<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] صفحه بعد>>
                   

اعلام اسامي پذيرفته‌شدگان آزمون مرحله‌ي دوم هفدهمين المپياد كامپيوتر (كلاس دوم) كشور در سال 1386-1385 توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان
02/04/1386
برندگان مرحله‌ي دوم هفدهمين المپياد كامپيوتر (كلاس دوم) كشور اعلام شد.
به‌گزارش باشگاه دانش‌پژوهان جوان، علاقه‌مندان براي اطلاع از اسامي پذيرفته‌شدگان آزمون مرحله‌ي دوم هفدهمين المپياد كامپيوتر (كلاس دوم) كشور در سال 1386-1385 مي‌توانند به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.ysc.ac.ir/news/fileNews_176.pdf

متن كامل خبر

 

امكان ذخيره‌ي يك بيت اطلاعات در يك اتم
30/03/1386
صنعت نيمه‌هادي به‌سمت پردازنده‌هاي 32 نانومتري پيش مي‌رود که انتظار مي‌رود تا سال 2009 تجاري شوند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌نقل از ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو، احتمالاً روزي که ترانزيستورها به حد نهايي کوچک شدن در مقياس اتمي رسيده و فناوري‌هاي ساخت امروزي به پايان خود برسند، نزديک است.
علاوه بر مشکل «دانسيته‌ي اتصالات دروني» و «انتشار گرما» (که برخي محققان اميدوارند با استفاده از نانولوله‌هاي کربني حل شوند) مشکلي بنيادي از نظر مکانيک کوانتومي وجود دارد که هنگام رسيدن تراشه‌ها به‌اندازه‌ي حدود 4 نانومتر خود را نشان خواهد داد.
اين اندازه مقياسي است که در آن، اثرات کوانتومي بر چگونگي رفتار جريان غالب خواهد شد.
مهندسان رايانه از اين پديده به‌عنوان يک پديده‌ي ناخوشايند ياد مي‌کنند؛ چرا که ممکن است اين اثرات باعث شوند الکترون‌ها به محلي که دلخواه نيست، نشت کنند.
به‌طور خاص، تونل‌زني الکترون‌ها و حفرات - که با نام «تونل‌زني کوانتومي» خوانده مي‌شوند - بسيار بيش‌تر از آن خواهد بود که يک ترانزيستور بتواند عملکرد قابل‌اطميناني داشته باشد.
بنابر اين گزارش، نتيجه اين خواهد بود که دو حالت مختلف کليد از هم غيرقابل تشخيص خواهند شد. با اين حال، اثرات کوانتومي مي‌توانند مفيد نيز باشند.
يک گروه از محققان نشان داده‌اند که يک بيت از اطلاعات را مي‌توان در يک اتم ذخيره کرد و سپس از آن بازيابي کرد. با اين حال انتظار نمي‌رود که اين امر به‌زودي در رايانه‌ها به‌کار گرفته شود.

متن كامل خبر

 

امكان صحبت گياهان با انسان به‌كمك يك فناوري جديد!!
30/03/1386
كارشناسان دانشگاه «كلورادو» موفق به طراحي فناوري جديدي براي رديابي گياهان تشنه در مزرعه بدون نياز به ترك خانه‌ي روستايي شده‌اند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كشاورزان مي‌توانند با بهره‌گيري از اين تکنيک مقدار محتوي رطوبت گياهان را در محصولات خود از راه دور كنترل كنند.
در اين فناوري، «بي‌سيم» ميزان محتواي رطوبت را از حسگرهاي كوچك‌تر از يك تمبر پستي متصل شده به برگ‌هاي گياه منتقل مي‌كند.
متخصصان طراح اين فناوري در اين‌باره مي‌گويند كه فناوري مزبور با كاهش نياز به نظارت بر گياهان و جلوگيري از مصرف آب اضافي به كشاورزان در امر صرفه‌جويي اقتصادي و هم‌چنين اطمينان از آبياري به موقع كمك كند.
اين متخصصان مي‌گويند: ما فكر مي‌كنيم كه اين فناوري شگفت‌انگيز است و در صنعت كشاورزي كاربردهاي بي‌شماري خواهد داشت.
اين فناوري اساسا ابزاري است كه به گياهان امكان مي‌دهد با انسان صحبت كنند و درباره‌ي نيازهاي‌اشان ارتباط برقرار كنند.

متن كامل خبر

 

تفريح هدف اصلي گشت‌وگذارهاي اينترنتي
29/03/1386
در حالي که دانش مردم در مورد اينترنت و کامپيوتر افزايش يافته اما هدف بيش‌تر کاربران از به‌کارگيري پايگاه‌هاي اينترنتي، ارسال پست‌هاي الکترونيکي و مراجعه به سايت‌هاي تفريحي و سرگرمي است.
به‌گزارش سايت ايتنا، نتايج يک بررسي جامع نشان مي‌دهد تفريح مهم‌ترين هدفي است که کاربران از گشت‌وگذار در پايگاه‌هاي اينترنتي دنبال مي‌کنند.
طبق آمارهاي جديد که توسط مرکز Pew Internet و American Life منتشر شده است نشان مي‌دهد دو سوم افرادي که به اينترنت مراجعه مي‌کنند اين ابزار مجازي را تنها براي تفريح و سرگرمي به‌کار مي‌‌برند.
مدير شرکت مطالعاتي Pew در اين‌باره گفت: «افزايش خطوط پهن‌باند و بالا رفتن قابل‌ملاحظه‌ي تعداد پايگاه‌هاي اينترنتي موجب شده است تا هر شخص در هرکجاي دنيا به‌آساني بتواند از مزاياي دنياي آنلاين بهره‌مند شود که در اين ميان بيش‌تر کاربران اينترنت را براي گذران وقت به‌کار مي‌برند و از آن استفاده چشمگيري نمي‌کنند».
کارشناسان مي‌گويند اينترنت باعث شده است تا عادات روزانه مردم تغيير کند و آن‌ها به اين ابزار مجازي اعتياد پيدا کنند.
اين امر که مي‌تواند در برخي مواقع خطرناک باشد باعث خواهد شد تا دولت‌ها بتوانند صرفه‌جويي‌هاي اقتصادي فراواني را براي خود ايجاد کنند.

متن كامل خبر

 

طراحي و ساخت دفترچه يادداشت سخنگو ويژه‌ي نابينايان به‌همت دو مبتكر يزدي
26/03/1386
دفترچه‌ي يادداشت سخنگو ويژه‌ي نابينايان با حمايت مركز نواوري پارك علم و فناوري دانشگاه يزد و توسط دو مبتكر يزدي طراحي و ساخته شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «محمدعلي زارعين» يكي از مبتكران اين دستگاه اظهار داشت: اين دستگاه از اجزايي مثل: صفحه‌ي نمايش و موتور ويبره تشكيل شده است.
وي افزود: ساعت و تاريخ و اطلاعات پيغام‌هايي كه فرد از قبل در دستگاه ذخيره کرده است با فشار دادن كليدي به‌صورت گويا به فرد انتقال مي‌يابد.
اين كارشناس آزمايشگاه برق دانشگاه يزد و مبتكر دستگاه با اشاره به اين‌كه هزينه‌اي حدود يك و نيم ميليون تومان صرف ساخت اين دستگاه شده است اظهار داشت: با حمايت در توليد انبوه اين دستگاه قيمت دستگاه به زير 150 هزار تومان مي‌رسد.
گفتني است اين دستگاه با همکاري «اسماعيل همتي» دانشجو رشته‌ي كارداني الكترونيك آموزشكده امام علي(ع) يزد طراحي و ساخته شده است.

 

بسترسازی برای انتقال مفاهيم به‌وسيله‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي
26/03/1386
معاون فني دبيرخانه‌ي شوراي‌عالي اطلاع‌رساني گفت: كارگروه بازي و سرگرمي‌هاي الكترونيكي در حال بسترسازي جهت انتقال مفاهيم سازنده به‌وسيله‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي ايراني است.
به‌گزارش خبرگزاري ايتنا به‌نقل از واحد ارتباطات دبيرخانه‌ي شوراي‌عالي اطلاع‌رساني، بهروز مينايي با بيان اين‌كه امروزه آموزش و سرگرمي به‌شدت با يكديگر ادغام شده‌اند و تكنيك‌هاي مختلف آموزش در سرگرمي، كارامدي و تأثيرگذاري خود را بر كودكان نوجوانان و حتي بزرگسالان به‌خوبي نشان داده است تأكيد كرد: در كارگروه بازي و سرگرمي‌هاي الكترونيكي شوراي‌عالي اطلاع‌رساني، تلاش‌هاي زيادي انجام شده تا مفاهيم سازنده و سرمايه‌هاي فرهنگي و ادبي كشور در محتواي بازي‌هاي رايانه‌اي توليدی در داخل کشور ظهور و بروز پيدا كند.
وي با اشاره به اين‌كه هم‌اكنون بيش از 30 شركت و مجموعه‌ي خصوصي در كشور در زمينه‌ي توليد بازي‌ها و سرگرمي‌هاي الكترونيكي فعال هستند و تا پايان سال86 چندين بازي قابل‌قبول ايراني توسط شركت‌هاي خصوصي به بازار ارائه خواهد شد افزود: كشور ما در مسير دستيابي به صنعت بازي‌سازي متعهد و توانمند دو نياز عمده دارد:
- از يك طرف بايد «كيفيت بازي‌هاي رايانه‌اي ايراني» را افزايش دهيم
- از طرف ديگر بايد «بسترسازي مناسبي» انجام دهيم كه مفاهيم سازنده و سرمايه‌هاي فرهنگي و ادبي كشور به‌زبان قابل انتقال به‌وسيله‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي تبديل شوند.
«مينايي» با بيان اين‌كه كارگروه بازي و سرگرمي‌هاي الكترونيكي، محملي است جهت تقويت همفكري‌ها و همكاري‌هاي مؤثر در كشور اعلام كرد: هم‌اكنون در كارگروه بازي و سرگرمي‌هاي الكترونيكي، كميته‌‌ي تجاري‌سازي در تلاش است نياز اول يعني ايجاد فضاي رقابتي و سوداور را براورده كند و كميته‌ي طراحي مفهومي در جهت پاسخگويي به نياز دوم يعني بسترسازي جهت انتقال مفاهيم سازنده به‌وسيله‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي در حال فعاليت است.
وي در پايان به جايگاه فرابخشي شوراي‌عالي اطلاع‌رساني اشاره‌كرد و افزود: قطعاً تلاش شورا اين است كه نيازهاي كشور در اين حوزه با همكاري بخش‌هاي مختلف دولت و نيز با همكاري وسيع مردم و بخش غيردولتي براورده شود و در ادامه‌ي فعاليت‌ها، شورا سياست همكاري حداكثري با بخش‌هاي مختلف را دنبال خواهد كرد.

متن كامل خبر

 

WinAmp و آسيب به رايانه‌ها
26/03/1386
گزارش‌هاي رسيده نشان مي‌دهد برخي هکرها موفق شده‌اند با استفاده از نقص‌هايي که در نرم‌افزار Winamp وجود دارد وارد رايانه‌ي شخصي کاربران شوند و به اطلاعات آن‌ها آسيب برسانند.
به‌گزارش خبرگزاري ايتنا، به‌دنبال بروز مشکلات امنيتي در نرم‌افزار محبوب Winamp کارشناسان معتقدند که اين نرم‌افزار به‌زودي بخش عظيمي از مخاطبان خود را از دست خواهد داد.
گزارش‌هاي رسيده نشان مي‌دهد برخي هکرها موفق شده‌اند با استفاده از نقص‌هايي که در نرم‌افزار Winamp وجود دارد وارد رايانه‌ي شخصي کاربران شوند و به اطلاعات آن‌ها آسيب برسانند.
شرکت‌هاي امنيتي هشدار داده‌اند با توجه به اين‌که نرم‌افزار Winamp نسبت به Zero-Day بسيار آسيب‌پذير است استفاده از آن توسط کاربران مي‌تواند مشکلات زيادي را به‌وجود آورد.
در حالي که هنوز هيچ وصله‌اي براي رفع اين مشکل عرضه نشده است کارشناسان يک شرکت دانمارکي اعلام کرده‌اند که حفره‌ي امنيتي نسخه 12/5 نرم‌افزار Winamp بسيار مشکل‌ساز و خطرناک است.
با اين حفره، هکرها مي‌توانند کنترل کامل رايانه‌ي شخصي کاربران را در دست گيرند و ويروس‌هاي مخرب را روي آن‌ها بارگذاري کنند.
زماني که Winamp در حال پخش موسيقي‌هاي بارگذاري شده از اينترنت است هکرها به آساني مي‌توانند تمام فعاليت‌هاي خرابکارانه‌ي خود را انجام دهند.

متن كامل خبر

 

واكنش گوگل در برابر حاميان حريم خصوصي
24/03/1386
گوگل كه با نگراني حاميان حريم خصوصي آنلاين اروپايي روبه‌رو شده است قول داد اطلاعات كاربران را براي 18 ماه نگهداري كند.
به‌گزارش ايتنا به‌نقل از ايسنا، مشاور حريم خصوصي جهاني گوگل اعلام كرد: گوگل خط‌مشي خود را در چگونگي نگهداري اطلاعات كاربران تغيير داده است و در پاسخ به نگراني گروه‌هاي مدافع حريم خصوصي، اطلاعات ذخيره شده در سرورهاي جست‌وجو خود را بعد از 18 ماه نامعلوم مي‌كند.
بنابر اعلام گوگل، اين موتور جست‌وجو براي دفاع از سيستم خود و جلوگيري از قرار گرفتن در معرض حمله‌‌ي هكرها و حقه‌هاي آنلاين و اصلاح الگوريتم‌هاي كه جست‌وجوها مبتني بر آن‌ها هستند و هم‌چنين متابعت از اجراي قوانين،‌ به نگهداري اطلاعات در مورد جست‌وجوگرها و جست‌وجوهاي آنلاين آن‌ها نياز دارد.

متن كامل خبر

 

امكان رديابي خوردرو با SMS
23/03/1386
عضو هيأت‌ مديره‌ي شركت «رهياب پيام‌رسان» به‌عنوان مجري خدمات ارزش افزوده‌ي موبايل از پايان يافتن پروژه‌ي بستر فني لازم براي سيستم رهيابي (رديابي) خودرو مبتني بر SMS و اجرايي شدن آن خبر داد.
به‌گزارش ايتنا به‌نقل از ايلنا، «عليرضا احمديان‌زارچي» با اشاره به حساسيت اين سيستم در اطلاع‌رساني فوري افزود: سيستم‌‏هاي رهيابي به دو صورت لحظه‌‏اي و وقفه‌‏اي در سطح دنيا موجود هستند؛ به‌گونه‌اي كه با قرار دادن سيستم رهيابي ماهواره‌‏اي با روش لحظه‌اي مي‌‏توان از موقعيت هر خودرو در هر لحظه اطلاع يافت و مراكزي كه تمايل به كنترل لحظه‌‏اي خودروهاي خود دارند مي‌‏توانند در صورت انحراف از مسير راننده و يا تخلف سرعت و موارد مشابه بلافاصله به‌صورت خودكار به راننده تذكر دهند قبل از اين‌‌كه سانحه‌‏اي رخ دهد.
«احمديان‌زارچي» با بيان اين‌كه اين سيستم مورد نياز حتمي تمام خوروهايي است كه داراي محموله‌ي حساس هستند گفت: در صورتي‌‏ كه يك تانكر با محوله‌ي نفت يا بنزين در جاده‌‏اي واژگون شود آن‌چه مسلم است اين‌‌‏كه راننده‌ي مصدوم توانايي اطلاع‌‏رساني از حادثه را نخواهد داشت لذا اين سانحه بايد بلافاصله به‌صورت فوري و در لحظه به‌صورت خودكار به «مركز نظارت كنترل سازمان» مربوطه و «مراكز امداد» خبررساني شود كه البته با سيستم رهيابي ماهواره‌‏اي (GPS) به‌همراه بستر دريافت SMS شركت رهياب اين امكان فراهم شد.
گفتني است؛ بستر فني SMS شركت «رهياب» امكان اين را كه مراكز بتوانند هم‌زمان ده‌‏ها خودرو را به‌صورت كنترل لحظه‌‏اي تحت‌نظارت داشته باشند فراهم ساخته است.
قابل ذكر است؛ پيش از اين، اين‌گونه خدمات فقط از طريق روش غيرحرفه‌‏اي ارسال به سيم كارت ممكن بود كه مشكلاتي نظير: عدم آنتن‌دهي در سمت سازمان كنترلي، اختلالات متعارف سيم‌كارت و محدوديت دريافت لحظه‌‏اي از چند خودرو را در پيش رو به‌همراه داشت.
اين خدمت براي سازمان‌‏ها و مراكز مختلف رايگان بوده و متقاضيان مي‌‏توانند براي كسب اطلاعات بيش‌تر به سامانه‌ي اطلاعاتي «رهياب» به سايت به‌نشاني ذيل مراجعه نمايند:
WWW.VASBILE.COM

متن كامل خبر

 

هوشمندانه نبودن و فيلترينگ نامناسب شركت فناوري اطلاعات
23/03/1386
فيلترينگ نامناسب شركت «فناوري اطلاعات» عاملي در كاهش پهناي باند شده است چرا كه اين اقدام هوشمندانه نيست در حالي كه براي هر سازمان بايد از فيلترينگ خاص استفاده كرد كه قدرت انعطاف بيش‌تري براي كارامدي در آن سازمان داشته باشد اما اين شركت ترافيك را از منشأ كند مي‌كند.
به‌گزارش سايت ايتنا به‌نقال از ايسنا، «محمد مصلايي» يك كارشناس امنيت شبكه با بيان اين مطلب، اينترنت را بستري براي تبادلات الكترونيكي دانست و اظهار كرد: ما در فضاي تبادلات مجازي به دو موضوع مهم معطوف هستيم: سالم‌سازي محتوا و سالم بودن منشأ ترافيك يا محتوا كه نكته‌‌ي مهمي در بررسي امنيت و سالم‌سازي محيط مجازي است.
او ادامه داد: منظور از سالم بودن منشأ محتوا، ارگان يا بستري است كه محتواي هر چند سالم را از طريق سرويسي غيرمجاز منتشر كرده است مانند: سايت‌هاي قلابي كه محتواي سالم را بدون حفظ قوانين مالكيتي منتشر مي‌كنند.
وي افزود: در سالم‌سازي محتوا، به ايجاد محيطي نياز است كه به هيچ‌عنوان محتواي نامناسب توليد نشود اما ما در مقابل دستگاه هوشمند توليد محتوا قرار نداريم و هر نوع محتوايي در اينترنت وجود دارد و قرار بر اين است كه كنترلي بر آن صورت نگيرد؛ به‌همين دليل با فيلترينگ محتواي نامناسب، مي‌توان سالم‌سازي را اعمال و مطالب زايد را حذف كرد.
«مصلايي» معتقد است براي آن‌كه در فضاي تبادل اطلاعات به فيلترينگ به‌عنوان ابزاري كه مانع رسيدن محتواي نامناسب مي‌شود نگاه شود، به پيش‌نياز فرهنگ‌سازي نياز است تا توليد محتواي نامناسب به حداقل خود برسد و كسي به‌دنبال ايجاد فضاي نامناسب و يا غير امنيتي، هك و توليد ويروس نباشد.
او ادامه داد: بالاترين آمار هكرها متعلق به كشور امريكا است؛ هم‌چنين بزرگ‌ترين فيلترينگ در جهان نيز دست امريكايي‌ها است و هر شركتي كه در اين كشور كه كاركناني بيش از ‌٢٥ نفر داشته باشد و از اينترنت استفاده ‌كنند موظف به اجراي فيلترينگ است و اين يكي از قوانين فدرال امريكا است.
او ادامه داد: ‌كشوري مانند «چين» با فيلترهاي خود شركت گوگل را مجاب كرد كه براي دسترسي به مرزهاي چين، فيلترينگ خاص اين كشور را در گوگل چيني اعمال كند؛ اين نوع فيلترينگ در سطح دولت براي اعمال سياست‌هاي خاصي است اما چنين تعاملي با گوگل در كشور ما نمي‌تواند انجام شود.
«مصلايي» براي برقراري امنيت در فضاي اينترنت، وجود ابزار تخصصي را ضروري دانست و افزود: براي مقابله با كدهاي بدافزار مثل: ويروس‌ها،‌ كرم‌ها و از اين قبيل موارد، وجود ابزارهاي تخصصي نظير «فايروال» و «سيستم شناسايي نفوذ» ضرورت دارد.
به گفته‌ي‌ او اين بخش از كنترل بدافزارها توسط نرم‌افزار يا سخت‌افزارهاي خاص صورت مي‌گيرد كه معمولا ‌٩/٩٩ درصد منابع آن خارجي است؛ بخش كنترل بدافزارها امنيت فضاي اينترنتي است كه از بخش اول سخت‌تر است؛ چرا كه هر كدام از موارد داراي نقاط كوري هستند كه قادر به كنترل آن نخواهيم بود.
وي ادامه داد: در امر فيلترينگ حتي اگر كنترل محكم‌ هم باشد احتمال نفوذ وجود دارد؛ بايد براي بخش‌هايي كه قدرت كنترل امنيتي ندارند درصد ريسكي قايل ‌شد كه چه‌قدر صدمه وارد مي‌كنند؛ سپس وارد بخش آناليز مخاطرات شد؛ درصد ريسك نهايي را نمي‌توان با هيچ ابزاري پوشش داد و در كنارش چيزي مثل: بيمه مي‌تواند در صورت بروز صدمات، خسارت‌ها را پرداخت كند.
وي افزود: در كنار ديدگاه كل به تأمين امنيت فضاي تبادل اطلاعات، بايد مكانيزم‌هايي براي بيمه كردن مابقي ريسك‌ها باشد و براي بسته‌هاي تبادل شده در فضاي سايبر، بيمه قايل شد؛ اما در كشور هنوز براي آن تعريفي وجود ندارد و ناگزيريم در سيستم‌هاي امنيتي را از ابتدا تا انتها تعريف كنيم تا گزارش‌هاي ما را تأييد كنند.
او خاطر نشان كرد: از آن‌جا كه براي هر نوع آسيبي مثل: آتش‌سوزي، زلزله و ... استانداردهايي وجود دارد‌ بايد پشتيباني از صنعت امنيت اطلاعات نيز در بيمه ابتدا به ساكن ديده شود.
لازم به ذكر است كه اطلاعات در كشورهاي پيشرفته نسبت به حساسيت بيمه مي‌شوند.
«مصلايي» در ادامه با اشاره به رعايت نشدن قانون كپي‌رايت در كشور آن را عاملي در ضعف منشأ محتوا در كشور دانست و تصريح كرد: در بحث كپي‌رايت نرم‌افزارها، يك تبعات قانوني وجود دارد كه در سطح امنيت گسترش مي‌يابد چرا كه با پذيرش محصولات غيرمجاز كپي شده، ريسك را قبول كرده‌ايم. هم‌چنين مجموعه‌اي از اشكالات پايه‌اي نرم‌افزار را نيز پذيرفته‌ايم و اين در حالي است كه در اين شرايط، سازنده‌ اصلي نرم‌افزار نيز وظيفه‌اي در قبال پشتيباني محصولات خود ندارد.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 11    بازديد امروز: 2    كل بازديدها: 70154
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما