<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] صفحه بعد>>
                   

دوازدهمين كنفرانس بين‌المللي پردازش تصوير و تشخيص الگو
03/11/1385
دوازدهمين كنفرانس دوسالانه‌ي بين‌المللي پردازش تصوير و تشخيص الگو (CAIP) در سال 2007 در ارتباط با تصاوير مجازي كامپيوتري، تحليل و پردازش تصوير and Processing) (Image Analysis و تشخيص الگو (Pattern Recognition) و حوزه‌هاي مرتبط پنجم تا هفتم شهريور 1386 (27 تا 29 آگوست 2007 ميلادي) در وين پايتخت اتريش برگزار مي‌شود.
به‌گزارش سايت «كاوش‌هاي مورفولوژي» (Morphology Digest) برنامه‌ي علمي كنفرانس شامل موارد ذيل است:
- نشاني‌هاي راهنما
- مقاله‌هاي ارائه شده در بخش مسابقه يا پوستر.
مجموعه مقالات كنفرانس توسط انتشارات «اسپرينگر ورلاگ» در مجموعه‌ي «سخنراني‌ها در زمينه‌ي علوم كامپيوتر» منتشر خواهد شد.
بنابراين گزارش، دانشگاه تكنولوژي وين اتريش محل برگزاري اين كنفرانس بوده و «گروه پردازش تصوير و شناسايي الگو» (PRIP) ميزباني را برعهده دارد.
در پايان اين گزارش، تاريخ‌هاي مهم اين كنفرانس چنين ذكر شده است:
 مهلت ارسال مقاله‌ها: 10 فروردين 1386 (30 مارس 2007 ميلادي)
 اعلام مقاله‌هاي پذيرفته شده: 24 ارديبهشت 1386 (14 مي 2007 ميلادي)
 آماده‌سازي نهايي عكس‌هاي مقاله:‌ 14 خرداد 1386 (4 ژوئن 2007 ميلادي)
علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيش‌تر مي‌توانند به ‌وب‌سايت به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.prip.tuwien.ac.at/caip07/

متن كامل خبر

 

به‌همت دانشجوي مبتكر جهاد دانشگاهي، دستگاه نشاني‌ياب شهري طراحي و ساخته شد
02/11/1385
دانشجوي مبتكر مركز علمي و كاربردي جهاد دانشگاهي دانشگاه تربيت‌معلم موفق به ساخت دستگاه نشاني‌ياب شهري شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «‌مجتبي حيدري هراتمه» ‌دانشجوي مركز علمي و كاربردي جهاد دانشگاهي دانشگاه تربيت معلم سازنده‌ي اين دستگاه گفت:‌ اين دستگاه همان‌طور كه از نامش پيداست براي پيدا كردن نشاني مراكز و محل‌هاي مورد نظر در سطح شهرهاست و اگرچه بعضي نمونه‌ها از اين دستگاه در مجامع موجود است كه كار نشاني‌يابي را از طريق گراد، نقشه و ... انجام مي‌دهد اما فرق اساسي اين دستگاه با نمونه‌هاي مذكور اين است كه اين دستگاه تلفيقي از تصوير سه‌بعدي، متحرك بودن، اعلام مسير، فاصله و ... است كه بر روي مونيتور مخصوص رؤيت مي‌شود و با حركت موس به هر جهت تصوير و اطلاعات آن رؤيت مي‌گردد و جستجوگر به‌راحتي امكان دستيابي به محل مورد نظر خود را در هر مكان يا خيابان از شهر خواهد داشت.
وي افزود: اجزاي اين دستگاه شامل: صفحه‌ي نمايشگر، موس، چشم اجرا و كليد تنظيم است و هزينه‌ي هر دستگاه در توليد انبوه به 15 ميليون ريال مي‌رسد كه مي‌تواند در مسير خيابان‌هاي شلوغ، چهارراه‌ها و حتي سازمان‌هاي داراي كاركنان بالا قرار گرفته و نصب شود.
وي در پايان گفت:‌ اين دستگاه داراي گواهينامه‌ي ثبت اختراع از اداره‌ي كل مالكيت صنعتي كشور بوده و در آزمون نمونه‌اي پاسخ مناسبي به اهداف مورد نظر طراح داده است.
گفتني است «مجتبي حيدري هراتمه» پيش از اين، سه ابتكار و اختراع شامل: «مشعل آبي» براي زيباسازي فضاي آسمان شهرها، «نان‌پز لقمه‌اي» براي كاهش ضايعات نان و «دستگاه آب‌ميوه‌گيري» نيز ساخته و به‌ثبت رسانده است.

متن كامل خبر

 

توسط يك دانشجوي برق دانشگاه شيراز، يک سيستم آموزشي ويژه‌ي نابينايان با عنوان «جعبه نابينايان» پياده‌سازي شد
02/11/1385
برگزيده‌ي دوم جشنواره‌ي خوارزمي و طراح «جعبه‌ي نابينايان» گفت: ايده‌ي برگرفته شده‌ي طرح از خط بريل است.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «محمد بصيري» برگزيده‌ي دوم جشنواره‌ي خوارزمي و دانشجوي سال اول رشته‌ي برق مهندسي دانشگاه شيراز در جمع خبرنگاران افزود: جعبه‌ي نابينايان شامل بوردهاي آموزشي است که با اتصال به يکديگر از طريق يک سيستم ميکروکنترلي يک مجموعه‌ي آموزشي معلم و دانش‌اموز را پياده‌سازي کرده است.
به‌گفته‌ي وي، ايده‌ي قابل در به‌کارگيري رله‌ها، برنامه‌نويسي ميکروکنترلر به‌طور کامل و توانايي در ايجاد تغييرات، استفاده از سلول‌هايي که حکم سلول‌هاي خط بريل را دارند و تسهيل در امر آموزش و يادگيري نابينايان از جمله ويژگي‌هاي طرح «جعبه‌ي نابينايان» مي‌باشد.
اين پژوهشگر جوان نيز با انتقاد از عدم حمايت از طرح‌هاي پژوهشي پژوهشگران جوان گفت: متأسفانه براي طرح‌هاي تحقيقاتي وام نمي‌دهند اما اگر به خودمان وام بدهند مي‌توانيم اختراع کنيم البته وام هم نبايد دوندگي و سرخوردگي داشته باشد و يا مثل متکديان با ما رفتار کنند چرا که اغلب جاها که رفته‌ايم برخوردها به همين‌صورت بوده است و متأسفانه مخترع بودن در ايران تبديل به اسمي مضحک شده است.

متن كامل خبر

 

معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور: محققان كشورمان در استفاده از مزاياي يافته‌هاي علمي از استحقاق بالاتري برخوردارند
02/11/1385
اساسنامه‌ي پيشنهادي «صندوق‌ حمايت از پژوهشگران كشور» در حوزه‌ي معاون اول وقت رئيس‌جمهور، دبيرخانه‌ي شوراي‌عالي پژوهش‌هاي علمي كشور با هدف حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران تهيه و در نامه‌اي به دبيرخانه‌ي شوراي انقلاب فرهنگي ارسال شد و سرانجام در هفتم مرداد سال 1382 به‌تصويب رسيد.
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر نصرت‌الله ضرغام» معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور هدف از تأسيس اين صندوق را ارائه‌ي كمك‌ها و خدمات حمايتي مادي و معنوي به پژوهشگران ايراني اعم از حقيقي و حقوقي در داخل و يا خارج كشور ( با اولويت پژوهشگران داخلي ) براي شكوفايي امور تحقيقاتي در راستاي توليد علم و فناوري و بهره‌مند شدن مردم از نتايج آن‌ها عنوان كرد.
وي اظهار داشت: «در دنياي كنوني توسعه‌ي پايدار و پيشرفت هر كشور و نيز رفاه هر ملتي مرهون كشف، پرورش، حفظ، نگهداري نخبگان و سرمايه‌هاي علمي و فرهنگي، هنري آن كشور است».
«ضرغام» افزود: «نخبگان، علما، پژوهشگران و هنرمندان مي‌توانند موجبات توسعه‌ي علمي و فناوري، توسعه‌ي متوازن و پايدار و همه‌جانبه و هم‌چنين ترقي و تعالي كشور را فراهم سازند. بنابراين كشف، شناسايي، برقراري ارتباط و حمايت از اين قشر نخبه، تقويت انگيزه، جلب مشاركت و همكاري‌هاي آنان در زمينه‌هاي گوناگون در راستاي توليد علم و توسعه‌ي علمي و فناوري كشور از اولويت‌هاي ويژه‌ي كشورهاي موفق و ايران است. به‌همين منظور صندوق حمايت از پژوهشگران كشور با هدف حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران در سال 82 تصويب شد».
رئيس پيشين دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين‌كه اين صندوق داراي شخصيت حقوقي مستقل است گفت: «اعضاي كميته‌ي علمي صندوق نيز از بين نخبگان جامع‌الشرايط علمي كشور داراي آثار و شرح علمي در معيار استاندارد بين‌المللي و داراي سوابق درخشان علمي و اجرايي، آشنا با علوم و فنون روز جهان، آشنا با نيازهاي علمي، پژوهشي و فناوري كشور، توسط اعضاي هيأت امنا انتخاب و با حكم رئيس هيأت امناي صندوق به‌مدت چهار‌سال منصوب مي‌شوند».
«ضرغام» افزود: «كميته‌هاي تخصصي نيز مجموعه‌هاي مشورتي و تخصصي در حوزه‌ي مديريت ارزيابي طرح‌هاي صندوق بوده كه اعضاي آن از ميان متخصصان و كارشناسان علمي و اجرايي آشنا با علوم و فنون روز جهان، توسط كميته‌ي علمي صندوق انتخاب و با حكم رئيس‌ صندوق به‌مدت دو سال منصوب مي‌شوند. رياست هر كميته‌ي تخصصي برحسب زمينه‌ي فعاليت برعهده‌ي يكي از اعضاي كميته‌ي علمي صندوق مي‌باشد. كميته‌هاي تخصصي صندوق نيز عبارتند از: فني و مهندسي، علوم پزشكي و دامپزشكي، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم زيستي، علوم و علوم انساني، علوم انساني و هنر و ميان‌گروهي».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور درباره‌ي رسالت صندوق گفت: «حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران ايراني در داخل و خارج كشور، كمك به اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي، تجاري‌سازي نتايج پژوهشي محققان، كرسي پژوهشي، گرنت، كمك به ثبت اختراعات پژوهشگران در داخل و خارج از كشور، ثبت ايده‌ها و طرح‌ها، كمك براي به‌ثمر رساندن نواوري‌ها و خلاقيت‌هاي منجر به توليد، حمايت از ايجاد و توسعه‌ي زيرساخت‌هاي پژوهشي و ديگر فعاليت‌هاي حمايتي است».
وي تصريح كرد: «ذكر اين نكته لازم است كه از نتايج و اطلاعات يافته‌هاي علمي در اين مقاله‌ها - كه نتيجه‌ي پژوهش‌هاي كاربردي است - كشورهاي ديگر بيش از ما بهره مي‌گيرند در حالي كه محققان كشورمان در استفاده از مزاياي يافته‌هاي علمي از استحقاق بالاتري برخوردارند. بدين‌منظور بايد قبل از چاپ مقاله‌ها و افشاي اطلاعات آن‌ها، قدم‌هايي در جهت ثبت اختراعات و يافته‌هاي علمي محققان به‌عمل آيد كه متأسفانه در كشور صاحب تجربه‌ي كمي در اين زمينه هستيم».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور ياداور شد: «در سال جاري مبلغ 6 ميليارد و 600 ميليارد ريال به اين منظور پيش‌بيني شده ضمن اين‌كه صندوق‌ با استفاده از اساتيد صاحب‌نظر در حقوق IP، راهنمايي‌هاي لازم را به اساتيد و پژوهشگران به‌عمل مي‌آورد».
وي از ديگر فعاليت‌هاي حمايتي صندوق به كمك به برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و همايش‌ها، كمك به شركت پژوهشگران در كنفرانس‌هاي علمي و كارگاه‌هاي آموزشي داخلي و خارجي، كمك به اتمام پروژه‌هاي تحقيقاتي نيمه‌تمام، كمك به حل مشكلات مالي پژوهشگران و اهداي جوايز به پژوهشگران نمونه اشاره كرد.
«ضرغام» با اشاره به سايت صندوق و حركت به‌سمت دولت الكترونيك عنوان كرد: «سايت صندوق علاوه بر انجام وظيفه اطلاع‌رساني در مورد اهداف، آيين‌نامه‌ها، ضوابط و مقررات، پروژه‌هاي مصوب و خاتمه‌يافته و ساير اقدام‌هاي صندوق، به‌عنوان وسيله‌ي ارتباطي سريع و دقيق بين صندوق، پژوهشگران، داوران و ناظران عمل مي‌كند. هم‌اكنون پژوهشگران مي‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز با مراجعه به سايت نسبت به تكميل و ارسال طرح يا ايده‌ي پژوهشي اقدام كنند».
وي افزود: «هر پژوهشگر ايراني در هر كجاي دنيا با يك ارتباط معمولي اينترنتي قادر خواهد بود از تسهيلات صندوق سود ببرد. در طول مراحل ارزيابي نيز پژوهشگر با پست الكترونيك و پيام كوتاه (SMS) از وضعيت طرح خود آگاه مي‌شود».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور اظهار داشت: «صندوق توانسته است ارتباط خود را با داوران طرح‌ها كاملاً اينترنتي كند تا بدون محدوديتي صرف‌نظر از محل جغرافيايي فرد از ايران و اقصا نقاط جهان نسبت به انتخاب داور اقدام كند. ارتباط بين صندوق و داوران نيز با استفاده از پست الكترونيك و پيام كوتاه صورت مي‌پذيرد و طرح‌ها با پست الكترونيك براي داوران ارسال شده و اين نكته با پيام كوتاه نيز به اطلاع ايشان مي‌رسد. داوران هم با مراجعه به سايت صندوق مي‌توانند نتايج داوري خود را ارسال نمايند».
وي عنوان كرد: «استفاده از فناوري اينترنت در صندوق باعث سرعت، دقت، شفافيت و سهولت در امور شده و ضمن اين‌كه زمان ارزيابي طرح‌ها را با حذف سيستم پست به‌حداقل رسانده است».
ضرغام گفت: «صندوق حمايت از پژوهشگران به‌عنوان نهادي پيشرو در حمايت از پژوهش و پژوهشگران كشور وظيفه خود مي‌داند تا همگام با فناوري روز دنيا به خدمات‌رساني به پژوهشگران و اعتلاي پژوهش در كشور اقدام نمايد».

متن كامل خبر

 

يك مبتكرايراني موفق به طراحي نرم‌افزار «مشاور املاك» شد
02/11/1385
نرم‌افزار «مشاور املاك» با قابليت پاسخگويي هم‌زمان به كاربر و تماس تلفني طراحي و ساخته شد.
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «كامران مهذب» مجري طرح اظهار داشت: نرم‌افزار شبيه‌سازي مشاور املاك به دو صورت مكالمه و Tone كار مي‌كند و با توجه به اين‌كه كاربر، فروشنده يا خريدار ملك باشد اطلاعات مورد نياز را در اختيار وي قرار مي‌دهد.
وي افزود: اين سيستم ناطق و شنوا بوده و در حين پاسخگويي به تماس‌هاي تلفني مشتريان، به كاربري كه به‌طور مستقيم در حال دريافت اطلاعات است، كمك مي‌كند.
هم‌چنين اين سيستم هوشمند، قابليت پيشنهاد املاك مختلف با توجه به شرايط خريدار اعم از: ميزان بودجه، درامد و منطقه‌ي مورد نظر وي را دارد.
در اين نرم‌افزار - كه در قالب مشاور خانم طراحي شده - امكان مشاهده‌ي ملك مورد بررسي وجود دارد و به‌زبان محاوره مشخصات و امكانات ملك را به‌كاربر توضيح مي‌دهد.
وي اين طرح را انقلابي در سيستم نرم‌افزارها خواند و گفت: اين سيستم به سه زبان فارسي، انگليسي و عربي سخنگو بوده و زمان مكالمه را مي‌توان در آن تنظيم كرد.
هم‌چنين اطلاعات آن محرمانه بوده و با وجود مشاهده‌ي ملك مورد نظر بدون نيز به حضور فيزيكي در آن، نشاني و شماره تلفن ملك تنها براي مدير دفتر املاك قابل مشاهده است نه هر كاربر.
با راه‌اندازي اين سيستم در دفاتر مشاوره‌ي املاك ديگر نيازي به حضور مشاوران متعدد وجود ندارد و با تهيه‌ي چند رايانه، هر مشتري با اين نرم‌افزار اطلاعات مورد نياز را كسب مي‌كند.
با اشاره به راه‌ اندازي اين سيستم در كشور امارات گفت: قوي‌ترين فايل املاك را مي‌توان در كشور راه‌اندازي كرد كه در آن در صورت دريافت نويز، سيستم به حالت Tone تغيير پيدا مي‌كند.
وي در پايان اظهار كرد: اين طرح طي دو سال به انجام رسيد اما متأسفانه هنوز اتحاديه‌ي املاك اجراي آن را تأييد نكرده و بركنار شدن مشاوران املاك را مانع اين امر تلقي مي‌كند.

متن كامل خبر

 

طراحي ابزار جديد ميكروفوتوني براي افزايش پهناي باند در شبكه‌هاي نوري
28/10/1385
محققان «مؤسسه‌ي فناوري ماساچوست» (MIT) موفق به طراحي ابزار ميكروفوتوني براي فناوري‌هاي ارتباطاتي شده‌اند كه به‌كمك اين ابزار، راه به‌سوي ايجاد شبكه‌هاي نوري با كارايي و كيفيت بالاتر هموار خواهد شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فيبرهاي نوري مي‌توانند به‌سرعت حجم بالايي از اطلاعات را منتقل كنند اما فناوري دسته‌بندي كردن و ارسال فوتون‌ها – به‌دليل بروز چين‌خوردگي در پهناي باند - از ميكروالكترونيك‌ها كه اطلاعات را توليد و پردازش مي‌كنند، بسيار عقب افتاده است.
هم‌اكنون محققان آزمايشگاه تحقيقاتي الكترونيك روش نويني را طراحي كرده‌اند كه به‌ياري آن مي‌توان به اين مشكل اساسي در استفاده از فوتون‌ها در فناوري‌هاي ارتباطاتي فايق آمد و در نتيجه راه براي ايجاد شبكه‌هاي نوري ارزان‌تر، پيچيده‌تر و با كارايي بيش‌تر هموار خواهد شد.
در سال‌هاي گذشته، دانشمندان و مهندسان همواره مطالعه‌هاي گسترده‌اي براي به‌حداقل رساندن اندازه‌ي ابزار فوتونيك و جاي دادن آن‌ها بر روي يك تراشه‌ي منفرد انجام داده‌اند؛ ابزاري كه امكان توليد آن‌ها به روش ارزان‌تر در اندازه‌هاي كوچك‌تر و با كيفيت و كارايي بالاتر فراهم شود.

متن كامل خبر

 

طراحي روش جديد تشخيص هويت به‌كمك صدا و حركات صورت در كشور
28/10/1385
روش جديد تشخيص هويت به‌كمك «اطلاعات صدا» و «حركت عضلات صورت» در دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي و پياده‌سازي شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، «دكتر وحيد اسدپور» مجري طرح، استفاده از مشخصه‌هاي طبيعي (بيولوژيك) افراد را روشي رو به گسترش در جهان ذكر كرد و گفت: بهره‌گيري از ويژگي‌هايي مانند: صدا، اثر انگشت، تصوير عنبيه و شبكيه‌ي چشم از جمله راه‌هايي هستند كه براي جايگزيني با كلمه‌هاي عبور، كليدها و كارت‌هاي شناسايي كاربرد تجاري پيدا كرده‌اند.
وي افزود: در اين طرح براي دستيابي به شيوه‌هاي آسان‌، ارزان و داراي دقت بالا از تحليل هم‌زمان ويژگي‌هاي صدا و حركات عضلاني صورت استفاده شد.
وي تصريح كرد: با اين روش در محيط‌هاي بدون سر و صدا (نويز) به‌دقت 100 درصد حتي در دو قلوهاي همسان و دقت 85 درصد در محيط‌هاي داراي سر و صدا رسيديم كه البته با تكرار كلمه‌ي عبور اين دقت در محيط‌هاي داراي سر و صدا به 100 درصد هم مي‌رسد.
«اسدپور» برتري طرح خود را امكان استفاده‌ي آسان در شبكه‌هاي اينترنتي ذكر كرد و گفت: ارسال و بررسي برخي داده‌هاي طبيعي بدن از راه دور دشوار و هزينه‌بر است؛ در حالي كه با همراهي يك ميكروفن و دوربين‌هاي ديجيتال كوچك، اين شناسايي به‌راحتي انجام مي‌شود.
وي افزود: از ديگر برتري‌هاي اين طرح، جلوگيري از تخلف در آن است؛ چرا كه به‌علت ساختار پيچيده‌ي عصبي تركيب اين دو ويژگي، تقليد هم‌زمان صدا و حركات صورت تقريباً غيرممكن است.
بنابراين گزارش، «اسدپور» تعداد ماهيچه‌هاي توليدكننده‌ي حركات فك و لب را 36 عدد ذكر كرد و گفت: از اين مجموعه، سه ماهيچه‌ي اصلي حركتي در نظر گرفته و مدل‌سازي شد.
وي افزود: در مرحله‌ي بعد با استفاده از روش‌هاي رياضي، تحليل مدل تركيبي حركات صورت و صدا انجام و در گروهي از افراد از جمله چهار جفت دوقلوي همسان آزمايش شد.
«اسدپورن تصريح كرد: نتايج مدل‌سازي نشان داد كه اين روش با وجود آساني كاربرد و ارزاني سخت‌افزار مورد نياز كارايي مناسب و دقيقي دارد.
بر‌اساس اين گزارش اين پژوهش در رساله‌ي دكتري مهندسي پزشكي در دانشگاه صنعتي اميركبير انجام و از نتايج آن تاكنون 8 مقاله‌ي علمي تهيه شده است.

متن كامل خبر

 

با تقدير از برترين‌هاي پژوهش كشور، هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور برگزار شد
26/10/1385
هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور هم‌زمان با نخستين روز هفته‌ي «پژوهش و فناوري» با تقدير از پژوهشگران، مديران و مؤسسه‌هاي پژوهشي، نشريه‌ها و انجمن‌هاي علمي برتر كشور برگزار شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏، در اين مراسم كه روز دوشنبه 25 دي 1385 با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و جمعي از مسؤولان و شخصيت‌هاي علمي و دانشگاهي كشور در محل «سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي» برگزار شد از پژوهشگران برگزيده‌ي وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي و هم‌چنين پژوهشگران برگزيده‌ي بخش غيردولتي و در بخش ويژه‌ي جشنواره، از «دكتر استكي» پژوهشگر ايراني ارائه‌كننده‌ي مقاله در مجله‌ي علمي معتبر بين‌المللي «نيچر» (Nature)، پژوهشگران داراي مقاله‌ي داغ، دو دانشمند ايراني كه به‌تازگي از سوي مؤسسه‌ي اطلاعات علمي (ISI) معرفي شده‌اند، عضو ايراني جديد فرهنگستان علوم جهان سوم (TWAS)، نشريه‌هاي برتر در سطح بين‌المللي (JCR) و نشريه‌هاي برتر داخلي ISC تقدير شد.
مقاله‌ي «دكتر حسين استكي» و همكارانش چندي پيش با موضوع «بررسي عملكرد بخش بينادي مغز با استفاده از عملكرد مغز ميمون زنده هنگام مواجهه با تصاوير مختلف» در مجله‌ي «نيچر» (Nature) چاپ شده است.
«دكتر سلطاني» مديركل پژوهشي وزارت علوم در معرفي اين پژوهشگر با اشاره به اين‌كه موضوع پژوهش «دكتر استكي» در مرز دانش قرار داشته و جزو جديدترين موضوع‌ها در رسته ي خود به‌شمار مي‌رود، ياداور شد: اين تحقيق گامي جدي در كنترل مغز در دنياست به‌طوري كه با ارسال سيگنال‌هاي الكترومغناطيسي به مغز حيوان يا انسان القا مي‌شود كه چيزي را ديده‌اند كه اين يافته به غير از استفاده در درمان نابينايي، مورد استفاده‌ي عمومي و ... نيز دارد.
ديگر پژوهشگر تقدير شده در بخش ويژه، «دكتر افسانه صفوي» استاد شيمي دانشگاه شيراز و چهاردهمين عضو ايراني فرهنگستان علوم جهان سوم (TWAS) بود.
در جشنواره‌ي امسال هم‌چنين از سه نفر از دانشمندان كشور - كه موفق شده‌اند مقاله‌هاي داغ (پراستنادي) را در نشريه‌هاي ISI ارائه دهند - تقدير شد.
«دكتر مهدي دهقان» استاد رياضي دانشگاه صنعتي اميركبير، «دكتر حسين آقا بزرگ» استاد شيمي دانشگاه تربيت مدرس و «دكتر مجيد هروي» استاد شيمي از دانشگاه الزهرا(س) محققان تقدير شده در اين بخش بودند.
هم‌چنين دو نفر از پژوهشگران كشور كه به‌تازگي به فهرست دانشمندان جهاني براساس شاخص‌هاي مؤسسه‌ي اطلاعات علمي (ISI) پيوستند، تقدير شدند.
«دكتر مجيد هروي» از دانشگاه الزهرا(س) و «دكتر بابك كريمي» شيميدان ديگري از مركز تحصيلات تكميلي زنجان برگزيدگان اين بخش بودند.
در بخش نشريه‌هاي برتر در سطح بين‌المللي JCR مجله‌ي «شيمي و مهندسي شيمي ايران» (Iranian Journal of Chemistry and Chemical Engineering) از «جهاد دانشگاهي»، مجله‌ي «پليمر ايران» (Iranian Polymer Journal) از «پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي»، مجله‌ي «علوم و تبادل فناوري ايران» (Iranian journal of Science and Technology Transaction A- Science) و مجله‌ي «علوم و مهندسي تبادل فناوري» (Iranian journal of Science and Technology Transaction B-Engineering) هر دو از «دانشگاه شيراز» و مجله‌ي «انجمن شيمي ايران» (Journal of Iranian Chemical Society) از «انجمن شيمي ايران» تقدير شدند.
تقدير از نشريه‌هاي برتر ايران - كه در نمايه ISC (كتابخانه‌ي منطقه‌اي دانشگاه شيراز) بيش‌ترين ضريب تأثير را داشته‌اند - قسمت ديگري از بخش ويژه بود.
اولين اين مجله‌ها، مجله‌ي «پژوهش‌هاي اقتصادي ايران» از «دانشگاه علامه طباطبايي» با ضريب تأثير 26 صدم و مجله‌ي «رهيافت» (علمي، ترويجي) با ضريب 24 صدم از «مركز تحقيقات سياست علمي كشور» به‌عنوان مجله‌هاي برتر شناخته شدند.
در بخش پژوهشگران برتر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، از نهاد رياست جمهوري «محمد مهدي اسماعيلي»، از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات‌ «غلامرضا داداش‌زاده سنگري»، «فرزاد حريرپور رودسري» و «جليل خاوندكار»، از وزارت امور اقتصادي و دارايي «منصور ملايي‌پور» و «بهار حافظي»، از وزارت امور خارجه «منوچهر مرادي»، «كورش احمدي» و «سيد وحيد كريمي»، از وزارت آموزش و پرورش، «احمد عابدي»، «الهه محمد اسماعيل» و «مقصود فقيرپور»، از وزارت بازرگاني «حسن ثاقب»، «محمدرضا عابدين مقانكي» و «حسن ولي‌بيگي»، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي «فريدون عزيزي»، «محمد شكرزاده لموكي» و «حميد نصري»، از وزارت تعاون «اصغر بيات»، از وزارت جهاد كشاورزي «حسن فضائلي»، «مصطفي اسدي» و «محمدعلي نجاتيان»، از وزارت راه و ترابري «غلامعلي كمالي» و «علي مرادي»، از وزارت صنايع و معادن «محمدحسن جولازاده»، مرمضانعلي مهتابي» و «مهدي هنرمند»، از وزارت كار و امور اجتماعي «خسرو سلجوقي» و «ابراهيم صادقي فر»، از وزارت مسكن و شهرسازي «سعيد هاشمي طباطبايي»، «مژگان نيكروان منفرد» و «حسين ميرزايي علويجه»، از وزارت نفت «‌اكبر زمانيان»، «مهدي احمدي مروست» و «سيدمهدي قافله‌باشي زرند»، از وزارت نيرو «محمدرضا مشكوه‌الديني»، «نويد تقي‌زادگان» و «محمد رياحي»، از جهاد دانشگاهي «محمدرضا صادقي»، «كمال خدايي» و «رامين ملكي عسگرآباد»، از سازمان انرژي اتمي «اميررضا جليليان»، «مهشيد ثابت» و «عبدالرضا نيلچي»، از سازمان حفاظت محيط زيست «محمد ابراهيم صحتي ثابت» و از سازمان صدا و سيما «ابراهيم شفيعي سروستاني» معرفي و تقدير شدند.
در بخش پژوهشگران وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در رشته‌هاي علوم انساني «محمدرضا حافظ‌نيا» و «احمد جعفري صميمي»، در علوم پايه «بابك شكري»، «قاسم عليزاده‌ي افروزي» و «عيسي ياوري»، درعلوم كشاورزي «كامران سرداري» و «حشمت‌الله خسروي‌نيا»، در فني و مهندسي «علي كاوه»، «علي رستمي» و «محسن محسن‌نيا» و در هنر «يعقوب آژند»، در بخش پژوهشگران علوم انساني مراكز پژوهشي غيردولتي «محمد حكمت‌نيا» و «سيد حسن اسلامي»، در بخش محققان دانشگاه آزاد «مجيد منجمي»، «فرهاد حسين‌زاده لطفي» و «مريم عيدي» و از انجمن تحقيق و توسعه «مهدي كاشاني»، «محمدرضا شاه‌بنده» و «سيدموسي ميرقرباني گنجي» معرفي و تقدير شدند.
بنابراين گزارش در بخش مديران پژوهشي برتر جشنواره پژوهش و فناوري امسال از دانشگاه‌ها «حميد لطيفي»، «ابراهيم شيراني چهارسوقي» و «پروين كديور»، از مؤسسه‌هاي پژوهشي «حميد ميرزاده» و «احمد احمدي»، از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها «محمدحسين خرازي‌فرد»، «‌محمدمهدي آخوندي» و «محمدرضا سپهري»، از وزارت بهداشت «باقر لاريجاني» و «معصومه دژمان»، از دانشگاه آزاد «مصطفي يوسفي‌راد» و از مراكز رشد «سيد مهدي كلانتر» معرفي و تقدير شدند.
در بخش سازمان‌هاي پژوهشي برتر نيز «دانشگاه صنعتي اصفهان» و «دانشگاه كردستان» به‌عنوان دانشگاه برتر، «پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي»، «پژوهشگاه صنعت نفت»، «مركز تحقيقات بهره‌برداري ايمن شبكه» و‌ «پژوهشكده‌ي پردازش هوشمند علايم» به‌عنوان مؤسسه‌هاي پژوهشي برتر، «قطب علمي كنترل و پردازش هوشمند» به‌عنوان قطب علمي برتر، «انجمن ايراني تعليم و تربيت»‌ «شوراي خانه‌هاي رياضيات ايران» و «انجمن خوردگي ايران» به‌عنوان انجمن‌هاي علمي برتر و «شركت فناوران آريا» به‌عنوان شركت‌هاي فناوري برتر معرفي و تقدير شدند.

متن كامل خبر

 

ايران از لحاظ توليد مقاله‌هاي علمي، رتبه‌ي دوم را در منطقه در اختيار دارد
25/10/1385
معاون پژوهشي وزير علوم با اشاره به راه‌اندازي «شبكه‌ي تحقيقات محيط زيست كشور» از راه‌اندازي دو «شبكه‌ي تحقيقات بيوتكنولوژي و نانو فناوري» در آينده‌ي نزديك خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر منصور كبگانيان» معاون پژوهشي و سرپرست معاونت فناوري وزارت علوم - كه روز دوشنبه 25 دي 1385 در هفتمين جشنواره ي پژوهش و فناوري سخن مي‌گفت - با اشاره به رشد فزاينده‌ي فعاليت‌ها و دستاوردهاي علمي پژوهشگران كشور طي يك‌سال اخير اظهار داشت: اين دستاوردها زيرساختي است كه اگر حمايت شود بازده خواهد داشت و اين سوء تفاهم كه پژوهش كارايي ندارد و هنوز در ذهن بعضي پديده‌اي لوكس تلقي مي‌شود نادرست است.
وي گفت: در حال حاضر بيش از 360 نشريه‌ي علمي در كشور داريم كه حاكي از رشد سه‌برابري در سال‌هاي اخير است.
ايران از لحاظ توليد مقاله‌هاي علمي، رتبه‌ي دوم را در منطقه در اختيار دارد كه البته پتانسيل كشور بالاتر است و اگر برنامه‌ريزي شود توان كسب رتبه‌ي اول در منطقه و رتبه‌اي بالا را در جهان داريم.
«دكتر كبگانيان» خاطرنشان كرد: در حال حاضر 416 مؤسسه‌ي پژوهشي ملي و بخشي در كشور داريم كه موتورهاي توليد علم و فناوري در كشورند و تقريباً در تمام بخش‌هاي كشور داراي پژوهشكده‌ها و مؤسسه‌هاي پژوهشي هستيم. هم‌چنين 84 قطب علمي داريم كه برخي در سطح منطقه‌ي قطب هستند و توان جذب دانشمندان منطقه را دارند.
وي افزود: پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) - كه در مهر 1385 افتتاح شده – به‌سرعت در حال ساماندهي است. از طرف ديگر شمار مجله‌هاي علمي، پژوهشي نمايه‌شده در ISI بالغ بر 16 مجله است كه در منطقه بي‌نظير است و از طرف ديگر بيش از 160 انجمن علمي در كشور فعاليت دارند. معاون پژوهشي وزير علوم خاطرنشان كرد: بيش از 800 شركت فناور خودجوش با حمايت محدود وزارت علوم در پارك‌هاي علمي و مراكز رشد كشور فعاليت مي‌كنند كه تا پايان برنامه بايد در هر استان كشور يك پارك علم و فناوري داشته باشيم.
وي افزود: در حال حاضر طرح ساخت سه ماهواره‌ي كوچك در دستور كار سه دانشگاه بزرگ كشور قرار دارد كه به‌سرعت در حال پيشرفت هستند.
«دكتر كبگانيان» با تقدير از مسؤولاني كه به اين باور رسيده‌اند كه سرمايه‌گذاري در پژوهش هزينه نيست اظهار داشت: گام بعدي ما همكاري با وزارت نفت است كه خريدهاي خارجي بسياري دارد و كم‌تر موردي از آن هست كه كار پژوهشي در مورد آن نشده يا نتوان انجام داد.
بنابراين گزارش، وي افزود: يك توان و مزيت بالاي پژوهشي كشور در حوزه‌ي علوم انساني ديني است كه در حال تعامل با پژوهشگاه‌هاي ديني و حوزه‌ي علميه‌ي قم هستيم تا اين مجموعه را هم به توليد علم كشور اضافه كنيم.
«دكتر كبگانيان» با تشكر از حمايت همه‌جانبه‌ي مقام معظم رهبري از پژوهشگران ابراز اميدواري كرد به‌زودي شاهد اثربخشي هر چه بيش‌تر پژوهش كشور و تبديل علم و پژوهش به گفتمان مسلط جامعه باشيم.

 

جمهوري اسلامي ايران به رتبه‌ي سي و دوم تعداد مقاله‌هاي فناوري نانو جهان صعود كرد
24/10/1385
جمهوري اسلامي ايران در پايان سال 2006 با چاپ 250 مقاله‌ي علمي در حوزه‌ي فناوري نانو در مجله‌هاي معتبر ISI با 100 درصد رشد و چهار پله صعود نسبت به سال 2005 به رتبه‌ي سي و دوم در ميان كشورهاي جهان دست يافت.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏،‏ براساس آمار مؤسسه‌ي اطلاعات علمي (ISI)، ايران با افزايش مقاله‌هاي خود از 125 مقاله در سال 2005 به 250 مورد در سال 2006 توانسته است با پشت سر گذاشتن تركيه (با 245 مقاله) به رتبه‌ي سي و دوم جهان و رتبه‌ي اول جهان اسلام دست يابد.
مطابق بررسي‌هاي گروه تحليل و پيمايش ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو، امريكا، چين، ژاپن، آلمان و فرانسه به‌ترتيب با 11 هزار و 811، هشت هزار و 824، پنج هزار و 231، چهار هزار و 273 و دو هزار و 889 مقاله در جايگاه هاي اول تا پنجم اين رده‌بندي قرار دارند كه در مقايسه با سال گذشته تمامي اين كشورها جايگاه خود را حفظ كرده و تغييري در ميان پنج كشور اول رخ نداده است.
گفتني است، ايران با افزايش كيفيت مقاله‌هاي خود در سال 2005 توانسته بود از نظر تعداد ارجاع‌ها، جايگاه نخست در ميان كشورهاي اسلامي و رتبه‌ي 22 جهان را كسب كند.
بنابراين گزارش، پس از فرانسه، كشورهاي كره‌ي جنوبي، انگلستان، هند، ايتاليا، روسيه، تايوان و اسپانيا به‌ترتيب رتبه‌هاي ششم تا دوازدهم جهان را در سال 2006 كسب كرده‌اند.
در اين رتبه‌بندي، كشورهاي دانمارك و مجارستان به‌ترتيب با 266 و 255 مقاله پيش از ايران در رتبه‌هاي سي و يكم و ايرلند، تركيه، روماني و آرژانتين با 249، 245، 240 و 175 مقاله پس از ايران در رتبه‌هاي سي ‌و سوم تا سي و ششم جهان قرار دارند.
گفتني است براساس راهبرد 10 ساله‌ي توسعه‌ي فناوري نانو در جمهوري اسلامي ايران - كه مرداد ماه 1384 با عنوان «راهبرد آينده» به‌تصويب هيأت وزيران رسيده است - ايران بايد تا سال 1393 جزو 15 كشور اول دنيا در فناوري نانو باشد.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 178    بازديد امروز: 13    كل بازديدها: 70022
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما