<<صفحه قبل  [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
                   

ديويد مامفرد و وو ونجون برندگان جايزه يك ميليون دلاري شاو
02/04/1385
جايزه‌ي يك ميليون دلاري شاو ( Shaw Prize ) ، امسال به طور مشترك به ديويد مامفرد از دانشگاه براون ( Brown University ) و وو ونجون ( Wu Wenjun ) از آكادمي علوم چين ( Chinese Academy of Sciences ) تعلق گرفت.
ديويد مامفرد متولد 1937 در انگستان است. در دانشگاه هاروارد و زير نظر اسكار زاريسكي ( Oscar Zariski ) دكتراي خود را در هندسه جبري گرفت و در 1967 استاد تمام دانشگاه هاروارد گرديد. وي در سال 1974 جايزه فيلدز ( Fields Medal ) را از آن خود كرد. وي كه از بزرگان هندسه‌ي جبري مي‌باشد و مكتب هندسه جبري هاروارد را به نام وي مي‌شناسند، در مطالعات خود تغيير رويه داد و به رياضيات كاربردي خصوصا ( Vision theory ) روي آورد. وي همچنين در سال‌هاي 1995 تا 1999 رياست اتحاديه بين‌المللي رياضيات ( International Mathematical Union ) را عهده‌دار بود.

وو ونجون ( Wu Wenjun ) متولد 1919 در چين و از سرشناس ترين رياضي‌دانان چيني مي‌باشد.
تحقيقات ونجون عمدتا در زمينه‌هاي توپولوژي جبري ، هندسه جبري و نظريه بازي مي‌باشد.

 

راه اندازی وبلاگ مشاوره المپیاد
04/02/1385
وبلاگ مشاوره المپیاد راه اندازی شد.
در این وبلاگ به موضوعات زیر پرداخته می شود:

موضوعات مربوط به والدین:
_چگونگی تشخیص کودک تیزهوش خود
_نحوه ی برخورد مناسب با دانس آوز تیزهوش
_اصول تعلیم و تربیت
_تشخیص زمینه استعدادی فرزند خویش
_امکان مطرح کردن مشکلات توسط دانش آموز و والدین به طوری که خود دانش آموز یا والد قادر به پاسخگویی به سوال مربوطه باشد
_انتظارات والدین از دانش آموز تیزهوش
_چگونگی برخورد با موفقیت و شکست فرزند خود در آزمون

موضوعات مربوط به دانش آموزان :
_المپیاد چیست و هدف از بر گزاری آن چه می باشد؟
_رسالت مهم دانش آموز تیزهوش در جامعه
_از کجا و با چه کتابهایی برای شرکت در ازمون المپیاد شروع کنید
_مشکلات دانش آموز تیزهوش در خانواده و جامعه و ارائه راه حل برای آنها
_امکان مطرح کردن مشکلات توسط دانش آموز و پاسخگویی به آنها
_آوردن نمونه های موفق و سرشناس تاریخ و مشکلاتی که پیش رو داشتند
_حمایت از دانش آموزان در تحقیقات و مقالات آنها هر چند پیش پا افتاده
_گاهی آوردن موضوعاتی که هیچ ربطی به درس و المپیاد و مسایل علمی ندارد برای تنوع بخشیدن به مطالب وبلاگ

 

كليد سؤال‌هاي «مرحله‌ي اول» المپياد رياضي
16/01/1385
باشگاه دانش‌پژوهان كليد سؤال‌هاي «مرحله‌ي اول» بيست و چهارمين المپياد رياضي كشور رااعلام كرد.
علاقمندان براي مشاهده‌ي كليد سؤال‌ها به‌نشاني ذيل مراجعه كنند:
http://Olympiad.roshd.ir/News/PDF/MathKey84.pdf


 

جايزه ابل امسال به لنارت كارلسون اهدا مي‌شود
16/01/1385
امسال ، سال 2006 ، آکادمی علوم و ادبیات نروژ تصمیم به اهدای جایزه ابل ( Abel Prize ) به لنارت كارلسون ( Lennart Axel Edvard Carleson ) از انستيتوي سلطنتي فن‌آوري سوئد (Royal Institute of Technology, Sweden ) گرفت. این موضوع توسط رئیس همین آکادمی، اُل ديدريك لرام( Ole Didrik Laerum ) در اسلو اعلام شد.
ارلينگ اشتورمر ( Erling Stormer )،رئیس کمیته بین المللی ابل ( International Abel Committee ) چنین گفته:
" كارلسون جایزه ابل را برای همکاری عمیقش در رابطه با آنالیز هارمونیک ( Harmonic Analysis )و نظریه سیستم های ديناميكي هموار ( Smooth Dynamical Systems )دریافت نمود. "
كينگ هرالد ( HRH King Harald ) جایزه ابل را در مهمانی اهدای جوایز در اسلو در تاريخ 23 مِی به لنارت كارلسون تقدیم می کند.

ارلينگ اشتورمر در ادامه سخنانش گفته است که كارلسون یک مساله حل كن خلاق است.
کمیته ابل ( Abel Committee) اظهار داشته :
" كارلسون همیشه خیلی جلوتر از سایرین است. او تنها بر روی مشکل‌ترین و عمیق‌ترین مسایل متمرکز شده. وقتی آنها حل شدند، او به دیگران اجازه تاخت و تاز در قلمرويی که خودش کشف کرده را می دهد و خودش به جاهای پرتی از علم می رود. "
كارلسون مسایل حل نشده سخت بسیاری را حل کرده است. بنا بر نظر کمیته، برانگيزنده‌ترين آنها مربوط به سری‌های فوریه ( Fourier Series ) می‌باشد. همچنین نام وی با مساله معروف كرونا ( Problem Corona ) در نظريه فضاهاي هاردي ( Theory of Hardy Spaces ) گره خورده است . كارلسون سهم بسزايي در زمینه های مختلف ریاضی داشته است. وي مسايل مهمي را با استفاده از مقداري تكنيك تركيبياتي حل نموده است. از كارهاي وي همچنين مي‌توان از اثبات همگرايي تقريبا همه‌جايي سري‌هاي فوريه براي تابع‌هاي مربعي انتگرال‌پذير ( Square-Integrable Functions ) و كار در ديناميك‌هاي مختلط ( Complex Dynamics ) نام برد. همچنين نام وي به دليل اندازه‌ي كارلسون ( Carleson Measure ) شناخته شده مي‌باشد.

کمیته ابل ( Abel Committee ) در اظهارات خود بیان کرده:
" کارلسون برای همیشه دید ما را نسبت به آنالیز تغییر داده است. او نه تنها قضيه‌های بسیار مشکل را اثبات کرد ؛ بلکه روش هایی را برای اثبات آنها ارائه داد که به مهمی خود قضيه‌هاست. ویژگی منحصر به فرد وی ، شهود هندسي شگفت انگیز همراه با قابلیت کنترل پیچیدگی‌های مساله می باشد. "
فعالیتهای فشرده لنارت كارلسون کار وي را در زمینه آموزش ریاضی محدود نکرد. كارلسون نقش بسزایی در محبوب کردن ریاضی در سوئد دارد. او علاقه‌ي ويژه‌اي به رياضياتِ مدرسه دارد.

لنارت كارلسون ، 18 مارس 1928 در سوئد به دنيا آمد. دكتراي خود را از دانشگاه اپسالا ( Uppsala Universiry ) در سال 1950 دريافت كرد ،نام استاد راهنماي وي آرن برلينگ ( Arne Beurling ) مي‌باشد. هم‌اكنون او به عنوان رهبر آناليز هارمونيك شناخته مي‌شود.
وي استاد دانشگاه‌هاي اپسالا ،‌ UCLA ، انستيتوي سلطنتي فن‌اوري استكهلم بوده است.
لنارت كارلسون همچنین پستهای مهم زیادی را بر عهده داشته.
در سالهای1984_1968، او مدیر انستيتوي ميتاژ_لفلر ( Institute Mittage_Leffler ) واقع در خارج از استکهلم بوده است.
او توانسته این انستيتو را از حالت رکود به یکی از مشهورترین و فعالترین مراكز تحقيقات در جهان در زمینه ریاضی تبدیل کند.
همچنين وي در سالهای 1982_1978 رئیس اتحادیه بین المللی ریاضیات ( International Mathematical Union ) و همچنین او یکی از افراد کلیدی بنیان گذار در اهدای جایزه نوالينا ( Nevalinna Prize ) بود، جایزه‌ای که به محققان جوان در زمینه علوم کامپیوتر نظري اهدا می شود.

كارلسون در سال 1992 جايزه‌ي ولف ( Wolf Prize ) را از آن خود كرد. از ديگر افتخارات وي دريافت مدال طلاي لومومنوزوف ( Lomonozov Gold Medal ) در سال 2002 و مدال سيلوستر ( Sylvester Medal ) در سال 2003 مي‌باشد.

ارلينگ اشتورمر در مورد كارلسون مي‌گويد :
" لنارت كارلسون از استثنائات علمی با بينشي گسترده در حوزه ی ریاضیات و موضوعات نقش‌آفرین در جهان می باشد. "


■ جايزه ابل ( Abel Prize )

اين جايزه از سال 2003 ميلادي و به دستور پادشاه نروژ هر سال به رياضيدانان برجسته‌ي دنيا اهدا مي‌گردد.
از آنجا كه جايزه‌ي نوبل به رياضيات تعلق نمي‌گيرد ، دولت نروژ در سال 2001 تصميم گرفت به مناسبت دويستمين سالگرد تولد رياضيدان شهير نروژي ،‌ نيلز هنريك ابل ( Niels Henrik Abel ) جايزه‌اي را به رياضيدانان برجسته اهدا نمايد . ارزش مادي اين جايزه در حال حاضر برابر با 6 ميليون كرون نروژ ( در حدود 750،000 يورو ) مي‌باشد. اين جايزه از سال 2003 به رياضيداناني كه كارهاي برجسته را در رياضيات داشته‌اند اهدا شده است. برندگان اين جايزه پيش از كارلسون عبارت‌اند از :

- 2003 : ژان پير سر ( Jean Pierre Serre ) از كالج فرانسه ( Colledge de France ) ، بدليل نقش كليدي وي در شاخه‌هاي مختلف رياضيات در قرن بيستم بويژه در توپولوژي ( Topology ) ، هندسه جبري ( Algebraic Geometry ) و نظريه اعداد ( Number Theory ).

- 2004 : مايكل اتيا ( Michael Atiyah ) از دانشگاه ادينبورگ ( Univerdity of Edinburgh ) و ايزادور سينگر ( Isadore M. Singer ) از MIT به دليل كشف و اثبات قضيه انديس ( Index Theorem ).

- 2005 : پيتر لاكس ( Peter D. Lax ) از مركز تحقيقات رياضي كورانت ( Courant Institute of Mathematical Sciences ) بدليل نقش برجسته‌اش در معادلات ديفرانسيل با مشتقات جزيي و كاربرد آن.

 

تاريخ برگزاري مرحله دوم المپيادهاي علمي كشور
14/01/1385

- المپياد نجوم يك نوبت صبح چهارشنبه 30/1/1385
- المپياد رياضي نوبت اول بعدازظهر چهارشنبه 30/1/1385 ؛نوبت دوم صبح پنج شنيه 31/1/1385
- المپياد شيمي يك نوبت صبح جمعه 1/2/1385
- المپياد كامپيوتر نوبت اول بعدازظهر سه شنبه 12/2/1385 ؛نوبت دوم صبح چهارشنبه 13/2/1385
- المپياد فيزيك يك نوبت صبح پنج شنبه 14/2/1385
- المپياد زيست شناسي يك نوبت صبح پنج شنيه 14/2/1385
- المپياد ادبيات يك نوبت صبح جمعه 15/2/1385

* پذيرفته شدگان المپياد مقدماتي رياضي مي توانند در مرحله دوم المپياد رياضي شركت كنند.

* آزمون مرحله دوم دانش آموزان سال اول پذيرفته شده در المپياد كامپيوتر با آزمون دانش آموزان سال دوم متفاوت خواهد بود دانش آموزان سال اول به مرحله تابستاني المپياد كامپيوتر راه نخواهند يافت و فقط از تعدادي از دانش آموزان برتر سال اول تقدير به عمل خواهد آمد

منبع : باشگاه دانش‌پژوهان

 

اسامي برگزيدگان مرحله اول المپياد مقدماتي رياضي
14/01/1385
باشگاه دانش‌پژوهان اسامي برگزيدگان آزمون مرحله اول المپياد مقدماتي رياضي كشور رااعلام كرد.
براي ديدن اسامي برگزيدگان به آدرس زير مراجعه كنيد:

http://Olympiad.roshd.ir/News/PDF/MathEWnrs84.pdf


 

اسامي برگزيدگان مرحله اول المپياد رياضي
14/01/1385
باشگاه دانش‌پژوهان اسامي برگزيدگان آزمون مرحله اول بيست و چهارمين المپياد رياضي كشور رااعلام كرد.
براي ديدن اسامي برگزيدگان به آدرس زير مراجعه كنيد:

http://Olympiad.roshd.ir/News/PDF/MathWnrs84.pdf

 

سالروز تولد خواجه نصيرالدین طوسی
29/11/1384
امروز 29 بهمن ماه برابر است با تولد خواجه نصيرالدین طوسی.
خواجه نصيرالدين محمد بن حسن جهرودي طوسي مشهور به خواجه نصيرالدين طوسي از اهالي جهرود از توابع قم بوده است که در تاريخ 11 جمادي الاول سال 597 هجري قمري ولادت يافته است. او به تحصيل دانش، علاقه زيادي داشت و از دوران جواني در علوم رياضي و نجوم و حکمت سرآمد شد و از دانشمندان معروف زمان خود گرديد. خواجه نصيرالدين طوسي ستاره درخشاني بود که در افق تاريک مغول درخشيد و در هر شهري پا گذارد آنجا را به نور حکمت و دانش و اخلاق روشن ساخته و در آن دوره تاريک و در آن عصري که شمشير تاتار و مغول خاندانهاي کوچک و يا بزرگ را از هم پاشيده و جهاني از حملات مغولها به وحشت فرو رفته و همه در گوشه و کنار منزوي و يا فراري مي شدند و بازار کسادي دانش و جوانمردي و مروت مي بود و فساد حکمفرما. وجود و بروز چنين دانشمندي مايه اعجاب و اعجاز است. خواجه نصيرالدين طوسي را دسته اي از دانشوران خاتم فلاسفه و گروهي او را عقل حادي عشر نام نهاده اند. بهرحال خواجه نصيرالدين دوره تحصيل ابتدايي را قسمتي نزد دائي خود بابا افضل ايوبي کاشاني و فخرالدين داماد که او شاگرد صدرالدين سرخسي و او شاگرد افضل الدين جيلاني و او شاگرد ابوالعباس ريوگيري و او شاگرد بهمن يار از شاگردان شيخ الرئيس ابوعلي سينا تحصيل کرده است. بقول مولف آثار الشيعه خواجه نصيرالدين طوسي با سيدعلي بن طاوس حسيني و شيخ ميثم بن علي بحراني در مدرسه ابوالسعاده اصفهان متفقاً درس خوانده و بنا به عقيده دسته اي از مورخين ابن ميثم در فقه استاد و در حکمت شاگرد خواجه نصيرالدين طوسي بوده است. شهيد ثاني در رساله چهل حديث خود مي نويسد محققاً خواجه نصير در علوم منقول شاگرد پدرش بود که او از شاگردان فضل اله راوندي بود و او از شاگردان ثقه الاسلام سيد مرتضي علم الهدي مي باشد. يکي از شاگردان خواجه نصيرالدين طوسي علامه حلي مي باشد و علامه حلي در موقع اجازه دادن به يکي از شاگردانش بنام ابن زهره دربارة استادش در همان اجازه نامه چنين مي نويسد: خواجه نصيرالدين طوسي افضل عصر ما بود و از علوم عقليه و نقليه مصنفات بسيار داشت او اشرف کساني است که ما آنها را درک کرده ايم، خدا نوراني کند ضريح او را. قرائت کردم در خدمت او الهيات، شفاي ابن سينا و تذکره اي در هيئت را که از تاليفات خود آن بزرگوار است. پس او را اجل محتوم دريافت و خداي روح او را مقدس کند. در آن روزگاري که آوازه دانش خواجه نصيرالدين به اطراف و اکناف رسيده بود، رئيس ناصرالدين محتشم که از دانشوران اسماعيليه بود بديدار خواجه مايل شد و او را به قائنات دعوت کرد و مقدم او را بسيار گرامي داشت و خواجه مدتها در آنجا بود و کتاب تهذيب الاخلاق ابن مسکويه را به فارسي ترجمه و شرح داد و بنام اخلاق ناصري تاليف کرد. ***خواجه نصيرالدين طوسي در خدمت هلاکوخان ايلخان مغول خواجه نصيرالدين طوسي در تمام امور کشوري و لشگري مغول براي نيل به مقاصد عالية خود دخالت داشته و تا اندازه اي که توانست از پيش آمدها و سختي هاي ناگوار که متوجه جامعه مسلمين مي شد جلوگيري مي کرد، گاهي با سخنان علمي و زماني با گفتگوهاي مختلف و هنگامي با اندرزهاي سياسي مقاصد مهم اساسي خود را با دست هلاکوخان انجام مي داد پيشرفتهاي علمي و نوازش فضلاء و علما با دست خواجه صورت مي گرفت و روي اين نظريات روزبروز در دربار هلاکو محبوبتر شده و مورد توجه خاص ايلخان مي گرديد. خواجه نصيرالدين هميشه اصول مقاصد ديني را نصب العين خود قرار داده و تمام حرکات سياسي و علمي که شايسته يک مرد ديني آشنا به مصالح اجتماعي و سياسي اسلامي است بکار مي بست. يکي از اقدامات مهم خواجه نصيرالدين طوسي تشويق هلاکوخان به فتح بغداد و برانداختن دودمان عباسي و کشتن خليفه به دست ايلخان مغول بود. ***تاسيس رصدخانه به تشويق هلاکو بوسيلة استاد طوس محقق طوسي به اتفاق کليه مورخين آن عصر بر عقل هلاکو چيره شده و تا مي توانست از قدرت و تسلط او بنفع کشور خود استفاده مي کرد و به جهان علم و ادب و ترويج مذهب شيعه اثني عشري خدمت کرد و به نيروي اراده و تدبير خود توانست عقايد و آراء خود را بنام دلالت هاي فلکي عملي ساخته و از اوهام و خرافاتي که مانند حسام الدين منجم ها بنام نجوم مي گفتند جلوگيري کند و در اثر نوازشهاي محقق طوسي دانشمندان توانستند با فراغت بال مشغول تاليف و تصنيف و اشتغالات علمي شده و هر کدام در محيط تاريکي که بر اثر فساد اخلاق و کشتارها و خونريزيهاي پراکنده ، آشفته شده بودند، مشعل فروزاني گرديده و در تشريح فضائل بکوشند و تا اندازه اي از فساد اخلاق و بيدادگري جلوگيري نمايند. رفتن محقق طوسي به حله جهت زيارت شيخ نجم الدين ابوالقاسم حلي مولف کتاب شرايع الاسلام تاثير عميقي در محافل علمي اسلامي نمود و يک درس عبرتي بود که تاکنون داستان آن بر سر زبانها است. از جمله اقدامات ديگر خواجه نصيرالدين طوسي که تاريخ هيچوقت آن را فراموش نخواهد کرد تاسيس رصدخانه مراغه مي باشد که از يادگارهاي علمي و فلکي خواجه طوس مي باشد که بدست او با همراهي عده اي از فضلا و دانشمندان بنا شده اين رصدخانه از مشهورترين رصدخانه هاي اسلامي است که در شرق نزديک خاورميانه ذکر شده و آوازه آن تمام جهان آن روز را فرا گرفته و تاکنون با اين همه تطورات و تغييراتي که در جهان پديد آمده باز نام آن رصدخانه هنوز با اسم باني آن بر سر زبانهاست. بدستور محقق بزرگ طوسي فخرالدين ابوالسعادات احمد بن عثمان مراغي معمار معروف آن عصر ساختمان وسيع و با شکوه رصدخانه را با نقشه استاد شروع نموده و محلي که براي رصدخانه انتخاب شده بود تلي است که در شمال غربي شهر مراغه واقع شده بود و اينک بنام رصد مراغه معروف است. براي کمک به رصدخانه علاوه بر کمکهاي مالي دولت اوقاف سراسر کشور نيز در اختيار خواجه گذارده شده بود که از عشر آن جهت امر رصدخانه و خريد وسائل و اسباب و آلات و کتب استفاده مي نمود. و در نزديکي رصدخانه کتابخانة بزرگي و بسيار عالي ساخته شده بود که در حدود چهارصد هزار جلد کتاب نفيس جهت استفادة دانشمندان و فضلا قرار داده بود که از بغداد و شام و بيروت و الجزيره بدست آورده بودند. و در جوار رصدخانه يک سراي عالي از براي خواجه و جماعت منجمين ساخته بودند و مدرسه علميه اي جهت استفاده طلاب دانشجويان ساخته شده بود و اين کارها مدت 13 سال بطول انجاميد، تا اينکه ايلخان هلاکوي مغولي در سال 663 درگذشت. ليکن خواجه تا آخرين دقايق عمر خود مواظبت و اهتمام بسيار نمود که آن رصدخانه و کتابخانه از بين نرود و خللي در کار آنجا رخ ندهد. بناي رصد خانه مراغه از افراط و تفريط منجمين آندوره جلوگيري کرده و از اوهام و خرافاتي که بنام دلالت هاي فلکي انتشار پيدا کرده بود و مغولان آن را دامن مي زدند جلوگيري کرد. يکي از دانشمندان مشهور امريکا بنام فانديک در يکي از تعليقات خود مي نويسد:‌ دانشمندان نجومي اروپا براي هر يک از کوههاي کره ماه نامهائي از فضلاي جهان را که خدمات شايسته اي به جهان علم کرده اند نام گذاري نموده اند از جمله يکي از کوههاي کره ماه بنام خواجه نصيرالدين طوسي نامگذاري شده است. به هرحال عظمت روحي محقق طوسي نشاط مخصوصي در قلب فضلاي رنج ديده و آواره از وطن آن زمان ايجاد کرده و سبب شده بود که تمام مشقات و صدمات خانمانسوز را در اطاق نسيان گذارده و با شوق وافري در حمايت استاد بدرس و بحث در دانشگاهي که او در مراغه و بغداد ايجاد کرده بود اشتغال ورزيده و معضلات هر علمي را مطرح و با تبادل افکار وسعه اطلاعات استاد کل حل نمايند.
از آثار مهم خواجه نصیرالدین طوسی بررسی و شناخت علم مثلثات با دید ریاضی محض می باشد نه به عنوان وسیله ای ÷ر کاربرد در نجوم.فرمول زیر در مثلثات صفحه از وی می باشد:
a/sinA=b/sinB=c/sinC
خواجه نصير با جمعي از شاگردان خود به بغداد رفت که بقاياي کتابهاي تاراج رفته را جمع آوري و به مراغه ارسال دارد اما اجل مهلتش نداد و در تاريخ 18 ذي الحجه سال 672 هجري قمري در بغداد دار فاني را وداع گفت و جسدش را به کاظمين انتقال داده و در جوار امامين همامين مدفون گرديد.
زندگی او بر پایه دو هدف اخلاقی و علمی بنا نهاده شده بود. او در بیشتر زمینه‌های دانش و فلسفه، تالیفات و رسالاتی از خود به یادگار گذاشته که بیشتر عربی هستند. از معروفترین آثار او به پارسی، "اساس الاقتباس" و "اخلاق ناصری" را می‌توان یاد کرد. وی در اخلاق ناصری رستگاری راستین انسانها را در "سعادت نفسانی"، "سعادت بدنی" و "سعادت مدنی" می داند و این نکته نشان میدهد که خواجه در مسائل مربوط به بهداشت جسمانی و روانی هم کارشناس بوده است.

آثار فراوانی از خواجه به یادگار مانده که به برخی از آنها اشاره می‌گردد:

1 تجریدالعقاید
2 شرح اشارت بو علی سینا
3 قواعد العقاید
4 اخلاق ناصری
5 آغاز و انجام
6 تحریر مجسطی
7 تحریر اقلیدس
8 تجریدالمنطق
9 اساس الاقتباس
10 ذیج ایلخانی
11 آداب البحث
12 آداب المتعلمین
13 روضةالقلوب
14 اثبات بقاء نفس
15 تجرید الهندسه
16 اثبات جوهر
17 جامع الحساب
18 اثبات عقل
19 جام گیتی نما
20 اثبات واجب الوجود
21 الجبر و الاختیار
22 استخراج تقویم
23 خلافت نامه
24 اختیارات نجوم
25 رساله در کلیات طب
26 ایام و لیالی
27 علم المثلث
28 الاعتقادات
29 شرح اصول کافی

 

مرحله اول المپیادهای ریاضی و مقدماتی ریاضی
23/11/1384
آزمون مرحله اول بیست و چهارمین المپیاد ریاضی و آزمون مرحله اول المپیاد مقدماتی ریاضی با حضور بیش از 80000 دانش آموز علاقمند به طور همزمان در 1200 حوزه داخل کشور و چهار حوزه در سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قطر،امارات، کویت و روسیه برگزار شد. دانش آموزان شرکت کننده در هر دو آزمون به مدت 4 ساعت به 30 سوال چند گزینه ای پاسخ دادند . برگزیدگان آزمون المپیاد ریاضی که اسامی آنان در نیمه دوم اسفندماه سال جاری از طریق پایگاه اطلاع رسانی باشگاه به آدرس www.ysc.ac.ir و بخشنامه رسمی به مراکز استانها اعلام خواهد شد، در بهار 85 در مرحله دوم آزمون شرکت خواهند کرد. از 250 نفر از برگزیدگان المپیاد مقدماتی ریاضی نیز به منظور تشویق و آشنایی بیشتر باالمپیاد ریاضی جهت شرکت در مرحله دوم دعوت بعمل خواهد آمد. دانش آموزان برگزیده در صورت موفقیت در مرحله دوم و دوره ویژه تابستانی به عضویت تیم ملی المپیاد ریاضی جمهوری اسلامی ایران درخواهند آمد و نهایتاً از میان آنان 6 نفر جهت شرکت در چهل و هشتمین المپیاد جهانی ریاضی که در تابستان سال 1386 در کشور ویتنام برگزار خواهد شد عازم آن کشور می شوند.

روابط عمومی باشگاه دانش پژوهان جوان

 

سخنرانی دکتر افتخاری در جمع برگزیدگان المپیاد ریاضی
06/11/1384
دکتر ایمان افتخاری عضو هیأت علمی دانشگاه هاروارد روز چهارشنبه 28/10/84 در دانشگاه صنعتی شریف در جمع برگزیدگان المپیاد ریاضی سال 84 سخنرانی کردند. در این سخنرانی تئوری های مربوط به گِره ها در ریاضیات مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در حین بحث به سؤالات حاضرین نیز پاسخ داده شد. دکتر ایمان افتخاری فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در رشته ریاضی هستند و دکترای خود را در رشته توپولوژی بُعد پایین – جنبه های ریاضی نظریه ریسمان از دانشگاه هاروارد دریافت کرده اند. لازم به ذکر است دکتر افتخاری طی دو بار حضور در المپیادهای جهانی ریاضی در هند و آرژانتین طی سال های 1375 و 1376 موفق به کسب دو مدال طلا شدند و در دومین حضور خود بالاترین نمره ممکن را نیز کسب کردند .

منبع : روابط عمومي باشگاه دانش پژوهان جوان

 
 
آرشيو اخبار
   
<<صفحه قبل  [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] صفحه بعد>>
افراد آنلاين: 57    بازديد امروز: 15    كل بازديدها: 98259
  صفحه اول | راهنماي سايت | آموزش | زنگ تفريح | مصاحبه | معرفي کتاب | مشاوره  
  مسابقه | اخبار | نظرات و پيشنهادات | پرسش و پاسخ علمي | درباره ما