<<صفحه قبل  [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] صفحه بعد>>
                   

حداقل يك تا 4 درصد اعتبارات هزينه‌اي دستگاه‌ها بايد به پژوهش اختصاص يابد
23/10/1385
هيأت وزيران روز جمعه 22 دي 1385 به رياست «دكتر محمود احمدي‌نژاد» رئيس‌جمهور اختصاص حداقل يك تا 4 درصد اعتبارات هزينه‌اي دستگاه‌ها به پژوهش را تصويب كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هيأت وزيران در سه جلسه‌ي صبح، بعد از ظهر و شب، بررسي لايحه‌ي بودجه‌ي 86 كل كشور را ادامه داد و احكام ديگري از آن را نيز به تصويب رساند.
براساس مصوبه‌هاي اين روز به‌منظور حمايت بيش‌تر از فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي مقرر شد در سال 86 همه‌ي دستگاه‌هاي اجرايي مكلف به هزينه‌ي حداقل يك تا 4 درصد اعتبارهاي هزينه‌اي خود در امور «پژوهشي و تحقيقات و فن‌اوري» باشند و فهرست كامل فعاليت‌هاي پژوهشي و توسعه‌ي علمي و فناوري در دست انجام خود را به شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كند.

متن كامل خبر

 

رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش: دانش‌اموزان پژوهنده از سال آينده تقدير مي‌شوند
23/10/1385
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش با اعلام ارسال 198 طرح پژوهشي برتر هم‌زمان با هفته‌ي پژوهش اظهار كرد: معلمان پژوهنده 9 طرح پژوهشي، تقدير ملي و 64 طرح پژوهشي هم‌زمان با روز پژوهش امسال در 26 دي‌ تقدير كشوري خواهند شد.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايسنا)، «دكتر اسلاميه» با اشاره به اين‌كه با توجه به تقارن «هفته‌ي پژوهش» با «انتخابات مراسم تقدير از معلمان پژوهنده» از 26 آذر به 26 دي 1385 تغيير يافت، اظهار كرد: در سراسر استان‌ها 33 هزار طرح، يافته، گزارش، اسناد و عمليات ميداني توسط معلمان به مناطق 710 گانه‌ي آموزش و پرورش 32 استان كشور ارسال شد و از اين بين 198 طرح به پژوهشگاه آموزش و پرورش رسيد.
وي با اشاره به اين‌كه از اين بين 19 پژوهش به‌عنوان پژوهش برتر معرفي شدند اظهار كرد: مراسم تقدير از پژوهشگران و پژوهش‌هاي برتر آموزش و پرورش 26 دي 1385 در سالن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش با اشاره به اين‌كه ماهيت تحقيق براي آموزش و پرورش ارزش محسوب شده و حمايت از معلمان پژوهنده را صرفاً در هفته‌ي پژوهش دنبال نمي‌كنند تأكيد كرد: ما به‌دنبال بلند كردن پرچمي هستيم كه پژوهش‌ و پيمايش‌هاي تحقيقاتي در جامعه مهم شمرده شوند چرا كه معتقديم ارزش‌گذاري به اصل پژوهش منهاي پژوهشگر است.
وي با اشاره به تقدير از 5 پژوهش برتر - كه قابليت اجرايي و عملياتي دارند - اذعان كرد: هم‌چنين سه پژوهشگر برتر نيز انتخاب و به وزارت علوم براي تقدير معرفي شدند؛ هم‌چنين يك پژوهشگر ويژه نيز - كه در عرض يك‌سال 23 مقاله در مجله‌هاي علمي برتر چاپ كرده است اما در جدول وزارت علوم به حد نصاب لازم نرسيده - به تشخيص آموزش و پرورش مورد تقدير ويژه قرار خواهد گرفت.
«اسلاميه» با بيان اين‌كه شخصاً به‌دنبال افزايش تعداد 9 معلم پژوهنده‌اي كه مورد تقدير قرار خواهند گرفت به 13 نفر است تصريح كرد: با توجه به اين‌كه تاكنون تنها از دانش‌اموزان برنده‌ي جشنواره‌ي خوارزمي تقدير مي‌شد لذا طرحي در دست پژوهشگاه آموزش و پرورش است كه براساس آن از سال آينده دانش‌اموزان پژوهنده‌اي كه علاوه بر مطالعه قوي داراي طرح‌هاي پژوهشي، اختراعات و ... ثبت شده هستند نيز مورد تقدير قرار بگيرند.
وي با بيان اين‌كه در سال جاري از دو دانش‌اموز ويژه نيز - كه در اختراعات رايانه‌اي رتبه‌ي اول آسيا را به خود اختصاص داده‌اند - تقدير خواهد شد اذعان كرد: شعار امسال هفته‌ي پژوهش «پژوهش براي تحقق مدرسه‌ي زندگي» است.
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش ضمن تشريح فعاليت‌هاي پنج‌گانه‌ي اين پژوهشگاه خاطر نشان كرد: راهبري،‌ هدايت، نظارت و بررسي عملكرد كليه‌ي شوراهاي تحقيقاتي استان‌ها و رصد كاربستي كردن يافته‌هاي آن‌ها،‌ تشكيل كميته‌ي پژوهش و معاونت‌هاي ستاد آموزش و پرورش براي پاسخگويي به نيازهاي علمي، پيمايشي، مقايسه‌اي و اسنادي آن‌ها و مستندسازي فعاليت معاونت‌ها، به‌روز كردن دانش‌اموزان، معلمان و محققان حوزه‌ي آموزش و پرورش و در نتيجه ارتباط با 64 كشور پيشرفته از اين جهت، حضور در دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و تحقيقاتي و توسعه‌ي اصل پژوهش از جمله وظايف اين پژوهشگاه است.
وي با اشاره به تصويب لايحه‌ي پيشنهادي دانشمندان ايراني به مجمع جهاني IEA در خصوص توسعه‌ي اصل پژوهش اظهار كرد: به‌علاوه پژوهشگاه آموزش و پرورش تاكنون با 64 كشور پيشرفته جهان ارتباط پژوهشي، فعاليت تحقيقاتي، تدويني،‌ نگارشي و ويراستاري كتب داشته است؛ هم‌چنين بر اساس مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي پژوهشگاه آموزش و پرورش عضو مجمع بين المللي IEA محسوب شده و هيأت وزيران نيز مجوز داده است تا ايران حق عضويت سالانه خود را در اين مجمع پرداخت كند.

 

ويروس سرماخوردگي به كمك بيماران سرطاني مي‌آيد
23/10/1385
دانشمندان انگليسي در حال انجام آزمايش‌هاي كلينيكي بر روي روش ابداعي نويني براي مبارزه با سرطان با استفاده از ويروس سرماخوردگي هستند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به كمك اين روش جديد درماني امكان نابود كردن تومورهاي سرطاني وجود دارد در عين حال كه در اين روش با استفاده از ويروس‌هايي كه با داشتن روكش‌هاي خاص شناسايي از سوي سيستم ايمني بدن را متوقف مي‌كنند از آسيب رسيدن به سلول‌هاي سالم جلوگيري مي‌شود.
پيش‌بيني مي‌شود كه آزمايش‌هاي اوليه در سال جاري بر روي بررسي توانايي اين ويروس‌ها براي نابود كردن سلول‌هاي سرطاني كبد در انسان انجام مي‌شود.
اين پژوهش به سرپرستي دانشمندان در دانشگاه آكسفورد و به حمايت مركز تحقيقات سرطان در انگليس صورت گرفته است.
در مطالعات اوليه نشان داده شده است كه ويروس‌ها مي‌توانند براي كشتن سلول‌هاي سرطاني مورد استفاده قرار بگيرند اما اين مطالعات اساساً بر روي تزريق ويروس‌ها به‌طور مستقيم به تومورها متمركز بوده است.
اين روش در صورتي كه محل سلول‌هاي سرطاني قابل دسترسي نبوده و يا در سرتاسر بدن گسترش پيدا كند قابل كاربرد نخواهد بود.
«پروفسور لئونارد سي مور» سرپرست تحقيق جديد در نظر دارد به اين شكل در مطالعات قبلي غلبه كند و به ويروس امكان دهد كه از طريق جريان خون به تومورهاي سرطاني در تمام نقاط بدن دست پيدا كنند.
وي گفت: تغييرات شيميايي بر روي اين ويروس اعمال شده تا يك پوشش پليمري در اطراف آن به‌وجود آيد و تبديل به يك ويروس مخفي شود كه قابل شناسايي توسط سيستم ايمني بدن نباشد.
بنابراين گزارش، «پروفسور سي مور» اين روش جديد را به‌عنوان روشي براي تضعيف كردن تومور سرطاني شرح داده است.
آزمايش‌هاي اوليه بر روي موش‌هاي آزمايشگاهي نشان داده است كه روش درماني جديد به‌خوبي بر روي تومورهايي كه در برابر داروهاي ضدسرطان مقاوم شده‌اند تأثير مي‌گذارد.

متن كامل خبر

 

با حضور پژوهشگران داخلي و خارجي، سومين جشنواره‌ي آسيايي «بهداشت خانواده» 24 و 25 دي 1385 در تهران برگزار مي‌شود
23/10/1385
سومين كنگره‌ي علمي جشنواره‌ي آسيايي «بهداشت خانواده» به‌همت جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي ايران 24 و 25 دي 1385 در سالن همايش‌هاي بين المللي رازي برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به‌نقل از روابط عمومي جهاد دانشگاهي، «دكتر علي منتظري» رئيس جشنواره با اعلام اين خبر گفت: با اعلام فراخوان اين جشنواره در مجموع 544 طرح به دبيرخانه ارسال شد كه در اين ميان 60 طرح از سوي محققان كشورهاي آسيايي هم‌چون ژاپن، چين، مالزي، سنگاپور، هند و عربستان ارائه شده است.
وي افزود: پس از بررسي نهايي، «كريم الله حاجيان» از ايران، «راندا يوسف» از اردن، «موسي ابراهيمي» از ايران، «ابراهيم گلگور» از تركيه و «مطهره گلستان» از ايران به‌ترتيب به‌عنوان برگزيدگان اول تا پنجم بخش آسيايي و هم‌چنين در بخش ملي «كوروش اميني»، «هايده علاالدوله‌اي» و «سيد تقي حيدري» به‌عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند كه به برندگان جوايز ارزنده‌اي همراه تنديس جشنواره اعطا مي‌شود.
«دكتر منتظري» ادامه داد: در كنگره‌ي علمي اين جشنواره در مجموع 25 سخنراني علمي و 17 پوستر ارائه خواهد شد.
براساس اين گزارش، ارتقاي سطح آگاهي‌هاي عمومي در حوزه‌ي بهداشت و ايجاد زمينه‌ي برقراري ارتباط علمي بين پژوهشگران ايراني و خارجي از مهم‌ترين اهداف اين جشنواره است و تمام متخصصان و پژوهشگران رشته‌هاي زنان و زايمان، بيماري‌هاي داخلي، بيماري هاي عفوني، پوست، تغذيه، طب كار، اپيدميولوژي، داروسازي، ميكروبيولوژي، آموزش بهداشت و بيماري‌هاي كودكان، بهداشت مادر و كودك، پزشكي اجتماعي، روانپزشكي و پزشكان عمومي مي توانند در آن شركت كنند.
گفتني است علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيش‌تر مي‌توانند به پايگاه اينترنتي www.Paknamaward.com مراجعه كنند.

 

با طراحي بسته‌بندي جديد، پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير زمان ماندگاري پنير را افزايش دادند
23/10/1385
عضو هيأت علمي دانشكده‌ي مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي اميركبير با طراحي بسته‌بندي جديد، زمان ماندگاري پنير را از سه ماه به 9 ماه افزايش داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «دكتر عبدالرضا اروجعليان مشهدي» مجري طرح با اعلام اين مطلب به ارزش غذايي محصولات لبني و پنير اشاره كرد و افزود: حدود 13 درصد وزني شير از مواد جامد تشكيل شده است كه شامل مواد مقوي از جمله پروتئين‌ها، چربي‌ها، مواد معدني و طعم دهنده‌ها هستند.
مجري طرح با اشاره به روش‌هاي توليد پنير اظهار داشت: براي فراوري شير و توليد محصولات از قبيل پنير بايد ميزان مواد جامد را در آن افزايش داد. در روش سنتي مقداري مايه‌ي پنير به شير گرم شده اضافه شده و پنير با انعقاد شير توليد مي‌شود.
«دكتر اروجعليان» ادامه داد: در اين طرح، هواي داخل بسته‌بندي پنير خارج شده و تركيبي از گازهاي ازت، اكسيژن و هيدروژن تحت فشار خاصي به داخل بسته‌بندي پنير تزريق مي‌شود و سپس درب آن بسته مي‌شود. پنير مورد نظر درون بسته تحت اتمسفر اصلاح شده نگهداري مي‌شود.
وي به معايب روش سنتي اشاره كرد و افزود: در روش سنتي حدود 90 درصد از شير به‌صورت مايع غيرقابل مصرف درآمده و دور ريخته شود.
«دكتر اروجعليان» ادامه داد: در روش پيشرفته، قبل از اضافه كردن مايه‌ي پنير، آب شير استخراج شده به‌عبارتي درصد ماده‌ي جامد شير از 13 درصد به 28 درصد افزايش مي‌يابد و سپس مايه‌ي پنير اضافه مي‌شود.
در روش مدرن، مواد مقوي شير در آن باقي مانده و پنيرهاي توليد شده از ارزش غذايي بيش‌تري نسبت به پنيرهاي سنتي برخوردار هستند.
عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير اضافه كرد: در اين پنيرها ابتدا عمل «اولترافيلتر» روي شير انجام مي‌شود و سپس مايه‌ي پنير اضافه مي‌شود. اين پنيرها در بسته‌هاي 450 گرمي در جعبه‌هاي از جنس «پلي‌استايلنز» يا «پلي‌نير» توزيع مي‌شود.
پنير در حالت مايع در اين بسته‌بندي قرار مي‌گيرد؛ سپس مايه‌ي پنير به‌همراه مقداري «آنزيم» به آن اضافه مي‌شود و در ادامه‌ي بسته‌بندي، گرمادهي شده و درب آن با يك فويل آلومينيومي بسته مي‌شود.
پنير بسته‌بندي شده به‌مدت 48 ساعت در اتاقك‌هايي نگهداري مي‌شود و سپس در بازار عرضه مي‌شود.
«دكتر اروجعليان» ادامه داد: در حال حاضر، زمان نگهداري پنير سفيد ايراني حدود سه‌ماه است و پس از سه‌ماه پنير در اثر تغييرات فيزيوشيميايي يا بيولوژيكي فاسد مي‌شود.
وي اظهار داشت: مدت كم ماندگاري پنير در حال حاضر مشكلاتي را در راه صادرات اين محصول ايجاد كرده است.
دكتر اروجعليان تصريح كرد: از سيستم بسته بندي در اتمسفر اصلاح شده مي‌توان براي بسته بندي محصولاتي از جمله خامه، ماست ، كره و ... استفاده كرد.

متن كامل خبر

 

رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش: دانش‌اموزان پژوهنده از سال آينده تقدير مي‌شوند
23/10/1385
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش با اعلام ارسال 198 طرح پژوهشي برتر هم‌زمان با هفته‌ي پژوهش اظهار كرد: معلمان پژوهنده 9 طرح پژوهشي، تقدير ملي و 64 طرح پژوهشي هم‌زمان با روز پژوهش امسال در 26 دي‌ تقدير كشوري خواهند شد.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايسنا)، «دكتر اسلاميه» با اشاره به اين‌كه با توجه به تقارن «هفته‌ي پژوهش» با «انتخابات مراسم تقدير از معلمان پژوهنده» از 26 آذر به 26 دي 1385 تغيير يافت، اظهار كرد: در سراسر استان‌ها 33 هزار طرح، يافته، گزارش، اسناد و عمليات ميداني توسط معلمان به مناطق 710 گانه‌ي آموزش و پرورش 32 استان كشور ارسال شد و از اين بين 198 طرح به پژوهشگاه آموزش و پرورش رسيد.
وي با اشاره به اين‌كه از اين بين 19 پژوهش به‌عنوان پژوهش برتر معرفي شدند اظهار كرد: مراسم تقدير از پژوهشگران و پژوهش‌هاي برتر آموزش و پرورش 26 دي 1385 در سالن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش با اشاره به اين‌كه ماهيت تحقيق براي آموزش و پرورش ارزش محسوب شده و حمايت از معلمان پژوهنده را صرفاً در هفته‌ي پژوهش دنبال نمي‌كنند تأكيد كرد: ما به‌دنبال بلند كردن پرچمي هستيم كه پژوهش‌ و پيمايش‌هاي تحقيقاتي در جامعه مهم شمرده شوند چرا كه معتقديم ارزش‌گذاري به اصل پژوهش منهاي پژوهشگر است.
وي با اشاره به تقدير از 5 پژوهش برتر - كه قابليت اجرايي و عملياتي دارند - اذعان كرد: هم‌چنين سه پژوهشگر برتر نيز انتخاب و به وزارت علوم براي تقدير معرفي شدند؛ هم‌چنين يك پژوهشگر ويژه نيز - كه در عرض يك‌سال 23 مقاله در مجله‌هاي علمي برتر چاپ كرده است اما در جدول وزارت علوم به حد نصاب لازم نرسيده - به تشخيص آموزش و پرورش مورد تقدير ويژه قرار خواهد گرفت.
«اسلاميه» با بيان اين‌كه شخصاً به‌دنبال افزايش تعداد 9 معلم پژوهنده‌اي كه مورد تقدير قرار خواهند گرفت به 13 نفر است تصريح كرد: با توجه به اين‌كه تاكنون تنها از دانش‌اموزان برنده‌ي جشنواره‌ي خوارزمي تقدير مي‌شد لذا طرحي در دست پژوهشگاه آموزش و پرورش است كه براساس آن از سال آينده دانش‌اموزان پژوهنده‌اي كه علاوه بر مطالعه قوي داراي طرح‌هاي پژوهشي، اختراعات و ... ثبت شده هستند نيز مورد تقدير قرار بگيرند.
وي با بيان اين‌كه در سال جاري از دو دانش‌اموز ويژه نيز - كه در اختراعات رايانه‌اي رتبه‌ي اول آسيا را به خود اختصاص داده‌اند - تقدير خواهد شد اذعان كرد: شعار امسال هفته‌ي پژوهش «پژوهش براي تحقق مدرسه‌ي زندگي» است.
رئيس پژوهشگاه آموزش و پرورش ضمن تشريح فعاليت‌هاي پنج‌گانه‌ي اين پژوهشگاه خاطر نشان كرد: راهبري،‌ هدايت، نظارت و بررسي عملكرد كليه‌ي شوراهاي تحقيقاتي استان‌ها و رصد كاربستي كردن يافته‌هاي آن‌ها،‌ تشكيل كميته‌ي پژوهش و معاونت‌هاي ستاد آموزش و پرورش براي پاسخگويي به نيازهاي علمي، پيمايشي، مقايسه‌اي و اسنادي آن‌ها و مستندسازي فعاليت معاونت‌ها، به‌روز كردن دانش‌اموزان، معلمان و محققان حوزه‌ي آموزش و پرورش و در نتيجه ارتباط با 64 كشور پيشرفته از اين جهت، حضور در دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و تحقيقاتي و توسعه‌ي اصل پژوهش از جمله وظايف اين پژوهشگاه است.
وي با اشاره به تصويب لايحه‌ي پيشنهادي دانشمندان ايراني به مجمع جهاني IEA در خصوص توسعه‌ي اصل پژوهش اظهار كرد: به‌علاوه پژوهشگاه آموزش و پرورش تاكنون با 64 كشور پيشرفته جهان ارتباط پژوهشي، فعاليت تحقيقاتي، تدويني،‌ نگارشي و ويراستاري كتب داشته است؛ هم‌چنين بر اساس مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي پژوهشگاه آموزش و پرورش عضو مجمع بين المللي IEA محسوب شده و هيأت وزيران نيز مجوز داده است تا ايران حق عضويت سالانه خود را در اين مجمع پرداخت كند.

 

سخنگوي دولت خبر داد: معاون علمي رئيس‌جمهور به‌زودي معرفي مي‌شود
19/10/1385
تشكيل معاونت علمي رياست‌جمهوري تصويب شده و حكم معاون مربوطه به‌زودي صادر مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر غلامحسين الهام» سخنگوي دولت با بيان اين مطلب درباره‌ي حيطه‌ي فعاليت معاون علمي رئيس‌جمهور - كه رئيس «بنياد ملي نخبگان» نيز خواهد بود - گفت: علاوه بر «بنياد نخبگان»، تمام حوزه‌هاي علمي و فناوري مربوط به رياست‌جمهوري نيز در اين معاونت متمركز خواهد شد.
گفتني است براساس مصوبه‌ي ايجاد معاونت علمي رئيس‌جمهور - كه در پانصد و نود و سومين جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به‌تصويب رسيده و از سوي رئيس‌جمهور و رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ شده است - اساس‌نامه‌ي بنياد ملي نخبگان اصلاح و با تكميل مواد 5 و 8 آن، رئيس بنياد از اين پس به‌عنوان معاون رئيس‌جمهور در امور علمي فعاليت خواهد كرد.
بنياد داراي شخصيت حقوقي مستقل است و به‌صورت مؤسسه‌ي دولتي و منحصراً براساس مقررات اين اساس‌نامه تحت‌نظر رئيس‌جمهور اداره مي‌شود.
«دكتر پرويز داودي» معاون اول رئيس‌جمهور نيز در مراسم تقدير از برگزيدگان هشتمين جشنواره جوان خوارزمي با اعلام ايجاد معاونت جديد رئيس‌جمهور گفته بود، معاونت خاص مسائل علمي شامل نواوري‌ها وفناوري‌ها با هدف حمايت بيش‌تر از پژوهشگران، نواوران و نخبگان در رياست‌جمهوري شكل مي‌گيرد تا با امكاناتي كه رئيس‌جمهوري در اختيار دارد حمايت بيش‌تري از محققان انجام شود.

متن كامل خبر

 

به‌همت دانشمندان ژنتيك، گاوهاي مقاوم به «جنون گاوي» توليد شدند
11/10/1385
دانشمندان به‌كمك علم مهندسي ژنتيك موفق به توليد و پرورش گاوهايي شده‌اند كه در برابر بيماري جنون گاوي مقاوم هستند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان ژاپني و امريكايي با همكاري يكديگر موفق به توليد اين گاوها شده‌اند كه مي‌توان از آن‌ها محصولات و فراورده‌هاي لبني، ژلاتين و ساير محصولات دامي عاري از جنون گاوي بدست آورد.
محققان با انتشار جزويات اين پژوهش در مجله‌ي «نيچر بيولوژي» اعلام كردند كه اين گاوها در سن 20 ماهگي سلامت هستند و اسپرم‌هاي گاوهاي نر جنين‌هاي سالم و طبيعي توليد مي‌كند كه براي بارور كردن گاوهاي ماده مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
اين گاوها در سيستم عصبي خود فاقد پروتئيني هستند كه عامل بروز بيماري جنون گاوي است.
بيماري جنون گاوي در حال حاضر درماني ندارد و همواره كشنده است.

متن كامل خبر

 

رئيس مؤسسه‌ي‌ تحقيقات واكسن و سرم‌سازي رازي منطقه‌‌ي جنوب غرب: توليد آزمايشگاهي آنتي‌ونوم مونووالان براي عقرب‌هاي گاديم و سياه در مؤسسه آغاز مي‌شود
11/10/1385
رئيس مؤسسه‌ي‌ «تحقيقات واكسن و سرم‌سازي رازي» - منطقه‌ ي جنوب‌غرب - اهواز هزينه‌ي تأسيس «ايستگاه تحقيقات بندپايان و آزمايشگاه رفرانس عقرب كشور» را حدود 200 ميليون تومان عنوان كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر عليرضا طاهري» در حاشيه‌ي افتتاح «ايستگاه تحقيقات بندپايان و آزمايشگاه رفرانس عقرب كشور» گفت: « اين مبلغ از محل اعتبارات ملي تأمين شده است».
وي اظهار داشت: «با توجه به مشكلات عديده‌اي كه در رابطه با انگل‌هاي خارجي و بندپايان اعم از: «حشرات»، «عنكبوتيان» و به‌خصوص «عقرب» وجود دارد بخشي از فعاليت‌هاي تحقيقاتي خود را در اين جهت كه خود عمده مشكل و معضل حياتي استان است، قرار داديم».
«طاهري» افزود: «ضرورت اين مسأله، خود زمينه براي تأسيس نخستين «ايستگاه تحقيقات بندپايان و آزمايشگاه رفرانس عقرب» - به‌عنوان يك آزمايشگاه ملي- در سطح كشور را ايجاد كرد كه اميدواريم با فعاليت‌هاي اين مركز بتوانيم مشكلات موجود در اين باره در كشور را حل و فصل كنيم».
«دكتر شاهرخ نويدپور» معاون آموزشي، پژوهشي «مؤسسه‌ي تحقيقات واكسن و سرم‌سازي رازي» منطقه‌ي جنوب غرب اهواز نيز در خصوص فعاليت‌هاي بخش تحقيقات بندپايان مؤسسه اظهار داشت: «ايستگاه تحقيقات بندپايان اين مؤسسه با توجه به اهميت بندپايان در استان خوزستان – به‌ويژه بحث عقرب - از سال گذشته به‌صورت رسمي فعاليت خود را آغاز كرد».
وي افزود: «سيزده گونه از 25 گونه عقرب يافت شده در ايران در استان خوزستان وجود دارند. البته تنها شش‌گونه‌ «عقرب خطرناك» در كل كشور موجود است كه تمام آن‌ها در اين استان يافت مي‌شوند».
«نويدپور» گفت: «همين امر باعث شده است كه سالانه بيش از 25 تا 30 هزار مورد عقرب‌زده را در استان داشته باشيم. اهميت همين موضوع باعث تصويب تأسيس «ايستگاه تحقيقات بندپايان» در اين مؤسسه طي سال گذشته شد؛ هدف از تشكيل ايستگاه، تحقيقات جامع و كاربردي در زمينه‌ راه‌هاي شناسايي، كنترل و پيشگيري راه‌هاي عقرب‌زدگي است».
وي ادامه داد: «هم‌چنين مطالعه‌‌ي «سم عقرب» و «مكانيسم سم در بدن افراد گزيده شده» نيز از ديگر اهداف تأسيس اين ايستگاه است».
«نويدپور» تصريح كرد: «از اواخر پاييز، عقرب‌ها توسط صياد، شكار شده و پس از سم‌گيري و ليوفيليزه شدن سموم، به «مؤسسه‌‌ي رازي حصارك كرج» ارسال شده و سپس طي فرايندي خاصي - كه شامل تزريق‌ آن‌ها به اسب، ‌خون‌گيري و تصفيه است - ‌تيتر شده و به پادزهر تبديل مي‌شود. سرانجام به‌صورت آمپول‌هاي 5cc در اختيار مراكز درماني بهداشتي قرار مي‌گيرد».
او تصريح كرد: «البته در سال گذشته، موافقت شروع كار آزمايشي توليد «آنتي‌ونوم» را از مؤسسه‌‌ي رازي گرفتيم و اميدوار هستيم كه امسال بتوانيم با فراهم شدن مقدمات، بحث توليد آزمايشي آنتي‌ونوم مونووالان را براي عقرب «همي‌اسكورپيوس لپتوروس» (گاديم) و عقرب «آندروكتنوس كراسيكودا» (عقرب سياه) ‌را در استان خوزستان راه‌اندازي كنيم تا بتوانيم نيازهاي منطقه را از نظر آنتي‌ونوم‌هاي مونووالان تأمين نماييم».
مسؤول ايستگاه تحقيقات بندپايان افزود: «اين مركز داراي چهار بخش تحقيقات بندپايان - كه خودداري سه قسمت آزمايشگاه تحقيقات كنه، آزمايشگاه تحقيقات دوبالان و آزمايشگاه تحقيقات عقرب و سم‌شناسي است - بخش تحقيقات سلولي مولكولي - كه شامل مطالعات پروتوميكس و مطالعات مولكولي روي بندپايان است -، بخش تحقيقات عقرب - كه شامل سالن عقرب، اتاق سم‌گيري و ليوفيليزاسيون است - و بخش مديريت است».

متن كامل خبر

 

به همت يك دانشجوي پژوهشگر، يكي از گونه‌هاي شقايق ماهيان براي نخستين بار در ايران تكثير شد
06/10/1385
بررسي تنوع شقايق‌ماهيان خليج فارس به‌همت يك دانشجوي واحد علوم تحقيقات دانشگاه آزاد به تكثير گونه‌اي ديگر از اين ماهيان در محيط آزمايشگاهي و به‌صورت مصنوعي در كشور منجر شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حضور شقايق‌ماهي‌ها از سال‌ها قبل در خليج فارس مشخص شده بود ولي اولين گزارش رسمي در قالب يك مقاله‌ي علمي در سال 1379 توسط «كيوان حضايي» تنظيم شده است و در آن به حضور دو گونه شقايق ماهيان با نام‌هاي ذيل اشاره شده است.
Amphiprion Clarkii
Amphiprion Sebae
«كيوان حضايي» دانشجوي دكتري بيولوژي درياي واحد علوم و تحقيقات درباره‌ي بررسي خود بر تنوع شقايق‌ماهيان خليج فارس گفت: شقايق ماهيان متعلق به راسته‌ي Perciformes، ‌بزرگ‌ترين و متنوع‌ترين راسته‌ي ماهيان مهره‌دار استخواني و خانواده‌ي پرجمعيت Pomacentridae مي‌باشد.
از حدود 29 گونه‌ي شقايق‌ماهي شناسايي شده در سطح جهان، 28 گونه متعلق به جنس Amphiprion و تنها يك‌گونه متعلق به جنس Premnas است.
وي كه در راستاي مطالعه‌ي خود اقدام به ايجاد استخر مصنوعي كرده است در ادامه تصريح كرد: اين ماهي‌ها جزو پرطرفدارترين، بهترين و زيباترين آبزيان زيستي محسوب مي‌شوند و تكثير آن‌ها در محيط‌هاي مصنوعي علاوه بر «كاستن فشار موجود روي ذخاير طبيعي آن‌ها» و «امكان ساير مطالعه‌هاي آزمايشگاهي» در مورد اين آبزيان، از قابليت درامدزايي و ايجاد اشتغال قابل‌توجهي نيز برخوردار است.
به‌گفته‌ي «حضايي»، تكثير و پرورش شقايق‌ماهي ‌داراي پيچيدگي‌ها و دشواري‌هاي خاص خود است و اين تكثير در محيط آزمايشگاهي براي اولين بار در خاورميانه، آسياي ميانه و غربي صورت گرفته است.
وي خاطر نشان كرد: در اين بررسي با توجه به وجود شقايق‌هاي دريايي و درپي آن در سه جزيره‌ي لارك، فارور و كيش به‌عنوان ايستگاه نمونه برداري انتخاب شده‌اند و صيد نمونه‌ها با كمك تور دستي انجام شده است.
به‌گفته‌ي «حضايي» زمان صيد نمونه‌ها با توجه به مشاهده‌ها و تجربه‌هاي قبلي مبني بر وجود بيش‌ترين تعداد شقايق‌ماهي، در پايان شهريور 1385 انتخاب شده و شناسايي نمونه‌ها پس از بررسي ويژگي‌هاي دخيل در اين امر با كليدهاي شناسايي معتبر ماهيان مانند: كليدهاي شناسايي سازمان خوارو بار جهاني (FAO) در منطقه‌ي 51 (منطقه شمال‌غرب و غرب اقيانوس هند) و كتاب ماهيان دريايي اسميت مورد ارزيابي و شناسايي قرار گرفتند.
بنابراين گزارش، وي افزود: نتيجه ي بررسي شامل شناسايي دو گونه‌ي (Amphiprion Sebae و Amphiprion Clarkii) در آب‌هاي خليج فارس بود كه گونه‌ي Amphiprion Clarkii قبلاً در اين منطقه گزارش شده ولي گونه‌ي Amphiprion Sebae به‌صورت دقيق گزارش نشده بود.
«حضايي» با بيان اين مطلب كه هر دو گونه‌ي مورد بررسي از نظر تأمين غذا براي انسان داراي كاربرد نيستند گفت: اين گونه‌ها علاوه بر «ارزش اكولوژيك» در جايگاه خود، ‌از مهم‌ترين گونه‌هاي ماهيان زينتي دريايي هستند و ويژگي اخير و عدم توجه به برداشت اصولي از ذخاير محدود آن‌ها، ظاهراً جمعيت اين گونه‌ها را تحت‌تأثير قرار داده و حفظ ذخاير آن‌ها مستلزم انجام مطالعه‌ي مناسب و دقيق در اين زمينه است.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 28    بازديد امروز: 12    كل بازديدها: 153448
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما