<<صفحه قبل  [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] صفحه بعد>>
                   

با ابلاغ مصوبه‌ي ايجاد معاونت علمي رئيس جمهور، رئيس بنياد ملي نخبگان به‌عنوان معاون علمي رئيس ‌جمهور فعاليت خواهد كرد
26/09/1385
مصوبه‌ي ايجاد معاونت علمي رئيس جمهور ابلاغ شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس اين مصوبه - كه در پانصد و نود و سومين جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به‌تصويب رسيده و از سوي رئيس جمهور و رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ شده است - اساس‌نامه‌ي بنياد ملي نخبگان اصلاح و با تكميل مواد 5 و 8 آن، رئيس بنياد از اين پس به‌عنوان معاون رئيس جمهور در امور علمي فعاليت خواهد كرد.
بنياد داراي شخصيت حقوقي مستقل است و به‌صورت مؤسسه‌ي دولتي و منحصراً براساس مقررات اين اساس‌نامه تحت‌نظر رئيس جمهور اداره مي‌شود.
«دكتر پرويز داودي» معاون اول رئييس جمهور روز شنبه 25 آذر 1385 در مراسم تقدير از برگزيدگان هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي با اعلام ايجاد معاونت جديد رئيس جمهور گفته بود: معاونت خاص مسائل علمي شامل نواوري‌ها و فناوري‌ها با هدف حمايت بيش‌تر از پژوهشگران، نواوران و نخبگان در رياست جمهوري شكل مي‌گيرد تا با امكاناتي كه رئيس جمهوري در اختيار دارد حمايت بيش‌تري از محققان به‌عمل مي‌آيد.

متن كامل خبر

 

رئيس انجمن نانوفناوري ايران: رتبه‌ي جهاني ايران در توليد مقاله‌هاي نانو از 43 به 39 ارتقا يافت
26/09/1385
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نخستين كنگره‌ي بين‌المللي علوم و فناوري نانو با حضور «آيت‌الله عميد زنجاني» رئيس دانشگاه تهران، «دكتر شريعتي نياسر» رئيس انجمن نانو فناوري ايران، «‌دكتر موسوي موحدي» معاون پژوهشي دانشگاه تهران، «دكتر ميلي منفرد» رئيس پرديس دانشكده‌ي فني دانشگاه تهران و جمعي از اساتيد، پژوهشگران و دانشجويان اين حوزه در دانشگاه تهران گشايش يافت.
«دكتر شريعتي نياسر» در اين مراسم با اشاره به تأثير شگرف فناوري نانو در زندگي بشر اظهار كرد: فناوري نانو به‌عنوان عرصه‌ي جديد علمي، حوزه‌ي گسترده‌اي از علوم و فنون را تحت‌الشعاع قرار داده كه روز به روز تأثير فزاينده‌ آن نه فقط بر صنايع كه بر بخش‌هاي مختلف زندگي بشر سايه مي‌گستراند.
نانو فناوري ترسيمي از آينده است كه پيشرفت‌هاي غيرمنتظره‌اي را براي بشر امروز و نسل فردا نويد مي‌دهد.
وي افزود: فناوري نانو به‌معناي دستيابي بشر به قابليت ساخت ابزارها از طريق دستكاري مولكول‌ها و اتم‌هاست و ضمن دگرگون كردن جهان، ‌زمينه‌ي تبديل ناممكن‌ها را به ممكن‌ها فراهم مي‌كند.
وي خاطر نشان كرد: از سال ‌١٩٧٤ روند رو به رشد اين فناوري عملاً در جهان عينيت يافت به‌طوري كه مسير تكاملي آن را مي‌توان با ساخت و يا اختراع محصول‌هايي نظير: تراشه‌هاي سيليكوني، ميكروسكوپ‌هاي تونل‌زني روشي و يا نيروي اتمي، نانولوله‌هاي كربني و بسياري از موارد رديابي كرد.
«دكتر شريعتي» در ادامه گفت: تنها در سال ‌٢٠٠٣ علاوه بر يك‌ميليارد دلار سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، بيش از سه ميليارد دلار سرمايه‌گذاري جهاني در بخش دولتي براي تحقيق و توسعه در زمينه‌ي نانو صورت گرفته كه اين رقم تا سال گذشته بالغ بر دو برابر شده است.
بنابراين گزارش، وي در بيان وضعيت ايران در اين عرصه تصريح كرد: ايران در اين خصوص با تأخير چندساله مواجه بوده اما در سال ‌١٣٨٣ با تصويب بودجه‌اي معادل ‌٥/٢٣ ميليون دلار (حدود ‌٢٠٠ ميليارد ريال ) حركت خود را آغاز كرده كه اين ميزان در مقايسه با كشورهاي در حال توسعه كم و در مقايسه با كشورهاي پيشرفته ناچيز است؛ ضمن اين‌كه بودجه‌ي مصوبه سال ‌١٣٨٤ نيز با يك كاهش ‌٥/٢٣ درصدي به حدود ‌٩/١٧ ميليون دلار (يعني تقريباً ‌١٥٦ ميليارد ريال) تقليل يافت و اين در حالي است كه اغلب كشورها سال به سال بودجه‌ي خود را در اين زمينه افزايش مي‌دهند.
وي پيشرفت ايران را در اين مدت زمان تأخير قابل‌تقدير خواند و گفت: آمار مقاله‌هاي مرتبط با نانو در ايران از سطح ‌٥/٠ درصد به دو درصد ارتقا يافته كه حاكي از پتانسيل بالا و توجه جامعه‌ي علمي به اين فناوري است و سبب شد كه كشور ما از رتبه‌ي ‌٤٣ در سال ‌٢٠٠٣ به رتبه‌ي ‌٣٩ ارتقا يابد اما سرعت رشد اين فناوري هنوز كم‌تر از سرعت توليد علم است.
رئيس انجمن نانوفناوري ايران خاطر نشان كرد: بازار نانوفناوري هم‌چون ساير فناوري‌ها انحصاري نيست و هنوز فرصت‌هاي كسب و كار در آن ايجاد نشده و تحقق آن نيازمند سرمايه‌گذاري است.
بنابر اين گزارش، وي افزود: روند سرمايه‌گذاري ها نشان مي‌دهد كه بازار محصولات نانو فناوري در سال ‌٢٠٠١ قريب به ‌٥٥ ميليارد دلار و سال ‌٢٠٠٥ حدود ‌١٦٠ ميليارد دلار بوده است و براساس پيش‌بيني‌ها، اين رقم در سال ‌٢٠٠٨ در حدود ‌٧٥ ميليارد دلار و تا ‌٢٠١٥ به سطحي بالغ بر يك تريليارد دلار مي‌رسد كه زمينه‌ي ايجاد ميليون‌ها فرصت شغلي جديد را فراهم خواهد كرد لذا توفيقات جدي در ايران در گرو برنامه‌ريزي بهتر و توصيه‌ي جدي‌تر مسؤولان و سران ارشد نظام مديريت كشور است و در اين ميان انجمن نانو فناوري ايران به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين متوليان امر ترويج اين فناوري مهم با حدود ‌٤٤٠ نفر عضو فعاليت دارد.
«دكتر شريعتي نياسر» گفت: در بيان فعاليت‌هاي انجمن مي‌توان به مواردي نظير موارد ذيل اشاره كرد:
- حضور در كميته‌هاي نانو فناوري وزارتخانه‌هاي علوم، بهداشت، صنايع و نيرو
- انتشار نشريه‌ي علمي، ترويجي «دنياي نانو»
- نشريه‌ي انگليسي زبان «علوم و فناوري نانو» (IJNN)با هيأت تحريريه‌ي چند مليتي از پنج كشور جهان.
وي در ادامه عدم وجود شكاف عميق بين كشورهاي مختلف جهان را فرصتي مناسبي براي جهان سوم به‌ويژه كشورهاي اسلامي دانست تا فاصله‌ي خود را در بخش نانو با كشورهاي توسعه يافته از ببرند.
رئيس انجمن نانو فناوري ايران در پايان اظهار داشت: قابليت فناوري نانو در تمامي عرصه‌ها، تكنولوژي‌هاي فعلي را بي‌اثر و منسوخ خواهد كرد و تأثير غيرقابل تصوري را بر زندگي ملت‌ها، رشد و گسترش صنايع و رونق اقتصادي كشورها خواهد گذاشت و از سوي ديگر بي‌توجهي به اين فناوري، نه فقط بر عقب‌افتادگي جدي كشور خواهد افزود كه مشكلات ديگري چون تحريم‌هاي موجود در زمينه‌ي تجهيزات، به خطر افتادن اقتدار كشور، فقدان دستاوردهاي اقتصادي و از رده خارج شدن اغلب صنايع و بسياري از معضلات ديگر را به‌دنبال خواهد داشت.
گفتني است نخستين كنگره‌ي بين‌المللي علوم و فناوري نانو طي سه روز از ‌٢٧ تا ‌٢٩ آذر 1385 در دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.

متن كامل خبر

 

وزير آموزش و پرورش: دانش‌اموزان ايراني342 مدال در المپيادهاي علمي جهاني كسب كرده‌اند‌
25/09/1385
وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: بيش از 50 هزار دانش‌اموز خلاق و پژوهشگر تحت هدايت بيش از دو هزار دبير متخصص و پژوهشگر به فعاليت مشغول هستند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس فرشيدي» - كه در مراسم هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي سخن مي‌گفت - خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش مسؤول انتقال علم و دانش هنجارهاي جامعه به دانش‌اموزان است. در ديدگاه متعارف منظور از آموزش، انتقال دانسته‌ها و مقصود از پرورش، انتقال هنجارها مي‌باشد كه در اين ديدگاه، دانش‌اموز علوم زمان را فرا مي‌گيرد و ارزش‌هاي جامعه را مي‌پذيرد.
وي خاطر نشان كرد: اكنون با توجه با پيشرفت‌هاي بشري در علوم مختلف، تراكم اطلاعات و سهولت دسترسي به آن و رشد بسيار شتابان فناوري، ديگر نمي‌توان صرفاً با ديدگاه متعارف حركت كرد و ضروري است تعريف جديدي از آموزش و پرورش ارائه شود.
«مهندس فرشيدي» - با بيان اين‌كه در ديدگاه جديد، هدف نهايي مدرسه از آموزش تمامي مقاطع آن، صرفاً انتقال دانش نيست بلكه آموزش شيوه‌ها، روش‌ها و راه‌هاي آموختن است - اظهار داشت: با اين بينش به‌جاي آموزش علوم گوناگون به دانش‌اموزان، شيوه‌هاي كشف و حل مسائل و چگونگي به‌كارگيري استعدادها و خلاقيت‌ها در خلق آثار به آن‌ها آموزش داده مي‌شود و دانش‌اموزان به‌جاي تكرار و تمرين تكاليف با ايده‌هاي نو براي خود تكليف مي‌آفرينند.
در بعد پرورشي نيز مدرسه علاوه بر انتقال ارزش‌ها و ميراث فرهنگي به پرورش استعدادها و خلاقيت‌ها مي مي‌پردازند و در چنين محيطي، دانش‌اموز استعدادهايش را مي‌شناسد و ذهنش را در جهت ابداع و نواوري به‌كار مي‌گيرد.
وي در ادامه افزود: با اين تعريف، رسالت آموزش و پرورش مسلماً سنگين‌تر و مهم‌تر مي‌شود و آموزش و پرورش علاوه بر انتقال دانسته‌ها، ميراث فرهنگي و ارزش‌ها، چگونه آموختن و چگونه كشف و خلق كردن را مي‌آموزد. در اين رويكرد، پژوهش نه در كنار آموزش و پرورش بلكه عجين با آن مي‌شود و شيوه‌هاي تدريس و كتاب‌هاي درسي نيز برهمين اساس تدوين و تأليف مي‌شوند.
بنابراين گزارش، وزير آموزش و پرورش هدف پژوهش را در هدايت پژوهشگران مؤثر دانست و افزود: اگر هدف از پژوهش، منحصراً كشف و پرورش استعدادها و علايق است نياز به جهت‌گيري و هدايت پژوهش نخواهد بود، اما اگر هدف از پژوهش، توسعه و تعالي جامعه باشد بايد نيازهاي جامعه را در ابعاد معنوي، علمي و فناوري شناخت و پژوهش را در مسير آن هدايت كرد تا به هدف نايل شد. شناخت علمي بايد درون‌زا باشد و فعاليت‌هاي پژوهشي متناسب با نيازهاي اجتماعي، فرهنگي، و اقتصادي انجام گيرد؛ البته اين امر به‌معناي ناديده گرفتن ضرورت توسعه‌ي همكاري علمي با ساير كشورها نيست.
وي تصريح كرد: متأسفانه در بسياري از كشورها، مؤسسه‌هاي پژوهشي و آموزشي به تقليد از مؤسسه‌هاي كشورهاي صنعتي شكل گرفته و دانشگاه‌ها و مراكز علمي به‌جاي توليد علم و انجام پژوهش‌هاي متناسب با درجه‌ي توسعه و نيازهاي جامعه‌ي خود، نوعاً به‌منزله‌ي منبع تأمين‌كننده‌ي نيازهاي علمي و اجتماعي كشورهاي توسعه يافته و در راستاي اهداف آن‌ها عمل مي‌كنند؛ در نتيجه اين مؤسسه‌ها از نيازهاي جامعه‌ي خويش دور مي‌مانند و نخبگاني را پرورش مي‌دهند كه اطلاعات و استعدادهاي آن‌ها بيش‌تر براي حل مسائل كشورهاي توسعه‌يافته مناسب است تا كشور خودشان؛ به‌همين دليل، افراد اغلب به‌خاطر عدم كاربرد دانش و توانايي‌هايشان در كشور و نيز نيازها و تقاضاهاي كشورهاي صنعتي، به آن سوي مرزها مهاجرت مي‌كنند و در حقيقت كشورهاي صنعتي با هزينه و سرمايه‌گذاري كشورهاي در حال توسعه، نيروهاي متخصص و متفكر خود را در خارج از مرزهاي خود تأمين مي‌كنند.
وي با اشاره به اين‌كه جشنواره‌ي جوان خوارزمي با هدف شناسايي و پرورش استعدادها و خلاقيت‌ها و با درك رسالت خطيري كه در اين مسير برعهده دارد تقويت فعاليت‌هاي پژوهشي دانش‌اموزان پژوهشگر را بر‌عهده دارد، افزود: براي دستيابي به اين هدف وزارت آموزش و پرورش انجام طرح‌هايي تحقيقاتي و توسعه‌ي پژوهش‌سراهاي دانش‌اموزي را يك امر مهم تلقي كرده و هم‌اكنون جشنواره‌ي جوان خوارزمي با بهره‌گيري از توانمندي‌ها و برنامه‌هاي حدود 230 پژوهش‌سرا تلاش مي‌كند تا ضمن ترغيب جوانان به رقابت‌هاي علمي و فني به غناي طرح‌ها و پژوهش‌ها از جنبه‌ي كيفي بيفزايد.
«مهندس فرشيدي» با اعلام اين‌كه مدارس استعدادهاي درخشان از جمله عرصه‌هاي ديگري است كه در آموزش و پرورش توجه ويژه‌اي به استعدادهاي برتر و رشد خلاقيت‌هاي برتر دارد، افزود: هم‌اكنون در بيش از 300 واحد آموزشي اين مدارس، بيش از 45 هزار دانش‌اموز به تحصيل مشغول مي‌باشند؛ هم‌چنين باشگاه دانش پژوهان جوان مأموريت آموزش و اعزام دانش‌اموزان نخبه به المپيادهاي دانش‌اموزي را برعهده دارد.
وي خاطر نشان كرد: خوشبختانه دانش‌اموزان ما طي سال‌هاي متمادي رتبه‌ي پنجم را در جهان، رتبه‌ي دوم را در آسيا و رتبه‌ي اول را در ميان كشورهاي آسيايي حايز شده‌اند.
كسب 87 مدال طلا، 160 مدال نقره، و 95 مدال برنز و 17 ديپلم افتخار ارمغان افتخارافرين فرزندان ميهن اسلامي از شركت در المپيادهاي بين‌المللي دانش‌اموزي بوده است.
وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: اين جشنواره از يك‌سو با اتصال به پژوهش‌سراهاي دانش‌اموزي و از سوي ديگر با فراهم آوردن زمينه‌ي ابتكار و نواوري و شناسايي و پرورش استعدادها و خلاقيت‌ها مي‌تواند گام‌هاي مؤثري را در مسير هم‌سويي و هم‌پايي كشور با فناوري‌هاي نوين بردارد؛ لذا اهدافش بايد به‌گونه‌اي عملياتي شود كه ابداع‌ها و اختراع‌هاي آن با عنايت به نياز موردي در خدمت توسعه‌ي فن‌اوري كشور قرار گيرد.
البته ضرورت دارد زمينه‌اي فراهم شود تا پس از اهداي جوايز و تجليل از مبتكران و نواوران، طرح‌ها و ابداع‌هاي آن‌ها از خطر بايگاني شدن و يا بهره‌جويي كشورهاي توسعه‌يافته مصون بماند.
وي افزود: اين مهم عملي نخواهد شد مگر آن كه ابداع‌ها و طرح‌هاي تحقيقات براساس نياز محوري انجام گرفته باشد و بين جشنواره‌ي جوان خوارزمي، پژوهش‌سراهاي دانش‌اموزي و مراكز علمي، فرهنگي، پژوهشي و صنعتي ارتباط نظام‌مند، مؤثر و مستمر برقرار شود؛ لذا بايد قبل از اجراي جشنواره، نيازهاي فني، علمي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كشور احصا شده و مطابق هر نياز، نهاد و دستگاهي خود را متعهد به حمايت و هدايت طرح‌هاي تحقيقاتي بداند. در غير اين صورت، فعاليت‌هاي علمي جوانان در معرض دو خطر بايگاني و يا بهره‌جويي كشورهاي صنعتي از سرمايه‌گذار اين كشور قرار خواهد گرفت.
بنابراين گزارش، «مهندس فرشيدي» در پايان با اذعان اين‌كه آموزش و پرورش نقش بنيادي در توسعه‌ي همه‌جانبه‌ي كشور برعهده داشته است و تحقق توسعه‌ي علمي و فرهنگي كشور نيز منوط به عنايت لازم به امر آموزش و پرورش مي‌باشد به «بنياد نخبگان» توصيه كرد تا با بذل توجه بيش‌تر به نخبگان دانش‌اموز بيش از پيش زمينه‌ي تحقق نواوري و جهش علمي و فناوري را در كشورمان فراهم كند.

متن كامل خبر

 

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي: حمايت از نخبگان و نواوران كشور نمي‌تواند در شناسايي و معرفي آنان خلاصه شود
25/09/1385
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي گفت: حمايت از نخبگان، نواوران و مخترعان كشور نمي‌تواند تنها در چارچوب شناسايي و معرفي آنان خلاصه شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «زاهدي» اظهار داشت: حلقه‌ي بعد از شناسايي، عبارت است از حمايت مالي، علمي و امكانات تحقيق و توسعه كه اين امر نيز مستلزم افزايش بودجه و اعتبارات مربوطه مي‌باشد.
وي با بيان اين‌كه جامعه‌ي علمي و فناوري كشورمان طي سال‌هاي اخير موفقيت‌هاي ارزشمندي را در عرصه‌هاي علم و فناوري كسب كرده است، افزود: رشد كمي و كيفي توليدات علمي و گسترش كاربرد توليدات و نواوري‌ها در عرصه‌هاي علمي و فناوري و به‌موازات آن دستاوردهاي چشمگير محققان و دانش‌پژوهان ايراني در عرصه‌هاي فناوري نوين به‌ويژه انرژي هسته‌اي، علوم زيستي، ژنتيك و نانو چشم‌انداز نويني را در افق آينده‌ي علمي كشور ترسيم كرده است.
وي خاطر نشان كرد: ايران كشوري بيگانه با علم و دانش نبوده است. تمدن ماقبل از اسلام و به‌ويژه بعد از اسلام به‌ويژه پس از پذيرش دين حقه‌ي محمدي‌(ص) گواه حضور موفق ايراني در عرصه‌هاي مختلف علم و فناوري بوده است به‌طوري كه رياضيدانان، شيميدانان و اخترشناسان، پزشكان، فلاسفه و فقها و شعرا و فقهاي برجسته‌ي ديني ما همگي شهرت جهاني دارند و هويت علمي ما را تشكيل مي‌دهند؛ اما اين واقعيت را بايد بپذيريم كه طي دو سه قرن گذشته به‌دلايل مختلف از قافله‌ي علوم جديد عقب افتاده‌ايم و تأسف‌بارتر آن‌كه روحيه‌ي خودباختگي بر ما غلبه كرد و اگر پيروزي افتخارآفرين انقلاب اسلامي در اين عرصه تعيين‌كننده نبود در صحنه‌ي جهاني به فراموشي سپرده مي‌شديم.
«دكتر زاهدي» با ابراز خشنودي از اين‌كه جامعه‌ي علمي ايران به بركت انقلاب اسلامي اعتماد به نقش و جسارت لازم را در رقابت‌هاي بين‌المللي به‌دست آورده است، افزود: پذيرش اجتماعي و درك عموم از نواوري اختراع و فناوري و كشاندن علم به ميدان توليد در كشور ايجاد شده و بين دولتمردان، جامعه‌ي علم و فناوري و آحاد مردم در تشويق و ترويج علم و فناوري، اتفاق‌نظر و همكاري لازم به‌وجود آمده است؛ در اين راستا شناسايي و حمايت از نخبگان، مخترعان و دانش‌پژوهان جوان برتر كشور امري ضروري در زنجيره‌ي پيوسته‌ي توسعه‌ي علم و فناوري است كه خوشبختانه جشنواره‌ي جوان خوارزمي تا حد امكان به آن پرداخته است.
بنابراين گزارش، وي افزود: واكنش خصمانه‌ي برخي قدرت‌ها و دارندگان علم و فناوري نسبت به ما از روند رو به رشد موفقيت‌هاي علمي، فناوري ما در سال‌هاي اخير ناشي مي‌شود. ما پيشبرد علم و فناوري را به‌عنوان يك اولويت در قالب خط‌مشي ملي و استراتژيك پذيرفته‌ايم و از اين فرصت به‌دست آمده براي جهش بنيادين فناوري بهره خواهيم گرفت؛ اما اين امر تنها با توجه جدي به نيروي انساني توانمند، خلاق و مبتكر ميسر خواهد بود.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري مهم‌ترين لازمه‌ي جهش علمي، فناوري كشور را توجه به نيروهاي متخصص كشور، پرورش نظام‌مند نيروي انساني پويا و كارامد و استفاده‌ي بهينه‌ از آن در راستاي تخصصي اين نيروها دانست و تأكيد كرد: در اين سير، ضروري است كه دانشگاه‌ها، پارك‌هاي علم و فناوري، مراكز رشد و سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران و دبيرخانه‌ي شوراي‌عالي علوم و تحقيقات و فناوري به مراكز يا سازماني هوشمند و يادگيرنده - كه پيوسته در حال سازگاري فعال به تغييرات محيط ملي و جهاني است - تبديل شود تا بتوانيم با اجرايي كردن شعار «دانايي محور» از «اقتصاد مبتني بر منابع طبيعي» به «اقتصاد مبتني بر توليد علم و فناوري» دسترسي پيدا كنيم.
وي تصريح كرد: مسأله‌ي ‌‌شناسايي نظام نواوري كشور با تمركز بر خلق، ‌انتقال و گسترش فناوري با رويكردي فرابخشي از جمله مواردي است كه بايد جايگاه ويژه‌ي خود را در عرصه‌ي علم كاربردي پيدا كند و در اين راستا نه‌تنها وزارت علوم و تحقيقات و فناوري بلكه تمام نهادها و وزارتخانه‌هاي دست‌اندركار بايد به وظيفه‌ي ملي خود عمل كنند؛ از اين رو تقويت هر چه بيش‌تر شوراي‌عالي علوم و تحقيقات و فناوري مي‌تواند موجب تسهيل در اين امر شود.
«دكتر زاهدي» تصريح كرد: بسترسازي حقوقي و قانوني در بخش‌هاي مرتبط با خلق و توسعه‌ي فناوري و نواوري از جمله زمينه‌هايي است كه متأسفانه سال‌هاي طولاني به فراموشي سپرده شده است و يا آهنگ كندي دارد.
مالكيت فكري سرمايه‌گذاري ريسك‌پذير، ارائه‌ي تسهيلات به بخش خصوصي و مردمي فعال در زمينه‌ي نواوري از جمله مواردي است كه محتاج مقررات و چارچوب قانوني مترقي و پويا است.
وي در پايان با بيان اين‌كه در حال حاضر رئيس جمهور و مجلس شوراي اسلامي متفق‌القول راه پيشرفت و توسعه ميهن اسلاميمان را در گسترش فعاليت نخبگان و نواوران عرصه‌ي علم و فناوري مي‌دانند بر ضرورت تصويب اعتبارهاي مربوطه و جاري شدن در نهادهاي علمي، فناوري به‌عنوان «حركتي بنيادي» تأكيد و خاطرنشان كرد: در اين خصوص بنياد ملي نخبگان و صندوق حمايت از پژوهشگران جوان مي‌توانند نقش كليدي و اساسي ايفا كنند.

متن كامل خبر

 

با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، هشتمين دوره‌ي جشنواره‌ي جوان خوارزمي برگزار شد
25/09/1385
مراسم هشتمين دوره‌ي جشنواره‌ي جوان خوارزمي با تقدير از 37 طرح برگزيده‌ي بخش دانش‌اموزي و 23 طرح برگزيده‌ي بخش دانشجويي و آزاد، صبح روز شنبه 25 آذر 1385 با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزير و معاون پژوهشي علوم، تحقيقات و فناوري، وزير و معاون نظري و آموزشي وزير آموزش و پرورش و جمعي از رؤساي دانشگاه‌ها، استادان، پژوهشگران و صاحب‌نظران علمي و فرهنگي كشور در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دبيرخانه‌ي جشنواره پس از بررسي 961 طرح دريافت شده در بخش دانشجويي و آزاد، 47 طرح را به هيأت داوران ارائه و در نهايت 23 طرح به‌عنوان برگزيدگان نهايي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي در بخش دانشجويي و آزاد انتخاب شدند.
از بين 23 طرح برگزيده، سه طرح (يك پژوهش بنيادي در علوم پايه، يك پژوهش كاربردي در زمينه‌ي مواد و متالوژي و يك طرح ابتكاري در گروه هنر و معماري) به‌عنوان رتبه‌ي اول، هفت طرح به‌عنوان رتبه‌ي دوم و 13 طرح به‌عنوان رتبه‌ي سوم برگزيده شدند.
در بخش پژوهش‌هاي بنيادي، «دكتر ياسمن فرزان» با طرح «مطالعه‌ي روبط بين متغيرهاي جرم نوترينو و دوقطبي الكتريكي ذرات بنيادي» رتبه‌ي اول، «خديجه شمشاد شمس‌آباد» با طرح «بررسي تنوع ژنتيكي آنوفل در استان‌هاي اردبيل، سيستان و بلوچستان و لرستان» و «امين موسايي» با طرح «محيط‌هاي پيوسته‌ي غيركلاسيك و كاربردهاي آن» رتبه‌ي دوم، «رامين رادپور» با طرح «بررسي جهش‌هاي مربوط به بيماري CBAVD در ايران»، «دكتر محمدرضا محمدي» با طرح «ساخت و بررسي سنسورهاي گاز لايه‌ي نازك نانوساختاري بر پايه‌ي دي‌اكسيد تيتانيوم با استفاده از فرايند سل، ژل ذره‌اي»، «دكتر رضا متفرقه تيلكي» با طرح «ساخت نانوذرات به روش كندوسوز ليزر پالسي»، «سعيده باقري‌فرد» با طرح «ارتباط عرفان و سياست از ديدگاه امام خميني‌(ره)» و «مهدي صمدي» با طرح «روشي جديد براي حل مسائل جايگشتي با پيچيدگي تواني» رتبه‌ي سوم را كسب كردند.
در بخش پژوهش‌هاي كاربردي، «دكتر علي قاسمي» با طرح «ساخت جاذب ماكروويو با فريت باريم آلاييده شده» رتبه‌ي اول، «سيد محسن محمودي سپهر» با طرح «ساخت سيستم جديد شيشه، سراميك‌هاي زيركونوليت براي دفع پسماند‌هاي هسته‌اي»، «آزاده آقالطيفي» با طرح «يك روز با كودك» و «بابك علي‌نژاد» با طرح «طراحي و ساخت دستگاه ترموالكتريك دومنظوره‌ي سرمازايي و توليد توان الكتريكي» رتبه‌ي دوم و «شقايق نادري» با طرح «شناسايي چهره با مدل مخفي ماركف»، «فرهاد رستمي هيق» با طرح «ساقه خردكن پنبه و بقاياي گياهي» و «فرزاد اقبال قره‌شيران» با طرح «شرحه ‌شرحه (شرح شعر سهراب سپهري)» رتبه‌ي سوم را كسب كردند.
در بخش پژوهش‌هاي توسعه‌اي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي نيز «سيد اميرحسين حسيني» با طرح «بررسي رابطه‌ي سرمايه‌ي اجتماعي و سهم استان‌ها در توليد ناخالص داخلي»، «علي‌رضا توكل‌پور صالح» با طرح «موتور استرلينگ خورشيدي با دماي محدود مجهز به كلكتور تخت خورشيدي»، «محمد» و «راضيه» «عرب‌نژاد» با طرح «دستگاه رگ‌ياب»، «مسعود دزياني» با طرح «بررسي كاهش ضايعات پنيرهاي ايراني در صنعت لبنيات» و «عليرضا ترك‌زاده‌ي اصفهاني» با طرح «دستگاه خودكار توليد گز آردي» رتبه‌ي سوم را كسب كردند.
بنابراين گزارش، در بخش ابتكار نيز «خديجه احمدي‌نبي» و «نرگس شيرباني» با طرح «بعد و انعكاس آن در گرافيك» رتبه‌ي اول، «نسرين جاغوري» با طرح «هنر خوارزمي» و «محمد حسين» و «حميدرضا» «خضريان» با طرح «سيستم ديجيتالي اندازه‌گيري طول با دقت ميكرون به استفاده از الگوي دقيق» رتبه‌ي دوم را كسب كردند.
در بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي نيز - كه به طرح‌هاي ارائه شده از سوي دانش‌اموزان مقطع متوسطه، كاردانش و پيش دانشگاهي و دانشجويان دوره‌‌ي كارداني پيوسته‌ي آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي و مراكز تربيت معلم اختصاص دارد - 22 هزار و 831 طرح از 32 استان كشور در گروه‌هاي تخصصي برق و الكترونيك، كامپيوتر، فيزيك، شيمي، عمران، مكانيك، رياضي، علوم زيستي و پزشكي، ادبيات و زبان فارسي، علوم اجتماعي،‌علوم انساني و هنر به دبيرخانه‌هاي استاني ارائه شد كه در مجموع 603 طرح به دبيرخانه‌ي مركزي ارسال و پس از ارزيابي علمي، 50 طرح به هيأت داوران ارائه و در نهايت 37 طرح به‌عنوان برگزيدگان نهايي بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي انتخاب شدند.
در بخش پژوهش‌هاي بنيادي، «ميلاد عرفان‌پور» با طرح «پاييز، بهاري است كه عاشق شده» و «مصطفي محسن‌وند بناب» با طرح «ميدان‌هاي اختلالي توپولوژيك» رتبه‌ي اول، «علي كوهپايه‌اي» با طرح «شواهد احتمالي بر وجود سحابي»، «سيد رسول پيره» با طرح «نت‌هاي باراني براي يك كمانچه‌ي سوخته» رتبه‌ي دوم و «علي دواتگران» و «مهدي مهدوي‌زاده» با طرح «بررسي ديدگاه‌هاي صاحب‌نظران در زمينه‌ي حقوق بشر» و «راضيه جباريان» با طرح «طنين سيمرغ در ادب پارسي» رتبه‌ي سوم را كسب كردند.
در بخش پژوهش‌هاي كاربردي بخش دانش‌اموزي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي، «محمد حسن برزگر» با طرح «هواپيماي بدون خلبان»، «احسان سرايي» و «مهدي قلي‌نژاد» با طرح «دستگاه مبدل مانيتورهاي معمولي به لمسي» رتبه‌ي اول، «سيد حسام قائم‌مقامي هزاوه» با طرح «واكر با توانايي بالا رفتن از پله»، «افشين سياحي» با طرح «آيفون كارتي هوشمند»، «حسن فرقاني» و «مصطفي مؤمن» با طرح «سامانه‌ي يادگيري تكلم انسان»، «مرضيه آژنگ» با طرح «عناصر تصويري در حجاري، گچ‌بري و نقاشي‌هاي قلعه‌چالشتر»، «علي زارعي» و «محمد بصيري» با طرح «جعبه‌ي نابينايان» و «محمدرضا بالازاده» با طرح «سامانه‌ي كنترل فاصله‌ي خودرو»، «كاوه همتي» با طرح «درب دوپهلوي دوطرفه» رتبه‌ي دوم، «روزبه شرفي» و «معراج مستمند كاشي» با طرح «سامانه‌ي تبديل متن به گفتار»، «علي قرباني» با طرح «رمز الكترونيكي بدون صفحه كليد»، «حامد شفاعتي» و «سيد مصطفي صامعي» با طرح «خزنده‌ي مكانيكي»، «سعيد جعفري» و «عباس نرگس» با طرح «انتقال داده‌ها از طريق برق شهر»، «علي عدالتي‌نژاد» و «سيد حسن بريد نيك‌پور» با طرح «ماشين حساب براي نابينايان»، «ليلا آتشي»، «سارا بوستاني» و «سيد احمد موسوي» با طرح «اندازه‌گيري نقطه‌ي چكيدن گريس»، «زهرا باغخاني‌پور» با طرح «تصويرسازي افسانه‌هاي كرماني» و «نويد نطقي» با طرح «دستگاه عمل‌اوري بتن» رتبه‌ي سوم را كسب كردند.
در بخش پژوهش‌هاي توسعه‌اي، «بهزاد دهقاني‌نژاد» با طرح «شير سوزني پنوماتيك بدون ريخته‌گري» رتبه‌ي دوم، «بشير سميعي» و «مجيد عبداللهي» با طرح «شير متحرك در آبياري تحت فشار»، «ناصر رنجبر» با طرح «دستگاه مذاب‌ريز نيمه خودكار» رتبه‌ي سوم، «سيد لقمان حسيني» و «سينا رشيدي» با طرح «دستگاه فرم‌زن شيشه»، «مجيد عباسي» و «حميد اسحاقي» با طرح «استارت هيدروليكي»، «ساجده هادي مقدم» و «حكيمه مؤيدي» با طرح «دستگاه پيوندزن دستي»، «محمد سرخشتي»، «محمد امين سپهري»، «فاروق رستمي»، «متين خضري اقدم» و «بابك فكور» با طرح «دستگاه كارگاه قندريزي» و «احسان‌الله سلطاني» و «زهرا هاشم‌زاده» با طرح «آسانسور چندمحوره‌ي كم‌مصرف» رتبه‌ي سوم را كسب كردند.
بنابراين گزارش، در بخش ابتكار، «كيقباد رستمي» با طرح «دستگاه بذرپاش دوشي»، رتبه‌ي اول، «پرديس جهرمي‌زاده» با طرح «روش جديد براي تشخيص اعداد اول»، «فرزاد ايماني» با طرح «موتورسيكلت كشاورزي» و «هاشم حداديان مقدم» با طرح «دستگاه زعفران‌پاك‌كن» رتبه‌ي دوم، «مريم احساني مطلق» با طرح «داستان چشم شيشه‌اي» و «پوريا صالحي» با طرح «اثباتي بر آخرين قضيه‌ي فرما» رتبه‌ي سوم را كسب كردند.

متن كامل خبر

 

معاون اول رئيس جمهور: با هدف حمايت بيش‌تر از نخبگان، معاونت علمي در رياست جمهوري ايجاد مي‌شود
24/09/1385
معاون اول رئيس جمهور اظهار داشت: با تصميم دولت، معاونت خاص مسائل علمي با هدف حمايت بيش‌تر از پژوهشگران، نواوران و نخبگان در رياست جمهوري شكل مي‌گيرد تا با امكاناتي كه رئيس جمهوري در اختيار دارد حمايت بيش‌تري از محققان به‌عمل آيد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر پرويز داودي» - كه در هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي سخن مي‌گفت - خاطرنشان كرد: در حال حاضر مراحل ابتدايي شكل‌گيري اين معاونت در حال انجام است.
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر حمايت كامل دولت از حركت‌هاي علمي و پژوهشگران كشور تصريح كرد: در بنياد نخبگان آيين‌نامه‌ي احراز نخبگي تعيين شده و نفرات اول تا سوم جشنواره‌ي جوان خوارزمي نيز مشمول اين آيين‌نامه‌ هستند و ساير كساني نيز كه رتبه‌اي به‌دست نياورده‌اند مي‌توانند بررسي شوند كه در صورتي كه جزو مصاديق اين آيين‌نامه باشند مورد حمايت مادي و معنوي بنياد قرار مي‌گيرند.
وي در ادامه خواستار ايجاد تسهيلات لازم براي معرفي سريع‌تر افراد واجد شرايط به بنياد نخبگان از سوي وزارت علوم شد و گفت: وزارت علوم مي‌تواند در مورد ورود به دانشگاه‌ها از آن‌ها حمايت كند و بايد تسهيلات بيش‌تري را به آن‌ها اختصاص دهد و اگر به لايحه‌ي خاصي در اين زمينه نياز است اعلام شود تا زودتر اجرايي شود.
«دكتر داودي» حضور جوانان مبتكر و خلاق را زمينه‌ساز رشد و رفاه مردم عنوان كرد و افزود: اين‌ها نيروي اصلي هستند كه انقلاب بر آن‌ها تكيه دارد و منشأ حركت، نواوري و رشد مي‌باشند.
بنابر اين گزارش، وي با اشاره به 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه و سالگرد شهادت «دكتر مفتح» پيشرو اين حركت افزود: با اتكا به حركت «شهيد مفتح» مي‌توان پژوهش و تحقيقات را در مسير سالم قرار داد به‌نحوي كه رفاه ملت حاصل اين تحقيقات باشد.
«دكتر داودي» با اشاره به جايگاه ويژه‌ي علم و پژوهش در كشور و رهنمودهاي روشنگر قرآن و بزرگان ديني در اين زمينه اظهار داشت: بحث علم و پژوهش در دين ما نهادينه است به‌طوري كه جايگاه خاصي داشته و تعيين كننده است. جايگاه علم و دانش در كشور ما نيز بسيار عميق است به‌طوري كه با نگاه به تمدن ايران مي‌بينيم كه علم در اين تمدن نهادينه بوده و حكومت‌داري، معماري، مهندسي و بسياري از علوم در اين تمدن رونق بالايي داشته كه وقتي دين با تمدن تركيب مي‌شود انتظاري جز اين خلاقيت را نداريم.
معاون اول رئيس جمهور در عين حال خاطر نشان كرد: متأسفانه در صد سال گذشته علماي كشور ما نتوانسته‌اند زمينه‌هاي لازم را براي رشد و شكوفايي تمدن اسلامي ايجاد كنند.
جو حكومت پهلوي اجازه رشد و توسعه‌ي علمي به جوانان و محققان را نمي‌داد به‌نحوي كه شكوه ظاهري علوم غرب، دانشمندان ما را از بحث ادب و خضوع تبديل به تسليم و انقياد كرده بود و فكر مي‌كردند بايد همه چيز ما را دانشمندان غرب تعيين كنند و ما استحقاق هيچ حركتي را نداريم. در حالي كه انقلاب اسلامي اين بن بست را شكست و حركت لازم را براي دانشمندان، جوانان و علما ايجاد كرد.
وي با بيان اين كه حركت‌هاي علمي زمان شيخ بهايي‌ها و ابن سيناها به‌تدريج در كشور احيا مي‌شود، افزود: ما استحقاق آن را داريم كه در جايگاهي كه بوديم قرار گيريم. مشكل اصلي در دنيا اين بود كه بي‌عدالتي‌ها، تبعيض‌ها، مسابقه‌ي تسليحاتي، نظام ناعادلانه‌ي پولي و مالي - كه حمايت‌كننده‌ي نظام اقتصادي است همه بر دنيا حاكم مي‌باشد - اين امر باعث تبعيض در بين بشريت بود اما انقلاب اسلامي زمينه‌اي ايجاد كرد كه اين نظام‌ها و بي عدالتي‌ها زير سؤال برود.
هم‌اكنون اين تبعيض‌ها زير سؤال است و آن‌ها ناچار هستند روز به روز دفاع و عقب‌نشيني كنند و انقلاب اسلامي اين معادله‌ها را به‌هم ريخت.
«دكتر داودي» تصريح كرد: پس از 27 سال ميوه‌هاي اين پيش‌بيني را مشاهده مي‌كنيم در بحث نواوري، خلاقيت و ابتكارات به‌هيچ وجه قناعت به تقليد نخواهيم كرد. ما هم به قدرت علمي مي‌رسيم و هم اين‌كه جوانان ما قدرت آن را دارند كه زير بار فرهنگ وارداتي و زورگويانه‌ي غربي نروند كه نشانه‌هاي آن هم در ابعاد اقتصادي، سياسي، ديني و هم علمي قابل مشاهده است. براي اين‌كه اين امر رخ دهد نياز به پژوهشگران نقاد و تلاشگري است كه در تك‌تك شما قابل‌مشاهده است.
وي افزود: پديده‌هاي علوم انساني پيچيده‌تر است لذا تلفيق داده‌ها به‌ويژه در علوم انساني مي‌تواند كارگشا باشد. در متون ديني درهايي نهفته است كه با تدبير مي‌توان آن را جست و جو كرد و به صحنه‌ي تحقيقات كشاند.
معاون اول رئيس‌جمهور، نقش جوانان را در همه‌ي امور كشور تعيين‌كننده دانست و ياداور شد: عمده كار ما اين است كه سرعت حركت و تلاشمان را بيش‌تر كنيم. قدرت‌هاي استكباري با نقاب بر چهره‌ي خود مي‌خواهند اين حركت را سركوب كنند كه سرعت حركت شما اين نقاب را كنار خواهد زد هم‌چنان كه در اين جشنواره شاهد اين حركت در همه‌ي رشته‌ها هستيم.

متن كامل خبر

 

انجمن نانوفناوري آسيا، اقيانوسيه خط‌مشي منحصر به فردي براي همكاري در اين رشته در منطقه ارائه مي‌كند
23/09/1385
انجمن نانوفناوري آسيا، اقيانوسيه خط‌مشي منحصر به فردي براي ايجاد شبكه‌اي در سراسر منطقه‌ي آسيا، اقيانوسيه بين دولت‌ها، صنايع در حال توسعه، مراكز نواوري و مراكز تحقيق و توسعه در اين حوزه ارائه خواهد كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، انجمن نانوفناوري آسيا، اقيانوسيه يك سازمان مستقل، غيردولتي و غيرانتفاعي است كه همكاري و هماهنگي بين خط‌مشي‌گذاران دولتي، ‌صنايع، مؤسسات تحقيق و توسعه و محققان برجسته در برنامه‌هاي توسعه‌ي نانوفناوري و همكاري‌هاي منطقه‌اي را تسهيل مي‌كند.

متن كامل خبر

 

معاون وزيرآموزش و پرورش: انتخاب هوشمندانه‌ي هدف، داشتن اراده و برنامه‌ريزي آگاهانه و برقراري ارتباط صحيح با مردم از الزام‌هاي موفقيت دانش‌اموزان در آينده است
21/09/1385
معاون وزير آموزش و پرورش از دانش‌اموزان خواست شناخت و توجه بيش‌تري به آينده داشته باشند.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا)، مهندس «مهدي نويد ادهم» در مراسم تجليل از دانش‌اموزان برتر پسر استان سمنان افزود: يكي از ويژگي‌هاي اصلي جامعه‌ي آينده «دانايي محوري» است و دانش‌اموزان امروز بايد با تلاش خود در اين زمينه، ايران را به‌عنوان «پيشگام دانايي» به جهانيان معرفي كنند.
وي كه رياست سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارد تأكيدكرد: انتخاب هوشمندانه‌ي هدف، داشتن اراده و برنامه‌ريزي آگاهانه و برقراري ارتباط صحيح با مردم از الزام‌هاي موفقيت در آينده است.
وي از دانش‌اموزان برتر خواست از استعداد و توانايي خود براي برطرف كردن مشكلات جوانان استفاده كنند.
در جشنواره‌ي تجليل از دانش‌اموزان برتر دوره‌ي متوسطه‌ي استان سمنان از ۱۲۰‬ نفر تقدير شد.
در اين جشنواره از دانش‌اموزان پسر برگزيده‌ي رتبه‌هاي زير هزار كنكور، برترين‌هاي المپيادهاي علمي، مسابقه‌هاي فرهنگي، هنري و ورزشي، جشنواره‌ي خوارزمي و مقاله‌هاي پژوهشي شاهد برگزيده تقدير شد.

متن كامل خبر

 

پژوهشگران نمونه‌ي دانشگاه صنعتي شريف معرفي شدند
20/09/1385
پژوهشگران نمونه‌ي سال1385 ‬دانشگاه صنعتي شريف در مراسمي به‌مناسبت اختتاميه‌ي هفته‌ي پژوهش معرفي شدند.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا)، «حسين محمدي شجاع» از دانشكده‌ي مهندسي عمران، «تقي اخوان نياكي» از دانشكده‌ي مهندسي صنايع، «سعيد اكبري» از دانشكده‌ي رياضي و «فيروز مطلوبي مقدم» از دانشكده‌ي شيمي پژوهشگران نمونه در زمينه‌ي ارائه‌ي مقاله در كنفرانس‌ها و چاپ در مجله‌هاي معتبر علمي هستند.
هم‌چنين «اعظم ايرجي‌زاد» از دانشكده‌ي فيزيك، «جواد صالحي» از دانشكده‌ي مهندسي برق، «اكبر شجاعي» از دانشكده‌ي مهندسي شيمي و نفت، «حميد رضا مداح حسيني» از دانشكده‌ي مهندسي و علم مواد، «بيژن فرهانيه» از دانشكده‌ي مهندسي مكانيك و «محمدرضا سلطاني» از دانشكده‌‌ي مهندسي هوا، فضا از ديگر پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتي شريف به‌شمار مي‌روند.
از ديگر پژوهشگران نمونه‌ي اين دانشگاه مي‌توان به «بيژن رشيديان» از دانشكده‌ي مهندسي برق و «مسعود نيلي» از دانشكده‌ي مديريت و اقتصاد در زمينه‌ي ارتباط با صنعت و «عبدالرضا سيم‌چي» از دانشكده‌ي مهندسي و علم مواد در زمينه‌ي تأليف كتاب اشاره كرد.
«غلامعباس پارسافر» از دانشگاه صنعتي شريف در رشته‌ي شيمي و «محمد مهدي عليشاهي» از دانشگاه‌ شيراز در رشته‌ي مهندسي هوا، فضا نيز دريافت‌كنندگان اولين دوره‌ي «جايزه‌ي علمي حكيم عمرخيام» هستند.
اين دو نفر بهترين مقاله را به مجله‌ي علمي «ساينس ايرانيكا»‪ (Ccientia Iranica) - ‬كه توسط دفتر همكاري‌هاي علمي و بين‌المللي دانشگاه صنعتي شريف منتشر مي‌شود - ارائه كرده‌اند.

متن كامل خبر

 

برندگان نوبل جوايز خود را دريافت كردند
20/09/1385
برندگان جوايز نوبل سال 2006 در رشته‌هاي ادبيات، اقتصاد، و علوم طي مراسمي در استكهلم مدال طلا و ديپلم افتخار خود را از دست «كارل گوستاو شانزدهم» پادشاه سوئد دريافت كردند.
به‌گزارش خبرگزاري فرانسه از استكهلم، «اورهان پاموك» رمان‌نويس ترك تنها برنده‌ي غيرامريكايي جايزه‌ي نوبل در مراسم استكهلم بود كه جايزه‌ي نوبل ادبيات را از آن خود كرد.
«راجر كورنبرگ» - كه در رشته‌ي شيمي جايزه‌ي نوبل را بدست آورد - در سال ‪۱۹۵۹‬ هنگامي كه‪ ۱۲ ‬سال داشت - در مراسم اعطاي جايزه‌ي نوبل در رشته‌ي پزشكي به پدرش «آرتور» شركت كرده بود. امسال نيز آرتور ۸۸ ‬ساله همراه با فرزندش در مراسم اعطاي جوايز حضور يافت.
«جان ماتار» و «جورج اسموت» به‌طور مشترك جايزه‌ي نوبل فيزيك را بدست آوردند و جايزه‌ي نوبل شيمي نيز به‌طور مشترك به دو متخصص ژنتيك به نام‌هاي «اندرو فاير» و «جورج ملو» تعلق گرفت.
«ادموند فلپس» نيز جايزه‌ي نوبل اقتصاد را دريافت كرد.
علاوه بر مدال طلا و ديپلم افتخار، همراه هر جايزه يك چك به مبلغ ‪۱/۱‬ ميليون يورو به برندگان اهدا شد. در مورد جوايزي كه به‌طور مشترك به دو تن اهدا شده بود اين مبلغ به‌طور مساوي بين آن‌ها تقسيم گرديد.
مراسم اعطاي جايزه‌ي صلح نوبل، روز شنبه 18 آذر 1385 طي مراسم ديگري در «اسلو» برگزار شد و طي آن كميته ي نوبل نروژ، جايزه‌ي «محمد يونس» بانكدار بنگلادشي را به وي اعطا كرد. «يونس» و بانك وي براي كمك به فقرا به آن‌ها وام‌هاي كوچك مي‌دهند.
مراسم اعطاي جوايز نوبل همزمان با سالروز مرگ «آلفرد نوبل» - دانشمند و كارخانه‌دار و مخترع ديناميت كه اين جوايز بنا به خواست وي ايجاد شدند - اهدا مي‌شود.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 16    بازديد امروز: 3    كل بازديدها: 85245
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما