگي به سن تخمدهي رسيده و بالغ ميشود. از طولي معادل يك تا دو متر برخوردار بوده و وزني معادل ۶۰ تا ۱۰۰ کيلوگرم دارد. «ماهي خاويار شيپ» «ماهي خاويار شيپ» معمولاً ماهي مهاجري است که به واسطهي تخمريزي به سواحل ايران ميآيد و در رودخانههاي آبريز درياي خزر تخمگذاري ميکند. از عمري معادل ۳۰ سال برخوردار است؛ سبک وزن بوده و از تعدد کمي هم بهره ميبرد؛ از نقطهنظر ارزش در رتبهي چهارم قرار دارد. با طولي بيش از يكمتر و وزني سبک، در فاصلهي ده تا ۱۴ سالگي بالغ شده و به سن تخمدهي ميرسد. «ماهي اوزونبرون» (دراکول) «ماهي اوزونبرون» (دراکول) کوچکترين ماهي خاويار درياي خزر ميباشد که در ايران بهاشتباه کليهي ماهيان خاوياري را بهنام وي «اوزونبرون» مينامند. از نقطهنظر کيفي در رتبهس آخر قرار دارد چرا که از خاويار ريزتر و ارزانتري بهره ميبرد. از نظر تکثير مصنوعي با مشکلاتي مواجه است و تعداد آن نيز در شرايط طبيعي رو به کاهش ميرود. ترجمهي نام وي «بينيدراز» است. در فاصلهي ۸ تا ۱۲ سالگي بالغ ميشود؛ از قامتي معادل يك تا يك و نيم متر بهره برده و وزني سبکتر در قياس با ديگر ماهيان اين خانواده در درياي خزر دارد.
متن كامل خبر
|
|
|
|
اسپري لاغركننده ساخته شد |
02/10/1385 |
يك شركت داروسازي در ماساچوست يك اسپري بيني طراحي كرده است كه ميتواند وزن را كاهش دهد. بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين اسپري در واقع حواس بويايي و چشايي فرد را متوقف ميكند. بهگفتهي توليد كنندگان اين اسپري، تأثير خوشايند و لذتبخش ناشي از خوردن از حسهاي بويايي و چشايي بهوجود ميآيد و اگر حس بويايي و چشايي انسان كاهش پيدا كند از ميل به خوردن نيز كاسته ميشود. اين اسپري «سي پي چهارصدوچهار» CP404 نام دارد و قرار است در سال 2007 بر روي انسان آزمايش شود.
متن كامل خبر
|
|
|
|
بههمت پژوهشگران دانشگاهي، انواع جديدي از پروبهاي درون رگي MRI در كشور ساخته شد |
26/09/1385 |
پنج نوع پروب جديد ام.آر.آي. براي شناسايي تركيب «پلاكهاي آترواسكلروز» و ساختار ديوارهي عروق بزرگ بهويژه رگهاي كرونر قلب در دانشكدهي فيزيك و علوم هستهاي دانشگاه صنعتياميركبير طراحي و ساخته شد. بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «دكتر محمد محمدزاده» فارغالتحصيل دكتري پرتوپزشكي با اشاره به افزايش آمار مرگ و مير ناشي از سكتههاي قلبي و مغزي گفت: شناسايي اجزاي پلاكهاي درون رگي ميتواند به پزشكان معالج در تعيين روش، نوع و زمان درمان كمك مؤثري كند. همچنين انتظار ميرود با جايگذاري پروب تصويربرداري جديد روي كاتترهاي درماني، در آيندهي نزديك انجام درمانيهاي رفع گرفتگي عروق با كمك ام.آر.آي. با عارضهي كمتر امكانپذير شود. وي افزود: در اين طرح براي استفاده از قابليتهاي روش تصويربرداري ام.آر.آي. در شناسايي نوع پلاكها، پنج نوع پروب درون رگي مختلف با تواناييهاي ويژه ساخته شده است؛ بهگونهاي كه پروبهاي جديد ميتوانند با قرار گرفتن در داخل رگهاي كرونر قلب، ميزان وضوح بافتي را در تصاوير عروق افزايش دهند. «دكتر محمدزاده» تصريح كرد: هماكنون سيستمهاي آم.آر.آي. براي تصويربرداري از عروق داخلي بدن از كويلهاي سطحي استفاده ميكنند كه اين كويلها بهعلت قرار گرفتن در سطح بدن و دور شدن از محل ضايعه، تمايز بافتي مطلوبي در تصاوير ايجاد نميكند. «محمدزاده» ميزان افزايش كنتراست بافتي توسط پروبهاي ساخته شده در اين طرح را 50 درصد تا 22 برابر بيش از نمونههاي خارجي موجود ذكر كرد و گفت: اين پروبها از طريق كاتتر آنژيوگرافي به محل گرفتگي (آتروما) هدايت و تصويربرداري از رگ توسط آنها طي 10 تا 15 دقيقه انجام ميشود. وي افزود: انسداد رگهاي كرونر قلب به دو شكل «تدريجي» و «ناگهاني» رخ ميدهد. در نوع «تدريجي»، بيمار با گذشت زمان با علايم گرفتگي مواجه ميشود ولي در گرفتگيهاي «ناگهاني» - كه خطرناك هستند - پارگي سطح پلاك باعث تشكيل ناگهاني لخته، بسته شدن شريان و سكتهي قلبي ميشود. بنابراين گزارش، اين دانشاموختهي دانشكدهي فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبير تصريح كرد: با استفاده از پروبهاي درون رگي ام.آر.آي. و تصويربرداري از رگهاي كساني كه در معرض چربي خون بالا يا ديگر عوامل مستعدكنندهي گرفتگي قرار دارند، از بروز گرفتگي، فرايند رشد و همچنين ساختار پلاك (آتروما) اطلاعات لازم بهدست ميآيد و با استفاده از اين اطلاعات، ميزان خطر پارگي زود هنگام سطح پلاك، زمان و نوع درمان عارضه تعيين ميشود. بهگفتهي وي، تصويربرداري از اين پروبها در نمونههاي حيواني موفقيتاميز بوده و در صورت همكاري سازمانها و مراكز مرتبط با اين سيستم ميتوان براي ثبت بينالمللي پروبهاي جديد و كاربرد آنها در تصويربرداري از عروق انسان استفاده كرد. گفتني است، در حال حاضر در دنيا استفاده از پروبهاي درون رگي براي تصويربرداري از عروق، در مرحلهي تحقيقات قرار داشته و فناوري ساخت آنها در اختيار كشورهاي پيشرفته ميباشد.
متن كامل خبر
|
|
|
|
با ابلاغ مصوبهي ايجاد معاونت علمي رئيس جمهور، رئيس بنياد ملي نخبگان بهعنوان معاون علمي رئيس جمهور فعاليت خواهد كرد |
26/09/1385 |
مصوبهي ايجاد معاونت علمي رئيس جمهور ابلاغ شد. بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس اين مصوبه - كه در پانصد و نود و سومين جلسه شورايعالي انقلاب فرهنگي بهتصويب رسيده و از سوي رئيس جمهور و رئيس شورايعالي انقلاب فرهنگي ابلاغ شده است - اساسنامهي بنياد ملي نخبگان اصلاح و با تكميل مواد 5 و 8 آن، رئيس بنياد از اين پس بهعنوان معاون رئيس جمهور در امور علمي فعاليت خواهد كرد. بنياد داراي شخصيت حقوقي مستقل است و بهصورت مؤسسهي دولتي و منحصراً براساس مقررات اين اساسنامه تحتنظر رئيس جمهور اداره ميشود. «دكتر پرويز داودي» معاون اول رئييس جمهور روز شنبه 25 آذر 1385 در مراسم تقدير از برگزيدگان هشتمين جشنوارهي جوان خوارزمي با اعلام ايجاد معاونت جديد رئيس جمهور گفته بود: معاونت خاص مسائل علمي شامل نواوريها و فناوريها با هدف حمايت بيشتر از پژوهشگران، نواوران و نخبگان در رياست جمهوري شكل ميگيرد تا با امكاناتي كه رئيس جمهوري در اختيار دارد حمايت بيشتري از محققان بهعمل ميآيد.
متن كامل خبر
|
|
|
|
معاون پژوهشي دانشگاه تهران: سرانهي بودجهي تحقيقاتي هر مسلمان تنها حدود يك دلار است |
26/09/1385 |
معاون پژوهشي دانشگاه تهران با اشاره به اينكه جمعيت ٥٧ كشور اسلامي در كل حدود ٣/١ ميليارد نفر است، اظهار داشت: كل بودجهي تحقيقاتي اين كشورها حدود ٧/١ ميليارد دلار است يعني سرانهي بودجهي تحقيقاتي هر مسلمان حدود ١ دلار است. بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر موسوي موحدي» معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تهران - كه در نشست خبري جشنوارهي پژوهش دانشگاه تهران سخن ميگفت - با تأكيد بر ضرورت توجه بيش از پيش مسؤولان به امر پژوهش در تبيين برنامههاي جشنوارهي پژوهش دانشگاه تهران اظهار داشت: جشنوارهي پژوهش دانشگاه تهران ٢٨ آذر 1385 با هدف تكريم استادان و دانشجويان پژوهشگر دانشگاه و تقدير از دستاوردهاي پژوهشي آنها در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار ميشود. در اين جشنواره - كه بهصورت زنده از طريق اينترنت نيز پخش خواهد شد - محقق برجستهي دانشگاه تهران معرفي ميشود و به دو محقق برجستهي اين دانشگاه نشان درجهي يك پژوهش دانشگاه تهران اعطا ميشود. وي افزود: در اين جشنواره همچنين پژوهشگران نمونه، طرحهاي پژوهشي بنيادي نمونه و طرحهاي كاربردي نمونه - كه داراي دستاوردهاي ملي و بينالمللي هستند - معرفي ميشوند. «دكتر موسوي موحدي» با بيان اينكه براي فعاليت پژوهشي استادان، بازنشستگي وجود ندارد، تصريح كرد: اساتيد بازنشسته دانشگاه تهران ميتوانند از بودجههاي پژوهشي و تسهيلات سفرهاي خارجي براي شركت در كنفرانسهاي بينالمللي استفاده كنند و در آنها بازنشستگي معنا ندارد و بههمين سبب در اين جشنواره، پژوهشگر بازنشستهي نمونه نيز مورد تشكر و قدرداني قرار خواهد گرفت. معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تهران در ادامه با بيان اينكه دانشگاه تهران در حال حاضر ٢٥ مجلهي پژوهشي دارد، تصريح كرد: در اين جشنواره، مجلهي پژوهشي نمونه دانشگاه - كه سابقه چندين ساله داشته و قبلاً هم مورد تقدير قرار نگرفته است - معرفي خواهد شد. وي با بيان اينكه دانشگاه تهران كهنترين و بزرگترين دانشگاه كشور با حدود ٣٠ هزار دانشجو است، خاطر نشان كرد: جشنوارهي پژوهش سال ١٣٨٥ مانند سالهاي گذشته برمبناي داوري علمي افراد يا دستاوردهاي علمي، پژوهشي، محققان و دانشمندان و پژوهشگران برتر را مورد تقدير قرار خواهد داد و نيت اصلي آن تكريم و تقدير از آنهاست. «دكتر موسوي موحدي» افزود: كشور ايران ميان ٥٧ كشور اسلامي مقام دوم توليد علم را داراست و حال آنكه دانشگاه تهران با توجه به آمار و ارقام تا امسال دانشگاهي است كه در اذهان كشورهاي اسلامي جايگاه خاصي دارد و اين افتخار را دارد تا هر ساله اين جشنواره را برگزار كند. بنابراين گزارش، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تهران با اشاره به برنامههاي سال آينده دانشگاه در برگزاري اين جشنواره، تصريح كرد: سال آينده دستاوردهاي پارك علم و فناوري - كه امسال شروع بهكار كرده و سال آينده بهثمر مينشيند - معرفي خواهد شد. همچنين در نظر داريم تا سال آينده بهمنظور گسترش و معرفي زبان فارسي در جهان به معرفي كتاب برگزيده از كشورهاي فارسي زبان مانند: تاجيكستان و افغانستان و بخشهايي از شبه قارهي هند نيز بپردازيم. سال آينده، آزمايشگاهها، مزارع و جنگلهاي تحقيقاتي استاندارد و برتر نيز - كه برپايهي علم و دانش اداره ميشود - و استاداني و دانشجويان كه در اين زمينه فعاليت ميكنند نيز معرفي و تقدير ميشوند. وي در ادامه افزود: اين جشنواره نسبت به جشنوارههاي ديگر از تنوع و گستردگي بيشتري برخوردار است و به همهي مسائل توجه شده است و دانشگاه تهران با جاي دادن ٣٠ درصد قطبهاي علمي كشور در خود بهعنوان قطب علمي برتر در جشنواره مطرح خواهد شد. «دكتر موسوي موحدي» در پايان با اشاره به بودجهي تحقيقاتي ناچيز كشورهاي اسلامي - كه در بسياري از آنها سرمايهگذاري پژوهشي وجود ندارد - اظهار داشت: اين مسأله بايد از مسيرهاي ديگر مانند: انگيزشها جبران شود تا بتوانند پيشرفت كنند. اگر بخواهيم يك كشور توسعهيافته باشيم بايد سرمايهگذاري پژوهشي و تحقيقاتي كنيم و مسؤولين ما و مسؤولان كشورهاي اسلامي فقط بايد تصميم بگيرند. نيروي انساني توسعهيافته و سرمايهگذاري تحقيقي اين كشور را امنترين كشور خواهند كرد. محور امنيت ملي، رفاه اجتماعي و پايداري صنعتي نيز دانشگاه است. پس بايد به استقلالشان احترام گذاشت و هم در حمايت مادي و هم در حمايت معنوي آن كوتاهي نكرد تا انشاءالله به يك كشور پيشرفته مبدل شويم.
متن كامل خبر
|
|
|
|
رئيس انجمن نانوفناوري ايران: رتبهي جهاني ايران در توليد مقالههاي نانو از 43 به 39 ارتقا يافت |
26/09/1385 |
بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نخستين كنگرهي بينالمللي علوم و فناوري نانو با حضور «آيتالله عميد زنجاني» رئيس دانشگاه تهران، «دكتر شريعتي نياسر» رئيس انجمن نانو فناوري ايران، «دكتر موسوي موحدي» معاون پژوهشي دانشگاه تهران، «دكتر ميلي منفرد» رئيس پرديس دانشكدهي فني دانشگاه تهران و جمعي از اساتيد، پژوهشگران و دانشجويان اين حوزه در دانشگاه تهران گشايش يافت. «دكتر شريعتي نياسر» در اين مراسم با اشاره به تأثير شگرف فناوري نانو در زندگي بشر اظهار كرد: فناوري نانو بهعنوان عرصهي جديد علمي، حوزهي گستردهاي از علوم و فنون را تحتالشعاع قرار داده كه روز به روز تأثير فزاينده آن نه فقط بر صنايع كه بر بخشهاي مختلف زندگي بشر سايه ميگستراند. نانو فناوري ترسيمي از آينده است كه پيشرفتهاي غيرمنتظرهاي را براي بشر امروز و نسل فردا نويد ميدهد. وي افزود: فناوري نانو بهمعناي دستيابي بشر به قابليت ساخت ابزارها از طريق دستكاري مولكولها و اتمهاست و ضمن دگرگون كردن جهان، زمينهي تبديل ناممكنها را به ممكنها فراهم ميكند. وي خاطر نشان كرد: از سال ١٩٧٤ روند رو به رشد اين فناوري عملاً در جهان عينيت يافت بهطوري كه مسير تكاملي آن را ميتوان با ساخت و يا اختراع محصولهايي نظير: تراشههاي سيليكوني، ميكروسكوپهاي تونلزني روشي و يا نيروي اتمي، نانولولههاي كربني و بسياري از موارد رديابي كرد. «دكتر شريعتي» در ادامه گفت: تنها در سال ٢٠٠٣ علاوه بر يكميليارد دلار سرمايهگذاري بخش خصوصي، بيش از سه ميليارد دلار سرمايهگذاري جهاني در بخش دولتي براي تحقيق و توسعه در زمينهي نانو صورت گرفته كه اين رقم تا سال گذشته بالغ بر دو برابر شده است. بنابراين گزارش، وي در بيان وضعيت ايران در اين عرصه تصريح كرد: ايران در اين خصوص با تأخير چندساله مواجه بوده اما در سال ١٣٨٣ با تصويب بودجهاي معادل ٥/٢٣ ميليون دلار (حدود ٢٠٠ ميليارد ريال ) حركت خود را آغاز كرده كه اين ميزان در مقايسه با كشورهاي در حال توسعه كم و در مقايسه با كشورهاي پيشرفته ناچيز است؛ ضمن اينكه بودجهي مصوبه سال ١٣٨٤ نيز با يك كاهش ٥/٢٣ درصدي به حدود ٩/١٧ ميليون دلار (يعني تقريباً ١٥٦ ميليارد ريال) تقليل يافت و اين در حالي است كه اغلب كشورها سال به سال بودجهي خود را در اين زمينه افزايش ميدهند. وي پيشرفت ايران را در اين مدت زمان تأخير قابلتقدير خواند و گفت: آمار مقالههاي مرتبط با نانو در ايران از سطح ٥/٠ درصد به دو درصد ارتقا يافته كه حاكي از پتانسيل بالا و توجه جامعهي علمي به اين فناوري است و سبب شد كه كشور ما از رتبهي ٤٣ در سال ٢٠٠٣ به رتبهي ٣٩ ارتقا يابد اما سرعت رشد اين فناوري هنوز كمتر از سرعت توليد علم است. رئيس انجمن نانوفناوري ايران خاطر نشان كرد: بازار نانوفناوري همچون ساير فناوريها انحصاري نيست و هنوز فرصتهاي كسب و كار در آن ايجاد نشده و تحقق آن نيازمند سرمايهگذاري است. بنابر اين گزارش، وي افزود: روند سرمايهگذاري ها نشان ميدهد كه بازار محصولات نانو فناوري در سال ٢٠٠١ قريب به ٥٥ ميليارد دلار و سال ٢٠٠٥ حدود ١٦٠ ميليارد دلار بوده است و براساس پيشبينيها، اين رقم در سال ٢٠٠٨ در حدود ٧٥ ميليارد دلار و تا ٢٠١٥ به سطحي بالغ بر يك تريليارد دلار ميرسد كه زمينهي ايجاد ميليونها فرصت شغلي جديد را فراهم خواهد كرد لذا توفيقات جدي در ايران در گرو برنامهريزي بهتر و توصيهي جديتر مسؤولان و سران ارشد نظام مديريت كشور است و در اين ميان انجمن نانو فناوري ايران بهعنوان يكي از بزرگترين متوليان امر ترويج اين فناوري مهم با حدود ٤٤٠ نفر عضو فعاليت دارد. «دكتر شريعتي نياسر» گفت: در بيان فعاليتهاي انجمن ميتوان به مواردي نظير موارد ذيل اشاره كرد: - حضور در كميتههاي نانو فناوري وزارتخانههاي علوم، بهداشت، صنايع و نيرو - انتشار نشريهي علمي، ترويجي «دنياي نانو» - نشريهي انگليسي زبان «علوم و فناوري نانو» (IJNN)با هيأت تحريريهي چند مليتي از پنج كشور جهان. وي در ادامه عدم وجود شكاف عميق بين كشورهاي مختلف جهان را فرصتي مناسبي براي جهان سوم بهويژه كشورهاي اسلامي دانست تا فاصلهي خود را در بخش نانو با كشورهاي توسعه يافته از ببرند. رئيس انجمن نانو فناوري ايران در پايان اظهار داشت: قابليت فناوري نانو در تمامي عرصهها، تكنولوژيهاي فعلي را بياثر و منسوخ خواهد كرد و تأثير غيرقابل تصوري را بر زندگي ملتها، رشد و گسترش صنايع و رونق اقتصادي كشورها خواهد گذاشت و از سوي ديگر بيتوجهي به اين فناوري، نه فقط بر عقبافتادگي جدي كشور خواهد افزود كه مشكلات ديگري چون تحريمهاي موجود در زمينهي تجهيزات، به خطر افتادن اقتدار كشور، فقدان دستاوردهاي اقتصادي و از رده خارج شدن اغلب صنايع و بسياري از معضلات ديگر را بهدنبال خواهد داشت. گفتني است نخستين كنگرهي بينالمللي علوم و فناوري نانو طي سه روز از ٢٧ تا ٢٩ آذر 1385 در دانشگاه تهران برگزار ميشود.
متن كامل خبر
|
|
|
|
وزير آموزش و پرورش: دانشاموزان ايراني342 مدال در المپيادهاي علمي جهاني كسب كردهاند |
25/09/1385 |
وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: بيش از 50 هزار دانشاموز خلاق و پژوهشگر تحت هدايت بيش از دو هزار دبير متخصص و پژوهشگر به فعاليت مشغول هستند. بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس فرشيدي» - كه در مراسم هشتمين جشنوارهي جوان خوارزمي سخن ميگفت - خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش مسؤول انتقال علم و دانش هنجارهاي جامعه به دانشاموزان است. در ديدگاه متعارف منظور از آموزش، انتقال دانستهها و مقصود از پرورش، انتقال هنجارها ميباشد كه در اين ديدگاه، دانشاموز علوم زمان را فرا ميگيرد و ارزشهاي جامعه را ميپذيرد. وي خاطر نشان كرد: اكنون با توجه با پيشرفتهاي بشري در علوم مختلف، تراكم اطلاعات و سهولت دسترسي به آن و رشد بسيار شتابان فناوري، ديگر نميتوان صرفاً با ديدگاه متعارف حركت كرد و ضروري است تعريف جديدي از آموزش و پرورش ارائه شود. «مهندس فرشيدي» - با بيان اينكه در ديدگاه جديد، هدف نهايي مدرسه از آموزش تمامي مقاطع آن، صرفاً انتقال دانش نيست بلكه آموزش شيوهها، روشها و راههاي آموختن است - اظهار داشت: با اين بينش بهجاي آموزش علوم گوناگون به دانشاموزان، شيوههاي كشف و حل مسائل و چگونگي بهكارگيري استعدادها و خلاقيتها در خلق آثار به آنها آموزش داده ميشود و دانشاموزان بهجاي تكرار و تمرين تكاليف با ايدههاي نو براي خود تكليف ميآفرينند. در بعد پرورشي نيز مدرسه علاوه بر انتقال ارزشها و ميراث فرهنگي به پرورش استعدادها و خلاقيتها مي ميپردازند و در چنين محيطي، دانشاموز استعدادهايش را ميشناسد و ذهنش را در جهت ابداع و نواوري بهكار ميگيرد. وي در ادامه افزود: با اين تعريف، رسالت آموزش و پرورش مسلماً سنگينتر و مهمتر ميشود و آموزش و پرورش علاوه بر انتقال دانستهها، ميراث فرهنگي و ارزشها، چگونه آموختن و چگونه كشف و خلق كردن را ميآموزد. در اين رويكرد، پژوهش نه در كنار آموزش و پرورش بلكه عجين با آن ميشود و شيوههاي تدريس و كتابهاي درسي نيز برهمين اساس تدوين و تأليف ميشوند. بنابراين گزارش، وزير آموزش و پرورش هدف پژوهش را در هدايت پژوهشگران مؤثر دانست و افزود: اگر هدف از پژوهش، منحصراً كشف و پرورش استعدادها و علايق است نياز به جهتگيري و هدايت پژوهش نخواهد بود، اما اگر هدف از پژوهش، توسعه و تعالي جامعه باشد بايد نيازهاي جامعه را در ابعاد معنوي، علمي و فناوري شناخت و پژوهش را در مسير آن هدايت كرد تا به هدف نايل شد. شناخت علمي بايد درونزا باشد و فعاليتهاي پژوهشي متناسب با نيازهاي اجتماعي، فرهنگي، و اقتصادي انجام گيرد؛ البته اين امر بهمعناي ناديده گرفتن ضرورت توسعهي همكاري علمي با ساير كشورها نيست. وي تصريح كرد: متأسفانه در بسياري از كشورها، مؤسسههاي پژوهشي و آموزشي به تقليد از مؤسسههاي كشورهاي صنعتي شكل گرفته و دانشگاهها و مراكز علمي بهجاي توليد علم و انجام پژوهشهاي متناسب با درجهي توسعه و نيازهاي جامعهي خود، نوعاً بهمنزلهي منبع تأمينكنندهي نيازهاي علمي و اجتماعي كشورهاي توسعه يافته و در راستاي اهداف آنها عمل ميكنند؛ در نتيجه اين مؤسسهها از نيازهاي جامعهي خويش دور ميمانند و نخبگاني را پرورش ميدهند كه اطلاعات و استعدادهاي آنها بيشتر براي حل مسائل كشورهاي توسعهيافته مناسب است تا كشور خودشان؛ بههمين دليل، افراد اغلب بهخاطر عدم كاربرد دانش و تواناييهايشان در كشور و نيز نيازها و تقاضاهاي كشورهاي صنعتي، به آن سوي مرزها مهاجرت ميكنند و در حقيقت كشورهاي صنعتي با هزينه و سرمايهگذاري كشورهاي در حال توسعه، نيروهاي متخصص و متفكر خود را در خارج از مرزهاي خود تأمين ميكنند. وي با اشاره به اينكه جشنوارهي جوان خوارزمي با هدف شناسايي و پرورش استعدادها و خلاقيتها و با درك رسالت خطيري كه در اين مسير برعهده دارد تقويت فعاليتهاي پژوهشي دانشاموزان پژوهشگر را برعهده دارد، افزود: براي دستيابي به اين هدف وزارت آموزش و پرورش انجام طرحهايي تحقيقاتي و توسعهي پژوهشسراهاي دانشاموزي را يك امر مهم تلقي كرده و هماكنون جشنوارهي جوان خوارزمي با بهرهگيري از توانمنديها و برنامههاي حدود 230 پژوهشسرا تلاش ميكند تا ضمن ترغيب جوانان به رقابتهاي علمي و فني به غناي طرحها و پژوهشها از جنبهي كيفي بيفزايد. «مهندس فرشيدي» با اعلام اينكه مدارس استعدادهاي درخشان از جمله عرصههاي ديگري است كه در آموزش و پرورش توجه ويژهاي به استعدادهاي برتر و رشد خلاقيتهاي برتر دارد، افزود: هماكنون در بيش از 300 واحد آموزشي اين مدارس، بيش از 45 هزار دانشاموز به تحصيل مشغول ميباشند؛ همچنين باشگاه دانش پژوهان جوان مأموريت آموزش و اعزام دانشاموزان نخبه به المپيادهاي دانشاموزي را برعهده دارد. وي خاطر نشان كرد: خوشبختانه دانشاموزان ما طي سالهاي متمادي رتبهي پنجم را در جهان، رتبهي دوم را در آسيا و رتبهي اول را در ميان كشورهاي آسيايي حايز شدهاند. كسب 87 مدال طلا، 160 مدال نقره، و 95 مدال برنز و 17 ديپلم افتخار ارمغان افتخارافرين فرزندان ميهن اسلامي از شركت در المپيادهاي بينالمللي دانشاموزي بوده است. وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: اين جشنواره از يكسو با اتصال به پژوهشسراهاي دانشاموزي و از سوي ديگر با فراهم آوردن زمينهي ابتكار و نواوري و شناسايي و پرورش استعدادها و خلاقيتها ميتواند گامهاي مؤثري را در مسير همسويي و همپايي كشور با فناوريهاي نوين بردارد؛ لذا اهدافش بايد بهگونهاي عملياتي شود كه ابداعها و اختراعهاي آن با عنايت به نياز موردي در خدمت توسعهي فناوري كشور قرار گيرد. البته ضرورت دارد زمينهاي فراهم شود تا پس از اهداي جوايز و تجليل از مبتكران و نواوران، طرحها و ابداعهاي آنها از خطر بايگاني شدن و يا بهرهجويي كشورهاي توسعهيافته مصون بماند. وي افزود: اين مهم عملي نخواهد شد مگر آن كه ابداعها و طرحهاي تحقيقات براساس نياز محوري انجام گرفته باشد و بين جشنوارهي جوان خوارزمي، پژوهشسراهاي دانشاموزي و مراكز علمي، فرهنگي، پژوهشي و صنعتي ارتباط نظاممند، مؤثر و مستمر برقرار شود؛ لذا بايد قبل از اجراي جشنواره، نيازهاي فني، علمي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كشور احصا شده و مطابق هر نياز، نهاد و دستگاهي خود را متعهد به حمايت و هدايت طرحهاي تحقيقاتي بداند. در غير اين صورت، فعاليتهاي علمي جوانان در معرض دو خطر بايگاني و يا بهرهجويي كشورهاي صنعتي از سرمايهگذار اين كشور قرار خواهد گرفت. بنابراين گزارش، «مهندس فرشيدي» در پايان با اذعان اينكه آموزش و پرورش نقش بنيادي در توسعهي همهجانبهي كشور برعهده داشته است و تحقق توسعهي علمي و فرهنگي كشور نيز منوط به عنايت لازم به امر آموزش و پرورش ميباشد به «بنياد نخبگان» توصيه كرد تا با بذل توجه بيشتر به نخبگان دانشاموز بيش از پيش زمينهي تحقق نواوري و جهش علمي و فناوري را در كشورمان فراهم كند.
متن كامل خبر
|
|
|
|
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در هشتمين جشنوارهي جوان خوارزمي: حمايت از نخبگان و نواوران كشور نميتواند در شناسايي و معرفي آنان خلاصه شود |
25/09/1385 |
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در هشتمين جشنوارهي جوان خوارزمي گفت: حمايت از نخبگان، نواوران و مخترعان كشور نميتواند تنها در چارچوب شناسايي و معرفي آنان خلاصه شود. بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «زاهدي» اظهار داشت: حلقهي بعد از شناسايي، عبارت است از حمايت مالي، علمي و امكانات تحقيق و توسعه كه اين امر نيز مستلزم افزايش بودجه و اعتبارات مربوطه ميباشد. وي با بيان اينكه جامعهي علمي و فناوري كشورمان طي سالهاي اخير موفقيتهاي ارزشمندي را در عرصههاي علم و فناوري كسب كرده است، افزود: رشد كمي و كيفي توليدات علمي و گسترش كاربرد توليدات و نواوريها در عرصههاي علمي و فناوري و بهموازات آن دستاوردهاي چشمگير محققان و دانشپژوهان ايراني در عرصههاي فناوري نوين بهويژه انرژي هستهاي، علوم زيستي، ژنتيك و نانو چشمانداز نويني را در افق آيندهي علمي كشور ترسيم كرده است. وي خاطر نشان كرد: ايران كشوري بيگانه با علم و دانش نبوده است. تمدن ماقبل از اسلام و بهويژه بعد از اسلام بهويژه پس از پذيرش دين حقهي محمدي(ص) گواه حضور موفق ايراني در عرصههاي مختلف علم و فناوري بوده است بهطوري كه رياضيدانان، شيميدانان و اخترشناسان، پزشكان، فلاسفه و فقها و شعرا و فقهاي برجستهي ديني ما همگي شهرت جهاني دارند و هويت علمي ما را تشكيل ميدهند؛ اما اين واقعيت را بايد بپذيريم كه طي دو سه قرن گذشته بهدلايل مختلف از قافلهي علوم جديد عقب افتادهايم و تأسفبارتر آنكه روحيهي خودباختگي بر ما غلبه كرد و اگر پيروزي افتخارآفرين انقلاب اسلامي در اين عرصه تعيينكننده نبود در صحنهي جهاني به فراموشي سپرده ميشديم. «دكتر زاهدي» با ابراز خشنودي از اينكه جامعهي علمي ايران به بركت انقلاب اسلامي اعتماد به نقش و جسارت لازم را در رقابتهاي بينالمللي بهدست آورده است، افزود: پذيرش اجتماعي و درك عموم از نواوري اختراع و فناوري و كشاندن علم به ميدان توليد در كشور ايجاد شده و بين دولتمردان، جامعهي علم و فناوري و آحاد مردم در تشويق و ترويج علم و فناوري، اتفاقنظر و همكاري لازم بهوجود آمده است؛ در اين راستا شناسايي و حمايت از نخبگان، مخترعان و دانشپژوهان جوان برتر كشور امري ضروري در زنجيرهي پيوستهي توسعهي علم و فناوري است كه خوشبختانه جشنوارهي جوان خوارزمي تا حد امكان به آن پرداخته است. بنابراين گزارش، وي افزود: واكنش خصمانهي برخي قدرتها و دارندگان علم و فناوري نسبت به ما از روند رو به رشد موفقيتهاي علمي، فناوري ما در سالهاي اخير ناشي ميشود. ما پيشبرد علم و فناوري را بهعنوان يك اولويت در قالب خطمشي ملي و استراتژيك پذيرفتهايم و از اين فرصت بهدست آمده براي جهش بنيادين فناوري بهره خواهيم گرفت؛ اما اين امر تنها با توجه جدي به نيروي انساني توانمند، خلاق و مبتكر ميسر خواهد بود. وزير علوم، تحقيقات و فناوري مهمترين لازمهي جهش علمي، فناوري كشور را توجه به نيروهاي متخصص كشور، پرورش نظاممند نيروي انساني پويا و كارامد و استفادهي بهينه از آن در راستاي تخصصي اين نيروها دانست و تأكيد كرد: در اين سير، ضروري است كه دانشگاهها، پاركهاي علم و فناوري، مراكز رشد و سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران و دبيرخانهي شورايعالي علوم و تحقيقات و فناوري به مراكز يا سازماني هوشمند و يادگيرنده - كه پيوسته در حال سازگاري فعال به تغييرات محيط ملي و جهاني است - تبديل شود تا بتوانيم با اجرايي كردن شعار «دانايي محور» از «اقتصاد مبتني بر منابع طبيعي» به «اقتصاد مبتني بر توليد علم و فناوري» دسترسي پيدا كنيم. وي تصريح كرد: مسألهي شناسايي نظام نواوري كشور با تمركز بر خلق، انتقال و گسترش فناوري با رويكردي فرابخشي از جمله مواردي است كه بايد جايگاه ويژهي خود را در عرصهي علم كاربردي پيدا كند و در اين راستا نهتنها وزارت علوم و تحقيقات و فناوري بلكه تمام نهادها و وزارتخانههاي دستاندركار بايد به وظيفهي ملي خود عمل كنند؛ از اين رو تقويت هر چه بيشتر شورايعالي علوم و تحقيقات و فناوري ميتواند موجب تسهيل در اين امر شود. «دكتر زاهدي» تصريح كرد: بسترسازي حقوقي و قانوني در بخشهاي مرتبط با خلق و توسعهي فناوري و نواوري از جمله زمينههايي است كه متأسفانه سالهاي طولاني به فراموشي سپرده شده است و يا آهنگ كندي دارد. مالكيت فكري سرمايهگذاري ريسكپذير، ارائهي تسهيلات به بخش خصوصي و مردمي فعال در زمينهي نواوري از جمله مواردي است كه محتاج مقررات و چارچوب قانوني مترقي و پويا است. وي در پايان با بيان اينكه در حال حاضر رئيس جمهور و مجلس شوراي اسلامي متفقالقول راه پيشرفت و توسعه ميهن اسلاميمان را در گسترش فعاليت نخبگان و نواوران عرصهي علم و فناوري ميدانند بر ضرورت تصويب اعتبارهاي مربوطه و جاري شدن در نهادهاي علمي، فناوري بهعنوان «حركتي بنيادي» تأكيد و خاطرنشان كرد: در اين خصوص بنياد ملي نخبگان و صندوق حمايت از پژوهشگران جوان ميتوانند نقش كليدي و اساسي ايفا كنند.
متن كامل خبر
|
|
|
|
با حضور معاون اول رئيسجمهور، هشتمين دورهي جشنوارهي جوان خوارزمي برگزار شد |
24/09/1385 |
مراسم هشتمين دورهي جشنوارهي جوان خوارزمي با تقدير از 37 طرح برگزيدهي بخش دانشاموزي و 23 طرح برگزيدهي بخش دانشجويي و آزاد، صبح روز شنبه 25 آذر 1385 با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزير و معاون پژوهشي علوم، تحقيقات و فناوري، وزير و معاون نظري و آموزشي وزير آموزش و پرورش و جمعي از رؤساي دانشگاهها، استادان، پژوهشگران و صاحبنظران علمي و فرهنگي كشور در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد. بهگزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دبيرخانهي جشنواره پس از بررسي 961 طرح دريافت شده در بخش دانشجويي و آزاد، 47 طرح را به هيأت داوران ارائه و در نهايت 23 طرح بهعنوان برگزيدگان نهايي هشتمين جشنوارهي جوان خوارزمي در بخش دانشجويي و آزاد انتخاب شدند. از بين 23 طرح برگزيده، سه طرح (يك پژوهش بنيادي در علوم پايه، يك پژوهش كاربردي در زمينهي مواد و متالوژي و يك طرح ابتكاري در گروه هنر و معماري) بهعنوان رتبهي اول، هفت طرح بهعنوان رتبهي دوم و 13 طرح بهعنوان رتبهي سوم برگزيده شدند. در بخش پژوهشهاي بنيادي، «دكتر ياسمن فرزان» با طرح «مطالعهي روبط بين متغيرهاي جرم نوترينو و دوقطبي الكتريكي ذرات بنيادي» رتبهي اول، «خديجه شمشاد شمسآباد» با طرح «بررسي تنوع ژنتيكي آنوفل در استانهاي اردبيل، سيستان و بلوچستان و لرستان» و «امين موسايي» با طرح «محيطهاي پيوستهي غيركلاسيك و كاربردهاي آن» رتبهي دوم، «رامين رادپور» با طرح «بررسي جهشهاي مربوط به بيماري CBAVD در ايران»، «دكتر محمدرضا محمدي» با طرح «ساخت و بررسي سنسورهاي گاز لايهي نازك نانوساختاري بر پايهي دياكسيد تيتانيوم با استفاده از فرايند سل، ژل ذرهاي»، «دكتر رضا متفرقه تيلكي» با طرح «ساخت نانوذرات به روش كندوسوز ليزر پالسي»، «سعيده باقريفرد» با طرح «ارتباط عرفان و سياست از ديدگاه امام خميني(ره)» و «مهدي صمدي» با طرح «روشي جديد براي حل مسائل جايگشتي با پيچيدگي تواني» رتبهي سوم را كسب كردند. در بخش پژوهشهاي كاربردي، «دكتر علي قاسمي» با طرح «ساخت جاذب ماكروويو با فريت باريم آلاييده شده» رتبهي اول، «سيد محسن محمودي سپهر» با طرح «ساخت سيستم جديد شيشه، سراميكهاي زيركونوليت براي دفع پسماندهاي هستهاي»، «آزاده آقالطيفي» با طرح «يك روز با كودك» و «بابك علينژاد» با طرح «طراحي و ساخت دستگاه ترموالكتريك دومنظورهي سرمازايي و توليد توان الكتريكي» رتبهي دوم و «شقايق نادري» با طرح «شناسايي چهره با مدل مخفي ماركف»، «فرهاد رستمي هيق» با طرح «ساقه خردكن پنبه و بقاياي گياهي» و «فرزاد اقبال قرهشيران» با طرح «شرحه شرحه (شرح شعر سهراب سپهري)» رتبهي سوم را كسب كردند. در بخش پژوهشهاي توسعهاي هشتمين جشنوارهي جوان خوارزمي نيز «سيد اميرحسين حسيني» با طرح «بررسي رابطهي سرمايهي اجتماعي و سهم استانها در توليد ناخالص داخلي»، «عليرضا توكلپور صالح» با طرح «موتور استرلينگ خورشيدي با دماي محدود مجهز به كلكتور تخت خورشيدي»، «محمد» و «راضيه» «عربنژاد» با طرح «دستگاه رگياب»، «مسعود دزياني» با طرح «بررسي كاهش ضايعات پنيرهاي ايراني در صنعت لبنيات» و «عليرضا تركزادهي اصفهاني» با طرح «دستگاه خودكار توليد گز آردي» رتبهي سوم را كسب كردند. بنابراين گزارش، در بخش ابتكار نيز «خديجه احمدينبي» و «نرگس شيرباني» با طرح «بعد و انعكاس آن در گرافيك» رتبهي اول، «نسرين جاغوري» با طرح «هنر خوارزمي» و «محمد حسين» و «حميدرضا» «خضريان» با طرح «سيستم ديجيتالي اندازهگيري طول با دقت ميكرون به استفاده از الگوي دقيق» رتبهي دوم را كسب كردند. در بخش دانشاموزي هشتمين جشنوارهي جوان خوارزمي نيز - كه به طرحهاي ارائه شده از سوي دانشاموزان مقطع متوسطه، كاردانش و پيش دانشگاهي و دانشجويان دورهي كارداني پيوستهي آموزشكدههاي فني و حرفهاي و مراكز تربيت معلم اختصاص دارد - 22 هزار و 831 طرح از 32 استان كشور در گروههاي تخصصي برق و الكترونيك، كامپيوتر، فيزيك، شيمي، عمران، مكانيك، رياضي، علوم زيستي و پزشكي، ادبيات و زبان فارسي، علوم اجتماعي،علوم انساني و هنر به دبيرخانههاي استاني ارائه شد كه در مجموع 603 طرح به دبيرخانهي مركزي ارسال و پس از ارزيابي علمي، 50 طرح به هيأت داوران ارائه و در نهايت 37 طرح بهعنوان برگزيدگان نهايي بخش دانشاموزي هشتمين جشنوارهي جوان خوارزمي انتخاب شدند. در بخش پژوهشهاي بنيادي، «ميلاد عرفانپور» با طرح «پاييز، بهاري است كه عاشق شده» و «مصطفي محسنوند بناب» با طرح «ميدانهاي اختلالي توپولوژيك» رتبهي اول، «علي كوهپايهاي» با طرح «شواهد احتمالي بر وجود سحابي»، «سيد رسول پيره» با طرح «نتهاي باراني براي يك كمانچهي سوخته» رتبهي دوم و «علي دواتگران» و «مهدي مهدويزاده» با طرح «بررسي ديدگاههاي صاحبنظران در زمينهي حقوق بشر» و «راضيه جباريان» با طرح «طنين سيمرغ در ادب پارسي» رتبهي سوم را كسب كردند. در بخش پژوهشهاي كاربردي بخش دانشاموزي هشتمين جشنوارهي جوان خوارزمي، «محمد حسن برزگر» با طرح «هواپيماي بدون خلبان»، «احسان سرايي» و «مهدي قلينژاد» با طرح «دستگاه مبدل مانيتورهاي معمولي به لمسي» رتبهي اول، «سيد حسام قائممقامي هزاوه» با طرح «واكر با توانايي بالا رفتن از پله»، «افشين سياحي» با طرح «آيفون كارتي هوشمند»، «حسن فرقاني» و «مصطفي مؤمن» با طرح «سامانهي يادگيري تكلم انسان»، «مرضيه آژنگ» با طرح «عناصر تصويري در حجاري، گچبري و نقاشيهاي قلعهچالشتر»، «علي زارعي» و «محمد بصيري» با طرح «جعبهي نابينايان» و «محمدرضا بالازاده» با طرح «سامانهي كنترل فاصلهي خودرو»، «كاوه همتي» با طرح «درب دوپهلوي دوطرفه» رتبهي دوم، «روزبه شرفي» و «معراج مستمند كاشي» با طرح «سامانهي تبديل متن به گفتار»، «علي قرباني» با طرح «رمز الكترونيكي بدون صفحه كليد»، «حامد شفاعتي» و «سيد مصطفي صامعي» با طرح «خزندهي مكانيكي»، «سعيد جعفري» و «عباس نرگس» با طرح «انتقال دادهها از طريق برق شهر»، «علي عدالتينژاد» و «سيد حسن بريد نيكپور» با طرح «ماشين حساب براي نابينايان»، «ليلا آتشي»، «سارا بوستاني» و «سيد احمد موسوي» با طرح «اندازهگيري نقطهي چكيدن گريس»، «زهرا باغخانيپور» با طرح «تصويرسازي افسانههاي كرماني» و «نويد نطقي» با طرح «دستگاه عملاوري بتن» رتبهي سوم را كسب كردند. در بخش پژوهشهاي توسعهاي، «بهزاد دهقانينژاد» با طرح «شير سوزني پنوماتيك بدون ريختهگري» رتبهي دوم، «بشير سميعي» و «مجيد عبداللهي» با طرح «شير متحرك در آبياري تحت فشار»، «ناصر رنجبر» با طرح «دستگاه مذابريز نيمه خودكار» رتبهي سوم، «سيد لقمان حسيني» و «سينا رشيدي» با طرح «دستگاه فرمزن شيشه»، «مجيد عباسي» و «حميد اسحاقي» با طرح «استارت هيدروليكي»، «ساجده هادي مقدم» و «حكيمه مؤيدي» با طرح «دستگاه پيوندزن دستي»، «محمد سرخشتي»، «محمد امين سپهري»، «فاروق رستمي»، «متين خضري اقدم» و «بابك فكور» با طرح «دستگاه كارگاه قندريزي» و «احسانالله سلطاني» و «زهرا هاشمزاده» با طرح «آسانسور چندمحورهي كممصرف» رتبهي سوم را كسب كردند. بنابراين گزارش، در بخش ابتكار، «كيقباد رستمي» با طرح «دستگاه بذرپاش دوشي»، رتبهي اول، «پرديس جهرميزاده» با طرح «روش جديد براي تشخيص اعداد اول»، «فرزاد ايماني» با طرح «موتورسيكلت كشاورزي» و «هاشم حداديان مقدم» با طرح «دستگاه زعفرانپاككن» رتبهي دوم، «مريم احساني مطلق» با طرح «داستان چشم شيشهاي» و «پوريا صالحي» با طرح «اثباتي بر آخرين قضيهي فرما» رتبهي سوم را كسب كردند.
متن كامل خبر
|
|
|
|
|
آرشيو اخبار |
|
افراد آنلاين:
16
بازديد امروز:
13
كل بازديدها:
153974 |
|
|
|
© Copyright 2004, Roshd Biology Olympiad Website, All rights reserved. |
|