<<صفحه قبل  [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
                   

پرهام اعرابي مخترع منتخب نشريه تكنولوژي ريويو
21/06/1384
ايسنا : پرفسور پرهام اعرابي، استاد 29 ساله دانشگاه تورنتوي كانادا با ايده خلاقانه‌اش در زمينه حذف صداهاي مزاحم در سيستم‌هاي رايانه‌يي هوشمند كنترل شونده با صوت، به عنوان يكي از 35 مخترع جوان منتخب نشريه «تكنولوژي ريويو» دانشگاه MIT انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشريه «تكنولوژي ريويو» كه زير نظر مؤسسه فن‌آوري ماساچوست (MIT) منتشر مي‌شود، يكي از معتبرترين نشريات فني و تكنولوژيك جهان است كه هر ساله تعدادي از مخترعان جوان برجسته جهان را كه ابداعات كاربردي و پيشروانه‌يي در عرصه فن آوري داشته و تاثير چشمگيري بر شيوه زندگي و كار ديگران گذاشته‌اند، معرفي و با اعطاي جايزه از آن‌ها تقدير مي‌كند.

در ميان برندگان جايزه علمي اين نشريه نام دانشمندان و نوآوران بزرگي نظير «سرگي برين» و «جري يانگ» پايه‌گذاران «گوگل» و همچنين پرفسور «تد سارجنت» به چشم مي‌خورد كه در سال 2003 اين جايزه را دريافت كردند.

مراسم اعطاي اين جايزه ششم مهرماه سال جاري در موسسه تكنولوژي ماساچوست (MIT) برگزار مي‌شود.

دكتر اعرابي در گفت‌وگوي تلفني با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) توضيحاتي درباره تحقيقات و اختراع اخير خود ارائه داد.

دكتر پرهام اعرابي، دانشمند جوان ايراني كه با 29 سال سن يكي از جوانترين پرفسورهاي دانشگاه‌هاي كانادا است، در سال 1355 در تهران به دنيا آمده و تحصيلات خود را تا 12 سالگي در ايران ادامه داده است.

وي پس از مهاجرت خانواده به كانادا در سال 67 تحصيلات خود را در «تورنتو» ادامه داده و مدارج ليسانس و فوق‌ليسانس خود را در رشته مهندسي برق به ترتيب در سال‌هاي 1998 و 1999 دريافت كرده است .

اعرابي تحصيلات دكتري مهندسي برق را نيز در مدت دو سال در دانشگاه «استفورد» به پايان برده و از همان سال (2001) يعني در 24 سالگي به عنوان يكي از جوانترين اساتيد دانشگاه‌هاي كانادا به كادر علمي دانشگاه تورنتو ملحق شده و از جولاي امسال (دو ماه پيش) به درجه پرفسوري رسيده است.

پرفسور اعرابي به واسطه فعاليت‌هاي تحقيقاتي و موفقيت‌هاي آموزشي تاكنون جوايز داخلي و بين‌المللي متعددي را در كانادا دريافت كرده است كه از جمله آنها جايزه «محقق كانادايي» در سال 2002 و جايزه بين‌المللي آموزش مهندسي برق ( ويژه اساتيد جوان) در سال 2004 است.

 

مسابقات منطقه اي روبوكاپ در اصفهان
14/06/1384
مسابقات منطقه‌اي روبوكاپ 9 لغايت 11 آذر ماه سال جاري در دانشگاه اصفهان برگزار مي شود . در اخبار برخي از خبرگزاري هاي كشور از اين مسابقات تحت عنوان مسابقات جهاني روبو كاپ ياد مي شود. ولي اين مسابقات ، مسابقات اصلي سالانه‌ي روبوكاپ نمي‌باشد. البته ساير كشور ها مي‌توانند در اين مسابقات شركت نمايند.قابل ذكر است كه مسابقات جهاني روبوكاپ سال 2005 ،‌تير ماه سال جاري در اوزاكاي ژاپن برگزار گرديد. از آنجا كه طبق قوانين رسمي جمهوري اسلامي ايران استفاده از حجاب در كشور الزامي مي‌باشد مسابقات روبوكاپ در ايران تا كنون از سوي كشورهاي ديگر مورد استقبال قرار نگرفته است. اميدواريم در مسابقات اصفهان شاهد حضور كشورهاي اسلامي باشيم تا گامي در جهت رفع كمبود رقباي خارجي براي روبوكاپي‌هاي كشورمان باشيم.

آدرس وب‌سايت مسابقات اصفهان از قرار زير است :

http://eng.ui.ac.ir/uisim/aigames2005/index.php

 

هفتمين دوره مسابقات ACM
05/06/1384
ايسنا : هفتمين مسابقات منطقه‌يي برنامه‌نويسي دانشجويي ACM در روزهاي 26 و 27 آبان ماه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود.

دكتر قدسي، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: امسال نيز همانند شش دوره گذشته دانشگاه صنعتي شريف به عنوان يكي از سايت‌هاي منطقه‌يي برگزاري مرحله مقدماتي مسابقات برنامه‌نويسي دانشجويي ACM انتخاب شده است. پيش‌بيني مي‌شود كه در اين دوره از مسابقات جهاني حدود پنج هزار تيم سه نفره از حدود 1700 دانشگاه از 171 كشور شركت داشته باشند.

وي خاطر نشان كرد: مسابقات جهاني برنامه‌نويسي دانشجويي داراي دو مرحله منطقه‌يي و جهاني است كه به دليل استقبال گسترده از اين مسابقات مرحله منطقه‌يي آن در آسيا به طور همزمان در حدود 10 سايت كه يكي از آنها در ايران (دانشگاه صنعتي شريف) است برگزار مي‌شود و طبق مقررات همه تيم‌هاي آسيايي مي‌توانند براي انجام مسابقه در اين سايت و استفاده از سهميه در نظر گرفته شده براي هر سايت به دانشگاه صنعتي شريف يا هر يك از 9 سايت منطقه‌يي ديگر مراجعه كنند.

دكتر قدسي در ادامه با اشاره به برگزاري مسابقات منطقه‌يي در روزهاي 26 و 27 آبان ماه تصريح كرد: البته قبل از برگزاري اين رقابت‌ها در هفتم مهر ماه سال جاري نيز مسابقه سراسري برنامه نويسي دانشجويي از طريق اينترنت برگزار مي‌شود كه هدف از آن انتخاب تيم‌هاي برتر دانشگاه صنعتي شريف براي مسابقات منطقه‌يي است؛ البته براي اين كه امكان شركت در يك رقابت جدي را به ساير تيم‌هاي دانشجويي برنامه‌نويسي كشور هم بدهيم و دانشگاه‌هاي ديگر را در انتخاب تيم‌هاي برترشان براي مسابقات منطقه‌يي كمك كنيم ترتيبي اتخاذ شده كه تمام تيم‌هاي دانشجويي برنامه‌نويسي كه مايل به شركت در سي‌امين دوره مسابقات برنامه‌نويسي دانشجويي ACM هستند بتوانند در اين مسابقه كه به صورت برخط (ON LINE) و از طريق اينترنت برگزار مي‌شود، شركت كنند.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطرنشان كرد: مرحله نهايي اين دوره از مسابقات برنامه‌نويسي دانشجويي ACM، اواخر فروردين ماه سال 85 در ايالت تگزاس آمريكا برگزار مي‌شود كه حدود 80 تيم برگزيده مرحله منطقه‌يي از سراسر جهان به اين مسابقات راه مي‌يابند.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف در پايان با اشاره به اينكه سال گذشته علاوه بر تيم‌هاي پرشمار ايراني تيم‌هايي از كشورهاي كره، آذربايجان و ارمنستان نيز براي انجام مسابقات منطقه‌يي به سايت دانشگاه صنعتي شريف آمده بودند، اظهار داشت: هنوز مشخص نيست كه چه تيم‌هاي خارجي براي مسابقات منطقه‌يي به ايران بيايند ولي تقاضاهايي از پاكستان داشتيم و تلاش مي‌كنيم از افغانستان و عراق هم كه تاكنون در اين مسابقات شركت نداشته‌اند تيم‌هايي را به ايران بياوريم.

 

رمزگشائی نخ بافته های اينکاها
04/06/1384

بي بي سي : پژوهشگران آمريکائی معتقدند به حل يکی از معماهای چندين صد ساله مردمشناسی در مورد نخ بافته هائی که از اينکاها به جا مانده نزديک تر شده اند.
اين متخصصين می گويند به نظر می رسد يک دسته از گره ها در اين نخ بافته ها معرف نام يک شهر است.

اگر اين يافته تأييد شود اين اولين کلمه ای ست که از بقايای تمدن از دست رفته آمريکای جنوبی مفهوم شده است.

رشته نخ های رنگی که به هم گره زده شده اند و به آنها خيپو می گويند ظاهرا برای کارهای حسابداری مصرف می شده اند.

پژوهشگران معتقدند پيدا کردن رمز يکی از اين خيپوها احتمالا به گره گشائی بقيه آنها کمک خواهد کرد.

اسم محل

گری اورتون و کری برزاين، استادان دانشگاه هاروارد، برای رمزگشائی ٢١ خيپو از کامپيوتر کمک گرفته اند.

آنها نقش تکرار شونده ای با سه گره در خيپوها پيدا کرده اند که معتقدند نشانه اينست که آن مجموعه ها از شهر پوروچوکو، محل کاخ اينکا، آمده است.

اين دو استاد در گزارشی که در نشريه ساينس منتشر کرده اند می گويند: "ما استنتاج کرده ايم ترتيب اين گره ها در ابتدای خيپوها نشانه محل، توپونيم، آنها يعنی پوروچوکوست."

"ما معتقديم هر خيپوئی که در دواير دولتی با اين گرهبافت به جائی می رفته بلافاصله برای مسئولان اداری مشخص می شده که حساب آن به کاخ پوروچوکو مربوط است."

بسياری از پژوهشگران در اين قول که خيپوها با حسابداری ارتباط داشته اند اتفاق نظر دارند اما تا به حال هيچکس نتوانسته بود آنها را رمزگشائی کند.

داستان های باستانی

اين پژوهشگران می گويند يافته های آنها با آنچه در باره اينکاها می دانيم همخوانی دارد.

آقای اورتون در سخنانی که خبرگزاری رويتر از او نقل کرده می گويد: "اين کار به ما درکی از نحوه پيچيده همگذاری، حفظ و استفاده از اطلاعات در بين اينکا ها می دهد."

او معتقد است با اين کشف مجموعه ای از نام مکان های اينکا معلوم خواهد شد و برای نخستين بار بخشی از خيپو به جای عدد با حروف مرتبط می شود.

به گفته آقای اورتون ٧٠٠ خيپوی شناخته شده وجود دارد که دو سوم آنها ترکيبات عددی هستند اما بقيه احتمالا سر نخ و کليد اطلاعات تاريخی و قصه اند.

آقای نورتون می گويد:" ما فکر می کنيم آن خيپوها روائی هستند."


 

پوست ربات
03/06/1384
دانشمندان در حال کار کردن روي يک نوع پوست براي ربات ها هستند که به آنها قدرت لمس کردن و تجزيه وتحليل اشيائ را بدهد. ولاديمير لوملسکي (Vladimir lumelski) تکنولوژيست ناسا و مسوول اين طرح مي گويد: مشکل امروز ربات هاي ما اين است که اگر چيزي بر سر راه آنها قرار بگيرد نمي دانند چه عکس العملي نشان دهند در نتيجه اين فناوري ، قدرت لمس و تشخيص محيط اطراف را به خوبي به ربات ها مي دهد. حسگرهايي به اندازه ناخن انگشتان دست در تمام نقاط بدن اين ربات کار گذاشته شده است تا تغييرات محيط اطراف را حس کند، مسير خود را بيابد و در صورت وجود يک مانع بداند چه عکس العملي نشان دهد. اين پوست از جنس يک پلاستيک بسيار انعطاف پذير ساخته شده ومجهز به بيش از هزار حسگر اشعه مادون قرمز است. وظيفه اين حسگرها بررسي اشيائ اطراف و فرستادن علائم گرفته شده از محيط به مغز ربات است ، که مغز ربات اين علائم را پردازش کرده ودر کمتر از چند ميلي ثانيه به ربات مي گويد که چگو نه عمل کند. در آزمايشگاه ، ربات نمونه قادر به همراهي يک شخص در بازي کردن شطرنج بدون خطا و به هم زدن اجزاي بازي است. دانشمندان اميدوارند با پيشرفت اين فناوري ربات هايي با قابليت هاي بيشتر و چابک تر در آينده بسازند.

 

مقام سيزدهم براي المپياد كامپيوتر ايران
03/06/1384
تيم دانش‌آموزي المپياد كامپيوتر جمهوري اسلامي ايران با كسب دو مدال نقره و دو مدال برنز مقام سيزدهم المپياد جهاني كامپيوتر را به دست آورد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين دوره از مسابقات كه با حضور دانش‌آموزاني از ‌٨٠ كشور جهان در لهستان برگزار شد، مهدي صفرنژاد بروجني و محمد مهيني به مدال نقره و محمدامين صادقي و علي ملك‌زاده به مدال برنز دست يافتند.

كشورهاي چين، ‌آمريكا و اسلواكي به ترتيب مقامهاي اول تا سوم اين دوره را كسب نمودند.

تيم جمهوري اسلامي ايران سال گذشته نيز موفق به كسب يك مدال طلا و سه مدال نقره از اين مسابقات شده بود.

شايان ذكر است اعضاي تيم و سرپرستان ساعت ‌٣٥/٣ بامداد روز شنبه پنجم شهريور ماه از طريق استانبول وارد فرودگاه مهر‌آباد تهران خواهند شد و مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

 

اولين دوره مسابقات رباتيك باشگاه پژوهشگران جوان
03/06/1384
ايسنا : اولين دوره مسابقات رباتيك باشگاه پژوهشگران جوان در روزهاي اول و دوم شهريور ماه در واحد كاشان دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مسابقات كه در سه رشته ماز (لابيرنت) و ربات‌هاي مسيرياب ساده و مسير ياب ويژه برگزار شد، 56 دانشجوي دختر و 162 دانشجوي پسر از 28 واحد دانشگاه آزاد اسلامي از 7 منطقه دانشگاهي شركت داشتند.

از اين تعداد 41 تيم در رشته مسيرياب ساده، 28 تيم در رشته مسيرياب ويژه و 18 تيم در رشته لايبرنت شركت داشتند.

گفتني است، اولين دوره مسابقات رباتيك باشگاه پژوهشگران جوان در حاشيه چهارمين همايش سراسري فني مهندسي باشگاه پژوهشگران جوان برگزار شد كه تا سوم شهريورماه در واحد كاشان دانشگاه ازاد اسلامي ادامه دارد.

 

ساخت چراغ راهنمايي هوشمند براي حل مشكل ترافيك
01/06/1384
ايرنا : پليس راهنمايي و رانندگي ژاپن براي مقابله با ترافيك خيابانها سامانه چراغ راهنمايي هوشمندي ساخته است كه خود مدت زمان سبز و يا قرمز شدن چراغ را بر سر چهارراهها تعيين مي‌كند.

شبكه تلويزيون سراسري ژاپن "ان.اچ.كي" امروز سه‌شنبه گزارش داد اين سامانه هوشمند با بررسي وضع جاده و اندازه‌گيري تراكم خودروها در مسير، خود تصميم مي‌گيرد چه زماني رنگ چراغ راهنمايي را تغيير دهد.

در اين سامانه دستگاه‌هاي سنجنده كه در مسير قبل از رسيدن به چراغ راهنمايي كار گذاشته شده‌اند حجم تراكم خودروها را اندازه‌گيري كرده و اطلاعات آن را به چراغ راهنمايي در چهارراه جلويي ارسال مي‌كند.

به اين ترتيب چراغ راهنمايي مي‌تواند تشخيص دهد براي كاهش بار ترافيك چه زماني و براي چه مدتي چراغ بايد سبز و يا قرمز شود.

در آزمايش‌هايي كه پليس انجام داد روشن شد با استفاده از اين سامانه هوشمند مي‌توان تا ‪ ۲۰‬درصد از هدر رفتن وقت رانندگان در پشت چراغهاي راهنمايي جلوگيري كرد.

پليس ژاپن قصد دارد از سال آينده بطور آزمايشي از سامانه هوشمند چراغ راهنمايي در چند منطقه از اين كشور استفاده كند و پس از بررسي نتايج عملي استفاده گسترده از آن را آغاز كند.

گفتني است هم اكنون مدت زمان سبز و يا قرمز شدن چراغهاي راهنمايي در ژاپن با توجه به بررسي كه در زمينه حجم تراكم خودروها در مسير انجام شده از پيش تنظيم مي‌شود.

اما اين روش نيازمند اختصاص وقت و نيرو براي بررسي ميزان عبور خودروها در روزها و ساعات مختلف دارد و به همين علت نحوه تنظيم چراغ‌هاي راهنمايي بطور دايم تغيير مي‌كند.

به نظر مي‌رسد استفاده از سامانه هوشمند چراغ راهنمايي به صرفه‌جويي در وقت و هزينه‌ها و حل مشكل ترافيك كمك مي‌كند.

 

رد و بدل اطلاعات با سرعت بالا در ماهواره مصباح
31/05/1384
ايرنا : يك كارشناس فناوري اطلاعات و ارتباطات گفت: با پرتاب ماهواره مصباح امكان دريافت اطلاعات و بازگرداندن آن به شبكه‌هاي ماهواره زميني با سرعت زياد براي كشور فراهم مي‌شود.

مهندس "محمد آزادنيا" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آي‌تي ايرنا افزود: پرتاب اين ماهواره به فضا، كمك مي‌كند سازمان‌هايي كه امور اطلاع رساني را بر عهده دارند نظير بانكها و شركت ديتا فعاليتشان به خوبي انجام شود.

مدير آزمايشگاه فناوري اطلاعات مركز تحقيقات مخابرات ايران با اشاره به اينكه ايران جزو دوازده كشوري است كه در دنيا دانش فني ساخت ماهواره را دارند، اظهار داشت: از جمله اين كشورها مي‌توان به آمريكا، انگليس، ژاپن، فرانسه و كانادا اشاره كرد.

وي تصريح كرد: پروژه پرتاب ماهواره گام بزرگي در توسعه كشور به شمار مي رود زيرا در دنيا كشورهاي محدودي دانش ساخت ماهواره را دارند.

وي يادآور شد: در اين پروژه براي ساخت ماهواره مصباح از ايتاليا براي ساخت، از كشور آلمان براي تست و از روسيه براي پرتاب كمك گرفتيم.

آزادنيا ادامه داد: در فاز پرتاب ماهواره مصباح كه شهريور ماه صورت مي‌گيرد روسيه به ايران كمك كرده است.

وي گفت: پروژه بعدي ماهواره زهره است، و يك پروژه نيز بعد از ماهواره زهره انجام خواهد شد.

وي گفت در هر سه پروژه ، در فاز آخر كشور روسيه نقش دارد.

نمونه فضايي ماهواره مصباح سيزدهم مردادماه جاري با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افتتاح شد.

وزير ارتباطات چندي پيش گفته بود: پروژه ماهواره زهره تا دو سال ديگر پرتاب مي‌شود و كليات ساخت ماهواره همه منظوره‌اي در ابعاد كاربردي تر، از ماهواره مصباح تصويب شده است.


 

تیم المپیاد کامپیوتر ایران عازم مسابقات جهانی شد
29/05/1384
ایسنا : تيم المپياد دانش‌آموزي كامپيوتر جمهوري اسلامي ايران به منظور شركت در هفدهمين المپياد جهاني انفورماتيك (كامپيوتر) به كشور لهستان اعزام شد.

ميرزايي، رييس باشگاه دانش پژوهان جوان با اعلام اين مطلب به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: المپياد بين‌المللي كامپيوتر با شركت نمايندگان بيش از 80 كشور جهان از 27 مرداد ماه تا سوم شهريور ماه سال جاري در كشور لهستان برگزار مي‌شود.

تيم المپياد كامپيوتر جمهوري اسلامي ايران نيز كه متشكل از چهار دانش آموز پسر است بامداد جمعه از طريق فرودگاه مهرآباد عازم لهستان شد.

وي خاطرنشان كرد: سرپرستي تيم المپياد دانش‌اموزي كامپيوتر را دكتر جابري پور بر عهده دارد.

گفتني است، تيم دانش‌آموزي المپياد كامپيوتر جمهوري اسلامي ايران سال گذشته در شانزدهمين المپياد جهاني كامپيوتر كه در كشور يونان برگزار شد با كسب يك مدال طلا و سه مدال نقره به مقام ششم جهان دست يافت.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 48    بازديد امروز: 5    كل بازديدها: 70159
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما