<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] صفحه بعد>>
                   

محلول شکر معمولي بهترين منبع سوخت در پيل‌هاي سوختي زيستي!
26/03/1386
محققان دانشگاه «سنت لوييس» نوعي پيل سوختي زيستي ساخته‌اند كه مي‌تواند با هر منبع شكر كار كند و مدت زمان كار كردن آن نيز سه تا چهار برابر طولاني‌تر از يك باتري يون، ليتيم متداول است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر شلي مينتر» الكتروشيميدان دانشگاه «سنت‌ لوييس» از جمله محققاني است كه از سال‌ها پيش به كار بر روي انواع پيل‌هاي سوختي زيستي در گستره‌ي وسيعي از سوخت‌ها از الكل تا روغن سويا پرداخته است.
وي در دويست و بيست و نهمين همايش ملي اين مجمع در سال 2005 از ساخت «بيوآند» با پايه‌ي «فروكتوز» كه با تثبيت «فروكتوز هيدروژن‌زدايي شده» بر غشاي «نفيوني» اصلاح شده با «تترابوتيل آلومينيوم برميد» ايجاد شده است خبر داده بود.
تحقيقات كنوني بر توسعه‌ي غشاهاي آب گريز «كيتوسان» براي تثبيت آنزيم متمركز است. «كيتوسان پلي ساكاريدي» تهيه شده از «كيتن» (عنصر كليدي در اسكلت بدن سخت‌پوستان)‌ است كه بنابر ادعاي «مينتر»، باتري‌هاي ساخت او پر قدرت‌ترين و طولاني مدت‌ترين باتري‌ها از اين دست هستند.
چنان‌چه اين باتري‌ها پس از انجام آزمون‌هاي بيش‌تر، نتايج قابل قبولي داشته باشند در طي 3 تا 5 سال آينده مي‌توانند تجاري شوند.
بنابراين گزارش، محققان پس از آزمايش باتري‌هاي مختلفي كه با گستره‌ي وسيعي از سوخت‌ها مثل: «شكر»، «نوشابه‌ي گاز رفته»، «مخلوط نوشيدني‌ها» و «صمغ درخت» كار مي‌كنند به اين نتيجه دست يافتند كه «شكر معمولي» (ساكاروز) محلول در آب بهترين منبع سوخت بوده و پيل‌هاي سوختي زيستي مي‌توانند در بسياري از كاربردهاي الكترونيكي قابل حمل مثل: رايانه‌ها، جايگزين باتري‌هاي يون، ليتيم شوند.
كارهاي آتي شامل تصحيح عملكرد باتري‌ها براي شرايط متفاوت محيطي مانند دماي بالا و افزايش طول عمر مفيد آن‌هاست كه بودجه‌ي اين تحقيقات توسط وزارت دفاع امريكا تأمين شده و دكتر «مينتر» نيز شركتي را جهت تجاري‌سازي پيل‌هاي سوختي زيستي بر پايه‌ي آنزيم و سوخت الكل تأسيس كرده است.

متن كامل خبر

 

توليد بمب‌هاي کثيف در ارتش امريکا!
24/03/1386
ارتش امريکا در پروژه‌اي غيراخلاقي بمب‌‌هايي توليد خواهد کرد که مکانيسم رفتاري نيروهاي دشمن را تغيير مي‌دهد.
به گزارش سايت سلامت نيوز به‌نقل از خبرگزاري مهر، پنتاگون تأييد کرده است که رهبران نظامي امريکا استفاده از تسليحات شيميايي براي هدف قرار دادن رفتارهاي انساني را مورد بررسي قرار داده بودند.
محققان تسليحاتي معتقدند که استفاده از چنين تسليحاتي، تأثيرهايي نظير شکل‌گيري احساسات غيراخلاقي در نيروهاي دشمن برجاي مي‌گذارد و موجب کشش آن‌ها به يکديگر به‌جاي فکر کردن به نبرد خواهد شد.
براساس گزارش خبرگزاري مهر كه از خبرگزاري آسوشيتدپرس نقل شده است: اين پروژه که به ادعاي محققان تسليحاتي امريکا و ارتش اين کشور مرگ‌بار نبوده و تنها اثراتي مخرب بر مکانيسم رفتاري افراد دارد با بودجه‌اي بالغ بر 5/7 ميليون دلار راه‌اندازي خواهد شد.
تحقيقات تکان‌دهنده‌ي يک گروه ديده‌بان در امريکا فاش کرده است که اين بمب‌ها حتي موجب گرايش نيروها و عناصر غيرخودي ديگر و رنج‌اور محيطي از جمله: حشرات گازگير، موش ها و حيوانات بزرگ به مواضع دشمن مي‌شود.

متن كامل خبر

 

روش جديدي براي پوشش دهي و جلوگيري از خوردگي آلياژهاي آهن با تلاش محققان دانشگاه صنعتي اميرکبير
23/03/1386
دانش‌آموخته‌ي دانشگاه صنعتي امير كبير موفق به طراحي روش جديد نفوذ در حالت جامد براي پوشش‌دهي و جلوگيري از خوردگي «فولاد» و «چدن» با «روي» شد كه عمر قطعات ساخته شده با اين آلياژها را چند برابر مي‌كند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،«عبدالخالق حسن‌زاده» فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد دانشكده‌ي مهندسي معدن و متالورژي دانشگاه صنعتي اميرکبير در تشريح اهميت اين طرح به محدوديت‌ها و مشکلات روش‌هاي كنوني در پوشش‌دهي فلزات پايه آهن مانند: «فولاد» و «چدن» از جمله آلايندگي محيط زيست، ضعف در پوشش‌دهي قطعات داراي منفذ و شيار و هم‌چنين عمر مفيد كم‌تر در مقايسه با روش جديد اشاره كرد و گفت: در اين شيوه كه نخستين بار در سال 2000 ميلادي ثبت شده پودر «روي» مخلوط با چند ماده كمكي ديگر در درجه حرارت معين و بدون نياز به ذوب شدن در سطوح فولاد نفوذ كرده و پوشش محافظ تشكيل مي‌شود.
وي افزود: پيچيدگي اين روش در تعيين ميزان مواد كمكي، حرارت مورد نياز و سرعت چرخش قطعات براي پوشش‌دهي به‌شمار مي‌رود.
«حسن‌زاده» با اشاره به آزمايش‌هاي انجام شده در اين پژوهش گفت: نرخ خوردگي در آهن پوشش داده شده با روش غوطه‌وري گرم «گالوانيزه» به‌طور متوسط 350 ميكرون است در حالي كه در نمونه‌ي به‌دست آمده اين ميزان به 15 ميكرون رسيده است.
وي گفت: در اين طرح، پوشش‌هايي با ضخامت 60 تا 95 ميكرون ايجاد شد و نتايج هم با استفاده از ميكروسكوپ نوري، ميكروسكوپ روبشي (STM) و هم‌چنين با كمك اشعه‌ي ايكس (XRD) بررسي و صحت‌سنجي شد.
به‌گفته‌ي اين محقق، با توجه به ضعف «فولاد» در برابر خوردگي، فلز «روي» كه در سطح فلز قرار مي‌گيرد خورده شده و محصولات خوردگي آن با تشكيل لايه‌اي متراكم و چسبنده، نفوذ خوردگي به «فولاد» را بسيار كُند مي‌كند.
وي در ادامه گفت: فلزاتي كه به روش جديد پوشش داده مي‌شوند از جمله در صنايع موتور و خودروسازي، مترو و راه‌آهن، صنايع دريايي، كشاورزي و باغباني و هم‌چنين ساخت بست‌ها، واشرها و قطعات ريز استفاده مي‌شوند که استفاده از اين قطعات در برخي صنايع از جمله خودروسازي به‌تدريج به‌صورت اجباري در مي‌آيد.

متن كامل خبر

 

موفقيت دانشمندان در ساخت پلاستيكي با قابليت خود ترميمي مكرر
22/03/1386
محققان موفق به ساخت پلاستيكي شده‌اند كه مي‌تواند پارگي‌ها و شكستگي‌هاي سطح خود را ترميم كند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان «دانشگاه ايلينويز» در امريكا نوعي ماده‌ي جديد پليمري ساخته‌اند كه مي‌تواند در صورت آسيب ديدن به‌طور مكرر خود را ترميم كند.
به‌گفته‌ي محققان اين دستاورد، پيشرفت مهم و قابل‌توجهي در زمينه‌ي ساخت اعضا و اجزاي مورد استفاده در پيوندهاي پزشكي با قابليت خودترميمي و نيز ساخت هواپيماها يا فضاپيماهايي است كه مي‌توانند خود را تعمير كنند.
اين ماده هم‌چنين براي خنك كردن ريزپردازنده‌ها و مدارهاي الكترونيكي كاربرد دارد و راه را براي ساخت پوشش‌هاي پلاستيكي جديد كه توليدمثل مي‌كنند هموار خواهد كرد.
به‌گفته‌ي محققان با وجودي كه در گذشته نيز از اين قبيل مواد با قابليت خودترميمي چندين نمونه‌ي ساده‌تر ساخته شده است اما اين نمونه‌ي جديد منحصر به فرد بوده و اولين ماده‌اي است كه مي‌تواند بدون مداخله‌ي بيروني چندين بار خود را ترميم كند.

 

طراحي نرم‌افزار استايرن در پژوهشگاه صنعت نفت
20/03/1386
نرم‌افزار «استايرن» (Styrene)، جهت مدلسازي راكتور توليد «استايرن مونومر» از طريق فرايند Oxidative Reheat در پژوهشگاه صنعت نفت تهيه شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس صادق‌زاده» مسؤول تهيه‌ي نرم‌افراز فوق در اين خصوص گفت: «استايرن» از معروف‌ترين و ساده‌ترين مونومرهايي است كه در صنايع پتروشيمي براي توليد انواع محصولات لاستيكي و رزيني HIPS, EPS, PPS, SAN, ABC, SBR مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
وي افزود: نرم‌افزار مورد نظر در مدت چهار ماه با استفاده از تجربيات صنعتي همكاران مجتمع پتروشيمي تبريز تهيه و نهايتا براي بررسي دقت نرم‌افزار با نتايج تجربي واحد «استايرن مونومر» پتروشيمي تبريز مورد مقايسه قرار گرفت كه نتايج حاكي از دقت بالاي نرم‌افزار تهيه شده بود.
«صادق‌زاده» تأكيد كرد: از خصوصيات اين نرم‌افزار، قابليت اتصال آن به محيط HYSYS براي شبيه‌سازي ساير ادوات واحد نظير مبدل‌ها و برج‌هاي تقطير به‌كار گرفته شده، قابليت استفاده از آن براي تعيين متغيرهاي سينتيكي واكنش‌هاي توليد «استايرن مونومر» براي هر نوع كاتاليست تجاري به‌كار گرفته شده در اين زمينه و كاربري آن براي افزايش يا كاهش مقياس راكتورهاي اين فرايند مي‌باشد.
وي در پايان افزود: با انجام اندك تغييراتي مي‌توان از نرم‌افزار فوق براي شبيه‌سازي فرايندهاي توليد «استايرن مونومر» از طريق ساير فرايندهاي متداول نظير: هيدروژن‌گيري آدياباتيك و ايزوترمال از «اتيلن بنزن» نيز استفاده نمود.

متن كامل خبر

 

نصب و تست پيل سوختي با سوخت پروپان در آلاسكا
18/03/1386
آزمايشگاه توسعه‌ي فناوري انرژي در دانشگاه «فيربانكس» (Fairbanks) آلاسكا (AETDL) تست‌هاي ميداني نمونه ي نخست پيل سوختي با سوخت پروپان را با موفقيت به‌اتمام رساند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پيل سوختي توسط شركت امريكايي «آكومنتريكس» (Acumentrics) ساخته شده و در بخش خدمات پارك ملي در مركز بازديدكنندگان Exit Glacier (رودخانه‌ي يخي) نصب شده و بيش از 1100 ساعت بدون تنزل در بازدهي كار كرده است.
انجام تست در مركز بازديدكنندگان به‌دلايلي از جمله مناسب بودن پروپان نسبت به هيدروژن و گاز طبيعي به‌لحاظ حمل و نقل و كاربري براي نواحي دور از شبكه و انجام تست‌ها در شرايط واقعي، سيستم پيل سوختي خروجي خود را با نوسانات تقاضاي انرژي در مركز بازديد كنندگان تنظيم مي‌‌کند.
بر‌اساس اين گزارش، «دنيس ويتمر» مدير «آزمايشگاه توسعه‌ي فناوري انرژي» (AETDL) اظهار كرد: پيل سوختي «آكومنتريكس» (Acumentrics) انرژي كمي توليد مي‌كند و يك مولد ديزلي پربازده مي‌تواند صد كيلووات برق توليد كند كه اين ميزان صد برابر نياز يك خانه‌ي كوچك و يا برج مخابرات است. اكنون ما فناوري ساده و پربازدهي با توان يك كيلووات داريم.
«ويتمر» با اشاره به اين‌كه پيل سوختي علاوه بر تأمين الكتريسيته، گرماي مورد نياز را در طول زمان تست خود تأمين مي‌كند ‌اظهار داشت: پيل سوختي هنوز به‌صورت تجاري درنيامده است ولي به هر حال تست موفقيت‌اميز آن در Exit Glacier نمايشگر سرعت پيشرفت آن است.
بنابراين گزارش، تست پيل سوختي در اين مركز‌ نتيجه‌ي همكاري بخش خدمات پارك و دانشگاه «فيربانكس» (Fairbanks) بوده و وزارت انرژي امريكا و شركت «آكومنتريكس» (Acumentrics) از جمله تأمين‌كنندگان مالي اين پروژه بودند.

متن كامل خبر

 

تشكيل انجمن مخترعين كشور
12/03/1386
«انجمن مخترعين كشور» با تصويب و تأييد اساس‌نامه در وزارت كشور و اخذ مجوزهاي لازم فعاليت رسمي خود را آغاز كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «حسين سعيدي» قائم‌مقام اين انجمن گفت: در اولين جلسه‌ي رسمي انجمن، مهندس «محمدرضا رضاپور» به‌عنوان دبير كل انجمن منصوب شدند و انجمن فعاليت رسمي خود را آغاز كرد.
وي توجه هرچه بيش‌تر دولت به مخترعان و كمك بيش‌تر به آنان را خواستار شد و افزود: اين انجمن با توجه به وضعيت نامطلوب مخترعان كشور، عدم حمايت جدي دستگاه‌هاي دولتي، مشخص نبودن متولي حمايت از مخترعان و ناشناخته ماندن اختراعات آنان تأسيس شده است.
«سعيدي» در ادامه اظهار داشت: اين انجمن با هدف ارائه‌ي راه‌كارهاي مناسب و كمك به مخترعان جهت تبديل تحقيقات و اختراعات به محصول و برقراري ارتباط و تعامل ميان انجمن با ساير تشكل‌هاي علمي، صنعتي و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي و هم‌چنين شناسايي و حمايت از مخترعين جوان و گمنام تشكيل شده است.
وي درباره‌ي ساير اهداف اين انجمن گفت: انتشار نشريه و ايجاد سايت اينترنتي و بانك اطلاعاتي مخترعين از ديگر اهداف انجمن خواهد بود. انجمن سعي خواهد كرد با ارائه‌ي طرح‌ها و پيشنهادها و راه‌كارهاي علمي تخصصي به نوسازي صنايع كشور كمك کند.
علاقه‌مندان و مخترعان جهت عضويت در اين انجمن و كسب اطلاعات بيش‌تر مي‌توانند به‌نشاني اينترنتي اين انجمن به‌نشاني www.iia.ir و يا به‌نشاني: تهران، خيابان ايران‌شهر جنوبي، پلاك 71 مراجعه کنند.

متن كامل خبر

 

ميزباني شيراز از دومين كنگره‌ي بين‌المللي بيوشيمي و بيولوژي مولكولي ايران هم‌زمان با نهمين کنگره‌ي بيوشيمي ايران در آبان 1386
12/03/1386
نهمين كنگره‌ي بيوشيمي ايران و دومين كنگره‌ي بين‌المللي بيوشيمي و بيولوژي مولكولي هفتم آبان 1386 در دانشگاه علوم پزشكي شيراز برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر سيد محمد باقر تابعي» دبير نهمين كنگره‌ي بيوشيمي ايران اظهار کرد: هدف اين كنگره ارائه‌ي آخرين تحقيقات و پيشرفت‌هاي نوين در زمينه‌ي بيوشيمي و بيومولكولي و موضوع‌هاي وابسته به آن است و زمينه‌ي مساعدي براي تبادل‌نظر صاحب‌نظران و پژوهشگران جوان فراهم مي‌شود.
وي افزود: برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي در زمينه‌ي تكنيك‌هاي جديد، معرفي پيش‌كسوتان اين علم، برپايي نمايشگاه محصولات، ارائه‌ي مقاله‌هاي برتر، ايجاد دوره‌هاي بازاموزي براي دست‌اندركاران علوم آزمايشگاهي و برگزاري پانل‌هاي علمي مختلف از جمله برنامه‌هاي اين كنگره است كه اميدوارم ‌١٥ تا ‌٢٠ امتياز براي اين كنگره در نظر بگيريم.
«دكتر تابعي» در بيان موضوع‌هاي اصلي اين کنگره به «بيوشيمي باليني» شامل: خطاهاي وراثتي متابوليك، آنزيم‌شناسي باليني، اختلالات هورموني، عناصر كمياب، رشته‌هاي نوين در تشخيص و درمان بيماري‌ها، بيوشيمي پايه شامل آنزيم‌شناسي، رابطه‌ي ساختار با فعاليت بيوماركر و مولكول‌ها، بيوشيمي فيزيك، روش‌هاي نوين بيوشيميايي، بيوشيميايي گياهي، بيوشيمي اعصاب، بيوشيمي ميكروارگانيسم و انگل‌ها، متابوليسم و تغذيه و نيز «بيولوژي سلولي مولكولي» شامل: مهندسي پروتئين، مهندسي ژنتيك، روش‌هاي تشخيص مولكول‌هاي نوين، بيوتكنولوژي، بيوانفورماتيك، نانوتكنولوژي، سيگنالينگ و سرطان اشاره كرد.
وي در پايان با بيان اين‌که مهلت ارسال مقاله‌ها به دبيرخانه‌ي کنگره تا پايان تير 1386 است، خاطرنشان کرد: انجمن بيوشيمي ايران، معاونت تحقيقات و فناوري و معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، انستيتو پاستور، مؤسسه‌ي سرم‌سازي رازي و ساير مؤسسات وابسته در برگزاري اين كنگره همكاري كرده‌اند.
گفتني است علاقه‌مندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيش‌تر در اين زمينه به‌نشاني الکترونيکي ذيل مراجعه يا با شماره تلفن ‌٢٣٤٩٦١٠-‌٠٧١١ تماس بگيرند:
http://www.biochemiran.com/congress9

متن كامل خبر

 

کشف عنصر صد و دوازدهم شیمیایی
19/02/1386
با انجام آزمایش سنتز هسته ای که محصول آن تنها دو اتم از عنصر صد و دوازدهم بوده است دانشمندان فهمیدند که خواص شیمیایی عنصر فوق سنگین محصول شبیه عنصر جیوه است که در جدول تناوبی در بالای آن قرار دارد.
به گزارش سایت www.pubs.asc.org به دلیل «اثر نسبیتی» (Relativistic Effect) پیش بینی ساختارهای اوربیتال الکترون «آکتینیدهای واسطه» (Transactinid) بحث برانگیز است. این اصطلاح به انتقال انرژی اطلاق می شود که ناشی از تأثیر شدت بالای بار مثبت هسته (ی این عنصرسنگین) بر روی الکترون هایی که دور هسته می چرخند.
نیروی ناشی از شدت بالای بار مثبت هسته می تواند آرایش اوربیتال های والانس اتم را تغییر دهد بنابراین به ندرت می توان عنصری را در جدول تناوبی پیدا کرد که بتوان ساختار الکترونی عنصر صد و دوازدهم را با خواص شیمیایی آن مقایسه کرد.
در مورد عنصر صد و دوازدهم می توان گفت: با توجه به عدد اتمی آن، در گروه دوازدهم با عناصر روی، کادمیم و جیوه قرار دارد. در گذشته محققان به طور تئوری نشان دادند که عنصر صد و دوازدهم باید رفتارهای شیمیایی عناصر گروه دوازده را از خود نشان دهد. اگرچه دیگر تحقیقات پیش بینی کردند که عنصر صد و دوازدهم رفتاری شبیه گازهای نجیب (بی اثر) گروه هجدهم مثل رادون را از خود نشان می دهد.
در حال حاضر تیمی بیست و پنج نفره از محققانی از سوئیس، روسیه و لهستان گزارشی داده اند که نشان داده «آکتینیدهای واسطه» (Transactinide) رفتاری مشابه جیوه در گروه دوازده را از خود نشان می دهند. این گزارش از مقایسه ی مستقیم و تجربی فراریت و کشش سطحی عنصر صد و دوازدهم با جیوه و رادون به دست آمده است.
دو اتم عنصر صد و دوازدهم توسط «رابرت ایچلر» (Robert Eichler) از مؤسسه ی «پائول شریر» (Paul Scherrer)، «ویلیژن» (Villigen)، سوئیس و همکارانی از مؤسسه ی «تحقیقات هسته ای» (Joint Institute For Nuclear Research)، «دابنا» (Dubna) روسیه به این صورت ساخته شدند که با باریکه ای از ذرات کلسیم ( با عدد اتمی 48) به پلاتونیوم (با عدد اتمی 242) _که در «نئودیمیوم اکسید» (Nd2O3) معلق بود_ ساطع شد. همان گونه که هسته ی رادیواکتیوهای رادون و جیوه تولید می شوند. بدین ترتیب ذرات عنصر صد و دوازدهم به دست آمده در جریانی از گاز به سمت آشکار سازهای با پوشش طلا و تحت شرایط دمای کنترل شده هدایت می شوند.
تیم تحقیقاتی کشف کردند که از آنجایی که این عنصر نرم و فرار است و به راحتی با طلا پیوند برقرار می کند نسبت به رادون شباهت بیشتری به جیوه. فقط با کشف دو اتم «آکتینید واسطه» معلوم نیست که بتوان مایعی پایدار شبیه جیوه ایجاد کرد.
تیم تحقیقاتی اضافه کردند که طول عمر این دو اتم نسبتاً طولانی است (چند ثانیه در مقایسه با بقیه اتم ها که کمتر از یک ثانیه است). این امر شاهدی است بر وجود منطقه ی استحکام در نمودار هسته ی اتم ها که شامل هسته ای فوق سنگین است بنابراین پیش بینی می شود این اتم به طور ویژه پایدار باشد.

متن كامل خبر

 

ساخت كوچك‌ترين قيچي جهان به‌طول 3 نانومتر
13/01/1386
دانشمندان در ژاپن موفق به ساخت كوچك‌ترين قيچي جهان شده‌اند كه توسط «نور» باز و بسته مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان مي‌گويند كه به‌كمك اين قيچي بسيار ظريف و مولكولي مي‌توان به كنترل ژن‌ها، پروتئين‌ها و ساير مولكول‌ها در بدن كمك كرد.
اين قيچي فقط سه نانومتر يا سه ميليارديوم متر طول دارد به اين ترتيب بيش از 100 برابر كوچك‌تر از يك «طول موج نور فرابنفش» است.
اين وسيله‌ي مولكولي - كه توسط «تاكوزو آيدا» محقق دانشگاه توكيو و دستياران وي طراحي شده است - درست مانند: يك قيچي معمولي داراي يك محور اتكا، دو دسته و دو تيغه است.
اين گروه از محققان يافته‌هاي خود را در «نشست سالانه‌ي انجمن شيمي امريكا» در شيكاگو ارائه كرده‌اند.
تيغه‌هاي اين قيچي از حلقه‌هايي از «كربن» و «هيدروژن» موسوم به گروه‌هاي «فمين» ساخته شده‌اند.
محور اتكاي اين قيچي مولكولي به‌نام «شيرال فروسين» است كه اساساً حلقه‌اي از اتم را بين دو صفحه‌ي «كربن» گير انداخته است.
بنابراين گزارش، صفحه‌هاي كربني مي‌توانند آزادانه به دور اتم «آهن» بچرخند. دسته‌‌هاي اين قيچي نيز ساختارهاي شيميايي آلي موسوم به «گروه‌هاي فنيلن» هستند. اين ساختارها به‌وسيله‌ي مولكولي به‌نام «آزوبنزين» به يكديگر پيوند خورده‌اند؛ اين مولكول در برابر «نور» واكنش نشان مي‌دهد.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 51    بازديد امروز: 15    كل بازديدها: 84982
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما