<<صفحه قبل  [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] صفحه بعد>>
                   

رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان: برگزاري المپياد ملي روباتيك بررسي مي‌شود
25/07/1385
رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان اظهار داشت: كمي بيش از يك‌سوم برگزيدگان المپيادهاي علمي به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند كه در صورت فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال به بازگشت آن‌ها اميدواريم.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «حسين ميرزايي» اظهار كرد: از حدود 500 نفر برندگان المپيادهاي علمي، 170 نفر به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند كه آمار زيادي نيست و ما از طريق ايميل با آن‌ها در ارتباط هستيم. البته بسياري از آن‌ها علاقمندند كه در صورت فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال به كشور برگردند به‌طوري كه تاكنون حدود شش نفر از آن‌ها به كشور بازگشته‌اند.
وي خاطرنشان كرد: در سال تحصيلي 84-85 ، 130 هزار نفر دانش‌آموز برجسته و واجد شرايط در مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي كشور در رشته‌هاي رياضي، فيزيك، شيمي، ادبيات زيست‌شناسي، نجوم و كامپيوتر شركت كردند كه در پايان مرحله‌ي دوم المپيادهاي علمي، از اين تعداد 47 نفر در رشته‌ي رياضي، 44 نفر در رشته‌ي فيزيك، 41 نفر در رشته‌ي ادبيات، 33 نفر در رشته‌ي كامپيوتر، 40 نفر در رشته‌ي شيمي، 32 نفر در رشته‌ي زيست‌شناسي و 33 نفر در رشته‌ي نجوم به دوره‌هاي تابستاني راه يافتند.
وي افزود: برگزيدگان دوره‌ي تابستاني و افراد منتخبي كه نشان‌هاي طلا، نقره و برنز دريافت كرده‌اند آبان 1385 در كلاس‌هاي آموزشي باشگاه شركت كرده و پس از آزموني كه در نوروز 86 برگزار مي‌شود، برترين‌ها‏، تابستان سال آينده به المپياد‌هاي جهاني سال 2007 اعزام مي‌شوند.
رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به برگزاري المپياد نجوم در پاييز 1385، اظهار داشت: باشگاه دانش‌پژوهان جوان امسال براي دومين بار به برگزاري المپياد ملي نجوم و انتخاب تيم دانش‌آموزي اقدام كرد كه منتخبان در آبان 1385 جهت شركت در يازدهمين دوره‌ي المپياد جهاني نجوم به كشور هند اعزام مي‌شوند.
«ميرزايي» در ادامه با اشاره به اين‌كه تمام اعضاي تيم‌هاي المپياد دانش‌آموزي - كه تابستان امسال به المپياد‌هاي دانش‌آموزي سال 2006 اعزام شده‌اند - به كسب مدال‌هاي جهاني موفق شده‌اند، گفت: در سال جاري تاكنون 19 دانش‌پژوه به مسابقه‌هاي جهاني اعزام شده‌اند كه همگي به مدال دست يافته و دستاورد آنان پنج مدال طلا، 14 مدال نقره و چهار نشان برنز است كه اعضاي تيم‌ها از شهرهاي تهران، كرج، بابل، كرمان، شيراز، زنجان، رشت و اصفهان بوده‌اند.
«ميرزايي» در عين حال با مقايسه رتبه‌هاي تيمي كسب شده اين دوره از المپيادهاي علمي با دوره‌ي قبل گفت: از نظر رتبه‌هاي كسب شده در بعضي از رشته‌ها وضعيت بهتري داريم نظير: افزايش رتبه‌اي كه در المپيادهاي «زيست‌شناسي» و «كامپيوتر» داشتيم اما در المپياد «شيمي» با شش پله نزول، رتبه‌ي دهم را كسب كرديم.
وي در خصوص فعاليت‌هاي باشگاه دانش‌پژوهان جوان در زمينه‌ي ميزباني ايران در المپياد فيزيك سال آينده گفت: وزارت آموزش و پرورش، كميته‌اي را به رياست «دكتر محمود سپهري‌راد» براي برگزاري المپياد فيزيك سال آينده منصوب كرده كه كميته‌ي علمي آن شكل گرفته و محل برگزاري المپياد، «دانشگاه صنعتي اصفهان» تعيين شده است و در صورت برگزاري اين آزمون به‌شكل مطلوب، كميته‌هاي بين‌المللي مجوز ميزباني ساير المپيادها را نيز به ما مي‌دهند.
وي در پايان اضافه كرد: تاكنون رشته‌ي جديدي به المپيادهاي علمي كشور افزوده نشده و در حال بررسي امكان سنجي برگزاري المپياد روباتيك هستيم.

متن كامل خبر

 

با تلاش يك دانشجوي صنعتي شريف، آب‌گيري اوليه‌ي سدهاي سنگريز مدل‌سازي شد
18/07/1385
دانشجوي كارشناسي ارشد دانشكده مهندسي عمران دانشگاه صنعتي شريف در تحقيقات پايان‌نامه‌اش، آب‌گيري اوليه سدهاي سنگريز را مدل‌سازي كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهندس سيد علي قمصري اصفهاني» هدف از انجام اين تحقيق را علاوه بر بررسي فعاليت‌هاي صورت گرفته در زمينه‌ي «آب‌گيري اوليه»، «مدل‌سازي آن» و «رفتار سدهاي سنگريز در حين آبگيري»، «مطالعه‌ي رفتار سد سنگريز با هسته‌ي رسي گتوند» به‌عنوان دومين سد سنگريز مرتفع ايران در اولين بار آبگيري اين سد بيان كرد و افزود: در اين پژوهش به خصوصيات هندسي و مكانيكي مصالح پي و بدنه نيز براي استفاده در آناليز عددي اولين آبگيري آن اشاره شده است.
به گفته‌ي وي، به‌طور كلي بررسي بايد به‌وسيله‌ي نرم‌افزاري انجام شود كه توانايي در نظر گرفتن مدل مناسب را دارا باشد. اين مدل رفتاري بايد توانايي مدل كردن كاهش خصوصيات مقاومتي را در اثر فرو نشست مصالح پوسته بالا دست به‌علت اشباع شدن و آبگيري دارا باشد.
در اين پايان‌نامه از مرحلهي آبگيري اوليه به‌عنوان مهم‌ترين مرحله در طول عمر سدهاي خاكي و سنگريز ياد شده كه اين مرحله چه به‌صورت كنترل شده باشد و چه به‌صورت كنترل نشده مي‌تواند اثرهاي مخربي بر روي سد داشته باشد. اين اثرها مي‌تواند در اثر «شكست هيدروليكي» يا به‌صورت نشست بيش از حد پوسته‌ي بالادست در سدهاي سنگريز باشد و پايداري سد خاكي و سنگريز را به‌مخاطره بيندازد.
در اين پايان‌نامه آمده است كه حدود چهل خرابي در سدها به‌علت مسائل «تراوش ورگاب» و «بالا رفتن فشارهاي حفره‌اي» مي‌باشد.
از مسائل مهم ديگر در آبگيري، پديده‌ي «فرار آب» است كه مي‌تواند به‌دلايل «شكست هيدروليكي»، «مشكلات پي»، «عدم دقت در طراحي فيلتر و زهكش» و يا «عدم اجراي صحيح سيستم‌هاي آب‌بند» صورت گيرد.
بنابراين گزارش، براساس اين پايان‌نامه به‌طور كلي آب‌گيري اوليه‌ي سدهاي خاكي و سنگريز داراي اثرهاي زيادي از جمله: «غوطه‌وري در پوسته‌ي بالادست»، «فرو نشست به‌علت اشباع شدن سنگريز»، «اعمال بار آب روي پي» و «اعمال بار آب روي هسته خاكي» است كه البته براي لايه‌اي كه تازه اشباع شده است مهم‌ترين اثر، فرونشست به‌علت وزن سنگريز بالاي آن با وزن واحد متراكم شده مي‌باشد و بيش‌ترين تأثيرها را در نشست‌ها و تغيير شكل‌ها خواهد داشت.
سه اثر ديگر كه ذكر شد در درجه دوم اهميت قرار دارند و بايد در مدل‌سازي آب‌گيري اوليه ي سد سنگريز اعمال شده و بررسي شود؛ بنابراين بارگذاري آب و نشست ناشي از فرونشست از عوامل مهم در مدل‌سازي عددي اولين آب‌گيري سد هستند.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران ايراني، نرم‌افزاري جديد براي محل‌يابي عيب در خطوط انتقال ارائه شد
18/07/1385
پژوهشگران كشورمان با ارائه‌ي روشي جديد، نرم‌افزاري براي «محل‌يابي عيب» در خطوط انتقال برق طراحي كردند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «داوود قادري» و «نيلوفر رجبيون»، دانشجويان كارشناسي الكترونيك دانشگاه تبريز و «آيدين سخاوتي» دكتراي قدرت از دانشگاه آزاد تبريز در تحقيقاتشان با استفاده از «حالت گذراي سيستم» و «تشخيص پريود رفت و برگشت امواج» از قسمت فرستاده شده تا محل خطا در يك خط انتقال تك‌فاز، روشي براي محل‌يابي عيب ارائه كرده‌اند تا با محل‌يابي دقيق بتوان به‌طور سريع در جهت رفع عيب عمل كرد. بدين‌صورت كه از يك طرف خط پالس پله‌اي اعمال شده و با توجه به پاسخ آن مي‌توان محل عيب را مشخص كرد. در ادامه به‌وسيله‌ي محل‌يابي دقيق يك عيب، مقدار زمان صرف شده به‌وسيله‌ي تعميركار در جست‌وجوي عيب به حداقل رسانده مي‌شود.
گفتني است روش‌هاي قبلي استفاده شده جهت محل‌يابي عيب - به‌علت استفاده از الگوريتم‌هاي پيچيده و سرعت كم - باعث افزايش خطا در تخمين محل عيب شده است.
به‌گفته‌ي محققان در اين روش جديد با استفاده از طول كلي خط انتقال امپدانس مشخصه‌ي خط انتقال و هم‌چنين با استفاده از حالت گذراي پاسخ پله مي‌توان محل عيب را دقيقاً شناسايي كرد.

متن كامل خبر

 

چهارمين كنفرانس ماشين بينايي و پردازش تصوير ايران در مشهد برگزار مي‌شود
12/07/1385
چهارمين كنفرانس ماشين بينايي و پردازش تصوير ايران در مشهد برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر سيد عليرضا سيدين» دبير چهارمين كنفرانس ماشين بينايي و پردازش تصوير ايران با بيان اين مطلب افزود: در اين همايش از متخصصان پردازش تصوير در زمينه‌هاي مرتبط به‌منظور ارائه‌‌ي مقاله‌ها، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و شركت در نشست‌هاي تخصصي دعوت به‌عمل آمده است.
وي هدف از برگزاري اين همايش را ارائه و تبادل آخرين تجارب و دستاوردهاي پژوهشي و مطالعاتي متخصصان، گسترش مرزهاي دانش و آگاهي از پژوهش و نواوري در زمينه‌ي موضوع ماشين بينايي و پردازش تصوير اعلام كرد.
«سيدين» اظهار داشت: با توجه به رشد پژوهش‌هاي بنيادي، توسعه‌اي و كاربردي در زمينه‌هاي بينايي ماشيني و پردازش تصوير در دانشگاه‌ها، مؤسسه‌هاي تحقيقاتي و شركت‌هاي خصوصي در كشور انتظار مي‌رود در چهارمين كنفرانس ماشين بينايي و پردازش تصوير ايران، افراد بيش‌تري در زمينه‌هاي تخصصي حضور يابند.
وي تصريح كرد: موضوع‌هاي اين همايش شامل «پردازش تصوير»، «بازشناسي الگو»، «ماشين بينايي و كاربردهاي آن»، «سخت‌افزار» و «نرم‌افزار» و «ميكروكنترلر» مي‌باشد.
دبير چهارمين كنفرانس ماشين بينايي و پردازش تصوير ايران گفت: از جمله برنامه‌هاي حاشيه‌اي اين همايش، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي، ميزگردهاي عمومي و بر پايي نمايشگاه با حضور شركت‌هاي توليدي و پژوهشي در حوزه‌ي «ماشين بينايي» و «پردازش تصوير» است.
گفتني است اين همايش بهمن 1385 در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي‌شود.
علاقمندان براي كسب اطلاعات بيش‌تر به‌سايت به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.mvip07.ir/

متن كامل خبر

 

«احمدي‌نژاد» آيين‌نامه‌ي «احراز استعدادهاي برتر و نخبگي» را ابلاغ كرد
12/07/1385
سخنگوي بنياد نخبگان از ابلاغ آيين‌نامه‌ي احراز استعدادهاي برتر و نخبگي از سوي «محمود احمدي‌نژاد» رئيس‌جمهوري خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) به‌نقل از «پايگاه اطلاع رساني دولت»، با اين ابلاغ، شرايط احراز استعدادهاي برتر و نخبگي تعيين گرديد.
«اميرحسين طاهري» سخنگوي بنياد ملي نخبگان افزود: براساس مقدمه‌ي اين آيين‌نامه - كه در هشت ‬ماده و هفت ‬تبصره به تصويب رسيده است - آيين‌نامه‌‌ي احراز استعدادهاي برتر و نخبگي به‌منظور تحقق بخشيدن به تأكيد مقام معظم رهبري در «استفاده‌ي صحيح و مناسب از ظرفيت‌هاي علمي نخبگان در راستاي توسعه‌ي همه‌جانبه‌ي كشور» و در اجراي ماده‌ي چهار ‬اساسنامه‌ي بنياد ملي نخبگان درباره‌ي «تعريف نخبه و احراز استعدادهاي برتر و نخبگي افراد» تصويب شده است.
به‌گفته‌ي وي، هدف از تصويب آن منطقي كردن و تعريف شاخص‌هاي علمي، استانداردسازي معيارها و فرايندهاي شناسايي و معرفي نخبگان و استعدادهاي برتر هر بخش بوده است.
«طاهري» افزود: طبق آيين‌نامه‌ي ابلاغي، «نخبه» به فرد برجسته و كارامدي اطلاق مي‌شود كه اثرگذاري وي در توليد و گسترش علم و هنر و فناوري و فرهنگ‌سازي و مديريت كشور محسوس باشد و هوش، خلاقيت، كارافريني و نبوغ فكري وي در راستاي توليد و گسترش دانش و نواوري موجب سرعت بخشيدن به رشد و توسعه‌ي علمي و اعتلاي جامعه‌ي انساني كشور گردد.
«استعداد برتر» نيز به فردي اطلاق مي‌شود كه به‌صورت بالقوه نخبه بوده ولي هنوز زمينه‌هاي لازم براي شناسايي كامل و يا بروز استعدادهاي ويژه‌ي او فراهم نشده است.
هم‌چنين تعاريف فوق شامل استعدادهاي برتر و نخبگان بخش‌هاي مختلف از قبيل: علمي و فناوري، آموزشي، فرهنگي، اجتماعي، هنري و مديريتي مي‌باشد.
رئيس دفتر معاون اول رئيس‌جمهور افزود: طبق ماده‌ي 3 اين آيين‌نامه در تعيين و احراز شرايط نخبگي، فرايندهاي تعريف و تجربه‌شده توسط نهادهاي برگزيننده‌ي نخبگان هربخش پذيرفته شده و با جهت‌گيري علمي و عقلايي سياست‌هاي موجود هماهنگ و معيارهاي وضع شده در صورت لزوم تقويت و يا اصلاح مي‌گردد.
«طاهري» اضافه كرد: براساس ماده‌ي 4 آيين‌نامه‌ي احراز استعدادهاي برتر و نخبگي افرادي كه داراي يكي از ويژگي‌هاي زير باشند استعداد برتر يا نخبه شناخته مي‌شوند:
- برگزيدگان المپيادهاي علمي معتبر داخلي و جهاني شامل:
الف - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر جهاني و بين‌المللي دانش‌اموزي با تأييد وزارت آموزش و پروش به‌عنوان «نخبه».
ب - راه‌يافتگان مرحله‌ي نهايي المپيادهاي معتبر جهاني بين‌المللي دانش‌اموزي با تأييد وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان «استعداد برتر».
ج - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر بين‌المللي دانشجويي با تأييد وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «نخبه».
د - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر علمي دانشجويي كشور با معرفي وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «استعداد برتر».
هـ - نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر علمي دانش‌اموزي كشور با معرفي وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان «استعداد برتر».
برگزيدگان از ميان آزمون‌هاي سراسري شامل:
الف - برگزيدگان از ميان رتبه‌هاي برتر آزمون‌هاي سراسري مقطع كارشناسي از ميان ‪ ۱۰۰ ‬نفر اول براي رشته‌هاي رياضي و فيزيك، ۵۰ ‬نفر اول براي رشته‌هاي علوم تجربي،‪ ۵۰‬ نفر اول براي رشته‌هاي علوم انساني و‪ ۲۰ ‬نفر اول براي رشته‌هاي هنر به‌عنوان «استعداد برتر».
مخترعان و مكتشفان شامل:
الف - برگزيدگان مسابقات و جشنواره‌هاي علمي معتبر داخلي و خارجي از قبيل: جشنواره‌ي بين‌المللي خوارزمي، جشنواره‌ي جوان خوارزمي و جشنواره‌ي علوم پزشكي رازي با معرفي وزارتين علوم و بهداشت و تأييد بنياد به‌عنوان «استعداد برتر».
ب - برگزيدگان از ميان مخترعان و مكتشفان ايراني كه اختراع و اكتشاف آنان در مراجع ذيصلاح داخلي و يا خارجي به‌ثبت رسيده باشد به‌عنوان استعداد برتر (بنياد تعيين‌كننده‌ي مراجع ذيصلاح است).
دانش‌آموختگان شامل:
برگزيدگان از ميان نفرات اول دانش‌آموخته‌ي رشته‌هاي دانشگاهي (كارشناسي و بالاتر) داخل كشور و حوزه‌هاي علميه (سطح يك و بالاتر) با معرفي «وزارتين علوم و بهداشت» و «مديريت حوزه‌ي علميه‌ي قم و خراسان» به‌عنوان «استعداد برتر».
برترين‌هاي مسابقات علوم قرآني شامل:
برگزيدگان نفرات اول تا سوم مسابقات معتبر قرآني داخلي و بين‌المللي با تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌عنوان استعداد برتر.
شخصيت‌هاي برجسته‌ي علمي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور شامل:
الف - برگزيدگان از ميان محققان ايراني كه براساس معيارهاي مؤسسات معتبر اطلاعات علمي بين‌المللي و داخلي به‌لحاظ تعداد ارجاعات به مقالات آن‌ها و يا ساير شاخص‌هاي مرتبط به‌عنوان پژوهشگران و دانشمندان ملي و بين‌المللي قرار گرفته‌اند با معرفي وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «نخبه».
ب - برگزيدگان از ميان افرادي كه براي حل مشكلات ملي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور راهكارهاي مناسبي ارائه كرده‌اند و اين راهكارها تجربه شده و نتايج حاصل از آن به تأييد مراجع ذيربط رسيده باشد با انتخاب بنياد به‌عنوان «استعداد برتر».
ج - برگزيدگان از ميان افرادي كه در هريك از رشته‌ها و گروه‌هاي علمي اعم از علوم انساني و معارف اسلامي، علوم پايه، فني مهندسي، پزشكي، كشاورزي و هنر، نظريه يا تئوري جديد ارائه كرده و از سوي مراجع معتبر ملي و بين‌المللي مربوطه، تأثيرگذار شناخته شده باشد به‌عنوان «استعداد برتر» (تشخيص مراجع معتبر با بنياد است).
د - برگزيدگان از ميان مؤلفان و مترجمان كتب، نويسندگان مقالات، واعظان و شاعران كه آثار فاخر ايشان داراي نقش مهم و تأثير ويژه در توسعه‌ي مرزهاي دانش و فناوري يا تربيتي و اخلاقي در حوزه‌ي مربوط بوده است به‌عنوان «استعداد برتر» (تشخيص مراجع معتبر با بنياد است).
آفرينندگان آثار بديع و ارزنده‌ي ادبي و هنري شامل: برگزيدگان از ميان آفرينندگان آثار بديع و ارزنده‌ي هنري در حوزه‌هاي موسيقي، نقاشي، هنرهاي تجسمي، هنرهاي نمايشي، معماري و غيره با معرفي مراجع معتبر و انتخاب بنياد به‌عنوان «استعداد برتر» (تشخيص مراجع معتبر با بنياد است).
اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشي و فناوري شامل:
الف - برگزيدگان از ميان اعضاي هيأت علمي كه در مراتب دانشگاهي كار ممتاز و شاخصي را انجام داده‌اند به‌عنوان «استعداد برتر».
ب - برگزيدگان از ميان اساتيد نمونه و ممتاز در سطح كشور براساس ضوابط وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «استعداد برتر».
ج - برگزيدگان از ميان پژوهشگران نمونه‌ي كشوري براساس ضوابط وزارتين علوم و بهداشت به‌عنوان «استعداد برتر».
مدرسين و محققين علوم حوزوي شامل:
الف - برگزيدگان از ميان مدرسين حوزه‌هاي علميه كشور كه تدريس مي‌نمايند براساس ضوابط شوراي عالي حوزه‌ي علميه‌ي قم به‌عنوان «استعداد برتر».
ب - برگزيدگان از ميان محققين برتر حوزوي با معرفي شوراي‌عالي حوزه‌ي علميه‌ي قم به‌عنوان «استعداد برتر».
مشاور رئيس بنياد ملي نخبگان در ادامه تصريح كرد: در خصوص جشنواره‌ها و مسابقه‌هاي علمي نيز با تأييد وزارتين علوم و بهداشت و در موارد خاص با تأييد بنياد در خصوص اعتبار، تصميم‌گيري خواهد شد و در مواردي كه براي «برگزيدگان» مرجع ذكر نشده است، مرجع گزينش «بنياد» است.
وي افزود: طبق ماده‌ي 5 ‬آيين‌نامه‌ي ابلاغي، پيشنهاد استعداد برتر و نخبگي مي‌تواند هم از سوي افراد واجد شرايط و هم از سوي نخبگان و استعدادهاي برتر شناخته شده و هم از سوي نهادها و سازمان‌ها به بنياد صورت گيرد.
«طاهري» در پايان با گام بزرگ توصيف كردن ابلاغ اين آيين‌نامه در راستاي رسيدگي به مشكلات نخبگان افزود: نحوه‌ي حمايت از استعدادهاي برتر و نخبگان و ساير موارد براساس آيين‌نامه‌ها و ضوابطي خواهد بود كه توسط هيأت امناي بنياد ملي نخبگان پيشنهاد و به‌تصويب مي‌رسد.
وي افزود: موارد خاص و هم‌چنين موارد پيش‌بيني نشده يا داراي ابهام در شرايط احراز استعدادهاي برتر و نخبگي و مراجع تأييدكننده بنا به تصويب هيأت امناي بنياد ملي نخبگان خواهد بود.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران صنعت نفت، نرم‌افزار شبيه‌سازي راكتورهاي غشايي در كشور طراحي شد
11/07/1385
نرم افزار شبيه‌سازي راكتورهاي غشايي (SGSIM) براي استفاده در فرايند توليد «گاز سنتز» در پژوهشكده‌ي توسعه‌ي پژوهشگاه صنعت نفت طراحي شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «سعدي» مجري طرح توليد اين نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار تهيه شده مي‌تواند علاوه‌بر پيش‌بيني «فلاكس اكسيژن نفوذي» در شرايط عملياتي مختلف، واكنش‌هاي مؤثر را نيز محاسبه كند.
وي افزود: بدين‌ترتيب بسته‌ي نرم‌افزاري تهيه شده قادر است با توجه به ورودي‌هاي مختلف مانند: «ابعاد راكتور»، «شرايط عملياتي دما و فشار»، «غلظت» و «شدت گاز ورودي» و «خواص مربوط به غشاي مشخصات محصول خروجي از غشا» را - كه ناشي از واكنش بين گاز طبيعي و اكسيژن نفوذيافته از درون غشاي نفوذيافته‌ي نفوذ‌پذير مي‌باشد - پيش‌بيني كند.
«سعدي» خاطرنشان كرد: مزيت استفاده از غشا جهت «خالص‌سازي اكسيژن ورودي» به «راكتورهاي تبديل گاز طبيعي» در فرايندهاي مختلف مانند: OCM و Syngas به‌دليل كاهش قابل‌ملاحظه‌ي هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري به‌اثبات رسيده و به‌همين دليل بررسي دقيق اين مسأله از ديدگاه تئوري و بحث مدل‌سازي رياضي پديده‌ي نفوذ اكسيژن از درون غشاهاي نفوذپذيري مطرح شد.
در همين راستا براي مطالعه‌ي دقيق و تعيين عملكرد سيستم غشا و كاركرد آن در راكتورهاي غشايي، علاوه بر پديده‌ي نفوذ اكسيژن لازم است واكنش‌هاي مؤثر در تبديل گاز طبيعي به محصولات با ارزش نيز طي فرايندهاي مختلف بررسي شود.
بنابر اعلام پژوهشگاه صنعت نفت، وي گفت: از نرم‌افزار شبيه‌سازي راكتورهاي غشايي (SGSIM) مي‌توان براي پيش‌بيني رفتار راكتورهاي غشايي در واحدهاي مختلف و تعيين شرايط بهنيه‌ي عملياتي با توجه به چگونگي عملكرد غشا استفاده كرد كه با توجه به توسعه‌ي غشاهاي نفوذپذير انتخابي، تهيه‌ اين نرم‌افزار كمك شاياني به راكتورهاي غشايي مي‌كند.

 

خواندني‌هايي درباره‌ي 780 برنده‌ي جايزه‌ي نوبل: تنها33 نفر از برندگان نوبل زن هستند
11/07/1385
با احتساب برندگان جوايز نوبل پزشكي و فيزيك 2006 كه دوشنبه و سه‌شنبه دهم و يازدم مهر 1385معرفي شده‌اند جوايز نوبل تاكنون به 780 برنده اعطا شده كه شامل 762 نفر از دانشمندان و شخصيت‌هاي برجسته و 18 سازمان مختلف بوده‌اند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نكته‌ي جالب توجه اين ‌كه در بين برگزيدگان نوبل تنها نام 33 زن به چشم مي‌خورد.
جوان‌ترين برگزيده‌ي جايزه‌ي نوبل نيز «لاورنس براگ» (Lawrence Bragg) است كه در 25 سالگي به‌همراه پدرش جايزه‌ي نوبل فيزيك سال 1915 را دريافت كرد. در مقابل مسن‌ترين برنده‌ي جايزه‌ نوبل «ريموند ديويس جي آر» (Raymond Davis Jr) است كه در هنگام دريافت جايزه‌ي نوبل فيزيك 2002، 88 سال داشت.
جايزه‌ي نوبل امروزه صرف‌نظر از ارزش نقدي آن به‌عنوان يكي بزرگ‌ترين و افتخاراميزترين جوايز جهاني مطرح است. با اين حال دو نفر از برگزيدگان جايزه‌ي نوبل از دريافت اين جايزه خودداري كرده‌اند.
يكي از آن‌ها «ژان پل سارتر» است كه در سال 1964 از دريافت جايزه‌ي نوبل ادبيات خودداري كرد. وي اصولاً از دريافت چنين عناوين رسمي امتناع داشت.
«لي داك تو» (Le Duc Tho) نيز كه در سال 1973 به‌همراه «هنري كسينجر» به‌دليل تلاش براي برقراري صلح، برنده‌ي جايزه‌ي ويتنام نوبل صلح شد از دريافت اين جايزه خودداري كرد.
اين دو نفر به‌دليل نقشي كه در مذاكره براي برقراري صلح در ويتنام داشتند به‌عنوان برنده‌ي جايزه‌ي صلح نوبل معرفي شدند كه «لي داك تو» (Le Duc Tho) گفت به‌دليل وضعيت خاص ويتنام در شرايطي نيست كه بتواند اين جايزه را بپذيرد.
بنابراين گزارش، علاوه بر دو نفري كه به خواست خود از پذيرفتن جايزه‌ي نوبل سرباز زدند چهار برنده‌ي نگون‌بخت جايزه‌ي نوبل هم با فشار دولت‌هاي خود ناچار به رد اين جايزه شدند.
«ريچارد كوهن»، «آدولف باتنانت» و «گرهارد دومگ» سه برنده‌ي آلماني جايزه‌ي نوبل بودند كه از سوي «هيلتر» از دريافت جوايز خود منع شدند؛ البته هر سه‌ي آن‌ها بعدها ديپلم و مدال نوبل را دريافت كردند كه ارزش آن‌ها به هر حال به‌اندازه‌ي جايزه‌ي نوبل نيست.
«بوريس پاسترناك» برنده‌ي جايزه‌ي نوبل ادبيات سال 1958 هم ابتدا جايزه را پذيرفت اما با فشار دولتمردان شوروي از دريافت آن خودداري كرد.
بنابراين گزارش، در مقابل شش‌نفري كه جايزه‌ي نوبل خود را دريافت نكردند شش برنده‌ي نوبل بيش از يك جايزه دريافت كرده‌اند.
كميته‌ي جهاني صليب سرخ سه‌بار در سال‌هاي 1917، 1944 و 1963 به‌عنوان برنده‌ي جايزه‌ي صلح نوبل معرفي شد. البته پيش از آن، بنيان‌گذار صليب سرخ جهاني، هنري دونانت هم در سال 1901 جايزه‌ي صلح نوبل را دريافت كرده بود.
كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل هم در سال‌هاي 1954 و 1981 دوبار برنده‌ي جايزه‌ي صلح نوبل شد.
«جي باردين» فيزيكدان برجسته در سال‌هاي 1956 و 1972 دوبار برنده‌ي جايزه‌ي نوبل فيزيك شد و «اف. سنگر» نيز دوبار در سال‌هاي 1958 و 1980 موفق به دريافت جايزه‌ي نوبل شيمي شد.
«ماري كوري» دانشمند برجسته هم يك‌بار در سال 1903 در رشته‌ي فيزيك و بار ديگر در سال 1911 در رشته‌ي شيمي جايزه‌ي نوبل را دريافت كرد. البته «لوييس پائولينگ» تنها فردي است كه تاكنون در دو زمينه‌ي كاملاً متفاوت، برنده‌ي جايزه‌ي نوبل شناخته شده است.
وي در سال 1954 جايزه‌ي نوبل شيمي و در 1962 جايزه‌ي نوبل صلح را دريافت كرد.
نكته‌ي ديگري كه شايد درباره‌ي برندگان جايزه‌ي نوبل خالي از لطف نباشد برندگان خانوادگي اين جايزه است كه نمونه‌ي شاخص اين خانواده‌ها، «كوري‌ها» هستند؛ علاوه بر «ماري كوري» - كه دوبار برنده‌ي جايزه‌ي نوبل شد - همسرش (پيركوري)، دختر آن‌ها «ايرن» و دامادشان «فردريك بوليوت» هم موفق به دريافت اين جايزه شدند.
بنابراين گزارش، آلوا و گونار «ميردال» و گرتن و كارل «كري» دو زوج ديگري بودند كه هر دو همسر برنده‌ي جايزه نوبل شده‌اند.
ويليام و لورنس «برگ»، Niels و Aage. N «بوهر»، هانس و چيپين اولف «ون ايولر»، مان و كي. ام «سيگباهن» و جي.جي و جرج پگت «تامسون» نيز پنج پدر و پسري هستند كه تاكنون موفق به دريافت جايزه‌ي نوبل شده‌اند.
علاوه بر آن‌ها جين و نيكولاس «تينبرگن» هم تنها برادران برنده‌ي جايزه‌ي نوبل هستند.

متن كامل خبر

 

اسفند 1385 دومين دوره‌ي مسابقه‌هاي روباتيك آزاد ايران برگزار مي‌شود
11/07/1385
دومين دوره مسابقه‌هاي روباتيك آزاد ايران، اسفند 1385 به ميزباني دانشگاه آزاد اسلامي قزوين با همكاري معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي در «محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران» برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر مرتضي موسي خاني» رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين و رئيس دومين دوره‌ي مسابقه‌هاي روباتيك ايران با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: به‌دنبال برگزاري موفقيت‌اميز نخستين دوره‌ي مسابقه‌هاي روبوكاپ آزاد در ايران (2006) دانشگاه آزاد اسلامي مجوز برگزاري دومين دوره‌ي مسابقه‌ها را نيز كسب كرد.
وي با اشاره به اين‌كه تنها پنج كشور: «امريكا»، «آلمان»، «هلند»، «ژاپن» و «ايران» جواز برگزاري مسابقه‌هاي آزاد روبوكاپ را دارند، تصريح كرد: اين مسابقه‌ها - كه در دوره‌ي اول تنها در هفت‌رشته برگزار شد - در سال 1385 در پانزده رشته از جمله: روبات‌هاي فوتباليست سايز متوسط و سايز كوچك، روبات‌هاي خانگي، مين‌ياب، انسان‌نما، امدادگر واقعي، شبيه‌سازي دو‌بعدي و سه‌بعدي، شبيه‌سازي مربي، شبيه‌ساز امداد، روبات‌هاي مجازي و جونيور برگزار مي‌شود.
«دكتر موسي‌خاني» خاطرنشان كرد: در بخش جونيور علاوه بر رشته‌هاي سال گذشته به‌دليل استقبال خوب دانش‌آموزان و با هدف توسعه‌ي دانش روباتيك در بين جوانان، رشته هاي جديدي نيز اضافه شده است.
وي با اشاره به اين‌كه كميته‌ي ملي روباتيك ايران تركيبي از 14 استاد از دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد بوده و سي‌داور ايراني و شش‌داور خارجي برروند برگزاري اين رقابت‌ها نظارت خواهند داشت، تصريح كرد: برگزيدگان اين دوره از مسابقه‌هاي روبوكاپ آزاد ايران به مسابقه‌هاي جهاني روبوكاپ 2007 - كه در امريكا برگزار مي‌شود - اعزام خواهند شد.
بنابراين گزارش، «دكتر موسي‌خاني» هم‌چنين با اشاره به شركت 105 تيم ايراني و هشت تيم خارجي از كشورهاي «امريكا»، «اسپانيا»، «چين»، «ايتاليا» و «پرتغال» در نخستين دوره‌ي مسابقه‌هاي روبوكاپ آزاد ايران اظهار داشت: در مسابقه‌هاي امسال براي نخستين بار تيم‌هايي از كشورهاي منطقه (عربستان و امارات) حضور دارند.
رئيس دومين دوره‌ي مسابقات روباتيك آزاد ايران زمان پيش‌ثبت‌نام براي اولين دوره از مسابقه‌ها را از اول آبان تا اول آذر 1385 و زمان ثبت‌نام را از 15 آذر تا 15 بهمن 1385 عنوان كرد و گفت: علاقمندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيش‌تر و ثبت‌نام به‌سايت اينترنتي مسابقه‌ها به‌نشاني ذيل مراجعه كنند:
www.iranopen.org
گفتني است، نخستين دوره‌ي مسابقه‌هاي بين‌المللي روبوكاپ آزاد ايران 18 تا 20 فروردين 1385 در تهران برگزار شد.

متن كامل خبر

 

به‌همت يك دانشجوي شيرازي صورت گرفت: طراحي و راه اندازي سرويس‌دهنده‌ي «وبلاگ صوتي» فارسي
09/07/1385
يك دانشجوي شيرازي از طراحي و راه‌اندازي سرويس‌دهنده‌ي «پادكست» فارسي خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فارس، «محمد مهدي رجا» دانشجوي سال دوم مهندسي كامپيوتر دانشگاه آزاد اسلامي واحد شيراز اظهار داشت: «پادكست» روش انتشار محتواي الكترونيكي به‌وسيله‌ي صوت است كه تفاوت آن با «وبلاگ» در استفاده از «صدا» به‌جاي «نوشتن» است.
وي افزود: استفاده از «دو نشاني اختصاصي به‌صورت هم‌زمان»، «قراردادن سيستم برروي دامنه‌هاي اينترنتي com‏، net‏ و ir»، «ارسال فايل‌هاي صوتي ضبط‌شده»، «درج آسان تصاوير»، «پيوندها و ايجاد تغيير در آن‌ها»، «ويرايش»، «حذف و بازسازي و مديريت ارسال»، «ويرايش» و «تغيير نشاني پادكست و اجزاي قالب»، «سيستم RSS مطابق با استانداردها»، «بازسازي ساخت‌يافته در هر زمان از شبانه‌روز» و «رمزنگاري كلمه‌ي عبور» امكاناتي است كه هر فارسي‌زبان پس از ثبت‌نام در سايت قادر به استفاده از آن‌ها خواهد بود.
اين دانشجو از عدم وجود يك مركز خاص جهت «هدايت»، «تأمين امنيت»، «برنامه‌نويسي»، «پشتيباني» و حتي «مشاوره در زمينه‌ي طراحي سايت» انتقاد كرد و افزود: براي «گسترش سايت» به «پشتيباني» نياز داريم و تمام تلاشمان را براي «كنترل محتواي الكترونيكي» و «مديريت سايت» براي «فرار از فيلترينگ» انجام خواهيم داد.
وي از راه‌اندازي «سرويس وي‌لاگ» (Vlog) و اضافه شدن امكانات جديدي هم‌چون ضبط Pod با يك خط تلفن در آينده‌ي نزديك خبر داد و تصريح كرد: علاقمندان مي‌توانند با ثبت‌نام در سايت www.cast.ir و يا www.persiancast.com (به‌صورت هم‌زمان) از اين سرويس‌دهنده، درخواست «پادكست» كنند.
گفتني است «پادكست» (Pod Cast) يكي از روش‌هاي ارائه‌ي محتوا از طريق انتشار پرونده بر روي اينترنت و نام عمومي نوعي برنامه‌ي آوايي است كه توسط كاربران معمولاً برروي يك پخش‌كننده‌ي موسيقي ديجيتال و عموماً يك «آي پاد» (I pod) به‌شكل يك فايل صوتي ساخته مي‌شود و سپس پرونده‌ي ساخته‌شده برروي يك وب‌سايت در دسترس عموم قرار مي‌گيرد.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران ايراني، نرم‌افزار «تشخيص گفتار» از روي «حركت‌ لب» طراحي شد
04/07/1385
پژوهشگران دانشكده‌ي مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير موفق به ساخت «نرم‌افزار تشخيص گفتار» از روي «حركت لب» شدند كه مي‌تواند به معلولاني كه تنها قادر به حركت دادن لب‌هايشان هستند امكان ‌دهد كه «كنترل صندلي چرخ‌دار» و «ساير وسايل» را در اختيار بگيرند.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «مهندس رضا شالباف» دانشجوي كارشناسي ‌ارشد مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير و مجري اين طرح، كاربرد «سامانه‌هاي لب‌خواني رايانه‌اي» را در تشخيص «فرامين ناتوانان گفتاري»، «تشخيص برخي كلمه‌هاي خاص»، «مكمل بازشناسي گفتار صوتي» و هم‌چنين «كاربردهاي نظامي و اطلاعاتي و حفاظتي» عنوان كرد.
وي گفت: فرايند «بازشناسي تصويري گفتار» شامل دو مرحله‌ي «استخراج ويژگي از دنباله‌ي تصاوير لب» و «طبقه‌بندي ويژگي‌هاي به‌دست آمده» مي‌باشد.
به‌گفته‌ي اين پژوهشگر، «ويژگي‌هاي گفتاري تصوير حركت لب» اين افراد كه داراي «رنگ پوست» و «ظاهر متفاوتي» بودند به‌كمك طراحي يك الگوريتم جديد استخراج شده و در مرحله‌ي بعد با استفاده از «الگوريتم مدل مخفي ماركوف»، حركت‌ها و گفتار تصويري تشخيص داده شد.
«شالباف» افزود: نرم‌افزار طراحي‌شده در حالت ايده‌آل اين امكان را فراهم مي‌كند كه بتوان با «لب‌خواني» به‌منظور معلولاني كه دچار «آسيب در سيستم صوتي» بوده و قادر به برقراري ارتباط با ديگران نيستند و در عين حال توانايي انجام صحيح حركت لب - به‌شكلي كه براي تكلم لازم است را دارند – پي‌برد.
وي تصريح كرد: بهره‌گيري از «اطلاعات تصويري» از «شكل‌هاي لب و حركت‌هاي آن»، «دقت و اطمينان سيستم‌هاي تشخيص خودكار گفتار صوتي» را «خصوصاً در محيط‌هاي نويزي» به‌طور قابل‌توجهي بهبود مي‌دهد.
«شالباف» خاطر نشان كرد: در كاربرد حفاظتي اين سامانه مي‌توان با بهره‌گيري از «حركت‌هاي لب» و «بدون ثبت سيگنال صوتي»، «كلمه‌هاي خاصي» را شناسايي و «تصوير گوينده»‌ي آن را در مراكز عمومي و محل‌هاي تردد ثبت كرد.
وي گفت: آزمايش اين نرم‌افزار بر روي مجموعه‌ي دادگان جمع‌اوري شده شامل 20 نفر زن و مرد بين سنين 20 تا 50 سال صورت گرفته و روي شش واژه‌ي گفتاري يك، دو، سه، چهار، پنج و شش با 91 درصد موفقيت، بازشناسي گفتار انجام شده است.
«شالباف» تصريح كرد: اين پژوهش‌ها در مراحل تكميلي مي‌توانند با افزايش تعداد كلمه‌هاي قابل‌شناسايي، محدوده‌ي تشخيص را هر چه بيش‌تر افزايش دهند.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 30    بازديد امروز: 5    كل بازديدها: 70164
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما