<<صفحه قبل  [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
                   

مساله‌ 40 ساله ریاضی حل شد
10/10/1384






یک پروفسور 47ساله در شهر کانزاس موفق شد یک مساله ریاضی را که دیگر همکارانش بیش از چهل سال بر روی آن کار کرده بودند را حل کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مجله Science، فرضیه حل شده به koto conjecture مشهور است و به مناسبت این موفقیت این پروفسور به کنگره ریاضیدانان که در سال 2006 در شهر مادرید برگزار می‌شود دعوت شده است.
به گفته دانشمندان کلمبیایی این رخداد یک موفقیت بزرگ برای تمام ریاضیدانان است.
این مساله که نهایتا در سال 2000 حل شد در سال 1953 مطرح شده بود و هشت سال بعد توسط دانشمندی به نام kato تحت بررسی قرار گرفت و در نتیجه ابن فرضیه به نام این دانشمند نام‌گذاری شد.
لازم به ذکر است که این مساله برای تئوری موج‌هایی که در بین رسانه‌های مختلف مثل موج‌های متزلزل که در بین انواع مختلف صخره‌ها حرکت می‌کند استفاده می‌شود.
همچنین حل این مساله این امکان را برای ریاضیدانان ایجاد می‌کند تا بهتر بتوانند رفتارهای حرکت موج‌ها در میان رسانه‌ها را توجیه کند.




 

مدال‌های اينشتين ، گشتم نبود نگرد نيست!
27/09/1384
تاكنون در بخش اخبار وب‌سايت المپياد در مورد اخبار نادرست يا تحريف شده در زمينه‌ی روبوكاپ يا ساير اخبار علمی توضيحات لازم را داده‌ايم. چند شب پيش نيز اخباری به كرات در ساير بخش های خبری سيما در مورد حل معمای بيست ساله توسط جوان ايرانی‌ پخش گرديد. ادعای عجيبی بود و ما را بر آن داشت در مورد صحت و سقم خبر جست و جو كنيم . متاسفانه نه اينشتين معمايی تحت عنوان « مدال‌های اتمی » مطرح نموده و نه از مراكز علمی كه اين نتايج را تاييد كرده‌اند خبری بود. منتظر مانديم تا شايد صدا و سيما خود اين خبر را تكذيب كند كه متاسفانه نه در بخش‌های‌ خبری‌ و نه در وب‌سايت اين سازمان خبری از تكذيب اين خبر نبود. در مورد اين خبر مقاله‌ای به قلم آقای احمد شريعتی‌ استاد فيزيك دانشگاه الزهرا در روزنامه شرق شماره 652 چاپ گرديده كه خواندن آن شما را بيشتر با اين مساله آشنا می‌سازد. برای خواندن اين مقاله به آدرس زير مراجعه فرماييد:

http://www.sharghnewspaper.com/840926/html/scienc.htm

همچنين سه مقاله در روزنامه همشهرِی به آدرس زير چاپ گرديده است:

http://www.hamshahri.org/hamnews/1384/840923/news/informatic.htm

 

سالروز درگذشت ابوریحان بیرونی
22/09/1384
امروز 22 آذر برابر است با سالروز درگذشت ریاضی‌دان شهیر ایرانی ،‌ ابوریحان بیرونی.

ابوریحان شخصیتی كم‌نظیر و ماندگار است كه جهان از قرن 19 به بعد او را شناخت. ابوریحان مردی است كه به اكثر علوم زمان خود احاطه داشته است. او از اولین كسانی است كه به پیداكردن وزن مخصوص بسیاری از اجسام مبادرت ورزید و آن‌چنان وزن مخصوص این اجسام را دقیق محاسبه كرده كه اختلاف آنها با وزن مخصوصهایی كه دانشمندان قرون اخیر با توجه به تمام وسایل جدید خود تهیه كرده‌اند بسیار ناچیز است. ابوریحان در طول عمر خود به شهرهای مختلفی سفر می‌كرد و به اندازه‌گیری طول و عرض جغرافیایی آن شهرها می‌پرداخت و سپس موقعیت هر شهر را روی یك كره مشخص می‌‌كرد و پس از سالها توانست آن نقاط را روی یك نقشه مسطح پیاده كند و این مقدمه علم كارتوگرافی بود كه این‌كار با ابوریحان شروع شد.
بیرونی تقریبا به تمام علوم زمان خود مسلط بود و همین طور در تمام شاخه‌های ریاضیات آن زمان دستی داشت. وی در جبر ، مثلثات ،‌ هندسه و نگاشت گنج‌نگاشتی ، مجموع سری‌ها ، آنالیز تركیبی ، روش‌های حل معادلات جبری ، مسایل حل‌ناپذیر ریاضی مانند تثلیث زاویه ، قضیه سینوس ها در صفحه ، عددهای گنگ ،‌ مقاطع مخروطی و ... پژوهش‌های فراوان داشت و آثار بزرگی از خود به جا گذاشت.

ابوریحان در طول 72 سال زندگی خود حدود 143 كتاب نوشت (كه از مهمترین كتابهای وی می‌توان به التفهیم، آثارالباقیه، قانون مسعودی، و تحقیق ماللهند و … اشاره كرد) این تعداد، اوراق نوشته شده به وسیله او را به 12 هزار برگ می رساند.
این مرد بزرگ و دانشمند در بامداد پنج‌شنبه سوم ذی‌الحجه سال 362 ه.ق مطابق مهر روز 16 شهریور
ماه 342 یزدگردی و 972 م. در بیرون یعنی حوالی خوارزم دیده به جهان گشود و با تولد او (در شهر بیرون كه امروزه یكی از شهرهای كوچك ازبكستان كنونی است و در شمال شرقی اورگنج و در سمت راست رود جیحون قرار دارد) ایران یكی دیگر از بزرگترین مفاخر جهان را به خود دید.
ابوریحان در طول عمر پربار خود همیشه به‌دنبال كشف حقایق بود و هیچ چیز را در دنیا بر آن ترجیح نمی داد و با اینكه مسلمان بود و به مذهب تشیع اعتقاد داشت ، به ایرانیان علاقه فراوانی نشان می‌داد.
دكتر پرویز شهریاری كه مطالعات زیادی بر تاریخ علم در ایران انجام داده است، درمورد جنبه‌های مختلف این شخصیت توضیح می‌دهد:
زمانی كه در اروپای غربی، جهل قرون وسطایی حكومت می‌كرد و اثری از علم در هیج جای دنیا به‌چشم نمی‌خورد، جز سوسوهایی از علم در هند و چین، دانشمندانی بنام در ایران درخشیدند كه از آن میان، ابوریحان بیرونی شاخص است. ابوریحان یكی از شخصیتهایی است كه به‌عقیده دكتر شهریاری هنوز به‌درستی شناخته نشده است.
ابوریحان در همه زمینه‌ها كار كرده است. ابوریحان اولین كسی بود كه به كرویت زمین اعتقاد داشت. اولین كسی بود كه جز به تجربه هیچ چیز را قبول نداشت. فرانسیس بیكن را كه سرچشمه تجربه می‌دانند، قرنها پس از او مسئله تجربه را مطرح كرد.
از كتابهای اوست «الجماهیر». ابوریحان در این كتاب شرح می‌دهد كه جز با تجربه و مشاهده نباید و نمی‌تواند چیزی را بپذیرد.
ابوریحان عاشق ایران بود. داستانی درباره او نقل است كه وقتی محمود غزنوی بنا بود به ایران لشكر بكشد، مأموران خلیفه نزد او در خوارزم آمدند و پیام دعوت خلیفه را به بغداد به او رساندند. ابوریحان نپذیرفت و گفت: «من در ایران می‌مانم، ولو در بند محمود غزنوی باشم و به بغداد نمی‌آیم.»
مشهور است وقتی ابوریحان در بستر مرگ بوده، مسئله‌ای از كسی می‌پرسد. او می‌گوید: «حالا چه وقت پرسیدن است؟» ابوریحان می‌گوید: «بدانم و بمیرم بهتر است یا ندانم و بمیرم.» آن شخص می‌گوید: «وقتی از خانه ابوریحان بیرون آمدم، هنوز یك كوچه بیشتر نرفته بودم كه صدای شیون بلند شد.»
ابوریحان بیرونی به‌دستور محمود غزنوی به هند رفت. محمود غزنوی به‌دنبال قتل و غارتش بود اما ابوریحان به محفل علمای هند رفت. رهاورد این سفر كتابی شد به‌نام «كتاب‌الهند» شامل تمام گذشته هند، و اگر این كتاب نبود، حتی خود هندیان هم از سابقه هند هیچ اطلاعی نداشتند. این كتاب حاوی مباحث مردم‌شناسی فراوانی هم هست. اما متاسفانه به فارسی ترجمه نشده است.
ابوریحان وقتی در هند بود، زبان سنسكریت را آموخت و بسیاری از كتابهای عربی و نیز كتابهای خودش را به سنسكریت ترجمه كرد. چند كتاب هم از سنسكریت به عربی ترجمه كرد. او چنان عاشق ایران بود كه كتابهایی به زبان فارسی نوشت و این مسئله در آن دوره كه بیشتر كتابها به زبان عربی نوشته می‌شد، عجیب بود. «التفهیم» را ابوریحان اول به فارسی نوشت و بعد به عربی برگرداند.
دكتر پرویز شهریاری در پایان توضیحات خود درمورد ابوریحان می‌گوید: «همزمان با ابوریحان دانشمندانی مثل پورسینا، كوشیار گیلانی و خجندی هم بودند كه همه در ریاضیات و اخترشناسی سرآمد بودند اما از آن میان، ابوریحان مشهورتر است. در آن دوره 600 ساله كه دوران علم ایرانی است، دانشمندان مختلفی داشتیم كه در همه جای دنیا درخشیدند و هیچكس نمی‌توانست با آنها برابری كند اما اگر به تاریخ تمدن ویل دورانت كه در حدود 18 جلد نوشته شده، مراجعه كنید، سهم ایران در تمدن جهان فقط حدود 10 صفحه است. ما باید برای شناساندن تمدن خود بیشتر كار كنیم و حداقل كتابهای دانشمندان خود را به فارسی ترجمه كنیم.»
در برخی تقویمها، امروز 13 شهریور را روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی نوشته‌اند اما طبق محاسبات زنده‌یاد احمد بیرشك كه پژوهشهای زیادی بر گاهشماری انجام داده بود، روز تولد ابوریحان بیرونی مصادف می‌شود با 19 شهریور. ابوریحان بیرونی در سوم ذی‌حجه 362 قمری به‌دنیا آمد كه بنابر محاسبات استاد بیرشك مطابق می‌شود با روز پنجشنبه 19 شهریور 352 خورشیدی.

ابوریحان در طول عمر خود با قناعت زندگی می‌كرد و به تجملات و ظواهر دنیا اهمیتی نمی‌داد و زمانی كه در غروب شب جمعه دوم رجب 440 ه.ق برابر با 1048 م. در غزنه چشم از جهان فروبست، ثروت زیادی را برای خانواده‌اش باقی نگذاشت و ثروت خانواده‌اش همان نام نیك ابوریحان بود كه همیشه برای آنها جاودان ماند.


 

حفاظت شبكه با آشوب در آتن
20/09/1384
یك گروه دانش‌پیشه‌ی اروپایی نشان داده‌اند می‌شود از آشوب برای رمزكردن داده‌ها و فرستادنشان از از طریق یك شبكه‌ی تجارتی تاراپتیكی استفاده كرد. مخابرات آشوبی را قبلا در آزمایشگاه نمایش داده بودند ،‌اما این اولین بار است كه این روش را در یك شبكه‌ی تاری واقعی به كار برده‌اند.

كلاودیو میراسو از دانشگاه ایس بایئارس در اسپانیا ، و همكارانش در در یونان ، فرانسه ،‌ ایتالیا ، اسپانیا ، آلمان و بریتانیا نشان داده اند می‌شود داده‌ها را در یك سیگنال آشوب ناك گذاشت ، به مسافت 120 كیلومتر فرستاد ، و سپس آن را رمز گشایی كرد. این گروه بخشی از پروژه‌ی اُكولت است كه هزینه‌ی آن را اتحادیه‌ی اروپا تامین كرده ،‌و توانست داده‌ها را در شبكه‌ای در آتن با آهنگ 4/2 گیگابیت بر ثانیه منتقل كند.

میراس و همكارانش دو دیود لیزری به كار بردند كه پس خوراند شان غیرخطی بود و در نتیجه خروجی‌شان آشوبناك بود . داده‌ها را در خروجی‌ لیزر وارد كردند. به این ترتیب استراق سمع بسیار دشوار می‌شود. به علاوه سیگنال‌های آشوبی ، چون شامل گستره‌ی وسیعی از بس آمدها هستند ، نسبت به آثار تداخل مقاوم‌اند. در گیرنده ،‌خروجی آشوب‌ناك لیزر دوم ( كه با لیزر اول هم‌زمان است ) را از سیگنال كم می‌كنند تا داده‌های اولیه به دست آید.

به گفته‌ی میراسو ( هم‌آهنگ كننده‌ی این پروژه ) رهیافت آشوبی جذاب است چون با هم تارهای اپتیكی نصب‌شده و هم روش معمول انتقال به اسم چندتایی كردن حوزه‌ی طول‌موج ( WDM ) سازگار است. میراسو می‌گوید : " از نتایج اولیه‌ی ما بر می‌آید كه امنیت بالاست ، اما هنوز نتواسته‌ایم آن را كمی كنیم . كار اصلی‌مان در آینده همین است : تعریف ، آزمایش ، و مدرج كردن امنیتی كه سیستم مان می‌دهد."

 

بخشنامه مرحله اول آزمون المپيادهاي علمي سال 85-84
17/09/1384
روابط عمومي باشگاه دانش پژوهان جوان اعلام كرد : بخشنامه مرحله اول آزمون المپيادهاي علمي سال تحصيلي 85 - 84 به مدارس كشور ارسال شده است . علاقمندان به شركت در اين مسابقات مي توانند جهت آگاهي بيشتر به دفتر دبيرستانهاي كشور مراجعه و از شرايط و نحوه شركت در اين مسابقات مطلع گردند .

 

پروفسور ژامبو در دانشگاه تهران
09/09/1384
پروفسور ژامبو در مراسمی كه در دانشگاه تهران برگزار گرديد به معرفی مركز سمپا پرداخت . در اين مراسم كه به همت دانشكده رياضی دانشگاه تهران و همكاری دانشجويان اين دانشگاه برگزار گرديد ، در ابتدا پروفسور شادمان ، رييس گروه رياضی محض دانشگاه تهران به معرفی و بررسی رياضيات در ايران و دانشگاه تهران پرداختند.
متن سخنان پس از ترجمه نمايش داده خواهند شد.
همچنين ايشان در مركز تحقيقات رياضی و فيزيك نظری سخنرانی خواهند داشت.

 

پروفسور ژامبو در ايران
08/09/1384
پروفسور ميشل ژامبو ( Michel Jambu ) استاد رياضی دانشگاه نيس فرانسه و رييس موسسه‌ی‌ سمپا ( CIMPA ) هم‌اكنون در ايدان به سر می‌برند.
موسسه‌ی سمپا كه عنوان اختصاری مركز بين‌الملی رياضيات محض و كاربردی می‌باشد، در واقع يك انجمن غير دولتی‌ است كه در سال 1978 توسط يونسكو و تعدادی از رياضی‌دانان فرانسوی پايه‌ريزی گشته است و هدف آن ايجاد امكانات لازم برای محققين و رياضی‌دانان كشورهای در حال توسعه می‌باشد. آدرس اين مركز عبارت است از:
http://www.cimpa-icpam.org

 

وب ‌سايت باشگاه دانش پژوهان جوان
03/09/1384
مدتی بود كه امكان دسترسی به وب‌سايت باشگاه دانش‌پژوهان برايمان ايجاد نمی‌شد. ولی خوشبختانه فعاليت اين وب‌سايت از سر گرفته شده و خبر زير كه حاوی نكات مهمی می‌باشد در بخش اخبار باشگاه قرار گرفته است كه ما عينا آن را برايتان نقل می‌كنيم:

« قابل توجه والدين داوطلبان شرکت در المپيادهاي علمي بين المللي »

باشگاه دانش پژوهان جوان " وابسته به وزارت آموزش و پرورش " تنها مرجع مسئول برگزاري و انتخاب تيم هاي ملي المپيادهاي دانش آموزي در کشور مي باشد . اين باشگاه در تهران – بلوار سردار جنگل – تقاطع بزرگراه شهيد همت – خيابان فرزانه غربي مستقر مي باشد و در هيچ نقطه از ايران شعبه يا نمايندگي ندارد .


« ادامه تذكرات : »

نکاتي براي علاقه مندان به المپياد هاي علمي :

از آنجا که دانش آموزان بسياري در سطح کشورعلاقه مند به شرکت در مسابقات المپيادهاي علمي جهاني مي باشند ، افراد و موسسات موجود همواره در تلاش بوده و هستند تا مسير اين حرکت صرفا علمي را که به منظور ارتقاي دانش و تقويت خود باوري و خلاقيت در جوانان شکل گرفته ، به سمت اهداف و خواسته هاي خويش هدايت نمايند لذا به همه عزيزان توصيه مي کنيم نکات زير را مد نظر قرار دهند :

1- باشگاه دانش پژوهان جوان وابسته به وزارت آموزش و پرورش موسسه اي است منحصر به فرد و هيچ شعبه ديگري ندارد و وظيفه انتخاب ، آموزش و اعزام دانش آموزان کشور به مسابقات علمي المپيادهاي جهاني را بر عهده دارد .

2- ارائه اطلاعات مربوط به المپيادهاي علمي و موارد مربوط به آن از قبيل زمان و نحوه برگزاري امتحانات ، اعلام نتايج، فراخوانهاي علمي ، کتب و نشريات جديد و مفيد ، پذيرش اعضا و ... منحصرا از طريق پايگاه اطلاع رساني يا روابط عمومي باشگاه اعلام مي گردد.

3- به منظور ايجاد فرصت برابر براي تمام دانش آموزان در اقصي نقاط ايران عزيز ،‌ هيچگونه کلاس آمادگي براي المپيادهاي علمي از طرف اين باشگاه برگزار نمي شود .

تبصره : کلاس هايي که با درخواست کتبي سازمان هاي آموزش و پرورش به منظور رفع اشکالات دانش پژوهان شهرستاني و با اعزام دانش پژوهان سالهاي گذشته که در طراحي سوالات نقشي نداشته و با صلاحديد باشگاه آمادگي تدريس دارند از اين قاعده مستثني مي باشد .

4- نتايج کسب شده در ديگر مسابقات داخلي کشور يا مدارک اخذ شده از کشورهاي ديگر از جمله دعوتنامه مجامع علمي يا پذيرش دانشگاههاي خارجي در برگزاري امتحانات مد نظر قرار نمي گيرند و تنها مدرک انتخاب در هر مرحله ، اثبات شايستگي افراد با توجه به نمرات کسب شده در امتحان مي باشد.

5 - هيچکدام از موسسات آزادي که در اين زمينه فعاليت دارند ، مجوزي از باشگاه ندارند لذا نتيجه فعاليت آنان مورد تاييد باشگاه نيست .

6 - مسابقاتي تحت عنوان المپياد آزمايشي توسط اين باشگاه برگزار نمي شود .

7 - اعطاي امتيازاتي که از طرف شورايعالي انقلاب فرهنگي و ديگر نهادهاي مسئول براي نخبگان المپيادي در نظر گرفته شده است قابل تسري به مسابقات مشابه که شرايط و نحوه شرکت در آن از طرف باشگاه تاييد نشده ، نمي باشد .


آدرس وب سايت باشگاه د رقسمت پيوندها آمده است.

 

سالروز درگذشت نيلز بور
27/08/1384

27 آبان برابر است با سالروز درگذشت نيلز هنريك ديويد بور (Niels Henrik David Bohr ) فيزيكدان شهير دانماركي ( 18 نوامبر 1962 ).
او در كپنهاگ در سال 1885 متولد شد. در دبيرستان با اينكه در بسياري از دروس از جمله فيزيك استعداد خود را نشان داده بود ولي در نتايج معمولا دانش‌آموز برتر نبود و در جايگاه سوم يا چهارم قرار مي‌گرفت. همان‌گونه كه پدرش كه خود فيزيولوژيست بود از فرزندانش انتظار داشت ،‌ نيلز به فيزيك و برادرش هرالد نيز به رياضي روي آوردند.
نيلز در 1903 وارد دانشگاه كپنهاگ شد و و به تحصيل در رشته‌ي مورد علاقه‌اش يعني فيزيك پرداخت و در كنار آن به مطالعه‌ي رياضيات ، نجوم و شيمي نيز مشغول شد و البته فوتباليست خوبي نيز بود.
او در دوران دانشجويي مقاله‌اي نوشت كه در سال 1906 مدال طلاي آكادمي سلطنتي علوم دانمارك را برايش به ارمغان آورد. در 1909 مدرك فوق ليسانس و در 1911 ، كمي پس از فوت پدرش ، دكتراي خود را دريافت كرد. موضوع پايان‌نامه‌ي دكتراي وي ، " مطالعاتي در نظريه الكترون در فلزات " بود.
اواخر سال 1911 به انگلستان سفر كرد و با سر تامسون آشنا شد.ولي همكاري او با تامسون چند ماهي بيشتر به طول نيانجاميد و در دسامبر 1911 پس از ملاقاتي با ارنست رادرفورد در دانشگاه كمبريج ،‌ همكاري چندين ساله‌اش با رادرفورد آغاز شد. اين همكاري تا سال 1937 يعني تا درگذشت رادرفورد ادامه يافت.
در سال 1922 جايزه‌ي نوبل فيزيگ به بور رسيد تا اندكي مزد زحمات بزرگش در پيشرفت فيزيك نظري را گرفته باشد.
بور كه خود از محققين پروژه‌ي لوس‌آلاموس در ايالات متحده بود ( اين پروژه براي تحقيقات در انرژي اتمي در آمريكا و البته در زمان جنگ جهاني دوم بود و بسياري از فيزيكدانان آن عصر مانند انيشتين و اوپن هايمر در آن مشاركت داشتند و در نهايت به ساخت بمب‌هاي اتمي منجر شد كه در هيروشيما و ناكازاكي منفجر شدند. ) پس از وقايع هيروشيما و ناكازاكي به همراه بقيه‌ي فيزيكدانان و دانشمندان به تلاش براي حذف سلاح‌هاي اتمي و استفاده‌ي صلح آميز از انرژي اتمي پرداخت. بور در سال 1957اولين جايزه‌ي " اتم‌ها براي صلح " را دريافت كرد .
نيلز بور در 1962 در خانه‌اش و د راثر يك حمله‌ي قلبي درگذشت. روحش شاد.


 

سالروز تولد تانی‌ياما
21/08/1384
امروز 21 آبان برابر است با سالروز تولد يوتاكا تانی‌ياما (Yutaka Taniyama ) رياضی‌دان ژاپنی ( 12 نوامبر 1927 ).
نام تانی‌ياما بخاطر انگاره‌ی تانی‌ياما-شيمورا-ويل معروف گرديده است. در واقع اندرو وايلز با اثبات آن موفق به حل قضيه‌ی معروف آخر فرما گرديد.
تانی‌ياما در ژاپن تحصيل كرد و دانشجوی برجسته ای بود. پژوهش‌های وی در زمينه‌ی نظريه‌ی جبری اعداد بود.
و در 31 سالگی در 17 نوامبر 1958 در ژاپن درگذشت.

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 13    بازديد امروز: 4    كل بازديدها: 98384
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما