<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] صفحه بعد>>
                   

«واراژان» برنده‌ی جایزه‌ی آبل در سال 2007
05/01/1386
«سریناواسا واراژان» عضو مؤسسه ی اطلاعات علوم ریاضیات برنده جایزه «آبل» در سال 2007 شد.
به گزارش سایت خبری انجمن آمریکا (American Mathematical Society ) به نقل از آکادمی علوم و ادبیات نروژ (The Norwegian Academy of Science and Letters )، این دانشمند جایزه ی مذکور را برای همکاری اساسی در نظریه احتمالات و مخصوصاً ساخت تئوری اتحاد انحراف بزرگ (unified theory of large deviations) دریافت کرد.
«هیأت داوران جایزه ی آبل» (The Abel Committee) اعلام کرد: «تئوری واراژان درباره ی اتحاد انحراف بزرگ، روشی کارآمد برای تفسیر تنوع های بسیار زیاد از پدیده هایی فراهم می کند که در «سیستم های پیچیده ی احتمالات» (complex stochastic systems) به کار می روند.
همچنین «هیأت داوران جایزه ی آبل» (The Abel Committee) افزودند این تئوری در زمینه های مختلف ذیل کاربرد دارد:
- نظریه ی میدان های کوانتوم
- فیزیک آماری
- دینامیک جمعیتی
- کاربرد ریاضیات در اقتصاد و امور بازرگانی
- مهندسی ترافیک.
کار وی دارای استحکام مفهومی و درعین حال دارای زیبایی نامحدود است. عقایدش به طور غیر قابل وصفی مؤثر بوده و برای مدت زمان طولانی برای افرادی که بخواهند در این زمینه تحقیق کنند انگیزه دایمی فراهم می کند». این گزارش می افزاید جایزه آبل اولین بار در سال 1382 (2003 میلادی) اهدا شد که بیش تر از 975000 دلار ارزش دارد. واراژان دومین نفری از «مؤسسه اطلاعات علوم ریاضیات نروژ» (Courant Institute of Mathematical Sciences) است که این جایزه را دریافت کرده است («پیتر لکس» (Peter Lax) در سال 1384 )2005 میلادی) اولین نفری از مؤسسه ی مذکور بود که برنده جایزه آبل شد). پادشاه نروژ، «و. هارالد» (v.Harald) جایزه را در یکم خرداد 1386( 22 می 2007) به واراژان اهدا خواهد کرد.

متن كامل خبر

 

اعلام برندگان آزمون مرحله‌ي اول بيست و پنجمين المپياد رياضي كشور توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان
26/12/1385
برندگان آزمون مرحله‌ي اول بيست و پنجمين المپياد رياضي كشور اعلام شدند.
به‌گزارش سايت دانش‌پژوهان جوان، افراد اعلام شده برندگان مسابقه‌ي المپياد كشوري از كليه‌ي استان‌هاي كشور هستند.
در پايان اين گزارش، تعداد افراد برگزيده‌ي هر استان اعلام شده است:
آذربايجان شرقي
73
آذربايجان غربي
11
اردبيل
13
اصفهان
76
ايلام
2
بوشهر
7
شهر تهران
640
چهارمحال و بختياري
21
خراسان شمالي
13
خراسان رضوي
68
خراسان جنوبي
9
خوزستان
19
زنجان
9
سمنان
8
سيستان و بلوچستان
5
شهرستان‌هاي تهران
76
فارس
52
قزوين
10
قم
16
كردستان
13
كرمان
20
كرمانشاه
8
كهگيلويه و بوير احمد
3
گلستان
9
گيلان
18
لرستان
16
مازندران
70
مركزي
15
هرمزگان
13
همدان
19
يزد
22

علاقمندان براي دريافت اطلاعات بيش‌تر به سايت «باشگاه دانش‌پژوهان جوان» مراجعه فرمايند:
http://www.ysc.ac.ir/news/fileNews_146.pdf

متن كامل خبر

 

اعلام برندگان مرحله‌ي اول آزمون المپياد مقدماتي رياضي كشور توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان
25/12/1385
برندگان آزمون مرحله اول المپياد مقدماتي رياضي كشور اعلام شدند.
به‌گزارش سايت دانش‌پژوهان جوان، افراد اعلام شده برندگان مسابقه‌ي المپياد كشوري از كليه‌ي استان‌هاي كشور هستند.
در پايان اين گزارش، تعداد افراد برگزيده‌ي هر استان اعلام شده است:
آذربايجان شرقي
20
آذربايجان غربي
5
اردبيل
4
اصفهان
18
ايلام
1
بوشهر
0
شهر تهران
103
چهارمحال و بختياري
4
خراسان شمالي
1
خراسان رضوي
15
خراسان جنوبي
1
خوزستان
6
زنجان
0
سمنان
1
سيستان و بلوچستان
0
شهرستان‌هاي تهران
8
فارس
9
قزوين
4
قم
3
كردستان
0
كرمان
7
كرمانشاه
1
كهگيلويه و بوير احمد
1
گلستان
0
گيلان
1
لرستان
6
مازندران
11
مركزي
6
هرمزگان
0
همدان
2
يزد
8

علاقمندان براي دريافت اطلاعات بيش‌تر به سايت «باشگاه دانش‌پژوهان جوان» مراجعه فرمايند:
http://www.ysc.ac.ir/news/fileNews_145.pdf

متن كامل خبر

 

اعتراف مجدد غرب به پيشتاز بودن پانصد ساله‌ي اسلام در رياضيات
05/12/1385
دانشمندان مي‌گويند: الگوهاي پيچيده‌ و باشكوه معماري اسلامي در قرون وسطي بيانگر آن است كه طراحان اسلامي 500 سال قبل از محققان غربي در رياضيات پيشرفت كرده بودند.
به‌گزارش خبرگزاري استراليا (Australian Broadcasting Corporation's Gateway to Science)، محققان در مجله‌ي «ساينس» (Science) نوشتند: تا قرن پانزدهم ميلادي، الگوهاي كاشي‌هاي زينتي در معماري‌هاي بسيار ماهرانه‌ي اسلامي به‌حدي از پيچيدگي رسيده بود كه كمي اغراق‌اميز است اگر به آن طراحي‌هاي «شبه بلورين» (Quasicrystalline) اطلاق شود.
تنها در دهه‌ي 1970 ميلادي در غرب، پروفسور «راجر پنروس» (Rager Penrose) رياضيدان و كيهان‌شناس انگليسي اولين فردي بود كه توانست اين طراحي‌هاي هندسي را توضيح دهد.
الگوهاي شبه بلورين شامل ويژگي‌هاي ذيل است:
- واحدهايي «با لبه براي قفل و بست» (Interlocking)
- كه هرگز تكرار نمي‌شود حتي زماني كه در تمام جهت‌ها به‌طور نامحدود امتداد يابد
- و داراي شكل ويژه‌اي از تقارن است.
«پيتر لو» (Peter Lu) از دانشگاه هاروارد مي‌گويد: «اين كاملاً حيرت‌اور است».
«پيتر لو» (Peter Lu) و پروفسور «پائول اشتاين‌هارت» (Paul Steihaurdt) از دانشگاه پرينستون به‌ويژه به طرح‌هاي درب «مسجد امام» اصفهان در ايران – كه در سال 731 شمسي (1453 ميلادي) ساخته شده است – استناد مي‌كنند.
سنت‌هاي اسلامي در كارهاي هنري نمادي خاص دارد.
مسجدها و ساختمان‌هاي بزرگ ديگر توسط معماران اسلامي در سرتاسر خاورميانه، آسياي مركزي و جاهاي ديگر داراي شكوه بسياري هستند؛ بر روي كاشي‌ها با طرح‌هاي پيچيده‌ي، نقشه‌هاي ماهرانه‌اي ترسيم شده است.
ديوارهاي سازه‌هاي اسلامي در قرون وسطي نشان‌دهنده‌ي الگوهاي هندسي مجلل با طرح‌هاي ستاره و چندضلعي‌ هستند.
تحقيقات بيانگر آن است كه تا 1200 سال – همان‌گونه كه اين طرح‌ها مشخص است - پيشرفت‌هاي مهمي در طرح‌ها و رياضيات اسلامي پديد آمد.
«پيتر لو» (Peter Lu) اضافه مي‌كند: «مي‌توانيد تحقيق كنيد و سير تكاملي مهارت‌هاي روبه‌تزايد هندسي را مشاهده فرماييد؛ اين طرح‌ها به‌گونه‌اي است كه از الگوهاي ساده شروع مي‌شود و همواره به طرح‌هاي پيچيده‌تر ختم مي‌شود».
اگر بخواهيم از موفقيت‌هاي اسلام صحبت كنيم مي‌توانيم به موارد ذيل اشاره داشته باشيم: در حالي كه اروپا در منجلاب قرون وسطي گرفتار شده بود فرهنگ اسلامي در ابتداي قرن هفدهم در طي قرون متمادي در رياضيات، پزشكي، مهندسي، سراميك، هنر، منسوجات، معماري و حوزه‌هاي ديگر علوم به‌مرحله‌ي شكوفايي رسيده بود.
«پيتر لو» (Peter Lu) مي‌گويد: يافته‌هاي جديد بيانگر آن است كه فرهنگ اسلامي حتي پيشرفته‌تر از آن بود كه بخواهيم تصور كنيم.
«پيتر لو» (Peter Lu) در سفر به «ازبكستان»، متوجه بنايي اسلامي مربوط به قرن شانزدهم ميلادي مي‌شود كه با كاشي‌‌هاي ده‌ضلعي داراي طرح‌هاي گرافيكي مزين شده بود؛ اين طرح‌ها حس كنجكاوي وي را نسبت به كاشي‌كاري‌هاي شبه بلورين اسلامي تحريك مي‌كند.
اگر بخواهيم به توجه جهاني از پيشرفت‌هاي جهان اسلام صحبت كنيم مي‌توانيم به موارد ذيل اشاره نماييم:
مهارت‌ها و اغواگري‌هاي الگوهاي اسلامي - كه در معماري آن ظاهر شده است – محققان را در سراسر جهان شيفته‌ي خود كرده است.
پروفسور «اميل ماكوويكي» (Emil Makovicky) از دانشگاه كپنهاك (Copenhagen) در دانمارك در دهه‌ي 1990 ميلادي متوجه شد كه رابطه‌اي بين اين طرح‌ها و شكلي از طرح‌هاي شبه‌بلورين وجود دارد.
پروفسور «اميل ماكوويكي» (Emil Makovicky) به‌ويژه شيفته‌ي مقبره‌اي در مراغه (ايران) شده بود.

سردبير
در پايان اين خبر، يكي از دانشمندان يهودي - «يوشع سوكولار» (Josha Socolar) فيزيكدان و استاديار دانشگاه «دوك» (Duke) - براي كم‌رنگ نشان دادن نتايج اين تحقيق اين‌چنين اظهار نظر كرده است:
هنوز معلوم نيست كه هنرمندان اسلامي در قرون وسطي به‌طور كامل از خواص رياضي الگوهايي - كه ساخته‌اند – واقف باشند!!!
«يوشع سوكولار» (Josha Socolar) مي‌گويد: «اين طرح‌ها شما را از اين‌كه آنان خوشبخت بوده‌اند متعجب مي‌كند؛ اما حقيقت آن است كه اين طرح‌ها به ساختارهايي كه پروفسور «راجر پنروس» (Rager Penrose) در نيمه‌ي قرن 1970 ميلادي كشف كرده است، نزديك است».
وي چنين مي‌افزايد: «خيلي خنده‌دار خواهد بود كه كسي به‌طور غيرمنتظره و در متقاعدكننده‌ترين حالت مدعي شود كه از كاشي‌كاري‌هاي بزرگ‌تر دريافته است كه مسلمانان از هندسه بيش از آن‌چه امروز مي‌دانيم مي‌فهميده‌اند!!!»
اين در حالي است كه اهميت «علم» و «دانش» و «پرداختن» به آن در اسلام (جاي جاي قرآن و احاديث) بر هيچ مسلماني پوشيده نيست. اگر بخواهيم به منشأ بسياري از علوم اشاره كنيم با نام دانشمندان ايراني، اسلامي مواجه مي‌شويم. اگر بخواهيم به زوال و انحطاط علم و دانش‌اموزي در ايران و اسلام اشاره كنيم مي‌توانيم از «فساد برخي از علما» و «بي‌كفايتي زمامداران حكومت‌هاي اسلامي» صحبت به‌ميان آوريم. مطالعه و قضاوت در اين زمينه را به شما فرزانگان جامعه‌ي اسلامي مي‌سپاريم.
اكنون كه علماي جهان غرب با تمام وجود و به‌طور منظم و با كار طاقت‌رسا، پرچم علم و توليد آن را دردست گرفته است و با توجه به عقب‌ماندگي‌هاي جوامع اسلامي، لازم است با يك عزم، نظم، برنامه‌ريزي و همت شما عزيزان و جوانان جامعه‌ي اسلامي، در راستاي «نهضت توليد علم» حركت كنيم و اميد داشته باشيم كه حداقل در يكصد سال آينده، عقب‌ماندگي‌ها را جبران كرده و دومرتبه پيشتاز توليد علم باشيم.

متن كامل خبر

 

جايزه‌ي «بنياد وولف» (Wolf Foundation) در رياضيات در سال 7-2006 ميلادي
30/11/1385
«كميته‌ي جوايز رياضيات» انجمن رياضيات امريكا به‌اتفاق تصميم گرفتند كه جايزه‌ي «بنياد وولف» (Wolf Foundation) را به‌طور مشترك به دو دانشمند از امريكا و رژيم اشغالگر قدس اهدا كنند.
به‌گزارش سايت خبري «انجمن رياضيات امريكا» (American Mathematical Society)، «استفان ج. اسميل» (Stephen J. Smale) از دانشگاه «كاليفورنيا» در «بركلي» امريكا و «هري فوراشتاينبرگ» (Harry Furstenberg) از دانشگاه «هبريو» (Hebrew) از «بيت‌المقدس» (Jerusalem) رژيم اشغالگر قدس به‌ترتيب به‌خاطر فعاليت‌هايشان در حوزه‌هاي ذيل موفق به‌دريافت اين جوايز شدند:
- مشاركت‌‌هايي گره‌گشا كه داراي نقشي اساسي در شكل دادن «توپولوژي ديفرانسيلي»، «سيستم‌هاي ديناميكي»، «اقتصاد رياضي» و موضوع‌هاي ديگر در رياضيات است.
- مشاركت‌هاي عميق در «نظريه‌ي ارگوديك» (Ergodic Theory)، «ديناميك توپولوژي»، «آناليز فضاهاي متقارن» و «جريان‌هاي همگن» (Homogeneous Flows).
بنابراين گزارش، پروفسور «استفان ج. اسميل» (Stephen J. Smale) به‌طور گسترده در پايان دهه‌ي 1950 و ابتداي دهه‌ي 1960 ميلادي در توسعه‌ي «توپولوژي ديفرانسيلي» (Differential Topology) – پروژ‌ه‌اي متعلق به دوران جواني‌اش – مشاركت داشت. نتايج تحقيقات اين دانشمنمد در زمينه‌ي «غوطه‌وري اجسام كروي» (Immersions of Spheres) در فضاهاي اقليدسي، رياضيدانان را مسحور كرده است. «فيلم‌ها» و «عكس‌ها»يي گواه بر فعاليت‌هايش اصطلاح «واژگوني كره‌ها» (Eversion of the Sphere) گرفته است.
استدلال اين رياضيدان درباره‌ي «انگاره‌ي پوانكاره» (Poincare Conjecture) با ابعادي بزرگ‌تر يا معادل 5، يكي از موفقيت‌هاي بزرگ وي در قرن بيستم محسوب مي‌شود.
شايد اثبات نظريه‌ي وي با عنوان «كوبورديسم اچ» (H- Cobordism Theorem) يكي از ابزار بنيادي در هندسه‌ي ديفرانسيلي باشد.
«اسميل» (Smale) در طي دهه‌ي 1960 ميلادي، چشم‌انداز جهان از سيستم‌هاي ديناميكي را متحول كرد. نظريه‌ي وي در زمينه‌ي «سيستم‌هاي هيپربوليك» (Hyperbolic) يكي از پيشرفت‌هاي بنيادين در رياضيات پس از «انگاره‌ي پوانكاره» محسوب مي‌شود. از كارهاي بنيادي در رياضيات مي‌توان از به‌اصطلاح «نظريه‌ي اسميل، چائو» (Chaos-Smale) نام برد كه آن هم از كارهاي وي به‌حساب مي‌آيد.
در ابتداي دهه‌ي 1960 ميلادي، مشاركت‌هاي «اسميل» به‌طور هيجان‌اوري تحقيقات را در «توپولوژي» و «آناليز منيفلدهاي بي‌نهايت بعدي» (Infinite- Dimentional Manifolds) دچار تحول كرد. اين امر در طي تفسير در ابعاد نامحدود نظريه‌‌هاي ذيل محقق شده است:
 «نقطه‌ي بحراني مورس» (Morse's Critical Point) كه امروزه «نظريه‌ي اسميل، پالاييس» (Palais- Smale) ناميده مي‌شود
 «نظريه‌ي سارد» (Sard's Theorem)
توجه «اسميل» در دهه‌ي 1970 ميلادي به‌سمت «مكانيك» و «اقتصاد» جلب شد كه در آن عقايدش را در زمينه‌ي «توپولوژي» و «ديناميك» به‌كار برد. به‌عنوان مثال، تفسير وي از «پتانسيل اصلاحي» (Amended Potential) نقشي اساسي در توسعه‌ي حاضر در ثبات و طبقه‌بندي «معادلات نسبي» (Relative Equilibria) دارد.
«اسميل»‌ در اقتصاد، «نظريه‌‌هاي محض و كاربردي در بهينه‌سازي توابع چندگانه» (Abstract Theory of Optimization) را به‌كار برده آن را توسعه داد تا شرايطي را براي رسيدن به اهداف ذيل فراهم كند:
- ايجاد «وضعيت‌هاي بهينه‌ي پارتو» (Pareto Optima)
- توصيف اين مجموعه از «وضعيت‌هاي بهينه» به‌عنوان اشكال فرعي متعدد «وضعيت‌هاي ديفئومورفيك» (Diffeomorphic) از مجموعه «وضعيت‌هاي بهينه‌ي پارتو» (Pareto Optima)
وي هم‌چنين «تعادل عمومي» (General Equilibria) را تحت فرضيات خيلي ضعيف ثابت كرده و در توسعه‌ي الگوريتم‌ها براي محاسبات چنين تعادل‌‌هايي مشاركت نمود.
اين آخرين فعاليت‌هايي بود كه «اسميل» در اوايل دهه‌ي 1980 ميلادي - به‌عنوان طولاني‌ترين بخش دوره‌ي شغلي‌اش – انجام داد و آن عبارت بود از: «محاسبات» و «رياضيات محاسباتي».
در مقابل طي مسير تحقيقات بر روي محاسبات علمي – كه بر روي راه‌حل‌هاي سريع براي مسائل گسسته متمركز مي‌شود - «اسميل» نظريه‌ي تركيبيات و محاسبات پيوسته را - هماهنگ با آن‌چه كه دانشمندان كامپيوتر براي محاسبات گسسته توسعه داده‌اند - توسعه داده و الگوريتم‌هايي را براي تعدادي از مسائل مشخص، طراحي و تجزيه و تحليل كرد. بعضي از اين تجزيه و تحليل‌ها جايگزين مدل‌هايي براي استفاده‌ از «رياضيات پيشرفته» (Deep Mathematics) در مطالعه‌ي الگوريتم‌هاي عددي شده است.
پروفسور «هري فوراشتنبرگ» (Harry Furstenberg) يكي از دانشمندان بزرگ در «نظريه‌ي احتمالات»، «نظريه‌ي ارگوديك» و «ديناميك توپولوژيكي» محسوب مي‌شود. از جمله فعاليت‌هاي وي مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد:
- كاربرد عقايد نظريه‌ي ارگوديك در نظريه‌ي اعداد
- تركيبيات
- كاربرد عقايد احتمالات در نظريه‌ي «گروه‌هاي لي» (Lie Group) و زيرگروه‌هاي گسسته‌ي آن
اين دانشمند در نظريه‌ي احتمالات، پيشگام محصولات مطالعات «ماتريس‌هاي تصادفي» (Random Matrices) بوده و نشان داد كه رفتار حدي آن‌ها به‌معني «قضيه‌ي ساختاري عميق» (Deep Structure Theoreme) در «گروه‌هاي لي» (Lie Group) است.
اين نتايج تأثيري اساسي بر همه‌ي كارهاي بعدي در اين حوزه داشته شاخه‌اي مهم نه‌تنها در احتمالات بلكه هم‌چنين در «فيزيك آماري» (Statistical Physics) و ديگر حوزه‌ها ايجاد كرده است.
در ديناميك توپولوژيكي، برهان «فوراشتنبرگ» (Furstenberg) از نظريه‌ي ساختاري براي «جريان‌هاي دوربورد حداقلي (مينيمال)» (Minimal Distal Flows)، اساساً روش‌هاي جديدي را بنا نهاده و اين حوزه را دچار تحول كرد.
نظريه‌ي وي – كه «جريان هوروسايكل» (HoroCycle Flow) بر سطوح با انحناي منفي و ثابت در حوزه‌ي ارگوديك منحصر به فرد است- بخش مهمي از «نظريه‌ي ديناميكي رفتارهاي گروهي لي» (Dynamical Theory of Lie Group Actions) را تشكيل داده است.
وي در تحقيقاتش در زمينه‌ي «فرايندهاي احتمالاتي» (Stochastic Processes) در فضاهاي همگن، روش‌هاي ايستايي را معرفي كرد كه تحقيق بر روي آن، او را به تعريف آن‌چه هدايت كرد كه امروزه «كرانه‌ي فوراشتنبرگ يك گروه» (Furstenberg Boundary of a Group) ناميده مي‌شود.
تجزيه و تحليل وي از «رفتار اسمپتوتيك» (Asymptotic Behavior) درباره‌ي قدم‌زدن بر گروه‌ها، تأثيري ماندني بر كارهاي بعدي در اين حوزه شامل: موارد ذيل داشته است:
- مطالعه‌ي «شبكه‌ها» (زيرمجموعه‌اي از اعداد مختلط كه مؤلفه‌هاي حقيقي و موهومي صحيح داشته باشند) در «گروه‌هاي لي» (Lie Groups)
- «چرخه‌هاي مشترك از رفتارهاي گروهي» (Co- Cycles of Group Actions) -

متن كامل خبر

 

كنفرانس «انجمن مينه‌سوتا» معلمان رياضي در بهار 2007
23/11/1385
كنفرانس «انجمن معلمان رياضي مينه‌سوتا» (Minnesota Council of Teachers of Mathematics)، جمعه و شنبه هفتم و هشتم ارديبهشت 1386 (27 و 28 آوريل 2007 ميلادي) در شهر «دالاس» ايالت «مينه‌سوتا»ي امريكا برگزار مي‌شود.
به‌گزارش سايت «انجمن معلمان رياضي مينه‌سوتا»، موضوع كنفرانس مذكور عبارت است از: مفاهيم يادگيري، مفاهيم ارزيابي، هندسه، اندازه‌گيري، «برهان و راه‌حل» (Reasoning and Proof) و استانداردها.
بنابراين گزارش، اين كنفرانس توسط «انجمن‌ معلمان رياضي مينوستا» و با همكاري «انجمن دانشگاهي دوساله‌ي رياضيات مينوستا»، در «مركز همايش‌هاي تفريحات دالاس» (Duluth Entertainment Convention Center) برگزار خواهد شد.
در پايان اين گزارش، از نمايشگاه جنبي كنفرانس صحبت شده است.
علاقمندان براي كسب اطلاعات بيش‌تر مي‌توانند به‌نشاني ذيل مراجعه فرمايند:
http://www.mctm.org/01new/pages/springconf07.php

متن كامل خبر

 

رقابت رياضي در زمينه‌ي مدلسازي (MCM)
16/11/1385
«رقابت رياضي در زمينه‌ي مدلسازي» (The Mathematical Contest in Modeling) (MCM) در سال 2007 ميلادي 19 تا 23 بهمن (8 تا 12 فوريه) برگزار خواهد شد.
به‌گزارش سايت «كنسرسيوم رياضيات و كاربرد آن» (The Consorium for Mathematics and its Applications)، علاقمندان به شركت در اين رقابت‌ها تنها تا ساعت 14 بعد از ظهر روز پنجشنبه 19 بهمن 1385 (8 فوريه‌ي 2007 ميلادي) فرصت دارند تا به‌صورت آنلاين ثبت‌نام كنند.
لازم به‌ذكر است كه اين رقابت‌ها هر ساله بين دانش‌اموزان براي توضيح، تجزيه و تحليل و پيشنهاد راه‌حل‌هايي به مسائل بي‌انتها برگزار مي‌شود. در اين رقابت‌ها، دانش‌اموزان و استادان راهنما از 500 انستيتو در سرتاسر جهان شركت مي‌كنند.
براي اطلاع بيش‌تر از اين رقابت‌ها هم‌چنين مشاهده‌ي سؤال‌ و جواب‌هاي مسابقه‌ي سال‌هاي قبل مي توانيد به‌ترتيب به‌نشاني‌هاي ذيل مراجعه فرماييد:
http://www.comap.com/undergraduate/contests/mcm/
http://www.comap.com/undergraduate/contests/mcm/previous-contests.php
براي دريافت اطلاعات ارتباطي سايت «كنسرسيوم رياضيات و كاربرد آن» (The Consorium for Mathematics and its Applications) به‌نشاني ذيل مراجعه فرماييد:
http://www.comap.com/contact/index.html

متن كامل خبر

 

برگزاري كنفرانس بين‌المللي «آموزش معلمان و فناوري» (T3) در سال 2007 در 18 تا 20 اسفند
16/11/1385
كنفرانس بين‌المللي «آموزش معلمان و فناوري» (T3)، 18 تا 20 اسفند 1385 (9 تا 11 مارس 2007 ميلادي) در «هيات ريجنسي» (Hyatt Regency) ايالت شيكاگو امريكا برگزار مي‌شود.
به‌گزارش سايت «آموزش معلمان و فناوري» (Teachers Teaching with Technology)، اين كنفرانس يكي از پيشرفته‌تر‌ين نشست‌ها در زمينه‌ي آموزش معلمان رياضيات و ساير علوم محسوب مي‌شود.
بنابراين گزارش، شعار نوزدهمين سال برگزاري اين كنفرانس عبارت است از: ياد بگيريد، انگيزه ايجاد كنيد و به ديگران احساس ببخشيد» (Learn, Lead & Inspire).
كنفرانس بين‌المللي «آموزش معلمان و فناوري» (T3) بخشي از برنامه‌ي نگرش توسعه‌ي هماهنگ آموزش حرفه‌اي» محسوب مي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهد توسعه‌ي حرفه‌اي مؤثر با گذشت زمان به‌وقوع مي‌پيوندد.
در بخش ديگري از اين گزارش، كنفرانس بين‌المللي «آموزش معلمان و فناوري» (T3) به‌عنوان تدارك برنامه‌ي فشرده‌ي آماده‌سازي توسعه‌ي حرفه‌اي يا راهي براي كسب فرصت در استفاده از فناوري اطلاعات معرفي شده است.
در اين كنفرانس از تجربه‌ي استفاده از فرايندهاي آموزشي با استفاده از سخت‌افزار و آخرين فناوري‌هاي آموزشي براي آموزش رياضيات و علوم صحبت به‌ميان آمده بيش از 450 نشست از سطوح مقدماتي تا پيشرفته توسط مدرسان در سطح جهان ارائه خواهد شد. هم‌چنين محتواي مطالب ارائه شده شامل فعاليت‌ها و نظريات كلاسي آماده براي كاربرد مي‌باشد.
لينك خبر:
http://education.ti.com/educationportal/sites/US/nonProductMulti/pd_conferences_chicago.html
لينك سايت «آموزش معلمان و فناوري»:
http://www.t3ww.org/
http://education.ti.com/educationportal/sites/US/sectionHome/pd.html

متن كامل خبر

 

نيمي از معلمان دبيرستاني امريكا در عرض پنج‌سال شغل معلمي را رها مي‌كنند
03/11/1385
تقريباً نيمي از معلمان دبيرستاني امريكا در عرض پنج‌سال شغل معلمي را رها مي‌كنند.
به‌گزارش سايت انجمن رياضي امريكا (The Mathematical Association of America) ، تحقيقات بر روي استخدام، باقي‌ماندن و القائات معلمان رياضي و علوم دبيرستاني نشان مي‌دهد عمده مسائلي كه معلمان تازه‌كار با آن مواجه هستند عبارتند از: احساس تنهايي شغلي و عدم وجود حمايت و نظارت.
بنابراين گزارش، بنيادي به‌نام «معلمان علوم ناولز» (Knowles Science Teaching Foundation) (KSTF) برنامه‌اي براي پشتيباني و تشويق معلمان آينده‌ي رياضي و علوم در مدارس تدارك ديده است كه نيازهاي آنان را در حين دوره‌هاي آموزشي براي گرفتن گواهي‌نامه و در سال‌هاي اوليه‌ي تدريس تأمين مي‌كند.
اعضاي «بنياد معلمان علوم ناولز» (Knowles Science Teaching Foundation) (KSTF) را مردان و زنان جوان داراي گواهي كارشناسي يا بالاتر در رشته‌ي علوم، مهندسي يا رياضي تشكيل مي‌دهد كه متعهد به تدريس رياضي و يا علوم دبيرستاني در مدارس امريكا هستند.
اعضاي بنياد، معلمان را در زمينه‌هاي شغلي و مالي در تمام طول پنج‌سال برنامه‌هاي آماده‌سازي براي تدريس و سال‌هاي آغازين تدريس حمايت مي‌كنند.
براي مشاهده‌ي از اين خبر مي‌توانيد به‌سايت به‌نشاني ذيل مراجعه فرماييد:
http://www.kstf.org/teaching_fellowships/

 

معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور: محققان كشورمان در استفاده از مزاياي يافته‌هاي علمي از استحقاق بالاتري برخوردارند
02/11/1385
اساسنامه‌ي پيشنهادي «صندوق‌ حمايت از پژوهشگران كشور» در حوزه‌ي معاون اول وقت رئيس‌جمهور، دبيرخانه‌ي شوراي‌عالي پژوهش‌هاي علمي كشور با هدف حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران تهيه و در نامه‌اي به دبيرخانه‌ي شوراي انقلاب فرهنگي ارسال شد و سرانجام در هفتم مرداد سال 1382 به‌تصويب رسيد.
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر نصرت‌الله ضرغام» معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور هدف از تأسيس اين صندوق را ارائه‌ي كمك‌ها و خدمات حمايتي مادي و معنوي به پژوهشگران ايراني اعم از حقيقي و حقوقي در داخل و يا خارج كشور ( با اولويت پژوهشگران داخلي ) براي شكوفايي امور تحقيقاتي در راستاي توليد علم و فناوري و بهره‌مند شدن مردم از نتايج آن‌ها عنوان كرد.
وي اظهار داشت: «در دنياي كنوني توسعه‌ي پايدار و پيشرفت هر كشور و نيز رفاه هر ملتي مرهون كشف، پرورش، حفظ، نگهداري نخبگان و سرمايه‌هاي علمي و فرهنگي، هنري آن كشور است».
«ضرغام» افزود: «نخبگان، علما، پژوهشگران و هنرمندان مي‌توانند موجبات توسعه‌ي علمي و فناوري، توسعه‌ي متوازن و پايدار و همه‌جانبه و هم‌چنين ترقي و تعالي كشور را فراهم سازند. بنابراين كشف، شناسايي، برقراري ارتباط و حمايت از اين قشر نخبه، تقويت انگيزه، جلب مشاركت و همكاري‌هاي آنان در زمينه‌هاي گوناگون در راستاي توليد علم و توسعه‌ي علمي و فناوري كشور از اولويت‌هاي ويژه‌ي كشورهاي موفق و ايران است. به‌همين منظور صندوق حمايت از پژوهشگران كشور با هدف حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران در سال 82 تصويب شد».
رئيس پيشين دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين‌كه اين صندوق داراي شخصيت حقوقي مستقل است گفت: «اعضاي كميته‌ي علمي صندوق نيز از بين نخبگان جامع‌الشرايط علمي كشور داراي آثار و شرح علمي در معيار استاندارد بين‌المللي و داراي سوابق درخشان علمي و اجرايي، آشنا با علوم و فنون روز جهان، آشنا با نيازهاي علمي، پژوهشي و فناوري كشور، توسط اعضاي هيأت امنا انتخاب و با حكم رئيس هيأت امناي صندوق به‌مدت چهار‌سال منصوب مي‌شوند».
«ضرغام» افزود: «كميته‌هاي تخصصي نيز مجموعه‌هاي مشورتي و تخصصي در حوزه‌ي مديريت ارزيابي طرح‌هاي صندوق بوده كه اعضاي آن از ميان متخصصان و كارشناسان علمي و اجرايي آشنا با علوم و فنون روز جهان، توسط كميته‌ي علمي صندوق انتخاب و با حكم رئيس‌ صندوق به‌مدت دو سال منصوب مي‌شوند. رياست هر كميته‌ي تخصصي برحسب زمينه‌ي فعاليت برعهده‌ي يكي از اعضاي كميته‌ي علمي صندوق مي‌باشد. كميته‌هاي تخصصي صندوق نيز عبارتند از: فني و مهندسي، علوم پزشكي و دامپزشكي، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم زيستي، علوم و علوم انساني، علوم انساني و هنر و ميان‌گروهي».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور درباره‌ي رسالت صندوق گفت: «حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران ايراني در داخل و خارج كشور، كمك به اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي، تجاري‌سازي نتايج پژوهشي محققان، كرسي پژوهشي، گرنت، كمك به ثبت اختراعات پژوهشگران در داخل و خارج از كشور، ثبت ايده‌ها و طرح‌ها، كمك براي به‌ثمر رساندن نواوري‌ها و خلاقيت‌هاي منجر به توليد، حمايت از ايجاد و توسعه‌ي زيرساخت‌هاي پژوهشي و ديگر فعاليت‌هاي حمايتي است».
وي تصريح كرد: «ذكر اين نكته لازم است كه از نتايج و اطلاعات يافته‌هاي علمي در اين مقاله‌ها - كه نتيجه‌ي پژوهش‌هاي كاربردي است - كشورهاي ديگر بيش از ما بهره مي‌گيرند در حالي كه محققان كشورمان در استفاده از مزاياي يافته‌هاي علمي از استحقاق بالاتري برخوردارند. بدين‌منظور بايد قبل از چاپ مقاله‌ها و افشاي اطلاعات آن‌ها، قدم‌هايي در جهت ثبت اختراعات و يافته‌هاي علمي محققان به‌عمل آيد كه متأسفانه در كشور صاحب تجربه‌ي كمي در اين زمينه هستيم».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور ياداور شد: «در سال جاري مبلغ 6 ميليارد و 600 ميليارد ريال به اين منظور پيش‌بيني شده ضمن اين‌كه صندوق‌ با استفاده از اساتيد صاحب‌نظر در حقوق IP، راهنمايي‌هاي لازم را به اساتيد و پژوهشگران به‌عمل مي‌آورد».
وي از ديگر فعاليت‌هاي حمايتي صندوق به كمك به برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و همايش‌ها، كمك به شركت پژوهشگران در كنفرانس‌هاي علمي و كارگاه‌هاي آموزشي داخلي و خارجي، كمك به اتمام پروژه‌هاي تحقيقاتي نيمه‌تمام، كمك به حل مشكلات مالي پژوهشگران و اهداي جوايز به پژوهشگران نمونه اشاره كرد.
«ضرغام» با اشاره به سايت صندوق و حركت به‌سمت دولت الكترونيك عنوان كرد: «سايت صندوق علاوه بر انجام وظيفه اطلاع‌رساني در مورد اهداف، آيين‌نامه‌ها، ضوابط و مقررات، پروژه‌هاي مصوب و خاتمه‌يافته و ساير اقدام‌هاي صندوق، به‌عنوان وسيله‌ي ارتباطي سريع و دقيق بين صندوق، پژوهشگران، داوران و ناظران عمل مي‌كند. هم‌اكنون پژوهشگران مي‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز با مراجعه به سايت نسبت به تكميل و ارسال طرح يا ايده‌ي پژوهشي اقدام كنند».
وي افزود: «هر پژوهشگر ايراني در هر كجاي دنيا با يك ارتباط معمولي اينترنتي قادر خواهد بود از تسهيلات صندوق سود ببرد. در طول مراحل ارزيابي نيز پژوهشگر با پست الكترونيك و پيام كوتاه (SMS) از وضعيت طرح خود آگاه مي‌شود».
معاون صندوق حمايت از پژوهشگران كشور اظهار داشت: «صندوق توانسته است ارتباط خود را با داوران طرح‌ها كاملاً اينترنتي كند تا بدون محدوديتي صرف‌نظر از محل جغرافيايي فرد از ايران و اقصا نقاط جهان نسبت به انتخاب داور اقدام كند. ارتباط بين صندوق و داوران نيز با استفاده از پست الكترونيك و پيام كوتاه صورت مي‌پذيرد و طرح‌ها با پست الكترونيك براي داوران ارسال شده و اين نكته با پيام كوتاه نيز به اطلاع ايشان مي‌رسد. داوران هم با مراجعه به سايت صندوق مي‌توانند نتايج داوري خود را ارسال نمايند».
وي عنوان كرد: «استفاده از فناوري اينترنت در صندوق باعث سرعت، دقت، شفافيت و سهولت در امور شده و ضمن اين‌كه زمان ارزيابي طرح‌ها را با حذف سيستم پست به‌حداقل رسانده است».
ضرغام گفت: «صندوق حمايت از پژوهشگران به‌عنوان نهادي پيشرو در حمايت از پژوهش و پژوهشگران كشور وظيفه خود مي‌داند تا همگام با فناوري روز دنيا به خدمات‌رساني به پژوهشگران و اعتلاي پژوهش در كشور اقدام نمايد».

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 39    بازديد امروز: 1    كل بازديدها: 98181
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما