<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] صفحه بعد>>
                   

استفاده از تفنگ‌هاي «بيوليستيك» (Biolistic) براي انتقال نانوذرات به درون سلول‌هاي گياهي
28/03/1386
براي انتقال نانوذرات به درون سلول‌هاي گياهي از تفنگ‌هاي «بيوليستيك» (Biolistic) استفاده شد.
به‌گزارش سايت ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو، در حال حاضر بيش‌تر تحقيقات نانوبيوتكنولوژي بر روي كاربردهاي پزشكي در انسان متمركز شده است. از آن‌جا كه تمايل به استفاده از فناوري نانو در بخش كشاورزي در حال افزايش است تحقيقات علوم گياهي با تمركز بر روي ژنتيك گياهي جهت بهبود محصولات به يكي از اهداف ويژه‌ي فناوري تبديل شده است.
اين گزارش مي‌افزايد: سلول‌هاي گياهي از جهات مختلف از سلول‌هاي حيواني متمايز هستند كه مهم‌ترين آن‌ها وجود ديواره‌ي سلولي پيرامون سلول‌هاي گياهي است كه باعث ايجاد نوعي محافظ ساختاري و مكانيكي براي آن‌ها مي‌شود.
اين ديواره‌ي سلولي عمدتاً از «پلي‌ساكاريدها» و «سلولز» ساخته شده است. به‌دليل وجود اين ديواره، «ويروس‌ها» هيچ راهي براي ورود به درون اين سلول‌ها ندارند و براي جابه‌جايي وابسته به ايجاد آسيب‌هاي مكانيكي يا دانه‌هاي آلوده هستند.
در حال حاضر محققان از نانوذرات سيليكاي داراي فعاليت سطحي به‌عنوان نانوحامل‌هاي غيرويروسي جهت انتقال داروها و DNA به درون سلول‌هاي حيواني استفاده مي‌كنند.
در اولين مطالعه جهت به‌كارگيري نانوذرات متخلخل به‌منظور رهاسازي كنترل شده داخل سلولي و انتقال ژن‌ها در گياهان، محققان از نانوذرات سيليكا براي عبور از ديواره‌ي سلولي و انتقال مواد همراه به‌درون سلول‌ها استفاده كردند.
اين محققان اعلام كردند كه با ايجاد تغييراتي در نانوذرات سيليكاي متخلخل - كه براي انتقال مواد به درون سلول‌هاي حيوانات در محيط كشت سلولي استفاده مي‌شوند - موفق شده‌اند كه نانوابزاري براي انتقال دو نوع ماده‌ي زيستي مختلف به درون سلول‌هاي گياهي بسازند.
اين افراد ابتدا با افزودن ماده‌ي «تري‌اتيلن‌ گليكول» به اين نانوذرات امكان عبور آن‌ها را از ديواره‌ي سلولي سلول‌هاي گياهي را فراهم ساختند.
در مرحله‌ي بعد، منافذ اين ذرات را با ماده‌ي «بتااستراديول» (آغازكننده‌ي بيان ژن‌ها) پُر و به‌كمك نانوذرات طلا از خروج اين ماده از منافذ جلوگيري كردند.
البته نانوذرات طلا با افزودن چگالي مجموعه‌ي فوق به نفوذ ذره به درون ديواره نيز كمك مي‌كنند. در پايان نانوذرات با مولكول‌هاي DNA روكش شدند.
اين DNA حاوي ژن مربوط به يك پروتئين با «فلورسانس سبز» بود. در حقيقت «بتااستراديول» به فعال شدن اين ژن كمك مي‌كند.
به‌كمك روشي كه اين محققان «تفنگ بيوليستيك» نامگذاري كرده‌اند سلول‌هاي گياهي را با نانوذرات متخلخل حاوي مواد ذكر شده بمباران كردند. در درون سلول‌ها با جدا شدن نانوذرات طلا و آزادشدن «بتااستراديول» ژن نامبرده تحت شرايط كنترل شده فعاليت خود را آغاز مي‌كند.

 

كنترل رهاسازي داروها به‌كمك نانوحباب‌ها
28/03/1386
محققان توانستند رهاسازي داروها را به‌كمك نانوحباب‌ها كنترل كنند.
به‌گزارش سايت ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو، «استنت»‌ها از انواع ابزارهاي كاشتني با كاربرد پزشكي هستند كه به‌عنوان مثال از بسته شدن عروق بعد از جراحي جلوگيري مي‌كنند.
يكي از مشكلات استفاده از «استنت»‌ها سازگاري زيستي آن‌ها با بدن است چرا كه بدن ما به هر جسم خارجي حمله كرده و آن را رد مي‌كند.
شركت «اف. زد. دي» (FZD) روش جديدي را براي ايجاد تخلخل‌هاي نانو در سطح «استنت»‌ها از طريق ايجاد تعداد زيادي نانوحباب ابداع كرده است. اين افزايش سطح امكان ذخيره‌سازي بيش‌تر دارو و آزادسازي آهسته‌ي آن را ممكن مي‌سازد.
در روش ابداعي محققين شركت «اف. زد. دي» (FZD) تعداد بسيار زيادي سوراخ‌هاي كوچك با قطر حدود چند ده تا چند صد نانومتر در سطح استيل ضدزنگ ايجاد مي‌شود. اين افزايش سطح به‌دليل ايجاد تخلخل - علاوه بر افزايش مقدار داروي نگهداشته شده - سازگاري زيستي مواد و ابزارهاي كاشتني در بدن را افزايش مي‌دهد.
اين روش مبنايي براي ساخت نسل جديد «استنت»‌هاي حاوي دارو در شركت «بوستون ساينتيفيك» شده است.

 

موفقيت پژوهشگران ايراني در توليد رگ مصنوعي نانوساختار
27/03/1386
پژوهشگران يك مركز تحقيقاتي خصوصي کشورمان براي نخستين بار با بهره‌گيري از تکنيک‌هاي نانوفناوري و مهندسي بافت موفق به توليد نوعي رگ مصنوعي با ويژگي‌هاي منحصر به فرد شدند که به گفته‌ي محققان با توجه به پيشرفت‌هاي فزاينده در زمينه‌ي سلول‌هاي بنيادي اميد مي‌رود نتايج اين طرح در آينده‌اي نزديک در جهت کمک به بيماران نيازمند به پيوند عروق قابل استفاده باشد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر مهران كفاش» معاون مركز تحقيقاتي بن ياخته در اين زمينه اظهار كرد: ما به‌عنوان نخستين مركز در کشور موفق به توليد رگ مصنوعي نانو ساختار شديم كه نمونه‌ي اوليه‌ي آن حدود 9 ماه پيش در گردن يك گوسفند پيوند زده شد كه براساس آخرين اكو گرفته شده در روز 24 خرداد 1386 اين رگ هم‌چنان به عملكرد طبيعي خود ادامه مي‌دهد.
وي با اشاره به همکاري محققان دانشگاه علوم پزشکي تهران در بخشي از اين طرح (مرحله‌ي پيوند رگ) افزود: اين مركز با هدف ارائه‌ي تحقيقات در حوزه‌ي علوم نوين و دستيابي به محصولات كاربردي جهت درمان بافت‌هاي آسيب‌ديده با جذب نخبگان علمي و صنعتي از حوزه‌هاي علوم پايه، فني و مهندسي و پزشكي و نيز ورود به فناوري‌هاي نو از جمله: نانوتكنولوژي و بيولوژي سلول‌هاي بنيادي به‌عنوان اولين مركز خصوصي فعاليت خود را از سال 84 در حوزه‌ي مهندسي بافت و علوم نوين آغاز كرد.
«دكتر يوسف محمدي» رئيس گروه پژوهشي بيومتريال و نانوتكنولوژي مرکز و سرپرست پروژه‌ي رگ مصنوعي نيز ‌اظهار كرد: در دنياي پزشكي در موارد متعددي پيوند عروق ضرورت مي‌يابد كه در حال حاضر بدين‌منظور عروق غيرتخريب‌پذير به‌صورت پروتز و در مدت زمان مشخصي پيوند زده مي‌شود که تهيه‌ي اين عروق تكنولوژي بالايي را مي‌طلبد و ساخت آن با قيمت بالا در انحصار چند شركت برجسته‌ي دنياست.
وي افزود: طي 40 سال گذشته، مفهوم جديدي در دنيا مطرح شد كه از سلول‌هاي خود فرد براي درمان بيماري‌ها استفاده شود و در اولين گام‌ها، تزريق مستقيم سلول‌هاي كشت داده شده در محيط آزمايشگاه به بافت آسيب ديده‌ي بيمار انجام شد اما در 20 سال گذشته، استراتژي جديدي تحت‌عنوان فناوري مهندسي بافت در دنيا مطرح شده است كه به‌دنبال ساخت بافت‌هاي طبيعي در محيط آزمايشگاه از سلول‌هاي خود شخص مي‌باشد و اولين بافتي كه با به‌کارگيري مهندسي بافت با موفقيت در محيط آزمايشگاه توليد شد بافت پوست مي‌باشد.
اين محقق خاطرنشان کرد: مهندسي بافت از سه جزو اصلي شامل: داربست، سلول و فاكتورهاي رشد تشكيل شده كه در سال‌هاي اخير جز چهارمي تحت‌عنوان «سيستم‌هاي كشت» (Bioreactor) اضافه شده است.
«دكتر محمدي» تصريح كرد: داربست يك محيط به‌شدت متخلخل و تخريب‌پذير مي‌باشد كه سلول‌ها پس از كشت در داخل داربست به‌سرعت رشد كرده و با تخريب داربست، بافت طبيعي از سلول‌هاي كشت شده در محيط آزمايشگاه توليد مي ‌شود و در اين مركز با كمك تكنيك مهندسي بافت، عروق با قطر كوچك (1، 2 تا 5 ميلي‌متر)، هيبريدي متشكل از سه پليمر طبيعي و سنتزي، دو لايه و نانوساختار در آزمايشگاه ساخته شد و سلول‌ها روي آن قرار گرفته‌اند كه در مراحل بعدي آزمايش به رگ طبيعي تبديل مي‌شود.
بنابراين گزارش، وي در بيان خواص اين عروق گفت: عروق ساخته شده اين امكان را مي‌دهند كه سلول‌هاي سنگ فرشي داخل عروق (اندوتليال) در سطوح داخلي داربست و سلول‌هاي عضلاني در سطوح خارجي كشت داده شوند كه در ابتدا آن را به شريان اصلي گوسفندي پيوند زديم و موفق به تحمل فشار خون بالا شد و به‌مرور زمان و پس از شش ماه شروع به تخريب كرده و تا دو سال مي‌تواند پاسخگو باشد.
«دکتر محمدي» تأكيد كرد: هدف اين مركز توليد انبوه نبوده بلكه هدف ارائه‌ي محصولات دانش‌محور است و پيش‌بيني مي‌شود كه حداقل سه‌سال و حداكثر 10 سال ديگر باليني شود و هدف ما كشت سلول‌هاي «سنگ‌فرشي» و سلول‌هاي عضلاني در دو طرف اين رگ است كه در صورت اين موفقيت پيوند اصلي انجام مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد: آزمون‌هاي صورت گرفته بر روي مدل‌هاي حيواني (شريان اصلي گردن گوسفند) نشان داده است كه اين عروق از خواص مكانيكي به‌ويژه الاستيسيته‌ي بالايي برخوردار بوده و از نقطه‌نظر خواص فيزيكي، شيميايي، بيولوژيكي و مورفولوژيكي از شرايط مطلوبي برخوردار هستند و در حال حاضر عمليات مربوط به كشت سلول‌هاي اندوتليال در داخل اين عروق مصنوعي و سلول‌هاي عضلاني در سطوح خارجي عروق به‌وسيله‌ي بيوراكتورهاي ويژه - كه توسط اين مركز طراحي و ساخته شده است - در حال انجام است.
وي ادامه داد: با توجه به استفاده از سلول‌هاي بنيادي و ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين دسته از سلول‌ها اميد است تا در آينده‌اي نزديك از نتايج اين پروژه براي افراد نيازمند به پيوند عروق استفاده شود.
وي در پايان خاطر نشان كرد: علاوه بر داربست‌هاي تخريب‌پذير، عروق مصنوعي، غيرتخريب‌پذير نيز با استفاده از اين تكنيك طراحي و ساخته شده است و در حال تحقيق بر روي بافت عصب، استخوان، غضروف، كبد و پوست توليد هستيم.
«دكتر كفاش» معاون مركز تحقيقاتي بن ياخته نيز در ادامه درباره‌ي ساير فعاليت‌هاي اين مرکز گفت: اين شرکت داراي سه بخش تحقيقاتي بيولوژي سلول‌هاي بنيادي، گروه پژوهشي بيومتريال و نانوتكنولوژي و گروه پژوهشي بيولوژي مولكولي است که در گروه پژوهشي بيولوژي، سلول‌هاي بنيادي به مهندسي بافت و توليدات اين حوزه با بررسي انواع سلول‌هاي بنيادي شامل سلول‌هاي جنيني، بند ناف و بزرگسال و نيز تهيه‌ي داربست‌هاي زيست سازگار و زيست تخريب‌پذير پرداخته مي‌شود.
هم‌چنين در گروه بيومتريال و نانوتكنولوژي متولي تحقيقات مرتبط با طراحي، ساخت و شناسايي و اصلاح خواص بيومتريال‌هاي مورد استفاده در پزشكي است.
وي خاطرنشان کرد: گروه تحقيقاتي بيولوژي مولکولي طرح‌هاي تحقيقاتي در زمينه‌ي تعيين پروفايل بيان ژن‌هاي اختصاصي سلول، تعيين پروفايل miRNAهاي سلولي با تکيه بر تکنيک‌هاي بومي و تأييد شده و نيز طراحي و ساخت وکتورهاي اختصاصي بافت متمرکز شده است.
«کفاش» در پايان تصريح كرد: بهره‌گيري از تكنيك‌هاي مهندسي بافت و توليد بسترهاي نانومتري زيست تخريب‌پذير از موفقيت‌هاي سال گذشته اين مركز بود كه موفق به كشت و تكثير سلول‌هاي بنيادي و توليد بافت پوستي به‌منظور ترميم بافت‌هاي آسيب‌ديده شديم.

متن كامل خبر

 

پياده‌روي موجب افزايش توده‌ي استخواني ران و کاهش احتمالي شکستگي
27/03/1386
ورزش و تغذيه‌ي صحيح علاوه بر فوايد بسيار زياد براي بدن، کم هزينه بوده و روش مناسبي براي پيشگيري و درمان استئوپروز (پوکي استخوان) به‌شمار مي‌رود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «معصومه عابدزاده» پژوهشگر با مطالعه بر روي تأثير ورزش در پيشگيري از استئوپروز (پوکي استخوان) که در پنجمين کنگره‌ي پزشکي ورزشي مطرح شد، گفت: استئوپروز يکي از مشکلات مهم سلامتي به‌خصوص در زنان است که تخمين زده مي‌شود در 20 سال آينده بيش از 40 ميليون زن در دنيا به اين بيماري مبتلا شوند.
وي با اشاره به اين مطلب که ورزش کردن زنان به‌خصوص در دوران سالمندي بسيار با اهميت است افزود: ورزش موجب تحريک استئوپلاست‌ها و استخوان‌سازي شده و برنامه‌هاي ورزشي هم‌چون: تمرينات تعادلي، قدرتي و کششي باعث افزايش استحکام استخواني مي‌شود.
وي ادامه داد: در اين زمينه، ورزش‌هاي هوازي از جمله: پياده‌روي بسيار توصيه شده است و به‌نظر مي‌رسد که پياده‌روي موجب افزايش توده‌ي استخواني ران و کاهش احتمالي شکستگي شود.
«عابدزاده» در ادامه افزود: نتايج مطالعه‌اي در کشور فنلاند نشان مي‌دهد که زنان يائسه با 30 دقيقه قدم زدن در روز و انجام ورزش‌هاي مقاومتي دوبار در هفته مي‌توانند قابليت انعطاف و تعادل بدن را افزايش داده و فشار خون و چربي خون را کاهش دهند.
در مطالعه‌ي ديگري در آلمان مشخص شد که با انجام ورزش و مصرف کلسيم و ويتامين D، تراکم استخوان در مهره‌هاي کمري به‌ميزان زيادي افزايش مي‌يابد.
«عابدزاده» در پايان گفت: هم‌چنين مطالعه‌ي دو ساله اين تحقيق نشان مي‌دهد که دوبار ورزش در هفته، قدرت ماهيچه‌ها را افزايش و ميزان از دست رفته‌ي استخوان و درد کمر را کاهش خواهد داد.

متن كامل خبر

 

محلول شکر معمولي بهترين منبع سوخت در پيل‌هاي سوختي زيستي!
26/03/1386
محققان دانشگاه «سنت لوييس» نوعي پيل سوختي زيستي ساخته‌اند كه مي‌تواند با هر منبع شكر كار كند و مدت زمان كار كردن آن نيز سه تا چهار برابر طولاني‌تر از يك باتري يون، ليتيم متداول است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر شلي مينتر» الكتروشيميدان دانشگاه «سنت‌ لوييس» از جمله محققاني است كه از سال‌ها پيش به كار بر روي انواع پيل‌هاي سوختي زيستي در گستره‌ي وسيعي از سوخت‌ها از الكل تا روغن سويا پرداخته است.
وي در دويست و بيست و نهمين همايش ملي اين مجمع در سال 2005 از ساخت «بيوآند» با پايه‌ي «فروكتوز» كه با تثبيت «فروكتوز هيدروژن‌زدايي شده» بر غشاي «نفيوني» اصلاح شده با «تترابوتيل آلومينيوم برميد» ايجاد شده است خبر داده بود.
تحقيقات كنوني بر توسعه‌ي غشاهاي آب گريز «كيتوسان» براي تثبيت آنزيم متمركز است. «كيتوسان پلي ساكاريدي» تهيه شده از «كيتن» (عنصر كليدي در اسكلت بدن سخت‌پوستان)‌ است كه بنابر ادعاي «مينتر»، باتري‌هاي ساخت او پر قدرت‌ترين و طولاني مدت‌ترين باتري‌ها از اين دست هستند.
چنان‌چه اين باتري‌ها پس از انجام آزمون‌هاي بيش‌تر، نتايج قابل قبولي داشته باشند در طي 3 تا 5 سال آينده مي‌توانند تجاري شوند.
بنابراين گزارش، محققان پس از آزمايش باتري‌هاي مختلفي كه با گستره‌ي وسيعي از سوخت‌ها مثل: «شكر»، «نوشابه‌ي گاز رفته»، «مخلوط نوشيدني‌ها» و «صمغ درخت» كار مي‌كنند به اين نتيجه دست يافتند كه «شكر معمولي» (ساكاروز) محلول در آب بهترين منبع سوخت بوده و پيل‌هاي سوختي زيستي مي‌توانند در بسياري از كاربردهاي الكترونيكي قابل حمل مثل: رايانه‌ها، جايگزين باتري‌هاي يون، ليتيم شوند.
كارهاي آتي شامل تصحيح عملكرد باتري‌ها براي شرايط متفاوت محيطي مانند دماي بالا و افزايش طول عمر مفيد آن‌هاست كه بودجه‌ي اين تحقيقات توسط وزارت دفاع امريكا تأمين شده و دكتر «مينتر» نيز شركتي را جهت تجاري‌سازي پيل‌هاي سوختي زيستي بر پايه‌ي آنزيم و سوخت الكل تأسيس كرده است.

متن كامل خبر

 

ساخت سلول مصنوعي براي توليد مکمل‌هاي غذايي
26/03/1386
گروهي از دانشمندان كره‌اي موفق به توليد يك سلول مجازي شده‌اند كه مي‌تواند اسيدهاي مورد استفاده در مواد آرام‌بخش موجود در غذا يا مكمل‌هاي رژيم غذايي را توليد كند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين دانشمندان اعلام كردند كه سلول مصنوعي ساخت دست بشر مي‌تواند مقادير زيادي از «اسيد سوسينيك» يا «روح كهربا» توليد كند.
اين اسيد مي‌تواند پس از فراوري به ماده‌ي اصلي براي توليد چاشني‌ها، نوشابه‌هاي بدون الكل، طعم‌هاي مصنوعي و محصولات شيميايي مختلف ديگر تبديل شود.
به‌گفته‌ي محققان اين كشف بسيار حايز اهميت است چرا كه اين ماده مي‌تواند جايگزين ميكروب‌هاي طبيعي براي توليد مواد بيولوژيكي مفيد در مقياس‌هاي صنعتي شود.
نتايج اين پژوهش در مجله‌ي «زيست فناوري و مهندسي زيستي بين‌المللي» منتشر خواهد شد.

متن كامل خبر

 

برنج تراريخته و مبارزه با وبا
24/03/1386
محققان ژاپني با انتقال ژني به ساختار ژنتيکي برنج موفق به توليد نوعي واكسن شدند كه مي‌تواند به‌گونه‌اي مؤثر و كارامد براي مقابله با بيماري كشنده‌ي وبا در كشورهاي در حال توسعه استفاده شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين واكسن برخلاف واكسن‌هاي متداول براي وبا كه تا زمان تزريق به بيمار بايد در يخچال نگهداري شوند تا چند سال در دماي معمولي اتاق قابل نگهداري است.
اين ويژگي باعث مي‌شود كه درمان‌هاي آزمايشي براي مقابله با اين بيماري آسان‌تر و با هزينه‌ي كم‌تر در مناطق مهم شيوع اين بيماري از جمله: آفريقا، امريكاي لاتين و بخشي از آسيا انجام شود.
در اين پژوهش محققان يك ژن باكتري وبا موسوم به «ويبريو كولرا» را وارد ژنوم گياه «برنج كيتاك» كردند.
اين گياه سپس سمي توليد كرد كه وقتي به موش‌ها تزريق شد در بدن موش در برابر باكتري اسهال‌اور وبا مصونيت ايجاد كرد.
اين واكسن برنجي هم‌چنين در برابر فرايند هضم توسط مايعات درون معده مقاوم است و حتي پس از نگهداري بلندمدت در دماي معمولي اتاق قابل استفاده باقي مي‌ماند.
باكتري وبا - كه معمولا از طريق آب و غذاي آلوده شيوع پيدا مي‌كند - منجر به بروز اسهال مي‌شود كه در صورت عدم درمان باعث از دست رفتن آب بدن و در نهايت شوك مي‌شود.
اين عفونت اگر با نمك‌هاي بازگرداننده آب بدن درمان نشود كشنده خواهد بود.
اين محققان مي‌گويند از آن‌جا كه دانه‌هاي برنج حاوي مقادير متفاوتي از اين واكسن هستند لذا براي اطمينان از دريافت دوز مناسب اين واكسن از برنج مزبور قرص‌هاي مناسب تهيه شود.

متن كامل خبر

 

آسيب رساندن قرص‌هاي اكستازي به توانايي صحبت كردن
24/03/1386
متخصصان تأكيد دارند مصرف ميزان كمي از قرص‌هاي اكستازي مي‌تواند به توانايي صحبت كردن فرد آسيب برساند.
به‌گزارش سلامت نیوز به‌نقل از خبرگزاري آلمان، متخصصان مركز پزشكي دانشگاه آمستردام هلند با بررسي جوانان 20 ساله‌اي كه قرص‌هاي اكستازي مصرف مي‌كردند دريافتند با مصرف اين قرص‌ها، توانايي صحبت كردن جوانان آسيب مي‌بيند به طوري كه جوانان توانايي گفتن 15 لغت پشت سر هم را - كه پيش از مصرف اين قرص‌ها داشتند - را ندارند.
بنابراين گزارش، قرص‌هاي اكستازي مي‌توانند صدمه‌هاي شديدي را به مغز وارد كنند كه اين صدمه‌ها حتي با مصرف ميزان كمي از اين ماده‌ي مخدر نيز بروز مي‌كند.

متن كامل خبر

 

جديدترين دستاوردها در زمينه‌ي كاربرد «سلول هاي بنيادي‌» و «فناوري نانو» در دندانپزشكي در كنگره‌ي انجمن دندانپزشكي ايران
23/03/1386
جديدترين يافته‌ها در زمينه ي ترميم دندان با كمك سلول‌هاي بنيادي در «چهل و هفتمين كنگره‌ي سالانه‌ي انجمن دندانپزشكي ايران» از روز سه شنبه 22 خرداد 1386 به‌مدت چهار روز در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي به بيش از پنج هزار نفر از دندانپزشكان سراسر كشور ارائه مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر مجتبي وحيد گلپايگاني» دبير اين كنگره با اعلام اين مطلب افزود: در اين كنگره هم‌چنين مباحث نوين در زمينه‌ي پيشگيري و درمان كنترل عفونت دهان و دندان، كاربرد ليزر در دندانپزشكي، بهداشت دهان و دندان و ... در قالب‌ سخنراني، پانل، پوستر و كارگاه‌هاي عملي به متخصصان معرفي مي‌شود.
وي افزود: در پانل ويژه‌ي اين كنگره، سخنرانان در مورد مطالبي هم‌چون «نانوتكنولوژي»، «دندانپزشكي زيبايي»، «درمان‌هاي مختلف» در دندانپزشكي مانند: «ايمپلنت» و «درمان ريشه‌ي دندان» (اندودنتيكس) به سخنراني پرداخته و با شركت‌كنندگان به بحث و تبادل اطلاعات مي‌پردازند.
دبير كنگره‌ي سالانه‌ي انجمن دندانپزشكي ايران اظهار داشت: معرفي درمان‌هاي جديد اندودونتيكس براي پُر كردن كانال ريشه دندان از سوي متخصصان اين رشته از ديگر برنامه‌هاي اين كنگره‌ي چهار روزه را تشكيل مي‌دهد.
«دكتر وحيد گلپايگاني» از «نانوتكنولوژين به‌عنوان شيوه‌ي نوين ديگري نام برد كه طي سال‌هاي اخير به ويژه در رشته‌ي دندانپزشكي بسيار تحول يافته است.
وي ياداور شد: پيشرفت مواد دندانپزشكي طي سال‌هاي اخير مرهون نانوتكنولوژي بوده است.
به‌گفته‌ي دبير چهل و هفتمين كنگره‌ي انجمن دندانپزشكي ايران، مواد جديد نانوتكنولوژي بسيار ريزتر و ميكروسكوپي‌تر از واحد «ميكرو» بوده كه افزايش دقت و بهبود نتيجه‌ي عمل را به‌همراه دارد.
وي عنوان كرد: شركت‌هاي مواد تجهيزات دندانپزشكي نيز با ارائه‌ي مواد و تجهيزات جديد دندانپزشكي به جامعه‌ي دندانپزشكان آنان را با دانش روز مواد و تجهيزات دندانپزشكي آشنا مي‌‌کند؛ به‌علاوه اين كنگره فرصت مناسبي براي تبادل افكار بيش از پنج هزار دندانپزشك را از سراسر كشور ميسر مي‌‌کند.

متن كامل خبر

 

تخريب سلول‌هاي سرطاني به‌كمك نانوبمب‌ها
23/03/1386
دانشمندان کره‌‌اي نانوبمب متخلخل سيليکوني ساخته‌اند که در اثر تابش نزديک مادون قرمز گرم شده و باعث انفجار سلول‌هاي سرطاني مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حال حاضر تحقيقات جديد در زمينه‌ي نوردرماني بر روي استفاده از نانولوله‌هاي کربني تک‌جداره ترکيبي با نور نزديک مادون قرمز براي توليد گرما و از بين بردن سلول‌هاي سرطاني متمرکز شده است.
محققان دانشگاه «اينها» در کره‌ي جنوبي به‌جاي نانولوله‌هاي کربني از نانومواد متخلخل سيليکوني استفاده کرده‌اند که به‌ادعاي آن‌ها به‌اندازه‌ي نانولوله‌هاي کربني گرما ايجاد مي‌کند در عين حالي که مقدار توليد انواع مختلف يون‌هاي اکسيژن فعال بسيار کم‌تر از حالت قبل مي‌باشد.
اين اکسيژن‌هاي فعال - که در جريان روش‌هاي مرسوم نوردرماني ايجاد مي‌شوند - باعث بروز يک‌سري عوارض جانبي در بيماران تحت‌درمان از جمله: حساسيت به نور، پوسته‌ريزي، تورم و قرمزي پوست در مجاورت نور مي‌شود.
اکسيژن فعال در بدن مي‌تواند با ساير ملکول‌هاي زيستي واکنش دهد و باعث تسريع روند پيري، تضعيف سيستم ايمني و در نهايت بروز يک‌سري بيماري‌هاي تحليل‌رونده‌ي عصبي شود.
مطالعه‌ي حاضر امکان استفاده‌ي عملي از سيليکون متخلخل به‌عنوان يک درمان جديد در سرطان‌ها را مطرح کرده است. با اين حال مطالعات زيادي هم‌چون ارزيابي سميت دارو بر جنين و انسان قبل از ورود به کارآزمايي باليني بايد انجام شود.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 55    بازديد امروز: 3    كل بازديدها: 153439
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما