<<صفحه قبل  [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
                   

مدال‌های اينشتين ، گشتم نبود نگرد نيست!
27/09/1384
تاكنون در بخش اخبار وب‌سايت المپياد در مورد اخبار نادرست يا تحريف شده در زمينه‌ی روبوكاپ يا ساير اخبار علمی توضيحات لازم را داده‌ايم. چند شب پيش نيز اخباری به كرات در ساير بخش های خبری سيما در مورد حل معمای بيست ساله توسط جوان ايرانی‌ پخش گرديد. ادعای عجيبی بود و ما را بر آن داشت در مورد صحت و سقم خبر جست و جو كنيم . متاسفانه نه اينشتين معمايی تحت عنوان « مدال‌های اتمی » مطرح نموده و نه از مراكز علمی كه اين نتايج را تاييد كرده‌اند خبری بود. منتظر مانديم تا شايد صدا و سيما خود اين خبر را تكذيب كند كه متاسفانه نه در بخش‌های‌ خبری‌ و نه در وب‌سايت اين سازمان خبری از تكذيب اين خبر نبود. در مورد اين خبر مقاله‌ای به قلم آقای احمد شريعتی‌ استاد فيزيك دانشگاه الزهرا در روزنامه شرق شماره 652 چاپ گرديده كه خواندن آن شما را بيشتر با اين مساله آشنا می‌سازد. برای خواندن اين مقاله به آدرس زير مراجعه فرماييد:

http://www.sharghnewspaper.com/840926/html/scienc.htm

همچنين سه مقاله در روزنامه همشهرِی به آدرس زير چاپ گرديده است:

http://www.hamshahri.org/hamnews/1384/840923/news/informatic.htm

 

یك شبكه ی كوانتمی ابتدایی با فتون ها
20/09/1384

دو گروه فیزیك پیشه یك تك فتون نور را در یك مجموعه ی اتمی ذخیره كرده اند، به یك ابر اتمی ی دیگر منتقل كرده اند، و آن را بازیافته اند، چنان كه طی كل این مراحل ویژه گی كوانتمی ی فتون حفظ شود. این نتایج اول این نمایش یك شبكه ی محاسباتی با مخابراتی ی كوانتمی ی ساده اند، كه با استفاده از اتم ها و فتون ها داده ها را ذخیره و پردازش می كند. گروه پژژوهشی ی سه وم هم نشان داده یك حالت اتمی ی ذخیره شده را می شود به یك حالت درگیر نور منتقل كرد.

كامپیوترهای سنتی داده ها را با بیت ذخیره می كنند و می فرستند. هر بیت ممكند است در مقدار 0 یا 1 باشد. با كوچك شدن اجزای الكتونیكی، فیزیك پیشه ها پیش نهاد كرده اند داده ها را در بعض ی سیستم های كوانتومی ی دوترازی ذخیره كنند و بفرستند، از جمله در حالت های قطبش افقی و عمودی ی فتون، یا حالت های اسپینی ی بالا و پایین الكترون.

تفاوت كلیدی سیستم كوانتمی با سیستم كلاسیك این است كه كوبیت می تواند هم زمان در هر دو حالت ش باشد (پدیده ی برهم نهی) ، كه به این خاطر در عملیات خاص ی كارایی ی كامپیوترهای كوانتمی علی الاصول به تراز كارایی ی كامپیوترهای كلاسیك می شود. از دیگر ویژه گی های كوانتم مكانیك درگیری است: رابطه ی بین ذره ها می تواند بسیار نزیك تر از آن ی باشد كه در فیزیك كلاسیك مجاز است. اگر دو ذره با هم درگیر باشند، با سنجش حالت یك ی حالت دیگری معلوم می شود.

تاريخ انتشار خبر : 7 دسامبر 2005

 

حفاظت شبكه با آشوب در آتن
20/09/1384

یك گروه دانش‌پیشه‌ی اروپایی نشان داده‌اند می‌شود از آشوب برای رمزكردن داده‌ها و فرستادنشان از از طریق یك شبكه‌ی تجارتی تاراپتیكی استفاده كرد. مخابرات آشوبی را قبلا در آزمایشگاه نمایش داده بودند ،‌اما این اولین بار است كه این روش را در یك شبكه‌ی تاری واقعی به كار برده‌اند.

كلاودیو میراسو از دانشگاه ایس بایئارس در اسپانیا ، و همكارانش در در یونان ، فرانسه ،‌ ایتالیا ، اسپانیا ، آلمان و بریتانیا نشان داده اند می‌شود داده‌ها را در یك سیگنال آشوب ناك گذاشت ، به مسافت 120 كیلومتر فرستاد ، و سپس آن را رمز گشایی كرد. این گروه بخشی از پروژه‌ی اُكولت است كه هزینه‌ی آن را اتحادیه‌ی اروپا تامین كرده ،‌و توانست داده‌ها را در شبكه‌ای در آتن با آهنگ 4/2 گیگابیت بر ثانیه منتقل كند.

میراس و همكارانش دو دیود لیزری به كار بردند كه پس خوراند شان غیرخطی بود و در نتیجه خروجی‌شان آشوبناك بود . داده‌ها را در خروجی‌ لیزر وارد كردند. به این ترتیب استراق سمع بسیار دشوار می‌شود. به علاوه سیگنال‌های آشوبی ، چون شامل گستره‌ی وسیعی از بس آمدها هستند ، نسبت به آثار تداخل مقاوم‌اند. در گیرنده ،‌خروجی آشوب‌ناك لیزر دوم ( كه با لیزر اول هم‌زمان است ) را از سیگنال كم می‌كنند تا داده‌های اولیه به دست آید.

به گفته‌ی میراسو ( هم‌آهنگ كننده‌ی این پروژه ) رهیافت آشوبی جذاب است چون با هم تارهای اپتیكی نصب‌شده و هم روش معمول انتقال به اسم چندتایی كردن حوزه‌ی طول‌موج ( WDM ) سازگار است. میراسو می‌گوید : " از نتایج اولیه‌ی ما بر می‌آید كه امنیت بالاست ، اما هنوز نتواسته‌ایم آن را كمی كنیم . كار اصلی‌مان در آینده همین است : تعریف ، آزمایش ، و مدرج كردن امنیتی كه سیستم مان می‌دهد."

 

بخشنامه مرحله اول آزمون المپيادهاي علمي سال 85-84
17/09/1384
روابط عمومي باشگاه دانش پژوهان جوان اعلام كرد : بخشنامه مرحله اول آزمون المپيادهاي علمي سال تحصيلي 85 - 84 به مدارس كشور ارسال شده است . علاقمندان به شركت در اين مسابقات مي توانند جهت آگاهي بيشتر به دفتر دبيرستانهاي كشور مراجعه و از شرايط و نحوه شركت در اين مسابقات مطلع گردند .

 

وب ‌سايت باشگاه دانش پژوهان جوان
03/09/1384

مدتی بود كه امكان دسترسی به وب‌سايت باشگاه دانش‌پژوهان برايمان ايجاد نمی‌شد. ولی خوشبختانه فعاليت اين وب‌سايت از سر گرفته شده و خبر زير كه حاوی نكات مهمی می‌باشد در بخش اخبار باشگاه قرار گرفته است كه ما عينا آن را برايتان نقل می‌كنيم:

« قابل توجه والدين داوطلبان شرکت در المپيادهاي علمي بين المللي »

باشگاه دانش پژوهان جوان " وابسته به وزارت آموزش و پرورش " تنها مرجع مسئول برگزاري و انتخاب تيم هاي ملي المپيادهاي دانش آموزي در کشور مي باشد . اين باشگاه در تهران – بلوار سردار جنگل – تقاطع بزرگراه شهيد همت – خيابان فرزانه غربي مستقر مي باشد و در هيچ نقطه از ايران شعبه يا نمايندگي ندارد .


« ادامه تذكرات : »

نکاتي براي علاقه مندان به المپياد هاي علمي :

از آنجا که دانش آموزان بسياري در سطح کشورعلاقه مند به شرکت در مسابقات المپيادهاي علمي جهاني مي باشند ، افراد و موسسات موجود همواره در تلاش بوده و هستند تا مسير اين حرکت صرفا علمي را که به منظور ارتقاي دانش و تقويت خود باوري و خلاقيت در جوانان شکل گرفته ، به سمت اهداف و خواسته هاي خويش هدايت نمايند لذا به همه عزيزان توصيه مي کنيم نکات زير را مد نظر قرار دهند :

1- باشگاه دانش پژوهان جوان وابسته به وزارت آموزش و پرورش موسسه اي است منحصر به فرد و هيچ شعبه ديگري ندارد و وظيفه انتخاب ، آموزش و اعزام دانش آموزان کشور به مسابقات علمي المپيادهاي جهاني را بر عهده دارد .

2- ارائه اطلاعات مربوط به المپيادهاي علمي و موارد مربوط به آن از قبيل زمان و نحوه برگزاري امتحانات ، اعلام نتايج، فراخوانهاي علمي ، کتب و نشريات جديد و مفيد ، پذيرش اعضا و ... منحصرا از طريق پايگاه اطلاع رساني يا روابط عمومي باشگاه اعلام مي گردد.

3- به منظور ايجاد فرصت برابر براي تمام دانش آموزان در اقصي نقاط ايران عزيز ،‌ هيچگونه کلاس آمادگي براي المپيادهاي علمي از طرف اين باشگاه برگزار نمي شود .

تبصره : کلاس هايي که با درخواست کتبي سازمان هاي آموزش و پرورش به منظور رفع اشکالات دانش پژوهان شهرستاني و با اعزام دانش پژوهان سالهاي گذشته که در طراحي سوالات نقشي نداشته و با صلاحديد باشگاه آمادگي تدريس دارند از اين قاعده مستثني مي باشد .

4- نتايج کسب شده در ديگر مسابقات داخلي کشور يا مدارک اخذ شده از کشورهاي ديگر از جمله دعوتنامه مجامع علمي يا پذيرش دانشگاههاي خارجي در برگزاري امتحانات مد نظر قرار نمي گيرند و تنها مدرک انتخاب در هر مرحله ، اثبات شايستگي افراد با توجه به نمرات کسب شده در امتحان مي باشد.

5 - هيچکدام از موسسات آزادي که در اين زمينه فعاليت دارند ، مجوزي از باشگاه ندارند لذا نتيجه فعاليت آنان مورد تاييد باشگاه نيست .

6 - مسابقاتي تحت عنوان المپياد آزمايشي توسط اين باشگاه برگزار نمي شود .

7 - اعطاي امتيازاتي که از طرف شورايعالي انقلاب فرهنگي و ديگر نهادهاي مسئول براي نخبگان المپيادي در نظر گرفته شده است قابل تسري به مسابقات مشابه که شرايط و نحوه شرکت در آن از طرف باشگاه تاييد نشده ، نمي باشد .


آدرس وب سايت باشگاه د رقسمت پيوندها آمده است.

 

پيش‌گويی درست مدل‌بندی رياضی
21/08/1384
درباره‌ی مدل‌بندی‌های ریاضی و پیش‌گویی‌های این مدل‌ها درمورد وقایع گوناگون حتما تاكنون مطالب زیادی شنیده‌اید. مثلا در خلال بازی‌های جام جهانی فوتبال برخی دانشگاه‌ها با استفاده از مدل‌بندی‌های مختلف و با استفاده از رایانه‌های پر سرعت سعی در پیش‌بینی قهرمان جام و یا بهترین بازیكن می‌كنند.هم‌چنین پیش‌بینی وقوع زلزله و یا شیوع بیماری‌ها از جمله مهمترین زمینه‌های پژوهش در دنیاست. هر ساله پارامترهای مختلفی به این مدل‌بندی‌ها اضافه می‌‌گردد و الگوریتم‌های محاسبه‌گر آنها پیشرفته تر می‌شوند ولی هیچ‌گاه پیش‌بینی قابل توجهی نتوانسته‌اند ارائه دهند.ولی در مورد بازی‌های بیس‌بال در ایالات متحده مدل‌بندی ریاضی نتایج جالبی را بدست آورده.
این مدل بندی برندگان جایزه‌ی Cy Young در لیگ‌های بیس‌بال آمریكا را پیش‌بینی می‌كند و پس از اعلام رسمی برندگان مشاهده می‌گردد كه برخی از نتایج این پیش‌گویی درست از آب در آمده است.
وب‌سایت جامعه‌ی ریاضی‌ آمریكا در این مورد مطلبی را منتشر كرده است كه آدرس آن از قرار زیر است:

http://www.maa.org/mathhorizons/pdfs/Apr05-MathModel2PredictAwardWinners.pdf

 

نخستين حضور دانش‌آموزان ايراني در المپياد جهاني نجوم
01/08/1384
ایسنا : تيم ملي المپياد نجوم جمهوري اسلامي ايران، بامداد دوشنبه، دوم آبان ماه، ايران را به مقصد چين ترك مي‌كند.

شاهين جعفرزاده از سرپرستان تيم ملي المپياد دانش‌آموزي نجوم با اعلام اين مطلب به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: اعضاي تيم اعزامي را «پويا بني اسدي»، «آزاده فتاحي سواد جاني» و «جمشيد رضايي ميانرودي» (در رده زير 15 سال) و «هيوا پذيرا»، «نيلوفر افسري اردچي»، «سهند پيرباديان» و «نگين سهراب خاني» ( در رده 15 تا 17 سال) تشكيل مي‌دهند.

وي خاطرنشان كرد: پنج نفر از اين دانش آموزان با توجه به نمرات آزمون‌هاي پايان دوره شش هفته‌يي آموزش دانش‌اموزان منتخب مرحله دوم المپياد نجوم با توجه به رده سني انتخاب شده‌اند و دو نفر ديگر از شركت‌كنندگان دوره قبلي المپياد نجوم هستند كه موفق به دريافت مدال شده بودند و براساس قوانين المپياد جهاني نجوم مي‌توانند همراه با پنج نفر اعضاي سهميه تيم ملي در المپياد امسال حضور يابند.

جعفرزاده تصريح كرد: طبق قوانين مسابقات سه نفر از اعضاي تيم پنج نفره منتخب را دانش پژوهان رده سني زير 15 سال و دو نفر ديگر را دانش پژوهان رده سني 15 تا 17 سال تشكيل مي‌دهند.

وي با اشاره به اين كه دهمين المپياد جهاني نجوم از 25 اكتبر تا دوم نوامبر 2005 مطابق با سوم تا دوازدهم آبان ماه در شهر پكن برگزار مي‌شود، اظهار داشت: اين المپياد شامل سه مرحله مسابقه رصدي، آزمون نظري و امتحان عملي حل مساله و تحليلي داده‌هاي نجومي است كه به ترتيب در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه هفته جاري و يكشنبه هفته آينده برگزار مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، با توجه به عدم برگزاري مسابقات ملي انتخابي تيم المپياد نجوم در ايران و براساس ضوابط المپياد بين‌المللي نجوم، سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان (سمپاد) در دو دوره گذشته اين المپياد تيمي از دانش‌آموزان برگزيده دبيرستان‌هاي اين سازمان را به مسابقات جهاني اعزام كرده بود.

المپياد جهاني نجوم (IAO)، با هدف توسعه و ترويج نجوم، گسترش ارتباط بين‌المللي دانش‌آموزان دبيرستاني در زمينه آموزش نجوم و فيزيك و افزايش سطح اطلاعات علمي و نجومي آنان، توسط انجمن نجوم اروپا- آسيا (EAAS) پايه‌گذاري شده و به عنوان يكي از المپيادهاي علمي بين‌المللي مورد قبول قرار گرفت.

 

کاوشگران نور جايزه نوبل گرفتند
14/07/1384
جايزه نوبل سال 2005 در رشته فيزيک نصيب دو فيزيکدان آمريکايی و يک فيزيکدان آلمانی شد که همگی پژوهشگران رشته اپتيک (فيزيک نور) هستند.
فرهنگستان علوم سوئد نيمی از جايزه نوبل فيزيک را ميان جان هال از دانشگاه کلرادو در آمريکا و تئودور هانش از مؤسسه ماکس پلانک در آلمان تقسيم کرده است که برای يافتن روشی جهت اندازه گيری دقيق طول امواج نور تلاش کرده اند.

نيم ديگر جايزه نوبل نيز به روی گلوبر از دانشگاه هاروارد در آمريکا تعلق يافته که با کاربرد فيزيک کوانتوم مدرن در مطالعه پرتوهای نوری دستاوردهايی در پيشبرد فناوری ليزر، ساعتهای اپتيکی و رديابی و ناوبری داشته است.

روشی که جان هال و تئودور هانش ابداع کرده اند امکان مرتبط ساختن امواج مايکروويو را با امواج نور فراهم می آورد و دروازه تازه ای بسوی دنيای اندازه گيريهای دقيق باز می کند که از جمله ساخت ابزارهايی را ممکن می سازد که بتوانند به همان آسانی و دقت که می توان طول موجهای راديويی را اندازه گرفت، طول امواج نور را به طور دقيق اندازه گيری کنند.

از سوی ديگر، روی گلوبر پيوستگی امواج نوری را محور مطالعات خود قرار داده است، يعنی مطالعه روی امواجی که نقاط اوج و حضيض هر دوره (پريود) آنها در امتداد خطی راست قرار دارد و در واقع وارد حيطه فيزيک کوانتوم شده است که در آن رخدادهای فيزيکی نتيجه احتمالاتند.

از ميان 176 فيزيکدانی که تاکنون برنده جايزه نوبل شده اند اغلب آنان آمريکايی بوده اند و تئودور هانش، بيست و دومين آلمانی است که برنده جايزه نوبل فيزيک می شود.

منبع : بي‌بي‌سي

 

سه نفر مشترکا برنده جايزه نوبل شيمی شدند
14/07/1384

آکادمی سلطنتی علوم در استکهلم برندگان جايزه نوبل شيمی را اعلام کرد
سه دانشمند به خاطر بهبود بخشيدن فرآيندی که در پلاستيک سازی و داروسازی به کار می رود مشترکا برنده جايزه نوبل شيمی 2005 شده اند.
ايو شاوين از فرانسه و ريچارد شراک و رابرت گرابز از آمريکا به پاس خدماتشان برای بهبود يک نوع واکنش شيميايی موسوم به "تجزيه دوگانه" يا "متاتسيس" (metathesis) مورد قدردانی قرار گرفتند.

تحقيقات آنها فرآيند آميزش ترکيب های کربن را ساده تر و موثرتر کرده و از آلودگی ناشی از آن کاسته است.

آلفرد نوبل، دانشمند سوئدی، اين جايزه را در وصيت نامه اش در سال 1895 بنيان نهاد.

فرآيند "تجزيه دوگانه" امکان گسيختن و اتصال مجدد پيوندهای دوگانه ميان اتم های کربن را به گونه ای که باعث جابجايی گروه های اتمی شود فراهم می کند. اين فرآيند به رقصی تشبيه شده است که در آن زوج ها، يار رقص خود را عوض می کنند.

اين فرآيند شيميايی به ياری ملکول های مخصوص که نقش کاتاليزور را بازی می کنند انجام می شود.

"تجزيه دوگانه" در صنايع شيمی به خصوص در داروسازی و توليد پلاستيک های پيشرفته کاربرد روزمره دارد.

تاثير بنيادی

پروفسور لارنس هاروود، متخصص شيمی ارگانيک در دانشگاه ريدينگ در بريتانيا به بی بی سی گفت که او از انتخاب های امسال نوبل شيمی "به هيچ وجه شگفت زده نشده است."

وی گفت: "آنها صد در صد مستحق اين جايزه هستند. تجزيه دوگانه تاثيری عمده و اساسی بر شيوه کار شيميدان ها در ساختن ملکول ها داشته است."

"خيلی به ندرت پيش می آيد که کسی واکنش های تازه ای ابداع کند و اين يکی از قضا دارای کاربردهای وسيع است."

اين واکنش شيميايی اصلا در دهه 1950 در جريان فعاليت های صنعتی کشف شد. اما هرچند دانشمندان می دانستند که اين شيوه موثر است اما چگونگی آن را درک نمی کردند.

ايو شاوين در دهه 1970 اشاره کرد که اين کاتاليزور ممکن است کاربن فلزی يا آلکايلايد باشد. وی همچنين ساز و کار تازه ای برای توضيح چگونگی عملکرد اين ترکيب فلزی در اين واکنش ارائه کرد که نتايج کليه آزمايش های قبلی با استفاده از تجزيه دوگانه را توضيح می داد.

جا برای بهبود

در سال 1990 ريچارد شراک از موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) در آمريکا با کمک فلز موليبدينوم يک کاتاليزور بسيار موثر ساخت.

دو سال بعد رابرت گرابز از موسسه تکنولوژی کاليفرنيا (کلتک) يک کاتاليزور استوار بر فلزی ديگر، به نام روتينيوم، ساخت که در هوا پايدار بود.

اين يافته کاربردهای زيادی در علم و صنعت دارد.

موسسه نوبل در تقديرنامه جايزه شيمی 2005 نوشته است که مطالعات و دستاوردهای اين سه نفر به ايجاد "فرصت های خارق العاده ای" منجر شده است.

توليد علف کش های پيشرفته، مواد افزودنی (additive) برای پليمرها و سوخت ها، و تحقيقات در زمينه معالجات تازه برای عفونت های باکتريايی، سرطان، آلزايمر، آرتروز، ميگرن و اچ آی وی از جمله زمينه هايی است که از دستاوردهای اين سه شيميدان سود جسته است.

کار آنها همچنين باعث کاهش فضولات بالقوه خطرناک شيميايی از طريق توليد هوشمندانه تر مواد شيميايی شده است.

هيات منصفه نوبل نوشت: "ملکول هايی که می توان در آينده ساخت هيچ حد و مرزی به جز قوه تخيل انسان نمی شناسد."

منبع : بي‌بي‌سي

 

جايزه نوبل پزشکی برای کاشفان باکتری عامل زخم معده
13/07/1384
جايزه نوبل پزشکی سال جاری به پاس کشف اين موضوع که زخم معده می تواند ناشی از عفونت باکتريايی باشد به دو دانشمند استراليايی اعطا شده است.
رابين وارن و بری مارشال نشان داده بودند "هليکوباکتر پايلوری" که در بخش انتهايی معده رشد و نمو می کند در ايجاد زخم های معده و روده نقش دارد.

به لطف مطالعات آنها زخم معده و زخم روده ديگر بيماری هايی مزمن و شديدا دردناک به حساب نمی آيند چرا که امکان درمان قطعی آنها با مصرف کوتاه مدت داروها و آنتی بيوتيک ها فراهم آمده است.

در سال 1982 زمانی که اين باکتری توسط دکتر مارشال و دکتر وارن کشف شد، ناراحتی عصبی و عادات شخصی از عوامل اصلی زخم معده و روده به حساب می آمد.

اکنون با قاطعيت ثابت شده است که اين باکتری عامل بروز بيش از 90 درصد زخم های دهانه روده و تا 80 درصد از زخم های معده است.

دکتر وارن، آسيب شناس از دانشگاه پرت (Perth) متوجه شد اين باکتری های کوچک هلالی در بخش انتهايی معده تقريبا 50 درصد بيمارانی که مورد نمونه برداری (بيوپسی) قرار گرفتند تجمع کرده اند.

تيزبينی

وی همچنين طی مشاهده ای تيزبينانه و بسيار مهم دريافت که نشانه های تورم همواره در آن بخش از جداره درونی معده که در مجاورت محل تجمع باکتری ها قرار دارد به چشم می خورد.

اين يافته ها همچنين باعث کنجکاوی دکتر مارشال شد و آن دو با همکاری يکديگر مطالعه 100 بيمار که با نمونه برداری از بافت های معده آنها همراه بود را آغاز کردند.

دکتر مارشال پس از چندين بار تلاش به کمک نمونه بافت های چند بيمار موفق به کشت گونه ای از باکتری ها (هليکوباکتر پايلوری) که تا آن زمان ناشناخته بودند شد.

آن دو پزشک کشف کردند که اين ارگانيسم در تقريبا تمامی بيمارانی که از ورم معده، زخم دهانه روده يا زخم معده رنج می برند وجود دارد.

هرچند امکان درمان زخم معده از طريق مسدود کردن ترشح اسيد معده وجود دارد، اما اين زخم ها اغلب پس از مدتی عود می کنند چرا که باکتری ها از ميان نمی روند.

دکتر مارشال و دکتر وارن نشان دادند که درمان قطعی بيماران تنها زمانی ميسر می شود که "هليکوباکتر پايلوری" از معده ريشه کن شده باشد.

خودآزمايی

دکتر مارشال برای اينکه ثابت کند اين باکتری عامل ورم معده است عمدا خود را به آن آلوده کرد.

در تقديرنامه نوبل پزشکی امسال از اين دو پزشک به خاطر پشتکار، ثبات قدم و اراده به چالش کشيدن باورهای غالب ستايش به عمل آمده است: "آنها با استفاده از فن آوری های عموما در دسترس، به گونه ای ابطال ناپذير نشان دادند که اين باکتری عامل بيماری است."

"اين دو پزشک با کشت اين باکتری امکان انجام مطالعات علمی روی آنها را فراهم آوردند."

تصور می شود که "هليکوباکتر پايلوری" از طريق ازدياد ترشح اسيد معده می تواند باعث پيدايش زخم و آسيب ديدن جداره داخلی معده يا روده شود.

لرد می از دانشگاه آکسفورد، و رئيس انجمن سلطنتی، گفت: "تحقيقات بری مارشال و رابين وارن به يکی از بنيادی ترين و مهمترين تحولات 50 سال گذشته در زمينه درک يک بيماری منجر شد."

"دستاورد آنها منجر به تشخيص اين مساله شد که اختلالات معده علل عفونی دارند و بر اين تصور که اين اختلالات بيماری های فيزيولوژيکی هستند خط بطلان کشيد."

منبع : بي‌بي‌سي

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 21    بازديد امروز: 4    كل بازديدها: 70177
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما