<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] صفحه بعد>>
                   

گوگل و توقف آگهی‌های ارائه‌ی خدمات مقاله‌ای
04/03/1386
«گوگل» (Google) - بزرگ‌ترین موتور جستجوگر جهان- قصد دارد آگهی‌های خدمات ارائه‌ی مقاله را ممنوع کند. در این میان ادعا می‌شود شرکت‌های خدماتی ارائه دهنده‌ی مقاله، باعث بی‌ارزش شدن مدارک دانشگاهی شده‌اند.
به‌گزارش سایت «تایمز آنلاین» از ماه آینده، گوگل تبلیغات شرکت‌هایی - که هزاران مقاله و پایان‌نامه در قیمت‌های بین 70 تا 5000 پوند در تمام جهان به فروش می‌رسانند - نمی‌پذیرد.
مقاله‌ها معمولاً توسط شرکت‌های «مستقل» یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نوشته می‌شود و لذا پیگیری مالکیت معنوی آن‌ها از طریق نرم‌افزاری مشکل است.
این در حالی است که مقاله‌ها بیش‌تر اوقات توسط دانشجویان خارجی خریداری شده و به اسم خود آن ها ثبت می گردد.
سخنگوی گوگل گفت: «تصدیق می‌کنم که در حال تغییر سیاست هستیم. این تغییرات در جهت نپذیرفتن تبلیغاتی است که خدمات مقاله‌ای دانشگاهی را توسعه می‌دهند. گوگل متعهد است که بالاترین استانداردها را برای پذیرش تبلیغات رعایت کند.
شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات مقاله‌ای به‌خاطر این تغییر موضع گوگل به‌شدت عصبانی شده‌اند اما دانشگاه‌ها معتقدند دست نیافتن آسان به مقاله‌های آماده، اولین قدم مثبت برای حرکت در مسیر صحیح است.
«دورموند بون» (Drummond Bone) رئیس شورای گروه «آمبرلا» (Umbrella) متشکل از معاونین دانشگاه‌های انگلستان می‌گوید:
«سایت‌های ارائه‌ی مقاله ادعا می‌کنند دانشجویان صدها پوند برای انواع مقاله‌ها می‌پردازند و این مقاله‌‌ها را به‌نام خود ثبت نمی‌کنند در حالی که می‌دانیم همه‌ی این ادعاها پوچ و مضحک هستند».
وی می‌افزاید: «درباره‌ی این کار بسیار حساس هستیم چون این دزدی‌ها، ارزش تلاش دانشجویانی را که سخت کار کرده‌اند تا مدارک دانشگاهی خود را بگیرند پایین می‌آورد.
هم‌چنین این کار به دانشجویانی که حقوق مالکیت معنوی آن‌ها زیر پا گذاشته شده است ضرر می‌زند زیرا آن‌ها هیچ سودی از تحقیق خود و تجربه‌ی آموزشی دریافت نمی‌کنند».
اعضای شورای «آمبرلا»ی دانشگاه‌های انگلستان، جریمه‌ی سنگینی برای دانشجویان که حقوق مالکیت معنوی را زیر پا می‌گذارند در نظر گرفته است.
این در حالی است که پیش از این، بسیاری از سازمان‌ها از نرم‌افزارهای ضد حقوق مالکیت معنوی مقاله‌ها استفاده می‌کرده‌اند.
شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی مقاله اجزای یک صنعت بسیار پردرامد هستند.
«پیتر تایلور» (Peter Taylor) از سایت «بزرگ‌ترین کتاب‌خانه‌ی موضوعی آنلاین» (Coursework.info) ادعا کرد که این سایت در سال گذشته 240000 کاربر ثبت شده داشته است که از 400000 پوند گردش مالی، 50000 پوند سود بوده است.
در تلاشی برای کمک به دانشگاه‌ها جهت کاهش زیر پا گذاشتن حقوق مالکیت معنوی، همه‌ی این‌گونه مقاله‌ها به «تورنتین» (Turnitin) انگلستان اضافه شدند.
«تورنتین» پایگاه داده‌ی جلوگیری از زیر پا گذاشتن حقوق مالکیت معنوی است که در بیش‌تر دانشگاه‌ها از آن استفاده می‌شود.
اگرچه «ماتیو ویلسون» (Matthew Wilson) مدیر عامل سایت «مقاله‌نویس» (Essaywriter.co.uk) می‌گوید:
«امکان دارد شرکت‌های قانونی هم با چنین هشدارهایی به دانشجویان در عدم استفاده از مقاله‌های تقلبی آسیب ببینند».
وی از محدودیت کلی اعمال شده توسط گوگل در هر دو زمینه‌ی ارائه‌ی مقاله‌های تحقیقاتی و تألیف شده انتقاد کرد زیرا معتقد است بیش از 80 درصد مشتری‌های این‌گونه مقاله‌ها از گوگل هستند.
او می‌گوید:
«از این کار خیلی عصبانی هستیم. یک شرکت قانونی هستیم و 3500 محقق، ناظر و استاد و یک پایگاه بزرگ مشتری داریم».
وی هم‌چنین می‌گوید:
«مشتری‌هایش دامنه‌ی وسیعی از افراد را دربرمی‌گیرد از والدین بچه‌ها - که مشکلات‌اشان با مطالعه‌ی موضوع‌های مطرح شده در سایت حل می‌شود - گرفته تا دانشجویان خارجی که انگلیسی زبان دوم آن‌ها است».
او می‌افزاید:
«دانشجویان معمولاً در موضوع‌هایی فعالیت می‌کنند که قرار است از آن‌ها امتحان گرفته شود بنابراین وقتی به سختی تلاش می‌کنند و دست خالی از جستجوی مقاله‌ها برمی‌گردند احساس شکست می‌نمایند. بنابراین اغلب فکر می‌کنند از حمایت‌های لازم برخوردار نیستند. در حالی که بعد از پرداخت 10000 پوند در سال هیچ معلوماتی به‌دست نمی‌آورند».
«ویلسون» (Wilson) استاد سابق دانشگاه‌های انگلیس می‌گوید: مقاله‌های سفارشی شرکتش به‌عنوان راهنما یا ابزاری برای دانشجویان نوشته شده است و در تدوین آن‌ها کم‌تر به کار زیربنایی توجه شده است.
شرکت او که خدمات ترجمه نیز ارائه می‌کند؛ از حقوق مالکیت معنوی حمایت نموده و در تمام مقاله‌های تحقیقاتی که به‌فروش می‌رساند از قانون کپی‌رایت تبعیت می‌کند».
این در حالی است که تحقیقات به‌طور باور نکردنی نشان داده است هزاران نوجوان 10 تا 18 ساله انگلیسی از طرح‌های دولتی برای آموزش قانونی تبعیت نمی‌کنند.
در فروردین 1386 (مارچ 2007)، وزیر آموزش و پرورش انگلستان گفت: نوجوانانی که ترک‌تحصیل می‌کنند یا در سن 16 سالگی سر کار می‌روند اگر از ادامه‌ی تحصیل اجتناب نمایند، 50 پوند جریمه می‌شوند.
او اضافه کرد:
«در سال 1392 (2013 میلادی) انتظار می‌رود جرایمی نظیر: محدودیت در صدور گواهی‌نامه برای افراد کم‌شماری که به عدم ادامه‌ی تحصیل به‌شدت پافشاری می‌کنند در نظر گرفته شود».
بنا به گزارش منتشر شده در روزهای اخیر توسط «مؤسسه ی آموزشی CFBT» این نگاه به‌طور نگران‌کننده‌ای خوش‌بینانه است و پیش‌بینی می‌شود مجازات‌های قانونی باید برای بسیاری از جوانان مردودی اعمال شود.
این مجازات‌ها می‌تواند تأثیرهای خطرناکی در فرایند آموزش بگذارد زیرا بدین‌ترتیب به‌سمت اجبار در آموزش منحرف می‌شویم.
نویسندگان این گزارش می‌افزایند:
اعمال اجبار در آموزش در «مقیاس بزرگ»، برنامه‌ی درسی، نظارت و فعالیت‌های اجرایی را به‌طور فزایده‌ای وسعت می‌دهد.
به این ترتیب با مخالفت‌هایی در مقیاس‌های بزرگ مواجه می‌شویم و سؤال پیش می‌آید چه سازمانی در سال 1392 (2013 میلادی) مسؤولیت وادار کردن نوجوانان غیرمشتاق به مطالعه را برعهده می‌گیرد.
در نتیجه آن سازمان ناتوان خواهد بود زیرا «سن ترک تحصیل» در انگلستان به‌عنوان یک سیاست حیاتی افزایش خواهد یافت.

متن كامل خبر

 

سریع‌ترین روبات صنعتی
21/02/1386
محققان از «مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه» (Centre National de la Recherche Scientifiqe)(CNRS) و بنیاد اسپانیایی «فاترونیک» (Fatronik) نوعی روبات دستی ساخته‌اند که سرعت آن دو برابر روبات‌های حال حاضر دنیا است.

به‌گزارش سایت «ساینس دیلی» (Science Daily)، برای رسیدن به این‌کار بزرگ - که در صنعت نادیده گرفته نشد - محققان روی قالب‌بندی و سیستم کنترل‌کننده‌ی روبات‌ها خیلی کار کردند.
روبات «آدبت کواترو» (Adept Quattro) از نام کارخانه‌ی سازنده‌ی آن و به‌خاطر چهار دستش به این نام خوانده شده و در جهت راه‌اندازی بازار روبات‌ها در «مقیاس صنعتی» تولید شده است.
تا قبل از تولید صنعتی، چند صد سفارش ارائه شده است که در میان آن‌ها کارخانه‌های تولید مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی نیز وجود دارند.
«آزمایشگاه علوم کامپیوتر، روبات‌ها و میکروالکترونیک‌های مونت‌پولیه‌ی فرانسه)» (Laboratory of Computer Science,Robotics and Microelectronics Montpellier)(LIRMM) و «مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه» (CNRS) و دانشگاه «مونت پولیه» (montpellier) سال‌ها روی ساخت روبات‌هایی این‌چنینی کار می‌کردند.
این روبات‌های دستی شامل چندین دست یا اتصالات حرکتی (Kinematic Chains) هستند که قسمت اصلی آن‌ها را به قسمت‌های متحرک متصل می‌کند.
این روبات‌ها در کارخانه‌های مختلف برای جابجا کردن اشیای کوچک روی خط‌های تولید به‌کار می‌روند.
در طی شش سال اخیر، «آزمایشگاه علوم کامپیوتر، روبات‌ها و میکروالکترونیک‌های مونت پولیه‌ی فرانسه» (LIRMM) با سازمان اسپانیایی «فاترونیک» (Fatronik) - که یک مرکز تحقیقات علمی در منطقه ی «باسک» اسپانیا است - برای طراحی و کنترل روبات‌های دستی همکاری زیادی داشته‌اند.
محققان راه‌حلی ابتکاری - که با محدودیت‌های صنعت سازگار بود - ارائه دادند؛ ابتکارهایی که در طراحی این نوع روبات‌ها به‌کار رفته است می‌توان به این شکل بیان کرد که دارای چهار دست روباتیکی با قابلیت‌های حرکتی متفاوت و بسیار شبیه به «دست انسان» هستند.
محققان تمرکز ویژه‌ای روی «محاسبات طراحی» انجام دادند. این کار برای بهینه‌سازی ابعاد هر جزو روبات در جهت رسیدن به «بالاترین شتاب» بود.
راه‌حل آن‌ها بر رفع محدودیت‌های استفاده از روبات‌ها در صنعت متمرکز بود. این مشکل در سیستم کنترلی روبات‌ها وجود داشت.
راه‌حل های ارائه شده، ارتعاش‌های حرکتی روبات‌ها را کاهش داده و در نتیجه زمان مورد نیاز برای فرود آمدن دقیق دست‌های روبات را در هر نقطه کم می‌کند.
نتیجه آن شد که نمونه‌ی اولیه‌ی آن توانست 240 قسمت را در یک دقیقه جابجا کرده و شتاب آن به 200 متر بر مجذور ثانیه با تحمل بار 2 کیلوگرمی برسد.
این در حالی است که روبات‌های حال حاضر دارای حداکثر شتابی معادل 100 متر بر مجذور ثانیه و تحمل بار 1 کیلوگرمی هستند.
نتیجه‌ی کارایی نمونه‌ی اولیه‌ی روبات تولید شده توسط «آزمایشگاه علوم کامپیوتر، روبات‌ها و میکروالکترونیک‌های مونتپولیه‌ی فرانسه» (LIRMM)، شرکت «آدپت» (Adept) - یکی از بزرگ‌ترین پیشتازان جهانی رروباتیک - را متقاعد کرد که این روبات را در مقیاس صنعتی بسازد.
طی شش ماه گذشته، محققان و صنعتگران روی انتقال تکنولوژی در زمینه‌ی روبات‌های بازاری به‌طور مداوم کار کرده‌اند. به‌گونه‌ای که این امر منجر به راه‌اندازی بازار روبات‌ها شد.
برای تمام کارها که در آن به «جابجایی» و «بسته‌بندی» کالا احتیاج بود - مخصوصاً در کارخانه‌های تولید مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی - از این روبات‌ها قابل استفاده است.
تا قبل از تولید ،چند صد سفارش برای این روبات‌ها داده شده بود که قیمت هرکدام بین 30000 تا 50000 یورو براورد می‌شد؛ تفاوت قیمت به «میزان کاری» بستگی دارد که در صنعت از آن‌ها انتظار می‌رود.
برای مشاهده‌ی فیلم‌هایی از حرکت‌ها و کاربرد این روبات‌ها می‌توانید از سایت‌های ذیل دیدن فرمایید:
شماره ی 1
شماره ی 2
شماره ی 3
شماره ی 4 (جرثقیل)
شماره ی 5
شماره ی 6 (انواع فیلم ویدیویی.

متن كامل خبر

 

آغاز دومين دوره‌ي مسابقه‌هاي جهاني ربوكاپ آزاد ايران 16 فروردين 1386 در تهران
13/01/1386
دومين دوره‌ي مسابقه‌هاي بين‌المللي ربوكاپ آزاد ايران از 16 تا 18 فروردين 1386 با حضور 382 تيم داخلي و خارجي در تهران برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دومين دوره‌ي مسابقه‌هاي بين‌المللي ربوكاپ آزاد ايران» با حضور 16 تيم خارجي از كشورهاي چين، بزريل، امارات متحده‌ي عربي، اسپانيا، مكزيك و تركيه و 366 داخلي، 6 نفر از ناظران جهاني روبوكاپ و پروفسور آسارا - رئيس فدراسيون جهاني ربوكاپ - در سالن‌هاي 40 و 44 نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود.
اين مسابقه‌ها در سه ليگ «روبات‌هاي دانش‌اموزي»، «روبات‌هاي واقعي» و «روبات‌هاي شبيه‌سازي شده» برگزار مي‌شود كه ليگ «روبات‌هاي دانش‌اموزي» شامل 18 تيم در بخش «روبات‌هاي امداد»، 17 تيم در بخش «روبات‌هاي فوتباليست يك به يك»، 15 تيم در بخش «روبات‌هاي فوتباليست دو به دو» و ‌108 تيم در بخش «روبات‌هاي تعقيب خط» است.
ليگ «روبات‌هاي واقعي» نيز شامل شش تيم در بخش «روبات‌هاي فوتباليست سايز متوسط»، هفت تيم در بخش «روبات‌هاي فوتباليست سايز كوچك»، 16 تيم در بخش «روبات‌هاي خانگي»، هشت تيم در بخش «روبات‌هاي انسان‌نما»، 25 تيم در بخش «روبات‌هاي امدادگر»، 21 تيم در بخش «روبات‌هاي مين‌ياب» و 33 تيم در بخش «روبات‌هاي نمايشي» مي‌باشد.
هم‌چنين در ليگ «شبيه‌سازي» با حذف «شبيه‌ساز فوتبال دو بعدي»، 53 تيم در قسمت «شبيه‌سازي فوتبال سه‌بعدي»، 13 تيم در قسمت «شبيه‌سازي مربي فوتبال»، 29 تيم در قسمت «شبيه‌ساز امداد» و 13 تيم در قسمت «شبيه‌سازي روبات‌هاي مجازي» شركت كرده‌اند.
«دكتر موسي‌خاني» رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين و مسؤول برگزاري دومين دوره‌ي مسابقه‌هاي بين‌المللي ربوكاپ آزاد ايران با اشاره به اهميت برگزاري اين مسابقه‌ها با توجه به پتانسيل‌هاي داخلي گفت: در سطح جهان، پنج مسابقه‌ي رسمي برگزار مي‌شود كه شامل: ربوكاپ آزاد «آلمان»، «امريكا»، «ژاپن»، «هلند» و «ايران» است و در سايت فدراسيون جهاني قرار مي‌گيرد.
به‌گفته‌ي وي، برگزاري مسابقه‌ها در كشور، توانايي علمي و اجرايي مسؤولان روباتيك كشور را نشان مي‌دهد كه به گسترش دانش روباتيك و علوم كامپيوتر ياري مي‌رساند.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين خاطرنشان كرد: با توجه به گزارش ناظران اولين دوره‌ي مسابقه‌هاي ربوكاپ آزاد ايران به فدراسيون جهاني، تصميم‌هايي براي ميزباني مسابقه‌هاي جهاني ربوكاپ 2010 در جزيره‌ي كيش اخذ شده است.
گفتني است بنابر اعلام مسؤولان، مسابقه‌هاي افتتاحيه‌ي دومين دوره‌ي مسابقه‌هاي ربوكاپ آزاد ايران با حضور جمعي از مسؤولان و نمايندگان مجلس با سخنراني رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در روز 16 فروردين 1386 برگزار مي‌شود.

متن كامل خبر

 

طراحي نرم‌افزار «نظارت خودكار بر بيماران تشنجي» در كشور به‌همت پژوهشگران دانشگاهي
04/12/1385
نرم‌افزار «نظارت خودكار و هوشمندانه‌ بر حركت‌هاي بيماران تشنجي» به‌همت يك فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس اميرضا آرميون» مجري طرح با اعلام اين مطلب به انگيزه و هدف اصلي اين پروژه‌ي كاربردي اشاره كرد و افزود: متأسفانه بيماران تشنجي (مصروع) به هنگام تشنج، هوشياري خود را از دست داده و قادر به كمك خواستن نيستند و از طرفي ممكن است اين نوع بيماران دچار تشنج بشوند و كسي از وضعيت آن‌ها با خبر نشود.
براي رفع اين مشكل، نوعي «چشم هوشمند تصويري» طراحي شده است كه بيمار را هنگام كار، خواب و يا استراحت تحت‌نظر داشته و در مواقع تشنج، وضعيت او را به اطرافيانش اطلاع مي‌دهد.
وي ادامه داد: در واقع، هدف اصلي از طرح و تعريف اين پروژه، «مراقبت خودكار و هوشمندانه‌» از مبتلايان به صرع و «اعلام به‌موقع وضعيت اضطراري (تشنج)» آن‌هاست.
فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد مهندسي پزشكي در مورد چگونگي عملكرد سيستم نرم‌افزاري طراحي شده اظهار داشت: در اين پروژه، يك دوربين به‌صورت پيوسته از محل كار يا استقرار بيمار تصوير ثبت مي‌كند و با استفاده از روش‌ها و الگوريتم‌هاي بهينه شده‌ي تشخيص و تخمين حركت، بررسي مي‌شود كه آيا بيمار حركت كرده است يا نه؛ چنان‌چه توسط سيستم طراحي شده، حركت‌هاي بيمار، سريع و غيرمعمول (حالت تشنج) تشخيص داده شد اعلام وضعيت اضطراري مي‌شود (ابتدا از طريق بلندگو چند «بوق هشداردهنده» براي هوشيار كردن بيمار پخش مي‌شود سپس «صداي ضبط شده با مضمون كمك» براي آگاه‌سازي اطرافيان از بلندگو پخش مي‌شود و در نهايت از طريق «تلفن» به‌صورت خودكار به بستگان يا نزديكان فرد اطلاع داده مي‌شود).
وي ادامه داد: در اين پروژه براي تشخيص اين امر در يك دنباله‌ي تصويري، براي هر فريم تصويري يك مقدار عددي (براساس الگوريتم‌هاي تشخيص و تخمين حركت) اختصاص داده مي‌شود كه ميزان تغييرات را در آن فريم نشان مي‌دهد.
مجموعه‌ي اين مقادير براي دنباله‌ي تصويري، «سيگنال مشخصه» را تشكيل مي‌دهد كه با انجام پردازش‌هايي، زمان‌هاي حركت (عادي و تشنجي) را در آن مشخص مي‌كنيم.
«مهندس آرميون» با بيان اين‌كه طراحي اين نرم‌افزار در حدود يك‌سال به‌طول انجاميده است خاطرنشان كرد: روش‌هاي ارائه شده با دقت حدود 97 درصد قادر به تشخيص تمام حركت هاي فرد در طول دنباله‌ي تصاوير مي‌باشند. هم‌چنين اين روش‌ها با دقت بالاتر از 94 درصد حركت‌هاي تشنجي را از حركت‌هاي عادي تميز مي‌دهند.
گفتني است اين پروژه با راهنمايي «دكتر منصور وفادوست» عضو هيأت علمي دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شده است.

متن كامل خبر

 

طراحي نرم‌افزار پيش‌بيني سكته‌هاي قلبي به‌همت محققان دانشگاه صنعتي اميركبير
28/11/1385
دانش‌آموخته‌ي كارشناسي‌ارشد مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير موفق به طراحي نرم‌افزار پيش‌بيني سكته‌هاي قلبي شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس سهراب صابري مقدم» مجري طرح با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: بروز سكته‌هاي قلبي امروزه از مهم‌ترين عوامل مرگ و مير در جهان به‌شمار مي‌رود و يكي از شايع‌ترين انواع آريتمي‌هاي قلبي - كه با به‌وجود آمدن ترومبوس در حفره‌هاي منقبض شده‌ي قلب باعث بروز سكته‌هاي قلبي مي‌شود - فيبريلاسيون دهليزي (AF) است. «فيبريلاسيون دهليزي» در واقع نوعي ناپايداري الكتريكي عضله‌ي قلب است كه خاستگاه آن كانون‌هاي نابجا در عضلات دهليز است.
وي هدف از اجراي اين پروژه را «ارائه‌ي يك الگوريتم جامع براي پيش‌بيني پايان پذيري خود به خودي AF» عنوان كرد و گفت: با ايجاد تمايز بين دو گروه بيماران پايان‌پذير و پايان‌ناپذير به‌كمك درمان‌هاي كيلينيكي از ادامه يافتن بيماري در طولاني‌مدت جلوگيري شده و خطر بروز سكته‌هاي قلبي كاهش مي‌يابد.
«صابري مقدم» افزود: الگوريتم پيش‌بيني‌كننده‌ي مورد استفاده در اين پروژه براساس شواهد كيلينيكي روي سيگنال ECG فرد بيمار و تغييراتي بنا نهاده شده است كه سيگنال طي مدت بيماري و در پايان آن از خود نشان مي‌دهد.
در واقع با انجام آناليز روي سيگنال‌هاي قلبي، اطلاعاتي به‌دست مي‌آيد كه به پزشكان در تشخيص گروه بيماران پايان‌پذير يا پايان‌ناپذير بيماري فيبريلاسيون دهليزي كمك مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: پزشكان براين اساس مي‌توانند از تجويز‌هاي دارويي بهتر استفاده كنند لذا عوارض جانبي استفاده از داروها كاهش مي‌يابد؛ هم‌چنين با دستيابي به اين اطلاعات مي‌توان از ايجاد لخته‌هاي خون پس از استفاده از شوك الكتريكي جلوگيري كرد.
«صابري مقدم» در پايان تصريح كرد: اين سيستم به‌صورت يك دستگاه جانبي در كنار دستگاه‌هاي ثبت‌كننده‌ي سيگنال قلبي قرار گرفته و «سيگنال‌هاي ثبت شده از بيمار» را به‌عنوان «اطلاعات ورودي» به نرم‌افزار مي‌دهد كه اين امر پيش‌بيني حالت‌هاي پايان‌پذير و پايان‌ناپذير بيماري و كنترل بهتر روند بيماري را ميسر مي‌كند.

متن كامل خبر

 

نرم‌افزاري براي تدوين داستان
18/11/1385
برنامه‌ا‌ي كامپيوتري كه داستان ساخته‌ي خود را با حداقل انسان‌‌هاي مورد نياز تدوين مي‌كند توسط يك محقق مكزيكي طراحي شد.
به‌گزارش خبرگزاري استراليا (Australian Broadcasting Corporation's Gateway to Science)، اين برنامه «مكزيكا» (Mexica)نام داشته و اولين برنامه در توليد داستان‌هاي بديع براساس ارائه‌ي كامپيوتري حركت‌ها و ارتباط‌هاي بين شخصيت‌ها محسوب مي‌شود.
دكتر «رافائل واي پرز» (Rafael Perez Y. Perez) طراح اين برنامه مي‌گويد: «اين برنامه ارتباط‌هاي احساسي بين شخصيت‌ها را در حافظه‌ي خود نگه داشته و آن را در موقع بروز احساسات از حافظه براي اعمال منطقي ممكن و ادامه‌ي داستان به‌كار مي‌گيرد».
مقاله‌ي مرتبط با اين تحقيق در مجله‌ي «پژوهش‌هاي فرايندهاي شناختي» (Cognitive Systems Research) منتشر شده است.
در ارزيابي‌هاي اينترنتي در زمينه‌ي داستان‌هاي توليد شده توسط كامپيوتر مانند: داستان‌هايي كه به‌ندريت توسط انسان‌هاي تدوين مي‌شوند مشخص شد «مكزيكا» (Mexica) به‌علت چگونگي جريان و پيوستگي، كيفيت محتوا، هيجان و كليت داستان داراي بيش‌ترين خوانندگان اينترنتي داستان‌هاي تدوين شده بوده است.
دكتر «رافائل واي پرز» (Rafael Perez Y. Perez) محقق دانشگاه «غيرانتفاعي پايتخت» (Autonomous Metropolitan) در «مكزيكوسيتي»‌ داستاني مي‌گويد كه ممكن است از چيزي ابتدايي شروع شده باشد: «دشمن قهرمان را مجروح كرد. شاهزاده جراحتش را برطرف نمود. قهرمان از شاهزاده تشكر كرد. پايان».
اين برنامه شخصيت‌ها را به‌عنوان متغير خوانده و يك عدد براي هر ارتباط‌ عاطفي (خواه محبت‌اميز يا غيرمحبت‌اميز) نسبت مي‌دهد. اين عدد ممكن است عددي بين 3- و 3+ باشد.
ميزان عدد مذكور نشان‌دهنده‌ي درجه‌ي احساسات است به‌گونه‌اي كه 3- «شدت تنفر» و 3+ «شدت عشق» را نشان مي‌دهد.
اين برنامه هم‌چنين ارتباط‌هاي مورد نظر در داستان را درك مي‌كند؛ مثلاً: با كلمه‌ي «مجروح» با احساس مربوط به آن ارتباط برقرار مي‌كند. اين وضعيت نيز به ارزش عددي خاصي نسبت داده مي‌شود.
هر بار كه دسته‌هاي ديگري از ارتباط‌ها و رفتارهاي عاطفي به‌كار مي‌روند «چرخه‌ي انعكاس فعاليت‌ها» در برنامه شروع مي‌شود.
اساس كار اين نرم‌افزار عبارت است از: درگير شدن با جستجوي «پايگاه داده‌ها» (DataBase) از فعاليت‌هاي داستان و ديگر امور اتفاق افتاده (كه به آن «اتم‌ها» ناميده‌اند)‌ و تعيين بهترين تطبيق از مفاهيم در آن لحظه.
اين فرايند دوباره و دوباره تكرار مي‌شود تا آن‌كه سيستم نتواند تطبيق ديگري پيدا كند.
در اين نقطه، كامپيوتر داستان را از نظر پيوستگي و جالب توجه بودن، تجزيه و تحليل مي‌كند. اين برنامه، داستاني را جالب‌توجه مي‌انگارد كه سطوح ارتباطي آن افزايش يافته و پيوستگي بين نقاط آن وجود داشته باشد.
اگر برنامه بفهمد كه داستان در نقاطي ملال‌اور يا متنقاض است «اتم‌ها»يي ‌را قرار داده يا جايگزين مي‌كند تا آن‌كه نسخه‌اي از آن راضي‌كننده باشد.
اگر بخواهيم مدل‌هاي علمي براي «تدوين كردن» ارائه كنيم مي‌توانيم به موارد ذيل اشاره داشته باشيم:
- پروفسور «مايك شارپلز» (Mike Sharples) مدير اجرايي «انستيتو تحقيقاتي آموزش علوم» (Learning Science Research Institute) در دانشگاه «ناتينگهام» (Nottingham)، مؤلف كتابي است با عنوان: «نوشتن به‌عنوان طرحي نواورانه» (Writing as a Creative Design). وي در اين كتاب مدلي علمي براي نوشتن نواورانه ارائه كرده است.
- «شارپلز» (Sharples) مي‌گويد: «رافائل» (Rafael) عناصر كليدي‌اي آماده كرد كه الگوي نوشتن نواورانه‌ي انساني – به‌خصوص در فعاليت‌ها و بازتاب‌هاي آن - محسوب مي‌شد. هدف وي طراحي برنامه‌اي كامپيوتري بود تا بخش‌هاي اساسي فرايند تدوين داستان را تقليد كند و بدين‌ترتيب داستان‌هايي جالب توجه و مجذوب‌كننده به‌صورت آنلاين توليد نمايد»؛ وي اين برنامه را «نواوري» مي‌دانست.
دكتر «رافائل واي پرز» (Rafael Perez Y. Perez) اميدوار است كه برنامه‌ي «مكزيكا» (Mexica) و هر برنامه‌ي مرتبط با آن كه در آينده طراحي خواهد شد به‌عنوان ابزار تلقي خواهند شد و جاي انسان‌هاي نويسنده را نخواهند گرفت.
وي مي افزايد: «برنامه‌هايي نظير «مكزيكا» ‌(Mexica) مدل‌هايي كامپيوتري هستند كه به ما در درك چگونگي تدوين داستان كمك مي‌كنند؛ به‌اين معنا كه ما مي‌توانيم ظرفيت‌هاي خود را توسعه دهيم. به‌عقيده‌ي من اين يك هدف محسوب مي‌شود».

متن كامل خبر

 

تهيه‌ي نرم‌افزار سيستم كمك تشخيصي CAD متناسب با شرايط بيماران بومي ايران به‌منظور بررسي تصاوير ماموگرام ديجيتال
14/11/1385
پژوهشگران مهندسي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران موفق به طراحي نرم‌افزار سيستم كمك تشخيصي CAD شدند كه با بهره‌گيري از آن، جمع‌اوري، سازماندهي و دسترسي به اطلاعات و تصاوير ماموگرام ديجيتال بيماران به‌سهولت امكان‌پذير مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «مهندس رضا آقازاده‌ي ظروفي» دانشجوي گروه فيزيك پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: يكي از مهم‌ترين و موثرترين راه‌هاي تشخيص «سرطان پستان» به‌خصوص در مراحل اوليه‌ي بيماري، «ماموگرافي» است اما ماموگرام در فواصل زماني منظم، پزشكان را با حجم زيادي از تصاوير روبرو مي‌كند؛ به‌طوري كه تعداد نسبتاً محدود راديولوژيست‌ها و تعداد زياد تصاوير، بررسي ماموگرام‌ها را هزينه‌بر، وقت‌گير و غيردقيق خواهد ساخت.
وي ادامه داد: در اين روش توسط يك سيستم CAD ماموگرافي پزشك مي‌تواند موقعيت و نوع بيماري مربوط را مشاهده كرده و سپس نظر تشخيصي خود را در مورد آن اعلام كند.
«مهندس آقازاده‌ي ظروفي» - كه طرح مذكور را در نخستين همايش بين‌المللي تله‌مديسين و سلامت الكترونيك مطرح كرد - در ادامه افزود: در اين طرح ضرورت وجود يك سيستم CAD ماموگرافي و قابليت‌هاي آن مورد بررسي و نرم‌افزار نمونه‌اي براي يك سيستم CAD مناسب بيماران بومي ايران تهيه شد.
وي تصريح كرد: به اين ترتيب ابتدا تصاوير بيماران توسط يك اسكنر با رزولوشن 56 و 112 ميكرومتر ديجيتايز مي شود و سپس توسط نرم‌افزار نمونه پردازش خواهد شد.
آناليز و جزويات فني مربوط به طراحي و پياده‌سازي نرم‌افزار نمونه شامل چهار قسمت اصلي ذيل است:
- قابليت‌هاي دسترسي به اقلام اطلاعاتي بيماران از قبيل: گزارش‌هاي مرسوم ماموگرافي در ايران
- قابليت‌هاي نمايش نرم‌افزار از قبيل: نمايش چهار تصوير يك ماموگرام از چهار وجه پستان در يك صفحه، مشخص كردن ناحيه‌ي پستان از ساير قسمت‌هاي تصوير با حذف زمينه
- قابليت‌هاي پيش‌پردازش نرم‌افزار از قبيل: آستان‌بندي تصاوير با امكان تغيير سطح آستانه
- تعيين هيستو گرام تصاوير.
«مهندس آقازاده‌ي ظروفي» ادامه داد: هم‌چنين استفاده از قسمت «كمك تشخيصي خودكار» نرم‌افزار CAD شامل: «الگوريتم پردازشي جداسازي ميكروكلسيفيكاسيون‌هاي مشكوك» به‌وسيله‌ي كاربرد «منطق فازي» و «ويولت جهت» است كه قبلاً توسط گروه ارائه‌دهنده‌ي اين طرح ارائه شده است.
وي با اشاره به طراحي اين سيستم كه توسط گروهي از دانشجويان اين دانشگاه انجام شده است تصريح كرد: با استفاده از سيستم CAD ماموگرافي ارائه شده، جمع‌اوري، سازماندهي و دسترسي به اطلاعات و تصاوير بيماران به‌سهولت امكان‌پذير شده است و بدين‌وسيله با استفاده از بانك اطلاعاتي، حساسيت ويژگي الگوريتم آشكارسازي قابل‌ارزيابي خواهد بود.

متن كامل خبر

 

اولين روبات‌ها با بدن كاملاً نرم با قابليت‌هاي مشابه انسان با استفاده از تركيبات و مكانيزم‌هاي موجودات زنده
08/11/1385
دانشمندان امريكايي مي‌گويند كه قصد دارند با توليد روبات‌هايي كاملاً نرم با قابليت‌هاي مشابه انسان، طبقه‌ي جديدي از فناوري را ايجاد كنند.
به‌گزارش سايت خبري «اسپيس ديلي» (Space Daily)، محققان «دانشگاه تافت» (Tufts University) مي‌گويند چنين روبات‌هايي از مواد بيولوژيكي با مكانيسم‌هاي سازگار با سلول‌ها و موجودات زنده ساخته شده مي‌توانند به امور ذيل بپردازند:
- تعمير ايستگاه‌هاي فضايي
- هدايت جراحي‌هاي ايمن‌تر
- كار در محيط‌هاي خطرناك مثل ميادين مين.
«باري تريمر» (Barry Trimmer) استاد زيست‌شناسي، «ديويد كاپلان» استاد مهندسي بيوپزشكي، مديران اجرايي پروژه‌ي فناوري‌هاي بيومي‌متريك روبات‌هاي كاملاً نرم با قابليت‌هاي مشابه انسان هستند. هزينه‌ي اين پروژه – كه بالغ بر 730 هزار دلار بوده است – توسط بنياد «دبليو ام كك» (W. M. Keck) تأمين شده است.
«تريمر» مي‌گويد: «ويژگي اصلي‌اي كه ساختارهاي مصنوع بشر را از انواع بيولوژيكي آن متمايز مي‌كند فراواني مواد سخت و سفت در طبيعت است؛ اين در حالي است كه سيستم‌هاي زنده ممكن است شامل مواد سخت و سفت مانند: استخوان‌ها و «كوتيكول» (Cuticle) باشند اما ديگر واحدهاي ساختماني اساسي نرم و الاستيك هستند.
وي اضافه كرد: «ارزيابي ساختارهاي زنده يا مصنوع بشر نشان مي‌دهد تمايز اساسي بين اشياي بيولوژيك و مصنوعات بشر تنها در مواد تشكيل‌دهنده است. اتصالات بسياري از ماشين‌ها از مواد انعطاف‌پذير ساخته شده است كه به‌طرز شگفتي سريع، محكم و قدرتمند هستند. با اين وجود در حال حاضر هنوز فناوري‌هايي وجود ندارد كه بتواند با عمليات حركتي حيوان در روي زمين طبيعي سازگار باشد».

سردبير
تحقيقات روباتيك انجام شده در «دانشگاه تافت»، مقدمه‌اي بر پروژه‌اي با عنوان «مفاهيم بديع در طراحي روبات‌ها» است. محققان «دانشگاه تافت» از حركت «هزارپا» و چگونگي آن در «عنكبوت» و «كرم ابريشم» براي طراحي روبات‌ها استفاده كرده‌اند. اين محققان در حال طراحي روبات‌هايي هستند كه بتوانند با روش‌هاي جديد حركت كرده و فعاليت مؤثري در محيط‌هاي مختلف داشته باشند.
لينك «مفاهيم بديع در طراحي روبات‌ها»:
http://www.newswise.com/articles/view/526802/
براي اين منظور، «باري تريمر» (Barry Trimmer) استاد زيست‌شناسي، «ديويد كاپلان» استاد مهندسي بيوپزشكي، مديران اجرايي پروژه‌ي «فناوري‌هاي بيومي‌متريك روبات‌هاي كاملاً نرم با قابليت‌هاي مشابه انسان»، كنسرسيومي متشكل از هفت عضو دانشگاهي «تافتس» از پنج دپارتمان دانشكده‌هاي «مهندسي» و «هنر و علوم» ارائه كرده‌اند.
لينك «باري تريمر» (Barry Trimmer)
http://www.tufts.edu/sackler/pharmacology/faculty/trimmer.html
http://ase.tufts.edu/biology/faculty/trimmer/batoth.html
آزمايشگاه «باري تريمر» (Barry Trimmer)
http://ase.tufts.edu/biology/faculty/trimmer/
لينك دانشگاه «تافتس»
http://www.tufts.edu/
لينك «ديويد كاپلان» (David Kaplan)
http://ase.tufts.edu/faculty-guide/faculty.asp?id=dkaplan1&deptId=biomed
همان‌طور كه در خبرها ذكر شده است تنها 370 هزار دلار از هزينه‌ي اين پروژه توسط بنياد «دبليو ام كك» (W. M. Keck) اهدا شده است.
لينك بنياد «دبليو ام كك» (W. M. Keck)
http://www.wmkeck.org/
از نظر «كاپلان»، اين پروژه محل تلاقي زيست‌شناسي، مهندسي پزشكي و ساختمان نانو (ميكرو) است. وي چنين توضيح مي‌دهد: «هدف كلي ما توسعه‌ي سيستم‌ها و ابزار روباتيك كاملاً نرم با قابليت‌هاي مشابه انسان ساخته شده از مواد بيولوژيك است كه با مكانيسم‌هاي موجودات زنده، نسوج و همه‌ي موجودات سازگار باشد.
وي ياداوري مي‌كند كه اين ابزار كاربردهاي مستقيمي در موارد روباتيك نظير موارد ذيل دارد:
- «ساخت و توليد» (Manufacturing)
- بازيابي و جستجوي اضطراري
- تعمير و نگهداري تجهيزات فضايي
- آزمايش‌ها و اعمال جراحي پزشكي شامل: «آندوسكوپي» (Endoscopy)، جراحي از راه دور و «طراحي‌هاي پروتز» (Protheses).
- ابزار الكترونيكي بديع مانند: مدارهاي نرم (Soft Circuits) و منابع برق (Power Supply)
از نظر «تريمر» كمك‌هاي بلاعوض بنياد «دبليو ام كك» (W. M. Keck) گروه تحقيقاتي را قادر مي‌سازد كه از مواد نرم و آزمون‌هاي بيومكانيك استفاده كنند. لازم به ياداوري است كه فعاليت‌هاي تحقيقاتي «تريمر» بر روي «هزارپا»، آگاهي‌هايي را درباره‌ي ساخت روبات‌هايي كاملاً نرم با قابليت‌هاي مشابه انسان در وي ايجاد كرد.
لينك:
http://ase.tufts.edu/biology/faculty/trimmer/locomotion.html
«تريمر» عصب‌شناسي است كه از سال 1379 (1980 ميلادي)، درباره‌ي سيستم‌ها و بيولوژي عصبي تحقيق مي‌كند. هزينه‌ي اين تحقيقات توسط «انستيتو ملي سلامتي امريكا» (National Institute of Health) و «بنياد علوم ملي امريكا» (National Science Foundation) تأمين شده است.
لينك «انستيتو ملي سلامتي امريكا» (National Institute of Health)
http://www.nih.gov/
لينك «بنياد علوم ملي امريكا» (National Science Foundation)
http://www.nsf.gov/
هدف وي درك بهتر چگونگي كنترل حركت سيالي مخلوقات با استفاده از يك مغز ساده و چگونگي حركت انعطاف‌پذير بدون هرگونه اتصال است. وي اميدوار است كه تحقيقاتش درباره‌ي هزارپا با اين پروژه‌ي جديد با استفاده از كارشناسي‌هاي متخصصين دانشگاه «تافتس» سازگار شود.
«كاپلان» - كه فعاليت‌هاي آزمايشگاهش بر روي مهندسي بيوپليمر متمركز است قبلاً سرّ چگونگي تشكيل باورنكردني پيله و تار توسط كرم‌هاي ابريشم و عنكبوت‌ها از فيبرهاي انعطاف‌پذير را دريافته بود. هنوز زمان زيادي نگذشته است كه گروه تحقيقاتي اين دانشمند از «مهندسي ژنتيك» (Genetic Engineering) و «نانوتكنولوژي» (NanoTechnology) براي ايجاد «پروتئين‌هاي مختلط» (Fusion Protein) استفاده كرد تا براي اولين بار استحكام تار عنكبوت را با پيچيدگي ساختار سيليس درهم‌ آميزد. بدين‌ترتيب «كاپلان» ياداوري مي‌كند كه پيشرفت شگرفي در تكامل و استفاده از مواد نرم در ابزارها اعم از «كيبوردها» تا «اسباب‌بازي‌ها» به‌وجود امده است.
درر عين حال اين محقق مي‌گويد: «اما به هر حال، خيلي سخت است كه ابزار نرمي ساخت كه توانايي حركت به اطراف را داشته و حركات آن به‌دقت كنترل شود. اين امر دليل اساسي آن است كه روبات‌ها همانند روبات‌ها حركت مي‌كنند تا آن‌كه مانند حيوانات اندام خود را به حركت دراورند».
لينك آزمايشگاه كاپلان:
http://ase.tufts.edu/biomedical/faculty-staff/kaplan.asp
روبات‌هاي جديد پروژه‌ي تافتس به‌طور مداوم تغير شكل يافته و قادر به فروافتادن و مچاله شدن در فضاها با حجم كوچك هستند. چنين روبات‌هايي قادرند نه‌تنها در ماشين‌هاي ساده به فعاليت بپردازند بلكه قادرند از سطوح داراي پستي و بلندي و اشياي نامنظم بالا رفته، در طول طناب و سيم خزيده و در فضاهاي تحت فشار و پيچيده پنهان شوند.
«تريمر» ‌مي‌افزايد: « روبات‌هاي كاملاً نرم با قابليت‌هاي مشابه انسان مي‌توانند خيلي از اعمال جراحي‌ خطرناك را در حالت امن‌تر و با حداقل درد انجام دهند. آن‌ها حتي مي‌توانند در فضانوردي (مثل: پروژه‌هاي ناسا) براي تعمير ايستگاه‌هاي فضايي به‌كار روند و در اين عمليات به جاهايي سركشي كنند كه فضانوردان از عهده‌ي حضور در آن نقاط برنمي‌ايند؛ هم‌چنين در صنايع مي‌توانند فعاليت‌هاي انعطاف‌پذير را جامه‌ي عمل بپوشانند؛ در محيط‌هاي پرخطر نظير: رآكتورهاي اتمي، به نجات افرادي بپردازند كه در اثر بلايا (نظير: آتش‌سوزي) در زير آوار مانده‌اند و در فضاهاي تحت فشار و پيچيده پنهان شوند.

متن كامل خبر

 

به‌همت مبتكر جوان ايراني، پايه‌ي هوشمند مانيتور LCD طراحي و ساخته شد
04/11/1385
جوان مبتكر همداني موفق به طراحي و ساخت پايه‌ي هوشمند مانيتور LCD تحت‌كنترل كاربر و چرخش دو بعدي از طريق حركت ماوس و صفحه‌كليد شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «محمدرضا ربيعي» مخترع اين پايه‌ي هوشمند گفت: پايه‌ي طراحي‌شده - كه به‌شكل استوانه طراحي شده - بين چهار تا پنج كيلوگرم وزن دارد و داراي قطر 20 و با ارتفاع 18 سانتي‌متري است.
وي با بيان اين‌كه نمونه‌ي ساخته شده، نمونه‌اي آزمايشي است اضافه كرد: پايه‌ي در نظر گرفته شده به هر شكل منظم و نامنظم زيبا در خط توليد قابل تغيير است.
«ربيعي» خاطر نشان كرد: در اين پايه، ساختار مكانيكي با بهره‌گيري از دو استپ موتور در نظر گرفته شده و مي‌توان براي كاهش وزن پايه از سروموتور استفاده كرد.
وي هزينه‌ي به‌ثمر رسيدن اين اختراع را يك‌ميليون تومان برشمرد و گفت: با استفاده از يك مكانيزم و برنامه‌ي نرم‌افزاري طراحي شده مي‌توان با حركت ماوس در يك راستا به‌صورت حركت رفت و برگشتي حركت دوراني به اندازه 180 درجه عمود بر سطح به هر دو طرف ايجاد كرد و با حركت ماوس در جهت عمود بر راستاي قبلي، شاهد حركت دوراني عمود بر راستاي حركت دوراني اول خواهيم بود.
«ربيعي» خاطر نشان كرد: در نمونه‌ي آزمايشي، حركت دوراني تا 10 درجه به هر سمت قابل انجام است كه اين حركت‌ها با دكمه‌هاي جهتي صفحه‌كليد نيز قابل انجام است.
وي مدت زمان طراحي و ساخت اين نمونه را هشت‌ماه اعلام كرد و گفت: نمونه‌ي طراحي شده براي كاربران داراي ناتواني جسمي، مانيتورهاي اتاق عمل و نيز كنفرانس‌ها، ساختمان‌هاي لوكس، منازل هوشمند، مكان‌هاي آموزشي نظير دانشگاه‌ها و اماكني - كه دسترسي به LCD دشوار است - قابل استفاده خواهد بود.
مبتكر جوان همداني از ديگر موارد استفاده از اين اختراع را در دوربين‌هاي نظامي و امنيتي در مرزها، پادگان‌ها و ساختمان‌هاي امنيتي و تجهيزات ستاره‌شناسي و گيرنده‌هاي ماهواره‌اي اعلام كرد.
«ربيعي» با اذعان به‌وجود نمونه‌هاي خارجي اين پايه هوشمند گفت: اين پايه لزوماً براي استفاده‌ي LCD نيست و با استفاده از موتورهاي قوي‌تر مي‌توان در تلويزيون‌ها و وسايل مخابراتي نيز از آن بهره جست.
اين مخترع با تأكيد بر اين‌كه زيبايي پايه‌ي طراحي شده، هماهنگي رنگ و شكل ظاهري آن با LCD مورد توجه ويژه بوده است اضافه كرد: شركت‌هاي كامپيوتري - كه خواهان توليد اين طرح هستند - مي‌توانند با طراحي‌هاي جذاب و متنوع خود علاوه بر زيبايي مبتني بر پايه‌ي LCD سليقه‌ي مشتريان را نيز تأمين كنند.

متن كامل خبر

 

آيين‌نامه‌ي اجرايي توليد، فروش و مصرف بسته‌هاي نرم‌افزاري تهيه شد
03/11/1385
آيين‌نامه‌ي اجرايي توليد، فروش و مصرف بسته‌‏هاي نرم‌افزاري توسط كميسيون نرم‌افزار سازمان نظام‌صنفي رايانه‌‏اي استان تهران تهيه شد.
به‌گزارش ايتنا به‌نقل از ايلنا، «مهران خوانساري» رئيس كميسيون نرم‌افزار سازمان نظام صنفي رايانه‌‏اي گفت: توليد و استفاده از بسته‌هاي نرم‌افزاري به‌عنوان كالايي داراي مالكيت معنوي، روند رو به رشدي دارد و از آن‌جا كه علاوه بر ظاهر فيزيكي، در بردارنده مؤلفه‌هاي غيرملموس نرم‌افزاري است لازم است در كسب وكار و بهره‌برداري از آن دقت ويژه‌اي صورت گيرد.
وي، افزود: سازمان نظام صنفي رايانه‌اي در جهت ساماندهي بازار، وظيفه خود مي‌داند با وضع رويه‌‏ها و استانداردها، نحوه‌ي تعامل عوامل و ذي‌‏نفعان اين صنعت را مورد توجه قرار داده، با اشاعه و ترويج آيين نامه‌هاي مربوطه در ارتقاي بازار بسته‌هاي نرم‌افزاري كوشا باشد. «خوانساري» با اشاره به روند تهيه‌ي اين آيين‌نامه اظهارداشت: آيين‌نامه‌ي اجرايي توليد، فروش و مصرف بسته‌هاي نرم‌افزاري توسط انجمن شركت‌‏هاي انفورماتيك ايران در اسفند1376 در يازده صفحه منتشر شده بود.
در سال 1384 و 1385، گروه نرم‌افزارهاي سيستم كميسيون نرم‌افزار سازمان نظام‌صنفي رايانه‌اي آيين‌نامه‌ي مذكور را مرور و مورد بازبيني قرار داده و اصلاحات خود را با استفاده از مستندات نظام مهندسي و استاندارهاي توليد و توسعه نرم‌افزار (نماتن) ارائه كرده است.
وي هدف از اين آيين‌نامه را ساماندهي بازار و فراهم كردن زمينه مناسب كسب ‌و كار و رشد ذي‌‏نفعان اين صنف - خصوصاً توليدكنندگان، فروشندگان و مصرف‌كنندگان بسته‌هاي نرم‌افزاري - دانست و در مورد مكانيزم اجراي آن گفت: پس از تصويب هيأت ‌مديره‌ي سازمان لازم است با شوراها و واحدهايي كه در دولت متولي توليد و توسعه‌ي نرم‌افزار هستند و هم‌چنين دستگاه‌‏هاي دولتي كه مسؤوليت بازرگاني و حفظ حقوق مصرف‌كنندگان را دارند همكاري صورت گيرد تا از طريق صدور بخشنامه، رعايت آيين‌نامه‌ي اجرايي مذكور الزامي شود.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 152    بازديد امروز: 3    كل بازديدها: 70184
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما