<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] صفحه بعد>>
                   

هفته‌ي پژوهش امسال از 25 تا 29 دي 1385 با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصميم‌گيري نكنيم» برپا مي‌شود
23/10/1385
دبير ستاد هفته‌ي پژوهش، از برپايي مراسم هفته‌ي پژوهش با حضور جمعي از مقام‌هاي مسؤول و پژوهشگران كشور از روز دوشنبه 25 دي 1385 در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏، «دكتر سيد اميد فاطمي» با اعلام اين خبر افزود: هفته‌ي پژوهش امسال از 25 تا 29 دي 1385 با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصميم‌گيري نكنيم» برپا مي‌شود.
وي گفت: ‌هفته‌ي پژوهش آذر هر سال برپا مي‌شد كه امسال به‌دليل تقارن اين ايام با انتخابات خبرگان رهبري و شوراها و براساس تصميم كميسيون دايمي شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري تاريخ آن به 25 تا 29 دي 1385 موكول شد.
«فاطمي» با اشاره به اين‌كه اين مراسم در سه سطح «ملي»، «استاني» و «دانشگاهي» برپا مي‌شود، تصريح كرد: يكي از سياست‌هاي اصلي هفته‌ي پژوهش امسال، ‌خارج شدن از بحث «فردگرايي» در پژوهش است.
وي ياداور شد: برپايي جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور، ‌نمايشگاه ارائه‌ي فعاليت‌هاي پژوهشي و فناوري، فن بازار ملي، برپايي نمايشگاه كتب تخصصي و نيز برپايي كارگاه‌ها، سمينارها و نشست‌ها برنامه‌هاي مهم هفته‌ي پژوهش امسال را تشكيل مي‌دهد.
دبير ستاد هفته‌ي پژوهش ‌با اشاره به شكل‌گيري شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري اضافه كرد: ظرفيت‌سازي در پژوهش و توسعه‌ي علومي كه احتياج به تبادل‌نظر دارد بحث بودجه‌ريزي، سند توسعه‌ي پژوهش و فناوري، سيستم مديريت اطلاعات پژوهش و فناوري و ... امسال بيش‌تر مورد تأكيد قرار مي‌گيرد.
وي با تبريك به مناسبت ابلاغ «سند پژوهش و فناوري كشور» - كه چندي پيش توسط رياست جمهوري ابلاغ شده - برپايي مراسم ويژه‌ي هفته‌ي پژوهش را گامي اساسي در راه تحقق اين سند نام برد.
«دكتر فاطمي» گفت: جشنواره‌ي پژوهش و فناوري - كه امسال هم‌زمان با نخستين روز هفته‌ي پژوهش روز دوشنبه 25 دي 1385 در تهران آغاز به‌كار مي‌كند - در سال‌هاي گذشته با عنوان جشنواره‌ي پژوهشگران برگزيده مطرح بود كه از امسال با عنوان «جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور» مطرح شده است.

متن كامل خبر

 

حداقل يك تا 4 درصد اعتبارات هزينه‌اي دستگاه‌ها بايد به پژوهش اختصاص يابد
23/10/1385
هيأت وزيران روز جمعه 22 دي 1385 به رياست «دكتر محمود احمدي‌نژاد» رئيس‌جمهور اختصاص حداقل يك تا 4 درصد اعتبارات هزينه‌اي دستگاه‌ها به پژوهش را تصويب كرد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هيأت وزيران در سه جلسه‌ي صبح، بعد از ظهر و شب، بررسي لايحه‌ي بودجه‌ي 86 كل كشور را ادامه داد و احكام ديگري از آن را نيز به تصويب رساند.
براساس مصوبه‌هاي اين روز به‌منظور حمايت بيش‌تر از فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي مقرر شد در سال 86 همه‌ي دستگاه‌هاي اجرايي مكلف به هزينه‌ي حداقل يك تا 4 درصد اعتبارهاي هزينه‌اي خود در امور «پژوهشي و تحقيقات و فن‌اوري» باشند و فهرست كامل فعاليت‌هاي پژوهشي و توسعه‌ي علمي و فناوري در دست انجام خود را به شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كند.

متن كامل خبر

 

هم‌زمان با آغاز هفته‌ي پژوهش، هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور 25 دي 1385 در تهران آغاز به‌كار مي‌كند
20/10/1385
«هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور» هم‌زمان با آغاز هفته‌ي پژوهش از روز دوشنبه 25 دي 1385 در محل «سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي» آغاز مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر بهزاد سلطاني» دبير اين جشنواره از حضور معاون اول رياست جمهوري، وزير علوم، تحقيقات و فناوري و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين جشنواره خبر داد و گفت: تقدير از برترين‌هاي حوزه‌ي پژوهش و فناوري و نيز معرفي برگزيدگان جشنواره در حوزه‌ي پژوهشگران برتر و مديران پژوهشي و سازمان‌هاي پژوهشي برتر از عمده محورهاي هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور است.
وي افزود: اين جشنواره در سال‌هاي گذشته با عنوان «جشنواره‌ي پژوهشگران برگزيده» مطرح بود كه از امسال با عنوان «جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور» برگزار مي‌شود.
«دكتر سلطاني» تصريح كرد: تا سال گذشته در اين ايام تنها از پژوهشگران برتر تقدير مي‌شد اما از آن‌جايي كه عوامل مؤثر ديگري نيز بر امر پژوهش تأثيرگذارند كه تاكنون مورد توجه و تقدير واقع نمي‌شده‌اند امسال به «مجموعه عوامل دخيل در امر پژوهش» توجه شده است.
وي گفت: اين جشنواره امسال حول چهار محور ذيل برپا مي‌شود:
- پژوهشگران برگزيده
- دستگاه‌هاي اجرايي و نهادها، قطب‌ها و انجمن‌هاي علمي در دانشگاه‌هاي مختلف
- فعاليت‌هاي پژوهشي برتر
- بخش مديران برتر پژوهش.
به‌گفته‌ي «دكتر سلطاني»، در بخش پژوهشگران برگزيده، دستگاه‌هاي اجرايي و نهادها، هر يك به معرفي حداكثر سه پژوهشگر برگزيده خواهند پرداخت.
وي اضافه كرد: در بخش ويژه، پژوهشگراني داريم كه در سطح جهاني به موفقيت دست يافته‌اند.
«دكتر سلطاني» «تقدير از مراكز تحقيقاتي برتر» شامل: انواع مراكز پژوهشي برتر مستقل، مراكز پژوهشي برتر در واحد‌هاي دانشگاهي، مراكز پژوهش برتر دستگاه‌هاي اجرايي، معاونت پژوهشي دانشگاه‌ها و انجمن‌هاي علمي را به‌عنوان ديگر برنامه‌هاي اين هفته در بخش پژوهشگران برتر نام برد.
وي معرفي قطب‌هاي علمي برتر در دانشگاه‌ها و شركت‌هاي فناور برتر مستقر در مراكز رشد را از ديگر برنامه‌هاي جشنواره برشمرد.
دبير هفتمين جشنواره‌ي پژوهش و فناوري كشور از معرفي نشريه‌هاي علمي برتر و نشريات علمي، ترويجي برتر - كه در جشنواره‌هايي مانند: خوارزمي به آن‌ها پرداخته نمي‌شود – به‌عنوان ديگر محورهاي جشنواره پژوهش و فناوري ياد كرد.
«دكتر سلطاني» مديران پژوهشي را يكي از اركان پژوهش در كشور برشمرد كه مي‌بايست در نظام كلان پژوهش كشور به آنان توجه كرد و با توجه به اين رويكرد در جشنواره‌ي پژوهش از اين افراد نيز تقدير خواهد شد.
گفتني است آيين‌هاي بزرگداشت هفته پژوهش امسال - كه به‌دليل هم‌زماني با انتخابات شوراها و خبرگان، زمان آن تغيير يافت - 25 تا 29 دي 1385 در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي برپا مي‌شود.

 

سخنگوي دولت خبر داد: معاون علمي رئيس‌جمهور به‌زودي معرفي مي‌شود
19/10/1385
تشكيل معاونت علمي رياست‌جمهوري تصويب شده و حكم معاون مربوطه به‌زودي صادر مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر غلامحسين الهام» سخنگوي دولت با بيان اين مطلب درباره‌ي حيطه‌ي فعاليت معاون علمي رئيس‌جمهور - كه رئيس «بنياد ملي نخبگان» نيز خواهد بود - گفت: علاوه بر «بنياد نخبگان»، تمام حوزه‌هاي علمي و فناوري مربوط به رياست‌جمهوري نيز در اين معاونت متمركز خواهد شد.
گفتني است براساس مصوبه‌ي ايجاد معاونت علمي رئيس‌جمهور - كه در پانصد و نود و سومين جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به‌تصويب رسيده و از سوي رئيس‌جمهور و رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ شده است - اساس‌نامه‌ي بنياد ملي نخبگان اصلاح و با تكميل مواد 5 و 8 آن، رئيس بنياد از اين پس به‌عنوان معاون رئيس‌جمهور در امور علمي فعاليت خواهد كرد.
بنياد داراي شخصيت حقوقي مستقل است و به‌صورت مؤسسه‌ي دولتي و منحصراً براساس مقررات اين اساس‌نامه تحت‌نظر رئيس‌جمهور اداره مي‌شود.
«دكتر پرويز داودي» معاون اول رئيس‌جمهور نيز در مراسم تقدير از برگزيدگان هشتمين جشنواره جوان خوارزمي با اعلام ايجاد معاونت جديد رئيس‌جمهور گفته بود، معاونت خاص مسائل علمي شامل نواوري‌ها وفناوري‌ها با هدف حمايت بيش‌تر از پژوهشگران، نواوران و نخبگان در رياست‌جمهوري شكل مي‌گيرد تا با امكاناتي كه رئيس‌جمهوري در اختيار دارد حمايت بيش‌تري از محققان انجام شود.

متن كامل خبر

 

به‌همت پژوهشگران ايراني، روش بهينه‌ي شناسايي بلادرنگ چهره‌ي افراد طراحي شد
11/10/1385
يك دانشجوي دوره دكتري دانشگاه تربيت مدرس موفق به ارائه‌ي يك مدل بهينه‌ي يك‌بعدي براي «بررسي بلادرنگ هويت افراد» با استفاده از طرح شناسايي چهره با «مدل مخفي ماركف» شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «شقايق نادري» اظهار داشت: طرح شناسايي چهره با مدل مخفي ماركف (HMM) يك سيستم شناسايي چهره است كه به‌وسيله‌ي يك مدل رياضي آماري طراحي و ساخته شده و از آن‌جايي كه در حال حاضر در كشورهاي صنعتي استفاده از «كارت‌هاي شناسايي» و «رمز عبور» به‌دليل «گم شدن» يا «فراموش شدن» منسوخ شده است لازم دانستيم كه اين طرح را در كشور اجرا كنيم.
وي افزود: در ميان سيستم‌هاي بيومتريك، شناسايي هويت مثل: «اثر انگشت»، «‌چهره»، «عنبيه» و ... كه تا به حال در كشورهاي صنعتي و پيشرفته اجرا شده است بعد از اثر انگشت، ‌چهره بيش‌ترين استفاده را در سطح دنيا دارد.
در اين طرح پس از انجام يك بررسي و جمع‌بندي از سيستم‌هاي شناسايي چهره و از ميان روش‌هاي هندسي، الگوبرداري از چهره و روش‌هاي انعطاف‌پذيرتر، «مدل ماركف» را به‌دليل انعطاف‌پذيري بيش‌تر و خطاي كم‌تر انتخاب و پياده‌سازي كرديم.
برگزيده‌ي رتبه‌ي سوم پژوهش‌هاي كاربردي هشتمين جشنواره‌ي جوان خوارزمي در ادامه خاطر نشان كرد: روش‌هاي رياضي آماري يك‌بعدي مبتني بر مدل مخفي ماركف در «شناسايي گفتار» - كه داده‌ها به‌صورت يك‌بعدي هستند - بسيار موفقيت‌اميز بوده‌اند. هم‌چنين شناسايي چهره به‌دليل دو بعدي بودن تصاوير، روش‌هاي دوبعدي مدل مخفي ماركف (HMM) نتايج بهتري را نسبت به روش‌هاي يك‌بعدي ارائه دادند.
با اين وجود، مدل‌هاي دوبعدي مخفي ماركف در كاربردهاي بلادرنگ شناسايي چهره به‌دليل پيچيدگي محاسباتي بالا چندان مناسب نمي‌باشد.
وي تصريح كرد: در اين پژوهش يك مدل بهينه شده‌ي مدل مخفي ماركف يك‌بعدي براي بررسي هويت افراد با استفاده از چهره به‌صورت بلادرنگ ارائه شده و با ساير روش‌هاي مبتني بر مدل مخفي ماركف مقايسه شده و همواره اهداف «افزايش دقت» و «كاهش خطاي مدل»، «كاهش پيچيدگي و زمان محاسبات» مدنظر قرار گرفته است و براي مقايسه‌ي روش پيشنهادي با ساير روش‌هاي مبتني بر مدل مخفي ماركف از پايگاه تصويري استاندارد ORL استفاده شده كه نرخ شناسايي بيش از 96 درصد يعني نتيجه‌اي قابل رقابت با نتايج حاصل از مدل‌هاي دوبعدي مخفي ماركف را به‌دست آورده است.
«نادري» در رابطه با اين نتيجه اذعان داشت: اين بهبود محسوس در نتيجه‌ي جايگزيني «الگوريتم بام، ولچ» با «الگوريتم خوشه‌بندي»، «افزودن معيار S به الگوريتم خوشه‌بندي» و «انتخاب هوشمند تصاوير آموزشي» حاصل شده و روش پيشنهادي در عين داشتن پيچيدگي محاسباتي كم‌تر، كارايي بهتري را در مقايسه با ديگر روش‌هاي مبتني بر مدل مخفي ماركف ارائه مي‌دهد.
اين پژوهشگر برتر جشنواره‌ي خوارزمي در پايان گفت: ‌در اين پژوهش، پنج‌تصوير از هر فرد براي آموزش مدل مدل مخفي ماركف آن فرد به‌كار برده مي‌شود؛ سپس در مرحله‌ي آزمايش با مقايسه‌ي تصوير فرد با فرد ادعا شده، صحت يا عدم صحت ادعاي فرد را مشخص مي‌نمايد.
اين طرح در حال حاضر در مرحله‌ي آزمايشگاهي به‌سر مي‌برد و براي ورود به مرحله‌ي بعد نياز به پشتيباني مادي و معنوي دارد.

متن كامل خبر

 

هم‌زمان با اهداي نهمين جايزه‌ي «ترويج علم ايران»، معلمان خلاق و ترويج‌گر علم در مناطق محروم كشور 27 دي 1385 معرفي و تقدير مي‌شوند
06/10/1385
مراسم اعطاي نهمين جايزه‌ي ترويج علم ايران، عصر روز چهارشنبه 27 دي 1385 در تالار همايش‌هاي پارك علم و فناوري دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر عباس حري» رئيس «انجمن ترويج علم» با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: در اين مراسم ضمن اعطاي جايزه‌ي ترويج علم به مروج برگزيده‌ي سال كشور از كوشش‌هاي حداكثر چهار نفر ديگر از مروجان علم نيز با اعطاي هدايايي تقدير مي‌شود.
وي هدف از اعطاي جايزه‌ي ترويج علم را «قدرداني از مروجان علم»، «تشويق عموم به فعاليت و زمينه‌سازي براي ارتقاي بينش و تفكر علمي در جامعه» عنوان و خاطرنشان كرد: جايزه‌ي سالانه ترويج علم ايران از سال 1377 با هدف معرفي و تجليل از شخصيت‌هايي كه در سطح كشور براي همگاني كردن علم، گسترش انديشه و فرهنگ علمي و كاربرد علم در سطوح مختلف زندگي اجتماعي فعاليت كرده‌اند، اهدا مي‌شود.
«مهندس طاهره رستگار» عضو هيأت مديره‌ي انجمن نيز اظهار داشت: انجمن ترويج علم ايران براي نخستين بار و هم‌زمان با مراسم اهداي نهمين جايزه‌ي ترويج علم ايران، بخش ويژه‌اي را به «تجليل از معلمان خلاق و ترويج‌گر علم در مناطق محروم كشور» اختصاص داده است.
وي با بيان اين‌كه قدرداني انجمن‌هاي غيردولتي از معلماني كه خارج از وظيفه‌ي خود در جهت ترويج علم گام برمي‌دارند در بسياري از كشورها امري كاملاً مرسوم است خاطرنشان كرد: در اولين دوره‌ي تقدير از معلمان مروج علم در مناطق محروم از سه نفر از معلماني كه در مناطق محروم و دورافتاده - نه در مراكز و شهرستان‌هاي بزرگ استان‌هاي مختلف كشور - در جهت ترويج علم گام برمي‌دارند با اعطاي جايزه و لوح تقدير قدرداني مي‌شود.
بنابراين گزارش، «دكتر ناهيد بني‌هاروني» دبير انجمن ترويج علم ايران نيز در جمع خبرنگاران درباره‌ي روند برگزاري نهمين دوره‌ي جايزه‌ي ترويج علم ايران اظهار داشت: انجمن ترويج علم ايران از حدود چهارماه پيش از تمام اشخاص حقيقي و حقوقي (اعم از نهادهاي دولتي و غيردولتي) دعوت كرده كه خود يا ديگر نامزدهاي موردنظر خويش را از ميان آموزشگران، سياستگذاران، طراحان، برنامه‌ريزان، سرمايه‌گذاران در ترويج علم و نهادهاي فعال در زمينه‌هايي كه ماهيت «ترويج علم» دارند به دبيرخانه‌ي انجمن معرفي كنند كه تاكنون بيش از 55 نامزد به دبيرخانه معرفي شده‌اند.
برنده‌ي جايزه ترويج علم سال 1385 و مروجان قابل تقدير، طي دو هفته‌ي آينده از سوي داوران معرفي خواهند شد.
وي خاطرنشان كرد: اين تعداد نامزدها، غير از نامزدهايي هستند كه در بخش معلمان خلاق و ترويج‌گر علم در مناطق محروم كشور معرفي شده‌اند.
دبير انجمن ترويج علم ايران در پايان با اشاره به اهميت ترويج علم در اعتلاي سطح علمي و فرهنگي جامعه توجه بيش از پيش مسؤولان و رسانه‌ها به اين بخش و حمايت از اشاعه‌ي فعاليت‌هاي ترويج علم در كشور را خواستار شد.

متن كامل خبر

 

دوره‌ي آموزشي باشگاه دانش‌پژوهان جوان ويژه‌ي اعضاي تيم‌هاي ملي المپيادها آغاز شد
03/10/1385
اعضاي تيم‌هاي المپياد علمي کشور از روز يكشنبه سوم دي 1385 دوره‌ي آموزشي ويژه‌ي خود را زير نظر کميته‌هاي علمي در باشگاه دانش پژوهان جوان آغاز کردند.
به‌گزارش روابط عمومي باشگاه، دانش‌پژوهان در اين دوره ضمن آشنايي با مباحث مختلف به‌صورت مستمر مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند و نهايتاً اواخر بهار 1386 تيم‌هاي اعزامي جمهوري اسلامي ايران به المپيادهاي علمي جهاني از ميان اين عزيزان انتخاب خواهد شد.

متن كامل خبر

 

توسط روابط عمومي باشگاه پژوهشگران جوان، شرايط و چگونگي شرکت در آزمون مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي سال 1385 اعلام شد
03/10/1385
شرايط و چگونگي شرکت در آزمون مرحله‌ي اول المپيادهاي علمي سال 1385 طي بخشنامه‌اي از طرف باشگاه دانش پژوهان جوان به سازمان آموزش و پرورش استان‌هاي کشور اعلام شد.
به‌گزارش روابط عمومي باشگاه دانش‌پژوهان جوان، دانش‌اموزان واجد شرايط و علاقه‌مند به شرکت در اين آزمون‌ها مي‌توانند در مهلت مقرر (11 تا 22 دي 1385) براي ثبت‌نام به مسؤول ثبت‌نام واحد آموزشي خود مراجعه كنند.

متن كامل خبر

 

مركز پژوهشي ابرساختارهاي جبري و رياضيات فازي در دانشگاه مازندران تأسيس شد
02/10/1385
«مركز پژوهشي ابرساختارهاي جبري و رياضيات فازي» به‌همت گروه رياضي دانشكده‌ي علوم پايه‌ي دانشگاه مازندران تأسيس شد.
به‌گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «دكتر رضا عامري» عضو هيأت علمي گروه رياضي و رئيس مركز ابرساختارهاي جبري و رياضيات فازي دانشگاه مازندران هدف از ايجاد اين مراكز را فراهم كردن زمينه‌ي انجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي و شكوفايي استعدادهاي دانشجويان و هم‌چنين ارتقاي سطح پژوهشي استادان به‌ويژه واحدهاي پژوهشي - كه داراي پشتوانه‌ي اعضاي هيأت علمي قوي و امكانات پشتيباني مناسب باشند - عنوان كرد.
«دكتر عامري» افزود: در سال 1965 «دكتر عسگر لطفي‌زاده» براي اولين بار در جهان «نظريه‌ي‌ سيستم‌هاي فازي» را معرفي كرد و در فضايي كه دانشمندان به‌دنبال روش‌هاي رياضي براي شكست دادن مسائل دشوارتر بودند نظريه‌ي فازي به‌گونه‌اي ديگر از مدل‌سازي اقدام كرد.
وي خاطر نشان كرد: تأسيس مراكز علمي و تحقيقاتي ضمن نهادينه كردن پژوهش، ارتقاي سطح دانش و توليد علم را به‌دنبال دارد و موجب همگامي پژوهش با فعاليت‌هاي آموزشي خواهد شد.
«دكتر عامري» برگزاري سمينار، كارگاه آموزشي و ميزگردهاي علمي، جمع‌اوري منابع علمي به‌صورت كتاب، نرم‌افزار و مقاله‌هاي علمي در زمينه‌ي «ابرساختارهاي جبري و رياضيات فازي»، «معرفي فعاليت‌هاي تحقيقاتي محققان داخل و خارج» در زمينه‌هاي مرتبط در مقاطع مختلف تحصيلي را از جمله برنامه‌هاي اين مركز دانست.
گفتني است منطق فازي برخلاف منطق كلاسيك‌ - كه هر چيزي را براساس يك سيستم دوتايي نشان مي‌دهد - درستي هر چيزي را با يك عدد - كه مقدار آن بين صفر و يك است - نشان مي‌دهد و اين منطق مي‌تواند پايه‌ي ريزبنياني براي فناوري جديد باشد كه تاكنون هم دستاوردهاي فراواني داشته است كه از مصاديق آن مي‌توان به استفاده از اين منطق براي ساخت «كنترل‌كننده‌هاي لوازم خانگي» از قبيل: ماشين لباسشويي به‌منظور تشخيص حداكثر ظرفيت ماشين، مقدار شوينده، تنظيم چرخ‌هاي شوينده و هم‌چنين در صنعت خودروسازي براي طراحي موتور و سيستم ترمز «اي بي اس»‌ (ABS) اشاره كرد.

متن كامل خبر

 

اثبات انگاره‌ی پوانکاره، مهمترین پیشرفت علمی سال 2006
02/10/1385
نشریه‌ی Science اثبات انگاره‌ی پوانکاره ( Poincare conjecture ) را به عنوان مهمترین پیشرفت علمی سال 2006 میلادی معرفی کرد. این انگاره می‌گوید که هر منیفُلد سه بُعدی کراندارِ بدون سوراخ از لحاظ توپولوژیک با کره‌ی سه بُعدی یکریخت است. هانری پوانکاره ( Henri Poincare 1854-1912 ) این گزاره را در سال 1904 حدس زد ولی تا سال‌ها کسی موفق به اثبات آن نشد. گریگوری پرلمان (Grigori Perelman ) در سال‌های 2002 و 2003 دو مقاله برای ArXiv ارسال کرد که در آن‌ها ادعا کرد که موفق به حل انگاره‌ی ترستن (Thurston Geometrization conjecture ) ، که صورت تعمیم یافته‌ای از انگاره‌ی پوانکاره است، شده است. در تابستان امسال پرلمان موفق به دریافت جایزه‌ی فیلدز گردید که البته از دریافت آن خودداری کرد.

متن كامل خبر

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 142    بازديد امروز: 3    كل بازديدها: 98217
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما