<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] صفحه بعد>>
                   

تأسيس نخستين مؤسسه‌ي خيريه‌ي جهاني جراحي‌هاي ترميمي شكاف لب و دهان به همت دو دانشجوي ايراني دانشگاه «تگزاس»
07/05/1386
شكاف كام ‌و لب يا همان «لب شكري» اولين نقص چهره‌اي و چهارمين نقص مادرزادي در جهان است كه تقريبا از هر 600 نوزادي كه در جهان متولد مي‌شود يك نفر به اين عارضه مبتلاست.
به گزارش ايسنا، منشاء بروز اين عارضه عدم پيوند طرفين راست و چپ لب‌ها و سقف دهان نوزاد در ماه هاي آخر بارداري است. در برخي نوزادان اين قسمت‌ها به‌طور كامل به يكديگر متصل نمي‌شوند که در چنين مواردي كودك با قطع پيوند در لب بالايي متولد مي‌شود كه «شكاف لب» خوانده مي‌شود. نقص مادرزادي در كام نيز به‌عنوان «شكاف كام» ناميده مي‌شود و از آنجا كه رشد لب و كام دو عملكرد جداگانه هستند؛ لذا برخي كودكان مي‌توانند يك شكاف لب، يك شكاف كام يا انواعي از هر دو را داشته باشند.
در كشورهاي پيشرفته كودكاني كه با عارضه‌ي شكاف لب يا شكاف كام متولد مي‌شوند؛ بلافاصله يا مدت كوتاهي پس از تولد، تحت جراحي ترميمي قرار مي‌گيرند اما خانواده‌هاي بسياري خصوصاً در کشورهاي جهان سوم نمي‌توانند هزينه‌هاي چنين جراحي ترميمي را تأمين كنند و متأسفانه اين كودكان از همان سال‌هاي نخست زندگي علاوه بر رنج و ناراحتي ناشي از تغيير شکل صورت و مشكل‌ها و اختلال‌هاي عديده‌ در سيستم شنوايي، تنفسي، بلع غذا و كاهش ايمني دستگاه گوارشي در برابر ويروس‌ها با بسياري از مشكل‌هاي رواني- اجتماعي از قبيل اضطراب اجتماعي، تنهايي، افسردگي و بيگانگي از همسالان‌اشان نيز مواجه مي‌شوند و به اين ترتيب زندگي اين گروه از بيماران و خانواده‌هاي آن‌ها به شکلي بسيار نامطلوب تحت تأثير قرار مي‌گيرد.
آگاهي از اين درد و رنج‌ها و انديشه ستودني كمك به كاهش درد و رنج بيماران مبتلا به عارضه «لب شكري» و تسهيل درمان آن‌ها انگيزه‌اي براي دو دانشجوي جوان ايراني دانشگاه «تگزاس» شده كه با جلب ياري جمعي از متخصصان و اساتيد پزشكي در آمريكا مؤسسه خيريه‌اي را براي انجام جراحي‌هاي ترميمي كودكان متبلا و نيازمند راه‌اندازي کرده و فرصت لبخند را به اين لب‌هاي بيمار ارزاني كنند.
اعضاي داوطلب مؤسسه‌ي غيرانتفاعي «فرصت لبخند»(Chance To Smile) كه به همت «پريا اعتباري» و «مسعود سامان» با حمايت دانشكده‌هاي پزشكي و دندانپزشكي دانشگاه «تگزاس» و كمك‌هاي مردمي و پشتيباني برخي مؤسسات ديگر راه‌اندازي شده با سفر به نقاط مختلف جهان، جراحي‌هاي ترميمي را به‌صورت رايگان به افراد نيازمند ارائه مي‌كنند.
«پريا اعتباري» كه 24 سال دارد و از شش سالگي از ايران مهاجرت كرده و در حال حاضر دانشجوي سال پنجم دندانپزشكي دانشگاه علوم بهداشتي تگزاس است با اشاره به رنج‌ها و مشكلات عديده‌ي كودكان مبتلا به عارضه‌ي مادرزادي شكاف لب و كام اظهار داشت: به‌منظور رفع اين معضل و با هدف آگاهي هر چه بيش‌تر پزشكان، پرستاران و خانواده‌ها از اين مشكل‌ها در كم‌تر از يك سال گذشته اقدام به تأسيس مؤسسه‌ي غيرانتفاعي «فرصت لبخند» (Chance To Smile) كرديم كه در آن از تيم‌هاي مختلف پزشكي شامل دندانپزشك اطفال، جراح فك و دهان، جراح گوش و حلق و بيني، جراح پلاستيك و جراح اطفال استفاده مي‌شود.
وي با اشاره به حضور داوطلبانه‌ي متخصصان مختلف در اين مؤسسه براي انجام سفرهاي خارجي گفت: نخستين سفر در سپتامبر 2006 به مكزيك و دومين سفر در مارس 2007 به «نيكاراگوئه» انجام شد كه به دليل عدم برنامه‌ريزي تعداد كمي از بيماران را معاينه كرديم و همه‌گونه درمان اعم از چرك گوش تا جراحي لوزه انجام شد كه بسيار موفق‌تر از سفر اول بود اما هماهنگي تمامي متخصصان براي سفرهاي دو هفته‌ايي با مشكلات زيادي همراه است.
«اعتباري» در ادامه با بيان اين‌كه اين گروه از بيماران معمولاً خجالتي هستند و خصوصاً در سنين پائين به خاطر مشكلات زيبايي و بلع غذا به‌شدت از حضور در اجتماع پرهيز مي‌كنند، اظهار داشت: يكي از برنامه‌هاي مؤسسه اين است كه از طريق سايت خود اطلاعات عمومي و تخصصي پزشكي را درباره‌ي نحوه‌ي برخورد و غذا دادن به اين افراد را نيز ارائه كند تا زندگي اين بيماران را چه از نظر پزشكي و چه از روانشناسي ارتقاء دهيم.
«مسعود سامان»، ديگر دانشجوي ايراني بنيان‌گذار اين انجمن كه 25 سال دارد و نيز پس از اخذ مدرك كارشناسي خود در رشته‌ي علوم مغز و اعصاب، تحصيلات سال ششم پزشكي را در دانشگاه «تگزاس» پشت‌سر مي‌گذارد در خصوص علت ابتلاء برخي از نوزادان به اين عارضه گفت: علت عمده‌ي ابتلاء به اين بيماري سطح پايين تحصيلات و مسائلي نظير استعمال دخانيات، كمبود اسيد فوليك و ويتامين‌هاي مورد نياز بدن در دوره‌ي بارداري مادر است كه مشكلات مالي اين خانواده‌ها نيز به تمايل كم‌تر براي انجام جراحي‌هاي ترميمي و زيبايي منجر مي‌شود.
وي با اشاره به شيوع بالاي اين بيماري در كشورهاي مختلف جهان اظهار كرد: بر اساس آمارها به‌طور متوسط يك ششصدم مواليد به اين عارضه دچار مي‌شوند كه در آسيا بيش‌ترين و در آفريقا كم‌ترين ميزان حضور دارند و همچنين اين رقم در ميان سرخپوستان آمريكايي به يك سيصدم رسيده و در ايران يك پانصدم است.
«سامان» در خصوص نحوه‌ي درمان اين نوزادان گفت: جراحي‌هاي ترميمي ممكن است از سه تا دوازده جراحي براي هر فرد باشد كه به‌طور متوسط هر بيمار بايد تحت پنج يا شش جراحي قرار بگيرد كه هزينه‌ي آن‌ها در آمريكا حدود 40 تا 50 هزار دلار و در ساير كشورها - بدون هزينه‌هاي بيمارستاني - 300 دلار است و انجام كامل جراحي‌ها بالغ بر يك‌هزار تا هزار و 500 دلار هزينه دربر دارد كه البته در سفرهاي خارجي مؤسسه تمامي جراحي‌ها انجام نمي‌شود.
وي در‌خصوص مراحل مختلف جراحي‌هاي اين بيماران اظهار كرد: مراحل مختلف جراحي شامل جراحي مجاري شنوايي و تغيير آن از حالت افقي به عمومي، جراحي مجاري تنفسي و خروج لوزه‌ها، جراحي بستن سقف دهان به كمك اين وسيله ابداعي يا پيوند استخوان از ساير قسمت‌هاي بدن نوزاد، جراحي لب و بسته شدن آن، جراحي بيني و زيبايي و در نهايت رسيدگي به دندان‌ها و ارتودنسي در دو مرحله (كوچك شدن فك بالا در سنين 4 تا 5 سالگي و صاف شدن دندان‌ها در سنين 14 تا 15 سالگي) مي‌باشد اما ذكر اين نكته ضروري است كه درمان اين بيماران هر چه زودتر انجام شود، تعداد جراحي‌ها، كمتر و نتايج سودمندتري حاصل مي‌شود.
اعتباري كه تحصيلات كارشناسي خود را در رشته‌ي علوم مغز و اعصاب در دانشگاه «دالاس گذرانده» و اخيراً با ارائه‌ي مقاله‌اي رتبه‌ي سوم بيست و پنجمين دوره‌ي كنفرانس آكادمي دندانپزشكي آمريكا را كسب كرده است، درباره‌ي تحقيقات خود در اين زمينه خاطرنشان كرد: كسب جايزه‌ي سوم اين كنفرانس مربوط به ارائه‌ي مقاله‌اي با عنوان «كاربرد وسيله‌ي قالب‌گيري لثه قبل از جراحي در درمان نوزادان مبتلا به لب شكري و شكاف سقف دهان» بود كه با هدف آشنايي پزشكان و دندانپزشكان با جديدترين متد و وسايل ارتوپدي براي نزديك‌سازي استخوان‌هاي سق دهان پيش از عمل جراحي ترميمي شكاف سق در بيست و پنجمين دوره‌ي كنفرانس آكادمي دندانپزشكي آمريكا ارائه شد.
وي تصريح كرد: طي 10 سال گذشته ابزاري جهت نزديك كردن استخوان‌هاي سقف دهان و قابل استفاده در دوران تولد نوزاد تا سه ماهگي ساخته شده كه در صورت آگاهي پزشك جراح از وجود اين وسيله ارتوپدي مي‌توان نوزاد را به دندانپزشك معرفي كرد و از اين وسيله در اروپا بيش‌تر استفاده مي‌شود و بهره‌مندي از آن در نوزادان امكان بهبود را سريع‌تر و جراحي‌هاي كم‌تري را مي‌طلبد.
وي در تشريح نحوه‌ي استفاده از اين وسيله گفت: اين وسيله‌ي پلاستيكي در دو طرف سقف دهان قرار گرفته و ميله‌اي از دهان خارج و وارد بيني مي‌شود كه به صاف نگه‌داشتن استخوان ستون بيني براي مواجهه‌ي كم‌تر با مشكلات زيبايي مي‌انجامد.
دانشجويان ايراني پايه‌گذار مؤسسه‌ي «فرصت لبخند» (Chance To Smile) در پايان با ابراز علاقه‌مندي شديد به برقراري ارتباط با پزشكان و دندانپزشكان ايراني و كمك به بهبود مبتلايان به عارضه‌ي لب شكري در كشور تأكيد كردند كه طرح ارائه‌ي خدمات به بيماران ايراني و افزايش دوره‌هاي سفر ــ به دليل مسافت طولاني ايران و آمريكا ــ و نيز ارائه‌ي اطلاعات وب سايت به زبان فارسي را در ميزگرد ماه جاري مؤسسه مطرح كرده و تلاش خواهند كرد امكانات اين امر را تا سال آينده فراهم كنند.

متن كامل خبر

 

با ساخت داروي خوراكي «دفراسيروكس»
06/05/1386
متخصصان صنايع دارويي كشورمان به‌عنوان دومين كشور جهان موفق به توليد داروي خوراكي «دفراسيروكس» براي بيماران تالاسمي شدند.
به گزارش ايسنا، با دستيابي صنايع دارويي كشورمان به اين دارو كه با نام قرص «اسورال» توليد شده است، بيماران تالاسمي از داروي تزريقي دسفرال بي‌نياز خواهند بود. «دفراسيروکس» جديدترين دارو براي تسهيل دفع آهن در بيماران تالاسمي است که به شکل خوراکي و يک بار در روز قابل مصرف است.
دکتر «عباس کبريايي زاده»، رئيس مرکز رشد واحدهاي فناوري فرآورده هاي دارويي دانشگاه علوم پزشکي تهران در مراسم معرفي رسمي آن كه روز گذشته در بيمارستان ميلاد برگزار شد، خاطرنشان كرد:‌ مراحل توليد اين دارو از سال 82 با همكاري مركز رشد دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران، آغاز شده و در سال 83 ماده‌ي اوليه و مولكول اين دارو توسط يكي از واحدهاي مستقر در مركز فرآورده‌هاي دارويي دانشگاه علوم پزشكي تهران توليد شد. در ادامه با همكاري اين مركز و شركت داروسازي اسوه مراحل توليد اين دارو آغاز شد و سرانجام پس از سه سال طي مراحل توليد اوليه، كنترل كيفي و توليد صنعتي اين دارو در دسترس بيماران تالاسمي ايران قرار گرفت.
وي خاطرنشان كرد: آزمايش‌هاي مختلف انجام شده حاكي از كيفيت بالاي فرآورده توليدي و مشابهت كامل آن با نمونه اوليه (داروي مشابه ساخت يك شركت سوئيسي) است.

متن كامل خبر

 

دستيابي پژوهشگران ايراني به روش نوين تشخيص سرطان
06/05/1386
پژوهشگران كشورمان به روش نوين طبقه‌بندي خون‌ افراد مبتلا به سرطان و امكان تمايز اين افراد از افراد سالم از طريق آزمايش بر روي خون بدون نياز به نمونه‌گيري از بافت‌ها دست يافتند.
به گزارش ايسنا، دكتر «محمدرضا خانمحمدي»، عضو هيأت علمي دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره) قزوين و از مجريان اين طرح اظهار داشت: اين روش اين امكان را فراهم مي‌كند تا از طريق دريافت خون تشخيص داد كه فرد مبتلا به سرطان هست يا نه.
وي ادامه داد: در اين روش با استفاده از حداقل يك سي سي خون و بعد از آناليز خون به روش «ميكرواسپكتروسكپي» (STIR) و در ناحيه‌ي طيفي 900 تا 2000 گروه‌هاي آميني مربوط به اسيدهاي آمينه (آمين‌هاي نوع اول و دوم) را ثبت كرده و با بررسي آن‌ها سالم يا ناسالم بودن خون را مشخص مي‌كند.
دكتر «خانمحمدي» ادامه داد: اين روش بدون نياز به گذراندن مراحل پاتولوژي و نمونه‌گيري كه خود باعث پيشرفت سرطان مي‌شود اين امكان را فراهم مي‌كند تا در زمان مناسب سرطان را پيش‌بيني كند.
اين پژوهشگر دانشگاه امام خميني (ره) (قزوين) گفت: با استفاده از اين روش مي‌توان نوعي از سرطان پوست را با بررسي «بازال سل كارسينوما» تشخيص داد و با شرايطي بسيار ساده‌تر از روش «پاتولوژي» مرسوم نوعي از سرطان‌هاي پوست را جهت درمان تشخيص داد.
وي خاطر نشان كرد: اين طرح‌ها از حدود شش سال قبل با همكاري تيمي متشكل از دكتر «قاسم علي گروسي» از اساتيد دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره)، ‌دكتر «غلامرضا حسن زاده» از اساتيد دانشگاه تهران،‌ «محمدعلي انصاري» و «امير باقري گرمارودي»، «كيوان قاسمي»، «سيمين ساماني»، «راضيه نصيري»، «مرضيه محمدزاده» از دانشجويان دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره) و دكتر «فرزانه حسين‌پور رجبي» انجام شده و جهت ثبت بين‌المللي و انتشار در نشريه‌ي CANCER INVESTIGATION JOURNAL آمريكا ارائه و براي چاپ در آگوست 2007 پذيرفته شده و طرح تشخيص سرطان پوست نيز به نشريه‌ي «Journal of Cancer Research and Clinical Oncology» آلمان ارسال و مراحل تأييد آن طي شده و به‌زودي انتشار خواهد يافت.
وي در پايان گفت: قصد داريم اين طرح را به صورت پايلوت و آزمايشي در برخي از مراكز بهداشتي - درماني كشور اجرا كنيم و سپس اگر همكاري‌هاي مناسب صورت گرفت، به‌صورت عملياتي در سراسر كشور به اجرا در آوريم.

متن كامل خبر

 

كسب چهار مدال نقره در هجدهمين المپياد جهاني زيست‌شناسي
01/05/1386
تيم چهار نفره‌ي المپياد زيست‌شناسي ايران در هجدهمين دوره‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي در کانادا موفق به كسب چهار مدال نقره شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اعضاي تيم المپياد زيست‌شناسي ايران شامل «الناز طبيبيان»، «بهرام خردمند»، «سيد سامان ناظميان» و «محمد كرمي‌نژاد» به‌سرپرستي دكتر «سامان حسين‌خاني» و «محمد كرام‌الديني» و با همراهي دكتر «عليرضا ساري» به‌عنوان ناظر و دكتر «مهناز آذرنيا» به‌عنوان سرپرست دختر تيم شنبه 23 تير 1386 عازم مسابقه‌ها شدند.
اين المپياد جهاني از يكشنبه 24 تير تا يكشنبه 31 تير 1386 (15 تا 22 ژولاي 2007 ميلادي) در «ساسکاتون» کانادا برگزار شد.
رتبه‌ي ايران در اين مسابقه‌هاي هنوز مشخص نشده است.
تيم ايران در المپياد زيست‌شناسي سال گذشته با كسب سه مدال نقره و يك مدال برنز به رتبه‌ي هشتم دست يافته بود.
اعضاي تيم المپياد زيست‌شناسي ايران روز چهارشنبه سوم مرداد 1386 به كشور بازمي‌گردند.

متن كامل خبر

 

به‌بهانه‌ي آغاز هجدهمين المپياد جهاني زيست‌شناسي در كانادا: ‌نگاهي به 23 سال برگزاري المپياد
25/04/1386
رقابت‌هاي جهاني زيست‌شناسي بين چكسلواكي و لهستان از سال 1364 تا 1368 (1985 تا 1989 ميلادي) زمينه‌اي براي برگزراي المپياد جهاني زيست‌شناسي بود.
به‌گزارش سايت رسمي المپياد جهاني زيست‌شناسي، تجربه‌ي مثبت المپيادهاي بين‌المللي در علوم طبيعي و رياضيات منجر به فكر شروع المپياد جهاني شد.
بنابراين «يونسكو» ‌(UNESCO) از چكسلواكي درخواست كرد كه برگزاري چنين مسابقه‌هايي را آغاز كند.
شش كشور علاقه‌مند ذيل: بلژيك، بلغارستان، چكسلواكي، جمهوري دموكراتيك آلمان، لهستان و اتحاد جماهير شوروي در اجلاس «پراگ» و «برونو»، «المپياد جهاني زيست‌شناسي» (IBO) را در سال 1368 (1989 ميلادي) تأسيس كرده و اولين شركت‌كنندگان در اين رويداد جهاني در ژولاي 1369 (1990 ميلادي) در «اولوموك» (Olomouc) بودند.
بنابراين گزارش، عليرغم دشواري‌هاي ابتدايي اين المپياد موفقيت بزرگي محسوب شده و تصميم به ادامه‌ي روند آن شد.
بعد از آن تعداد كشورهاي شركت‌كننده به‌سرعت افزايش يافت (جدول 1).
بلافاصله پس از برگزاري اولين المپياد، «مركز اداري المپياد جهاني» در پراگ گشايش يافت.
زمستان هر سال افراد منصوب «مركز اداري المپياد جهاني» تشكيل جلسه داده و درباره‌ي پيشنهادها در زمينه‌ي توسعه‌ي مقررات، محتوا، آماده‌سازي المپيادهاي آينده و ... تصميم‌گيري مي‌كنند.
لازم به ياداوري است كه كشورهاي ذيل در هجدهمين المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1386 (2007 ميلادي) شركت خواهند كرد:
افغانستان، آرژانتين، ارمنستان، اتريش، استراليا، آذربايجان، بلاروس، بلژيك، بوليوي، برزيل، برونئي، بلغارستان، كانادا، چين، چين تايپه، قبرس، جمهوري چك، دانمارك، استوني، فنلاند، فرانسه، آلمان، يونان، هند، اندونزي، جمهوري اسلامي ايران، ايرلند، ژاپن، قزاقستان، جمهوري كره، قرقيزستان، كويت، لاتويا، ليختن‌استاين، ليتواني، مكزيك، مولداوي، مغولستان، موزامبيك، نپال، هلند، نيوزلند، نيجريه، پاكستان، پرو، لهستان، روماني، روسيه، سنگاپور، اسلواكي، اسلوني، اسپانيا، سوئد، سوييس، تاجيكستان، تايلند، ترينيداد و توباگو، تركيه، تركمنستان، اوكراين، انگلستان، امريكا و ويتنام.

 

آغاز هجدهمين دوره‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي در کانادا با حضور تيم جمهوري اسلامي ايران
25/04/1386
هجدهمين دوره‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي با حضور تيم چهارنفره‌ي دانش‌اموزان ايراني در کانادا 24 تير 1386 آغاز شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اعضاي تيم المپياد زيست‌شناسي ايران شامل: «الناز طبيبيان»، «بهرام خردمند»، «سيد سامان ناظميان» و «محمد كرمي‌نژاد» روز شنبه 23 تير 1386 به محل مسابقه‌ها اعزام شده بودند.
هم‌چنين «دكتر سامان حسين‌خاني» به‌عنوان سرپرست اول، «محمد كرام‌الديني» به‌عنوان سرپرست دوم، «دكتر عليرضا ساري» به‌عنوان ناظر و «دكتر مهناز آذرنيا» به‌عنوان سرپرست دختر تيم به‌همراه تيم به هجدهمين المپياد زيست‌شناسي اعزام شدند.
اين المپياد جهاني از 15 تا 22 ژولاي 2007 (24 تا 30 تير 1386) در «ساسکاتون» کانادا برگزار مي‌شود که محل‌هاي اصلي برگزاري رقابت‌ها، دانشگاه «ساسکاتچوان» (University of Saskatchewan) و «مؤسسه‌ی علم و تکنولوژی کاربردی ساسکاتچوان» (Saskatchewan Institute of Applied Science and Technology) هستند.

متن كامل خبر

 

اعلام قوانین مسابقه‌هاي نوزدمین المپیاد جهانی زیست‌شناسي در کرواسی
20/04/1386
قوانین مسابقه‌هاي نوزدمین المپیاد جهانی زیست‌شناسي در «زاگرب» کرواسی اعلام شد.
به گزارش سایت نوزدهمین «المپیاد جهانی زیست» -که از 24 تا 31 تیر 1386 (15 تا 22 ژولای) در «زاگرب» کرواسی برگزار می شود- قوانین مسابقه های عملی و تئوری را اعلام کرد.
امتحان عملی از چهار قسمت تشکیل شده است که زمان هر کدام 90 دقیقه است.
موضوع امتحان هر کدام از قسمت ها به شرح ذیل خواهد بود:
- ساختمان حیوانات، جانور شناسی
- ساختمان گیاه ها، تاریخ و تحولات علوم طبیعی
- ژنتیک های مولکولی، جمعیت و کلاسیکی
- زیست شیمی و زیست شناسی مولکولی
هیچ گونه مهارت جدیدی برای المپیاد جهانی 2007 لازم نیست و تمام دستورالعمل هایی که دانش اموزان باید برای امتحان عملی با آن ها آشنا باشند مثل 5 سال گذشته ی المپیاد است.
لازم است دانش اموزان با طرز کار ابزار آزمایشگاه معمولی مثل استفاده از ماسک ها، دستکش و محافظ چشم آشنا باشند.
این گزارش می افزاید دانش اموزان باید در قسمتی از امتحان عملی به سؤال هایی جواب دهند که بر روی «پاور پوینت» (Power Point) نمایش داده می شوند.
در قسمت دیگری از این گزارش درباره ی مسابقه ی تئوری آمده است: شرکت کنندگان باید به خاطر داشته باشند طبق قوانین «المپیاد جهانی زیست» لازم است هر کشور سؤال هایی را برای امتحان تئوری به کشور میزبان ارسال کند.
یک مسأله ی مهمی که وجود دارد این است که هیچ کدام از سؤال ها در سطح سؤال های دانشگاه نیست. اما بیش تر سؤال ها توانایی دانش اموزان را در استدلال و حل سؤال ها تست می کند.

متن كامل خبر

 

اعلام برنامه‌ی هجدهمین «المپیاد جهانی زیست‌شناسي» در سال 1386 (2007 میلادی) در کانادا
15/04/1386
برنامه‌ی برگزاری هجدهمین «المپیاد جهانی زیست‌شناسی» در سال 1386 (2007 میلادی) در کانادا اعلام شد.

به گزارش سایت هجدهمین «المپیاد جهانی زیست شناسی»، برنامه‌ی المپیاد جهانی - که در شهر «ساسکاتون» (Saskatoon) کانادا و از 24 تا 31 تیر (15 تا 21 ژولای) برگزار می‌شود - مشخص شده است (جدول 1).

بنابر این گزارش، محل برگزاری مسابقه‌ها دانشگاه «ساسکاتچوان» (University of Saskatchewan) و «مؤسسه‌ی علم و تکنولوژی کاربردی ساسکاتچوان» (Saskatchewan Institute of Applied Science and Technology) خواهد بود.

متن كامل خبر

 

ساخت روباتی با مغز مصنوعی توسط ژاپنی‌ها با الگوبرداری از مغز موش
15/04/1386
روباتی - که توسط یک مغز مصنوعی موش کنترل می‌شود - می‌تواند رفتار این جونده را در مجموعه‌ای از آزمایش‌های جانوری نمونه را تقلید کند.

به گزارش ایسنا، «آلفردو وتیزن فلد» یک متخصص روبات در انستیتوی «فمی آی تام» در «مکزیکوسیتی» در این آزمایش یک سگ روبوتیک «آیبو» ساخت شرکت ژاپنی «سونی» را با نرم افزار کنترل الهام گرفته از موش دوباره برنامه‌ریزی کرده است.

«ویتزن فلد» دریافت که این روبات می‌تواند پس از فقط یک جلسه آموزش، مکان هایی را که تاکنون ملاقات کرده بود، باز بشناسد. مکان‌هایی را که شبیه به هم هستند از یکدیگر تشخیص دهد و در صورت قرار گرفتن در بخشی از یک مسیر مارپیچ محل خود را شناسایی کند.

یکی از چالش‌های محققان عصر حاضر ساخت «روبات‌های ردیابی» است که قادر باشند نقشه‌هایی از محیط‌های اطراف‌اشان تهیه کنند؛ از این رو محققان به‌دنبال روشی برای طراحی و برنامه‌ریزی نرم‌افزارهای کنترلی برای چنین روبات‌هایی هستند.

متن كامل خبر

 

برگزاری همايش ملي تكنولوژي‌هاي نوين محيط زيست در دانشگاه آزاد اسلامي واحد شمال
11/04/1386
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال از برگزاري اولين «همايش ملي تكنولوژي‌هاي نوين در محيط زيست» با همكاري واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي قائم‌شهر، ساوه ، اهواز، شهر ري، انجمن ايمني زيستي و شركت نفت پارس خبر داد.
به‌گزارش ايسنا دكتر «مرندي» خاطرنشان کرد: اين همايش با محوريت بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي و فناوري اطلاعات در ارتباط با محيط زيست برگزار مي‌شود.
گفتني است اين همايش در تاريخ 14 و 15 اسفند ماه سال 1386 در واحد دانشگاهي تهران شمال برگزار مي شود.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 32    بازديد امروز: 13    كل بازديدها: 153449
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما